[N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door RSK » di 29 jul 2014, 11:36

^^ Dat dacht ik niet. Of je nu twee maal 1 strook hebt plus wat nutteloze ruimte, of 2 + 1 strook zonder nutteloze ruimte. Dan is je winst in mijn beleving 1 strook. In de richting met 1 strook ga je er niet op vooruit, maar in de andere richting wel.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door Kaaiman » di 29 jul 2014, 11:43

In de richting met 1 strook ga je erop achteruit, omdat er bij calamiteiten geen passeerruimte is voor hulpdiensten.

Op het bestaande 2+1-gedeelte van de N50 heeft men daarom een brede strook grasbeton in de berm gelegd en zijn de ruimtes onder de viaducten gemarkeerd met een kruis, ten teken die vrij te houden in geval van file, zodat de hulpdiensten kunnen passeren. Als het al zo'n gedoe is onder een viaduct van 10 meter, dan moet je zeker niet zo'n krap profiel willen hebben op een brug van 400 meter. En file is vanwege brugopeningen zeker een realistisch scenario.

Dit alles wel onder voorbehoud van de fysieke rijrichtingscheiding. Maar als de aansluitende delen beide 2+2 zijn, dan valt wel te verwachten dat het stukje 1+1 op de brug zelf ook een fysieke rijrichtingscheiding krijgt. Veiligheid, continuïteit van het wegbeeld, voorkomen van spookrijders omdat mensen op de brug nog illegaal willen inhalen, enz.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door RSK » di 29 jul 2014, 11:47

^^ Ik stel dus dat met een fysieke rijbaanscheiding en alles wat daar bij komt kijken, die passeerruimte in bepaalde gevallen eerder theoretisch zal zijn, dan dat je er iets aan hebt. Neemt niet weg dat ik fysieke rijbaanscheiding t/m 100km/h niet echt noodzakelijk vind.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door Coen Tunnel » di 29 jul 2014, 11:49

Kaaiman schreef:In de richting met 1 strook ga je erop achteruit, omdat er bij calamiteiten geen passeerruimte is voor hulpdiensten.
Tenzij je geen fysieke rijbaanscheiding zou toepassen, maar dan nog zal een pechgeval voor hachelijke situaties zorgen.
Dit alles wel onder voorbehoud van de fysieke rijrichtingscheiding. Maar als de aansluitende delen beide 2+2 zijn, dan valt wel te verwachten dat het stukje 1+1 op de brug zelf ook een fysieke rijrichtingscheiding krijgt. Veiligheid, continuïteit van het wegbeeld, voorkomen van spookrijders omdat mensen op de brug nog illegaal willen inhalen, enz.
Mja, je zou ook van die flapjes kunnen toepassen. Ik denk niet dat mensen daar gauw zullen inhalen. De kans is ook aanwezig dat de N50 tussen Kampen en Kampen-Noord ook gewoon 1x2 blijft zolang er geen tweede Eilandbrug bij komt, want 2x2 voegt op dat korte stukje niet veel toe.
RSK schreef:Neemt niet weg dat ik fysieke rijbaanscheiding t/m 100km/h niet echt noodzakelijk vind.
Inderdaad, er zijn in Europa zelfs enkele landen waar op wegen zonder rijbaanscheiding een Vmax boven de 100 wordt aangehouden. Zo uit m'n hoofd in ieder geval Luxemburg, Hongarije, Zweden (tot 110 km/u) en Duitsland (tot 120 km/u).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 29 jul 2014, 11:57

We hebben hier ook nog genoeg 1x2 wegen die 100 km/u zijn en die hebben dus geen afscheiding hebben tussen de rijrichtingen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door Kaaiman » di 29 jul 2014, 12:19

^^ Voor zover het rijkswegen betreft, zijn die toch redelijk zeldzaam aan het worden, en het betreft dan vooral wegen die sinds de aanleg niet ingrijpend zijn gereconstrueerd na de eeuwwisseling. Vaak gaat het daarbij ook over veel langere stukken enkelbaans autoweg (N33, N36, N48, enz.) en niet een onderbrekinkje van een 2+2 expressweg.

In het geval van de N57 zijn voormalige autowegdelen gewoon als GOW aangewezen en hebben de delen autoweg veelal een fysieke rijrichtingscheiding gekregen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door Peter » di 29 jul 2014, 17:53

De N48 en N36 (nieuwe deel) zijn toch wel ingrijpend gereconstueerd, net zoals de N34 noord toen het nog een rijksweg was, maar geen middengeleider.
De rare 1+1 Vmax 100 autoweg met middengeleiding (en soms vluchtstrook) is toch zeldzaam.
De meeste 1+1 rijks-autowegen worden echter verdubbeld (N31,N33zuid,N37, N50) of afgestoten (N34, N46).

De N57 vind ik zelf DE landelijke smet op het blazoen van RWS als rommelpotje van van alles wat maar niets goed.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door Via » di 29 jul 2014, 18:12

2+1 is trouwens zowel met groene streep als dubbele doorgetrokken streep mogelijk voor autowegen respectievelijk 80-wegen. Eigenlijk is het een faseringsoplossing, maar autowegen worden ook nieuw met groene streep aangelegd dus dat loopt wel los. Probleem is meer dat de 2+1-wegen in een aparte CROW-publicatie staan en in de Handboeken Wegontwerp 2013 vrijwel niet terug zijn te vinden... :roll:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door RSK » di 29 jul 2014, 19:19

^^ Och, wat doet zo'n handboek nou ter zake? Gewoon aanleggen die 2+1-wegen! De richtlijn bewegwijzering wordt toch ook al tijden genegeerd. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bericht door Techum » di 29 jul 2014, 23:57

RSK schreef:^^ Ik stel dus dat met een fysieke rijbaanscheiding en alles wat daar bij komt kijken, die passeerruimte in bepaalde gevallen eerder theoretisch zal zijn, dan dat je er iets aan hebt. Neemt niet weg dat ik fysieke rijbaanscheiding t/m 100km/h niet echt noodzakelijk vind.
Heb me laten vertellen dat er ook meer verkeer langskomt dan alleen brede vrachtwagens.
Anderen beweren dat zelfs 2+2 zou moeten passen dus ik zie het probleem niet zo. Voor elke theoretische breedte is wel een theoretische blokkade te verzinnen.

Plaats reactie