[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 24 sep 2014, 21:43

De Zwitsers zijn de realiteit omtrent het Alpen-transit-beleid een beetje kwijt. Ook met een tweede tunnelbuis mag er niet meer dan 1 rijstrook per richting beschikbaar zijn.

Gezien de enorme verbeteringen qua uitstoot is het Alpen-Initiative van 20 jaar geleden niet zo relevant meer. De discussie gaat helemaal niet om de uitstoot van het verkeer, maar vooral om aantallen voertuigen. Dat mag onder geen beding toenemen, het feit dat auto's en vrachtwagens nu veel schoner zijn dan 20 jaar geleden doet niet ter zake helaas. Naar de geest van het Alpen Initiative (bescherming van de Alpen) zou een tweede buis én uitbreiding naar 2x2 rijstroken best mogelijk zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 sep 2014, 1:37

^^
De files zouden ook in één klap verleden tijd zijn. De ervaringen van de Pfänder, Tauern en Katschbergtunnel spreken voor zich. Bovendien lijken me al die uitlaatgassen van wachtende voertuigen voor de tunnel nu ook niet zo goed voor het milieu.

Verder vind ik het sowieso al bijzonder dat de enkelbuizige Gleinalmtunnel in Oostenrijk zelden tot nooit voor files zorgt en toch 4500 voertuigen per etmaal meer verwerkt als de Gotthardtunnel. Hoewel ik absoluut vóór de veiligheid en de capaciteit van een tweede tunnelbuis ben, zijn de huidige files voor de Gotthardtunnel ook nu al grotendeels onnodig. Alleen op echte piekdagen kan ik me er nog iets bij voorstellen, welke je bij de Gleinalm niet echt hebt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 sep 2014, 8:50

^^ Ik denk dat de verkeersstroom bij de Gleinalmtunnel inderdaad veel gelijkmatiger verdeeld is, daar waar je bij de Gotthard extreme pieken hebt. Want ik denk dat de Gotthardtunnel buiten de piekdagen om veel minder verkeer verwerkt dan de Gleinalmtunnel. Op doordeweekse dagen buiten het hoogseizoen zul je ook bij de Gotthard niet gauw in de file staan.
Chris schreef:De Zwitsers zijn de realiteit omtrent het Alpen-transit-beleid een beetje kwijt. Ook met een tweede tunnelbuis mag er niet meer dan 1 rijstrook per richting beschikbaar zijn.
Pas in 2030 kunnen beide buizen gebruikt worden. Kortom; de Zwitsers hebben nog 16 jaar de tijd om het licht te zien en te beslissen dat beide buizen gewoon met twee rijstroken per richting gebruikt moeten worden.

En natuurlijk is het zoals Frans zegt: al die files zorgen in de dalen voor veel meer verkeersvervuiling dan als het verkeer lekker door zou kunnen rijden met 80/100 km/u. Om over de gevolgen voor de ontsluiting van Ticino nog maar te zwijgen. Blijkbaar heeft men liever op veel dagen file bij de inwoners van Göschenen en Airolo voor de deur dan dat men met een echte oplossing komt.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 25 sep 2014, 13:44

^^ Deze zomer was ik in Zwitserland op vakantie. Ik kende de verhalen van de enorme files op vooral zaterdagen, maar was vrij verbaasd om te horen dat er op werkdagen ook gewoon 'standaard' 2km file staat. Het argument vakantieverkeer lijkt me dan niet op te gaan, aangezien de meeste mensen in het weekend van of naar hun bestemming gaan. De hoeveelheid dagjesmensen dat gebruik maakt van de Gotthard zal verwaarloosbaar zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 sep 2014, 15:01

Coen Tunnel schreef:Op doordeweekse dagen buiten het hoogseizoen zul je ook bij de Gotthard niet gauw in de file staan.
Toch wel, men spreekt van 182 dagen per jaar dat er file staat richting noorden en 150 dagen per jaar richting zuiden. Uiteraard zijn de files buiten het hoogseizoen wel veel korter. Het idee dat in Zwitserland leeft is dat er 'op enkele dagen' problemen zijn, terwijl dat in werkelijkheid bijna om de dag is.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 17:03

Waarom staat er richting het noorden relatief zo veel meer file dan richting het zuiden?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 sep 2014, 17:23

RSK schreef:Ik kende de verhalen van de enorme files op vooral zaterdagen, maar was vrij verbaasd om te horen dat er op werkdagen ook gewoon 'standaard' 2km file staat.
Nu komt dat tijdens de zomerperiode wat meer doordeweeks voor als anders, maar het is er inderdaad zoals Chris schrijft gemiddeld om de andere dag raak. Vooral richting het noorden bij Airolo.
Coen Tunnel schreef:Ik denk dat de verkeersstroom bij de Gleinalmtunnel inderdaad veel gelijkmatiger verdeeld is, daar waar je bij de Gotthard extreme pieken hebt. Want ik denk dat de Gotthardtunnel buiten de piekdagen om veel minder verkeer verwerkt dan de Gleinalmtunnel.
Inderdaad, dat moet haast wel. De Gleinalmtunnel wordt dan ook veel door woon-werkverkeer gebruikt. Daarna komt pas het transitverkeer. Voor de Gotthardtunnel geldt die regel denk ik eerder andersom.

Hoeveel verkeer staat de Gleinalmtunnel eigenlijk per uur toe? Kan dit niet zo snel vinden op de website van de ASFiNAG. Toen ik zelf in de zomer van 2012 door de Gleinalm reed was het wel één lange ketting van verkeer in de tunnel. Je moet daar kort voor het tunnelportaal van 3 naar 1 rijstrook, maar van langzaam rijdend verkeer, laat staan file, was absoluut geen sprake. Hoogstends reed je vanwege de drukte 70 ipv 80 km/u in de tunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 sep 2014, 17:29

Vergeet ook niet dat de Gotthardtunnel is gelimiteerd op 1.000 auto-equivalenten per uur per richting. Dat is fors minder dan de capaciteit van 1 rijstrook, en krijg je dus sneller wachttijd dan bij tunnels zonder zulke politieke dosering. 1.000 auto-equivalenten is misschien 30% van de capaciteit van de 2 rijstroken die aankomen bij de tunnel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 sep 2014, 17:55

duikgek89 schreef:Waarom staat er richting het noorden relatief zo veel meer file dan richting het zuiden?
Omdat bij vakanties het verkeer op de heenweg veel gelijkmatiger verspreid wordt (mensen vertrekken een dag eerder of een dag later om de grootste drukte te omzeilen), maar iedereen wil tegelijk terug. En de Gotthardtunnel zal ongetwijfeld meer verkeer met een vakantiebestemming ten zuiden van de tunnel verwerken, dan verkeer met een vakantiebestemming ten noorden van de tunnel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 sep 2014, 18:00

Chris schreef:Vergeet ook niet dat de Gotthardtunnel is gelimiteerd op 1.000 auto-equivalenten per uur per richting.
Daarvan ben ik op de hoogte. Mij interesseert me hoeveel de Gleinalmtunnel maximaal per uur kan/mag verwerken. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 sep 2014, 19:39

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:Waarom staat er richting het noorden relatief zo veel meer file dan richting het zuiden?
Omdat bij vakanties het verkeer op de heenweg veel gelijkmatiger verspreid wordt (mensen vertrekken een dag eerder of een dag later om de grootste drukte te omzeilen), maar iedereen wil tegelijk terug. En de Gotthardtunnel zal ongetwijfeld meer verkeer met een vakantiebestemming ten zuiden van de tunnel verwerken, dan verkeer met een vakantiebestemming ten noorden van de tunnel.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het verklaard wordt door het vakantieverkeer alleen. Er is geen 150 dagen per jaar vakantie. Zo riant is het Zwitserlevengevoel ook weer niet :P
Wat mijn veronderstelling is, is dat de vakantiedrukte richting het noorden samenvalt met de piek in het zakenverkeer dat 's ochtends vanuit Tichino richting Switzerland-Downtown rijdt, terwijl de vakantiedrukte naar het zuiden buiten de forensenpiek valt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 sep 2014, 20:12

Vinny schreef:Ik denk eerlijk gezegd niet dat het verklaard wordt door het vakantieverkeer alleen. Er is geen 150 dagen per jaar vakantie.
Ik beweer ook nergens dat alle files alleen door vakantieverkeer komen. En die 150 dagen probeer ik ook niet te verklaren, maar wel het verschil van 32 dagen tussen 182 file vanuit het zuiden en 150 dagen file vanaf het noorden.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 23:59

Vakantieverkeer klinkt plausibel, maar dan nog vind ik 32 dagen vrij veel.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » di 30 sep 2014, 21:51

Detailed list of Swiss numbered roads (not necessarily signposted): http://www.admin.ch/opc/it/classified-c ... index.html
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 01 okt 2014, 19:29

In Zwitserland worden in de herfst toerismeborden in het kanton Solothurn langs de snelwegen daar geplaatst. De A1, A2 en A5 in dit Kanton zullen worden opgeleukt met lokkertjes naar toeristische bestemmingen. Volgens de directeur toerisme van de regio Solothurn wordt het geen bordenwoud. We zullen zien.

artiktel: http://www.solothurnerzeitung.ch/soloth ... -128381211
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 01 okt 2014, 21:21

Coccodrillo schreef:Detailed list of Swiss numbered roads (not necessarily signposted): http://www.admin.ch/opc/it/classified-c ... index.html
Daar is ook een Duitstalige versie van.
Die lijst, gecombineerd met gegevens van de Wegenwiki, zet ik binnenkort op een websiteje met foto's, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Deense wegnummerfotowebsite (http://home.kpn.nl/fluks4/dk/).
Voorlopig zal die site vooral foto's van Marcel bevatten, maar ik heb voor de komende weken wat ritjes door Zwitserland gepland...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 02 okt 2014, 23:59

^^ Een eerste versie is nu online: http://notab.outducks.org/chat/
Over Zwitserland én Oostenrijk.
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 04 okt 2014, 10:49

Dit is een opmerkelijke:
Afbeelding
In Augustus 2013 ben ik daar geweest en toen was dit bord er niet, en het is blijkbaar ook niet vervangen.

Weet je eigenlijk dat dit helemaal niet weg 17 is (maar 5 + 12)?
Afbeelding
Wil je niet liever een foto van de echte weg 17 (waarvan ook de route beschreven is)?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 04 okt 2014, 19:33

marcel schreef:Weet je eigenlijk dat dit helemaal niet weg 17 is (maar 5 + 12)?
Nee, dat wist ik niet. Heeft er iemand ten onrechte zitten optellen?
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 04 okt 2014, 19:54

^^ Het zou wel bordruimte uitsparen als je dubbele wegnummers zou mogen optellen. Dat je zeg maar op de A75 rijdt tussen Breda en Dordrecht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2014, 20:17

Dat is wel een heel bijzondere fout :worship:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 05 okt 2014, 12:11

Ik dacht al, ik heb meer dan 300 foto's van weg 17:
https://picasaweb.google.com/monterie.chh/H17south
https://picasaweb.google.com/monterie.chh/H17north
dat je nou juist deze neemt ... maar je had het uit mijn Special cases album:
https://picasaweb.google.com/1137659419 ... ecialCases#
Ik dacht dat ik dat toen op het forum ook had laten zien, daarom is het in dat album, maar ik kan het nu niet meer vinden.

Het grappige is dat het om weg 12 gaat, en even verderop is weg 5, dus het is net alsof iemand een collega vroeg welk wegnummer daar moet staan, die antwoordde '5 plus 12', en hij dacht 'nou dat is toch 17'.
Het zal wel niet echt zo zijn maar je weet het nooit.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 05 okt 2014, 13:11

Vinny schreef:
Dat is wel een heel bijzondere fout :worship:
Dat laat ook het voordeel van Prefixen zien. In Nederland zal niemand de weg tussen Kp Waterberg en KP Grijsoord de A62 noemen, want als men vraagt wat er moet staan dan zeg je A12 plus A50. Niemand zal die gaan optellen.
Anders heb je straks mensen die bij Rozenburg zeggen: Ik moest toch de 4 en 20 hebben?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 05 okt 2014, 23:03

verfmeer95 schreef:dan zeg je A12 plus A50. Niemand zal die gaan optellen.
Bij N-routes kan dat nog wel, dan klinkt het bijvoorbeeld als "N 33 en 34".
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 okt 2014, 10:37

Morgen opent in Fribourg de Pont de la Poya voor het verkeer, de langste tuibrug van Zwitserland.

Afbeelding
Fribourg: Le pont de la Poya (Switzerland) by christian.rey, on Flickr

Afbeelding
IMG_9091 by Ptitchose80, on Flickr

Afbeelding
Pont de la Poya by Tobrouk, on Flickr

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 12 okt 2014, 19:33

Afbeelding
^Te veel informatie in een te klein lettertype.

Afbeelding
^Parkeergarage wordt ver van te voren aangegeven.

Afbeelding
^Ook hier te veel informatie.
De autogordel: een band voor het leven.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 15 okt 2014, 21:18

Nieuws over het project Axenstrasse: vanaf vandaag liggen de plannen voor de nieuwe Axenstrasse ter inzage in de betroffen gemeenten. Langs het huidige tracé zijn Profilstangen geplaatst om inzichtelijk te maken wat de contouren van de nieuwe Axenstrasse zullen zijn. Het gaat daarbij o.a. om de tunnelportalen, ventilatie-installaties en keerwanden en het verloop van de route. Dergelijke ontwikkelingen vinden ook plaats langs het huidige tracé.

De betrokken partijen hopen binnen een jaar de vergunningen van het Rijk te kunnen krijgen om het plan te kunnen gaan uitvoeren.

Sinds de jaren '30 is de weg meermaals op de schop gegaan. Volgens de Bund voldoet de weg niet meer aan de hedendaagse veiligheidseisen.
Vanaf 2017 moet er daarom tussen Ingelbohl en Gumpisch (globaal Brunnen - Sisikon) een nieuw stuk weg van ca. 8 kilometer komen. Dit project omvat o.a. 2 tunnels. In 2025 moet de bouw klaar zijn.

De bouw van het nieuwe gedeelte kost naar schatting 980 miljoen Zwitserse franken, daar komt nog 240 miljoen bovenop voor de sanering van de bestaande weg. De Bund betaalt daar 94% van, de Kantons Uri en Schwyz de rest.

Er is protest tegen de plannen, aangezien de lokale burgerbevolking meer transitverkeer vreest. Bovendien is men ertegen, omdat men denkt dat de kosten voor Kanton Schwyz uit de hand gaan lopen.

Zie voor het gehele artikel de link:

:arrow: http://www.luzernerzeitung.ch/nachricht ... t96,427252

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 16 okt 2014, 16:47

GuteFahrt schreef:In Zwitserland worden in de herfst toerismeborden in het kanton Solothurn langs de snelwegen daar geplaatst. De A1, A2 en A5 in dit Kanton zullen worden opgeleukt met lokkertjes naar toeristische bestemmingen. Volgens de directeur toerisme van de regio Solothurn wordt het geen bordenwoud. We zullen zien.

artiktel: http://www.solothurnerzeitung.ch/soloth ... -128381211
Nu doet ook Kanton Aargau mee aan deze trend. Het bord op de foto ziet er wel mooi uit, maar ik lees daarnaast dat er maar liefst 38 van dit soort borden komen. :nothanks:
Op het kaartje is te zien waar...

:arrow: http://www.srf.ch/news/regional/aargau- ... r-autobahn

edit: de opening van de brug bij Fribourg/Freiburg verliep niet helemaal zonder problemen.

:arrow: http://www.srf.ch/news/regional/bern-fr ... oyabruecke

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 19 okt 2014, 18:11

Ik zit al een tijdje met een vraag over de Zwitserse bewegwijzering: Ik merk het wel eens vaker op dat sommige borden iets meer ruimte aan de bovenkant hebben tussen de bies en de rand van het bord (zie onderstaande afbeelding van Marcel). Waar dient dat voor?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robbert297 op ma 29 dec 2014, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm average height... in Thailand.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 23 okt 2014, 19:55

Nordring Zürich

De Nordring Zürich, waar de Gubristtunnel onderdeel van is, vormt momenteel hét fileknelpunt van Zwitserland. Daar willen de lokale autoriteiten liefst zo snel mogelijk iets aan doen, maar eenvoudig is dat niet. Inzet is het bouwen van een extra tunnelbuis, evenals het verbreden van de ring. Dit zou tot gevolg hebben dat de halve aansluiting Weiningen verplaatst of opgeheven moet worden. De betrokken partijen in en om Zürich willen sowieso geen opheffing van AS Weiningen, aangezien zij bang zijn dat dit (extra) verkeersoverlast op gaat leveren voor de stad en de dorpen in het dal van de Limmat. Deze oplossing zou slechts soelaas bieden voor de Nordring en niet voor het totaalplaatje.

De rijksdienst voor de wegen in Zwitserland (ASTRA) neemt de tijd om tot een goede oplossing te komen, dit tot ergernis van Kanton Zürich, aangezien er al jarenlang een strijd gaande is om deze verkeersader.

Zie voor het artikel de link: :arrow: http://www.srf.ch/news/regional/zuerich ... st-tunnels

Op het kaartje de situatie van AS Weiningen t.o.v. de tunnel.

Afbeelding