[R041] Sluiting ring Aalst?

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

[R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Bart Van den Neste » vr 11 feb 2011, 11:48

Ook Aalst heeft een onafgewerkte ringweg.
Het doortrekken van deze ring zou voor Aalst een openbaring zijn. Het probleem is echter dat men dan door natuurgebied moet. (via een tunnel zou misschien een mogelijkheid zijn, maar wat gaat dat kosten?)
Daarbij komt nog eens dat het onmogelijk is om op de ring extra rijstroken toe te voegen daar de ring volgebouwd is.

De kruising met de Gentsesteenweg - Boudewijnlaan/Siesegem, zou men willen ondertunnelen. Iedereen is daar akkoord over maar tot op vandaag is het nog steeds wachten op een handtekening van Crevits. Het zou nochthans al een serieus stuk kunnen oplossen.

Onze ring (zeg maar banaan) staat hier alle dagen stil, velen proberen via het centrum een sluipweg te vinden. Daardoor staat het centrum in de spitsuren ook nog eens stil.
Een ramp dus.

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: Ringwegen

Bericht door Bart Van den Neste » vr 11 feb 2011, 12:08

Bart Van den Neste schreef:Ook Aalst heeft een onafgewerkte ringweg.
Het doortrekken van deze ring zou voor Aalst een openbaring zijn. Het probleem is echter dat men dan door natuurgebied moet. (via een tunnel zou misschien een mogelijkheid zijn, maar wat gaat dat kosten?)
Daarbij komt nog eens dat het onmogelijk is om op de ring extra rijstroken toe te voegen daar de ring volgebouwd is.

De kruising met de Gentsesteenweg - Boudewijnlaan/Siesegem, zou men willen ondertunnelen. Iedereen is daar akkoord over maar tot op vandaag is het nog steeds wachten op een handtekening van Crevits. Het zou nochthans al een serieus stuk kunnen oplossen.

Onze ring (zeg maar banaan) staat hier alle dagen stil, velen proberen via het centrum een sluipweg te vinden. Daardoor staat het centrum in de spitsuren ook nog eens stil.
Een ramp dus.
Op onderstaand kaartje zie je duidelijk dat de ring stopt tussen de autosnelweg en de Brusselsesteenweg (het gebied daartussen is voor een groot stuk natuurgebied (Osbroek-Gerstjens) en ook de Dender loopt daar nog eens. Utopie of niet, ondertunneling van dat stuk is de enige mogelijkheid om de ring in Aalst opnieuw leefbaar te maken.

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ringwegen

Bericht door vynkce » vr 11 feb 2011, 12:24

^^ Ik kan mij inderdaad wel inbeelden dat een sluiting van de R41 nuttig kan zijn. In het mobiliteitsplan van Aalst is een sluiting echter niet voorzien...

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: Ringwegen

Bericht door Bart Van den Neste » vr 11 feb 2011, 12:35

vynkce schreef:^^ Ik kan mij inderdaad wel inbeelden dat een sluiting van de R41 nuttig kan zijn. In het mobiliteitsplan van Aalst is een sluiting echter niet voorzien...
Inderdaad, maar men gaat een nieuw mobiliteitsplan opmaken, hopelijk vindt men een oplossing. Maar ik zie niet direct een andere.

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Bart Van den Neste » vr 11 feb 2011, 15:04

Ook VOKA is hier al enkele jaren vragende partij voor:

Noordelijke doortrekking N41 is voor Voka prioritair

'Stadsring kan zware verkeersstroom niet aan'
woensdag 12 maart 2008Auteur: Jos Laeremans ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Alles over

AalstAALST - De slakkengang waarmee het verkeer zich over de Aalsterse ring begeeft, is een doorn in het oog van vele bedrijven. De Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen lanceert nu enkele voorstellen om het verkeer in en om Aalst vlotter te laten verlopen.



Regio Aalst van de Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen (Voka) organiseerde informatiebijeenkomsten met vertegenwoordigers van de bedrijven in Aalst. 'De huidige Aalsterse ring kan de toenemende verkeersstroom niet aan', concludeert Voka-regiovoorzitter Rudy De Lathauwer. 'De slinkende mobiliteit in en rond Aalst moet dringend worden aangepakt. Er moet geld worden vrijgemaakt voor ingrepen die het vlotte verkeer verzekeren. De bouw van een tunnel aan het kruispunt Boudewijnlaan/Gentsesteenweg is onvoldoende om het probleem op te lossen.'

