[A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door keokiracer » wo 06 aug 2014, 10:46

waldo79 schreef:Eh...boe! spreekt van de richting Zaanstad ->Den Oever :idea:
Het kan dan ook net zo goed een reactie zijn op de post van JackBauer1350
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door mavas » wo 06 aug 2014, 11:04

renevisscher schreef:Ik meen dat men met de plannen van de N23 ook al aan het aansturen was op ofwel een spitsstrook bij Hoorn, ofwel volwaardige verbreding tot 2x3 op het traject Hoorn Noord - Avenhorn.
De provincie zou dat graag zien, maar ik dacht dat geen van die plannen uitgevoerd gaat worden omdat het ministerie er het geld niet voor (over) heeft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door N235 » vr 08 aug 2014, 17:29

Verbreding tussen Purmerend en Hoorn lijkt mij ook niet nodig. Als men die spitsstrook laat doorlopen in het verlengde van de afrit Purmerend-Zuid.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Jackbauer1350 » vr 08 aug 2014, 20:41

De ombouw van de aansluitingen met de N302 en N244 naar "knooppunt"gaan toch nog wel door?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door mavas » za 09 aug 2014, 1:34

De aansluiting met de n302 wordt wel n knooppunt, die met de n244 blijft met verkeerslichten maar dan wat ruimer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Freak187 » ma 20 okt 2014, 16:38

Het is trouwens voor mij onduidelijk waarom er verkeerslichten bij de N244 zijn gebouwd. Waarom geen vrijliggende baan voor het verkeer naar de A7 richting Amsterdam? Nu springen de lichten op rood voor wat verdwaalde auto's die van de A7 naar Beemster/De Rijp moeten. Ze hadden gewoon die rotonde kunnen behouden met een vrije baan voor het verkeer naar de A7 richting Amsterdam. Het kruispunt nu met verkeeslichten lijkt mij geen verbetering.

Tevens is de spitsstrook geen overbodige luxe. Niet alleen van Purmerend richting Zaandam (want daar heb je de dagelijkse opstopping bij Wormerveer), maar ook vanaf Zaandam naar Purmerend bij het benzinestation op de A8. Nu komen daar namelijk 7 of 8 rijbanen bij elkaar (2 van de Coentunnel, 2 van de andere Coentunnel en nog 3 vanuit de A10-Noord), maar die worden in een afstand van 500 meter gereduceerd naar 4 banen. Gevolg: stremming.

Ik hoop dat ze die planning voor eerste kwartaal 2015 halen, zou een hoop schelen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door mavas » ma 20 okt 2014, 16:54

^^ Bij de oostelijke aansluiting met de N244 moest zonodig een aansluiting naar de Purmerenderweg komen (de weg door de Beemster), om woningbouw daar mogelijk te maken. Daarom kon er geen "vrijliggende baan voor het verkeer naar de A7 richting Amsterdam" meer blijven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Rene » ma 20 okt 2014, 21:50

De maatregelen bij de N244 hebben niets te maken met de spitsstrook, maar met de verbreding van de N244.

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door renevisscher » vr 07 nov 2014, 9:06

N235 schreef:Verbreding tussen Purmerend en Hoorn lijkt mij ook niet nodig.
Ben ik niet helemaal met jou eens, nu het knelpunt Coentunnel is opgelost zie je steeds vaker dat het verkeer verderop vastloopt. Knelpunten zijn nu de al aangehaalde versmalling van 6 -> 4 rijstroken net na de Coentunnel op de A8, het einde van de spitsstrook bij Purmerend Zuid tot voorbij Purmerend Noord en als laatste van voor afrit Avenhorn tot aan Hoorn Centrum / Noord. Op al deze locaties zie je nu regelmatig dat het in meer of mindere mate opstroopt. Zeker als de Coenbrug (A8) weer eens open is geweest is het vaak raak. Ik denk dat verbreding tot 2x3 van de A7 op Hoorn Noord - Zaandam hiervoor toch echt de beste oplossing is. Ook lijkt mij dat de huidige spitsstrook nog verder dan hetbenzinestation op de A8 mag worden doorgetrokken, minstens tot de oprit Oostzaan, maar liefst nog verder richting de Coentunnel.

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Freak187 » wo 12 nov 2014, 11:18

Eens, de verbreding is nog steeds nodig. Vind het trouwens nog steeds moeilijk te begrijpen dat sommige automobilisten steevast met 120 km/u een file inrijden, terwijl je ziet dat het 100 meter verderop langzaam rijdt. Daardoor stroopt het ook altijd.

Ik denk weleens dat je in de spits de snelheid gewoon standaard moet teruggeschroeven naar 60 of 70 km/u zodat iedereen rustig kan invoegen en niemand plotseling hoeft te remmen.
Is daar weleens over nagedacht?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door waldo79 » wo 12 nov 2014, 12:52

Voor wat betreft dat laatste: niet doen. Verkeer schijnt het beste door te stromen bij zo'n 90 km/h. Om dan langdurig de snelheid op 70 km/h of lager te zetten bereik je geen enkel effect...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Rene » wo 12 nov 2014, 14:50

Freak187 schreef:Ik denk weleens dat je in de spits de snelheid gewoon standaard moet teruggeschroeven naar 60 of 70 km/u zodat iedereen rustig kan invoegen en niemand plotseling hoeft te remmen.
Is daar weleens over nagedacht?
Daar bereik je juist het tegengestelde mee. Bij lagere snelheden is het hiaat tussen voertuigen kleiner, waardoor rijstrookwisselingen (ook in- en uitvoegen) alleen maar moeilijker verlopen.

Punt is dat als je weg al stroomopwaarts van een toerit verzadigd is, en je pompt er nog wat extra verkeer bij, je pal na de invoegstrook verkeer hebt dat veel te korte afstanden houdt. Dus gaan mensen hun volgafstand weer vergroten. Zo'n kilometer na het puntstuk rijdt er daarom uiteindelijk per minuut net zoveel verkeer als voor het puntstuk, en geen 40% extra. Verdampt dat verkeer dan ? Nee, de vertaling daarvan is simpelweg FILE. Daarom zul je met snelheidsmaatregelen, verlengde toeritten e.d. nooit structurele congestieproblemen kunnen oplossen.

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Freak187 » wo 12 nov 2014, 16:52

Rene schreef:
Freak187 schreef:Ik denk weleens dat je in de spits de snelheid gewoon standaard moet teruggeschroeven naar 60 of 70 km/u zodat iedereen rustig kan invoegen en niemand plotseling hoeft te remmen.
Is daar weleens over nagedacht?
Daar bereik je juist het tegengestelde mee. Bij lagere snelheden is het hiaat tussen voertuigen kleiner, waardoor rijstrookwisselingen (ook in- en uitvoegen) alleen maar moeilijker verlopen.

Punt is dat als je weg al stroomopwaarts van een toerit verzadigd is, en je pompt er nog wat extra verkeer bij, je pal na de invoegstrook verkeer hebt dat veel te korte afstanden houdt. Dus gaan mensen hun volgafstand weer vergroten. Zo'n kilometer na het puntstuk rijdt er daarom uiteindelijk per minuut net zoveel verkeer als voor het puntstuk, en geen 40% extra. Verdampt dat verkeer dan ? Nee, de vertaling daarvan is simpelweg FILE. Daarom zul je met snelheidsmaatregelen, verlengde toeritten e.d. nooit structurele congestieproblemen kunnen oplossen.
Dan moet je actief automobilisten 'opvoeden'. Afstand houden en snelheid verminderen. En die snelheid moet dan al lang voor het drukste punt verminderd zijn. Volgens mij zou dat moeten kunnen. Maar ja... dat zal wel hel en verdoemenis onder de bestuurders geven.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door verfmeer95 » wo 12 nov 2014, 17:06

Maar of je nou 70 of 120 rijdt, de capaciteit van de weg blijft te laag. En een lagere maximumsnelheid (onder 100 km/u) verlaagt de capaciteit juist (zie experiment Utrechtsebaan), en invoegen met 70 is ook niet makkelijker dan met 120. Er staan bij files altijd al matrixborden, dus met 120 tegen een file aan knallen is onmogelijk (tenzij je aan het slaaprijden bent). Al met al is de congestie hier niet op te lossen zonder dat er extra rijstroken bijkomen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Rene » wo 12 nov 2014, 20:21

Freak187 schreef:Dan moet je actief automobilisten 'opvoeden'. Afstand houden en snelheid verminderen. En die snelheid moet dan al lang voor het drukste punt verminderd zijn. Volgens mij zou dat moeten kunnen. Maar ja... dat zal wel hel en verdoemenis onder de bestuurders geven.
Of ze nou 50 rijden of 350, dat doet niet terzake. Waar het om gaat is dat als je een rioolafvoer met diameter X hebt die maximaal wordt gevuld vanuit een buis A met diameter X, en je probeert er vanuit buis B (ongeacht de diameter daarvan) water bij te persen zonder dat de waterdruk mag toenemen, je ergens onherroepelijk een stijgend waterpeil zult gaan zien. Ongeacht hoe snel dat water stroomt. De idee van lagere snelheid, afstand houden en dat dit zou leiden tot filevermindering moet je echt uit je hoofd zetten. Eersteklas borrelpraat.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door ibodejoode » do 13 nov 2014, 23:03

Hij is al heel oud, maar ik adviseer om de Highway Capacity Manual 1965 te lezen. In mijn studietijd het (Amerikaanse) standaardwerk over wegcapaciteiten op autosnelwegen in VS, maar ook en nog steeds deels hier geschikt voor: wanneer krijg je filevorming, bij welke capaciteit krijg je de beste doorstroming etc. Er kunnen maar X voertuigen per strook over een weg, bij X + 1 krijg je file. Als de snelheid onder een bepaalde snelheid zakt (ca. 50 km/u) zakt de capaciteit zodanig dat er minder dan X voertuigen over de rijstrook kunnen, gevolg .......

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Kaaiman » vr 14 nov 2014, 8:39

Komt daar ook die methodiek vandaan die met de letters A t/m F de doorstroming van een weg te beschrijft?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Rene » vr 14 nov 2014, 10:08

De eerste ROA uit 1975 leunde zwaar op de HCM.

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Freak187 » za 15 nov 2014, 15:31

ibodejoode schreef:Hij is al heel oud, maar ik adviseer om de Highway Capacity Manual 1965 te lezen. In mijn studietijd het (Amerikaanse) standaardwerk over wegcapaciteiten op autosnelwegen in VS, maar ook en nog steeds deels hier geschikt voor: wanneer krijg je filevorming, bij welke capaciteit krijg je de beste doorstroming etc. Er kunnen maar X voertuigen per strook over een weg, bij X + 1 krijg je file. Als de snelheid onder een bepaalde snelheid zakt (ca. 50 km/u) zakt de capaciteit zodanig dat er minder dan X voertuigen over de rijstrook kunnen, gevolg .......
Ok. Dus snelheid is van invloed op de capaciteit? Dat klinkt niet echt logisch.
Laat ik het zo stellen: als je een computer het invoegwerk zou laten doen: dus een hele stroom auto's op de weg met een extra invoegende baan, zou er nooit file ontstaan. Het is natuurlijk prima te regelen. Het probleem is dus mede het gedrag van de automobilist. En daarom zeg ik: opvoeden. En dan niet op een kinderlijke manier, maar gewoon bewust de snelheid omlaag brengen vóór het punt dat de invoegende baan erbij komt. En zorgen dat er ruimte tussen de auto's ontstaat. Ik vind het persoonlijk relaxter om constant 70 km/u te rijden om van 100 km/u naar stilstand te gaan. Tevens is het ook nog eens beter voor je brandstofverbruik.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door waldo79 » za 15 nov 2014, 15:40

Wat mij betreft werkt de 70 met flashers ( :DVM70F: ) prima als aankondiging dat je een file nadert. Op dat moment moet je dus niet stomweg gas blijven geven, maar je voertuig uit laten rijden. Een vaste :A1-70: haalt mijns inziens de dynamiek uit het verkeer en zolang er geen zichtbare file is zal die beperking compleet genegeerd worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Rene » za 15 nov 2014, 15:51

Freak187 schreef:Ok. Dus snelheid is van invloed op de capaciteit? Dat klinkt niet echt logisch.
Het is wel logisch. Maar het gaat om een paar procent, en geen tientallen procenten.
Freak187 schreef:Laat ik het zo stellen: als je een computer het invoegwerk zou laten doen: dus een hele stroom auto's op de weg met een extra invoegende baan, zou er nooit file ontstaan. Het is natuurlijk prima te regelen.
Nee dus.
Freak187 schreef:Het probleem is dus mede het gedrag van de automobilist.
Nee dus.
Freak187 schreef:En daarom zeg ik: opvoeden. En dan niet op een kinderlijke manier, maar gewoon bewust de snelheid omlaag brengen vóór het punt dat de invoegende baan erbij komt. En zorgen dat er ruimte tussen de auto's ontstaat.
Dan heb je een capaciteitsval vóór je toerit. Dus dan staat de file wat eerder stroomopwaarts. Het oponthoud voor het verkeer wordt er niet minder door. Denk nou toch eerst eens na voordat je wat opschrijft :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door waldo79 » za 15 nov 2014, 16:01

Rene schreef:
Freak187 schreef:En daarom zeg ik: opvoeden. En dan niet op een kinderlijke manier, maar gewoon bewust de snelheid omlaag brengen vóór het punt dat de invoegende baan erbij komt. En zorgen dat er ruimte tussen de auto's ontstaat.
Dan heb je een capaciteitsval vóór je toerit. Dus dan staat de file wat eerder stroomopwaarts. Het oponthoud voor het verkeer wordt er niet minder door. Denk nou toch eerst eens na voordat je wat opschrijft :roll:
Ik denk eerder dat het uit een wat eigenwijs enthousiasme komt. En opvoeden van verkeer is verkeerspsychologisch gezien een nagenoeg onbereikbare opgave :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Kaaiman » za 15 nov 2014, 16:03

Zie hier een (vereenvoudigde) filesimulator die dat onderschrijft: http://www.traffic-simulation.de/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Vinny » za 15 nov 2014, 16:33

waldo79 schreef:Wat mij betreft werkt de 70 met flashers ( :DVM70F: ) prima als aankondiging dat je een file nadert. Op dat moment moet je dus niet stomweg gas blijven geven, maar je voertuig uit laten rijden. Een vaste :A1-70: haalt mijns inziens de dynamiek uit het verkeer en zolang er geen zichtbare file is zal die beperking compleet genegeerd worden.
Volgens mij beschijf jij nu een systeem dat Rijkswaterstaat ongeveer 25 jaar geleden heeft uitgelegd in Nederland, met als doel om een klein beetje meer capaciteit toe te voegen aan het wegennet. Eventjes in het kort gezegd: dat is dus geslaagd. Matrixborden dragen bij aan een hogere capaciteit: een weg met matrixborden kan meer motorvoertuigen per uur verwerken dan zonder. Alleen is een extra rijstrook vele malen capaciteitsverhogender, vermits er elders in het netwerk geen problemen bij komen. Modelmatig: Als je tussen A en C een vervoersvraag hebt, en bij B een capaciteitsbeperkende doorgang (bijvoorbeeld een smalle brug of tunnel) dan kun je extra rijstroken tussen A en B aanleggen totdat je een ons weegt, de reeële vervoerscapaciteit tussen A en C gaat er dan niet op vooruit. Echter met een stukje dynamisch verkeersmanagement, door bijvoorbeeld een deel van het verkeer via D te laten rijden, of door een zinvol gebruik van matrixborden of toeritdosering kun je wel iets meer capaciteit bieden. Dat gebeurt dus al in Nederland :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Rene » za 15 nov 2014, 16:36

Kaaiman schreef:Zie hier een (vereenvoudigde) filesimulator die dat onderschrijft: http://www.traffic-simulation.de/
Dit soort modellen is niet relevant. Immers: juist daar in die theoretische situatie zou je het systeem wèl in stand kunnen houden, omdat er evenveel auto's in het systeem blijven, en er geen toeritten zijn. Als je dàn de tussenafstand weet te optimaliseren, zou je het zaakje rijdende moeten kunnen houden.

Echter de werkelijkheid is dus anders: het aantal auto's neemt toe door opritten, waardoor de verkeersdichtheid toeneemt. Er is dus geen ontkomen aan een kortere volgafstand, en dat zal leiden tot situaties waarbij weggebruikers (door gas loslaten danwel de rem te gebruiken) weer meer afstand creëren. De daaropvolgende (achterliggende) weggebruikers zullen dat óók moeten compenseren, terwijl ze al veel te kort op elkaar rijden. Gevolg: actief remmen; de congestie is geboren. Dat is niet met een opgelegde snelheidsaanpassing te voorkomen.

Wie het principe van het ontstaan van files kent, weet ook dat het fenomeen 'spookfile' niet bestaat. Een spookfile is een gewone file, ontstaan doordat op een gegeven ogenblik de dichtheid op een rijstrook te hoog is geworden en de volgafstand te klein, bijvoorbeeld door een aantal langzame vrachtwagens op de rechter strook. Eén extra auto die naar links komt, kan dan al voldoende zijn voor congestie omdat er dan iemand als gevolg daarvan in de ankers moet. Bij een fluctuerend verkeersaanbod (bv omdat vrachtwagens stroomopwaarts ook de aanvoer van nieuw verkeer beperken), kan de file ook zomaar weer in het niets oplossen. Dit alles hangt samen met het fenomeen van lokale hoge verkeersdichtheid, onvoldoende volgafstand en dan een verstoring van die volgafstand. Met dat principe is elke file die niet door een ongeval is veroorzaakt, verklaarbaar. Zoiets kan zich vanaf het begin van de spits op rijbaanniveau voordoen bij een toerit, maar dus ook korter of langer durend op rijstrookniveau. Bij een ochtendspits zal de file blijven tot het aanbod van verkeer structureel gaat dalen (na de spits dus), terwijl bij een fluctuerend verkeersaanbod dat soms tegen de capaciteit aanzit en soms niet, de file ook zomaar weer op kan lossen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door waldo79 » za 15 nov 2014, 16:56

Vinny schreef:
waldo79 schreef:Wat mij betreft werkt de 70 met flashers ( :DVM70F: ) prima als aankondiging dat je een file nadert. Op dat moment moet je dus niet stomweg gas blijven geven, maar je voertuig uit laten rijden. Een vaste :A1-70: haalt mijns inziens de dynamiek uit het verkeer en zolang er geen zichtbare file is zal die beperking compleet genegeerd worden.
Volgens mij beschijf jij nu een systeem dat Rijkswaterstaat ongeveer 25 jaar geleden heeft uitgelegd in Nederland, met als doel om een klein beetje meer capaciteit toe te voegen aan het wegennet.
Maar tot de eerste aankondiging mag je dus gewoon :A1-100: of whatever rijden op de weg. Enkel in het geval van file wil ik via de signalering de snelheid verlagen en niet als freak187 een veel restrictievere snelheid en dat afdwingen met handhaving. IK beschrijf ook dat ik het systeem zoals bestaat, succesvol vindt ;)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Hensepens » ma 19 jan 2015, 8:19

Vandaag in Telegraaf artikel over openstellen bestaande vluchtstroken voor auto-en vrachtverkeer op A7 en A8 naar Coentunnel. Ook de spitstrook richting Purmerend zal worden verlengd en al beginnen op de A8.

Het hele artikel: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2357 ... den__.html

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Rene » ma 19 jan 2015, 8:55

Hensepens schreef:Ook de spitstrook richting Purmerend zal worden verlengd en al beginnen op de A8.
De invoegstrook tankstation wordt verbonden met de bestaande start spitsstrook. Maar de afstrepingen op de A8 blijven...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door mavas » ma 19 jan 2015, 13:40

Rijkswaterstaat schreef:Minister Schultz stelt Tracébesluit spitsstroken A7/A8 vast
19-01-2015

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft het Tracébesluit voor de nieuwe spitsstroken op de A7 en A8 tussen Purmerend-Zuid en Oostzaan vastgesteld. Door op de A7 en de A8 de bestaande vluchtstrook in te zetten als spitsstrook kan het verkeer ten noorden van Amsterdam in de ochtendspits vlotter doorstromen.

Daarnaast begint de bestaande spitsstrook tussen Zaandam en Purmerend straks al vóór het knooppunt Zaandam op de A8. Hierdoor kan de weggebruiker in de avondspits al eerder gebruik maken van de extra rijbaan.

Minister Schultz van Haegen: 'Met de spitsstroken op de A7 en de A8 willen we de reistijd op deze drukke wegen verkorten. Dit is goed voor de bereikbaarheid van de regio Amsterdam.'

Met het vaststellen van het Tracébesluit kan Rijkswaterstaat starten met de voorbereidende werkzaamheden. De aanpassingen aan de weg starten dit voorjaar. De spitsstroken op de A7 en A8 worden naar verwachting voor het einde van dit jaar opengesteld voor het verkeer.

Ter inzage
Het Tracébesluit Spitsstroken A7/A8 is van dinsdag 20 januari tot en met dinsdag 3 maart 2015 te bekijken op de website van het Platform Participatie.

Verkenning
Voor de langere termijn startte het ministerie van Infrastructuur en Milieu vorig jaar voor de A7/A8/A10 met een verkenning. In deze verkenning worden voor de corridor Amsterdam - Hoorn varianten ontwikkeld die gericht zijn op het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio boven Amsterdam. Samen met de partijen uit de regio wordt breed gezocht naar mogelijke oplossingen. De maatregelen die voortvloeien uit de verkenning dragen bij aan de vlotte doorstroming na 2020. De spitsstroken A7/A8 voorzien in de periode tot die tijd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Freak187 » di 20 jan 2015, 14:27

Spitsstrook bij Purmerend naar Zaandam is bittere noodzaak. Ben alleen heel benieuwd of het op de A8 niet gaat ophopen, want daar houdt de strook natuurlijk een keer op. En dan gaan mensen van de meest linkerbaan, proberen zo snel mogelijk naar de meest rechterbaan te komen. En vice versa.

Op dit moment is de doorstroming na Purmerend eigenlijk ideaal. Alleen voor Purmerend niet.

Plaats reactie