Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 05 jul 2014, 9:37

Vandaag is de eerste vakantieuittocht begonnen. Noord-Nederland heeft nu vakantie, evenals de Duitse staat Nordrhein-Westfalen.

De drukte valt op dit tijdstip (9:30 uur) nog mee, er is weinig aan de hand in Duitsland. De enige wat opvallende files zijn de A31 in Frankrijk bij Nancy, dik half uur vertraging richting zuiden, de A2 Gotthardtunnel, 40 minuten wachttijd en de A14 Italië rond Bologna richting kust. Door Parijs staan diverse typische vakantiefiles richting zuiden, op de BP, A86 en A10.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » za 05 jul 2014, 12:08

Italië is vrij druk op dit moment. Je ziet wel het effect van de spitsstrook op de A22 (Brennerroute), de file begint nu pas waar de spitsstrook ophoudt, bij Rovereto. Vanaf dit punt is het langzaamrijdend tot Verona, dik 1 uur vertraging. Ook in noordelijke richting staat het goed vast op de A22 langs het Lago di Garda. Verder is het erg druk op de A14 van Bologna richting Rimini, en ook het secundaire wegennet naar de kuststreek rond Venetië.

In Oostenrijk geen problemen. In Zwitserland ruim 1 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel.

In Frankrijk is het druk in het Rhônedal, met name bij Valence en van Montélimar tot Orange. Op de A75 ook een aardige file op zo'n 50 km ten zuiden van Clermont-Ferrand. Door Lyon ook vertraging, evenals door Parijs. In Duitsland loopt het goed vast voor de Emstunnel net ten oosten van Groningen, dik 1 uur wachttijd vanwege werkzaamheden. Elders valt het wel mee, met name Hamburg is opvallend rustig. Rond München wel wat drukte op de A8 en A9, maar de A99 is nog filevrij. De spitsstroken daar lijken te werken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Rein » za 05 jul 2014, 16:57

Op de A3 in Duitsland heeft voor Nürnberg vandaag de hele dag file gestaan, goed voor ca 20 minuten vertraging. Men is daar bezig met een brug. Aangezien het voor de rest in dat deel van Duitsland nog wel mee viel met de drukte, zou het op volgende zaterdagen wel eens op een vervelend lange file kunnen uitdraaien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » za 05 jul 2014, 16:59

^^ Gistermiddag stond daar een heel lange file, lange tijd meer dan 60 minuten vertraging. Het zal bij grotere uittochten inderdaad een probleem worden. Vanuit Noord-Nederland kan je dat stuk overigens goed bypassen door via Kassel te rijden, en dan de A70-A73 te pakken. Dat scheelt in afstand bijna niks ten opzichte van de A7-A3.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Pino » za 05 jul 2014, 17:11

^^ Vanuit het zuiden dan dus eerder München benaderen over de A8?

Roberd
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 22:39

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Roberd » ma 07 jul 2014, 20:13

Pino schreef:^^ Vanuit het zuiden dan dus eerder München benaderen over de A8?
A8 moet je mijden als de pest, dat is één hele grote Baustelle

Ik probeer maar zo veel mogelijk tussen 23:00 en 05:00 die drukke stukken te doen. A3 vanaf Oberhausen is door de hele Ruhr crisis op de verkeerde tijden

Die A61 is zo slecht nog niet, veel truckers mijden die vanwege de hoogteverschillen, in vergelijk met de A3

Als je met zijn allen dezelfde kant opgaat moet je een beetje drukte voor lief nemen denk ik, kijk es links en rechts in plaats van je blind te staren op die remlichten voor je..

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door waldo79 » ma 07 jul 2014, 20:31

Die A61 is zo slecht nog niet, veel truckers mijden die vanwege de hoogteverschillen, in vergelijk met de A3
De A3 gaat in mijn beleving veel meer op en neer, terwijl de A61 lange hellingen en veel dalviaducten heeft ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 jul 2014, 13:31

^^ Inderdaad, de A61 heeft juist minder steile hellingen, het is ook een veel nieuwere snelweg (en dus volgens een moderner ontwerp) dan de A3.