'Met een containerhaven in het vooruitzicht en de opening van de bijkomende bedrijventerreinen Erembodegem 4 en Keppenkouter, zal het verkeer nog toenemen. Daarenboven krijgen firma's bijkomende logistieke opdrachten.'

Voka pleit dan ook voor de bouw van een volwaardige ring rond Aalst en tekende daarvoor een tracé op de grens van het regionaal stedelijk gebied van de stad. 'Het voorstel verzekert een goede ontsluiting van de bedrijvenzones Noord en de containerkaai naar de E40', aldus Jan Van Gyseghem, regiodirecteur van Voka.

'De ring krijgt rechtstreekse aansluiting met het station van Denderleeuw. Het verkeer van en naar de wijken Heilig Hart en Mijlbeek gebeurt niet meer door de stad of via de R41. De gebouwen op de rechteroever zoals het O.-L.-V.-ziekenhuis, de zaal Forum en het zwembad hebben ook rechtstreekse aansluiting met de E40.'

De noordelijke doortrekking van de N41 tussen Aalst en Dendermonde is voor Voka een prioriteit. 'Maar de doortrekking is enkel afdoende als er een oplossing komt voor de aansluiting met de E40', aldus Rudy De Lathauwer.

'De Boudewijnlaan is een trechter waardoor het verkeer stapvoets vordert. Ten zuiden van Aalst plannen we een bijkomende rotonde op de Geraardsbergsesteenweg. Die moet verkeer van en naar de industrieterreinen van Erembodegem vlotter laten verlopen.'

Voka vraagt een betere signalisatie naar de verschillende industrieterreinen. 'Er moeten borden bijkomen', aldus Jan Van Gyseghem. 'We stellen vast dat vrachtwagens zich in het centrum klemrijden. Ze staan voor spoorwegbruggen waar ze niet onderdoor kunnen. Met duidelijk bewegwijzering kan dit worden vermeden.'

Voka rekent op de creativiteit van het stadsbestuur. Burgemeester Ilse Uyttersprot (CD&V) en schepen van Economie Paul Stockman beloofden medewerking.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Vinny » za 12 feb 2011, 1:02

Volgens mij loopt een deel van de R41 door een woonwijk. Dat lijkt me niet wenselijk ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Bart Van den Neste » ma 14 feb 2011, 14:28

Vinny schreef:Volgens mij loopt een deel van de R41 door een woonwijk. Dat lijkt me niet wenselijk ;)
Bedoel je de bestaande, of in geval van doortrekking?
Of heb je het over de N41?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Mikhail » ma 14 feb 2011, 21:31

Ter hoogte van het OLV Ziekenhuis kan versmalt de ring naar 2x1 rijstrook door een kerk in het midden van deze weg, en die kan je niet zomaar gaan slopen denk ik...

En dan is er nog niet gesproken of de natuurgebieden...
****

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Bart Van den Neste » di 15 feb 2011, 8:47

Mikhail schreef:Ter hoogte van het OLV Ziekenhuis kan versmalt de ring naar 2x1 rijstrook door een kerk in het midden van deze weg, en die kan je niet zomaar gaan slopen denk ik...

En dan is er nog niet gesproken of de natuurgebieden...
Het kruispunt van het OLV is inderdaad ook een moeilijk knooppunt.
En inderdaad om de sluiting van de ring te realiseren moet men door natuurgebied (wel op de rand van het natuurgebied)
Een tunnel is misschien een oplossing maar ja dat zal dan weer een serieus kostenplaatje zijn.
Hoedanook, er moet in het nieuwe mobiliteitsplan toch eens serieus aan een oplossing voor de ring gedacht worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Vinny » di 15 feb 2011, 22:44

