Mag ik hier parkeren?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » di 06 mei 2014, 15:49

^^ Dat weet jij niet en dat is ook geen vereiste voor dit forum ;)
(niet iedereen heeft de middelbare school met succes afgerond danwel dit gedaan buiten Nederland of Vlaanderen of met ontheffing voor Nederlands, zoals internationale school)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door duikgek89 » di 06 mei 2014, 16:15

Dan nog. Ik ben ook geslaagd voor mijn examen Nederlands maar mijn taalkennis kan ook wel wat beter. Het probleem is dat ik constant drie talen door elkaar gebruik en dat helpt niet bepaald.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Palance » di 06 mei 2014, 16:18

Dat moet niet uitmaken. Ik ben ook meertalig opgevoed maar heb met het Nederlands geen problemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door feitelijk » di 06 mei 2014, 16:31

Jemig, je kan hier ook geen parallel meer trekken zeg.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » di 06 mei 2014, 17:04

De vergelijking gaat heel goed op. 8-)
Wie een Nederlands rijbewijs heeft, heeft niet noodzakelijkerwijze ook in Nederland een theorie-examen gedaan. Je kunt immers (als je in het buitenland gewoond hebt) hem ook laten omzetten. En wie zijn rijbewijs in 1950 gehaald heeft in NL heeft ook andere regeltjes geleerd.
Dus dat je met een (NLs) rijbewijs de regeltjes (van nu) zou moeten kennen is ook niet zo...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » di 06 mei 2014, 18:14

^^ Nou, een rijbewijs is een vergunning om auto te rijden voor dit moment. Je kan die vergunning gewoon verliezen als je je niet aan (nieuwe) regels houdt.

Maar jij bent dus van mening dat je niemand (die vóór een bepaalde datum zijn/haar rijbewijs heeft gehaald) kwalijk kan nemen dat ze spitsstroken niet gebruiken? Ja, de groeten... Je hebt gewoon de plicht je op de hoogte te brengen van nieuwe regels die behoren bij het gebruik van jouw rijbewijs.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Vinny » di 06 mei 2014, 19:00

Het begint wel een beetje de spuigaten uit te lopen met contra-intuïtieve regelwijzigingen in het RVV. Buitenlanders moeten hier ook gewoon kunnen rondrijden zonder de spreekwoordelijke verkeersbijbel uit hun hoofd geleerd te hebben... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » di 06 mei 2014, 19:05

Eensch. Iemand die ik ken werkt bij de politie. Hij leest de mails betreffende de wetswijzigingen omtrent het RVV altijd maar half. Het is hem teveel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » di 06 mei 2014, 19:26

Joopjr schreef:
jaap47 schreef:TS heeft ook aangegeven dat hij daar is gaan staan omdat hij van mening is dat het verbod niet te handhaven is, hij van mening is dat er een maas in de wet zit, niet dat hij er geen weet van heeft. M.i. met vuur spelen.
Ik noem een bord "eigen terrein" aan de gevel en een :E1: bij parkeervakken geen maas in de wet, dat zijn gewoon dom geplaatste borden. Deze situatie bestaat al 4á5 jaar, bewoners willen mij niet geloven als ik uitleg dat dit wettelijk niet correct is terwijl hun ook ooit geslaagd zijn voor hun rijbewijs. Als ze dan vervolgens voor eigen rechter spelen door hun auto dwars voor het parkeervak te zetten lokken ze me wel uit en ga ik zeker nog een keer terug. Als dan hetzelfde gebeurd bel ik de politie. Mocht de politie niet komen dan laat ik me auto mooi een weekje staan, ik gebruikt toch grotendeels me fiets.
Dom geplaatst of niet: de intentie van die borden is meer dan duidelijk. Je bent heel bewust ruzie aan het zoeken als je wel snapt wat de bedoeling is, maar er niks mee doet en zelfs nog een sneer na geeft bij die bewoners door te zeggen dat je in je recht staat. De volgende keer heb je misschien naast dat je auto geblokkeerd is ook nog 4 lekke banden. Zo'n tegenreactie is niet goed te keuren, maar wel te begrijpen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Palance » di 06 mei 2014, 20:08

Nee, dat lekprikken van banden vind ik dus totaal niet te begrijpen noch goed te keuren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » wo 07 mei 2014, 1:07

Ik heb wel eens een discussie gevoerd met een advocaat die ook van mening was dat een bord niet helemaal juist was geplaatst en hij dus zijn wagen geparkeerd kon laten staan. Ik heb hem toen uitgelegd;
A. hij dus weet heeft van het bestaan van het bord
B. hij dus kennis heeft van de inhoud van het bord
C. hij deze kennis tevens van mij mondeling heeft vernomen
Ik heb vervolgens aangegeven dat wij, indien nog aanwezig, zijn klassieke Porsche over 1,5 uur zouden verwijderen (de straat moest geasfalteerd worden).

Vervolgens hem ik hem veel wijsheid gewenst bij zijn afwegingen en ben weggelopen.

Onnodig te melden dat de Porsche binnen 10 minuten verdwenen was.

TS; de politie erbij halen is een leuke optie. Heeft een leuk effect.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » wo 07 mei 2014, 1:15

:oops: iets te snel verzonden.

Het verhaal betreft een werksituatie in het centrum van Den Haag. Het desbetreffende bord betrof een parkeerverbod in verband met werkzaamheden. Het bord (1m x 1m) stond in een bocht en stond, naar mening van de advocaat, niet exact haaks op de rijbaan (maar had een afwijking van ongeveer 5gr) en was daardoor niet rechtsgeldig.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » wo 07 mei 2014, 7:29

Als er ongeldige borden staan, meestal door een aannemer geplaatst, dan loopt de aannemer kans op vertraging of extra kosten. Afslepen, stallingskosten en evt schade aan de auto (en zelfs denkbaar taxikosten van de eigenaar) zijn dan voor rekening van de aannemer als de eigenaar zijn rechten kent.
In Den Haag gaat het meestal goed, maar niet altijd, zoals laatst op Waldorpstraat. Ook weer zo'n gevalletje: "Geldt ook in de vakken".
Pas een week na de ingang van het verbod werd er pas ook gewerkt, dus logisch dat mensen op dag 2 of 3 toch hun auto hier weer neer zetten.

PS Dat een boodschap duidelijk is wil niet zeggen dat je er aan moet houden. Een tekstbord: "hier maximaal 30 km/h" of "hier niet parkeren" is duidelijk maar niet geldig, dus naar eigen inzichten in te vullen. Uiteraard weeg je mee of je hier iemand (onevenredig) mee kan benadelen, bijvoorbeeld iemand die ruimte voor de verhuisauto wil vrijhouden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » wo 07 mei 2014, 8:03

Dat is dus precies wat ik bedoel: enkel naar de letter van de wet willen leven en niet naar de geest van de wet. Als je niet zeker weet of het de bedoeling is dat je ergens mag parkeren ga je er toch niet parkeren? Ik vind het nogal getuigen van gebrek aan respect voor iedereen die hinder ondervind van zulk gedrag.

Zie je ogenschijnlijk geen andere mogelijkheid voor jezelf dan zou het iig sieren om je dom te houden en te doen alsof je de bebording niet gezien hebt. Daar zul je allicht meer respect mee kweken dan mensen een wetboek voor te houden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door boe! » wo 07 mei 2014, 10:23

Het blijft natuurlijk gek dat je een situatie hebt, in dit geval een privé-parkeerterrein, die in Nederland heel vaak voorkomt, maar dat er geen (combinatie van) bord(en) bestaat, waarmee die situatie juridisch kan worden afgedwongen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Seat Ibiza » wo 07 mei 2014, 10:46

Jeroen schreef:Dom geplaatst of niet: de intentie van die borden is meer dan duidelijk. Je bent heel bewust ruzie aan het zoeken als je wel snapt wat de bedoeling is ...
Exact. Volgens mij zou Joopjr zo'n Amerikaan zijn die z'n kat in de magnetron stopt om te drogen en vervolgens de fabrikant aanklaagt, omdat deze heeft nagelaten in de gebruiksaanwijzing expliciet te vermelden dat dat niet de bedoeling is... :x

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door petervdveen » wo 07 mei 2014, 12:10

Palance schreef:Toch wordt het blijkbaar betaald.

Zelf zou ik, als ik in een binnenstad zou wonen, zeker geen auto nemen en dus al helemaal geen parkeerplaats kopen.
Hangt er denk ik vanaf welke stad?
Rotterdam, amsterdam en den haag zou ik begrijpen.
Ik woon in de binnenstad van Kampen en heb op 5 en 10 min. lopen 2 grote gratis parkeerterreinen, et buiten de binnenstad.
Vinny schreef:Het begint wel een beetje de spuigaten uit te lopen met contra-intuïtieve regelwijzigingen in het RVV. Buitenlanders moeten hier ook gewoon kunnen rondrijden zonder de spreekwoordelijke verkeersbijbel uit hun hoofd geleerd te hebben... :roll:
Iedereen die een beetje logische nadenkt moet in nederland volgens mij prima rond kunnen rijden, niet?
Peter schreef:Als er ongeldige borden staan, meestal door een aannemer geplaatst, dan loopt de aannemer kans op vertraging of extra kosten. Afslepen, stallingskosten en evt schade aan de auto (en zelfs denkbaar taxikosten van de eigenaar) zijn dan voor rekening van de aannemer als de eigenaar zijn rechten kent.
Dat had ik vorig jaar ook.
Verboden te parkeren op 19 juli (helemaal correct uitgevoerd, echter stond het verkeerde maandbordje er onder) en dus stond op 19 juni om half 5 's ochtends de politie voor de deur, of ik even mijn auto wilde verplaatsen.
Wat mijn rechten ook zijn, de volgende keer ben ik iig minder eigenwijs.. :-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door boe! » wo 07 mei 2014, 12:19

petervdveen schreef:Verboden te parkeren op 19 juli (helemaal correct uitgevoerd, echter stond het verkeerde maandbordje er onder) en dus stond op 19 juni om half 5 's ochtends de politie voor de deur, of ik even mijn auto wilde verplaatsen.
Wat mijn rechten ook zijn, de volgende keer ben ik iig minder eigenwijs.. :-)
In dit geval geeft de politie je een aanwijzing en die moet je opvolgen. Dat staat los van het bordengeneuzel.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » wo 07 mei 2014, 12:40

^^ Dan is de wijze les dat je niet open moet doen zodat je de aanwijzing niet ontvangt. :top:

Bovendien, ze zakken er maar in met hun aanwijzingen...

[youtube]ldn5CgxCKkI[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Claus Plein » wo 07 mei 2014, 12:43

Misschien is het wel niet netjes tegenover hem en de andere weggebruikers maar ik geef je (en die bestuurder naast je) groot gelijk en zou gewoon precies hetzelfde hebben gedaan!!

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door feitelijk » wo 07 mei 2014, 13:38

boe! schreef:Het blijft natuurlijk gek dat je een situatie hebt, in dit geval een privé-parkeerterrein, die in Nederland heel vaak voorkomt, maar dat er geen (combinatie van) bord(en) bestaat, waarmee die situatie juridisch kan worden afgedwongen.
Hoezo niet?
Bordje 461 is al genoeg om te zorgen dat jij er niet mag komen, eventueel met "eigen terrein" erbij.
Dan kan je nog :E4: combinaties ophangen als je het volgens het RVV ook nog wilt dichttimmeren.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » wo 07 mei 2014, 13:41

C01 kan ook nog.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door feitelijk » wo 07 mei 2014, 13:53

Attietattie schreef:C01 kan ook nog.
Daaronder heb je minder mogelijkheden om het parkeren door degenen die je er wilt laten parkeren toe te staan.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » wo 07 mei 2014, 14:02

Als ze er überhaupt niet kunnen komen zal dat meevallen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Joopjr » wo 07 mei 2014, 14:17

Seat Ibiza schreef:
Jeroen schreef:Dom geplaatst of niet: de intentie van die borden is meer dan duidelijk. Je bent heel bewust ruzie aan het zoeken als je wel snapt wat de bedoeling is ...
Exact. Volgens mij zou Joopjr zo'n Amerikaan zijn die z'n kat in de magnetron stopt om te drogen en vervolgens de fabrikant aanklaagt, omdat deze heeft nagelaten in de gebruiksaanwijzing expliciet te vermelden dat dat niet de bedoeling is... :x
Zoiets zou ik dus niet doen. Wat ik wel doe is dit soort foute bordencombinaties benutten naar mijn voordeel. Als er bijvoorbeeld na een oprit van de snelweg geen herhaling van de maximum snelheid staat ga ik compleet legaal 130 rijden.

