Om-en-omregelingen met en zonder verkeerslichten

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Om-en-omregelingen met en zonder verkeerslichten

Bericht door Palance » za 18 okt 2014, 21:08

Volendam
Afbeelding

En even later :)
Afbeelding

De achterkant wordt trouwens ook gebruikt.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » zo 19 okt 2014, 10:55

Bijzondere regeling. Het is ook een beetje onduidelijk dat je dus maar 10 van de 30 minuten in 1 richting van het Noordeinde gebruik mag maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 okt 2014, 11:19

Mwa, het bord staat er in combinatie met een verkeerslicht. Lijkt mij duidelijk genoeg.

Het doet mij denken aan de Panoramastrasse Oberaar in Zwitserland:

Afbeelding

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door ConradM » zo 19 okt 2014, 16:27

In California bij de omlegging van de SR140, van Midpines naar Yosemite NP, bij een aardige rock slide vond ik in 2006 het onderstaande bord met vergelijkbare wachttijden, alleen het tijdstip van groen is hier jammer genoeg niet vooraf bepaald.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » zo 19 okt 2014, 17:21

Homer Tunnel, Nieuw-Zeeland. Veel succes in de avonduren (er passen nét 2 personenauto's langs elkaar, maar het gaat zeker niet goed als er een bus of vrachtwagen is).
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 okt 2014, 1:43

^^
"Signs off 6pm to 9am" :facepalm: - Ben benieuwd wat er binnen deze tijden gebeurd als je een breder voertuig in de tunnel tegenkomt. Waarschijnlijk ben je als automobilist dan de klos en mag je terugrijden…

Een ander goed voorbeeld van een dergelijke situatie is de Staller Sattel. Een bergpas tussen Osttirol en Südtirol. Die bergpas is overigens 's nachts gesloten. Officieel mogen daar ook geen grote vrachtwagens langs, maar bij mijn passage reed net een paar auto's voor me een grote vrachtwagen. Die hield het halverwege de bergpas voor gezien. Ben benieuwd of die zelf zo verstandig was geweest om een hele ronde te wachten. In ieder geval was een tunnel in de bergpas dermate krap, dat de desbetreffende vrachtwagen daar nooit feilloos doorheen zou kunnen rijden. Jammer dat ik dat dan niet gezien heb. :twisted:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 okt 2014, 11:23

De Munt-la-Schera-tunnel in Zwitserland is ook zoiets. Daar wisselt de richting ook ongeveer elk kwartier. De tunnel is te smal voor twee voertuigen, maar met een doorrijhoogte van 3,6 meter passen veel enkeldeks touringcars er wel door! De tol voor een enkele reis is in de zomer CHF 16 of € 13 voor een personenauto inclusief inzittenden.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door waldo79 » ma 20 okt 2014, 11:39

Het lijkt op een bouwweg ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Alfa » ma 20 okt 2014, 11:42

Het zal ooit wellicht een bouwweg geweest zijn voor die dam even verderop.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rein » ma 20 okt 2014, 12:22

^^

Inderdaad.
Wikipedia schreef:The tunnel was built to transport building materials for the construction of Punt dal Gall dam. It was opened for public use in 1968, but is still owned and operated by the Engadiner Kraftwerke AG.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 okt 2014, 15:23

In de winter is die Munt-la-Schera-tunnel op zaterdagen 's ochtends alleen in richting Zwitserland en 's middags alleen richting Italië geopend. Het vakantieverkeer naar Livigno zou anders helemaal vastlopen. De Passo di Foscagno naar Bormio is in de wintermaanden eveneens ook geopend, zodat Livigno altijd nog redelijk met de buitenwereld ontsloten is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » ma 20 okt 2014, 20:28

"Signs off 6pm to 9am" :facepalm: - Ben benieuwd wat er binnen deze tijden gebeurd als je een breder voertuig in de tunnel tegenkomt. Waarschijnlijk ben je als automobilist dan de klos en mag je terugrijden…
Ik heb dan liever dat je (in ieder geval 's avonds en 's ochtends vroeg) de verkeerslichten op afroep kunt laten bedienen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » ma 20 okt 2014, 20:43

In Noorwegen heb je ook veel smalle tunnels waar maar 1 voertuig doorheen past. Deze verwerken vaak minder dan 300 voertuigen per dag. Die tunnels hebben dan geen VRI, maar vaak een passeerhaven in de tunnel als het een langere tunnel betreft.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » ma 20 okt 2014, 21:48

Dat concept ben ik in Nieuw-Zeeland veel tegrngekomen met bruggen (one-lane-bridge), waarbij de langere bruggen dus een passeerhaven hadden. Overigens zonder VRI.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 okt 2014, 21:59

Op bergpassen in Italië ben ik het ook wel tegengekomen. Op de Gaviapas en Splügenpas zijn er meerdere delen waar de weg maar net breed genoeg is voor één auto. Op de Splügenpas zijn zelfs tunnels die in een bocht liggen waar twee auto's elkaar echt niet kunnen passeren. Dan begrijp je ook ineens waarom je in Italië moet claxonneren in dat soort gevallen...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door RSK » di 21 okt 2014, 0:12

In Frankrijk heb ik een dergelijke situatie meegemaakt toen ik net een maand of 4 mijn rijbewijs had. Afdalen vanaf een smalle bergweg en dan een vrachtwagen tegenkomen. Stijgend verkeer heeft voorrang, dus ik kon 100 meter achteruit de berg op om een passage te creëren. Goed voor je techniek, maar op het moment zelf was ik er niet echt content mee.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » di 21 okt 2014, 6:50

Dichter bij huis:De parallelbaan van de Haringvlietbrug. Maar ook zonder VRI.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Peter » di 21 okt 2014, 8:23

De parallelweg van de A6 (Hollandse Brug) heeft verkeerslichten (met altijd groen voor fietsers). Hier mogen alleen maar gehandicaptenvoertuigen, hulpdiensten en vergunninghouders komen overigens.

https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 4,,0,-4.82
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 okt 2014, 9:35

Zelfs in het Sauerland zijn er diverse wegen die spontaan van een breed wegprofiel zo smal kunnen worden, met onoverzichtelijke (scherpe) bochten, dat je elkaar alleen kan passeren als er één voor de helft in het gras gaat staan. Dat is dan niet een één of ander boeren weggetje, maar gewoon de doorgaande weg tussen twee dorpen in.
Coen Tunnel schreef:Op de Splügenpas zijn zelfs tunnels die in een bocht liggen waar twee auto's elkaar echt niet kunnen passeren. Dan begrijp je ook ineens waarom je in Italië moet claxonneren in dat soort gevallen...
Dat moet je in Zwitserland ook best wel eens, maar dan niet op de reguliere bergpassen. Oostenrijk is bijvoorbeeld juist weer een land waar dat soort situaties eigenlijk helemaal niet voorkomen. Elke bergweg is in Oostenrijk wel dermate uitgebouwd dat je elkaar overal fatsoenlijk kan passeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Coen Tunnel » di 21 okt 2014, 9:53

In de N352 zit deze brug bij Kraggenburg, die ook te smal is om verkeer te kunnen laten passeren. Ook hier wordt het verkeer met verkeerslichten geregeld.
Peter schreef:De parallelweg van de A6 (Hollandse Brug) heeft verkeerslichten (met altijd groen voor fietsers). Hier mogen alleen maar gehandicaptenvoertuigen, hulpdiensten en vergunninghouders komen overigens.
De parallelweg van de Molenburg (N764) bij Kampen heeft ook zoiets. Dat is vooral voor landbouwvoertuigen, verder rijden daar voornamelijk fietsers en die mogen altijd doorrijden, van beide kanten.

Ook bij de brug bij Heteren in de A50 is op de parallelweg een verkeerslicht, zelfs met een slagboom er bij. Die parallelweg is erg smal. De brug bij Ravenstein in de A50 heeft aan beide zijden een parallelweg voor langzaam verkeer, met op beide parallelwegen eenrichtingsverkeer. Lijkt me ook redelijk uniek.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door JB81 » di 21 okt 2014, 11:29

Peter schreef:De parallelweg van de A6 (Hollandse Brug) heeft verkeerslichten (met altijd groen voor fietsers). Hier mogen alleen maar gehandicaptenvoertuigen, hulpdiensten en vergunninghouders komen overigens.

https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 4,,0,-4.82
Op de Rijnbrug in de A50 bij Heteren staat volgens mij ook zo'n VRI op de parallelweg.
Verder zie je zulke om-en-om-regelingen in Nederland nog wel eens bij tunneltjes onder grote (spoor)wegen. Ik heb ze bijv. gezien onder de N57 in Zeeland, onder de A12 bij Zevenhuizen en onder het viersporige treintraject Boxtel-Eindhoven.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Claus Plein » di 21 okt 2014, 11:45

De Schansbaan over de A4 nabij halsteren is ook geregeld d.m.v. een VRI. Ruiters hebben zelfs een eigen knopje! Ik wou eigenlijk een linkje naar Google SV erin zetten maar daarop is het nog ongeregeld te zien. Werkelijk veel te smal aangelegd vandaar de VRI.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door verfmeer95 » di 21 okt 2014, 11:54

Ook deze brug over de Vliet in Voorburg is te smal voor 2 auto's, en dus hebben ze de VRI van de overkant van de brug naar de andere kant gehaald, zodat verkeer dat voor de kruising moet wachten al voor de brug rood krijgt. Het levert wel langere ontruimingsfases op maar het werkt wel.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » di 21 okt 2014, 12:20

Nog een voorbeeld: viaduct over de A28 bij Wezep.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Alfa » di 21 okt 2014, 14:32

Bij ons komt het op bruggen reglematig voor. Zoals dit beruchte voorbeeld nabij Eeklo: http://goo.gl/maps/gpyl8 (dat dan nog heel ironisch de 'Bredeweg' heet, bedenk ook dat de Google Streetview-wagen een hogere camera heeft, in het echt zit je lager en heb je minder overzicht). Daar ben je als je naar boven rijdt werkelijk enkele momenten 'blind' (je ziet tegenliggers niet afkomen). Ze lossen dat op met een bordje dat een vaste richting voorrang geeft. Maar gezien je tegenliggers niet kan zien op dat punt is dat niet zo'n goede oplossing. Het komt neer op traag de brug oprijden en hopen dat je geen tegenliggers hebt, indien wel dan moet je traag terug rijden.

Op het rijexamen sturen ze je bijna standaard langs daar. En altijd natuurlijk de kant waarop je geen voorrang hebt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Coen Tunnel » di 21 okt 2014, 15:31

^^ En dan? Als je daar dan even wacht, dan toch voorzichtig doorrijdt en alsnog een tegenligger tegenkomt? Ben je dan gezakt? Daar kun je dan toch niks aan doen?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Davy » di 21 okt 2014, 20:05

Volgens mij is het vooral een ideale manier om sluipverkeer te ontmoedigen...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Alfa » wo 22 okt 2014, 2:47

Coen Tunnel schreef:^^ En dan? Als je daar dan even wacht, dan toch voorzichtig doorrijdt en alsnog een tegenligger tegenkomt? Ben je dan gezakt? Daar kun je dan toch niks aan doen?
Inderdaad, het gaat er vooral om dat je voorrang moet geven aan tegenliggers en voorzichtig moet zijn als er geen zicht is.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Egbert » do 28 mei 2015, 7:27

Coen Tunnel schreef:^^ En dan? Als je daar dan even wacht, dan toch voorzichtig doorrijdt en alsnog een tegenligger tegenkomt? Ben je dan gezakt? Daar kun je dan toch niks aan doen?
Volgens mij heb ik op dit forum zelfs gelezen dat de voorrang bij :F6: niet als absoluut gezien moet worden. Dat verkeer dat een :F5: voor zich heeft wel verkeer van de andere kant moet doorlaten maar dat als het eenmaal in de versmalling is het verkeer van de andere kant niet mag gaan blokkeren met als argument "maar ik heb voorrang!" (daarbij: voorrang heb je niet, voorrang krijg je).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » do 28 mei 2015, 8:22

Nee de auto met :F6: terug laten rijden is veel normaler.
Er moet iemand terug anders kom je nergens. De bestuurder met :F5: terug laten rijden lijkt me logischer, tenzij degene met :F6: veel makkelijker terug kan (minder ver, handiger voertuig om mee terug te steken...)

Plaats reactie