Mag ik hier parkeren?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Mag ik hier parkeren?

Bericht door Joopjr » vr 25 apr 2014, 21:20

Vandaag besloot een bewoner om dubbel te parkeren waardoor ik mijn parkeerplaats niet kon verlaten. Volgens buurtbewoners mag je niet in de parkeervakken staan omdat het eigendom is van de bewoners en iedereen een eigen parkeervak heeft.
Afbeelding

Het is een parkeerplaats die via een uitritconstructie met de openbare weg verbonden is. Alleen op bord 4 staat dat dit een privéterrein is. De situatie is als volgt: Streetview link
Afbeelding

Mijn auto staat op nummer 1. De persoon die beweert dat die parkeerplaats van hem is heeft zijn auto op 2 gezet. Er staat echter nergens dat dit parkeervak voor een specifiek kenteken gereserveerd is. Deze bewoners waren niet thuis dus ik moest vragen of de persoon naast mij zijn auto wilde verzetten.

Op nummer 3 hangt het volgende bord, dit is naar mijn weten niet geldig voor parkeervakken:
Afbeelding
Afbeelding

Op nummer 4 hangt aan de muur het volgende bord:
Afbeelding

Volgens mij kan alleen bord 4 mij het parkeren verbieden omdat het een prive terein is (die E1 is volledig nutteloos). Het bord hangt aan de muur haaks op de rijrichting. Het is mij dus onduidelijk voor welk gebied dit bord geldig is.

Mag ik hier (als "niet" bewoner) gewoon in een parkeervak staan?

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Bart217 » vr 25 apr 2014, 21:28

Het bord waarop 'verboden te parkeren' met daaronder 'uitgezonderd bewoners' staat geldt volgens mij voor het gehele terrein, omdat het bij de uitritconstructie geplaatst is. Het feit dat er slechts 1 bord zoals bij nr 4 staat, is waarschijnlijk omdat de wegbeheerder anders per parkeerplaats zo'n bord moeten ophangen (ik weet zelf niet of dat officieel zo hoort) en dat overbodig vond. Het lijkt me dat iedereen hier niet mag parkeren, behalve de bewoners uiteraard.

Overigens staat er wel een bord 'wegsleepregeling van kracht', maar omdat het hier ook een privéterrein betreft, hoef je hier niet bang voor te zijn. Op privéterreinen mag er namelijk niet weggesleept worden.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Rein » vr 25 apr 2014, 21:43

Als je een prive terrein prive wilt houden moet je volgens mij een slagboom oid neerzetten. Zo niet dan mag iedereen er staan. Een prive parkeerplaats prive houden kan dmv een klaphek. Zo niet dan mag je er volgens mij gewoon staan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door boe! » vr 25 apr 2014, 21:57

Het is privé-terrein, dus de Vereniging van Eigenaren is wegbeheerder en in de splitsingsakte en het huishoudelijk reglement staat aangegeven wie daar mag parkeren. Als buitenstaander heb je daar dus niets te zoeken. De :E1: lijkt mij duidelijk genoeg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Rene » vr 25 apr 2014, 22:02

Een privéterrein dat niet fysiek is afgescheiden, is de facto openbaar. Daar is voldoende jurisprudentie over.
De :E1: geldt inderdaad alleen voor de rijbaan, niet voor parkeervakken. Feitelijk is daarmee de bestuurder van auto 2 juist degene die in overtreding is.

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Joopjr » vr 25 apr 2014, 22:42

Bart217 schreef:Het bord waarop 'verboden te parkeren' met daaronder 'uitgezonderd bewoners' staat geldt volgens mij voor het gehele terrein, omdat het bij de uitritconstructie geplaatst is.
boe! schreef:Het is privé-terrein, dus de Vereniging van Eigenaren is wegbeheerder en in de splitsingsakte en het huishoudelijk reglement staat aangegeven wie daar mag parkeren. Als buitenstaander heb je daar dus niets te zoeken. De :E1: lijkt mij duidelijk genoeg.
Zover ik weet geldt de :E1: alleen voor de zijde van de weg waar deze geplaatst is, in dit geval rechts. Verder geldt dit bord niet voor parkeervakken.
Dit bord geldt alleen voor de zijde waar het geplaatst is. En het geldt ook niet voor parkeerhavens of parkeerstroken aan die zijde, of voor het plaatsen van fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op het trottoir.
Het bord :E1: heeft naar mijn inziens in dit voorbeeld totaal geen nut omdat deze niks verbied. Ik kan volgens mij gewoon in de parkeervakken staan of links langs de stoep parkeren.

Het enige wat bij mij onduidelijk is dat is welke rechten het bord bij nummer 4 heeft. Dit bord hangt achter 1 parkeerplaats aan de flat. Op het bord staat "prive terrein" maar WAAR is dat privé terrein? Achter het bord? Links van het bord? Voor het bord lijkt mij onlogisch.

Verder ben ik benieuwd of de politie zal komen om auto 2 weg te slepen of dat ik daar eindeloos moet wachten tot de eigenaar komt.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Bart217 » vr 25 apr 2014, 23:04

Ik denk dat dat bord gewoon bedoeld is voor de rij parkeerplaatsen voor het bord. Achter het bord lijkt mij juist onlogisch, aangezien je dan het gebouw binnen bent gereden... ;)
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Joopjr » vr 25 apr 2014, 23:19

Bart217 schreef:Ik denk dat dat bord gewoon bedoeld is voor de rij parkeerplaatsen voor het bord. Achter het bord lijkt mij juist onlogisch, aangezien je dan het gebouw binnen bent gereden... ;)
Ik wil graag weten voor welke vakken dat bord geldig is. Als ik daar een :E6: plaats is die ook maar voor slechts 1 vak geldig en niet alles daar ook links/rechts van.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door keokiracer » vr 25 apr 2014, 23:20

Bart217 schreef:Ik denk dat dat bord gewoon bedoeld is voor de rij parkeerplaatsen voor het bord.
Jammer dan dat die :E1: niets over die parkeerplaatsen kan zeggen.

Dat bord met artikel 461 aan de muur geldt zoals altijd pas ná het bord, dus als onbevoegde mag je blijkbaar niet de muur in...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » vr 25 apr 2014, 23:24

Het fysiek scheiden van de privéparkeerterrein dmv een slagboom is niet direct nodig indien duidelijk is dat je een (privé)terrein betreed. Dit heeft de VvE opgelost door een inritband en een andere soort bestrating.
De politie komt hier niet voor. Sterker, je kan beter de politie niet laten komen omdat jij je onrechtmatig toegang hebt verschaft tot een privéterrein (vergelijk het maar als iemand zijn motor in jouw tuin parkeert)
Het bord wat aan de muur hangt spreekt duidelijk van een terrein, en als gevolg hiervan is het niet geldig voor alleen de desbetreffende parkeerplaats.
Het wegslepen wordt zelden gedaan. De wegsleper is immers verantwoordelijk voor alle schade aan de wagen, en die zal dit risico (en de directe kosten) verhalen op de opdrachtgever. Bovendien dient het voertuig gestald te worden op veilige plaats.

Overigens ken ik gevallen van mensen die letterlijk moesten overnachten omdat dit was gebeurd. Toen ze amok maakte heeft de desbetreffende eigenaar de politie erbij gehaald met het verhaal dat hij bedreigd werd op zijn eigen terrein. Aangezien niemand de eigenaar voorschrijft hoe hij/zij parkeert op zijn terrein is dit niet iets wat je kan gebruiken als argument (tenzij er een bordje staat dat het wegenverkeersreglement van kracht is)

Besef overigens wel dat veel gemeenten geen parkeervergunning afgeven voor mensen die een eigen parkeerplaats hebben. De desbetreffende eigenaar kan dus letterlijk geen kant uit en zet zijn wagen heel netjes voor jouw wagen.

Op mijn vorige werklocatie plakte we meestal de hele auto vol met verhuizersplakband (zeker wanneer de eerste parkeerplaats door een vakantieganger werd bezet en de rest van het parkeerterrein hierdoor niet gebruikt kon worden). Bij mijn vorige bedrijf zette we er altijd een blok beton voor.

:surrender: Als ik jou was zou ik heel netjes m'n excuses maken en het niet laten escaleren.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » vr 25 apr 2014, 23:26

De intentie van die borden is toch duidelijk genoeg. Waarom dan toch nog bewust problemen gaan opzoeken door daar te gaan parkeren als je geen bewoner bent?

Bij het parkeerterrein bij mijn complex hangt ook zo'n bord als bij nummer 4. Buiten dat staan alleen de huisnummers per vak aangegeven, maar geen slagboom, klaphekken oid. Je wilt toch niet zeggen dat juridisch gezien jan en alleman daar zou mogen parkeren? :confuuuse:

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Joopjr » vr 25 apr 2014, 23:31

Ik vindt het toch wel apart dat er zoveel verschillende meningen zijn. De een zegt dat ik hier niet mag staan en de ander zegt van wel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Rein » vr 25 apr 2014, 23:32

Hier ook zo'n soort discussie.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Rene » vr 25 apr 2014, 23:35

Jeroen schreef:De intentie van die borden is toch duidelijk genoeg. Waarom dan toch nog bewust problemen gaan opzoeken door daar te gaan parkeren als je geen bewoner bent?
Als je ergens op visite gaat in zo'n gemeente die voor veel te weinig gewone parkeerplaatsen heeft gezorgd, dan moet je ook wat. En als er geen afsluiting op zit, dan wordt dit gewoon beschouwd als zijnde openbare weg. Of het terrein nu privé is of niet, doet dan absoluut niet terzake.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » vr 25 apr 2014, 23:46

^^ Hum, niet mee eens.

- Jij maakt de keuze om op visite te gaan. Dat je geen parkeerplaats naar je zin kan vinden is, is jouw beeld. Ja maar dan moet ik betalen, ja maar dan moet ik 20m verder lopen; zijn de argumenten die ik altijd hoor. Je kan onmogelijk iemand anders opzadelen met jouw 'probleem'.
- Veel huizen hebben een oprijpad of een carport. Met deze redenatie aangaande de slagboom zou je hier ook straffeloos mogen parkeren.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 9:18

jaap47 schreef:- Veel huizen hebben een oprijpad of een carport. Met deze redenatie aangaande de slagboom zou je hier ook straffeloos mogen parkeren.
Zolang deze niet fysiek is afgesloten blijft het juridisch gezien openbare weg. Dan geldt er bijvoorbeeld ook gewoon de Wegenverkeerswet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door boe! » za 26 apr 2014, 9:36

Wij hebben ook zo'n parkeerplaats. Eigen terrein, andere bestrating dan de openbare weg, hekje om het terrein maar geen fysieke afsluiting bij de ingang, parkeerplaatsen waarop huisnummers zijn aangebracht en een bordje bij de ingang van het terrein dat alleen de bewoners van ons appartementencomplex daar mogen parkeren.

Ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat een derde op ons terrein heeft geparkeerd. Een fysieke afsluiting met een slagboom is daarom niet nodig, maar zou sowieso voor ons niet betaalbaar zijn. We zijn een kleine VVE waar de financiële mogelijkheden relatief beperkt zijn. Zou je wel een :C1: mogen plaatsen bij de ingang van ons parkeerterrein i.c.m. een onderbord m.u.v. bewoners xxx-straat # t/m #? Heb je dan juridisch wel afgedwongen dan niemand anders dan de bewoners op het parkeerterrein mag?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 9:37

Voor een C1, en alle andere borden waarbij het aantal (categorieën) voertuigen beperkt wordt, dient een verkeersbesluit genomen te worden. Die mag je dus niet zomaar neerzetten, laat staan dat het te handhaven is ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door boe! » za 26 apr 2014, 9:46

Als je aantoonbaar last hebt van 'foutparkeerders' dan wil de gemeente misschien wel meegaan in zo'n verkeersbesluit. Maar ben je er dan? Heb je dan de mitsen en maren die bij een :E1: werden genoemd omzeild?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door sirdanilot » za 26 apr 2014, 11:35

Rene schreef:
Jeroen schreef:De intentie van die borden is toch duidelijk genoeg. Waarom dan toch nog bewust problemen gaan opzoeken door daar te gaan parkeren als je geen bewoner bent?
Als je ergens op visite gaat in zo'n gemeente die voor veel te weinig gewone parkeerplaatsen heeft gezorgd, dan moet je ook wat. En als er geen afsluiting op zit, dan wordt dit gewoon beschouwd als zijnde openbare weg. Of het terrein nu privé is of niet, doet dan absoluut niet terzake.
Als er een bord staat met Eigen terrein - verboden toegang, dan mag je daar natuurlijk niet parkeren. Als er uit het wegbeeld duidelijk is dat het privé terrein betreft (b.v. een oprit voor een huis, jij hebt toch ook geen slagboom op je oprit staan neem ik aan?!) mag je er niet parkeren.
Misschien bega je geen parkeerovertreding, maar wel een andere overtreding, namelijk onrechtmatig op iemand's eigen terrein verblijven.

En als ik op mijn oprit een bordje heb staan met Uitrit- Niet parkeren, dan mag ik daar zelf toch parkeren want ik bepaal zelf wel wat ik met mijn eigen terrein doe.
heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat een derde op ons terrein heeft geparkeerd. Een fysieke afsluiting met een slagboom is daarom niet nodig, maar zou sowieso voor ons niet betaalbaar zijn. We zijn een kleine VVE waar de financiële mogelijkheden relatief beperkt zijn. Zou je wel een :C1: mogen plaatsen bij de ingang van ons parkeerterrein i.c.m. een onderbord m.u.v. bewoners xxx-straat # t/m #? Heb je dan juridisch wel afgedwongen dan niemand anders dan de bewoners op het parkeerterrein mag?
Bij een bepaald gebouw in ons dorp stond vroeger voor het parkeerterrein een zeer oude :C1:. De bedoeling was dat alleen bezoekers van dit gebouw er zouden parkeren. Helaas was dit bord echt knoeroud en viel het bijna uit elkaar, dus we hebben het maar vervangen door een bord 'alleen parkeren voor bezoekers gebouw X'. Volgens mij wordt er weinig tot niet door derden geparkeerd hier (is gelukkig ook niet echt een reden voor, want genoeg parkeermogelijkheid elders). We waren bang dat door de mogelijke komst van een supermarkt dit anders zou worden, maar i.v.m. de crisis en andere zaken komt die er gelukkig niet.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » za 26 apr 2014, 12:19

Kan hier wel een verkeersbesluit door de gemeente over genomen worden? Tenslotte is het wel privéterrein en is de gemeente geen wegbeheerder.

Mijn ervaring is overigens dat het niet uitmaakt hoe je het aanduid. "Hoe kan ik dit nu weten?", terwijl ze recht voor het bord staan.

Er is overigens een rechtszaak van een aantal jaren geleden (ANWB Verkeerskunde heeft er toen nog gewag van gemaakt), waarbij iemand in Breda bekeurd is op zijn eigen erf terwijl hij voor een (eigen gemaakt) bord stond. De rechter heeft de bewoner in het gelijk gesteld (eigen erf mag hij doen wat hij wil), maar het hoger beroep heeft de politie gelijk gegeven (politie moet kunnen zien dat het eigen erf is!)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 13:22

Uiteraard, het blijft openbare weg omdat het niet fysiek is afgesloten. Verkeersborden mag je nooit zelf plaatsen zonder toestemming/verkeersbesluit van de gemeente.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Tachi » za 26 apr 2014, 14:02

Wat een kinderachtig gedrag van de eigenaar van die dinky toy. M'n broek zakt er van af. Ik heb er geen goed woord voor. Zet je auto aan de overzijde en plaats een briefje dat je daar onterecht staat, omdat het een privé parkeerplaats is.
Het is helemaal niet duidelijk wat hier privé terrein is. Alleen de parkeerplaatsen of ook de weg aan de parkeerplaatsen. Verderop zie ik een hek met daarachter garageboxen o.i.d. Om daar te kunnen komen moeten ze over dezelfde weg. In eerste instantie lijkt de weg openbaar, maar het kan ook recht van overpad zijn. Dan is de weg privé. Zeer onduidelijke situatie.

De VVE is ook niet de slimste. Plaats een parkeerverbod op de muur met een onderborden met pijlen naar weerszijden en een stukje tekst uitgezonderd bewoners (en bezoekers) huisnummers zus en zo en eventueel daaronder weer wegsleepregeling en privé terrein.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door petervdveen » za 26 apr 2014, 16:28

Snelwegfreak schreef:Voor een C1, en alle andere borden waarbij het aantal (categorieën) voertuigen beperkt wordt, dient een verkeersbesluit genomen te worden. Die mag je dus niet zomaar neerzetten, laat staan dat het te handhaven is ;)
Dat een privé persoon geen borden mag plaatsen lijkt me duidelijk, maar het is niet zo dat ze dan juridisch niet geldig zijn, toch?
Als ik hier op de N50 borden met 80 neer zet, dan is de snelheid gewoon 80. Waarschijnlijk worden er geen boetes voor uitgedeeld, maar in principe zou dat volgens mij wel kunnen.

Maar om even ontopic te blijven.
Een C1 met onderbord bewoners lijkt mij het best, niet?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 16:44

Fout. De snelheid wordt officieel pas 80 km/h als dat wordt bepaald door de wegbeheerder. Je kan het neerzetten, maar handhaving is onmogelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Rene » za 26 apr 2014, 16:48

jaap47 schreef:^^ Hum, niet mee eens.

- Jij maakt de keuze om op visite te gaan. Dat je geen parkeerplaats naar je zin kan vinden is, is jouw beeld. Ja maar dan moet ik betalen, ja maar dan moet ik 20m verder lopen; zijn de argumenten die ik altijd hoor. Je kan onmogelijk iemand anders opzadelen met jouw 'probleem'.
- Veel huizen hebben een oprijpad of een carport. Met deze redenatie aangaande de slagboom zou je hier ook straffeloos mogen parkeren.
Hum, niet mee eens.
Degene bij wie je komt, maakt de keuze om in een wijk met te weinig parkeerplaatsen te gaan wonen. De gemeente moet bezoekers niet opzadelen met een parkeerprobleem omdat ze een te strenge parkeernorm hebben. In een nieuwbouwwijk ruimtelijke schaarste creëren door een gemeente louter met het idee om geld te verdienen is ronduit pervers. Wie in een gemeente gaat wonen dat een dergelijk beleid voert, kan verwachten dat er mensen zijn die gewoon de regels toepassen als ze hun privébezit niet markeren of afsluiten. Als je als bewoner echt geen bezoeker op je plek wilt hebben, dan koop je maar een beugel met een slotje, en anders moet je gewoonweg niet zeuren. Je auto er dan voor zetten is behoorlijk asociaal, to say the least.

En ja, op een carport die niet is afgesloten zou je dat mogen, maar dat zal haast niemand doen. Want je staat dan direct zichtbaar op het erf van een ander. In tegenstelling tot een niet afgesloten parkeerterreintje. En ook een VVE kan een eigen parkeerterreintje prima afsluiten. Zoals bijvoorbeeld bij deze flat.

Fout ligt dus bij de eigenaren/bewoners, niet bij de bezoeker die slechts het RVV volgt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door sirdanilot » za 26 apr 2014, 16:56

En ja, op een carport die niet is afgesloten zou je dat mogen, maar dat zal haast niemand doen. Want je staat dan direct zichtbaar op het erf van een ander. In tegenstelling tot een niet afgesloten parkeerterreintje. En ook een VVE kan een eigen parkeerterreintje prima afsluiten. Zoals bijvoorbeeld bij deze flat.
Nou als ik ooit een keer naar dat VINEX-dorp boven Amsterdam moet weet ik waar ik ga parkeren; pontificaal op jouw oprit :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » za 26 apr 2014, 18:11

Rene schreef:
Jeroen schreef:De intentie van die borden is toch duidelijk genoeg. Waarom dan toch nog bewust problemen gaan opzoeken door daar te gaan parkeren als je geen bewoner bent?
Als je ergens op visite gaat in zo'n gemeente die voor veel te weinig gewone parkeerplaatsen heeft gezorgd, dan moet je ook wat. En als er geen afsluiting op zit, dan wordt dit gewoon beschouwd als zijnde openbare weg. Of het terrein nu privé is of niet, doet dan absoluut niet terzake.
Dat is toch nog geen reden om dat probleem letterlijk en figuurlijk bij een bewoner te parkeren? Het is op zijn minst asociaal te noemen. Ik heb zelf ook een soortgelijke parkeerplaats die enkel met mijn huisnummer aangeduid staat. Die parkeerplaats is in mijn koopakte opgenomen en vertegenwoordigd een waarde van 8.000 euro... Reken maar dat ik actie onderneem als daar iemand anders zonder toestemming geparkeerd staat.
Laatst gewijzigd door Jeroen op za 26 apr 2014, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Rein » za 26 apr 2014, 18:47

En die actie is voortaan de beugel omhoog gooien als je je parkeerplaats verlaat? Bij gebreke aan een slagboom lijkt me dat namelijk de enige legitieme mogelijkheid om derden van 'jouw' parkeerplaats te weren. :yes:

Edit: een :E4: met onderbord kan natuurlijk ook nog mits de gemeente meewerkt hieraan.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » za 26 apr 2014, 19:19

^^ Bij het oprijden van het parkeerterrein staat een bord zoals in de laatste foto van de OP.
Rene schreef:Fout ligt dus bij de eigenaren/bewoners, niet bij de bezoeker die slechts het RVV volgt.
Ik vind het wel heel zielig en laag als je op die manier de mazen in de wet aan het opzoeken bent voor een probleem (het gebrek aan parkeerplaatsen in de buurt) waar de eigenaar van die parkeerplaats part noch deel aan heeft. Maak je ook een goede indruk mee bij je buren, als je net ergens komt wonen. :down:

Plaats reactie