Rijkswegen in Nederland Kaart

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

vdVeen
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:09

Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door vdVeen » wo 28 mei 2014, 0:15

Hallo Wegenforum! Ik lees hier al een tijdje mee maar heb nu pas een goede reden om een account aan te maken:

Een tijd geleden heb ik deze kaart gemaakt van alle snelwegen in Nederland om te oefenen met Adobe Illustrator. Voor mij was het vooral een ontwerpopgave en niet zozeer een kaart die alles goed weergeeft, vandaar dat de kleinere snelwegen er bijvoorbeeld niet op staan. Mijn kaart werd gefeatured op de blog van grafisch ontwerper Cameron Booth (een van mijn inspiraties, zie de link) en hij daagde me uit om een kaart te maken die ook de E-wegen laat zien. Die uitdaging ben ik dan ook uitgegaan, met het resultaat in de spoiler:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Hier een linkje.

Nu weet ik dat jullie veel meer weten van wegen dan ik, vandaar dat ik eerst uitleg hoe ik mijn wegen en knooppunten heb gekozen:
- alle wegen die voor het grootste deel Rijkswegen zijn dus bijv. niet de A/N208, en alle E-routes in Nederland.
- wegsituatie in 2015, dus incl. de nieuwe N31 en A4
- eerst de snelwegen, daar onder de N-wegen die ook Rijksweg zijn.
- dan de bijbehorende, officiele knooppunten: als de weg niet getoond is, is het knooppunt ook niet, zoals Euvelgunne. Sommige knooppunten zijn niet officieel, zoals Drachten. Sommige kruisingen hebben geen knooppunt, zoals Den Oever.
- begin- en eindpunten van een snelweg krijgen een dikker bolletje, zodat goed te zien is wanneer een snelweg eindigt en wanneer een nieuwe begint
- ik laat de 20 grootste steden zien en daarnaast de provinciehoofdsteden die daarbuiten vallen

Het doel van deze kaart is om alle rijkswegen en knooppunten overzichtelijk weer te geven. Wat vinden jullie ervan, is dat een beetje gelukt?

Nu heb ik al veel te lang naar de kaart gekeken en zie ik de foutjes niet meer (er zijn er altijd wel een paar). Zo twijfel ik nog over de knooppuntnamen van de N33. Rws, Wikipedia en Wegenwiki waren het niet eens over Zuidbroek / Noordbroek en Assen / Assen-Zuid. Ik vroeg me af of jullie een blik er op kunnen werpen? Ik heb dit ook al op SSC laten zien maar dacht er laatst pas aan om het ook hier te posten. Sorry van het watermerk, maar ik wil liever niet dat iemand anders er mee vandoor gaat. :)

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Sophie » wo 28 mei 2014, 1:36

Assen-Zuid moet idd Assen zijn.
Ook is de A10 helemaal E-weg.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door keokiracer » wo 28 mei 2014, 1:43

Tim schreef:Ook is de A10 helemaal E-weg.
Ohja, de E19 over de A10-Zuid. Ik zie het nu ook op bewegwijzering.autosnelwegen.nl. Even aangepast op de Wegenwiki.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door sirdanilot » wo 28 mei 2014, 1:44

- De A58 eindigt in Vlissingen, niet in Middelburg. Indien Vlissingen te klein is om weer te geven, laat hem dan in ieder geval duidelijk voorbij Middelburg lopen.
- Assen-Zuid en Zuidbroek zijn geen officiële knooppuntnamen (althans, nog niet). Naar jouw systematiek zou ik gewoon de bolletjes en namen weglaten.

Verder vind ik het wel een leuk projectje, een schematische weergave van het snelwegennet. Sommige gebieden zijn wel buitenproportioneel klein dan wel groot. Zo is groot-Amsterdam echt enorm, in vergelijking met bijvoorbeeld Zuid-Holland. Ter vergelijking: de diameter van de A10 is ongeveer 10 km, van knooppunt Ypenburg bij Den Haag naar knooppunt Vaanplein in R'dam is ongeveer 25 kilometer. Op jouw kaart kloppen die afstanden dus helemaal niet. Amsterdam kleiner maken dus, dan klopt het al beter. Natuurlijk mogen de grotere steden wel iets groter zijn omwille van het detail, maar dit is erg extreem.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Peter » wo 28 mei 2014, 7:40

Knooppunten Assen en Zuidbroek staan deels al aangegeven op de weg. Zeker in 2015 zal het overal staan
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Vinny » wo 28 mei 2014, 7:46

Erg mooie kaart :)
Ik zou er overigens wel voor kiezen om elk uitwisselingspunt met een rondje te symboliseren en niet alleen de knooppunten. Dan valt de kruising tussen de N 200 en de A 5 meteen op (daar is geen uitwisseling mogelijk, ook geen afrit).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door boe! » wo 28 mei 2014, 8:14

vdVeen schreef:ik laat de 20 grootste steden zien en daarnaast de provinciehoofdsteden die daarbuiten vallen
Als dat het uitgangspunt is, dan moet je Lelystad nog toevoegen.

Andere opmerkingen:
- Het gedeelte van de A15 tussen Ressen en Bemmel is een N-weg en geen A-weg.
- Barneveld is geen officiële knooppuntnaam.

Verder wel een grappig kaartje. Juist doordat hij niet op schaal is, krijg je een andere indeling en dat kan ik wel waarderen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door mavas » wo 28 mei 2014, 8:17

Als je alleen rijkswegen wilt vermelden, dan zou je A325, A256, A326, A270, A261, A348 van de kaart moeten verwijderen, omdat dit provinciale autosnelwegen zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door petervdveen » wo 28 mei 2014, 8:31

Erg mooie kaart!! :D
Het lijkt wel een soort spoorkaart van de nederlandse snelwegen ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Palance » wo 28 mei 2014, 9:06

Leuke benadering :top: Er is al ergens een schematische kaart gemaakt door het virtuele snelwegmuseum, ik kan die even zo snel niet vinden. Maar ondanks de paar foutjes een leuk initiatief!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door paolie » wo 28 mei 2014, 9:59

Leuke kaart!
Eén vraag: waarom heb je knooppunt Kerensheide een dik bolletje gegeven? Zowel de A2 als de A67 lopen hier door.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door boe! » wo 28 mei 2014, 10:04

Kerensheide is niet het begin/einde van een snelweg, dus een klein bolletje. Misschien is het goed om die bolletjes nog een keer te controleren. Hoevelaken en Leenderheide hebben en groot bolletje, maar dat zou een klein bolletje moeten zijn als ik de uitgangspunten goed interpreteer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Palance » wo 28 mei 2014, 10:25

Ik zou toch het prefix E neerzetten bij de E-nummers, omdat die nu eenmaal zo worden aangegeven. Naar België toe zou ik de E-nummers groter maken en de A-nummers (ook mét prefix) kleiner, dus omgedraaid als in Nederland. Geldt uiteraard niet voor de A12 bij Zandvliet :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door RSK » wo 28 mei 2014, 10:45

Schitterende kaart! Wellicht is een dergelijke kaart niet zo functioneel als bij de spoorwegen, maar het geeft een zeer goede indruk van de indeling. Ik denk dat een vergelijkbare kaart van België het nummersysteem ook erg mooi zou laten zien.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vdVeen
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:09

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door vdVeen » wo 28 mei 2014, 10:57

Bedankt voor de reacties!

@Tim / keoki: ik was onder de veronderstelling dat de E19 tot De Nieuwe Meer liep. Zal het verbeteren (net als knp Assen).
@sirdanilot: goed punt, ik zal hem laten doorlopen bij Middelburg. De kaart is gebaseerd op metrokaarten en laat vooral zien hoe het netwerk in elkaar zit, waarbij leesbaarheid boven geografische correctheid staat. Vandaar de vervormingen, die op sommige plaatsen nogal groot zijn (A30 bijvoorbeeld). Daarnaast ben ik het eens met Peter: die knooppunten staan binnenkort wel aangegeven.
@Vinny: ik vind het zelf logischer dat lijnen mooi in elkaar overlopen als er een uitwisseling is. Zie bijvoorbeeld Den Oever, of Emmeloord. Daarom heb ik de twee instanties waar er geen uitwisseling is (A200 en A5, A35 en N18) aangegeven met een witte rand er omheen, zodat -vind ik- meteen duidelijk is dat die wegen niet elkaar aanraken.
@boe!: Lelystad moet er inderdaad nog op ja. De kleinere stukken N-wegen, zoals ook bij Sneek en Groningen voor de A7, heb ik weggelaten omdat het niet uitmaakt voor het doorgaande verkeer. Daarnaast zie ik geen N-weg op Maps?. Barneveld is inderdaad geen knooppunt, goed gezien!
@mavas: Correct. Maar aangezien meerdere van die wegen langer zijn dan de A38, leek het me consistenter om meteen alle snelwegen ook te vermelden.
@Paolie: bedoel je Leenderheide? Kerensheide heeft al een klein bolletje. Hoevelaken moet ik inderdaad ook aanpassen. Dit zijn nou precies het soort foutjes die ik niet goed meer kan spotten. ;)
@Palance: dat was ook eerst mijn bedoeling, maar dit heb ik vanwege ruimtegebrek niet gedaan. De tekentjes moeten wel leesbaar blijven, en ik ga er van uit dat de meesten wel bekend zijn met het E-net om het snel te herkennen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door boe! » wo 28 mei 2014, 11:08

vdVeen schreef:Daarnaast zie ik geen N-weg op Maps?.
Je hebt gelijk. De weg is nummerloos. My mistake.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door nederland24 » wo 28 mei 2014, 19:07

Hele leuke kaart, maar de afstanden zijn te onrealistisch. Dat ik kan wel iets beter.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Palance » wo 28 mei 2014, 20:19

Dat is gebruikelijk bij dit soort schematische kaarten. :|
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vdVeen
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:09

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door vdVeen » wo 28 mei 2014, 20:43

Daarnaast is het mijn streven om alle wegen zo recht mogelijk te trekken. Zo zijn de A1, A12, A15 en A59 bijna volledig horizontaal. Ik had de A1 en de A12 voor geografische correctheid dichter bij elkaar moeten plaatsen, maar ik was beperkt door de aansluitingen op de A4 Amsterdam - Rotterdam. Als ik bijvoorbeeld de A12 en de A1 dichter bij elkaar zou brengen, zou ik minder ruimte overhouden voor Den Haag (en dus de A44, de N11 en de A5). Ik heb het al zo krap mogelijk zonder daarbij aan het ontwerp af te doen. Hetzelfde verhaal met de A12 en de A15, die tegengehouden worden door de Ruit van Rotterdam.

Ik had deze kaart een tijd geleden wel geografisch correct geprobeerd te maken, maar dat resulteerde in een kaart die twee keer zo groot is en een stuk lelijker. Wat vaak vergeten wordt is dat bij het maken van een kaart de informatiedichtheid en de witruimte goed in balans moet zijn. Net als bij de London Underground kaart is een groot verschil met de lijndichtheid in het centrale gebied (Randstad) en daarbuiten. Dan zou je een kaart krijgen waarbij de Randstad onleesbaar klein is en de rest goed verdeeld is, of waar de Randstad goed leesbaar is en de rest van het land ontzettend ver uiteen ligt. Pick your poison. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Palance » wo 28 mei 2014, 20:53

Waar heb je deze kaarten trouwens mee gemaakt?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vdVeen
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:09

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door vdVeen » wo 28 mei 2014, 21:00

Ik heb ze gemaakt met Adobe Illustrator. :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Wouter N14 » wo 28 mei 2014, 21:28

Mooi gedaan!

Inhoudelijke opmerkingen:
- Waarom zijn de knooppunten Lankhorst en Zaandam geen "T-splitsingen"?
- volgens deze site is Zoetermeer de 20e grootste stad van Nederland: http://www.kedg.nl/mont/grootstesteden.html Als je uitgaat van gemeenten, is Zoetermeer 19 en Zwolle 20: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nico
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door nico » wo 28 mei 2014, 21:45

In het tijdschrift Geo-Info een lezenswaardig artkel "Kartografie als bewuste vertekening".
http://www.geo-info.nl/geo-info
Artikel zelf staat (nog) niet online.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 mei 2014, 23:22

Mooie kaart, en erg origineel! 8-)

Twee kleine opmerkingen:

- De A27 stopt niet bij KP St. Annabosch, maar loopt (dubbelgenummerd met de A58) door tot KP Galder (dus Galder zou een dik bolletje moeten zijn i.p.v. St. Annabosch)
- De A79 loopt nog een paar honderd meter door na KP Kunderberg

vdVeen
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:09

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door vdVeen » wo 28 mei 2014, 23:55

Bedankt voor de complimenten!

@Wouter: vooral omdat de A28 en de A7 (straks tenminste) daar doorlopen en niet eindigen, en het er zo mooier uitziet. Zie ook knp Het Vonderen en Leenderheide, waar de A2 doorloopt. Over de steden: ik dacht dat ik de top 20 had, maar nu ik die lijst terugzie heb ik de grens getrokken bij 125000 inwoners of een provinciehoofdstad. Vandaar dat ik Lelystad nog wel toevoeg maar Zoetermeer, Dordrecht en Ede niet (en om eerlijk te zijn vind ik ze niet zo relevant voor het netwerk ;) )

@nico: Klinkt interessant, helaas ben ik geen lid.

@Coen: Op zowel wikipedia als wegenwiki staat dat het eindigt bij St. Annabosch, maar op Street view zie ik dat het inderdaad dubbelgenummerd is. Is de huidige situatie nog steeds zo? Het foutje bij de A79 had ik vandaag ook zelf al gespot.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Coen Tunnel » do 29 mei 2014, 0:34

vdVeen schreef:@Coen: Op zowel wikipedia als wegenwiki staat dat het eindigt bij St. Annabosch, maar op Street view zie ik dat het inderdaad dubbelgenummerd is. Is de huidige situatie nog steeds zo? Het foutje bij de A79 had ik vandaag ook zelf al gespot.
De Wegenwiki zegt:

De A27 begint officieel aan het knooppunt Sint Annabosch, aan de A58 van Eindhoven naar Vlissingen. Maar de A27 wordt al aangegeven vanaf Knooppunt Galder, aan de A16 die van Rotterdam naar Antwerpen loopt. Daar wordt de A27 dubbelgenummerd met de A58. De 'A27'/A58 telt dan 2x2 rijstroken en loopt ten zuiden van Breda langs naar het oosten.

Recente foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beide kanten op is er dus tussen KP Galder en KP Sint Annabosch een consequente dubbelnummering. In mijn ogen loopt de A27 dus door tot KP Galder. Het dubbelgenummerde deel met de A58 is volgens de hectometerpaaltjes officieel deel van de A58, maar dat neemt niet weg dat het wegnummer A27 gewoon bij Galder begint/eindigt. Alleen het nummer E311 eindigt wel bij KP Sint Annabosch.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door sirdanilot » do 29 mei 2014, 0:43

Niet alleen de A79, maar nog wel meer snelwegen lopen nog tot in de stad door. A13, A29, A28, A7, A2 etc. Meestal heeft het stukje in de stad geen officiëel snelwegnummer of status, maar om ze nu te laten doodlopen op de snelwegring doet ook niet echt goed aan deze 'inprikkers'.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door verfmeer95 » do 29 mei 2014, 10:25

^^ Bij de A28 staat vanuit Hilversum en Amersfoort de A28 richting Rijnsweerd bewegwijzerd, maar vanaf knooppunt Lunetten staat de A28 niet aangegeven.

Bij Rotterdam worden bij zowel Vaanplein als Kleinpolderplein de A29 resp. A13 niet bewegwijzerd de stad in. Hetzelfde geldt voor de A2 bij Amsterdam en de A7 bij Zaandam.

Dus alleen bij de A28 kan je hem verder doortrekken, maar bij de andere voorbeelden is dat nooit het geval.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door sirdanilot » do 29 mei 2014, 11:07

De A13 en volgens mij ook A29 zijn wel stad-in rijksweg en hebben ook een autosnelwegstatus. A7 weet ik niet en de S110 (A2) is volgens mij geen snelweg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door Jackbauer1350 » do 29 mei 2014, 12:34

Het wegnummer A2 stopt formeel op knooppunt Amstel. Vanuit het zuiden wordt het stad inwaarts als S110 bewegwijzerd. Vanuit Amsterdam komt de A2 op de wegwijzers op het vorkbord bij het tankstation. Wel is de hectometering op dat stukje nog A2 en loopt de snelwegstatus nog een stuk door. Tot aan waar de lijnverlichting begint/ophoudt.

Het wegnummer A7 verschijnt vanuit Zaanstad bij knooppunt Zaandam voor het eerst op de borden. Op het Bernhardplein staan alleen snelwegsymbooltjes op de handwegwijzers. De hectometerbordjes hebben geen wegnummer maar het is daar wel snelweg. Sterker nog, dat eerste korte stukje is een gemeentelijke snelweg. Het wordt in de toekomst S151, een Zaanse stadsroute.

Plaats reactie