Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 01 mei 2013, 8:24

Toch knap hoe deze discussie altijd alweer binnen een paar posts verzandt in iets dat helemaal niet over bewegwijzering in Wallonië gaat. Walen bashen is voor sommige Vlamingen en Nederlanders natuurlijk een heel fijne bezigheid -dat begrijp ik ook wel-, maar ik had nog een paar observaties te delen naar aanleiding van een rit afgelopen week.

1. Wallonië lijkt de stap te hebben gezet naar afstandenborden waarop ook wegnummers staan. Kunnen ze in Vlaanderen nog eens een voorbeeld aan nemen.

2. Naar Frans voorbeeld staan stadsdelen cursief bewegwijzerd. Verschil tussen Frankrijk en Wallonië is natuurlijk wel dat de cursieve vermeldingen van stadsdelen in regulier schrift op de borden staat, niet in volledig kapitaalschrift. Daardoor zien de vermeldingen aan Waalse kant er wat toegankelijker uit; doet een beetje aan Oostenrijk denken. Maar ik heb wel het idee dat bordenmakers nog niet altijd even goed weten hoe het nieuwe systeem werkt. In Marche-en-Famenne kom je ineens de doelen Bastogne en Reims in het cursief tegen.

3. Over verschillen tussen Waalse provincies gesproken: op de E46-route (N63-N4-N89) staat het doel Reims vanaf Luik continu op de borden, maar op het moment dat je de provincie Namur inrijdt niet meer. Wel staat er op de grens nog een volgbord, dus het is allemaal wel netjes geregeld. Ook zie je op die paar kilometer N63 door de provincie Namur het groene E-schildje ineens terugkomen op de kilometerbordjes, alsof het een autosnelweg met E-status zou betreffen. Al met al: wie de weg ook formeel beheert, hier kun je dus echt wel zeggen dat er per provincie verschillen bestaan.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: "Waals NBA"

Bericht door tompie » wo 01 mei 2013, 8:51

Wimpie25 schreef:
harry schreef:
Daviedoff schreef:Ik denk trouwens niet dat er in wallonie heden ten dage nog provinciale wegen zijn met een N-nummer.
Ik heb geen aanwijzingen dat de wegen op deze pagina zijn overgedragen:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... igovz.html
Daar zitten nogal wat N-wegen bij.

De voorwaarde die gesteld werd bij de overdracht is dat vooraleer de wegen effectief in het beheer kwamen van de gemeenten of de gewesten, deze aan een gedefinieerde kwaliteitseis moesten voldoen. Het feit dat er nog wegen zijn in Wallonië die administratief nog altijd onder het beheer van de provincie vallen, wil dus zeggen dat de wegen in kwestie nog niet voldoen aan de overdrachtseisen. In Vlaanderen zijn er tot in 2009 nog wegen geweest die overgedragen zijn aan respectievelijk het gewest of de gemeente, enkel en alleen vanwege dezelfde redenen. De provincie Vlaams-Brabant heeft altijd al graag geëxperimenteerd met wegmarkering, ze heeft zelfs tot in het midden van de tweede helft van de jaren 2000 allerlei proefmarkeringen op haar laatste in overdracht zijnde wegen aangebracht
De overdracht van de provincie naar het gewest is alleen gebeurd in Vlaanderen voor Wallonie is er nog niets veranderd zoals Harry zegt, uit mijn directe omgeving hier in de regio Doornik ken ik heel wat N-wegen die door de provincie henegouwen beheerd worden. Ik zou het echter wel toejuichen dat ook in Wallonie een overdracht gebeurd want de provinciale wegen zijn er nog slechter aan toe dan de gewestelijke.
Mag ik er verder ook op wijzen dat er in Vlaanderen nog een wegbeheerder actief is namelijk departement Waterwegen en Zeekanaal, die beheert bepaalde wegen in het havengebied, jaagpaden, maar ook enkele gewone wegen waaronder deze Kanaalstraat op het grondgebied Harelbeke/Kortrijk alhoewel deze geen (bekend?) N-nummer heeft.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie25 » wo 01 mei 2013, 9:32

^^
Klopt, ik wist wel niet dat ze naast kaden en jaagpaden ook echte gemarkeerde en bewegwijzerde wegen beheerde. Weer iets bijgeleerd vandaag :D

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » wo 01 mei 2013, 17:18

Wimpie25 schreef:
harry schreef:
Daviedoff schreef:Ik denk trouwens niet dat er in wallonie heden ten dage nog provinciale wegen zijn met een N-nummer.
Ik heb geen aanwijzingen dat de wegen op deze pagina zijn overgedragen:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... igovz.html
Daar zitten nogal wat N-wegen bij.

De voorwaarde die gesteld werd bij de overdracht is dat vooraleer de wegen effectief in het beheer kwamen van de gemeenten of de gewesten, deze aan een gedefinieerde kwaliteitseis moesten voldoen. Het feit dat er nog wegen zijn in Wallonië die administratief nog altijd onder het beheer van de provincie vallen, wil dus zeggen dat de wegen in kwestie nog niet voldoen aan de overdrachtseisen. In Vlaanderen zijn er tot in 2009 nog wegen geweest die overgedragen zijn aan respectievelijk het gewest of de gemeente, enkel en alleen vanwege dezelfde redenen. De provincie Vlaams-Brabant heeft altijd al graag geëxperimenteerd met wegmarkering, ze heeft zelfs tot in het midden van de tweede helft van de jaren 2000 allerlei proefmarkeringen op haar laatste in overdracht zijnde wegen aangebracht
Het heeft geen zin om met Vlaanderen te vergelijken. Provincies ressorteren onder de gewesten. Dus het beleid van het Waals gewest en de rol die provincies er spelen loopt niet gelijk met die in Vlaanderen.

EDIT: niet gezien dat er nog een pagina achter zat en Tompie reeds hetzelfde gezegd heeft).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 01 mei 2013, 19:23

3. Over verschillen tussen Waalse provincies gesproken: op de E46-route (N63-N4-N89) staat het doel Reims vanaf Luik continu op de borden, maar op het moment dat je de provincie Namur inrijdt niet meer. Wel staat er op de grens nog een volgbord, dus het is allemaal wel netjes geregeld. Ook zie je op die paar kilometer N63 door de provincie Namur het groene E-schildje ineens terugkomen op de kilometerbordjes, alsof het een autosnelweg met E-status zou betreffen. Al met al: wie de weg ook formeel beheert, hier kun je dus echt wel zeggen dat er per provincie verschillen bestaan.
De groene E stickers zijn in België medio jaren '90 een vertrouwd verschijnsel geworden op zowel Vlaamse als Waalse wegen. Ik denk dat dit gewoon Belgisch beleid (is geweest). Voor de N 63 kan hebben meegespeeld dat de weg tot voor kort op de Waalse "shortlist" stond om omgebouwd te worden tot autosnelweg - althans dat was af te leiden uit de media-coverage over de contournement de Huy. Het is mij niet duidelijk of de verbinding met de E 42 naar Huy ook als snelweg gepland was, of dat deze verbinding slechts een zijtak zou worden. Hoe dan ook: betreffende plannen zijn op de Waalse mestvaalt der nutteloze werken terecht gekomen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 mei 2013, 19:25

^^ Er staat ook ergens langs de N63 een kilometerpaaltje met het nummer A63.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 01 mei 2013, 19:34

^^ Die heb ik gezien. Was maar eenmalig, geloof ik.

Wat betreft het geïntegreerde E-nummer, ik ken het fenomeen uiteraard, maar had het nog niet gezien op N-wegen. Behalve dus op het stukje N63/E46 door de provincie Namur. België kennende zal er geen duidelijke richtlijn zijn of je die integratie ook moet doorvoeren op niet-autosnelwegen ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Palance » wo 01 mei 2013, 19:36

Terug (meer) ontopic: ik had een aantal borden in december ook al gezien, maar vanwege slecht weer toen slechts een enkele foto gemaakt, zoals deze:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 01 mei 2013, 19:40

Pino schreef:^^ Die heb ik gezien. Was maar eenmalig, geloof ik.

Wat betreft het geïntegreerde E-nummer, ik ken het fenomeen uiteraard, maar had het nog niet gezien op N-wegen. Behalve dus op het stukje N63/E46 door de provincie Namur. België kennende zal er geen duidelijke richtlijn zijn of je die integratie ook moet doorvoeren op niet-autosnelwegen ...
De N 49 had ze volgens mij vroeger ook. In Wallonië zal het wel de enige weg zijn..., maar dat weet ik niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 mei 2013, 19:47

^^ Op de N49 staan inderdaad nog steeds zulke bordjes. Wat betreft Wallonië: op de 2x2-gedeelten van de N4 en N5 die tevens E-weg zijn is het mij niet opgevallen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » wo 01 mei 2013, 22:41

^^ Mij ook niet. En ik denk dat ik vrij bovengemiddeld let op km-bordjes.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 01 mei 2013, 23:13

De regel schijnt te zijn: Als er plannen zijn om de weg (ooit) om te bouwen tot autosnelweg dan...,
mag de wegbeheerder de autosnelweg-bewegwijzering- en hectometreringsstandaarden volgen.

Komt voor wegen als de R 8, A 11, A 12, N 63, N 58 toch wel redelijk uit.
Voor systeemautisten is het een ramp. En ook voor kaartenmakers. Want wanneer moet je een weg nu oranje inkleuren?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » do 02 mei 2013, 0:08

Vinny schreef:Want wanneer moet je een weg nu oranje inkleuren?
Dat lijkt me duidelijk: in Nederland was dat dinsdag.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: "Waals NBA"

Bericht door sirdanilot » do 02 mei 2013, 0:19

N49 behoort tot de 'categorie der autosnelwegen', vandaar ook verscheidene ASW-achtige kenmerken zoals markering, E-nummer aangegeven, Vmax van 120 km/u (al is dat laatste natuurlijk niet exclusief voor snelwegen) etc. Volgens mij is het, naast de E-loze A12 antwerpen-brussel en de A201 brussel-vliegveld, de enige niet-autosnelweg die tot die categorie behoort (het is waar, de A201 heeft volgens mij helemaal geen autosnelwegbordjes).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » do 02 mei 2013, 10:38

sirdanilot schreef:de A201 heeft volgens mij helemaal geen autosnelwegbordjes
Het eerste deel wel, maar het lijkt er inderdaad op dat de snelweg ophoudt bij afrit Zaventem-Centrum.

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: "Waals NBA"

Bericht door HAFRABAisfun » do 02 mei 2013, 18:17

^^ Is dat niet gewoon het einde-snelwegbord voor de afrit?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: "Waals NBA"

Bericht door Ds79m » do 02 mei 2013, 18:31

De snelweg eindigt daar aan de andere kant van het viaduct. In deze richting rij je dan het parkeerterrein op, richting Brussel draait de stoep langs de weg daar naar rechts.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie25 » do 02 mei 2013, 23:43

sirdanilot schreef:N49 behoort tot de 'categorie der autosnelwegen', vandaar ook verscheidene ASW-achtige kenmerken zoals markering, E-nummer aangegeven, Vmax van 120 km/u (al is dat laatste natuurlijk niet exclusief voor snelwegen) etc. Volgens mij is het, naast de E-loze A12 antwerpen-brussel en de A201 brussel-vliegveld, de enige niet-autosnelweg die tot die categorie behoort (het is waar, de A201 heeft volgens mij helemaal geen autosnelwegbordjes).
De A201 hoort in dat geval niet in dit rijtje thuis omdat het altijd al een volwaardige snelweg is geweest en ook eind jaren 70 als dusdanig is aangelegd. Hij kent machtige kunstwerken, volwaardige en brede afritten, snelwegbebording en een hoop viaducten. De A12 en de A11 zijn/waren expresswegen die tussen de kruispunten in wel de fysieke kenmerken hadden/hebben van een snelweg maar ook meer dan dat.
Zij kennen niet de horizontale uitlijning van een snelwegen en moesten/moeten niet aan de vereisten wat betreft het wegdek voldoen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » vr 03 mei 2013, 18:37

De A 201 is bij aanleg als autosnelweg (zubringer) aangelegd. De andere wegen zijn oorspronkelijk als gewone weg aangelegd. Dat maakt natuurlijk wel een verschil.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mark » wo 24 sep 2014, 18:44

Ik weet niet of het hier goed staat en of het al eerder voorbij is gekomen...

Op het knooppunt met de A15/E42 en de A501 bij La Louvière staat een portaalwegwijzers waarbij zowel het nummer A15 als E42 vermeld zijn. Merkwaardig genoeg is dit portaal geplaatst tussen 2009 en 2013, dit blijkt uit de historie streetview beelden. Komt het vermelden van het A-nummer tegenwoordig vaker voor in Wallonië? klik

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 18:54

^^ Ik ken deze nog. En natuurlijk nog de A54, waar het nummer E420 alleen bij knooppunten staat vermeld; maar daar staan volgens mij geen borden met zowel A- als E-nummer op hetzelfde bord.

Dit bord dateert uit de tijd voordat deze weg een E-nummer kreeg. Er staan op dat stukje wel meer borden met het nummer A17.

Bij het verlaten van Aire de Tignée richting Luik staat sinds dit jaar (of eind vorig jaar) ook een bord met de nummers A3, E40 en E42.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Waals NBA"

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 18:56

^^Het kan bij vergissing erop zijn gekomen. De A15 heeft vanaf de aanleg al een E-nummer gehad. Dit in tegenstelling tot de A54 of de A8 waaraan later pas een E-nummer is gekoppeld 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 19:21

^^ Dat deel van de E429 bij Lessen is nou ook weer niet zo oud. Het dateert uit 1991. Blijkbaar is het nummer E429 nog later geïntroduceerd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Waals NBA"

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 19:48

Dat sluit ik toch niet uit met mijn antwoord...af en toe een beetje minder betweterig mag wel wat mij betreft :hap:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 20:37

^^ Zo was het niet bedoeld. ;) Ik vind het gewoon opvallend want volgens mij staan er niet veel borden op de E429 met het nummer A8 er nog op. Kan natuurlijk ook zijn dat er al het nodige vervangen is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Waals NBA"

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 20:44

Het is goed :handshake:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 20:51

Coen Tunnel schreef:^^ Dat deel van de E429 bij Lessen is nou ook weer niet zo oud. Het dateert uit 1991. Blijkbaar is het nummer E429 nog later geïntroduceerd.
Volgens mij is het wegnummer E 429 in 2000 toegekend, toen het ontbrekende gedeelte van de snelweg gereed kwam:
http://www.wegen-routes.be/doss/A8n.html

Het lijkt me niet ondenkbaar dat het dubbelgenummerd is om in een overgangsperiode beide wegnummers aan te geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 20:55

^^ Plausibele verklaring, aangezien in België E-nummers alleen op snelwegen worden aangegeven. En het nummer E429 is duidelijk er bij geplakt. Op een onderbroken snelweg zou het E-nummer dan ook onderbroken zijn. Datzelfde gold ook voor de A17/E403, en de E420 is ook langer dan alleen de A54, maar nog niet geheel autosnelweg in België.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » wo 24 sep 2014, 21:10

Het portaal is maar tussen 2009 en 2013 geplaatst. Dat kan je zien op de oude toestand van Streetview. Dus het is sowieso geplaatst ruim nadat het wegnummer E429 is toegekend.

Misschien is de verklaring wel dat het wegnummer A15 gewoon nog wat bekender is omdat de weg immers jarenlang enkel die nummer gedragen heeft. Net zoals de E403 ook vaak nog A17 genoemd wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 21:16

Als iemand een screenshot kan maken van het oude bord, bij mij laadt SV namelijk niet... :dyn_hyp:

Het nieuwe portaal is schoon en fris door de wegbeheerder neergezet. Zo mooi maken ze de bewegwijzering slechts zelden in Wallonië. Ik vermoed dus dat iemand van de wegendienst bedacht heeft dat het bord voor de komende 40 jaar ook maar meteen zo volledig mogelijk moest zijn. Kennelijk was er budget voor... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie