SolaRoad: wegdek met zonnepanelen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

kees100
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 14:48

SolaRoad: wegdek met zonnepanelen

Bericht door kees100 » do 23 okt 2014, 10:18

Wat vinden we van SolaRoad. Een wegdek met zonnepanelen. Volgens TNO is het de toekomst.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: SolaRoad

Bericht door Egbert » do 23 okt 2014, 10:25

Ik denk dat het efficienter is om zonnepanelen op een dak te leggen.
Ze liggen dan optimaler t.o.v. de zon en je hebt vrijwel geen problemen met schaduw of bladeren van de bomen.

Leuk als onderzoeksprojectje, maar laten we ons geld alsjeblieft beter besteden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: SolaRoad

Bericht door Attietattie » do 23 okt 2014, 10:33

Egbert schreef:Ik denk dat het efficienter is om zonnepanelen op een dak te leggen.
Ik denk dat het het efficiëntst is om het beide te doen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: SolaRoad

Bericht door Mark » do 23 okt 2014, 10:48

Kan wel interessant wezen omdat je hiermee tegelijkertijd de duurzaamheid van materialen kan testen. Een weg krijgt in zijn loopbaan veel te verduren van het verkeer en weersomstandigheden, het laatste is iets waar een zonnepaneel ook last van heeft. Een test zoals deze kan wellicht nieuwe materialen opleveren om verbeteringen hierop aan te brengen.

Ook kunnen (sommige) wegen een interessante plek zijn voor panelen. Je ziet voor daken van gebouwen namelijk 2 trends. Namelijk het plaatsen van zonnepanelen of het plaatsen van grasmatten om de waterhuishouding in een stad te verbeteren + meer groen aan te brengen. Er moet dus een keuze gemaakt worden tussen die twee. Wellicht in de toekomst wat meer groen op de daken en zonnepanelen op de grond.

Overigens moeten we natuurlijk wel reëel blijven, een weg met zonnepanelen aanleggen zal vooralsnog stukken duurder zijn dan een conventionele weg. Je moet dan ook denk ik niet bijvoorbeeld de hele A10 ermee willen uitrusten, ook met oog op onderhoud.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: SolaRoad

Bericht door Attietattie » do 23 okt 2014, 10:56

Mark schreef:Je moet dan ook denk ik niet bijvoorbeeld de hele A10 ermee willen uitrusten, ook met oog op onderhoud.
Plaatje eruit tillen en plaatje herplaatsen. Gaat denk ik sneller dan stralen, frezen, asfalt draaien, walsen, belijning aanbrengen.

Ik zeg niet dat het goedkoper is, maar het onderhoud zal best soepeler kunnen verlopen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: SolaRoad

Bericht door Rogier » do 23 okt 2014, 11:21

Ik heb mijn twijfels over de levensduur van deze panelen.
Er zijn vaker proeven geweest met electronica en veel van deze proeven gaven bedroevende resultaten.
De boel was niet degelijk genoeg om lang functioneel te blijven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door Kaaiman » do 23 okt 2014, 12:49

Maar de techniek en wetenschap zijn niet voortgeschreden door nooit iets te proberen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: SolaRoad

Bericht door Lekkere Kwal » do 23 okt 2014, 18:08

Er zijn innovaties die goed zijn op papier en zich nog in de praktijk moeten bewijzen, maar dit is niet zo'n innovatie. In de VS is al de hype geweest van de Solar zinloos scheldwoord Roadways, waarbij het kamp van technici en ingenieurs die om een theoretisch bewijs vroegen werd geschoffeerd en belachelijk gemaakt door het kamp van emotioneel denkenden die vinden dat dit het ei van Columbus is.

Waar dit hele concept faalt is de aanname dat de behoefte en dus waarde van stroom dermate hoog is dat je de kosten van de panelen + onderhoud er makkelijk uit haalt. Dat is niet zo:
- Stroom is hier goedkoop
- Behoefte aan stroom is er vooral als de zon niet schijnt; opslag is niet goedkoop én vergt onderhoud (levensduur accu's)
- De productie is erg laag, door het lage aantal zonuren in dit land, de bedekking door stof/vuil/schaduw + het onderhoud als je dat wilt minimaliseren en de lage efficiëntie van panelen die geschikt zijn voor gebruik buiten het laboratorium.

Kortom je plaatst iets duurs met een grote onderhoudsbehoefte in een land met dure loonkosten en een spotgoedkope aanwezigheid van hetzelfde product zonder al dit gedoe er omheen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: SolaRoad

Bericht door Via » do 23 okt 2014, 18:15

Ik zie hier ook niet veel toekomst in, in tegenstelling tot de glowing lines. Het materiaal lijkt me veel te kwetsbaar voor zwaarbelaste wegen met ook nog een hoop wringend verkeer erop. Tel er nog bij op dat je de panelen wel goed stroef moet kunnen houden en dat wij ook wel graag bomen (schaduw!) langs wegen hebben staan en je hebt een hoop nadelen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: SolaRoad

Bericht door Ds79m » do 23 okt 2014, 18:27

Het probleem met zonnepanelen in een land als Nederland is dat ze voornamelijk stroom leveren als er weinig vraag naar is, bijvoorbeeld wel op een zonnige dag in mei, maar nauwelijks als het in februari 10 graden vriest. Heel misschien zou dit idee in Zuid-Europa iets toe kunnen voegen, omdat je daar verhoogd verbruik hebt tijdens een hittegolf in de zomer. Maar ook dan lijkt het me handiger om ze op daken te leggen, omdat het nut dan toeneemt, omdat je de panelen enigszins kunt laten meedraaien met de zonnestand, en daarmee het rendement kan vergroten.

Een alternatief is natuurlijk om de zonnepanelen op verkeersdrempels die op het zuiden gericht zijn te leggen ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: SolaRoad

Bericht door Attietattie » do 23 okt 2014, 19:31

Ds79m schreef:Het probleem met zonnepanelen in een land als Nederland is dat ze voornamelijk stroom leveren als er weinig vraag naar is, bijvoorbeeld wel op een zonnige dag in mei, maar nauwelijks als het in februari 10 graden vriest. Heel misschien zou dit idee in Zuid-Europa iets toe kunnen voegen, omdat je daar verhoogd verbruik hebt tijdens een hittegolf in de zomer.
Wij zijn Nederland he. Dus we gaan het hier uitvinden en perfectioneren. En daarna verkopen we het aan de wereld en hebben we bedrijven die we zelf niet kennen maar wel een miljard omzetten. :top: :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: SolaRoad

Bericht door Egbert » vr 24 okt 2014, 7:00

Waar komen de ideeën vandaan dat zonnepanelen alleen stroom opwekken als er geen vraag naar is? Het is algemeen bekend dat de vraag naar stroom overdag veel groter is dan 's nachts, en overdag is als de zonnepanelen werken.
Bekijk eens wat dagcurves in de Electricity production from solar and wind in Germany in 2014 [PDF document 7.1 MB]. En dat is dan in Duitsland, een land dat een veel groter percentage PV heeft dan Nederland.

Verder is het potentieel van zonnepanelen juist als het vriest veel groter. Zonnepanelen hebben helaas een negatieve temperatuurscoëfficient, wat inhoudt dat als ze warmer worden ze minder vermogen kunnen leveren. Piekopbrengsten zie je dan ook niet hartje zomer, ook niet hartje winter, maar eerder in april.

Het enige probleem wat ik tegen uitrol op grote schaal van een solarroad heb is dat er nog meer dan genoeg dakoppervlak aanwezig is om daar zonnepanelen op aan te leggen. De opbrengst van juist gepositioneerde (helling, orientatie) zonnepanelen is een stuk groter dan die van plat liggende zonnepanelen. Om nog niet te spreken van de problemen die je met zonnepanelen op de weg hebt met schaduw en bedekking door bladval.
Het is gewoon efficienter om zonnepanelen op daken te leggen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door Kaaiman » vr 24 okt 2014, 11:14

Of op weilanden. Langs de BAB31 zag ik eens een weiland met zonnepanelen, waar de schapen gewoon onderdoor graasden. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: SolaRoad

Bericht door Ds79m » vr 24 okt 2014, 11:53

Egbert schreef:Waar komen de ideeën vandaan dat zonnepanelen alleen stroom opwekken als er geen vraag naar is? Het is algemeen bekend dat de vraag naar stroom overdag veel groter is dan 's nachts, en overdag is als de zonnepanelen werken.
Bekijk eens wat dagcurves in de Electricity production from solar and wind in Germany in 2014 [PDF document 7.1 MB]. En dat is dan in Duitsland, een land dat een veel groter percentage PV heeft dan Nederland.
De vraag is overdag uiteraard hoger dan 's nachts, maar het centrale punt is juist dat de vraag in de winter veel hoger is dan in de zomer. Het probleem is dan dat vanwege de stand van de zon die zonnepanelen in juni meer dan 5x zo veel produceren als in januari (bron: dat PDF document).
Verder is het potentieel van zonnepanelen juist als het vriest veel groter. Zonnepanelen hebben helaas een negatieve temperatuurscoëfficient, wat inhoudt dat als ze warmer worden ze minder vermogen kunnen leveren. Piekopbrengsten zie je dan ook niet hartje zomer, ook niet hartje winter, maar eerder in april.
Nee dus, tenzij er in de zomervakantie ooit wordt gesproken over een Elfstedentocht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door mhkamp » vr 24 okt 2014, 12:19

Kaaiman schreef:Of op weilanden. Langs de BAB31 zag ik eens een weiland met zonnepanelen, waar de schapen gewoon onderdoor graasden. :)
Afbeelding
BAB94 ter hoogte van Töging.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

kees100
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 14:48

Re: SolaRoad

Bericht door kees100 » vr 24 okt 2014, 13:41

Ds79m schreef:
Egbert schreef:Waar komen de ideeën vandaan dat zonnepanelen alleen stroom opwekken als er geen vraag naar is? Het is algemeen bekend dat de vraag naar stroom overdag veel groter is dan 's nachts, en overdag is als de zonnepanelen werken.
Bekijk eens wat dagcurves in de Electricity production from solar and wind in Germany in 2014 [PDF document 7.1 MB]. En dat is dan in Duitsland, een land dat een veel groter percentage PV heeft dan Nederland.
De vraag is overdag uiteraard hoger dan 's nachts, maar het centrale punt is juist dat de vraag in de winter veel hoger is dan in de zomer. Het probleem is dan dat vanwege de stand van de zon die zonnepanelen in juni meer dan 5x zo veel produceren als in januari (bron: dat PDF document).
Verder is het potentieel van zonnepanelen juist als het vriest veel groter. Zonnepanelen hebben helaas een negatieve temperatuurscoëfficient, wat inhoudt dat als ze warmer worden ze minder vermogen kunnen leveren. Piekopbrengsten zie je dan ook niet hartje zomer, ook niet hartje winter, maar eerder in april.
Nee dus, tenzij er in de zomervakantie ooit wordt gesproken over een Elfstedentocht.
De theoretische opbrengst (locatie vlak en niet vervuild oppervlak) van de SolaRoad pilot in Krommenie is ongeveer (online berekening via PVGIS website):
jan: 206 kWh
feb: 392
maart: 940
april: 1470
mei: 1760
juni: 1790
juli: 1740
augustus: 1430
september: 976
oktober: 570
nov: 238
december: 147

totaal: 11700 kWh/ jaar

Er is dus een groot verschil met minimale en maximale opbrengst. Een nadeel voor de kosten is dat de elektriciteitsinstallatie berekend moet zijn het de maximale vermogen wat alleen gehaald wordt op zonnige dagen in de zomer.

Als meest kosten efficiente oplossing kun je de zonnepanelen het best in de berm zetten. Het is alleen geen gezicht.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door Rene » vr 24 okt 2014, 13:55

Betonplaten + zwaar verkeer = hobbelweg. Dat vreet onderhoud. En als je dat niet doet, dan eindig je met iets als de Poolse A18.
Met elke andere vorm van rijbaanplaten zal het niet anders zijn, als er zwaar verkeer overheen moet.
Aardig idee voor fietspaden en wellicht de berijdbare dakverdieping van een parkeerdoos, maar verder zie ik er geen brood in.

Verder vraag ik me af in hoeverre een dergelijk wegdek scoort op geluid en op spray.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: SolaRoad

Bericht door mvalkenburg » vr 24 okt 2014, 14:12

Het gaat hier dan ook om het fietspad...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: SolaRoad

Bericht door nederland24 » vr 24 okt 2014, 14:18

@Kees Hoe groot is die oppervlakte van die zonnepanelen?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: SolaRoad

Bericht door verfmeer95 » vr 24 okt 2014, 14:19

^^ Ik dacht dat het om zo'n 70-80 meter ging, dus bij een 2 meter breed fietspad is het ongeveer 150m^2

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: SolaRoad

Bericht door nederland24 » vr 24 okt 2014, 14:33

Wij hebben op ons dak namelijk een opbrengst van zo'n 3500kw/h.

kees100
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 14:48

Re: SolaRoad

Bericht door kees100 » vr 24 okt 2014, 14:48

nederland24 schreef:@Kees Hoe groot is die oppervlakte van die zonnepanelen?
De lengte is ong. 73 meter. Breedte is de helft van het fietspad ong. 1,5 meter.
Het zijn 27 elementen met elk 2 zonnepanelen van 270 Wp.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: SolaRoad

Bericht door Egbert » ma 27 okt 2014, 7:00

Ds79m schreef:
Egbert schreef:Verder is het potentieel van zonnepanelen juist als het vriest veel groter. Zonnepanelen hebben helaas een negatieve temperatuurscoëfficient, wat inhoudt dat als ze warmer worden ze minder vermogen kunnen leveren. Piekopbrengsten zie je dan ook niet hartje zomer, ook niet hartje winter, maar eerder in april.
Nee dus, tenzij er in de zomervakantie ooit wordt gesproken over een Elfstedentocht.
Wel dus. Misschien lees je verkeerd: ik heb het over piekopbrengst, niet gemiddelde opbrengst. In april op een stranlend zonnige dag met 5 graden zul je meer dagopbrengst hebben dan op een stralend zonnige dag in augustus als het 30 graden is, ondanks het feit dat de dag in augustus langer is en de zon hoger staat, simpelweg omdat door de hogere temperatuur de zonnepanelen niet zoveel vermogen kunnen genereren. Kijk datasheets van zonnepanelen maar eens na, een vermogenscoëfficient van -0,4%/graad is niet vreemd, dat is 10% op 25 graden.

Wat de elfstedentocht daarmee te doen heeft begrijp ik niet, leg eens uit?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: SolaRoad

Bericht door Ds79m » ma 27 okt 2014, 7:42

^^ Zonnepanelen produceren het minste wanneer de consumptie het hoogste is. In de winter is de productie vanwege de stand van de zon veel lager dan in het voorjaar/zomer. Dat effect is veel groter dan de afname van de productie bij een stijgende temperatuur (wat overigens eerder nog een argument tegen zonnepalen is, omdat ze dus minder produceren tijdens een hittegolf als iedereen zijn airco aanzet).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: SolaRoad

Bericht door Lekkere Kwal » ma 27 okt 2014, 10:04

^^ De vlieger van goed functioneren bij koud weer gaat alleen op de als de panelen praktisch ideaal gericht zijn of kunnen worden. Niet alleen staat de zon lager, de zon schijnt ook korter, waardoor je twee factoren moet compenseren om nog iets uit je panelen te persen. Dat doet zo'n fietspad dus niet.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: SolaRoad

Bericht door Egbert » wo 29 okt 2014, 6:59

Een extra reden om dit als een gimmick te zien dus. Dat de overheid eerst maar eens alle overheidsgebouwen vol legt met zonnepanelen. Dat levert veel meer op dan dit gepriegel in de marge.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door RSK » wo 29 okt 2014, 13:56

^^ Zonnepanelen slaan sowieso nergens op in Nederland. Het heeft nog enige vorm van rationaliteit als er in Spanje zo'n park wordt neergelegd, maar hier in Nederland moet je het niet willen. Voor wie het overigens interessant vindt, kan ik aanbevelen om in de buurt van Nancy (F) eens een ommetje te maken over de D611 van Pont-à-Mousson naar Toul. Daar heeft men op een oude luchtmachtbasis een zonnecollectorenpark aangelegd. Dat ziet er best indrukwekkend uit, ik ben daar eens langsgereden in 2012 of 2013 en zag het toen bij toeval.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door mhkamp » wo 29 okt 2014, 17:53

RSK schreef:Zonnepanelen slaan sowieso nergens op in Nederland.
Als bewoner in een gebied die men vol gaan volplempen met windmolens met een piekhoogte van 200m. is voor mij de keus snel gemaakt: Zonne-energie op daken. Geen horizonvervuiling.

Kaart met de gebieden waar men windmolens wil planten:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mhkamp op wo 29 okt 2014, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door RSK » wo 29 okt 2014, 17:58

^^ Dat vind ik dus een rare opmerking. Je suggereert hiermee dat wind en zon de enige opties zijn voor een zogenaamd duurzame energieopwekking. Dan kan ik ook zeggen: als frequent gebruiker van de A12 wil ik geen VRI op de kruising met de A2. Dus voor mij is de keuze snel gemaakt: een rotonde.

Kortom: wat ik mis in je verhaal, is het klaverblad (of de klaverturbine). In het geval van energie-opwekking heb ik het dan over kerncentrales op korte termijn en met name thoriumcentrales op de langere termijn. Die techniek staat op het punt om op rendabele wijze grote hoeveelheden energie op te wekken, waar de enige rentabiliteit van zonne- en windenergie vooralsnog zit in de mate waarin subsidie wordt verstrekt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door mhkamp » wo 29 okt 2014, 18:18

Laat ik het anders zeggen. Ik ben voor schonere energie, en waar dat uit komt zal mij een zorg zijn. Waar ik wel kanttekeningen plaats is dat men windturbines in bevolkt gebied neerzet waar je kans hebt op horizonvervuiling en waardedaling van de koopprijs van de woning. Dan zeg ik dat je dan beter zonne-energie op daken kan neerleggen. Dan heb je geen horizonvervuiling en geen waardedaling van de woning.

Als een compleet dorp overgaat op zonne-energie krijg je naar mijn mening een zelfde effect als wat je zag op die luchtfoto bij Nancy.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie