Het grote Ddesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door harry » ma 13 okt 2014, 21:36

Palance schreef:Streepje vergeten?
Naarden Vesting, op minimaal 2 wegwijzers. :kots:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 okt 2014, 9:51

Rene schreef:
Rein schreef:Overigens opvallend dat Amersfoort verwezen wordt en niet Hengelo.
Op het betreffende deel van de A1 blijft Amersfoort ook in de toekomst aangeduid. Om die reden zal de NBd waarschijnlijk geen verandering van strategie hebben doorgevoerd.
Maar waarom staat rond Amsterdam dan bij de toeritten wel Hengelo verwezen? En waarom ontbreekt dat hier bij Naarden, dat had dan toch prima tezamen met Amersfoort gekund?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 14 okt 2014, 10:26

Hengelo is netwerkdoel, Amersfoort niet. Vanaf Muiderberg staat Amersfoort in oostelijke richting ook (als hoofddoel) op de borden.
Bij Amsterdam wordt dus geen Amersfoort meer verwezen; reden om daar Hengelo te gaan vermelden vanaf het OWN. Of bij bepaalde toeritten eventueel Almere.

Vanaf het OWN kan men kiezen voor doelen die op de snelweg verwezen staan. Welk doel men kiest is verder aan de NBd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 okt 2014, 10:40

Rene schreef:Vanaf het OWN kan men kiezen voor doelen die op de snelweg verwezen staan. Welk doel men kiest is verder aan de NBd.
Dus men kan er voor kiezen om eerst netwerkdoel Hengelo te vermelden bij de toeritten in de regio Amsterdam, maar bij oostelijker gelegen toeritten kan dat dus weer een ander (lager geklasseerd) doel zijn en besluit men maar om het netwerkdoel niet meer te vermelden? Lekker consequent. :roll: En dan te bedenken dat er ook gewoon de ruimte op het bord is om in ieder geval ook Hengelo te vermelden en consequent te zijn.

Ik begrijp dat er momenteel een nieuw systeem wordt ingevoerd en dat we in een overgangsfase zitten, maar mede daardoor lijkt wat er nu langs de weg staat steeds meer op willekeur. Dat ook bij nieuwe wegwijzers inconsequente keuzes worden gemaakt schept niet veel vertrouwen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 14 okt 2014, 10:57

Het is te rechtlijnig om te denken dat er geen andere oplossing is dan bij elke toerit netwerkdoelen te vermelden. Dat schrijft de richtlijn ook helemaal niet voor. In principe wordt vanaf het OWN vaak verwezen naar regionale hoofddoelen, dus wanneer die ook het laatste stukje gecontinueerd worden via de snelweg, dan is het logisch dat bij de toerit in principe een regionaal hoofddoel genoemd staat.

Is er geen sprake van continuering, dan is er simpelweg sprake van vrije keuze uit de op de snelweg verwezen rechtdoordoelen. Waarbij het absoluut niet nodig is dat dat persé het netwerkdoel moet zijn.

Dat bij Amsterdam nu de verwijzingen zijn aangepast, komt omdat:
a) er uitgaande van te verwijzen netwerkdoelen, er westelijk van Muiderberg geen ruimte meer is voor verwijzing van het hoofddoel Amersfoort, en er dus bij de aansluitingen wat anders moet worden verwezen
b) er vanaf het SWN geen continuïteit verlangd wordt - op het stedelijk wegennet van Amsterdam wordt immers naar de Ring A10 verwezen, en de doelen bij de aansluiting zijn er om de weggebruiker de A10-Li of A10-Re op te verwijzen

Als je "consequent zijn" vertaalt met "bij elke toerit het netwerkdoel vermelden", dan ben jij degene die te rigide is in zijn denkbeeld. Het is namelijk nergens voor nodig.
"Consequent zijn" betekent bij bewegwijzering vooral: de continuïteitsregel handhaven. En verder vooral: de kunst van het weglaten, en zo min mogelijk wijzigingen doorvoeren. Elke wijziging kan namelijk stroomopwaarts bakken vol geld kosten in verband met doorverwijzingen.

Oh ja, nog voor het einde van het jaar zullen naar verwachting alle continuïteitsproblemen bij Amsterdam opgelost zijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 okt 2014, 11:43

Rene schreef:Als je "consequent zijn" vertaalt met "bij elke toerit het netwerkdoel vermelden", dan ben jij degene die te rigide is in zijn denkbeeld. Het is namelijk nergens voor nodig.
Dan nog vind ik het vreemd dat bij Amsterdam bij de toeritten Hengelo vermeld staat, maar dat dat bij Naarden compleet ontbreekt. Ik vind het geen probleem dat Amersfoort er staat, prima juist en zeker begrijpelijk, maar waarom staat Hengelo er niet bij, terwijl die ruimte er wel is? Er is een prachtige lege regel op dat bord! Zelfs bij de toerit Naarden vind ik één enkel doel op korte afstand, zoals Amersfoort, wat magertjes om de belangrijkste transportas van Amsterdam naar het oosten mee aan te duiden.
Oh ja, nog voor het einde van het jaar zullen naar verwachting alle continuïteitsproblemen bij Amsterdam opgelost zijn.
Ik neem aan dat het op de A1 oostelijk van de stad nog wel wat langer gaat duren omdat men daar nu toch bezig is? Groningen staat ook nog lang niet op alle borden vermeld, daar waar je het wel zou verwachten, want bij KP Muiderberg staat er ineens Lelystad... Mijn vriendin zat er een tijdje geleden op te letten toen we op de A1 terug naar huis reden, maar die snapte er maar weinig van waarom op het ene bord bepaalde doelen wel stonden en op het andere bord weer niet.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 14 okt 2014, 12:01

Coen Tunnel schreef:Dan nog vind ik het vreemd dat bij Amsterdam bij de toeritten Hengelo vermeld staat, maar dat dat bij Naarden compleet ontbreekt.
Is dat echt nodig als extra om jou de goede rijbaan van de A1 te wijzen ? Zou jij verkeerd rijden zonder dat doel ?
Coen Tunnel schreef:Ik vind het geen probleem dat Amersfoort er staat, prima juist en zeker begrijpelijk, maar waarom staat Hengelo er niet bij, terwijl die ruimte er wel is? Er is een prachtige lege regel op dat bord!
Bij een aandere toerit zal die lege regel er niet zijn. Daar dan maar niet doen, vanwege de kosten ?
Coen Tunnel schreef:Zelfs bij de toerit Naarden vind ik één enkel doel op korte afstand, zoals Amersfoort, wat magertjes om de belangrijkste transportas van Amsterdam naar het oosten mee aan te duiden.
Het gaat er ook niet om om volledig te zijn. Het gaat erom dat je de snelweg in de juiste richting oprijdt.
Coen Tunnel schreef:Ik neem aan dat het op de A1 oostelijk van de stad nog wel wat langer gaat duren omdat men daar nu toch bezig is? Groningen staat ook nog lang niet op alle borden vermeld, daar waar je het wel zou verwachten, want bij KP Muiderberg staat er ineens Lelystad...
Ook bij Muiderberg zal Groningen met een ruitertje nog op het huidige bord worden bijgeplaatst.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 okt 2014, 12:24

Rene schreef:Het gaat er ook niet om om volledig te zijn. Het gaat erom dat je de snelweg in de juiste richting oprijdt.
Dan kun je net zo goed het Amerikaanse systeem invoeren. Daar had ik aan de bordjes EAST en WEST onder de wegnummerschildjes ook wel genoeg.

In Nederland wordt er nou eenmaal meer informatie gegeven en de eerstvolgende provinciestad vind ik dan wat karig. Ik verbaas me er in Zwolle ook altijd over dat de A28 richting noorden slechts met 'Meppel' (en bij Zwolle-Centrum ook met Hardenberg, of all places) wordt bewegwijzerd. De ter plekke onbekende zal daar toch eerder Groningen of Leeuwarden verwachten. Bij Naarden verwacht ik eigenlijk ook een doel dat wat verder weg ligt dan Amersfoort. Maar ja, als het gaat om het kiezen van de juiste richting kan ik het enerzijds begrijpen; anderzijds kun je dan zeggen dat je langs de hele A1 tussen Amsterdam en Hengelo ook prima die doelen zou kunnen toepassen bij alle toeritten, een beetje zoals op de Duitse A9 waar altijd Berlin of München wordt gebruikt. Hengelo geeft immers net zo goed of misschien wel beter aan dat het de A1 in oostelijke richting is.
Ook bij Muiderberg zal Groningen met een ruitertje nog op het huidige bord worden bijgeplaatst.
Nou, dat is in ieder geval een verbetering. Al mag het van mij ook over Lelystad gepopnageld worden. Of blijft Lelystad in de toekomst ook vanaf Muiderberg bewegwijzerd?

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 14 okt 2014, 17:50

Rene schreef:Oh ja, nog voor het einde van het jaar zullen naar verwachting alle continuïteitsproblemen bij Amsterdam opgelost zijn.
Ook door middel van ruiters, of wordt alles nog voor het nieuwe jaar geheel vervangen?
Rainier

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 okt 2014, 19:07

Coen Tunnel schreef:Hengelo geeft immers net zo goed of misschien wel beter aan dat het de A1 in oostelijke richting is.
Men zal het lokale(re) verkeer naar Amersfoort ook de A1 op willen sturen. En als dat kan (gezien de continuïteitsregel), waarom niet.
Om diezelfde reden staat na Assen alleen Hoogeveen op de opritten van de A28. Verkeer voor Hoogeveen moet vooral niet een andere route gaan nemen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 okt 2014, 19:11

^^ Maar gelijk na Hoogeveen staan bij de toerit Zuidwolde Meppel én Utrecht vermeld voor de A28 richting westen! Al jaren!

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 okt 2014, 19:22

Tja, het kan, maar het hoeft niet.
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 14 okt 2014, 19:43

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:Dan nog vind ik het vreemd dat bij Amsterdam bij de toeritten Hengelo vermeld staat, maar dat dat bij Naarden compleet ontbreekt.
Is dat echt nodig als extra om jou de goede rijbaan van de A1 te wijzen ? Zou jij verkeerd rijden zonder dat doel ?
In dit geval gaat het wel, maar zoals ook gezegd, komt het ook geregeld voor dat er bij een oprit alleen een bestemming als Meppel, Hoogeveen, Tiel, Gorinchem, Waalwijk of Weert wordt vermeld, en dan is die zekerheid over de rijrichting voor een ter plekke onbekende veel minder.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Drenthe
dorpsstraat

Bericht door Drenthe » di 14 okt 2014, 23:10

harry schreef:
Coen Tunnel schreef:Hengelo geeft immers net zo goed of misschien wel beter aan dat het de A1 in oostelijke richting is.
Men zal het lokale(re) verkeer naar Amersfoort ook de A1 op willen sturen. En als dat kan (gezien de continuïteitsregel), waarom niet.
Om diezelfde reden staat na Assen alleen Hoogeveen op de opritten van de A28. Verkeer voor Hoogeveen moet vooral niet een andere route gaan nemen.
Bij de opritten van afritten Westerbork/Beilen/Dwingelo en Pesse wordt ook Utrecht aangeven dus dat valt wel mee.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 okt 2014, 8:38

Verhip, je hebt gelijk. In mijn herinnering was dat vroeger niet altijd zo, maar nu dus wel. Bij Hoogeveen-Noord verdwijnt Utrecht weer en staan er enkel Zwolle en Ommen, maar goed, Zwolle is als grotere stad redelijk richtinggevend. Bij Hoogeveen staan Meppel, Zwolle, Emmen en Ommen, maar ook geen Utrecht.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 nov 2014, 18:20

Via schreef:Bij Paalgraven zijn portaalborden vervangen door Ddesign bij de rotonde die momenteel wordt verbouwd.
Nog niemand met een camera langs gekomen? Anders moet ik het weer doen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 02 nov 2014, 19:03

^^ Wel vlakbij langsgekomen, maar niet met fototoestel. Ook zaten daar de laatste weken nogal vaak in het weekend wat verbindingsbogen dicht wat het niet ideaal maakte om daar even langs te rijden voor een foto van een paneel.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 02 nov 2014, 19:32

Zouden we Ddesign kunnen verwachten in Rotterdam? Bij dit kruispunt liggen onderdelen klaar voor een portaal, ben benieuwd wat eraan komt te hangen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 nov 2014, 20:03

Hopen mag altijd, maar het ligt er vooral wanneer de borden ontworpen zijn. Ik ben benieuwd! :top:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 03 nov 2014, 10:55

Mogelijk is dit bord in Reeuwijk het eerste stukje Ddesign bij ons in de gemeente.
Het bord oogt erg nieuw en heeft hartkoppijlen, helemaal zeker ben ik echter niet.

Afbeelding

Ik had dit bord trouwens al eerder gezien, maar je moet niet achter het stuur zitten en wel net op tijd zijn als je een foto wilt maken... :facepalm:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 03 nov 2014, 11:21

RSK schreef:Mogelijk is dit bord in Reeuwijk het eerste stukje Ddesign bij ons in de gemeente.
Het bord oogt erg nieuw en heeft hartkoppijlen, helemaal zeker ben ik echter niet.
Volgens mij hangen die borden daar al jaren, ook aan de andere kant van de rotonde.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 nov 2014, 12:54

RSK schreef:Het bord oogt erg nieuw
Het doet me erg denken aan deze, die er al minimaal sinds januari 2008 staat:
Afbeelding
--Harry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 03 nov 2014, 13:13

Een indirecte verwijzing naar de A12 als directe verwijzing, dat staat denk ik niet in de nieuwe richtlijnen...

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » ma 03 nov 2014, 13:41

Die borden hangen er inderdaad al heel lang. Recreatiegebied is ook niet in het bruin uitgevoerd. En die directe verwijzing naar de A12 is inderdaad jammerlijk, gelukkig wordt dit nergens anders binnen de gemeente zo gedaan.

Deze fraaie oldschool-wegwijzer is sinds dit weekend voorzien van een lelijke Ddesign-ruiter waar de vermelding van het Groene Hart ziekenhuis op staat.

Van het weekend zag ik ook dat deze handwijzers in Ter Aar zijn uitgevoerd in Ddesign. Ze staan ook al op streetview. 8-)

hmeer
dorpsstraat

Bericht door hmeer » ma 03 nov 2014, 14:17

^^
Zag onlangs ook deze Ddsegin bij de Plaspoelpolder oprit naar de A4.
https://www.google.nl/maps/@52.0377673, ... !2e0?hl=nl
Vind vooral de rechtdoorpijl mooi ogen :D

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 03 nov 2014, 14:27

Alles wat hier gepost is, is geen Ddesign maar betreft of oldschool of RWS-design lichtwegwijzers. Geen Dd.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 03 nov 2014, 15:28

De handwijzers die weergegeven worden, zijn ook geen Ddesign. Dit is als ik het goed heb gewoon het RWS-design, wat al jaren op Knooppunt Julianaplein staat:
https://www.google.nl/maps/@53.203089,6 ... !2e0?hl=nl
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 16 nov 2014, 19:37

Er zijn Ddesign handwegwijzers verschenen in Spijkenisse.

Zoals wellicht bekend is het Ruwaard van Putten ziekenhuis niet meer. De naam is veranderd naar Spijkenisse Medisch Centrum, afgekort tot Spijkenisse MC. De wegwijzers met de oude naam zijn recentelijk aangepast. Voor sommige handwegwijzers geldt dat ze gewoon de plaat hebben vervangen.

Afbeelding

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » zo 16 nov 2014, 20:31

Deze voorwegwijzer in de afrit Almere-Haven (26) van de A27-Re is vervangen voor een Ddsesing-exemplaar. ;)

Zag er keurig uit.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 17 nov 2014, 16:24

Het zal in Spijkenisse wel zo goedkoop mogelijk hebben gemoeten, want anders zou je die bovenste plaat ook wel hebben vervangen.