Spits-, plus- en bufferstroken

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Attietattie » do 09 okt 2014, 15:35

Albaufstieg schreef:Slaat eigenlijk nergens op dat de vierde rijstrook destijds als plusstrook is aangelegd, terwijl er ruimte is voor een volwaardige rijstrook. Prettig dat men nu begonnen is met de procedure om straks de strook om te bouwen. Maar waarom niet gelijk vraag je je dan af.
Omdat het dan veel langer duurt voordat ze er liggen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door captain007 » do 09 okt 2014, 15:45

De reden daarvoor is heel simpel, namelijk de vroegere doorlooptijd van procedures. Vroeger was de aanleg van een plusstrook sneller qua procedures dan het regulier verbreden van een snelweg met normale rijstroken. Dus koos men vaak voor de snelle oplossing i.p.v. jaren langer te moeten wachten voordat de schop de grond in kan. De wet is later aangepast, waardoor dit nu geen verschil meer uitmaakt in doorlooptijd. Volgens mij is het besluit voor de aanleg van een plusstrook tussen Woerden en Gouda eerder genomen dan de wet is aangepast. Voor de andere rijrichting is de volgens mij de procedure pas na de wetswijziging in gang gezet en dus is deze richting wel met een volwaardige rijstrook uitgevoerd.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Albaufstieg » do 09 okt 2014, 16:12

^^ Duidelijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Peter » do 09 okt 2014, 16:17

captain007 schreef:De reden daarvoor is heel simpel, namelijk de vroegere doorlooptijd van procedures.
Men dacht dat ze korter konden zijn, maar volgens de Raad van State maakt het niets uit bij een (beperkte) verbreding van een bestaande weg. Zelfde regels, inspraak en zelfde procedures. Wel veel geld verspild aan kantelborden, camera's en een minderwaardige weg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door RSK » do 09 okt 2014, 18:04

Albaufstieg schreef:Slaat eigenlijk nergens op dat de vierde rijstrook destijds als plusstrook is aangelegd, terwijl er ruimte is voor een volwaardige rijstrook.
Wel, ik heb er eergisteren nog wat over zitten lezen. De procedures voor de aanleg van de plusstrook zijn opgestart in 2004, toen maakte het qua procedure nog uit of je een plusstrook aanlegde of een volwaardige rijstrook. Dat verschil is nu verdwenen, maar hoewel het nu weliswaar een hoop weggegooid geld heeft opgeleverd, had het anders wellicht 2 tot 4 jaar langer geduurd voor de verbreding geëffectueerd was.
Peter schreef:Kwestie van een lijntje 20 cm verleggen op hetzelfde asfalt en de strook kan permanent open met Vmax 120 (of 130).
Dat gaat gebeuren, maar het blijft dan wel 120. Ik heb dat nog expliciet nagevraagd omdat er niets over in de stukken stond. Ik had de stille hoop dat de weg dan 'gewoon' 130 zou worden, maar de A12 is tussen De Meern en Gouwe beperkt op 120 'omwille van de luchtkwaliteit'. Je reinste larie natuurlijk, maar we hebben het er maar mee te doen...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door waldo79 » do 09 okt 2014, 18:26

Er is m.i. weinig verschil tussen de A12 tussen De Meern en Gouwe en de A15 Deil - Gorinchem. Op die 2e mag je 24/24 130 km/h. Helaas maar 2x2 rijstroken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door verfmeer95 » do 09 okt 2014, 18:57

^^ Bij de A12 liggen achter elkaar Harmelen, Woerden, Bodegraven, Reeuwijk, Gouda en Waddinxveen binnen 500 meter van de snelweg. Bij de A15 ligt het dichtstbijzijnde dorp op 1,7 km. Dat maakt qua lucht en geluid een hoop verschil.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door RSK » do 09 okt 2014, 19:00

^^ Ik woon ook zo'n 700 à 800 meter van de A12, maar je maakt mij niet wijs dat mijn huis ineens onbewoonbaar is als de maximumsnelheid met 10 km/h wordt verhoogd. Als ze voor Bodegraven iets aan de geluids- en luchtnormen willen doen, zouden ze zuidenwind moeten verbieden, dat zet meer zoden aan de dijk dan geneuzel in de marge over de snelheidslimiet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door waldo79 » do 09 okt 2014, 19:28

^^Een flink deel van Gorinchem ligt pal aan de A15. Dat argument houdt geen stand, verfmeer :yes: En hier bij Tiel geldt hetzelfde.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door verfmeer95 » do 09 okt 2014, 19:38

^^ Ik dacht dat het over het stuk tussen afrit 28 en knooppunt Deil ging, daar ligt de bebouwing vrij ver van de snelweg af. Maar inderdaad, bij Gorinchem zelf is het ook gewoon 130, en daar staan huizen binnen 50 meter van de snelweg.
Als daar huizen net zo dicht bij de snelweg staan als langs de A12, dan denk ik dat het verschil alleen kan komen doordat de A12 meer verkeer verwerkt. Meer verkeer betekend meer uitlaatgassen en meer geluid. Of misschien is het gewoon een goede politieke lobby (net als bij de A2).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door boe! » do 09 okt 2014, 20:47

RSK schreef:^^ Ik woon ook zo'n 700 à 800 meter van de A12, maar je maakt mij niet wijs dat mijn huis ineens onbewoonbaar is als de maximumsnelheid met 10 km/h wordt verhoogd.
Onbewoonbaar wordt het natuurlijk niet. Maar als de grens van een bepaalde stof 40 is en bij 130 km/u wordt het 40,1, dan wordt de maximumsnelheid dus geen 130 km/u.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door RSK » do 09 okt 2014, 22:41

^^ Mijn punt is dat je het over dermate marginale getallen hebt, dat iets simpels als de windrichting er voor kan zorgen dat de snelheid op het ene moment naar 80 terug zou moeten, terwijl het andere moment 160 nog geen kritische waarde geeft. Het is maar net waar je meet en wat je criterium is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door waldo79 » vr 10 okt 2014, 8:47

Die berekeningen voor de bepaling van de toegelaten snelheid gaan uit van modelgegevens en niet van de weerbarstige werkelijkheid :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door boe! » vr 10 okt 2014, 9:37

Volgens mij wordt er ook uitgegaan van gemiddeldes per tijdsperiode om pieken uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Chris » vr 10 okt 2014, 14:31

Klopt, geluid wordt uitgedrukt in Lden, dat is het gemiddelde van Day, Evening en Night, met straftoeslagen voor de avond en nacht omdat lawaai dan hinderlijker wordt ervaren (een objectieve schaal wordt dus eigenlijk subjectief gebruikt). Sinds 2004 wordt Lden in de hele EU gebruikt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door RSK » do 21 mei 2015, 21:16

Vanmiddag kwam ik een aparte situatie tegen op de A12 van Bodegraven richting Gouda. De plusstrook was daar kennelijk in de sluitingsprocedure.

De portalen gaven eerst allemaal dit beeld:
:DVMPR: :DVMGP: :DVMGP: :DVMGP:
Toen dit:
:DVMX: :DVMGP: :DVMGP: :DVMGP:
Om uiteindelijk te eindigen met:
:DVMX: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK:

Het punt wat mij in verwarring bracht: links stond het kantelwalsbord in de eindstand met :A1-120:, rechts stond een :A1-100: met een :L5:. Hoe snel mag ik dan? Mijn analyse was dat ik dichterbij het linker bord reed. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door hoevenpe » do 21 mei 2015, 21:28

RSK schreef:Hoe snel mag ik dan?
Over een paar maanden altijd 130... 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » vr 22 mei 2015, 11:24

RSK schreef:Het punt wat mij in verwarring bracht: links stond het kantelwalsbord in de eindstand met :A1-120:, rechts stond een :A1-100: met een :L5:. Hoe snel mag ik dan? Mijn analyse was dat ik dichterbij het linker bord reed. :dyn_hyp:
Formeel: de laagste snelheid geldt.

Handhavingstechnisch: geen van beide borden wordt ter weerszijden van de rijbaan getoond, dus beiden zijn niet handhaafbaar.
Probleemloos 130 dus, zou ik zeggen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Attietattie » vr 22 mei 2015, 11:42

^^ Zo zal de rechter niet kijken. Die zal zeggen dat je één van de borden gezien moet kunnen hebben maar dat er niet van je verlangd kan worden dat je beide borden bekijkt. Dus handhavingsgrens 120.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » vr 22 mei 2015, 11:46

En op basis waarvan denk je dat een bord dat alleen links van de rijbaan stond handhaafbaar is ?
Eis is immers dat zo'n bord minimaal rechts staat, en daar staat dus een ander bord.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Kaaiman » vr 22 mei 2015, 11:56

Rene schreef:En op basis waarvan
De redelijkheid.

Ik zou niet vreemd opkijken als een rechter je schuldig stelt voor te hard rijden (bij 130 km/u), omdat je één van de borden redelijkerwijs gezien kon hebben, maar toch geen boete oplegt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » vr 22 mei 2015, 12:03

^^
Ik kom anders niet echt op iets anders uit..., toch ?
Formeel geldt de lagere snelheid van 100 en ben je dus schuldig aan de overtreding. Maar de boete zal nihil worden gesteld omdat je een dergelijke bordenset in alle redelijkheied en gegeven de eisen die gesteld worden aan de handhaving ervan, niet kunt handhaven.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door feitelijk » vr 22 mei 2015, 14:19

RSK schreef: Het punt wat mij in verwarring bracht: links stond het kantelwalsbord in de eindstand met :A1-120:, rechts stond een :A1-100: met een :L5:. Hoe snel mag ik dan? Mijn analyse was dat ik dichterbij het linker bord reed. :dyn_hyp:
Bord links geldt alleen voor de linker rijstrook, en die hield op, dus in het tweestrooksstuk mag je 100.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door RSK » vr 22 mei 2015, 15:22

^^ Het betreft daar een stuk met 4 rijstroken, waarvan er dus één dicht ging. Helaas was er in de forumsoftware geen passende L5 voor de situatie.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door feitelijk » vr 22 mei 2015, 16:07

Dan blijft natuurlijk gelden dat het linker bord slechts voor de linker strook geldt:
10. Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » vr 22 mei 2015, 21:32

^^
Een maximumsnelheid is iets wat bij verkeersbesluit moet en wat altijd voor een gehele rijbaanbreedte geldt. "Alleen voor de linkerstrook" lijkt dus leuk maar geldt vooral voor andere borden, zoals parkeer- en stopverboden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Attietattie » vr 22 mei 2015, 23:03

Rene schreef:Een maximumsnelheid is iets wat bij verkeersbesluit moet en wat altijd voor een gehele rijbaanbreedte geldt. "Alleen voor de linkerstrook" lijkt dus leuk maar geldt vooral voor andere borden, zoals parkeer- en stopverboden.
Er bestaan voorbeelden waarbij de ene strook een andere snelheid kent dan een andere.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Seat Ibiza » za 23 mei 2015, 11:02

^^
Verschillende Vmax per rijstrook ken ik alleen via matrixborden. Of heb je ook voorbeelden waarbij dit met vaste borden wordt aangegeven?

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door timmie_1606 » za 23 mei 2015, 17:08

Rene schreef:
feitelijk schreef:Dan blijft natuurlijk gelden dat het linker bord slechts voor de linker strook geldt:
10. Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.
Een maximumsnelheid is iets wat bij verkeersbesluit moet en wat altijd voor een gehele rijbaanbreedte geldt. [...]
Maar wel aan beide zijde kenbaar moet worden gemaakt

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door feitelijk » ma 25 mei 2015, 11:45

Rene schreef:^^
Een maximumsnelheid is iets wat bij verkeersbesluit moet en wat altijd voor een gehele rijbaanbreedte geldt. "Alleen voor de linkerstrook" lijkt dus leuk maar geldt vooral voor andere borden, zoals parkeer- en stopverboden.
En dat verzin je hier nu of heb je daar ook wetgeving bij, die de wetgeving die ik citeerde tegenspreekt?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie