[A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

[A028] Hoogeveen - Assen - Groningen

Bericht door mennomulder » za 07 mar 2009, 13:30

RTV Noord (09-03-2009) schreef:Plan voor onduidelijke afslag A28 bij Haren

Afbeelding
Foto: Martin Nuver/112 Groningen

HAREN - Rijkswaterstaat past binnenkort de verkeerssituatie op de A28 bij de afrit bij Haren aan. Er is veel onduidelijkheid onder automobilisten over deze afslag.

De verwarring ontstaat wanneer automobilisten niet weten welke afrit ze moeten hebben. De afrit heeft namelijk een baan voor busverkeer en een baan voor autoverkeer. Om de banen te splitsen ligt in het midden een betonnen afscheiding. Het gevaar is dat twijfelende autobestuurders tegen de betonnen constructie rijden. Dat is al eens gebeurd.

Volgens Kees Tilma van Rijkswaterstaat lijkt het net of automobilisten in de bocht naar de afrit een keuze moeten maken tussen de verschillende afritten. 'Daar willen we wat meer helderheid geven.' Een bordje met een pijl op de betonnen constructie moet uitkomst bieden. Voor verandering op de lange termijn staan nog verschillende opties open.

Kees Tilma van Rijkswaterstaat...
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door waldo79 » za 07 mar 2009, 15:19

^^Wat is daar zo apart bij de afrit Haren? De foto lijkt niet bij het artikel te passen 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door Chris » za 07 mar 2009, 16:23

Foto van vanmiddag:
Afbeelding

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door mennomulder » za 07 mar 2009, 18:15

waldo79 schreef:^^Wat is daar zo apart bij de afrit Haren? De foto lijkt niet bij het artikel te passen 8-)
Het betreft de noordwestelijke afrit, dus vanaf Groningen, de problemen doen zich voor bij een nieuw geplaatste bushalte bij de nieuwe fiets/voetgangerstunnel onder de A28 nabij het huidige kantoor van het Wegendistrict Groningen-Drenthe van RWS !
Video van RTV Noord
Laatst gewijzigd door mennomulder op ma 28 sep 2009, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door boe! » zo 08 mar 2009, 12:50

Poeh hé, wat een probleem. :roll: Gewoon de doorgetrokken streep niet overschrijden.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door RoelZ1 » zo 08 mar 2009, 13:06

Ik denk ook dat dat verplichte rijrichting bord wel voldoende zal zijn. Het is zo te zien een hele nieuwe halte, en hij ziet er best prijzig uit. Dus om hem nu al te verplaatsen vind ik kapitaalvernietiging. Misschien helpt het ook om een half portaalbord te plaatsen boven de busbaan met een C1 bord, uitgezonderd lijnbussen.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door hurricane » zo 08 mar 2009, 13:20

Sommige mensen kunnen gewoon niet rijden, getuige de video... Hopelijk dat men t met een duidelijk bord wel snapt

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door Chris » zo 08 mar 2009, 13:27

Zo ingewikkeld lijkt me dit nou niet.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door Via » zo 08 mar 2009, 15:11

In plaats van die chevronsticker zou je ook een sticker met strepen richting de autostrook kunnen plakken, in combinatie met een gespiegeld pijlbordje erop.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door Feder » za 24 okt 2009, 16:28

De provincie Groningen heeft een plan gemaakt voor verbetering van de doorstroming op de afrit Haren aan de A28. Op de website van de gemeente Haren staat daarover het volgende te lezen.

Reconstructie aansluiting Meerweg-A28 in Haren

Op 3 november 2009 organiseert de provincie Groningen een informatieavond over de reconstructie van de aansluiting van de A28 op de Meerweg (N861) te Haren in 2010. Er wordt uitleg gegeven over de voorgenomen plannen. Ook is er gelegenheid om vragen te stellen over het project. De avond is bedoeld voor omwonenden en bedrijven in het gebied en voor andere geïnteresseerden. Zij zijn om 19.30 uur van harte welkom in het Mercure Hotel Haren, Emmalaan 33. De zaal is open vanaf 19.00 uur. In 2010 wordt in opdracht van de provincie Groningen de aansluiting van de A28 op de Meerweg aangepakt.

Probleem kruispunt Meerweg
Het verkeer heeft op het kruispunt Meerweg in de avondspits moeite de afrit van de A28 op te komen. De weg ligt hier in een scherpe bocht, er moet een fietspad gekruist worden en er ligt een uitrit van een aantal bedrijven dichtbij. Hierdoor ontstaat een situatie waarbij het verkeer op de afrit stil komt te staan en automobilisten risico's nemen om de Meerweg op te komen. Daarnaast worden de bussen vanuit Groningen vertraagd door de verkeersopstopping op de afrit A28. Bovenstaande is voor de provincie Groningen voldoende aanleiding om het kruispunt aan te pakken.

Oplossing
De provincie Groningen ziet de aanleg van een rotonde als de beste oplossing voor het kruispunt Meerweg, zowel voor de verkeersveiligheid als de verkeersafwikkeling. Vanwege het gebrek aan ruimte bij de huidige aansluiting van de afrit A28 op de Meerweg, wordt de rotonde aangelegd bij de oprit A28. De afrit A28 wordt verlengd en, net als de Meerweg, aangesloten op de nieuwe rotonde. Doordat de kruispunten in de nieuwe situatie op één punt samenkomen ontstaat een overzichtelijke en veilige situatie. De oplossing is tot stand gekomen in overleg met de gemeente Haren en Rijkswaterstaat Noord-Nederland.

Verkeershinder
Gedurende de werkzaamheden in 2010 kan het verkeer hinder ondervinden. Voor de uitvoering van de werkzaamheden is het noodzakelijk de op- en afrit van en naar de A28 en de Meerweg een aantal keren te stremmen. De tijdstippen van de stremmingen zijn in het voorjaar van 2010 bekend en worden vanzelfsprekend tijdig gecommuniceerd.

kaartje van de nieuwe situatie:
Afbeelding

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: A28 Assen - Groningen

Bericht door Feder » do 01 jul 2010, 9:46

Ik zag dat er de afgelopen weken langs de A28 van Vries naar Groningen op 2 locaties palen zijn geplaatst. Ze staan halverwege de afrit Vries en de N34, en bij de afrit Haren. Per locatie staan 2 palen; één in de middenberm en één in de berm aan de rechterkant (uitsluitend richting Groningen). Vanochtend zag ik waarom: aan deze zijn matrixborden bevestigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » vr 22 feb 2013, 11:58

[url=http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuwe-aansluiting-tt-op-de%20a28-kost-19-miljoen-euro]RTV Drenthe[/url], 22 februari 2013 schreef:Nieuwe aansluiting TT op de A28 kost 19 miljoen euro

ASSEN -De aanleg van de nieuwe aansluiting tussen het TT Circuit in Assen en de A28 bij Assen-Zuid gaat 19 miljoen euro kosten.

De hoge kosten hebben te maken met een rechtstreekse verbindingsweg vanaf het TT Circuit naar de A28, het verplaatsen van een deel van het militaire oefenterrein op die locatie en de aanleg van een weg naar een nieuw bedrijvenpark bij Assen-Zuid. Ook komt er een veiligere fiets- en voetgangersverbinding naar het TT-Circuit.

De 19 miljoen euro hoeft Assen niet uit eigen zak te betalen, het geld komt uit de miljoenenpot die het Noorden kreeg voor het niet doorgaan van de Zuiderzeespoorlijn. De planning is dat de werkzaamheden bij Assen-Zuid halverwege dit jaar beginnen.
Afbeelding

Ik moet trouwens nog zien hoe lang het gaat duren voor er bij Assen-Zuid inderdaad een bedrijvenpark is. Aan de noordzijde van Assen is langs de A28 nog heel veel lege grond die is voorzien voor bedrijventerreinen. Gelukkig gaat men niet eerst alles aanleggen en dan maar wachten op de bedrijven:
De inrichting van het werklandschap gebeurt vraaggericht. Een bedrijf dat zich er wil vestigen, wordt ingepast in het bestaande landschap. Er wordt dus niet meer een nieuw bedrijventerrein aangelegd waarna gewacht wordt op bedrijven. De opzet is om in te spelen op wisselende marktomstandigheden.
Voor de TT-files gaat deze afrit het hopelijk wel tijd schelen, al heb ik sterke twijfels over die rotondes. Het zijn er mijns inziens te veel en ze zijn te klein. Beter was een VRI geweest met een speciaal programma voor evenementen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Chris » vr 22 feb 2013, 16:39

Ik las gisteravond ergens (kan DVHN geweest zijn) over verbazing dat de aansluiting € 19 miljoen kost. Ik heb altijd de indruk dat mensen die dat veel vinden dat soort bedragen gaan vergelijken met hun eigen salaris ofzo, 19 miljoen is bepaald geen schokkend bedrag voor een aansluiting. Het gaat om een viaduct over de snelweg, een aantal rotondes en verbindingswegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » za 23 feb 2013, 8:18

Toch lijkt 19 mln me ook weer niet echt goedkoop. Ik vraag me af of het niet voor 5 mln minder heeft gekund. Mogelijk zitten de kosten niet alleen in de aansluiting en de verbindende wegen, maar ook in een stukje gebiedsontwikkeling.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Groningen » zo 09 jun 2013, 23:31

*schop*

Men is van eind mei tot begin juli bezig om in noordelijke richting tussen net voor de aansluiting Haren en na Haren pechhavens te realiseren. Waarschijnlijk om een vrije doortocht te garanderen voor busen die bij (inmiddels zeer zeldzame) files over de (riant brede) vluchtstrook mogen rijden na Haren. Voor de aanleg van de pechhavens staan er mobiele inklapbare lichtmasten langs de weg waaraan aan de onderkant een oranje kast zit. Wat gebeurt er vaak: men remt af als men de eerste ziet, want stel nou dat het flitskasten zijn...

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Danzk » vr 21 jun 2013, 8:57

Misschien wordt er al wat geld gereserveerd om de huidige afrit Assen-Zuid af te sluiten richting stad/circuit en om te bouwen tot het knooppunt met de N33?

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Groningen » za 22 jun 2013, 9:38

Groningen schreef:*schop*

Men is van eind mei tot begin juli bezig om in noordelijke richting tussen net voor de aansluiting Haren en na Haren pechhavens te realiseren.
De werken liggen stil omdat de bouwer (Jaartsveld) failliet is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » wo 10 sep 2014, 17:03

^^ De pechhavens zijn momenteel in aanleg. Dit is omdat tussen de N34 en Haren lijnbussen bij file over de vluchtstrook zullen mogen rijden.

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/verkeer ... pechhavens
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Groningen » wo 10 sep 2014, 17:21

^^ Hetgeen tamelijk onzinnig is want een file-hotspot is het absoluut niet. Als er al file staat is het tussen Haren en Groningen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Palance » wo 10 sep 2014, 17:31

Kaaiman schreef:De pechhavens zijn momenteel in aanleg. Dit is omdat tussen de N34 en Haren lijnbussen bij file over de vluchtstrook zullen mogen rijden.
Ik ben absoluut pro-OV, maar ben fel tegen elk gebruik van de vluchtstrook zolang er geen noodzaak toe is. Ik vind dat vluchtstrookrijden een zeer slechte ontwikkeling.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » wo 10 sep 2014, 22:36

^^ Dan ben ik ook benieuwd naar je toelichting daarop. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Peter » do 11 sep 2014, 9:53

Bij spitsstroken wordt toch ook de vluchtstrook tijdelijk tot rijstrook verheven (met meestal ook pechhavens) ?
Ik zie het probleem niet zo als de vluchtstrook breed genoeg is (gemaakt) voor een bus om met zeg 60 km/h langs een (rijdende of stilstaande) file te rijden, zoals iig Haren>Groningen. De kans de vluchtstrook tot een bus-file verwordt lijkt mij niet zo groot. Er rijden wellicht in de spits 8 bussen per uur op dit stuk A28.
Op de A12 Nootdorp>Zoetermeer is de vluchtstrook eigenlijk veel te smal, maar hier mogen bussen al jaren via de vluchtstrook. Dat is bedenkelijker.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » do 11 sep 2014, 18:27

^^ Eens.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Palance » do 11 sep 2014, 18:31

GuteFahrt schreef:^^ Dan ben ik ook benieuwd naar je toelichting daarop. ;)
Wel, een vluchtstrook is immers niet bedoeld als doelgroepenstrook of wie-dan-ook voorrang te geven. Hij is bedoeld voor pechgevallen of voor hulpdiensten. Als men wil dat bussen geen last hebben van files dan verbreden ze de weg maar of leggen ze een busbaan aan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Groningen » do 11 sep 2014, 19:10

Het is m.i. allemaal geldverspilling, die pechhavens. In de 10 maand dat ik dagelijks daar langskwam, is het welgeteld 1 keer gebeurd dat er tussen Haren en Groningen file stond en er reden toen maar liefst 2 bussen over de vluchtstrook.

Moraal van het verhaal: op de plaats waar nu pechhavens worden aangelegd staat vrijwel nooit file. En als-ie er staat, dan wachten de bussen ook maar even. Kost ook geen stukken van mensen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Peter » vr 12 sep 2014, 8:33

Dan kom jij er niet in de ochtendspits, dan is er regelmatig file op Haren-Groningen. Maar wellicht bedoel je het stuk Eelde>Haren, waar inderdaad niet vaak file staat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Groningen » vr 12 sep 2014, 17:27

^^ Dat stuk ja. En om daar dus nou bussen over de vluchtstroken te laten gaan en vluchthavens aan te leggen... In de ochtendspits (die er nog niet was op dat moment) reed ik de andere kant op. Zo rond 5:40.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[A028] nieuwe aansluiting Assen-Zuid

Bericht door Chris » wo 17 sep 2014, 14:27

De nieuwe aansluiting Assen-Zuid is inmiddels al in aanleg. Ik dacht dat het pas in 2015 zou beginnen.

Afbeelding
A28 Assen-Zuid-1 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A28 Assen-Zuid-2 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A28 Assen-Zuid-3 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A28 Assen-Zuid-4 by Chriszwolle, on Flickr

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] nieuwe aansluiting Assen-Zuid

Bericht door Peter » wo 17 sep 2014, 14:55

Ik was ook wat verbaasd over het vroege asfalt, daar men nog niet begonnen is met de bouw van het viaduct. Mogelijk dat men de op-afritten voor bouwverkeer (ook achterliggend terrein) wil gebruiken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Assen - Groningen

Bericht door Kaaiman » do 18 dec 2014, 17:38

Binnenkort mogen de bussen over de vluchtstrook.

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/bus ... 27223.html
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie