Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » za 09 aug 2014, 18:43

Hela, hier ontstaat een misverstand! We doen niets liever dan met dat kastje de parkeerkosten betalen. Je moet het kastje echter als een soort OV-chipkaart voor de betaalautomaten houden. Het is nog niet zo makkelijk dat je ook in de parkeergarage in je auto kunt blijven zitten. Maar goed, dat is nu eenmaal zo, dus dan neem ik het kastje mee, zodat ik bij terugkomst niet eerst langs de auto hoef.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 10 aug 2014, 21:38

Kennelijk hebben nog niet alle grote/doorgaande tolstations het "30 km/u systeem". Vanmiddag op de A43 bij St. Jean de Maurienne moest er nog gewoon gestopt worden. De meest linkse strook kan zelfs nog bemand worden. Maar goed, het tolstation is dan ook erg groot en de A43 ter plekke uitgestorven... Er is altijd wel een lege strook beschikbaar. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » zo 10 aug 2014, 21:50

Klopt, met name de kleinere en rustigere stations hebben nog geen 30-stroken. Ze rollen het stapje voor stapje uit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » zo 10 aug 2014, 21:52

De toekomst is uiteraard 'open road tolling', met 130 km/h door de tolpoort. In de VS bestaat dat al.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Wouter N14 » zo 10 aug 2014, 21:56

^^ Ik heb liever een toekomst zonder tol :woop:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 aug 2014, 22:38

RSK schreef:Hela, hier ontstaat een misverstand! We doen niets liever dan met dat kastje de parkeerkosten betalen. Je moet het kastje echter als een soort OV-chipkaart voor de betaalautomaten houden. Het is nog niet zo makkelijk dat je ook in de parkeergarage in je auto kunt blijven zitten. Maar goed, dat is nu eenmaal zo, dus dan neem ik het kastje mee, zodat ik bij terugkomst niet eerst langs de auto hoef.
Euhm, ik kon in de parkeergarage het kastje gewoon laten zitten. Parkeergarage in een kaartje trekken, parkeergarage uit de uitgang met het liber-t-poortje nemen, kaartje er in, dan hoor je een piep en dan kun je doorrijden. Afgezien van het parkeerkaartje precies hetzelfde als bij een tolstation, het kastje zat gewoon op de gebruikelijke plek op de voorruit.

Maar goed, dat verschilt dan misschien per parkeergarage. Mijn ervaring was bij Vinci onder het Place de la Madeleine in Parijs.
SnarfFlevoland schreef:Kennelijk hebben nog niet alle grote/doorgaande tolstations het "30 km/u systeem".
Op de A16 ten zuiden van Boulogne alleen in zuidelijke richting, in noordelijke richting ook niet. De drie meest zuidelijke tolstations op de A63 hebben het ook niet; die hebben überhaupt per tolstation maar twee poortjes die met Télépéage gebruikt kunnen worden; het meest linker poortje en de tweede of derde van rechts. Bij grote drukte zoals vorige week zaterdag (zwarte zaterdag) niet heel praktisch.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » ma 11 aug 2014, 9:38

^^ In de regio Nice/Grasse was mijn ervaring dat het kastje mee moest zoals omschreven. Wellicht dat dat sedert vorig jaar veranderd is, het lijkt me inderdaad logischer als het ding kan blijven zitten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » vr 29 aug 2014, 14:11

Een collega van mij vertelde dat die transponders ook roofgoed zijn. Je kan dan gratis op kosten van iemand op een tolweg rijden, omdat de transponder niet aan een voertuig, maar alleen aan een persoon / rekeningnummer is gekoppeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » vr 29 aug 2014, 16:26

Een video van diverse passages door tolstations met Liber-T. Het valt wel op dat je meestal praktisch tot stilstand moet komen, de reader hangt echt vlak voor de slagboom.

[youtube]MP2BGfZwHqw[/youtube]

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » vr 29 aug 2014, 20:22

^^ Mijn ervaring is dat als er 30 staat, je er met 30 in principe doorheen kunt; anders moet je inderdaad ongeveer stoppen. De 30-poortjes doorkruis ik in zijn 2, met de voeten zwevend boven rem en koppeling. Pas als het boompje opengaat (laatste moment) kan het gas er op. Dat hij weigert, heb ik nog niet meegemaakt, maar om nu blind op het systeem te vertrouwen... In principe ben je overigens gedetecteerd als het kastje een pieptoon geeft.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » vr 29 aug 2014, 20:31

Ik heb de indruk dat je vooral 30 km/h poorten bij de tolstations op de snelweg zelf hebt, en de T-poortjes bij afritten meer een afterthought zijn (aangepaste handmatige poorten). De grootste congestie is natuurlijk ook aan het einde van de tolweg.

Een handmatig tolpoortje kan ongeveer 200 voertuigen per uur verwerken. Op piekmomenten (2.000 voertuigen per uur/rijstrook) heb je dus voor elke toeleidende rijstrook 10 tolpoorten nodig om vertraging te voorkomen. Bij 3 rijstroken kom je dus uit op 30 tolpoorten per richting. Dan is elektronisch tol heel wat beter. Op termijn zouden ze naar free-flow tolheffing moeten. Die techniek bestaat al 25 jaar.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » vr 29 aug 2014, 23:50

Je ziet wel steeds vaker dat men in Frankrijk voor cashbetalingen overgaat op automaten. Bij Annecy zag ik even geleden dat ze zo'n automaat geplaatst hadden. Je gooit daar je muntgeld in het bakje en steekt eventueel papiergeld in een gleuf. Vervolgens komen wisselgeld en kwitantie automatisch in een ander vakje terecht. Het verkeer wordt zodoende niet opgehouden door een slome cassière die slecht kan rekenen. Grappig is dat die techniek voor contante betalingen door heel Frankrijk ingevoerd wordt, ook in winkels. Ik heb het eerder ook al gezien in een supermarkt in Monaco en bij een kleine bakkerij in Sevrier.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 aug 2014, 1:30

Chris schreef:Op termijn zouden ze naar free-flow tolheffing moeten. Die techniek bestaat al 25 jaar.
Of wegentol binnen de EU gewoon compleet afschaffen. In ieder land betaal je al via belastingen mee aan de wegen. Zeker via het tanken van brandstof betaal je mee in de hoeveelheid dat je ook daadwerkelijk rijdt.
RSK schreef:In principe ben je overigens gedetecteerd als het kastje een pieptoon geeft.
Bij één tolstation heb ik geen pieptoon gehoord, maar de slagboom ging toch omhoog. Eerst dacht ik dat m'n transponder niet goed werkte, maar bij een ander tolstation kwam er toch weer een piep. Hoe dat dan precies komt… Dacht dat de Oostenrijkse techniek solide was. :p
RSK schreef:Het verkeer wordt zodoende niet opgehouden door een slome cassière die slecht kan rekenen.
Er zijn ook onhandige gebruikers, waarbij de inzet van een caissière sneller gaat als die van een automaat. Sommige mensen denken dan "oeps… automaat… wat nu?" Een automaat is voor een bankpas of creditcard erg handig. Contante betalingen lijken me met handige caissières toch sneller gaan. In Italië zie ik overigens wel steeds meer compleet onbemande tolstations. Niet alleen bij afritten, maar ook aan het einde van een tolweggedeelte. De bediende tolpoorten zijn dan gesloten. In Polen waren echter alle tolstations op de A4 volledig bemand. Bovendien duurde een transactie per creditcard ook een poos, zodat de doorstroming niet erg soepel was.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Groningen » za 30 aug 2014, 10:44

SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:Op termijn zouden ze naar free-flow tolheffing moeten. Die techniek bestaat al 25 jaar.
Of wegentol binnen de EU gewoon compleet afschaffen. In ieder land betaal je al via belastingen mee aan de wegen. Zeker via het tanken van brandstof betaal je mee in de hoeveelheid dat je ook daadwerkelijk rijdt.
Dat is in Frankrijk dus niet het geval! Alleen secundaire wegen worden hierdoor bekostigd, tolwegen bedruipen zichzelf.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Vinny » za 30 aug 2014, 11:21

In Frankrijk is de wegenbelasting ook veel lager, en de brandstofaccijns ook minder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 aug 2014, 13:21

Groningen schreef:Dat is in Frankrijk dus niet het geval! Alleen secundaire wegen worden hierdoor bekostigd, tolwegen bedruipen zichzelf.
Dat is dus precies wat ik bedoel: In Frankrijk wordt er dus wél belastingen opgehaald, alleen worden ze niet in de snelwegen geïnvesteerd. Men zou dus de tol moeten afschaffen en daarvoor in de plaats de accijns kunnen verhogen. Als men dat binnen de EU nu eens zou afspreken kunnen we die hele tol zooi van tafel vegen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » za 30 aug 2014, 13:26

Politici hebben nou eenmaal de mond vol van 'de gebruiker betaalt' (behalve als het aankomt op het sociale stelsel dat driekwart van de overheidsuitgaven omvat). Er zal eerder meer dan minder tol komen. In Frankrijk wordt de tol voor vrachtwagens ook flink uitgebreid op secundaire wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 30 aug 2014, 13:56

SnarfFlevoland schreef:Bij één tolstation heb ik geen pieptoon gehoord, maar de slagboom ging toch omhoog. Eerst dacht ik dat m'n transponder niet goed werkte, maar bij een ander tolstation kwam er toch weer een piep. Hoe dat dan precies komt… Dacht dat de Oostenrijkse techniek solide was. :p
Ik heb dat ook een keer gehad. Was wel even verbaasd toen.
Er zijn ook onhandige gebruikers, waarbij de inzet van een caissière sneller gaat als die van een automaat. Sommige mensen denken dan "oeps… automaat… wat nu?" Een automaat is voor een bankpas of creditcard erg handig. Contante betalingen lijken me met handige caissières toch sneller gaan. In Italië zie ik overigens wel steeds meer compleet onbemande tolstations. Niet alleen bij afritten, maar ook aan het einde van een tolweggedeelte. De bediende tolpoorten zijn dan gesloten.
Dat is in Frankrijk in de nachtelijke uren ook vrijwel overal het geval. Alleen Sanef heeft in ieder geval op de A1 bij de grote tolstations aan het begin en einde ook 's nachts altijd één bemand poortje geopend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » za 30 aug 2014, 14:28

De ANWB heeft weer tolbadges op voorraad sinds vandaag. Ik heb er nu ook één gehaald. Benieuwd hoe dat morgen gaat. De eerste péage die ik tegenkom is op de A31 bij Toul.

boven de binnenspiegel:
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 aug 2014, 17:43

Coen Tunnel schreef:Dat is in Frankrijk in de nachtelijke uren ook vrijwel overal het geval. Alleen Sanef heeft in ieder geval op de A1 bij de grote tolstations aan het begin en einde ook 's nachts altijd één bemand poortje geopend.
Hmm… ik heb 's nachts ook wel bemande tolpoorten gehad op de A4 bij Strasbourg en A43 bij Chambéry-Nord.
Chris schreef:Benieuwd hoe dat morgen gaat. De eerste péage die ik tegenkom is op de A31 bij Toul.
Het is in principe niks bijzonders. De slagboom opent kort voor je neus en je kunt meteen doorrijden. Eigenlijk is het precies hetzelfde idee als de Videomaut in Oostenrijk, alleen dan met transponder i.p.v. kenteken herkenning.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Palance » za 30 aug 2014, 17:52

RSK schreef:Het verkeer wordt zodoende niet opgehouden door een slome cassière die slecht kan rekenen.
Een beetje cassière rekent tegenwoordig niet meer: die geeft het totaalbedrag in, het gegeven bedrag en daar rolt dan het terug te geven bedrag uit.

Bovendien hoef je niet eens te kunnen rekenen: in plaats het veschil uit te rekenen geef je geld terug gerekend vanaf het gegeven bedrag en probeer je zo snel mogelijk tot het betaalde bedrag te komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Vinny » za 30 aug 2014, 19:10

Vroeger was de tolbeambte een strenge meneer met een uniform en een snor die geen woord Engels sprak, tegenwoordig zijn het 15-jarige schoolmeisjes die wat extra geld verdienen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Ds79m » za 30 aug 2014, 19:19

Vinny schreef:een snor die geen woord Engels sprak.
Ik heb nog nooit een snor Engels horen spreken [/flauw]

Overigens verschijnen zelfs in China steeds meer automaten op tolwegen, terwijl het nog maar een paar jaar terug is dat zelfs de kaartjes bij het oprijden van de tolweg handmatig werden verstrekt. Dat suggereert wel dat dit een definitief verdwijnend baantje wordt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 aug 2014, 13:48

Ds79m schreef:Overigens verschijnen zelfs in China steeds meer automaten op tolwegen, terwijl het nog maar een paar jaar terug is dat zelfs de kaartjes bij het oprijden van de tolweg handmatig werden verstrekt.
Begin deze eeuw kwam ik dat in Slovenië ook nog wel tegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » zo 31 aug 2014, 19:38

Vandaag heb ik de badge voor het eerst uitgeprobeerd. Bij Toul de péage op, hier was een 30 km/h strook die ruim op tijd open gaat. Daarna bij Tournus de A6 af, en daar zit de reader pal voor de slagboom, hier moet je dus praktisch stoppen. Het werkt verder perfect.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 sep 2014, 0:59

^^
Nu moeten de automatische incasso's nog gaan lopen. Heb al een rekening gehad afgelopen maand, maar er is nog niks afgeschreven, terwijl de betaaldatum allang verstreken is. Aan m'n saldo en ingevulde gegevens kan het niet liggen. Vreemde zaak.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 sep 2014, 9:33

Bij mij is de tol van juli rond 18 augustus afgeschreven. Juli was tevens de eerste maand dat ik dat ding heb gebruikt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RSK » di 02 sep 2014, 12:12

Het is sinds jaar en dag gebruikelijk dat de betaling in de maand na de maand waarover de tol is berekend, wordt afgeschreven. Voor die tijd kun je de kosten in je gebruikerspaneel bekijken bij 'Trajets en attente de facturation', maar er gaat doorgaans wel een dag of 3 overheen vooraleer ze daar verschijnen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 sep 2014, 12:59

^^
Ik heb het ook niet over de rekening van de tol die ik in augustus heb gereden, maar over de rekening van juli die de kosten voor m'n transponder zouden moeten afrekenen. Je krijgt dan een PDF-factuur en een datum waarbij ze gaan incasseren. Die datum (18 augustus) is allang verstreken, maar van de bankrekening is niks afgeschreven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » wo 10 sep 2014, 12:50

hihi...

Afbeelding

Plaats reactie