Uit een oude doos...

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Snelwegfreak » zo 01 apr 2012, 14:20

Heel vroeger stond er helemaal niks:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door marcel » zo 01 apr 2012, 14:30

Dat bedoel ik, er stond gewoon een wegnummer, de implicatie dat dit ook een afritnummer is kwam denk ik toen de andere wegen afritnummers kregen. Ik heb het altijd onzinnig dubbelop gevonden (en nu heeft men dan ook gewoon nummers vanaf 1 ingevoerd).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Vinny » zo 01 apr 2012, 15:51

Die afrit s xxx is vlak na voltooiing van de Ring ingevoerd. Ik neig naar 1990. Maar goed, toen was ik 9 jaar oud, dus ik kan er een paar jaartjes naast zitten... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door marcel » zo 01 apr 2012, 16:25

Dat zou best kunnen, zo precies weet ik het niet, ik dacht inderdaad begin jaren 90.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Pino » zo 01 apr 2012, 18:29

Zal wel mét het sluiten van de Ring zijn gebeurd. Toen kwamen er sowieso veel nieuwe borden te staan langs de A10, met Ring Amsterdam erop en vermoedelijk zo hier en daar ook met andere doelen (verkeer kon immers door de Zeeburgertunnel worden geleid).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door marcel » zo 01 apr 2012, 20:01

Ik heb gewoon zelf een foto uit 1990 ...
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 6789930466

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Rene » ma 02 apr 2012, 0:36

De s-nummers werden in de late jaren '70 ingevoerd. Op delen van de ring die voor die tijd waren geopend, stond in het begin helemaal geen wegnummer of afritnummer. Na de invoering van de s-nummers werden deze op de A10 aangeduid, zijnde de weg tussen het Coentunnelcircuit en knooppunt Duivendrecht, via knooppunt De Nieuwe Meer. Van windrichtingen achter A10, of afritnummers, was toen nog geen sprake. Bij het sluiten van de ring in 1990 werden de afritnummers ingevoerd in de vorm van de s-wegnummers, en kregen de delen van de A10 een windrichtingaanduiding die aangaf hoe het wegvak ten opzichte van het centrum was gepositioneerd. Waarbij wel versimpeld moest worden, want de ring is eigenlijk een vijfhoek, en de knooppunten zijn niet bepaald optimaal verspreid over de ring. Doordat het s-wegensysteem in de jaren '70 al is geïntroduceerd, tegen de klok in, en de hectometrering met de klok mee was, is een bijzonderheid ontstaan, namelijk dat de afritnummering nu oploopt bij aflopende hectometrering. Het zij zo.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Chris079 » za 09 jun 2012, 13:14

Rene schreef:Een goede collega van DVS had een doos met honderden oude foto's voor me. Voornamelijk bewegwijzering. De meest bijzondere zet ik hieronder online.


Afbeelding
7. De A65 bij knooppunt Vught. De E9 liep nog dwars door het centrum van Den Bosch, want de nieuwe Maasbrug bij Hedel was er nog niet.
Foto omstreeks 1969.
Altijd leuk om te kijken om zoveel jaar later te kijken wat op dezelfde locatie er nog van terug te vinden is:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Via » za 20 okt 2012, 17:50

@René: Heb je in de tussentijd meer zin gekregen om nog een keer wat te scannen en met ons te delen? Ik vond dit topic via de zoekfunctie weer eens en zat weer te genieten. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76268
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Chris » zo 21 okt 2012, 18:54

Coenplein, 1 juni 1966.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Willem » zo 21 okt 2012, 22:07

Dat was zeker een van de eerste lichtbakken?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wesso » zo 21 okt 2012, 22:21

^^ Verkeersborden op lichtbakken waren er al in de jaren '40.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Kaaiman » di 23 okt 2012, 10:20

Let op het verschil in letterdikte in de biesjes.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Timmelsjoch » za 13 apr 2013, 22:12

Om het topic nieuw een beetje nieuw leven in te blazen nog een oud bord, maar ik weet niet of het een officieel ANWB-bord is:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51. ... 54,,0,9.32

Ik heb er geen foto van, maar ik kan me nog herinneren dat er hier : http://maps.google.nl/maps?ll=51.319402 ... oramio.all vroeger (dan praat ik over 6-9 jaar terug een oud, groot bord stond in de stijl witte achtergrond-zwarte letters. Misschien heeft daar iemand een foto van, dit is denk ik wel een uniek exemplaar...
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door mhkamp » za 13 apr 2013, 22:22

Timmelsjoch schreef:Om het topic nieuw een beetje nieuw leven in te blazen nog een oud bord, maar ik weet niet of het een officieel ANWB-bord is:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51. ... 54,,0,9.32
Deze borden kunnen ook door de gemeente zijn gemaakt
Ik heb er geen foto van, maar ik kan me nog herinneren dat er hier : http://maps.google.nl/maps?ll=51.319402 ... oramio.all vroeger (dan praat ik over 6-9 jaar terug een oud, groot bord stond in de stijl witte achtergrond-zwarte letters. Misschien heeft daar iemand een foto van, dit is denk ik wel een uniek exemplaar...
Ik weet niet wat hiervan de bedoeling is, of misschien verkeerd gelinkt.

De oude doos gaat over bewegwijzering uit de jaren '50, '60. Mijn inziens is dit dus geheel offtopic en voegt dit niets toe.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Via » zo 14 apr 2013, 12:43

Timmelsjoch schreef:Om het topic nieuw een beetje nieuw leven in te blazen nog een oud bord, maar ik weet niet of het een officieel ANWB-bord is:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51. ... 54,,0,9.32
Geen oudje maar gewoon een nieuwer bord in afwijkende stijl.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Albaufstieg » zo 27 jul 2014, 1:10

@Rene: Jammer dat de foto's aan het begin van de draad het niet meer doen. Ik zou het leuk vinden om ze te bekijken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Rene » zo 27 jul 2014, 21:01

Ze staan weer online.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Albaufstieg » zo 27 jul 2014, 22:53

Bedankt Rene, schitterende fotorapportage.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Wouter N14 » vr 07 nov 2014, 21:03

Uit de beeldbank van Zoetermeer, de oude afrit naar de Stationsstraat. Is dit nou Gill Sans? :o Sowieso een merkwaardige portaalconstructie, wellicht een tijdelijke? Foto is gedateerd tussen 1982 en 1987.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Rene » vr 07 nov 2014, 21:22

Dat was inderdaad een tijdelijke portaalconstructie, ik kan me dat nog herinneren.
Destijds als kind lette ik niet op de lettertypes - maar inderdaad; dat is Gill Sans.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door harry » za 08 nov 2014, 0:13

^^ Ik weet nog dat ze er stonden in 1978! Het waren toen de enige wegwijzers op de A12 (tussen Voorburg en Utrecht) waar geen A12 op stond.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Kaaiman » za 08 nov 2014, 9:14

Nee, het is niet Gill Sans (maar het lijkt er wel op).

Het lettertype wordt Ovink genoemd in diverse publicaties, naar de ontwerper van het lettertype. In dit geval gaat het om Ovink serie E. Je mag ervan uitgaan dat alles wat in Nederland op verkeers- en scheepvaartborden staat en lijkt op Gill Sans in werkelijkheid dus Ovink is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Uit een oude doos...

Bericht door kees » za 08 nov 2014, 12:31

Nostalgie!
Maarre. welke oprit zit er vlak voor? Was dat in de overgangsfase van de oude naar de nieuwe oprit?

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Mandelsoft » za 08 nov 2014, 12:56

De oprit die hier vlak voor zit is Zoetermeer(-Oost). Deze bestaat nu nog wel, maar de afrit Stationsstraat is er niet meer zolang ik mij kan herinneren.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door marcel » za 08 nov 2014, 12:59

Ja, gewoon de huidige afrit. Deze afrit Zoetermeer-Dorp is later opgeheven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Rene » za 08 nov 2014, 15:45

Kaaiman schreef:Nee, het is niet Gill Sans (maar het lijkt er wel op).

Het lettertype wordt Ovink genoemd in diverse publicaties, naar de ontwerper van het lettertype. In dit geval gaat het om Ovink serie E. Je mag ervan uitgaan dat alles wat in Nederland op verkeers- en scheepvaartborden staat en lijkt op Gill-Sans in werkelijkheid dus Ovink is.
Ovink is thans een recent ontworpen Sans-serif uit Denemarken.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is het NEN-lettertype uit 1970, dat eind jaren '60 is ontworpen in overleg met prof.dr.G.W.Ovink. Dit NEN-lettertype is op bewegwijzering niet gevolgd (i.t.t. snelheidsbebording).
Denk je dan echt dat dat plotsklaps eind jaren '70 zomaar weer op borden verschijnt ? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Zeker ook omdat eind jaren '70/begin jaren '80 internationaal de discussie over Gill-Sans op de bewegwijzering speelde. In die tijd switchte bijvoorbeeld ook de DDR van Alte DIN naar Gill Sans.

Het verschil tussen Gill-Sans en NEN-Ovink is beter te zien aan puntjes op de i, j en ij. In NEN-Ovink zijn die duidelijk breder dan de stokbreedte (ongeveer 35% breder), in Gill-Sans zijn de punten even breed als de stokdikte.
Als ik inzoom op het plaatje uit de beeldbank, dan lijtk het mij dat de punten niet breder zijn dan de stokdikte, dus ik houd het gewoon op Gill-Sans.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Rene » za 08 nov 2014, 15:53

marcel schreef:Ja, gewoon de huidige afrit. Deze afrit Zoetermeer-Dorp is later opgeheven.
Inderdaad. Oorspronkelijk had Zoetermeer maar één afrit: bij de Nutriciafabriek. De ene kant op reed je direct de stationsstraat op richting Zoetermeer, de andere kant op was de Katwijkerlaan richting Pijnacker.
Begin jaren '70 kwam daar de halve afrit Zoetermeer-West bij. Rond 1980 kwam de huidige hoofdafrit erbij. Echter de bestaande afrit bleef nog een flinke tijd gehandhaafd. Ik ben er ook in de jaren '80 nog veelvuldig de A12 op en af geweest, om dan via de Katwijkerlaan langs de watertoren van of naar Pijnacker te gaan. Toen Rokkeveen gebouwd werd, werd ook de stekker uit de oude afrit getrokken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Kaaiman » za 08 nov 2014, 20:57

In de kringen rond bordenmakers wordt het lettertype Ovink genoemd, al heeft het eigenlijk geen officiële naam. Het is niet als standaard voor bewegwijzering van wegen toegepast, maar wel in de bebording voor de scheepvaart en een tijd lang ook langs het spoor.

Wat betreft de naamgeving:
Zie Richtlijnen Scheepvaarttekens 1999. Daar wordt overal Ovink genoemd. De geüpdate versie van 2008 hanteert overigens RWS-Ee.
Zie verder Uitvoeringsplan straatnaamborden gemeente Deventer, paragraaf 4.8, waar over BPR-E, Ovink-E en ANWB-E wordt gesproken.

Het lettertype Ovink is opgenomen in NEN 3318 (1966). Alle RVV-1966-borden zijn uitgevoerd met Ovink als lettertype, in de breedtevarianten C t/m F. C wordt bijvoorbeeld gebruikt op het bord voor speciale parkeerplaatsen. F heb ik waargenomen op onderborden die een afstand aangaven.

De verschillen tussen Gill Sans en Ovink-E zijn het beste te zien aan de cijfers, die zijn echt duidelijk verschillend. Bij de letters zijn ook genoeg verschillen:
Ovink-E:
a: haak reikt niet helemaal tot de linkerkant van de letter, i.t.t. Gill
b: hoekiger dan Gill
d, p: onderkant resp bovenkant heeft vrije stok, i.t.t. Gill, waar de ronding overloopt in de stok
g: onderste lus is schuin naar rechtsboven, i.t.t. Gill, waar die horizontaal georiënteerd is
G: bovenste haak loopt niet helemaal tot de rechterkant van de letter door, i.t.t. Gill
h, m, n, u: ronding is hoekiger dan Gill
M: v-hoek loopt tot lager door dan Gill
r: haak is korter dan Gill
R: schuine poot is recht, i.t.t. Gill, waar die gebogen is
Daarnaast zijn de haken van Ovink wat meer afgeplat dan Gill en zijn de stokken korter.

Het zijn details. Maar het zijn de details die het verschil maken, en dat maakt het moeilijk om op zo'n vage foto het verschil te ontdekken.

Toch is aan de korte stoklengte vrij goed te zien dat het wel degelijk Ovink is en niet Gill. Ook de schuine onderste lus van de g en de korte haak van de r laten zien dat het geen Gill maar Ovink is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uit een oude doos...

Bericht door Rene » za 08 nov 2014, 22:14

Kaaiman schreef:In de kringen rond bordenmakers wordt het lettertype Ovink genoemd, al heeft het eigenlijk geen officiële naam.
Inderdaad, het heeft geen officiële naam. Het is een NEN-lettertype.
Zoek op internet op het font Ovink, en je vindt een totaal ander schreefloos lettertype. Vandaar dat je ter onderscheid van dat laatste lettertype beter dat oude lettertype niet direct als "Ovink" moet aanduiden.
Kaaiman schreef:Het is niet als standaard voor bewegwijzering van wegen toegepast, maar wel in de bebording voor de scheepvaart en een tijd lang ook langs het spoor.
Het is inderdaad op andere plaatsen wel toegepast, maar bij NS bijvoorbeeld niet consequent. Zo ging NS al vrij snel (in 1970) over op Univers in het reizigersdomein, en vanaf eind jaren '70 verscheen ook op veel baanborden ANWB-Ee en Cc. Vooral op rijtuigborden langs de perrons en bij de wissel- en seinpaalnummerbordjes.
Kaaiman schreef:De verschillen tussen Gill Sans en Ovink-E zijn het beste te zien aan de cijfers, die zijn echt duidelijk verschillend.
Klopt. Maar op dit bord staan geen cijfers.
Kaaiman schreef:Bij de letters zijn ook genoeg verschillen
Het zijn details. Maar het zijn de details die het verschil maken, en dat maakt het moeilijk om op zo'n vage foto het verschil te ontdekken. Toch is aan de korte stoklengte vrij goed te zien dat het wel degelijk Ovink is en niet Gill.
Het zijn details die gegeven de slechte kwaliteit van de ingezoomde foto niet bepaald goed zichtbaar zijn.

Zoals ik al aangaf, zeer opvallend aan het oude NEN-lettertype vond ik bij de E-serie onderkast toch wel de afwijkende grootte van de puntjes. Daardoor vielen die van afstand ook beter op - daar was duidelijk goed over nagedacht. En omdat die puntjes op de vage foto ook ècht vaag zijn, plus het tijdperk dat de borden zijn geplaatst (rond 1980!), zet ik dus een groot vraagteken bij de conclusie dat op deze borden het NEN-lettertype is gebruikt.

Plaats reactie