Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 06 aug 2014, 12:09

mavas schreef:Er gebeuren veel ongevallen op de Taurusavenue. Een superblackspot volgens een "verkeerskundige" van de gemeente die in de raad zit. De weg moet snel veiliger worden...

Ik denk dat om te beginnen het wel eens handig kan zijn om die verhoogde middenberm bij de Rijnlanderweg te verwijderen, zodat je vanuit de Rijnlanderweg ook uitzicht hebt op de Taurusavenue.
Er gebeuren inderdaad behoorlijk wat ongelukken. Alleen afgelopen week al drie serieuze klappers.

Belangrijkste oorzaken in mijn ogen:
- de Taurusavenue is 2x2 en wordt gepromoot als de doorgaande route van en naar de A4. Het is echter ook de enige toegangsweg tot de verschillende bedrijven die aan die weg gelegen zijn. Er is dus veel afslaand verkeer dat stapvoets rijdt en ook laad- en losverkeer op de weg zelf. Doorgaand verkeer op de Taurusavenue houdt daar niet voldoende rekening mee. Zo is er vorige week nog een auto boven op een stilstaande autoambulance geknald.
- de weg is kaarsrecht en mensen rijden daar soms hard door. En dan zeker de leaserijders die 's avonds de aardappelen met jus al bijna ruiken en snel naar huis willen. :shutup:
- tussen de twee rijbanen zit af en toe een doorsteekje. Deze zijn voor bijvoorbeeld vrachtwagens te krap waardoor ze half op de linkerrijstrook stil staan. Haastig achterop komend verkeer houdt daar onvoldoende rekening mee.
- door de heuveltjes in de middenberm is er geen goed zicht op de andere rijbaan. Veel bezoekers die van de bedrijven aldaar afkomen realiseren zich (en zien) niet dat het een 2x2 weg is en rijden 'spook' op de enige rijbaan die ze wel zien.
- bij de kruising met de Rijnlanderweg staan :D6: en mag je dus niet linksaf slaan. In plaats daarvan moet je 50 meter doorrijden en dan keren, maar dat is voor sommigen teveel moeite waardoor ze op de kruising rare kapriolen uithalen.
- de Rijnlanderweg is geen voorrangsweg meer en dat is, ondanks de VRI aldaar, voor sommigen nog even wennen. En als daar dan ook nog een donkeroranje licht wordt meegepakt zijn de rapen gaar.

Kortom: echt een lekkere situatie is het daar niet en het is te verwachten dat er vervelende maatregelen gaan komen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 06 aug 2014, 16:13

Rein schreef: - door de heuveltjes in de middenberm is er geen goed zicht op de andere rijbaan. Veel bezoekers die van de bedrijven aldaar afkomen realiseren zich (en zien) niet dat het een 2x2 weg is en rijden 'spook' op de enige rijbaan die ze wel zien.
Dit bedoel ik dus. Als je hier vanaf het bedrijf rechts komt en je bent hier niet zo goed bekend, dan is het nog goed te begrijpen ook dat je niet doorhebt dat dit een rijbaan met twee rijstroken in 1 richting is (en het dus geen 1x2 weg is). Dan moet je natuurlijk nog wel de :C4: missen natuurlijk ;) .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Jackbauer1350 » do 07 aug 2014, 9:36

De wegsituatie van de Taurusavenue ter hoogte van Scorpius vind ik overigens ook erg rommelig overkomen.

Dan moet je natuurlijk nog wel de :C4: missen natuurlijk ;)
Als zo'n bord een keer verdwenen is door wat voor oorzaak dan ook, en dat is natuurlijk niet ondenkbaar, kan dat nog wel voor verrassingen zorgen. Of er moet ook nog een :D5: in de zijweggetjes staan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Wouter N14 » do 07 aug 2014, 20:28

Een schrikhek toevoegen maakt het ook duidelijker.
Afbeelding
Afbeelding maar dan naar rechts ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Vinny » do 07 aug 2014, 21:17

Op de dag dat ik er voor het eerst overheen reed viel me al op dat de Taurusavenue wel mooi, maar niet echt veilig is aangelegd. Ik denk dat men, ondanks de duurzaam veilig-ontwerp-beginselen weer twee dingen tegelijk probeert te doen: een gebied te ontsluiten voor doorgaand verkeer en tegelijk toegang te verschaffen tot aanpalende percelen.
Er is een reden dat men Erftoegangswegen en Gebiedsontsluitingswegen ooit uit elkaar heeft willen halen.. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » do 07 aug 2014, 21:24

Eerlijk gezegd denk ik dat design (stedenbouwkundige uitstraling) hier veel belangrijker werd geacht dan verkeerskundig veilig ontworpen infrastructuur.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Kaaiman » vr 08 aug 2014, 10:42

Het ziet er nogal uit als een 1x2-weg met parallelweg achter het hoopje zand.

Een voorsorteerpijl naar rechts op het wegdek vanuit de uitritten zou ook kunnen helpen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » di 12 aug 2014, 8:43

http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/r ... oeden.aspx
De gemeente stelt een onderzoek in en heeft zelfs een verkeerspsycholoog ingeschakeld. Eind van de week moeten de resultaten bekend zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door sanderl » di 12 aug 2014, 10:22

Vinny schreef:Op de dag dat ik er voor het eerst overheen reed viel me al op dat de Taurusavenue wel mooi, maar niet echt veilig is aangelegd. Ik denk dat men, ondanks de duurzaam veilig-ontwerp-beginselen weer twee dingen tegelijk probeert te doen: een gebied te ontsluiten voor doorgaand verkeer en tegelijk toegang te verschaffen tot aanpalende percelen.
Er is een reden dat men Erftoegangswegen en Gebiedsontsluitingswegen ooit uit elkaar heeft willen halen.. :yes:
Tjah, ik heb er nu al een aantal keer overheen gereden en die weg is ook gewoon echt veel te smal (krappe rijstroken) en met veel te scherpe bochten voor een belangrijke toegangsweg naar de stad. Inderdaad prima om een bedrijventerrein o.i.d. te ontsluiten maar volstrekt ongeschikt als doorgaande weg.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door boe! » di 12 aug 2014, 11:40

sanderl schreef:maar volstrekt ongeschikt als doorgaande weg.
De weg is ook niet bedoeld voor doorgaand verkeer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » di 12 aug 2014, 11:54

Hangt van je definitie van doorgaande weg af. ;)

Die weg is bedoeld als hoofdroute voor ca 35/45% van het verkeer tussen Hoofddorp en de A4 (en N201 oost). De rest van het verkeer van/naar Hoofddorp rijdt via de N201 west of via de Bennebroekerweg van/naar de A4.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door boe! » di 12 aug 2014, 12:18

Ik hanteer de definitie van de gemeente: doorgaand verkeer gaat via de N201, verkeer met bestemming stationsgebied/centrum gaat via Taurusavenue.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Groningen » di 12 aug 2014, 19:03

sanderl schreef: die weg is ook gewoon echt veel te smal (krappe rijstroken)
Ach, zolang het er niet zo uitziet (N377 in Balkbrug) valt het wel mee, toch? :duck:

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door sanderl » wo 13 aug 2014, 11:05

boe! schreef:Ik hanteer de definitie van de gemeente: doorgaand verkeer gaat via de N201, verkeer met bestemming stationsgebied/centrum gaat via Taurusavenue.
Ik bedoel dat de weg ongeschikt is voor al het verkeer A4-Hoofddorp wat er nu op zit. Dus al het doorgaande verkeer dat niet op het bedrijventerrein moet zijn. Dat de gemeente dat geen doorgaand verkeer wil noemen is prima, maar de weg blijft net zo ongeschikt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Vinny » wo 13 aug 2014, 22:26

Deel dan de weg anders in: maak er één doorgaande rijstrook van en van de andere een rechtsaffer, dan een wit driehoekje en dan een invoeger, vervolgens een slinger en dan een linksaffer. Zoiets zie je op veel meer plaatsen in Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » za 30 aug 2014, 22:05

Op de N520, de verbinding tussen de N232 bij Lijnden en de N201 aan de noordkant van Hoofddorp, is de provincie Noord-Holland vanaf begin dit jaar bezig een korte brug voor fietsverkeer en een korte brug voor snelverkeer over de Vijfhuizertocht, feitelijk een sloot, te vervangen. Tegelijk vervangt de gemeente de daar haaks op staande brug over de Hoofdvaart.

Afbeelding

De bruggen zijn inmiddels maanden geleden gesloopt, maar daarna zijn de werkzaamheden stil komen te liggen. Oorspronkelijke planning was dat de werkzaamheden op 23 augustus gereed zouden zijn,

De lokale partij HAP heeft hierover in de gemeenteraad vragen gesteld. Wethouder Steffens - Van den Water, ook van HAP trouwens, gaf donderdag in antwoord hierop aan dat het project vertraging heeft opgelopen. Als reden is aangegeven dat buizen en leidingen op andere plekken bleken te liggen dan verwacht.

Bedoeling is dat de werkzaamheden in september weer ter hand worden genomen. Volgens een optimistische :!: planning zouden de werkzaamheden dan in februari 2015 klaar moeten zijn. In dat geval is doorgaand verkeer over de N520 ruim 12 maanden niet mogelijk geweest. Geluk bij een ongeluk is dat het verkeer gebruik kan maken van de weg die aan de andere kant van de Hoofdvaart parallel aan de N520 loopt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » za 30 aug 2014, 23:31

^^ Ik zag vanuit het vliegtuig dat volgens mij nu zelfs de N520 doodloopt. Voorheen kon je nog van de Hoofdweg-oost naar de Vijfhuizerweg, maar die was ook al geblokkeerd dacht ik.

Ik dacht overigens dat de werkzaamheden een jaar zouden duren volgens oorspronkelijke planning, dan zit ik daar dus naast.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » zo 31 aug 2014, 8:20

Wat je dacht klopt wel, maar dat was inclusief fase 2, de vervanging van de brug over de Vijfhuizertocht aan de Hoofdvaart westzijde. De bedoeling is/was die brug te vervangen als de brug in de N520 (Hoofdweg oostzijde) was vervangen. Fase 2 wordt nu dus ook uitgesteld en zal nu dus pas volgend jaar plaats vinden.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Victor » zo 31 aug 2014, 11:37

Wouter N14 schreef:Een schrikhek toevoegen maakt het ook duidelijker.
maar dan naar rechts ;)
U vraagt, wij draaien ;)

Afbeelding
Afbeelding

( beetje laat, maar ik zag het nu pas en kon het even niet laten :) )

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » di 02 sep 2014, 18:38

De gemeente (bron) gaat ingrijpende maatregelen nemen om de Taurusavenue verkeersveiliger te maken:
- de middenberm wordt verlaagd
- er komen drempels
- er komt een rotonde bij de Taurusavenue
- de snelheid op de kruisende Rijnlanderweg wordt verlaagd van 60 naar 30 km/h (en was tot eind 2013 bij dezelfde weginrichting nog 80 km/h)

Tel daarbij op dat de Vmax op het oostelijke deel al is verlaagd van 70 naar 50 km/h en bij elkaar is van de snelle, doorgaande route weinig meer over. :down:
Laatst gewijzigd door Rein op di 02 sep 2014, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Vinny » di 02 sep 2014, 19:04

Er rijden "veel" auto's door het rode licht. Kan er dan niet iets gedaan worden aan de handhaving?
Lijkt wel of in de regio de roodlicht-discipline met de maand afneemt...(ik constateer dat op de N 196 verkeerslichten ook als sierpalen worden beschouwd door sommige leeghoofden) :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Snelwegfreak » di 02 sep 2014, 19:09

Met al die rotzooi in de middenberm is het natuurlijk ook vragen om ongevallen. Roodlichtnegatie kan ook simpeler voorkomen worden dan een rotonde, als je weet hoe het veroorzaakt wordt. Verder oogt de weg wel erg smal.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » di 02 sep 2014, 19:19

Voor 50 km/h is die weg zeker niet te smal, bij hogere snelheden wellicht wel.

Ik vind het vooral zonde dat van de grootse ambities van de gemeente ("toegangspoort voor Hoofddorp") straks weinig meer over is. Maar als je realistisch kijkt heeft men een GOW en een ETW ineen aan willen leggen. En dat werkt in dit geval dus niet. Probleem is dat er zo weinig alternatieven zijn om een aparte GOW aan te leggen, omdat je dan ergens een nieuwe onderdoorgang onder het spoorwegencomplex aan moet leggen. Ter hoogte van de Bennebroekerweg zou een soortgelijke oplossing al ca 14 mln euro moeten kosten en hier zo dicht bij het station is het spoor zelfs nog breder.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rene » di 02 sep 2014, 21:15

^^
De fundering van de HSL maakt dat een nieuwe onderdoorgang maken een extreem dure klus is.
Over barrièrewerking gesproken...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » wo 03 sep 2014, 6:39

Rein schreef:Probleem is dat er zo weinig alternatieven zijn om een aparte GOW aan te leggen, omdat je dan ergens een nieuwe onderdoorgang onder het spoorwegencomplex aan moet leggen.
Maar die ontsluitingen van die bedrijven kunnen ze toch ook achterlangs laten lopen en aan laten sluiten op de Rijnlanderweg? Dan kan die Taurusaveneu gewoon een echte GOW worden.
Rein schreef:De gemeente (bron) gaat ingrijpende maatregelen nemen om de Taurusavenue verkeersveiliger te maken:
- de middenberm wordt verlaagd
- er komen drempels
- er komt een rotonde bij de Taurusavenue
Drempels?!?! Zijn ze helemaal bedonderd?!?! En dat op een 2x2-weg!

De link werkt nu niet, maar ik ben benieuwd of men een diepgaand onderzoek heeft laten uitvoeren naar de echte oorzaken. Ik hoop namelijk niet dat al die maatregelen voortkomen uit sentiment/emotie en aannames.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » do 11 sep 2014, 16:07

^^ Er blijkt onderzoek uitgevoerd te zijn door de politie. Hoe is mij niet bekend. Maar daaruit zou blijken dat er veel door rood wordt gereden.
http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/r ... venue.aspx

Tevens staat in het bericht dat de drempels tijdelijk zullen zijn, en dat de kruising met de Rijnlanderweg omgebouwd wordt tot rotonde. Dat laatste lijkt me een betere oplossing dan een VRI op dat punt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » vr 12 sep 2014, 20:20

Er is een plan om, na omlegging van de A9 bij Badhoevedorp, een fietspad door / langs knooppunt Badhoevedorp aan te leggen. Dit fietspad zou moeten komen te liggen op 1 van de huidige rijbanen van de A9 die onder de A4 doorgaan. Onder de verbindingsboog A9 oost (Aalsmeer) naar A4 noord (Amsterdam) zou een tunneltje moeten komen. De gemeente Haarlemmermeer werkt de plannen verder uit. Bron (incl tekening van omgebouwde knooppunt met fietspad).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » di 23 sep 2014, 22:09

De hoge middenberm op de Taurusavenue in Hoofddorp is inmiddels gesneuveld.Logischerwijs is het er nu een stuk overzichtelijker geworden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Kaaiman » di 23 sep 2014, 22:54

De richtlijn EHK adviseert wel een verhoogde middenberm voor bij GOW-I toch?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Wouter N14 » di 23 sep 2014, 23:05

^^ Bubeko ja ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie