Voetganger vogelvrij op zebrapad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Attietattie » ma 07 apr 2014, 7:53

Voetganger vogelvrij op zebrapad

Voetgangers zijn op zebrapaden hun leven niet meer zeker. Wie op de beschermde oversteekplaats loopt, wordt in veel gevallen door automobilisten van de sokken gereden. De verplichte voorrang wordt vaak genegeerd.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) krijgt talloze klachten binnen over de tendens van de afgelopen tijd. Voetgangers ervaren dat auto’s lang niet altijd stoppen als zij aangeven te willen oversteken. „Het zebrapad moet een voetganger veiligheid garanderen”, legt woordvoerder Cindy Esseling van VVN uit. „Maar dat gevoel hebben deze kwetsbare weggebruikers eigenlijk nooit. Veel automobilisten weten niet eens dat zij verplicht zijn te stoppen.”

Haast
De verkeerswaakhond denkt dat dit enerzijds komt doordat mensen steeds meer haast hebben en vinden dat het wachten voor een zebrapad nodeloos ophoudt. „Anderzijds horen wij ook dat veel zebrapaden heel slecht aangegeven staan”, vertelt ze. Automobilisten zien oversteekplaatsen daardoor te laat.
Meer op telegraaf.nl
De verkeerswaakhond
:rofl2:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Palance » ma 07 apr 2014, 8:38

Voor Rotterdam gaat het in ieder geval op, daar zie ik vrijwel dagelijks hoe het bijna misgaat. Het ergste zijn nog de 2-strookswegen, dan stopt er één netjes voor de zebra, en dan komt het nogal eens voor dat er een idioot daar hard voorbij schiet (alsof de ander voor zijn lol stil gaat staan vóór een zebra :roll: ).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door boe! » ma 07 apr 2014, 8:46

Soms liggen er ook zebrapaden op plekken waar ze niet behoren te liggen. Bijvoorbeeld het kruispunt kruispunt Maanweg/Regulusweg in Den Haag. De voetgangersoversteekplaatsen horen hier kantstreepjes te hebben en behoren geen zebrapaden te zijn. Er staan ook geen borden :J22: . Leuk als de verkeerslichten zijn uitgevallen (gebeurt nog wel eens) en je wilt in de spits oversteken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Rene » ma 07 apr 2014, 9:15

Tja, zolang zebra's maar te pas en te onpas worden neergelegd op gebiedsontsluitingswegen, liefst op amper 100 meter van elkaar, dan kun je erop wachten dat mensen het wel welletjes vinden. Zebrapaden zijn een vorm van schijnveiligheid. Dat werd in mijn tijd aan de opleiding verkeerskunde al aangeleerd. Dat was eind jaren '80. Echter de langzaam-verkeers-knuffelpartij die daarna werd opgestart, heeft het fenomeen zebra weer in aantal doen toenemen. Vooral vakbladen, die steeds meer politiek gekleurd werden (zoals Verkeerskunde) droegen daaraan in niet onbelangrijke mate bij. En niet in de laatste plaats de discutabele rol van de de ENFB/Fietsberaad, dat zich slechts ten doel stelt om de alles te doen wijken voor het comfort de fietser, ongeacht de overige gevolgen, ook als het gaat om verkeersveiligheid. Anderen moeten zich maar aanpassen aan de fietser, terwijl de laatste groep in de praktijk de meest onbehouwen groep weggebruikers is met de meeste lak aan verkeersregels...
Helaas. Want veel voorzieningen die langzaam verkeer in een voorrangspositie brengen, blijven intrinsiek onveilige oplossingen.

Verkeers"oplossingen" die in mijn optiek problematische schijnveiligheid kunnen opleveren: Ga vooral door met op hoofdverkeersaders bibeko langzaam verkeer te knuffelen. In de praktijk creëer je als wegbeheerder/politiek louter ergernis, en daarmee onveiligheid. :idea:
(Zeker de CROW zou daar eens de hand in eigen boezem moeten steken).

Je gaat toch ook niet bij een overweg de voorrangssituatie wegslopen en treinbestuurders de verplichting geven om veel lichter verkeer van rechts voorrang te verlenen ?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door sirdanilot » ma 07 apr 2014, 9:25

^ Ik ben het met je lijstje eens, behalve dan met de oversteek-VRI. Die is nu juist wél intrinsiek veilig, zolang mnsen gewoon voor rood stoppen tenminste.

Voorwaarde is wel dat het een drukke weg betreft. Bij een rustige weg ga ik als voetganger écht niet wachten op het stoplicht maar steek ik gewoon zelf over. Dan schiet zo'n VRI z'n doel voorbij en is een normaal zebrapad beter (of een normale aangegeven oversteekplaats zonder voorrang).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » ma 07 apr 2014, 10:05

Mensen houden in Nederland geen rekening met elkaar.
https://www.google.ch/maps/@47.432264,8 ... gUHzdw!2e0
Voorbeeld van een zebrapad in Zwitserland waar het wel werkt. Oogcontact maken, de auto's remmen een beetje af en als je als voetganger snel oversteekt wordt de hinder tot een minimum beperkt. Maar je moet elkaar wel kunnen vertrouwen. Mijn ouders lieten de auto's helemaal tot stilstand komen omdat ze het Nederlandse systeem gewend waren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Jackbauer1350 » ma 07 apr 2014, 10:15

Naast het autoverkeer wat inderdaad gewoon hoort te stoppen voor een zebra behoren ook de fietsers en bromfietsers dat te doen en die hebben meestal schijt aan de zebrapaden.
En wat dan voornamelijk in de grote steden speelt is het massaal negeren van het rode licht door voetgangers of treuzelen bij het zebrapad.
Verder fietsers die de zebra misbruiken door er fietsend gebruik van te maken. (die krijgen van mij dan ook geen voorrrang)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » ma 07 apr 2014, 10:16

In Amsterdam ben ik als automobilist de enige die voorrang verleend aan voetgangers die op het punt staan over te steken. Dat is er zo ingeramd door mijn rijinstructeur :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door sirdanilot » ma 07 apr 2014, 10:55

Sterker nog, áls je als fietser al stopt voor een zebrapad dan steken mensen niet over omdat ze zo verbaasd zijn.


Wat ik zelf in de auto als probleem ervaar, is dat er heel veel zebrapaden zijn op onoverzichtelijke plekken waar je de voetganger pas op het laatste moment ziet. Bijvoorbeeld:

- Vlak na een brug (waardoor je het zebrapad niet ziet achter de bult)
- Met fraaie bosjes (zodat je wachtende voetgangers niet ziet)
- In een straat met geparkeerde auto's (wederom zie je de wachtende voetgangers dan niet)

etc.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door chriskrusz » ma 07 apr 2014, 10:59

In Almere is het aantal zebrapaden zonder VRI volgens mij op 1 hand te tellen, en ik ken maar 1 stel waar daadwerkelijk erg vaak voetgangers lopen (en waar ook erg veel auto's komen), en dat is bij een rotonde (Hospitaaldreef/Waddendreef). En daar wordt wel netjes gestopt.

Daarentegen heeft Almere ook de gevaarlijkste kruising van een fietspad met een straat die ik ooit gezien heb (Bartokweg/Chopinpad). Maar dat is off-topic want geen zebrapad.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Seat Ibiza » ma 07 apr 2014, 11:12

sirdanilot schreef: Wat ik zelf in de auto als probleem ervaar:
- Met fraaie bosjes (zodat je wachtende voetgangers niet ziet)
Laat me één voorbeeld zien in Streetview...
sirdanilot schreef:- In een straat met geparkeerde auto's (wederom zie je de wachtende voetgangers dan niet)
Vrijwel altijd is er dan een uitgebouwde stoep ter hoogte van de zebra (en er geldt nog altijd een parkeerverbod binnen 5 (?) meter van een zebra)

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Tommy » ma 07 apr 2014, 11:58

In B is dat probleem ook aan de orde. Ik stop voor voetgangers aan een zebra.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door woutero » ma 07 apr 2014, 12:21

Als automobilist probeer ik altijd te stoppen voor een voetganger op het zebrapad.

Als fietser vind ik het wel een lastige, vooral op zebrapaden die een fietspad oversteken. Daarvoor zijn verschillende redenen:

- Bij kruispunten met vrijliggende fietspaden en verkeerslichten heb je vaak de situatie dat het oversteken van de rijweg voor auto's is geregeld door een VRI, terwijl het oversteken van het fietspad door voetgangers via een zebrapad gaat. Dit betekent dus dat je bij een kruispunt waar je als fietser groen hebt, je toch tweemaal voorrang moet verlenen aan een voetganger (die vervolgens rood heeft aan de overkant van het fietspad). In praktijk betekent dit dus dat niemand voorrang aan de voetganger geeft.

Zo'n situatie dus. Groen licht voor fietser die rechtdoor gaat, maar moet toch tweemaal voetganger voorlaten op zebrapad:
Afbeelding

- Ten tweede zijn de meeste voetgangers ook fietsers. En die weten dat fietsen nu eenmaal het minste energie kost wanneer je een constante snelheid aanhoudt. Voor een voetganger kost het geen extra energie om de pas 2 seconden in te houden om een fietser te laten passeren, terwijl voor een fietser het remmen en weer optrekken meer tijd en energie kost. Daarom 'neem' ik op een zebrapad dat een fietspad kruist ook nooit voorrang, maar wacht ik op een ruimte tussen de fietsers om over te steken (wat zelden meer dan een paar seconden kost).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Peter » ma 07 apr 2014, 18:20

Tenzij een fietsstrook of fietspad heel dicht bij de rijbaan ligt (en je in feite in een keer moet oversteken) zou je geen zebra moeten aanbrengen op fietspaden. Wekt schijnverwachtingen.

In Nederland wordt er vrij weinig op niet stoppen voor een zebra gehandhaafd. Voor fietsers denk ik zelfs nooit. Hetzelfde geldt voor handhaven op door rood licht lopen.

Vorige week in Kuala Lumpur geweest. Hier stopt vrijwel niemand voor een zebra en vaak ook niet voor een rood licht bij een zebra. Je vraagt je soms af waarom men lichten en strepen aanbrengt....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door sirdanilot » ma 07 apr 2014, 18:23

^ Ben ik het mee eens.

In veel landen hebben zebrapaden de facto het zelfde nut als normale oversteekplaatsen bij ons: de automobilist weet dat er vaak voetgangers oversteken, maar hij zal in den regel geen voorrang verlenen, behalve als hij eens een goede dag heeft (net zoals automobilisten bij ons soms onnodig voorrang verlenen uit goodwill). Als iedereen weet dat het zo werkt, ach...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » ma 07 apr 2014, 18:28

Voor fietsers denk ik zelfs nooit.
Jawel. Een vriend van mij heeft in Kudelstaart wel eens een boete gekregen omdat hij niet voorrang verleende op de fiets aan een oude vrouw die (volgens de politieagent) kenbaar had gemaakt over te willen steken. Volgens hem was dat niet het geval en stond ze er alleen maar. Maar goed, de boete moest wel betaald worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Peter » ma 07 apr 2014, 18:37

Ik ben benieuwd of van dit soort boetes openbare statistieken bestaan. In de categorie met losse handen fietsen of geen richting aangeven op de fiets. Ik zou mij verbazen als daar per jaar in heel Nederland meer dan 100 boetes voor worden gegeven...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door sirdanilot » ma 07 apr 2014, 18:56

Mag met losse handen fietsen ook al niet? Wat leven we toch in een fijn land...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door RSK » ma 07 apr 2014, 21:55

^^ Dus met losse handen fietsen is volgens jou geen probleem. Fiets jij toevallig ook dagelijks met een los steekje? :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door sirdanilot » ma 07 apr 2014, 21:57

Het steekje zit zeker tussen je lurven en je kladden?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Palance » di 08 apr 2014, 13:11

En dit krijg je dus als a) fietsers oversteken bij het zebrapad en b) iedereen netjes gaat wachten :ongeduldig:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door chriskrusz » di 08 apr 2014, 15:11

Voor fietsen op een zebrapad kun je een boete krijgen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » di 08 apr 2014, 19:07

Peter schreef:Ik ben benieuwd of van dit soort boetes openbare statistieken bestaan. In de categorie met losse handen fietsen of geen richting aangeven op de fiets. Ik zou mij verbazen als daar per jaar in heel Nederland meer dan 100 boetes voor worden gegeven...
Politie heeft meestal andere prioriteiten. Maar in het kader van "zero tolerance" proberen ze dit soort dingen wel te handhaven volgens mij. De tijd dat je met kleine overtredingen (zoals fietsen op het voetpad) weg kon komen is denk ik wel voorbij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Egbert » wo 09 apr 2014, 7:00

chriskrusz schreef:Voor fietsen op een zebrapad kun je een boete krijgen.
Voor fietsen over een trottoir ook. Voor niet stoppen voor een zebrapad ook. Voor te hard rijden ook.

Waar het hier om gaat is kun. Zolang er geen agent bij staat zul je geen boete krijgen en wordt het gewoon massaal gedaan, dus dat je een boete kunt krijgen is totaal geen overweging voor scholieren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » wo 09 apr 2014, 8:10

Natuurlijk kan het wel. Begin van het schooljaar paar mannetjes neerzetten die flyers uitdelen en vanaf 1 oktober boetes uitdelen. Het werkt goed, want daardoor ben ik nooit met de fiets door de Leidsestraat gegaan. :yes:

De agent die me aanhield zei: ja, dit werd 40 jaar gedoogd, maar dat doen we niet meer. Kreeg een foldertje mee, maar geen boete 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door chriskrusz » wo 09 apr 2014, 10:35

Mijn vrouw kreeg een paar jaar geleden een boete wegens het fietsen tegen de rijrichting in. Was bij een of andere verbouwing, waar ze niet wilden dat het overgebleven fietspad in twee richtingen gebruikt werd, en ze fietste achter een groepje aan. Iedereen kreeg een boete.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door feitelijk » wo 09 apr 2014, 11:02

De RVV19 overtredingen werden door de vingers gezien?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Attietattie » wo 09 apr 2014, 11:29

feitelijk schreef:De RVV19 overtredingen werden door de vingers gezien?
Dan moet er meer gebeurd zijn dan Chriskrusz hier vertelt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door chriskrusz » wo 09 apr 2014, 11:58

Wat, maximumsnelheid, wat heeft dat er nu weer mee te maken. Ik weet niet of daar uberhaupt sprake van was.

Het was een van die straten met eenrichtingsverkeer met fietsstrook, plus een extra fietsstrook voor de tegengestelde richting. Of de tegengestelde fietsstrook was dicht, of wellicht de tegengestelde fietsstrook plus de (wellicht gedeeltelijke) autostrook. Hoe dan ook er stond met borden aangegeven dat fietsers die die kant op wilden (die normaal over de strook voor de tegengestelde richting zouden rijden), NIET die straat mochten inrijden maar de omleiding moesten volgen (zodat ze niet frontaal op de autostrook danwel fietsstrook zouden gaan rijden).

En natuurlijk was er niemand die daar enige aandacht aan schonk, dus werd blijkbaar besloten tot handhaving. En mijn vrouw fietste gewoon achter iedereen aan, want het was haar verder ook niet helemaal duidelijk hoe ze wel of niet moest rijden, dus dan rij je maar achter anderen aan.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door feitelijk » wo 09 apr 2014, 12:50

chriskrusz schreef:Wat, maximumsnelheid, wat heeft dat er nu weer mee te maken. Ik weet niet of daar uberhaupt sprake van was.
Nee, kleven.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie