[OV-Chipkaart] Overstap naar OV Pay

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » wo 06 aug 2014, 9:21

Als het goed is, moet het nog wel met papier kunnen. Op dit moment is men druk bezig met het testen van een soort QR-codescanners voor de e-tickets, waarmee de poortjes ook geopend kunnen worden. Zo'n e-ticket heeft de nodige voordelen; zo betaal je geen toeslag, hoef je niet af te wachten of de automaat het doet en staat er geen saldo op de boevenrekening van TLS te verstoffen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Chris » wo 06 aug 2014, 9:22

Treinstations vormen regelmatig een enorme barrière in stedelijk gebied, omdat er vaak weinig mogelijkheden zijn om het spoor over te steken, zeker als dat spoor gewoon op maaiveld ligt. Dus gaan mensen via het station oversteken. Als ze overal poortjes gaan plaatsen zal dat op sommige grote stations erg vervelend zijn voor voetgangers die alleen het station willen oversteken. Bijvoorbeeld het Station Zwolle wordt ook veel gebruikt door voetgangers vanaf kantorenpark Hanzeland naar het centrum en de centrumschil. Straks kan dat niet meer en moet je een aardig stuk omlopen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » wo 06 aug 2014, 9:50

[sarcasme] Hoe kom je er nou bij dat het spoor zware barrièrewerking heeft? OV is toch hartstikke fantastisch! Wegen, dat zijn pas ondingen met barrièrewerking! [/sarcasme]
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Via » wo 06 aug 2014, 10:26

Chris schreef:Treinstations vormen regelmatig een enorme barrière in stedelijk gebied, omdat er vaak weinig mogelijkheden zijn om het spoor over te steken, zeker als dat spoor gewoon op maaiveld ligt. Dus gaan mensen via het station oversteken. Als ze overal poortjes gaan plaatsen zal dat op sommige grote stations erg vervelend zijn voor voetgangers die alleen het station willen oversteken. Bijvoorbeeld het Station Zwolle wordt ook veel gebruikt door voetgangers vanaf kantorenpark Hanzeland naar het centrum en de centrumschil. Straks kan dat niet meer en moet je een aardig stuk omlopen.
Bij de verbouwing van de grote stations wordt daar rekening mee gehouden door de looproute en de OV-ruimte te scheiden. Hoe het bij bestaande stations, bijvoorbeeld Den Bosch met een vrij smalle loopbrug, wordt gedaan weet ik niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Peter » wo 06 aug 2014, 10:59

Een optie (die je op stations met maar 1 platform per richting wel ziet) is de poortjes op het platform neerzetten.
Als reizigers echter voor een overstap naar een ander platform moeten, zal je de 4 (?) minuten pauze tussen uit- en inchecken moeten verminderen (tot 30-60 seconden of zo).

Ik weet niet hoe ze dat bijvoorbeeld op Den Haag HS gaan oplossen bij de voet/fietstunnel, waar je soms van platform moet wisselen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Tachi » wo 06 aug 2014, 15:40

Peter schreef:[...] voor een overstap naar een ander platform moeten, zal je de 4 (?) minuten pauze tussen uit- en inchecken moeten verminderen (tot 30-60 seconden of zo).
De pauze zit toch tussen in- en uitchecken? Toch niet bij uit- en inchecken? Beetje vervelend als je bijvoorbeeld op station Zutphen uit een Syntus trein stapt, uitcheckt, het perron oversteekt en niet meer kan inchecken voor je verdere reis met de trein van NS. Beetje lullig als je een half uur op de volgende trein moet wachten, omdat je nog niet kon inchecken door de verplichte pauze tussen uit- en inchecken.

Ik ben geen frequente OV-gebruiker, maar als je dan moet, dan wordt het je als reiziger niet makkelijk gemaakt. Je koopt zo een verkeerde wegwerp-ov-chipkaart. Randstadrail is RET, Zoetermeer stadslijn is HTM. Als argeloze reiziger koop je op het perron van Laan van NOI een kaartje. Stap je in de lightrail naar Zoetermeer. Blijkt je kaartje niet te werken, omdat de kaartautomaat van RET is en niet van HTM :heygrr: Nu ben ik een gelukkige eigenaar van een ongebruikt kaartje van 6 euro B(

Met de komst van de wegwerp-ov-chipkaart is een incidentele OV-reis zéér duur geworden. Twee euro tachtig voor een buskaartje. Eén euro toeslag op een treinkaartje waarvan de productiekosten enkele centen per kaart zijn. De korte incidentele OV-reizen zijn extreem duur geworden.
Laatst gewijzigd door Tachi op wo 06 aug 2014, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » wo 06 aug 2014, 15:45

Wisselen van vervoerder kan onmiddellijk, het mag zelfs in de verkeerde volgorde. Eerst inchecken bij B alvorens uit te checken bij A.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Tachi » wo 06 aug 2014, 15:57

OK, omgekeerd zelfs :confuuuse:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Palance » wo 06 aug 2014, 17:27

Nooit geweten dat de volgorde niet uitmaakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » wo 06 aug 2014, 17:52

Een check-in bij een andere vervoerder doorkruist een eerdere check-in niet. Dat is een van de voordelen van de domheid van het systeem :mrgreen:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door RSK » wo 06 aug 2014, 18:01

^^ Mijn ervaring is anders. Ik stapte wel eens op Blaak over van de metro op de trein. Ik checkte in bij NS, maar bedacht me dat ik vergeten was uit te checken bij de RET. Dus ik terug naar boven, krijg ik de melding 'u bent nu ingecheckt!' Dat was dus niet de bedoeling. Vervolgens weer naar beneden, en jawel, ook bij NS checkte ik weer in. Die check-ins overschrijven elkaar dus. Althans, een jaar of 2-3 geleden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » wo 06 aug 2014, 20:30

Ik heb het niet zelf getest :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Wouter N14 » wo 06 aug 2014, 22:46

Palance schreef:En om straks de poortjes te openen.
Ach ja je hebt het natuurlijk nodig om straks überhaupt het station te mogen verlaten :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door chriskrusz » do 07 aug 2014, 0:36

Je kan een e-ticket kopen en printen, daar zit een code op, en op de poortjes zitten scanners.

De reden dat ze dit met de papieren treinkaartjes niet hebben gedaan is.....? :dontknow:

Korot
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 17:22
Locatie: Groningen

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Korot » do 07 aug 2014, 1:16

Niet alle poortjes hebben en scanner voor die code. Per station zal minstens 1 poortje zo'n scanner hebben, dus niet alle poortjes. Ook schijnt het e-ticket systeem fraude gevoeliger te zijn, omdat dezelfde code meerdere malen gebruikt kan worden, voordat er centraal geregistreerd staat dat de code gebruikt is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door mavas » do 07 aug 2014, 14:59

Tachi schreef:Je koopt zo een verkeerde wegwerp-ov-chipkaart. Randstadrail is RET, Zoetermeer stadslijn is HTM. Als argeloze reiziger koop je op het perron van Laan van NOI een kaartje. Stap je in de lightrail naar Zoetermeer. Blijkt je kaartje niet te werken, omdat de kaartautomaat van RET is en niet van HTM :heygrr:
Serieus?!?! Is dat niet 1 systeem? :booooos:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » do 07 aug 2014, 16:11

^^
Nee, natuurlijk niet. Bureaucratie is het doel en de reiziger is slechts een middel in die molen.
Meer bitumen!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Ds79m » do 07 aug 2014, 17:44

^^ Nee, dat heb je verkeerd. Het is allemaal de schuld van die duivelse marktwerking en verschillende aanbieders. We kunnen ondertussen wagentjes laten rijden op Mars, zelfs zonder machinist en conducteur, maar inchecken bij één en dezelfde paal is anno 2014 helaas nog onhaalbaar in OV-land.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » do 07 aug 2014, 18:15

^^ Één paal betekent dat de OV-bedrijven weer met elkaar in overleg moeten over wie recht heeft op welk deel van de OV-gelden. En dat was nu net de reden waarom de chipkaart werd ingevoerd: het overleg leidde alleen maar tot onenigheid en met de chipkaart was het wel per OV-aanbieder te splitsen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door waldo79 » do 07 aug 2014, 19:50

Neemt niet weg dat de consument met een onhandige kaart zit opgezadeld enkel vanwege de kruideniersmentaliteit van de vervoerders :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » do 07 aug 2014, 20:56

RSK schreef:^^ Mijn ervaring is anders. Ik stapte wel eens op Blaak over van de metro op de trein. Ik checkte in bij NS, maar bedacht me dat ik vergeten was uit te checken bij de RET. Dus ik terug naar boven, krijg ik de melding 'u bent nu ingecheckt!' Dat was dus niet de bedoeling. Vervolgens weer naar beneden, en jawel, ook bij NS checkte ik weer in. Die check-ins overschrijven elkaar dus. Althans, een jaar of 2-3 geleden.
Dat is inderdaad zo geweest, maar weer teruggedraaid wegens klantonvriendelijkheid. Dat laatste wist ik overigens niet, maar heb ik proefondervinderlijk ontdekt toen ik verkeerd omchekte op station Duivendrecht tamelijk recent.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » do 07 aug 2014, 21:01

Ds79m schreef:^^ Nee, dat heb je verkeerd. Het is allemaal de schuld van die duivelse marktwerking en verschillende aanbieders. We kunnen ondertussen wagentjes laten rijden op Mars, zelfs zonder machinist en conducteur, maar inchecken bij één en dezelfde paal is anno 2014 helaas nog onhaalbaar in OV-land.
Het ligt dan ook niet aan de techniek, maar aan de organisatie van het openbaar vervoer. Er ontbreekt in Nederland iets dat in Duitstalige landen het "Verkehrsverbund" wordt genoemd, dat is een overkoepelende regionale organisatie dat ervoor zorgt dat alle openbaar vervoerders in de regio dezelfde tariefstructuur hanteren en hun diensten op elkaar aansluiten. Bepaalde zaken staan als keiharde eis voor het verlenen van de concessie in de boeken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Willem » do 07 aug 2014, 21:33

In Nederland heet zoiets de opdrachtgever, maar die zijn vaak een op een aan een concessie gekoppeld zodat het effect niet opvalt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door boe! » vr 08 aug 2014, 13:07

RTV Utrecht schreef:Woerden krijgt het eerste treinstation van Nederland dat 24 uur per dag op slot gaat voor mensen zonder een kaartje. De NS doet de poortjes op het station vanaf dinsdag 19 augustus de hele dag dicht.
Volledig artikel in de link.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » vr 08 aug 2014, 14:04

Ds79m schreef:^^ Nee, dat heb je verkeerd. Het is allemaal de schuld van die duivelse marktwerking en verschillende aanbieders. We kunnen ondertussen wagentjes laten rijden op Mars, zelfs zonder machinist en conducteur, maar inchecken bij één en dezelfde paal is anno 2014 helaas nog onhaalbaar in OV-land.
Je hebt mijn sarcasme toch wel begrepen?

Marktwerking was de intentie, maar er is totaal geen sprake van marktwerking maar van concessiewerking. Bij marktwerking bepaalt de consument welke aanbieder hij/zij kiest en heeft daarbij de mogelijkheid om over te stappen naar een andere aanbieder die gelijke diensten aanbiedt.

Momenteel bepaalt de overheid welke aanbieder goed voor mij is en ben ik minimaal een decennium gebonden aan die enige aanbieder. Er wordt bij telecombedrijven moeilijk gedaan omdat de overheid vindt dat ik per maand moet kunnen opzeggen, terwijl ik zelf kan bepalen wat voor een contract ik aan ga voor welke periode dan ook. Maar diezelfde overheid dringt me wel een 10/20-jarig contract op met de NS :nuts: Dat kan ik met de alle beste wil geen marktwerking noemen. Wil je marktwerking in het ov? Dan moet je meerdere partijen op hetzelfde traject laten rijden zodat ik ter plekke een andere aanbieder kan kiezen als de ander te wensen over laat.

En laat ik maar zwijgen over ProRail B.V., een besloten vennootschap voor iets wat geen concurrenten heeft en een maatschappelijk doel moet dienen. Daar zijn overheden voor :facepalm:
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Rene » zo 10 aug 2014, 17:37

Wil je èchte marktwerking in het OV ?
Dan moet om de opbrengstenkant in evenwicht te brengen de gebruikerstarieven een factor 2 of 3 omhoog.
En om de kostenkant in evenwicht te brengen het aanbod een factor 2 of 3 omlaag.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door ACT-F » zo 10 aug 2014, 18:35

^^

Het aanbod van reizigers bedoel je? Die zou je beter over de dag moeten verdelen omdat de bezettingsgraad over de gehele dag maar 30% procent is. Het ov heeft z'n commerciële status allang verloren sinds de auto concurrerender is. Het is een sociale voorziening waar geld in gepompt moet worden om te kunnen laten rijden. Wat mij betreft mogen de prijzen in de spits omhoog en buiten de spits voor iedereen goedkoper, dus zonder kortingsabonnementen. Dat maakt het systeem gelijk eenvoudiger.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door Vinny » zo 10 aug 2014, 21:33

Het streekvervoer is veredeld scholieren en studentenvervoer geworden. Reizigers die toch wel redelijk spitsgebonden zijn, en je bovendien niet de commerciele prijs kunt vragen, zeker nu de studiefinanciering wordt uitgekleed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door verfmeer95 » zo 10 aug 2014, 23:20

^^ Misschien is dat in het noorden en oosten zo, maar in de Randstad is dat zeker niet zo. Ik zie hier nog redelijk wat mensen die geen rijbewijs/auto hebben, en dus de bus gebruiken om naar ziekenhuis/gemeentehuis/winkelcentrum gaan. Dat zijn de mensen die de bussen overdag vullen. Die bussen rijden meestal in een 15 tot 30 minuten frequentie. Deze fequentie is mogelijk, omdat de inwonersgrens voor bepaalde voorzieningen veel hoger ligt. Zo hebben Dokkum (13000 inwoners) en Hardenberg (218000) wel een ziekenhuis, en Alphen aan de rijn (69000 inwoners) niet. Dus moeten alle inwoners uit Alphen aan de rijn met het ov naar het ziekenhuis als ze niet kunnen autorijden. In Dokkum en Hardenberg hoeft dat niet. Meestal zijn het dit soort activiteiten die zorgen voor het vervoer in de daluren. De plattelandsdorpen die die voorzieningen missen, zijn meestal te klein voor een frequente busverbinding. Dus zie je dat in die regio's je inderdaad alleen spitsvervoer overhoudt.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [OV-Chipkaart] Implementatie-perikelen #2

Bericht door chriskrusz » ma 11 aug 2014, 1:13

Alphen a/d Rijn heeft wel degelijk een ziekenhuis, al sinds 1966. Rijnland ziekenhuis locatie Alphen a/d Rijn is dat tegenwoordig.

Het ziekenhuis in Hardenberg richt zich op de gemeentes Hardenberg, Ommen en Coevorden, die hebben bij elkaar ongeveer net zo veel inwoners als de gemeente Alphen a/d Rijn. (~113.000 vs. ~107.000)

Het ziekenhuis in Dokkum bedient Noordoost-Friesland, en is bovendien ook het kleinste ziekenhuis van Nederland.

Plaats reactie