[I] Italiaanse A6 (en andere bijzondere rijbaanscheidingen)

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[I] Italiaanse A6 (en andere bijzondere rijbaanscheidingen)

Bericht door Ds79m » wo 27 apr 2005, 11:15

Een bijzondere snelweg is dit, zo op de kaart gezien. Het gaat om de A6 Torino-Savona(-Genoa). Deze snelweg loopt door bergachtig gebied, wat het blijkbaar lastig heeft gemaakt om een normale snelweg te bouwen. Op het stuk vanaf Ceva ontstaat zo een bijzondere weg. Op een afstand van zo'n 40 km kruisen de rijbanen elkaar liefst 6 keer, zijn er vele tunnels en is er vlak voor Savona zelfs een heuse pirouette op de zuidelijke rijbaan.

Verder liggen over vrijwel het hele stuk de rijbanen ver uit elkaar. In de 'middenberm' (niet echt een toepasselijk woord hier) liggen zelfs wegen en dorpen, zoals Plodio en Altare. Zie hier een kaartje van ViaMichelin van deze weg:

Afbeelding

Iemand van de Forummers die hier wel eens geweest is en die wat ervaringen ervan kan vertellen? Ik ben nu wel benieuwd geworden hoe het er daar in de praktijk aan toe gaat. Wij zijn in het verleden wel eens langs Torino gereden, maar zijn toen eerder van de A6 afgegaan, om via Cuneo en de Tendetunnel naar Frankrijk te rijden, dus toen hebben we dit stuk niet gezien.
Laatst gewijzigd door Ds79m op wo 01 jun 2005, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 27 apr 2005, 19:34

Het ziet er eerder naar uit dat de aannemer iets te veel wijn op had...:mrgreen:

Het verloop van deze weg is inderdaad bijzonder; het ziet er naar uit dat de loop van dalen en valleien ter plaatse is gevolgd. Kennelijk zijn deze zo krap, dat twee rijbanen naast elkaar aanleggen niet overal mogelijk is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 27 apr 2005, 19:44

Die pirouette á la René vind ik ook mooi! :mrgreen:

Volgens mij zijn de Ligurische Appenijnen ook een gebergte met een groot hoogteverschilgehalte. (mooi woord). Op zich zijn de bergen niet zo hoog. Maar een hoogteverschil van een paar honderd meter op korte afstand wordt al gauw moeilijk te overbruggen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 27 apr 2005, 20:39

Alargule schreef:Het ziet er eerder naar uit dat de aannemer iets te veel wijn op had...:mrgreen:


Of misschien zat hij net met een bord spaghetti voor zich. Het blijven Italianen, hè ;)

Hier is een luchtfoto van de weg:

Afbeelding

Deze is waarschijnlijk gemaakt vlak bij de pirouette. Deze pirouette is nog net rechts op het plaatje te zien, inclusief het hoogteverschil dat wordt overbrugd door de grote bocht die het verkeer maakt, deels door een tunnel, waarvan het einde ook op het plaatje te zien is. Maar ook verderop richting Savona blijven de rijbanen ver uit elkaar lopen.

Het moet zeer bijzonder zijn om hier te rijden, voor zo'n lange tijd op een weg door de bergen, met geen tegengestelde rijrichting in het gezichtsveld. Ook de natuur ziet er natuurlijk schitterend uit, en de weg komt daar m.i. ook goed in uit, als je het zo op het plaatje ziet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 27 apr 2005, 23:33

Was dit niet ook eerst een eenbaans 1+1 weg, waar later een losse baan aan is toegevoegd om er 2+2 van te maken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 27 apr 2005, 23:54

Volgens mij wel. Ik heb nog een superoude routeplanner uit 1997 waar hij als 1+1 op staat. Wel zo geconfigureerd als nu.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 28 apr 2005, 17:16

Dat lijkt mij inderdaad zeer waarschijnlijk. In ieder geval waarschijnlijker dan dat ze het in 1x zo hebben aangelegd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 apr 2005, 19:43

Het lijkt me leuk om daar eens een keer te rijden. Echt een aparte weg.

Komt het ooit vaker voor dat de rijbanen van een snelweg niet ''in de goede volgorde' liggen? D.w.z. de rechtse baan links en de linkse rechts.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 29 apr 2005, 19:46

Op het oude forum hebben we het eens gehad over de Franse A89 tussen Clermont-Ferrand en Bordeaux. Daar is 1 tankstation voor beide rijrichtingen, dus die ligt in de middenberm en kan je komen dmv fly-overs.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » vr 29 apr 2005, 19:55

Die Italiaanse A6 is volgens mij ooit eens in het programma "Jeremy Clarkson Meets The Neighbours" op Veronica voorbij gekomen, het commentaar erbij was erg grappig. :D
Groet, Charles

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 29 apr 2005, 20:26

ViaHaaren schreef:Het lijkt me leuk om daar eens een keer te rijden. Echt een aparte weg.

Komt het ooit vaker voor dat de rijbanen van een snelweg niet ''in de goede volgorde' liggen? D.w.z. de rechtse baan links en de linkse rechts.


Ja, in Engeland schijnt het veel voor te komen... ;)

Maar even serieus, een stukje verderop loopt de A7 Milaan-Genoa. Deze weg kent ook een paar wisselingen. Waarschijnlijk is deze weg op dezelfde manier gebouwd als de A6, aangezien ze vrij dicht bij elkaar liggen.

Een paar weken geleden heeft iemand hier ook een plaatje gepost van een rijbaanwisseling in Frankrijk, in de buurt van Chamonix-Mont Blanc. Zoals Chris al zei is er in Zuid-Frankrijk ook een tijdelijke wissel op de A89 bij de Aire de la Corrèze in dat departement.

Ik zou alleen niet weten of het dichter bij huis ook voorkomt. In Nederland zou ik in ieder geval geen plaats weten waar dit het geval is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » vr 29 apr 2005, 22:39

Maar even serieus, een stukje verderop loopt de A7 Milaan-Genoa. Deze weg kent ook een paar wisselingen.
Die heb ik wel eens gereden. Echt bizar, heel veel bochtenwerk, voor zover ik me herinner soms met een Vmax van 60 of 70. Vroeger was het een 2 baans weg die later is uitgebreid tot snelweg. Het oude 2 baans gedeelte is gewoon zo blijven liggen. Zo rijdt je zelfs even door een heel klein dorpje heen (!) waar de oude zijstraten gewoon zijn afgesloten met vangrails... Ook veel hoogteverschillen, de andere rijbaan gaat regelmatig over je heen, duikt dan in een tunnel daar waar jij net om een bergje heenrijdt... Echt aan te raden om een keer te rijden!
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 29 apr 2005, 22:58

@ Overdrive:
Is dat de A7 of de A26? Die loopt er namelijk pal naast. Misschien kom ik daar nog langs van de zomer, en wil ik wel effe weten of t de goeie is natuurlijk ;)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 29 apr 2005, 23:11

De A16 in Zwitserland heeft tussen Biel/Bienne en Tavannes ook een vreemde rijbaanscheiding, namelijk een dal. Alleen liggen deze rijbanen wel gewoon en kruisen ze elkaar niet. Hier is de weg eigenlijk geen autosnelweg, maar een weg met vmax 80, maar iedereen rijdt hier minstens 100. Ook ligt er een fietspad op de zuidelijke rijbaan, heeft de weg geen vluchtstrook, de borden zijn blauw (wel snelwegformaat) en loopt door een paar tunnels. De rest is allemaal autosnelwegachtig, vandaar dat iedereen er veel te hard rijdt. De noordelijke rijbaan heb ik nooit bereden.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 30 apr 2005, 9:26

@Chrizz:
Is dat de A7 of de A26? Die loopt er namelijk pal naast. Misschien kom ik daar nog langs van de zomer, en wil ik wel effe weten of t de goeie is natuurlijk
Dat stuk wat ik bedoel is de A7. De A26 (met die grote lus) heb ik zelf nog nooit gereden.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 30 apr 2005, 9:27

@Chrizz:

O ja... foto's maken he??!!
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 30 apr 2005, 9:40

@ Chrizz

En neem je ook nog de Italiaanse dodensnelweg A1 Bologna-Firenze? Bochten met een Vmax van 50! Al jaren bestaan er plannen voor een kompleet nieuwe snelweg, maar tot nu toe gebeurt er niets.

En neem ook eens een kijkje bij het knooppunt A4/A50, Tangenziale Ovest bij Milaan. Echt een uniek vormgegeven knooppunt, volgens mij komt deze configuratie nergens anders voor in de wereld - in ieder geval niet in Europa. De noord-zuid rijbanen wisselen vlak voor het knooppunt (aan beide kanten), waardoor er een soort in elkaar gedraaid klaverblad is ontstaan, met ook nog tolstations erin. Weird...

@ Rene: sorry, 3 berichtjes achter elkaar... niet bedoeld om m'n aantal posts kunstmatig te verhogen, hoor... :hypocrite:
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 30 apr 2005, 12:01

Chrizz heeft ook op het Zwitserse snelwegenforum over deze weg een draad gestart. Zie hier. Er zijn daar ondertussen wat reacties op geweest en een paar niet zo leuke foto's van deze weg...
Upsilon schreef:Ich habe es gefunden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Es muss eine sehr sehr gefährliche Autobahn sein.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 30 apr 2005, 12:53

Sjah, ik dacht dat ze daar misschien meer wisten van Italiaanse snelwegen. Das voor ons een beetje ver-van-ons-bed-show. Maar is er niet een Italiaanse tegenhanger van René's site/forum???

Aparte foto's, die bochten zijn écht heel scherp. 120 zal daar zeker niet gaan!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 30 apr 2005, 14:11

@ Chrizz

En neem je ook nog de Italiaanse dodensnelweg A1 Bologna-Firenze? Bochten met een Vmax van 50! Al jaren bestaan er plannen voor een kompleet nieuwe snelweg, maar tot nu toe gebeurt er niets.

En neem ook eens een kijkje bij het knooppunt A4/A50, Tangenziale Ovest bij Milaan. Echt een uniek vormgegeven knooppunt, volgens mij komt deze configuratie nergens anders voor in de wereld - in ieder geval niet in Europa. De noord-zuid rijbanen wisselen vlak voor het knooppunt (aan beide kanten), waardoor er een soort in elkaar gedraaid klaverblad is ontstaan, met ook nog tolstations erin. Weird...
Nee de A1 staat niet in de planning. Het voorlopig plan is om via de Autoroute de Soleil richting Nice te gaan en dan de terugweg via Genóva en Milano richting Zwitserland/Duitsland te gaan.
Wat me ook erg gaaf lijkt is om eens helemaal naar Sicilie te rijden. de A3 ten zuiden van Salerno moet erg mooi zijn. (Zuidelijke Appenijnen)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 30 apr 2005, 14:48

Het ziet er inderdaad niet echt veilig uit. Het is natuurlijk wel een snelweg, maar met al die bochten, kun je niet al te hard rijden. Maar ja, gecombineerd met een Italiaanse rijstijl kunnen die scherpe bochten inderdaad wel tot problemen leiden.

Wel leuk dat we nu ook wat meer foto's van de weg kunnen zien overigens. Hopelijk komt er nog meer. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 30 apr 2005, 16:48

Er was eens een jaartje of zoiets geleden een reportage van de Italiaanse A3 bij RTL Nieuws. Zoals die weg er bij ligt is om te huilen. Grotendeels geen vluchtstrook, vele bruggen lijken op instorten te staan en enorme gaten in het wegdek en ook nog een maffia die werkzaamheden saboteerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 30 apr 2005, 16:56

Laatst (begin April ofzo) was de weg nog in het nieuws vanwege zware sneeuwval toen er 200km weg afgesloten werdt en men pas na dagen uit de auto bevrijdt kan worden. Dat lijkt zeker voor dat jaargetijde nogal vreemd, maar vergeet niet dat de weg door enorm bergachtig gebied loopt met toppen boven de 2000m.
Ik weet niet hoe druk de A3 is, ik neem aan vrij rustig omdat het zo'n beetje naar het einde van Europa loopt.
Vergeet ook niet dat het zuiden van Italie stukken armer is dan ten noorden van Roma. Maffia is een groot probleem. De A3 is toch n tolweg? Net zoals bijna alle andere snelwegen in Italie?

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 30 apr 2005, 19:02

De A3 is toch n tolweg? Net zoals bijna alle andere snelwegen in Italie?
Na Salerno (richting Messina) is er geen tol meer. Dit is bewust gedaan om de economie in het zuiden te stimuleren.

@ Chrizz: veel plezier deze zomer! De autostrada Dei Fiori (hoog) langs de Middellandse Zee is prachtig!
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 30 apr 2005, 20:18

Anyway, de Italiaanse nummering vind ik ook wel apart. Er zijn snelwegen met nummers die van beide (in de buurt, connected) snelwegen afgeleid zijn. Zoals de A4/5, A26/7, A26/4 etc. Ook kom je nog wel eens een dir(ection?) tegen. Zoals de A1dir, A21dir etc. Volgens mij heeft geen enkel ander land dat. Ook het aantal tunnels moet gigantisch zijn. Vanaf de Alpen in het noorden via de Ligurische Riviera langs de Appenijnen naar Calabria, overal zijn tunnels.
En zoals de overdrive al zei; het KP ten westen van Milaan A50/A4 is een geval apart. Ik heb het even op viamichelin bekeken, alleen is me niet duidelijk wáárom het nou zo geconstrueerd is...

Ook is de bewegwijzering apart. Zo kwam ik ten noorden van Lecco aan de S36 (ongeveer 60km noord van Milano) al een afstandsbord naar Rome tegen (650km oid). Ook Venézia werdt al aangegeven, alhoewel dat ook nog een dikke 400km rijden was. Aan te raden is om de S36 oostelijk langs het Lago di Como te rijden. Van de 42km is minstens de helft in tunnels. Tunnel in, tunnel uit, tunnel in, tunnel uit etc.

Verder rijden de Italianen suicidaal, halen ze in totaal onoverzichtelijke haarspeld bochten nog even flink in, en bij rotondes geld het recht van de sterkste (ervaring in Chiavenna).

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 30 apr 2005, 22:11

Chrizz schreef: En zoals de overdrive al zei; het KP ten westen van Milaan A50/A4 is een geval apart. Ik heb het even op viamichelin bekeken, alleen is me niet duidelijk wáárom het nou zo geconstrueerd is...
Ik heb even gekeken met Microsoft Autoroute 2004. Het knooppunt ligt 3/4 ingesloten door "Parco Agricolo Sud Milano". Misschien heeft men er daarom voor gekozen om het krap te houden. Het ziet er op de kaart in ieder geval krap uit. Wel leuk om zo een in elkaar geklapt klaverblad te zien :)

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » zo 01 mei 2005, 9:28

Chrizz schreef:Ook het aantal tunnels moet gigantisch zijn. Vanaf de Alpen in het noorden via de Ligurische Riviera langs de Appenijnen naar Calabria, overal zijn tunnels.
Dat klopt. Toen ik op vakantie ging naar Toscane, dan ga je door veel tunnels. Eerst door zwitserland, maar ook op de A1 in Italie tussen Bolanga en Firenze zitten erg veel tunnels.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 01 mei 2005, 10:19

Voor de liefhebbers: Knooppunt Landbouwpark-Milaan Zuid ;)
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » zo 01 mei 2005, 12:41

Chrizz schreef:
Aan te raden is om de S36 oostelijk langs het Lago di Como te rijden. Van de 42km is minstens de helft in tunnels. Tunnel in, tunnel uit, tunnel in, tunnel uit etc.
Fantastische weg! Het heeft geen snelwegnummer maar is dit wel, ook de borden geven dit aan met het snelwegsymbool. Ik denk dat het geen officiele snelweg is omdat er geen aansluiting is met de rest van het snelwegennet in Italie. Tussen Lecco en Milaan is het een gewone 4 baansweg met hier en daar gelijkvloerse en dan weer ongelijkvloerse kruisingen.
Verder rijden de Italianen suicidaal, halen ze in totaal onoverzichtelijke haarspeld bochten nog even flink in, en bij rotondes geld het recht van de sterkste
Een hele nuttige waarschuwing voor degenen die er nog nooit zijn geweest... Je schrikt je echt de pleuris van het rijgedrag in Italie. In de winter zie je zo'n beetje elke kilometer wel een auto in de kant staan... En verkeerslichten worden massaal genegeerd.

Een zijsprongetje: ik vind het jammer dat de doorgetrokken gele strepen in Italie zo langzamerhand overal zijn /worden vervangen door witte. Het had wel iets. Nou ja, niet belangrijk natuurlijk.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 01 mei 2005, 19:39

Een zijsprongetje: ik vind het jammer dat de doorgetrokken gele strepen in Italie zo langzamerhand overal zijn /worden vervangen door witte. Het had wel iets. Nou ja, niet belangrijk natuurlijk.
Mijn kop eraf als de EU daar niet voor iets tussen zit.

Plaats reactie