[foto] IJtunnel

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

[foto] IJtunnel

Bericht door harry » ma 16 apr 2007, 13:39

Ik kan het topic niet meer vinden, maar er was ergens een discussie of het nou beter was om objecten als IJtunnel en Erasmusbrug, in plaats van de doelen aan de overkant (Amsterdam-Noord, Rotterdam-Zuid e.d.).

Kennelijk vond de gemeente de ANWB-borden ook niet duidelijk genoeg en hebben ze een bordje IJ-tunnel toegevoegd:

Afbeelding

Nog wat foto's bij de IJtunnel-monding:

Afbeelding
(Een slechtere foto van deze bordjes had ik al eens gepost)

Afbeelding
Drie ringen op één foto: A10, s100 en CityRing.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 16 apr 2007, 14:12

Ik heb zelf ook nog 2 foto's van de in-/uitgang van de Ijtunnel.

Afbeelding

Vanaf het dak van NEMO:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 16 apr 2007, 14:44

Ik heb ook nog foto's, genomen vanaf het Nemo. Daar kun je mooie foto's van maken. Ik meende zelfs dat ik ze al een keer had geplaatst.

Edit: Hier is er eentje

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 16 apr 2007, 17:28

Moet je die redesign bordjes kunnen lezen...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 16 apr 2007, 17:58

Mark schreef:Moet je die redesign bordjes kunnen lezen...
Gelukkig staan die de andere kant op (en dat kun je vanaf Nemo niet zien, denk ik)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 17 apr 2007, 18:40

Nou moeten ze toch ophouden met die portaalbordjes. Die pijltjes zijn nog kleiner dan de signaleringspijlen... :roll:

En waarom moet S100 zo klein op een arm worden gepropt terwijl er ruimte genoeg is?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door Mark » vr 10 okt 2014, 22:44

Was vandaag voor de uni bij NEMO, had dus de kans even een fotootje te maken bij de IJtunnel.

Afbeelding
IJtunnel

Paar dingen die opvallen.
- Wat is het nut van die mini verkeerslichtjes aan de portalen bij de tegenrichting?
- Wat is het nut van dat hokje :) ?
- Is dat een oude praatpaal bij het hokje?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door Attietattie » vr 10 okt 2014, 22:52

Die verkeerslichten zijn ten behoeve van tegenverkeer door de tunnel naar ik aanneem.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door EtienneM » vr 10 okt 2014, 22:54

^^ Deze kleine verkeerslichten nemen volgens mij dezelfde stand aan als de verkeerslichten die aan de andere kant van het portaal hangen. Ik denk dat dit dus niet het geval is.
Zie ook Google Maps
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door Rein » vr 10 okt 2014, 23:08

Mark schreef: - Is dat een oude praatpaal bij het hokje?
Is dat niet een "gewone" noodtelefoon zoals je die ook om de x-aantal meters in dit soort tunnels vindt? Die vind je bijvoorbeeld ook bij de tunnelmonden van nieuwe tunnels als de Waterwolftunnel (alwaar in de buurt geen normale praatpalen staan).

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door hugomol » za 11 okt 2014, 0:35

Wat is het nut van die mini verkeerslichtjes aan de portalen bij de tegenrichting?
Zodat je kan zien vanaf de andere kant welk stoplicht op groen staat (bij deze de meest linker)
Kwam dit vroeger niet vaker voor?

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door fleppenstein » za 11 okt 2014, 2:25

^^
Mini verkeerslichtjes aan de achterzijde worden vaak gebruikt om de toestand van de lantaarn voor het verkeer aan de andere zijde aan te duiden.
Wordt in deze gevallen vaak gebruikt om, bij lokale bediening, er zeker van te zijn dat alle verkeerslichten bv rood tonen.
Dit om bijvoorbeeld een VEVA (Verplaatsbare Vangrail) of uitklapbare geleidingshekken pas uit te kunnen rollen, als visueel is zekergesteld dat de verkeerslichten op rood staan.
Ook kunnen de verkeerslichtjes gebruikt zijn voor lokale bediening van de verkeerslichten. Bv vanuit dat hokje ???
Ik ben bij de IJ-tunnel niet zo bekend, dus dat is voor mij ook gissen.
Vroeger werden bij verkeerslichten vaker verklikkerlichtjes aan de achterzijde gebruikt, maar deze waren meestal nog kleiner, en alleen voor het rood.
Deze werden gebruikt om bij lokale bediening van de verkeerslichten, om vanuit 1 punt (meestal de regelkast) te kunnen zien wat op rood staat en wat niet.
Deze verklikkerlichtjes zijn eigenlijk vrijwel uitgestorven en worden bij nieuwe verkeerslichten al niet meer toegepast. Wat er nog zit is meestal oud spul.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door Rene » za 11 okt 2014, 21:12

^^
Die roodlampjes waren in de jaren '70 en '80 heel normaal, en werkten ALTIJD als de installatie aan stond. Het gevolg was dat weggebruikers uit de andere richtingen daarop gingen anticiperen, en dat leverde soms gevaarlijke situaties op. Dat was de reden dat vanaf ongeveer 1990 die lampjes verdwenen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door Peter » ma 13 okt 2014, 8:45

Er zat een los lampje in de verklikkers, die die ging ook stuk na zoveel branduren. Dus ze deden het lang niet altijd. Bij mijn weten gebruikte de politie de verklikkers ook om te bekeuren vanaf de overzijde of een vluchtheuvel, zodat ze verkeer vanuit meerdere richtingen in de gaten konden houden.

Was het Duitsland dat vroeger veel lampen aan de overzijde van de kruising had met een (rood/geel/groen) smal kruis ? Handig voor fietsers die haaks oversteken, maar ik denk ook bedoeld als verklikker. Ook bijna uitgestorven denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door Rene » ma 13 okt 2014, 12:22

^^
Ik bedoelde "ALTIJD" in de zin dat het niet zo was dat ze alleen werkten bij lokale bediening van de verkeerslichten vanuit de regelkast.
Dat er af en toe wel eens een lampje kapot was, is logisch. Dat is van alle tijden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [foto] IJtunnel

Bericht door Via » vr 24 okt 2014, 18:45

Doen die kantelwalsen het nog? Ik heb altijd het idee dat er in en om Amsterdam veel kantelwalsborden uit de jaren '90 hangen die helemaal in onbruik zijn.

Plaats reactie