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Japsuh » wo 09 jul 2014, 17:57

Volgende week ga ik op vakantie, en passeer ik (op weg naar Budva) donderdag drie grenzen, namelijk Slovenië - Kroatië, Kroatië - Bosnië en Bosnië - Montenegro. Moet ik rekenen op lange wachttijden bij de grenzen? Ik ging er namelijk vanuit dat het niet zo druk zou zijn, omdat het een doordeweekse dag is, maar na wat lezen op het internet ben ik daar niet zo zeker meer van.

Daarnaast lees ik ook horrorverhalen op internet over de grens Servië - Hongarije. Deze passeer ik op zaterdag 2 augustus (helaas een zaterdag). Hebben jullie suggesties voor de snelste grensovergang?

Of weten jullie een site waar wachttijden voor de grenzen in de Balkan en eventuele tips staan? Ik ga namelijk ook nog door Albanië, Griekenland en Macedonië. Zoeken op het internet leverde niet veel op.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door verfmeer95 » wo 09 jul 2014, 18:02

Vrienden van mij gaan regelmatig naar Albanië. Die gaan vanuit Nederland via Bari en dan met de veerboot over de Adriatische zee. Nu weet ik niet hoe duur die boten zijn, maar je zou via de veerboot Bari-Bar kunnen gaan, dan hoef je geen grenzen over.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Palance » wo 09 jul 2014, 18:30

De kleinere grensovergangen zijn het rustigst, maar let erop dat op de Balkan niet elke grensovergang open is voor internationaal verkeer maar alleen voor lokaal verkeer. Dat gaat met name op voor de grenzen HR-BIH en BIH-MNE. E.e.a hangt dus af van je gewenste route door de landen.

Zie ook de Wegenwiki voor de grensovergangen van BiH.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Japsuh » wo 09 jul 2014, 19:16

Dank je wel voor de link, die kende ik nog niet.

(Offtopic: misschien leuk voor die wiki, een kaartje met alle grensovergangen van Bosnië: http://www.granpol.gov.ba/popup/images/47131-m.gif)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Palance » wo 09 jul 2014, 19:25

Ik ken die link (uiteraard ;) ) maar heb al gemerkt dat hij niet helemaal klopt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » vr 11 jul 2014, 16:11

Het is erg druk in Duitsland momenteel. De A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart heeft filevorming in beide richtingen. Op de A6 langs Heilbronn staat een lange file richting oosten, ruim 2 uur vertraging hier. Ook rond Frankfurt is het erg druk, momenteel bijna 2 uur vertraging op de A3 langs Wiesbaden in noordelijke richting. Richting zuiden 1 uur vertraging. Ook rond Hamburg en Hannover ontkom je niet aan files.

In Frankrijk is het bizar druk rond Parijs, bijna alle snelwegen staan daar vast, meestal in beide richtingen. Ook is er iets aan de hand op de A9 in de regio Montpellier, in beide richtingen meer dan 2 uur vertraging. Rond Lyon en Bordeaux geen extreme files.

In Zwitserland meer dan 1 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel. De wachtrij is daar 9 kilometer lang, met een vertraging van 10-15 minuten per kilometer kom je dan uit op 90-135 minuten wachttijd. De ervaring is dat de wachttijd op TCS wat onderschat wordt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Pino » vr 11 jul 2014, 16:35

Chris schreef:Ook is er iets aan de hand op de A9 in de regio Montpellier, in beide richtingen meer dan 2 uur vertraging.
Tankwagen in brand bij Agde. De rookontwikkeling is heftig en men heeft de A9 afgesloten tussen afritten 33 en 34. Inmiddels is het vuur onder controle.

https://twitter.com/VINCIAutoroutes/sta ... 32/photo/1
Laatst gewijzigd door Pino op za 12 jul 2014, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door keokiracer » vr 11 jul 2014, 17:30

Chris schreef:Op de A6 langs Heilbronn staat een lange file richting oosten, ruim 2 uur vertraging hier.
Dat is het gevolg van een eerder ongeluk. Toch ruim 30 km in totaal!

Chris schreef:In Frankrijk is het bizar druk rond Parijs, bijna alle snelwegen staan daar vast, meestal in beide richtingen.
Dat is al minstens vanaf vanochtend 10:00 het geval. Al is het nu wel wat erger wegens de avondspits.


In België is overigens interessant om de E19/A7 tussen pakweg Brussel en Charleroi te noemen. Ook daar staat al de hele dag een file met ruim een half uur extra reistijd.

Verder in Zwitserland een flinke file op de A2 voor Luzern. Mogelijk een ongeluk?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » za 12 jul 2014, 10:46

Weer een drukke dag. In Duitsland 90 minuten vertraging op de A3 van Würzburg naar Nürnberg vanwege een ongeval. Verder wat vertraging in de regio München, maar eigenlijk verder geen gekke dingen in Duitsland. In Zwitserland alleen de gebruikelijke vertraging voor de Gotthardtunnel en de Italiaanse grens bij Chiasso, elders geen noemenswaardige vertragingen. In Oostenrijk zijn geen wezenlijke vertragingen, alleen een kwartier wachttijd voor de Karawankentunnel. Wel wat langzaam rijdend verkeer over de Fernpass.

In Slovenië een wachtrij van 5 kilometer voor de grens met Kroatië op de route Maribor - Zagreb. Elders geen vertragingen. In Italië drukte op de route naar de Adriatische kust. Op de A1-A14 veel vertraging vanaf Modena, langs Bologna tot een ruim eind richting Rimini. Ook een half uur vertraging bij de wegwerkzaamheden op de A4 ten oosten van Venezia.

In Frankrijk is het druk in het Rhônedal, maar er is nog geen sprake van absurde vertragingen. Op de A9 van Montpellier naar Béziers staat wel een lange file, anderhalf uur vertraging op dit stuk. Verder is er iets aan de hand op de A62 van Toulouse naar Narbonne, TomTom meldt meer dan 2 uur vertraging ten oosten van Carcassonne. Verder vertragingen op de A10 bij Tours (30 min.) en A86 in Parijs (30 min.)

Nog geen uitgesproken zwarte zaterdag vooralsnog.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » za 12 jul 2014, 12:14

Op de route van Basel naar Bern staat actueel op de A1 van Härkingen tot voorbij Solothurn een grote file met ruim 90 minuten vertraging. Dat is op een zwarte zaterdag toch een redelijk ongebruikelijk knelpunt. Omdat de Simplon en Gd. St. Bernard toch rustige Alpenovergangen zijn zou je bijna denken dat er veel verkeer richting Genève onderweg is, maar ook daar is het verder niet druk op de snelweg. Ook zouden er nog veel dagjesmensen naar Interlaken & Co. onderweg kunnen zijn of het is een combinatie van al dat verkeer dat over die A1 moet.

Daarnaast stond het in Duitsland ook op de A44 vast vanaf Kreuz Wünnenberg-Haaren. Die file wordt inmiddels minder. Actueel nog 15 minuten vertraging. Verder ook richting Flensburg meerdere keren langzaam rijdend verkeer. Voor de Elbtunnel verder geen problemen. Opmerkelijk zijn ook de meerdere files op de A5 tussen Basel en Karlsruhe in noordelijke richting. Hier is weliswaar ook een ongeluk gebeurd, maar de andere files verklaren toch ook een behoorlijke verkeersstroom richting noorden. Zwitsers, Fransen en/of Italianen die in het noorden vakantie willen vieren?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Rene » za 12 jul 2014, 13:52

Chris schreef:Nog geen uitgesproken zwarte zaterdag vooralsnog.
Zou het merkbaar zijn dat een hoop Noord-Europeanen dit jaar (mede als gevolg van de crisis) niet op vakantie gaan ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » za 12 jul 2014, 14:18

Het CBS heeft wel wat cijfers over Nederland. Alhoewel het aantal Nederlanders dat niet op vakantie gaat toeneemt, stijgt ook het aantal Nederlanders dat wel op vakantie gaat. Het fluctueert wat op en neer, echt een duidelijke trend van minder of meer op vakantie is er niet. Het aantal vakanties in het buitenland lijkt nu wel wat hoger te liggen dan de jaren voor de crisis.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... STB=T&VW=T

Ik heb wel de indruk dat de piekdrukte zich vooralsnog wat verplaatst heeft naar vrijdag. Gisteren was het zeer druk in Duitsland terwijl het nu wel meevalt.

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door yup_tdi » do 24 jul 2014, 23:19

Iemand een idee hoe druk het in Duitsland op 1 augustus zal zijn (vrijdag), ik wil in de middag vertrekken (Amsterdam)... Of is het verstandiger om in de ochtend te vertrekken?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Wouter N14 » do 24 jul 2014, 23:25

^^ Volgens de ANWB een druk tot zeer druk weekend (pdf).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 jul 2014, 0:20

@yup_tdi: Waar wil je naartoe reizen? De kans is namelijk groot dat als je vroeg in de ochtend vertrekt geen files in Duitsland zult zien als je richting Zwitserland wilt reizen. Richting Oostenrijk kan het er wat slechter uitzien, omdat Bayern dan net vrij heeft.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door yup_tdi » vr 25 jul 2014, 0:40

PDF had ik al gezien maar toch thx

Ik wil naar Turkije gaan via Oostenrijk.

Dan heb je dus meerdere routes: A3 of a8 of is richting Berlijn en dan Tsjechië ook een optie? En dan via Hongarije...?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 jul 2014, 0:47

Hmm… de grootste problemen verwacht ik op de beruchte A8 van Karlsruhe naar München en van München naar Salzburg. Verder zal de A9 ook niet filevrij zijn kort voor München, evenals de buitenring (A99). Richting Turkije neem je de route via Passau en Graz en dan kom je daar in ieder geval niet langs. Persoonlijk denk ik dat als je dan vroeg in de ochtend vertrekt je alsnog wel voor de drukte Nürnberg voorbij kunt zijn. Dan heb je vervolgens tot de Sloveense grens geen beruchte knelpunten meer op je route. Ik zou zelf niet zo snel via Tsjechië gaan rijden, want die D1 tussen Praag en Brno is een regelrecht drama in de vorm van erg slecht wegdek en veel wegwerkzaamheden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door yup_tdi » vr 25 jul 2014, 0:56

Dan word het dus de klassieke route over de Duitse A3. Thx voor de info.

En dan moet ik nog effe kijken welke route daarna: Hongarije of Slo/Hr en dan nog via Bg of Mk/Gr... Keuzes keuzes

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Rein » vr 25 jul 2014, 8:47

Vlak voor Nürnberg zit een hele vervelende baustelle die tot forse vertraging kan leiden, zeker als het drukker is natuurlijk. As we speak, een vrijdagochtend voor negen uur in de zomervakantie staat daar bijvoorbeeld ook alweer 9 km file. Mocht je bij Oberhausen al weten dat het daar vol loopt, dan loont het om via Kassel en Bamberg te rijden waarna je vlak na die baustelle invoegt op de A3. Kost je wel een klein half uurtje extra, maar die file kan je zo een uur extra kosten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 jul 2014, 14:24

Naast de gebruikelijke files die ik vandaag in het Europees overzicht heb gezien ook een opmerkelijke file bij de Svinesundbrug richting Oslo. Waarschijnlijk zal de Noorse douane stevig controleren vanwege de terroristische dreigingen. Nog nooit eerder heb ik gelezen dat bij deze grensovergang een file zou staan. De verkeersintensiteiten zijn ter plaate toch behoorlijk laag.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jul 2014, 14:35

^^ Vast omdat ze er achter zijn gekomen dat er bij de Svinesundbrug een bomstasjon zit! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » vr 25 jul 2014, 14:37

Ja, al het verkeer wordt van de snelweg afgehaald en gecontroleerd. Alle grensovergangen van Noorwegen worden momenteel gecontroleerd. Dit is de E6 grensovergang Svinesund.

Afbeelding

Plaats reactie