Bart Van den Neste schreef:
Vinny schreef:Volgens mij loopt een deel van de R41 door een woonwijk. Dat lijkt me niet wenselijk ;)
Bedoel je de bestaande, of in geval van doortrekking?
Of heb je het over de N41?
De huidige R41 dacht ik?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Bart Van den Neste » wo 16 feb 2011, 8:48

Vinny schreef:
Bart Van den Neste schreef:
Vinny schreef:Volgens mij loopt een deel van de R41 door een woonwijk. Dat lijkt me niet wenselijk ;)
Bedoel je de bestaande, of in geval van doortrekking?
Of heb je het over de N41?
De huidige R41 dacht ik?
De ring is inderdaad volgebouwd, wat inderdaad niet aan te raden is.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door vynkce » wo 02 mar 2011, 17:57

Het Nieuwsblad 02-03-2011 schreef:Bouw tunnel Siesegemlaan begint in 2013

AALST - Het staat nu vast: de Vlaamse overheid begint in 2013 met de bouw van een tunnel onder de Siesegemlaan in Aalst. Het budget is geraamd op 20 miljoen euro.
Het dossier voor de ondertunneling van het noordelijke deel van de ring rond Aalst sleept intussen 15 jaar aan.
Burgemeester Ilse Uyttersprot (CD&V) is tevreden dat de Vlaamse minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) nu definitief de knoop doorgehakt heeft voor de verwezenlijking ervan.
‘Het is geen geheim dat het verkeer rond onze stad niet altijd even vlot verloopt. Het tunneldossier lag al lang op tafel bij de Vlaamse regering, maar omwille van complexiteit en het hoge prijskaartje ervan werd de definitieve beslissing steeds uitgesteld. Ik ben blij dat er nu een doorbraak is', zegt ze. Het project wordt wel 5 miljoen euro duurder dan oorspronkelijk geraamd: na eerste proefboringen is gebleken dat er extra werken nodig zijn rond de Molenbeek, wat de investering op 20 miljoen euro brengt.
‘Het is een aanzienlijk deel van het budget. We zijn blij dat dit geld nu in Aalst wordt aangewend', zegt Uyttersprot. ‘Het is nog niet duidelijk of de werken al bij het begin van 13 zouden aangevat worden, maar ze zouden wel minstens twee jaar duren. De stad Aalst verzorgt de aanleg van trottoirs, beplanting, straatmeubilair en verlichting. De rioleringswerken zijn voor rekening van de Vlaamse overheid en Aalst samen.

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Bart Van den Neste » vr 25 mar 2011, 12:08

^^ Dat zou al een belangrijke stap voorwaarts zijn.

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Bart Van den Neste » ma 09 mei 2011, 14:05

Hier alvast het ontwerpplan van de ondertunneling Boudewijnlaan:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Alfa » ma 09 mei 2011, 15:36

Jammer dat de N9 ook niet ondertunneld wordt.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door tompie » ma 09 mei 2011, 21:39

Als je het plannetje goed bekijkt gaan er aan die grote rotonde wel degelijk 2 rijstroken voor doorgaand verkeer ondergronds :dontknow:
belgie is zo slecht nog niet

Bart Van den Neste
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 11:29

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Bart Van den Neste » di 10 mei 2011, 12:11

tompie schreef:Als je het plannetje goed bekijkt gaan er aan die grote rotonde wel degelijk 2 rijstroken voor doorgaand verkeer ondergronds :dontknow:
Inderdaad één in IN en één UIT. wat is daar zo raar aan?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Alfa » di 10 mei 2011, 14:43

tompie schreef:Als je het plannetje goed bekijkt gaan er aan die grote rotonde wel degelijk 2 rijstroken voor doorgaand verkeer ondergronds :dontknow:
Ik drukte me wellicht verkeerd uit. Ik bedoelde eigenlijk dat het jammer is dat de N9 ook geen tunnel krijgt onder de R41 door waardoor de rotonde kan vermeden worden.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Mikhail » wo 11 mei 2011, 22:44

Waarom is er in Oost-Vlaanderen NOOIT geen geld voor fietstunnels? :facepalm: Op zo een druk punt hoor allereerst al geen rotonde, laat staan een fietspad over de rotonde waar de fietsers hun voorrang moeten afgeven. In andere Provincies is er wel blijkbaar een visie voor fietstunnels en fietsbruggen.

Een dubbelrichtingsfietspad, met veilige oversteken langs de siesegemlaan zou mooi meegenomen zijn + een fietsersbrug over de E40 in Aalst, die aansluit met het dubbelrichtingsfietspad op de boudewijnlaan.
****

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Groningen » za 14 mei 2011, 9:59

Mikhail schreef:Waarom is er in Oost-Vlaanderen NOOIT geen geld voor fietstunnels?
Dat is raar. Het had er dan dus al vol mee moeten liggen: als er nooit geen geld is, is er altijd geld voor :mrgreen:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Wimpie24 » za 14 mei 2011, 10:30

Die dubbele ontkenning hebben we van de Afrikaners geleerd :p
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Sophie » za 14 mei 2011, 10:32

In Drenthe hoor je het ook vaak genoeg...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Vinny » za 14 mei 2011, 11:18

"Schrijf me nooit geen mooie brieven meer..."
http://www.musicfrom.nl/songteksten/web ... _meer.html

Moet ik altijd aan denken als we weer een taaldisussie hebben over dubbele ontkenningen hebben...

On topic: Als de R 41 wordt doorgetrokken dan is het bouwen van fietstunnels wel het minste wat ze kunnen doen... 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Groningen » zo 15 mei 2011, 11:07

Wimpie24 schreef:Die dubbele ontkenning hebben we van de Afrikaners geleerd :p
Kan niet. Afrikaans is een dochtertaal van het Nederlands.

OT: het hangt van de drukte af, maar een rotonde lijkt mij daar niet handig. Als het niet ongelijkvloers of met tunneltjes kan, dan liever een VRI.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Wimpie24 » zo 15 mei 2011, 12:43

^^
Die opmerking was dan ook ironisch gericht, als bijna halve Afrikaner zijnde denk ik dat ik voldoende over het Afrikaans weet ;)

Zijn er verder nog werken op de ring rond Aalst gepland?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Mikhail » ma 16 mei 2011, 21:15

Groningen schreef:
Mikhail schreef:Waarom is er in Oost-Vlaanderen NOOIT geen geld voor fietstunnels?
Dat is raar. Het had er dan dus al vol mee moeten liggen: als er nooit geen geld is, is er altijd geld voor :mrgreen:
het geld gaat in ieder geval niet altijd naar goede fietsinfrastructuur
****

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Kenw00t » vr 20 jun 2014, 23:29

AWV heeft een mooie simulatie online gezet voor de ondertunneling van de kruising R41 / N9: https://www.youtube.com/watch?v=GSNVEFfZiyQ

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Wimpie25 » za 21 jun 2014, 0:00

Mikhail schreef:
Groningen schreef:
Mikhail schreef:Waarom is er in Oost-Vlaanderen NOOIT geen geld voor fietstunnels?
Dat is raar. Het had er dan dus al vol mee moeten liggen: als er nooit geen geld is, is er altijd geld voor :mrgreen:
het geld gaat in ieder geval niet altijd naar goede fietsinfrastructuur
In Oost-Vlaanderen heb ik altijd al de indruk gehad dat men met een iets krapper budget zit.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Alfa » za 21 jun 2014, 1:34

^^Daar zit normaal geen groot verschil op. Provinciale diensten van de AWV zijn slechts uitvoerende instrumenten. Het geld komt van het Vlaamse niveau. Gelukkig maar. Aan een apartheid tussen provincies hebben we niets. Tussen gemeenten kan er voor gemeentelijke wegen wel een verschil zijn. Maar dat heeft dan niets met Oost-Vlaanderen te maken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R041] Sluiting ring Aalst?

Bericht door Alfa » vr 04 jul 2014, 12:17

Filmpje met de toekomstplannen van de R41:
- de tunnel met bovenliggende rontonde
- de tunnel aan de Raffelgemstraat
- het kruispunt Merestraat met bijhorende fietstunnels
- de vernieuwing en herinrichting van de viaduct aan de Boudewijnlaan
- de vernieuwing en herinrichting van de Gentsesteenweg (richting centrum)
[youtube]GSNVEFfZiyQ[/youtube]

Plaats reactie