Er zijn genoeg manier om het voor mij "illegaal" te maken om daar te parkeren. Als ze besluiten om de huidige situatie te handhaven kan ik er mooi gebruik van maken. Uiteraard zal ik dit alleen doen als ik in de directe nabijheid geen parkeerplaats kan vinden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » wo 07 mei 2014, 14:30

De eigenaar van die parkeerplaats heeft waarschijnlijk verplicht die parkeerplaats over moeten nemen (er zijn hier al bedragen genoemd over de waarde hiervan) en/of mag zich scheel betalen aan servicekosten voor de VvE om een eigen parkeerplaats in de buurt te mogen hebben. En dan komt er een of andere wijsneus met een wetboek aanzetten die zegt dat hij van die parkeerplaats ook gebruik mag maken, omdat de geplaatste borden niet rechtsgeldig zijn.

Jij ziet echt niet in hoe asociaal zoiets is?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Rene » wo 07 mei 2014, 14:57

^^
Moet die persoon maar niet gaan wonen in een gemeente met een zodanig asociaal parkeerbeleid dat hij zelf een poot wordt uitgetrokken en dat bezoekers nergens meer heenkunnen.

Als iets niet expliciet is verboden, dan is het toegestaan. En er is niets asociaals aan, om in een situatie waarin je geconfronteerd wordt met belachelijk parkeerbeleid, datgene te doen wat niet expliciet verboden is. Zolang diezelfde bewoner en VVE niets doen aan de openbare toegankelijkheid van het parkeerterreintje, moeten ze al helemaal niet over "asociaal" of zo gaan piepen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » wo 07 mei 2014, 15:55

Mee eens.

Die dure parkeerplekken zijn altijd afgesloten garages. En als er niet-afgesloten plekken zijn die je kan of moet kopen zal de eigenaar dat (vrijwel altijd) kenbaar maken met een nummerbord of huisnummer of klaphek), want anders parkeert de zoon van de buurvrouw daar immers ook legaal...

Zoals Feitelijk reeds zeg kan je eenvoudig de juiste borden plaatsen. Het gat in de wet (of in het beleid) is dat de politie (of parkeerbeheer) niet kan of wil controleren op privegebied, zodat een recht hebben en een recht krijgen iets anders zijn.

Wij hebben het hier echter over gevallen waar een overheid, aannemer of VVE wellicht het recht kan hebben, maar het niet neemt door foute borden te plaatsen of goede borden op foute plaatsen.

Wie geen recht heeft hoeft het ook niet te krijgen alleen maar omdat deze meent het wel te hebben. Dat wil niet zeggen dat ik daarmee mijn plaats in de trein niet afsta als er een mindervalide en/of hoogbejaarde kennelijk moet staan. Maar daar heeft die mindervalide geen recht op. Maar voor een gezonde 70-jarige, net zwangere vrouw of vrouw met kinderen van 8-16 jaar sta ik niet op (tenzij ik er snel al uit moet wellicht).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Davy » wo 07 mei 2014, 16:28

Toch ben je in mijn ogen een asociale hufter als je daar bewust parkeert. Zo zie je maar wat voor een verschrikkelijke regeltjesmaatschappij het is... Logisch nadenken en goed fatsoen is er niet meer bij, en alleen met regeltjes kunnen mensen in dit land nog in toom worden gehouden.

Al bij al een triestige discussie om te lezen...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door sirdanilot » wo 07 mei 2014, 16:32

^ Davy: Gelukkig denkt niet iedere Nederlander zo. Maar het regelfetisjisme viert op dit forum wel hoogtij, wat ergens ook wel logisch is.

Ik ben zelf ook niet zo van die regeltjes. Soms moet je een regel overtreden omdat dat veiliger is (b.v. links van een geleider een stilstaande vrachtwagen voorbij, of snelheid maken tijdens het inhalen), en soms moet je iets laten ondanks dat het strikt genomen niet strafbaar is (b.v. je auto op iemand's parkeerplek plempen).

Plaats reactie