[N196] Hoofddorp - Uithoorn

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » do 19 dec 2013, 22:23

Nu de N 201 tussen Hoofddorp en de Ronde Venen vrijwel is afgerond blijft er nog een stuk weg over. De oude N 201, die tegenwoordig als N 196 door het leven gaat.

Het gedeelte in Uithoorn zal worden opgeknipt, de weg zal vanuit de Ronde Venen komende eindigen in een parkeergarage van het nieuwe dorpscentrum. Tussen Aalsmeer en Uithoorn zal de weg zijn huidige vorm volgens mij grotendeels behouden. In Aalsmeer wordt de weg gedeeltelijk verbouwd tot busbaan, en komt er een zogenaamde knip in. Verkeer wordt vanuit Uithoorn geleid via de Westeinderplas en vanuit Hoofddorp via een nieuwe verbindingsweg naar de afrit Greenpark (tussen de Waterwolftunnel en de N 231).

Wat is eigenlijk het plan voor het Haarlemmermeerse gedeelte van de weg? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die als 2x3 weg tussen De Hoek en Aalsmeerderbrug blijft liggen...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196]Toekomstplannen oude weg Hoofddorp-Uithoorn

Bericht door mavas » vr 20 dec 2013, 6:30

Dat laatste deel waar je het over hebt, blijft gewoon bij de provincie voor zover ik weet. Dus zullen er weinig plannen voor zijn. De weg komt nog van pas als omleidingsroute.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N196]Toekomstplannen oude weg Hoofddorp-Uithoorn

Bericht door Palance » vr 20 dec 2013, 7:09

Vinny schreef:Nu de N 201 tussen Hoofddorp en de Ronde Venen vrijwel is afgerond blijft er nog een stuk weg over. De oude N 201, die tegenwoordig als N 196 door het leven gaat.

Het gedeelte in Uithoorn zal worden opgeknipt, de weg zal vanuit de Ronde Venen komende eindigen in een parkeergarage van het nieuwe dorpscentrum. Tussen Aalsmeer en Uithoorn zal de weg zijn huidige vorm volgens mij grotendeels behouden. In Aalsmeer wordt de weg gedeeltelijk verbouwd tot busbaan, en komt er een zogenaamde knip in.
Lijkt wel de oude N58 in Etten-Leur, die gaat ook een parkeergarage in. Het zal vast het einde worden van provinciaal beheer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196]Toekomstplannen oude weg Hoofddorp-Uithoorn

Bericht door Rein » vr 20 dec 2013, 8:51

Het provinciaal beheer gaat er in Aalsmeer en Uithoorn sowieso af. En Uithoorn denkt dat ze dan ook gelijk maar in haar eentje kan bepalen wat ze met dat stuk weg gaan doen. Dat ze ook nog met anderen, zoals buurgemeente en agrariers (die bij afsluiting van die weg (en de aanliggende brug) anders 12 km om moeten rijden enkele reis), te maken hebben willen ze geloof ik niet begrijpen.

Voor het Haarlemmermeerse deel van de N196 heb ik tot op heden geen plannen gezien. Niet voor overdracht naar de gemeente en ook niet voor downgrading of wat dan ook. Het enige wat zeker door zou moeten gaan is de afsluiting van de nog steeds bestaande 'Belgische' kruising met de Aalsmeerderweg. Die zou dicht gaan zodra de nieuwe N201 open was (en ook de kruising van de N196 met de Fokkerweg in zijn geheel open was). Lokaal verkeer vanaf de Aalsmeerderweg (en het aanliggende nog bijna lege Schiphol Logistics Parc) kan dan vanaf de Pudongweg linksaf richting Hoofddorp / De Hoek en rechtdoor riching Schiphol Rijk. De afgelopen jaren mocht je hier uitsluitend rechtsaf richting Aalsmeer, maar ik neem aan dat je nu alle kanten op kan/mag (waardoor de kruising van de Aalsmeerderweg waarlangs veel verkeer tot op heden moest rijden dus dicht kan).

Wat ik zelf verwacht (maar waar tot op heden nog helemaal niets over is bekend gemaakt) is dat net ten oosten van de A4 een T-splitsing komt van de N196 met de Rijkerstreek, de lokale weg die parallel aan de A4 loopt vanaf de Kruisweg richting Schiphol Centrum. Het verbinden van de Rijkerstreek met de N196 zou erg veel (sluip)verkeer door bedrijventerrein De Hoek kunnen gaan schelen, een verbetering zijn voor het busverkeer in die hoek en de veiligheid voor fietsers verbeteren. Maar nogmaals, het is meer mijn eigen logica die met dit bedenksel is gekomen dan dat de gemeente of provincie hier iets over hebben bekend gemaakt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Toekomstplannen oude weg Hoofddorp-Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 20 jan 2014, 22:22

Voor de geïnteresseerden:
http://www.aalsmeer.nl/web/artikel/Derd ... i-2014.htm

Men is kennelijk nog bezig met een herinrichtingsvoorstel van de gemeente. Het oude plan is van tafel neem ik aan. Ik ben er niet bij - nu ik veel te ver weg van het vuur woon.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » di 21 jan 2014, 14:06

Ben ook benieuwd wanneer de overdracht van de weg plaats gaat vinden, of heeft gevonden. Kan er niks over vinden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » zo 16 feb 2014, 11:09

Vanmorgen heb ik een stukje langs het nieuwe deel ;) van de N196 gefietst.

De aansluiting van de Aalsmeerderweg met de N196 is nu afgesloten. Op de Aalsmeerderweg staat nog wel een wegwijzer met N201 erop trouwens.

Afbeelding

Uiteraard zijn ook de oude aansluitingen met de A4 afgesloten. Wel staat aan de oostkant van de A4 nog de volledige VRI overeind. Die staat nu uit, maar er ging toen ik er langs kwam wel een auto vol in de remmen en helemaal stil staan :wijsvinger: . Blijkbaar zijn TomTom niet ge-update, het nieuws niet gevolgd en de borden niet gelezen. :facepalm:

Er staat zo'n honderd meter voor de VRI wel een nieuw bord in de berm die de weg naar de A4 wijst (rechtdoor) alsmede naar Hoofddorp met (N201) erachter, zal formeel wel juist zijn.

Direct voor de onderdoorgang onder de A4 hangt een portaalbord dat aankondigt dat de linkerrijstroken naar de A4 leiden en de rechterrijstroken richting Heemstede (N201). Opvallend is dat als A4 bestemmingen in eerste instantie alleen Den Haag en Rotterdam stonden. In kleinere letters staat er nu ook Amsterdam onder. :neenee:

Kortom, veel geklungel.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 03 apr 2014, 15:34

N196 en Vuursteen bij bedrijventerrein De Hoek afgesloten
03 april 2014

Vanaf 22 april tot en met 23 mei zijn de Kruisweg (N196) tussen halte De Hoek en de Fokkerweg (toegang tot bedrijventerrein Schipholrijk) en de Vuursteen in de gemeente Haarlemmermeer afgesloten. De afsluiting is nodig omdat er aan beide wegen aanpassingen moeten plaatsvinden.

Nieuwe inrichting
De Kruisweg wordt, nu de nieuwe aansluitingen op de A4 zijn opengesteld, opnieuw ingericht op basis van de huidige, definitieve situatie. De oude- op en afritten van en naar de A4 worden afgebroken, en de rijstroken die als voorsorteer vak dienst deden, worden verwijderd. Er resteren twee maal drie rijstroken waarvan de toplagen van het bestaande asfalt worden vervangen. Tevens wordt de verkeersregels installatie aangepast en deels vervangen. De gemeente Haarlemmermeer past tegelijkertijd de Vuursteen aan. De bebouwing tussen de Vuursteen en de McDonalds wordt gesloopt en de Vuursteen wordt over dit perceel aangesloten op de Kruisweg. De huidig aanwezige slinger in de weg wordt daarmee recht getrokken. Daarmee wordt de entree van het bedrijventerrein “De Hoek” opgewaardeerd.

Afsluiting en omleidingsroute
Om de periode van afsluiting zo kort mogelijk te houden en de veiligheid van de wegwerkers te waarborgen is er voor gekozen om zowel de Kruisweg als de Vuursteen gedurende de genoemde periode in zijn geheel af te sluiten. Het verkeer kan gebruik maken van de ingestelde omleidingsroutes via de nieuwe N201, de Rijnlanderweg en de Hoeksteen. De omleidingsroutes wordt ter plaatse met borden aangegeven.

Meer informatie
Er kunnen wijzigingen in de werkzaamheden optreden. Voor de meest actuele stand van zaken verwijzen wij u naar onze website: www.n201.info, waar onder Aansluitingen A4/werkinuitvoering de meest recente gegevens staan.

Bij vragen over de werkzaamheden kunnen weggebruikers en omwonenden bellen naar het provinciale Servicepunt Wegen en Vaarwegen via 0800 - 0200 600 (gratis).
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... sloten.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » di 20 mei 2014, 10:27

Vertraging bij de aanpassing van de kruising Vuursteen met de N196 bij De Hoek.
Provincie Noord-Holland schreef:Afsluiting Kruisweg en Vuursteen loopt vertraging op

De werkzaamheden bij en de afsluiting van de Vuursteen zijn gestart op 7 april jl. met het verleggen van kabels en leidingen. De afsluiting van de Kruisweg was twee weken later dan vooraf gepland, op 5 mei 2014.

Kruisweg
De werkzaamheden op de Kruisweg verlopen voorspoedig. Vooralsnog wordt de Kruisweg vanaf 24 mei weer met één rijstrook naar Aalsmeer en één naar Hoofddorp opengesteld. Op vrijdag 6 juni (reserve 14 juni) gaat de weg nog één dag dicht om de laatste laag asfalt aan te brengen. Daarna gaan twee rijstroken per rijrichting weer open voor het doorgaande verkeer.

Werkzaamheden Vuursteen
De werkzaamheden op de Vuursteen verlopen niet volgens planning. Het verleggen en vervangen van de waterleiding liep uit door een paar defecte afsluiters. Daarnaast zijn er tijdens de sloop tegenvallers geweest, vooral door vervuiling van de grond. Het opruimen daarvan is in volle gang, evenals de sanering van de eerder gevonden asbest. Daarna start de aanleg van de nieuwe weg. Daarom blijft de Vuursteen langer afgesloten dan gepland. Op dit moment is de verwachting dat de Vuursteen op 23 juni wordt opengesteld voor het verkeer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » ma 16 jun 2014, 9:34

Paar foto's van de bij De Hoek aangepaste N196. Opvallend is dat er nieuwe hectometrering is die ter hoogte van de N201 aansluiting begint op 0. De N196 is na opening van de omgelegde N201 eigenlijk behoorlijk oversized. Deze foto's zijn nota bene in de avondspits van afgelopen vrijdag genomen, maar het was er totaal uitgestorven.
SPOILER: TOON

Richting Aalsmeer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Richting Hoofddorp

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » ma 16 jun 2014, 11:08

Toch apart dat er doorgetrokken kantmarkering is gemaakt. Dat had ik nu die weg in functie is veranderd, niet verwacht. De N196 is inderdaad wel oversized Rein, maar sinds wanneer klagen wij daar over? ;) We mogen toch wel eens 1 keer blij zijn dat een weg niet gedegradeerd wordt bij de eerste de beste mogelijkheid. :)

Jammer dat op de nieuwe borden Den Haag staat, dat hadden ze beter gelijk door Rotterdam kunnen vervangen.
Mompelt iets met afstemming....
:denk:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » ma 16 jun 2014, 12:02

Ik klaag ook niet :D , maar eigenlijk zou die weg met 2x2 al erg ruim in zijn nieuwe jasje zitten lijkt me. 2x3 is dan extreem overdreven. Maar wie weet wat er verder nog voor plannen komen rond die weg.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door chriskrusz » ma 16 jun 2014, 12:14

Gewoon de weg 1x2 maken met (eventueel) een vangrail in het midden, en de andere rijbaan verpachten als parkeerterrein voor vliegtuigpassagiers aan een van de 1239482359423 bedrijfjes rond Schiphol die zich daarmee bezighouden. De locatie is er perfect voor, lekker dichtbij Schiphol.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 16 jun 2014, 12:31

Rein schreef:Ik klaag ook niet :D , maar eigenlijk zou die weg met 2x2 al erg ruim in zijn nieuwe jasje zitten lijkt me. 2x3 is dan extreem overdreven. Maar wie weet wat er verder nog voor plannen komen rond die weg.
Ik klaag wel. De parallelweg van de N 196 is te smal, te gevaarlijk en onhandig.
Ik heb liever dat de hoofdweg wordt teruggebracht naar 2x2 en de parallelweg extra ruimte krijgt en bovendien ook dat het fietspad comfortabeler wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door chriskrusz » ma 16 jun 2014, 12:49

Is die hele hoofdweg/parallelweg dan uberhaupt nog wel nodig?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 16 jun 2014, 12:50

Nou ja zolang er nog huizen en parkeerterreinen bestaan die ontsloten moeten worden, ja.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Snelwegfreak » ma 16 jun 2014, 12:54

Bovendien wordt dat met dit soort wegen tegenwoordig sowieso gedaan. Duurzaam Veilig, scheiden van verkeerssoorten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » ma 16 jun 2014, 13:31

Die parallelweg is trouwens een ontzettend drukke verbinding tussen Schiphol-Centrum en Schiphol-Zuid enerzijds en Schiphol Zuidoost en Schiphol-Rijk anderzijds, zeker nu de laatste jaren Schiphol Zuidoost helemaal uit de grond is gestampt. Probleem is namelijk dat dit verkeer om de Kaagbaan heen moet en dan is het rijden via de Rijkerstreek - Kruisweg (=de betreffende parallelweg) - Beechavenue en verder de kortste en veruit snelste route. En qua vrachtverkeer is het dan ook een enorm drukke route en als fietser is het goed uitkijken geblazen. Je kan dus inderdaad zeggen dat de Kruisweg daar niet echt op is gebouwd. Of ombouw van de N196 dit probleem op zou lossen weet ik zo niet. Zelf zou ik eerder pleiten voor een doorsteekje over de oude spoordijk van de Haarlemmermeerspoorlijn, vlak onder de Kaagbaan langs.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 16 jun 2014, 13:39

Dat ben ik met je eens, maar volgens mij is dat technisch onmogelijk omdat je dan binnen de veiligheidszone van de Kaagbaan komt. Dat lusje moet daar dus wel lopen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door chriskrusz » ma 16 jun 2014, 14:51

Vinny schreef:Nou ja zolang er nog huizen en parkeerterreinen bestaan die ontsloten moeten worden, ja.
Wat ik bedoel is of er dan nog zoveel verkeer rijdt dat er een aparte parallelbaan nodig is, in plaats van alles direct op de N196 aan te sluiten?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door verfmeer95 » ma 16 jun 2014, 14:54

^^ Ja dan maken we er direct een ETW-60 van. :nothanks: Wat je wel zou kunnen doen is de Rijkerstreek rechtstreeks op de N196 hoofdrijbaan aan te laten sluiten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » ma 16 jun 2014, 14:59

Het zou best zo kunnen zijn dat die parallelweg op dit moment meer verkeer trekt dan de hoofdrijbaan. De enigen die - als het goed is - nog op de hoofdrijbaan rijden zijn zo'n beetje degenen op de relatie Heemstede/Hoofddorp (noord) - Aalsmeer centrum alsmede Heemstede/Hoofddorp (noord) - Schiphol-Rijk en vica versa. Op de parallelbaan is er een constante stoet van vooral vrachtwagens van/naar Schiphol Zuidoost.

Idealiter wordt de Rijkerstreek rechtstreeks aangesloten op de N196 en wordt de kruising N196-Aalsmeerderweg (Noord) heropend. De parallelweg zou in dat geval (extreem) verkeersluw gemaakt moeten/kunnen worden en er zou onder de Aalsmeerderweg door een fietstunneltje moeten komen. Zo los je alle problemen zo'n beetje op en wordt het een stukkie veiliger. Kost wel een paar centen. Bovendien ben ik deze plannen nog niet in concrete vorm tegengekomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 16 jun 2014, 18:38

Dat brengt me weer bij de oorspronkelijke constatering dat de verbreding van het betreffende wegvak al bij voorbaat niet nodig was geweest. Ik heb daar een kritische vraag over gesteld, toen duidelijk werd dat de afrit Hoofddorp niet op zijn oorspronkelijke locatie te handhaven was. Dit was voordat de schop de grond in werd gestoken voor de verbreding.

Een echt antwoord heb ik daarop nooit gekregen - dat 2x3 rijstroken nodig zijn voor het verkeer tussen Hoofddorp en Aalsmeer alleen is echt een gotspe. Dat is gewoon echt niet zo. Gelukkig heeft men toch wel de N 201 2x2 aangelegd. Dat zou bij aanvang van het project nog 1+1 worden. Dat zou echt de planologische miskleun van de eeuw worden: een oversized weg zonder verkeer en een nauwe flessenhals waar dagelijks lange files zouden staan op nog geen 200 meter uit elkaar... :shutup:

Achteraf kun je natuurlijk stellen dat het fijn was dat de weg toch verbreed was omdat de oplevering van de nieuwe afrit Hoofddorp echt jaren vertraagd is geraakt, maar alsnog blijf ik van mening dat van te voren nadenken over dit soort dingen geld gespaard had. Dat had je goed kunnen gebruiken voor een meer structurele oplossing van de parallelbaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » ma 16 jun 2014, 19:17

Ik ben bij het voortraject niet betrokken geweest, maar heb me de afgelopen jaren wel regelmatig afgevraagd waarom dat deel van de huidige N196 een paar jaar terug nou per se nog 2x3 moest worden. Ik snap het nog steeds niet. En nu is er dus sprake van een extreem oversized weg. :nuts:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door harry » ma 16 jun 2014, 19:44

mavas schreef:Jammer dat op de nieuwe borden Den Haag staat, dat hadden ze beter gelijk door Rotterdam kunnen vervangen.
Mompelt iets met afstemming....
Op de A4 staat hier al zowel Den Haag als Rotterdam, dus wat is het probleem?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 16 jun 2014, 20:38

Rein schreef:Ik ben bij het voortraject niet betrokken geweest, maar heb me de afgelopen jaren wel regelmatig afgevraagd waarom dat deel van de huidige N196 een paar jaar terug nou per se nog 2x3 moest worden. Ik snap het nog steeds niet. En nu is er dus sprake van een extreem oversized weg. :nuts:
Ik ben zelf als geïnteresseerd burger wel bij het voortraject betrokken geweest. De N 201 is een soort van kindje van me ;)
De nodige informatiebijeenkomsten bezocht, ingesproken op relevante dingen etc.

Het grote probleem bij het geheel was dat de regels veranderden tijdens het spelen van de wedstrijd, om maar eens een (brakke) voetbalanalogie te gebruiken. Een heleboel dingen zou ik anders gedaan hebben als ik aan de tekentafel had gezeten. Alleen de ontwerpers kun je denk ik niet echt verwijten dat ze conflicterende uitgangspunten, wispelturige politieke opvattingen, en tegensprekende overheden boven zich hebben gehad waardoor het totaalplaatje niet heel erg goed uit de verf is gekomen. Binnen de gegeven kaders vind ik dat ze juist ver zijn gegaan in hun creativiteit. De éénrichtingsflyover bij de Bosrandbrug is wel een mooi voorbeeld: ik had hem zo niet "uitgevonden" maar je lost voor 80% een conflictpunt op voor slechts 20% van de inspanning (de Ringvaart kon blijven liggen, Schiphol-Oost hoefde geen grondgebied in te leveren).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » ma 16 jun 2014, 21:22

harry schreef:
mavas schreef:Jammer dat op de nieuwe borden Den Haag staat, dat hadden ze beter gelijk door Rotterdam kunnen vervangen.
Mompelt iets met afstemming....
Op de A4 staat hier al zowel Den Haag als Rotterdam, dus wat is het probleem?
Het "probleem" is dat op heel veel locaties in Nederland netwerkdoelen zijn geïntroduceerd en op heel veel locaties wordt vanaf het onderliggend wegennet niet meer naar hoofddoelen verwezen, maar naar netwerkdoelen. Nu kom je op de N196 het hoofddoel Den Haag tegen, terwijl je verwacht dat er wordt verwezen naar netwerkdoel Rotterdam. Het probleem is dus dat het niet consequent is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door harry » ma 16 jun 2014, 22:46

mavas schreef:en op heel veel locaties wordt vanaf het onderliggend wegennet niet meer naar hoofddoelen verwezen, maar naar netwerkdoelen.
Dit is nieuw voor mij. Op heel veel locaties zijn op het OWN de wegwijzers de laatste tijd niet aangepast. Ik zie bijvoorbeeld nog steeds A28 richting Assen, Hoogeveen, Zwolle, Amersfoort op de diverse OWNen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » ma 16 jun 2014, 23:27

^^ Rond de A10 zie je dus Hengelo ipv Amersfoort steeds meer verschijnen; op de N202 zie je bij de A22 nu Rotterdam en Utrecht staan ipv Den Haag; enzovoort.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Hensepens » di 17 jun 2014, 7:55

Vinny schreef:Dat brengt me weer bij de oorspronkelijke constatering dat de verbreding van het betreffende wegvak al bij voorbaat niet nodig was geweest. Ik heb daar een kritische vraag over gesteld, toen duidelijk werd dat de afrit Hoofddorp niet op zijn oorspronkelijke locatie te handhaven was. Dit was voordat de schop de grond in werd gestoken voor de verbreding.
En hier ben ik het helemaal mee eens. Al die tijd en moeite die hiervoor is gedaan (gezien de "beperkte" periode) heb ik ook nooit begrepen. De weg is nu schromelijk oversized met drie banen.

Plaats reactie