[I] Bewegwijzering in Italië

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » zo 27 apr 2014, 21:09

Hier hebben we het ooit over gehad: het gebruik van windrichtingen op Italiaanse snelwegen. Onderstaande foto uit 1959, genomen op de A1 bij Caserta (bron). Laat overigens mooi zien dat Italië 55 jaar terug ook al zijn problemen had met de plaatsing van vallende pijlen ...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Robbert297 » wo 22 okt 2014, 0:49

Wat ik persoonlijk erg verwarrend vind aan de bewegwijzering boven de Italiaanse snelwegen, is dat er voor een afrit portaalborden staan die aangeven dat de meest rechtse rijstrook veranderd in een afrit, maar dat eigenlijk helemaal niet zo is.
En wat het dan nóg verwarrender maakt is dat er dan ook nog pijlen naar rechts op die rijstrook komen te liggen.
Wat je dan krijgt, vooral net na binnenkomst in Italië, is dat de meeste buitenlanders de eerste paar afritten van rijstrook verwisselen, en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen, wat ik al vaker heb gezien toen ik vorig jaar Italië binnenreed bij Chiasso.
Dit mogen ze wel echt gaan aanpassen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Jeroen » wo 22 okt 2014, 9:18

^^ Dat vind ik nog bij lange na nog niet het grootste manco in Italië. Je moet, anders dan in de meeste andere Europese landen, de pijlen in zijn algemeen los van de rijstroken zien. Als je dat eenmaal door hebt valt er met dat systeem nog best te werken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Palance » wo 22 okt 2014, 9:55

De eerste keer dat ik met de auto naar Italië ging duurde het toch nog 4 afritten ofzo voordat ik dat doorhad :oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Chris » wo 22 okt 2014, 10:01

Het is ook gewoon onzinnig om pijlen niet overeen te laten komen met de wegsituatie. Zoiets verwacht je misschien in Afrikaanse landen ofzo. Je moet maar raden of de rechterrijstrook wel of niet gaat afvallen, want in sommige gevallen is dat dus wel zo (zoals bij knooppunten). Zeker als je achter vrachtwagens rijdt en de feitelijke wegsituatie niet vooruit kan kijken is de bewegwijzering ronduit verwarrend.

Er mag wel eens een 'nieuwe bewegwijzering autostrade' ingevoerd worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 okt 2014, 10:13

Chris schreef:Het is ook gewoon onzinnig om pijlen niet overeen te laten komen met de wegsituatie. Zoiets verwacht je misschien in Afrikaanse landen ofzo.
Even muggenziften omdat het kan ( :p ): Lampedusa, Pantelleria en Linosa zijn geografisch gezien Afrikaans, en Italië is dus een transcontinentale staat. ;)
Je moet maar raden of de rechterrijstrook wel of niet gaat afvallen, want in sommige gevallen is dat dus wel zo (zoals bij knooppunten).
Haha, aan het einde van de A9 verkeek ik me daar inderdaad even op: https://maps.google.nl/maps?q=Gallarate ... 62,,0,6.49

Hier gaan dus alleen de twee linker stroken naar de A8 richting Milaan.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Robbert297 » wo 22 okt 2014, 10:32

Ik had dat dus ook pas na 4 afritten door, en wij reden met caravan! Dat maakt het nog lastiger om steeds maar weer van rijstrook te verwisselen. :p
Dat de pijlen dan niet overeenkomen met de wegen had ik dus wel door, maar waarom ze dan ook pijlen naar rechts op de rijstrook leggen, is mij nog altijd onduidelijk.
Doe dan gewoon pijlen rechtdoor en rechtsaf. Dat zie je in andere landen ook en is een stuk duidelijker.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op wo 22 okt 2014, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » wo 22 okt 2014, 10:35

Chris schreef:Het is ook gewoon onzinnig om pijlen niet overeen te laten komen met de wegsituatie. (...) Er mag wel eens een 'nieuwe bewegwijzering autostrade' ingevoerd worden.
De voornaamste fout die ze hebben gemaakt is dat de pijlen op de baseline zijn gezet. Op oude borden (zie bovenaan deze pagina) stond er een pijl helemaal links op het rechtdoorbord, waarvan veel duidelijker is dat hij geen rijstrookverdeling geeft. Enige gedachten over het rationaliseren van de Italiaanse bewegwijzering plaatste ik enige jaren terug in deze draad. De suggesties zijn nog steeds van kracht.

Overigens eens met Robbert wat betreft de pijlen die op de weg staan geschilderd. Dan zou je alleen wel met een veel kleiner pijltje moeten werken dan nu in Italië gebeurt. Een braaf Spaans of Brits geschilderd pijltje, als tegengesteld aan een Italiaanse megapijl van een meter of tien lang.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 22 okt 2014, 10:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vahalis » wo 22 okt 2014, 10:35

Coen Tunnel schreef: Hier gaan dus alleen de twee linker stroken naar de A8 richting Milaan.
Dan is de TomTom toch wel handig: 'houd links aan' :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Jeroen » vr 24 okt 2014, 9:00

Chris schreef:Het is ook gewoon onzinnig om pijlen niet overeen te laten komen met de wegsituatie. Zoiets verwacht je misschien in Afrikaanse landen ofzo. Je moet maar raden of de rechterrijstrook wel of niet gaat afvallen, want in sommige gevallen is dat dus wel zo (zoals bij knooppunten). Zeker als je achter vrachtwagens rijdt en de feitelijke wegsituatie niet vooruit kan kijken is de bewegwijzering ronduit verwarrend.
Er is wel een manier om dat probleem op te vangen, het wordt alleen helaas niet consequent toegepast.

Voorbeeld: aan het eind van de A8 splitst de snelweg zich op in 2 rijstroken de stad in en 2 rijstroken richting Venetië. Hier staan stippellijnen op de bebording om deze splitsing aan te geven. Hetzelfde geldt voor de A4 bij de afslag Bergamo waar de snelweg van 2X4 naar 2X3 over gaat en de rechterrijstrook automatisch uitvoegstrook wordt. Bij het knooppunt A9 X A8 ontbreken deze stippellijnen helaas weer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 okt 2014, 10:15

^^ Inderdaad, op die plekken die jij noemt ben ik een paar weken geleden geweest en daar is de bebording erg duidelijk. Daar weet je precies welke strook je aan moet houden.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Robbert297 » vr 24 okt 2014, 11:48

Voor de luie mensen onder ons: https://www.google.nl/maps/@45.5220567, ... uAlWYw!2e0

Is inderdaad erg handig! Had dat zelf toevallig ook al in mijn eigen systeem bedacht, maar die is nog steeds in de maak.
Dit maakt het stukken duidelijker!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mandelsoft » vr 24 okt 2014, 13:09

Dit soort dingen kennen ze al járen in België. Het verschil is dat België wèl vrij consistent dit aangeeft en dat het dan ook duidelijk is, en dat dit in Italië vaak niet het geval is...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » vr 24 okt 2014, 13:19

Ik weet nog een beter alternatief: de pijlen gewoon standaard met de rijstroken laten matchen. En in de vele gevallen waar het onnodig is om een echte rijstrookverdeling te geven, gewoon niet met pijlen op de baseline werken.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door exroosje » vr 24 okt 2014, 13:34

Kun je niet algemeen stellen dat tenzij er met zo'n stippellijn gewerkt wordt (en dus rijstroken verdeeld worden) er sprake is van een reguliere uitrit en je dus door kunt rijden op de strook waar je reed als je er niet af moet?

En dus zijn de pijlen op borden niets meer dan de mededeling "je kunt rechtdoor en je kunt er af"

Afvallen van rijstroken (meestal links) wordt in mijn ervaring altijd apart vermeld. Toegegeven, soms op 50m voor de ingang van een tunnel, maar toch...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » vr 24 okt 2014, 14:30

exroosje schreef:Kun je niet algemeen stellen dat tenzij er met zo'n stippellijn gewerkt wordt (en dus rijstroken verdeeld worden) er sprake is van een reguliere uitrit en je dus door kunt rijden op de strook waar je reed als je er niet af moet?
Nope. Bij de splitsing A1/A14 bij Bologna bijvoorbeeld staan geen stippellijnen en gaan er toch echt twee rijstroken af. Ook hier bij Bergamo valt een rijstrook af zonder stippellijnen. En zie de eerder genoemde situatie aan het einde van de A9, al hangt dat wellicht nog samen met de verbredingswerkzaamheden die ten tijde van het Streetview-beeld nog aan de gang waren.

Uiteindelijk is er in Italië gewoon geen richtlijn die het pijlgebruik op portalen voorschrijft. Er staan voorbeelden in de Wegcode, maar die maken niet duidelijk hoe die zich verhouden met de rijstroken ter plaatse. Dat bij regulier geconfigureerde afritten een bepaald gebruik is ontstaan, wil niet zeggen dat je kunt rekenen op ook maar iets van consistentie in het veel minder gangbare geval van een afvallende rijstrook bij een afrit. Wegbeheerders doen daar maar wat, moet ik helaas constateren.

In mijn poging om nog iets van een regel te verzinnen hoe het in Italië meestal loopt (de vele uitzonderingen daarlaten) kwam ik uit op het volgende:
- voorwegwijzers: de pijlen zeggen helemaal niets. Als er stippellijnen staan, kun je er wel vanuit gaan dat die de komende situatie weergeven.
- bij uitvoegstroken: een pijl recht naar beneden of recht naar boven betekent dat die rijstrook zal lopen in de bewuste richting. Een schuine pijl naar beneden zegt feitelijk dat je nog naar rechts moet opschuiven om de bewegwijzerde richting te volgen. Waarmee feitelijk gezegd wordt dat je de strook waarboven dat bord hangt nog kunt gebruiken voor rechtdoor. Op ringwegen heb je nog wel de variant dat naast de uitsmijter boven de doorgaande stroken twee borden met vallende pijl hangen: helemaal links de doorgaande doelen en in het midden de doelen van de eerstvolgende afrit. Dat is dan echter weer niet zeggen dat sprake is van een rijstrookverdeling tussen de hoofddoelen van de ringweg en de doelen van de eerstvolgende afrit.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 27 okt 2014, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 okt 2014, 14:48

Pino schreef:
exroosje schreef:Kun je niet algemeen stellen dat tenzij er met zo'n stippellijn gewerkt wordt (en dus rijstroken verdeeld worden) er sprake is van een reguliere uitrit en je dus door kunt rijden op de strook waar je reed als je er niet af moet?
Nope. Bij de splitsing A1/A14 bij Bologna bijvoorbeeld staan geen stippellijnen en gaan er toch echt twee rijstroken af. Ook hier bij Bergamo valt een rijstrook af zonder stippellijnen.
Bij Bergamo matchen de pijlen op de borden boven de weg wél met de rijstroken en staat er een bord dat de rechter strook naar links moet invoegen. Dat dat alleen geldt voor doorgaand verkeer en niet voor uitvoegend verkeer staat er helaas niet bij, maar het is beter dan op veel andere plekken in Italië.
En zie de eerder genoemde situatie aan het einde van de A9, al hangt dat wellicht nog samen met de verbredingswerkzaamheden die ten tijde van het Streetview-beeld nog aan de gang waren.
Dat is daar nog steeds zo. Pas vrij laat wordt duidelijk dat je voor de A8 richting Milaan toch echt de twee meest linkse stroken moet aanhouden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » vr 24 okt 2014, 15:21

Coen Tunnel schreef:Bij Bergamo matchen de pijlen op de borden boven de weg wél met de rijstroken en staat er een bord dat de rechter strook naar links moet invoegen. Dat dat alleen geldt voor doorgaand verkeer en niet voor uitvoegend verkeer staat er helaas niet bij, maar het is beter dan op veel andere plekken in Italië.
Is natuurlijk helemaal waar. Maar daar koop je niet veel voor wanneer je nu net op de aanname bent gaan opereren dat je de pijlen op Italiaanse portalen kunt negeren, omdat ze toch niet matchen met de rijstroken. Het strookt wél met het principe dat ik hierboven omschreef: staat een afslaand doel boven een vallende pijl recht naar beneden, dan zal die rijstrook afvallen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Robbert297 » zo 29 nov 2015, 12:36

Jeroen schreef:Er is wel een manier om dat probleem op te vangen, het wordt alleen helaas niet consequent toegepast.

Voorbeeld: aan het eind van de A8 splitst de snelweg zich op in 2 rijstroken de stad in en 2 rijstroken richting Venetië. Hier staan stippellijnen op de bebording om deze splitsing aan te geven. Hetzelfde geldt voor de A4 bij de afslag Bergamo waar de snelweg van 2X4 naar 2X3 over gaat en de rechterrijstrook automatisch uitvoegstrook wordt. Bij het knooppunt A9 X A8 ontbreken deze stippellijnen helaas weer.
De borden op de A8 zijn inmiddels vernieuwd. Het zijn nu twee aparte borden en de stippellijnen tussen de pijlen zijn nu dikke doorgetrokken lijnen geworden.

Oude borden: https://www.google.nl/maps/@45.5221233, ... 312!8i6656
Nieuwe borden: https://www.google.nl/maps/@45.52199,9. ... 312!8i6656
Слава Україні

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door BABKay » za 06 feb 2016, 20:09

^^ Ik vindt de nieuwe borden toch wel iets duidelijker.

@Pino Inmiddels staat het er ook op het knooppunt tussen de A8 en A9 zo bij. Het is trouwens ook zichtbaar bij de borden met pijlen omhoog. Normaal wijst de pijl bij de afslaande rijstrook naar rechts, maar bij afvallende rijstroken wijzen alle pijlen omhoog.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door BABKay » za 06 feb 2016, 20:35

Ik heb ook maar eens wat zitten klieren met Paint, en dit kwam er uit. Van mij mogen ze één van deze systemen vandaag nog uitrollen, want de huidige bewegwijzering is behoorlijk bagger.

https://mobile.twitter.com/kay_ruesink/ ... 0292874240

Dit staat er nu: https://www.google.nl/maps/@44.7866737, ... 6656?hl=nl
Laatst gewijzigd door BABKay op zo 07 feb 2016, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door N235 » za 06 feb 2016, 21:52

Maar goed. De kernvraag nu. Hoe wil je eenduidigheid creëren als je geen richtlijnen heb in je bewegwijzering. Vragen we nu niet eigenlijk om een wonder?

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door BABKay » za 06 feb 2016, 22:03

^^ Er is op dit moment wél behoorlijke eenduidigheid in de Italiaanse bewegwijzering. En als je het systeem begrijpt, is het ook wel redelijk duidelijk. Het wijkt alleen behoorlijk af van de bewegwijzering in de rest van de EU, en een keer een nieuw systeem uitrollen is ook niet verkeerd. In Nederland gebeurd dat immers op dit moment ook. Om een wonder vragen is het denk ik niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Coen Tunnel » za 06 feb 2016, 22:15

^^ Dat het afwijkt van de rest van de EU is niet eens zo'n probleem. Veel transitverkeer is er nou ook weer niet in Italië. Het Italiaanse systeem is voor ons misschien wat lastig te doorgronden, dat betekent nog niet dat het een slecht systeem is. Als je een tijdje in Italië rijdt raak je er vanzelf aan gewend.

Overigens zijn er ook in Italië wel wat lokale verschillen, zo zijn er rond Milaan inderdaad wat meer Europese borden bij de al eerder genoemde knooppunten van de A8 met de A9 en de A4, en ook op de A4 bij afrit Bergamo. Ook de A22 heeft bewegwijzering die voor buitenlanders makkelijker te begrijpen zal zijn.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Robbert297 » zo 07 feb 2016, 10:01

BABKay schreef:^^ Ik vindt de nieuwe borden toch wel iets duidelijker.
Als je die nieuwe borden nou eens goed plaatst, zodat de pijlen boven de rijstroken staan, dan is het al een stuk duidelijker. Dit was het geval bij de oude bebording, maar niet bij de nieuwe bebording.
De scheiding was in het oude geval de lange stippellijn. Nu is het een opening. De stippellijn vond ik in dit geval duidelijker, omdat hiermee alle rijstroken op de borden werden weergegeven. Nu worden er alleen doorgetrokken lijnen weergegeven tussen de rijstroken die dezelfde richting op gaan. Ook dat kan als verwarrend worden beschouwd.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op zo 07 feb 2016, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 feb 2016, 10:03

^^ Ik ben ook van mening dat de nieuwe borden nou niet per se duidelijker zijn. Met het oude bord was eigenlijk weinig mis.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » zo 07 feb 2016, 10:05

Coen Tunnel schreef:Ook de A22 heeft bewegwijzering die voor buitenlanders makkelijker te begrijpen zal zijn.
Het is nu ook weer niet zo dat de A22 een verschil van dag en nacht is met de rest van Italië. Ik vind hem zeker prettiger rijden dan menig andere Italiaanse snelweg, maar dat komt met name door secundaire factoren als een extra voorwegwijzer op 1500 meter (op de meeste andere snelwegen komt de eerste pas op 700 meter) en het gebruik van afstandenborden (die ik qua inhoud nu ook weer niet zo fantastisch vind). Velen zullen de A22 verder waarderen omdat de pijlen op de portalen matchen met de doorgaande rijstroken. Dat is weliswaar visueel aantrekkelijk, maar aangezien je in Italië zo vreselijk snel aan die pijlen gewend bent, vind ik dat eigenlijk geen argument.

Het Italiaanse probleem is wat mij betreft tweeledig. Als eerste enkele ontwerpkeuzes die eerder contra-intuïtief werken. Denk met name aan de pijlen op de portalen (die op ringwegen nog wel wat meer dan op doorgaande snelwegen), maar ook wanneer je wel en geen wegnummers kunt verwachten. En dan heb je nog het onderscheid tussen vertakkingsborden (doelen worden continue gehouden) en regelborden/handwegwijzers (soort serviceborden, waarbij je niet op continuïteit moet rekenen). Het tweede Italiaanse probleem is een zeer basale regelgeving over hoe de borden eruit moeten zien, met als gevolg dat wegbeheerders complexere situaties dus maar op hun eigen manier zijn gaan aanpakken. Dat bewerkstelligt dan nog net dat twee opvolgende soortgelijke situaties bij Milaan hetzelfde kunnen worden bewegwijzerd, maar een garantie dat het vijftig kilometer verderop ook zo zal worden bewegwijzerd bestaat nooit.

Het zou natuurlijk ideaal zijn wanneer iemand zich dat eens zou aantrekken en een aanzet voor een richtlijn zou maken. Maar Italië heeft ook andere dingen aan het hoofd. Natuurlijk zijn er de bekende voorbeelden van de Nederlandse NBA en andere grote wijzigingen uit andere landen, maar de echt fundamentele wijzigingen zijn sinds de jaren '80 toch echt op de vingers van één hand te tellen.
BABKay schreef:Ik heb ook maar eens wat zitten klieren met Paint, en dit kwam er uit.
Ligt het aan mij dat ik het ontwerp niet zie?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 feb 2016, 10:09

Pino schreef:
Coen Tunnel schreef:Ook de A22 heeft bewegwijzering die voor buitenlanders makkelijker te begrijpen zal zijn.
Het is nu ook weer niet zo dat de A22 een verschil van dag en nacht is met de rest van Italië. Ik vind hem zeker prettiger rijden dan menig andere Italiaanse snelweg, maar dat komt met name door secundaire factoren als een extra voorwegwijzer op 1500 meter (op de meeste andere snelwegen komt de eerste pas op 700 meter) en het gebruik van afstandenborden (die ik qua inhoud nu ook weer niet zo fantastisch vind). Velen zullen de A22 verder waarderen omdat de pijlen op de portalen matchen met de doorgaande rijstroken. Dat is weliswaar visueel aantrekkelijk, maar aangezien je in Italië zo vreselijk snel aan die pijlen gewend bent, vind ik dat eigenlijk geen argument.
Er zit op de A22 natuurlijk relatief veel buitenlands verkeer. En wie de Dolomieten of het Gardameer als vakantiebestemming heeft zal waarschijnlijk ook niet veel meer van de Italiaanse snelwegen zien dan de A22.

Maar goed, het maakt mij niet veel uit, ik ben wel gewend aan de Italiaanse bewegwijzering. Het viel mij alleen op toen ik dit jaar voor het eerst op de A22 reed.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door BABKay » zo 07 feb 2016, 10:13

Pino schreef:
BABKay schreef:Ik heb ook maar eens wat zitten klieren met Paint, en dit kwam er uit.
Ligt het aan mij dat ik het ontwerp niet zie?
Daar was ik al bang voor. Het was ook een heel gedoe om ze in dit topic te krijgen. Ik zal het proberen op te lossen zodat ze wel zichtbaar zijn.
----------------------------------------------------------------------------------
Wederom edit: heb ze in mijn Twitter gedropt. Hopelijk zijn ze zichtbaar.
Laatst gewijzigd door BABKay op zo 07 feb 2016, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Robbert297 » zo 07 feb 2016, 10:31

^^ Die link van je afbeelding komt rechtstreeks vanuit je mail en bevat tevens geen .jpg of .png. Dan kunnen wij hem inderdaad niet zien, aangezien wij geen toegang tot je mail hebben. :lol:
Слава Україні

Plaats reactie