[FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » za 13 sep 2014, 13:39

Wat foto's van mijn vakantie in Frankrijk deze september.

We beginnen met de D141 / Route des Crêtes.

Dit is het uitzicht vanaf de D141 bij Cassis, ook wel bekend staand als de Route des Crêtes, die over de kliffen loopt. De hoogste klif is 399 meter hoog, dit is tevens de hoogste van heel Frankrijk.
Afbeelding
Cassis, France by Chriszwolle, on Flickr

De weg is niet van doorgaand belang (het is vooral een toeristenweg), en wordt bij harde wind afgesloten.
Afbeelding
D141 Route des Cretes-1 by Chriszwolle, on Flickr

De Calanques ten zuiden van Marseille.
Afbeelding
D141 Route des Cretes-2 by Chriszwolle, on Flickr

Het hoogste deel van de weg op circa 350 meter.
Afbeelding
D141 Route des Cretes-3 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
D141 Route des Cretes-4 by Chriszwolle, on Flickr

De helling aan de kant van Cassis is 30%.
Afbeelding
D141 Route des Cretes-5 by Chriszwolle, on Flickr

Panorama richting La Ciotat.
Afbeelding
La Ciotat, France by Chriszwolle, on Flickr

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Ds79m » za 13 sep 2014, 16:08

Mooie plaatjes, het weer viel ook niet tegen :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 21 sep 2014, 17:44

Wat foto's van de Grand Canyon du Verdon.

1. We zien hier de D23 aan de noordkant van de Grand Canyon. Dit is gefotografeerd vanaf de D71 aan de zuidkant van de kloof. De D23 is puur een toeristenweg, er wordt verder niks ontsloten.
Afbeelding
Gorges du Verdon by Chriszwolle, on Flickr

2. Het uitzicht vanaf de D71 richting Castellane.
Afbeelding
Provence Castellane by Chriszwolle, on Flickr

3. Een typische route departementale, de D90 bij Trigance. Vanaf Castellane gebruik je deze doorsteek om naar de 'Rive Gauche' van de Verdon te komen.
Afbeelding
D90 Trigance by Chriszwolle, on Flickr

4. Dit soort veel te grote bussen gaan ook over de D71 langs de Grand Canyon du Verdon. Ze passen amper door de bochten en hij reed meestal niet meer dan stapvoets tot 20 km/h. Na 20 minuten kon ik er eindelijk langs omdat de bus op een rechter stuk stopte.
Afbeelding
D71 Rive Gauche by Chriszwolle, on Flickr

5. De Pont de Chaulière uit 1947.
Afbeelding
D71 Pont de Chaulière by Chriszwolle, on Flickr

6. Eén van de beste uitzichtspunten langs de D71.
Afbeelding
D71 Grand Canyon du Verdon by Chriszwolle, on Flickr

7. Dit paste dus echt niet. Die VW Transporter moest achteruitrijden met 2 cm ruimte.
Afbeelding

8. Uitzicht vanaf de D957 net voor Aups over de Provence. Dit is een eenzaam gebied, je ziet bijna alleen maar wildernis voor je gevoel. Je denkt bijna dat er zo een dinosaurus opduikt. :p
Afbeelding
D957 Aups by Chriszwolle, on Flickr

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Frits » zo 21 sep 2014, 17:50

Wat een geweldig mooie foto's. Als je dit ziet valt Nederland best wel tegen eigenlijk. :mrgreen:
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 sep 2014, 19:07

De D71 langs de Gorges du Verdon heb ik twee jaar geleden al eens bereden. Prachtig! Ik was er in maart voor de wielerkoers Parijs-Nice, de etappe van die dag ging van Sisteron naar Nice en na de start in Sisteron wilde ik dus naar de finish in Nice, en na een blik op de kaart maar gekozen voor de route via de Gorges du Verdon, want we hadden de tijd. Dat bleek een prima keuze! Via allemaal andere Routes Departementales kwamen we uiteindelijk bij aansluiting 39 uit op de A8, even ten westen van Mandelieu-la-Napoule. Een enorm stuk binnendoor over allemaal relatief langzame wegen, maar geen straf, in de Provence is bijna alles wel mooi. :)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Davy » zo 21 sep 2014, 19:29

Frits schreef:Wat een geweldig mooie foto's. Als je dit ziet valt Nederland best wel tegen eigenlijk. :mrgreen:
Door de laatste tijd wat meer te reizen krijg ik dat gevoel ook steeds meer, vooral vlakke gebieden in het algemeen zoals vele delen van Nederland en Vlaanderen. Ik ervaar het steeds meer als oersaai, terwijl dit soort gebieden zoals in deze fotoreeks nooit vervelen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 21 sep 2014, 20:10

Ik kwam die dag ook vanaf Sisteron, en de bestemming was uitvalsbasis Aix-en-Provence. Via Digne ben ik toen naar Castellane gereden, en vanaf daar langs de Gorges du Verdon. Daarna via Saint-Maximim-de-la-Sainte-Baume weer naar Aix-en-Provence. Het gebied tussen de Mont Ventoux, A8 en Gorges du Verdon is toch wel een beetje vergeten gebied heb ik het idee. Weinig plaatsen groter dan een dorpje en veel verlaten platteland. Volgens mij is dit wel de klassieke Provence, maar je komt weinig mensen tegen buiten voornoemde gebieden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 sep 2014, 20:14

Davy schreef:
Frits schreef:Wat een geweldig mooie foto's. Als je dit ziet valt Nederland best wel tegen eigenlijk. :mrgreen:
Door de laatste tijd wat meer te reizen krijg ik dat gevoel ook steeds meer, vooral vlakke gebieden in het algemeen zoals vele delen van Nederland en Vlaanderen. Ik ervaar het steeds meer als oersaai, terwijl dit soort gebieden zoals in deze fotoreeks nooit vervelen...
Ik heb eerder het tegenovergestelde. Hoe mooi die bergen, dalen en rotsen ook zijn, na een paar weken heb ik ze wel weer gezien en geniet ik weer van de polders em duinen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 21 sep 2014, 20:17

In Nederland (en het vlakke gedeelte van Vlaanderen) moet je het denk ik meer in de kleine dingen zoeken. Het kan natuurlijk ook wel een kwestie van perspectief zijn. Toen ik met mijn Zwitserse reisgenote met de trein tussen Utrecht en Amsterdam reisde was ze vol lof over het relatief ongerepte groene landschap en de bakstenen huizen in de verschillende dorpjes.

Frankrijk heeft weer een totaal andere charme en dat maakt vakantie ook zo leuk :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Davy » zo 21 sep 2014, 20:50

De schoonheid hier zit hem inderdaad in bijvoorbeeld mooie dorpjes, en bepaalde fraaie natuurgebieden,... maar globaalgezien oogt wat mij betreft een vlak landschap al snel saai als je onderweg bent. In bergachtige gebieden is het landschap altijd gevarieerd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Ds79m » zo 21 sep 2014, 20:57

^^ Daar ben ik het wel mee eens. 'Iets' van glooiing maakt het landschap al snel een stuk interessanter, zoals bijv. hier in de regio Brussel-Leuven al te vinden is.

Ik kan me er ook nooit zo veel bij voorstellen dat toeristen jaar in-jaar uit naar Nederland of het vlakke deel van België op vakantie gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2014, 9:03

Chris schreef:Ik kwam die dag ook vanaf Sisteron, en de bestemming was uitvalsbasis Aix-en-Provence. Via Digne ben ik toen naar Castellane gereden, en vanaf daar langs de Gorges du Verdon. Daarna via Saint-Maximim-de-la-Sainte-Baume weer naar Aix-en-Provence. Het gebied tussen de Mont Ventoux, A8 en Gorges du Verdon is toch wel een beetje vergeten gebied heb ik het idee. Weinig plaatsen groter dan een dorpje en veel verlaten platteland. Volgens mij is dit wel de klassieke Provence, maar je komt weinig mensen tegen buiten voornoemde gebieden.
Wel een mooi gebied. Alhoewel het niet helemaal door de Provence (maar wel in het gebied dat jij beschrijft) is heb ik komende vanaf de ex-N75 wel eens deze route gereden naar de regio Aix-en-Provence. Zo verlaten, een klein dorp als Séderon met een stuk of 300 inwoners staat al op 40 km afstand aangegeven en pas in een klein stadje als Apt krijg je weer een beetje het gevoel om in de bewoonde wereld te zijn aangekomen. Het schiet ook allemaal voor geen meter op over smalle en kronkelige Routes Departementales, maar het was wel erg leuk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 24 sep 2014, 17:12

Wat foto's van de Col de la Bonette. De col zelf is 2.715 meter hoog, de lus rond Cime de la Bonette is 2.802 meter hoog (hoogste doorgaande weg in Europa) en je kunt naar de top van de Cime de la Bonette lopen in een paar minuten op 2.860 meter. Ondanks de grote hoogte vond ik het een beetje tegenvallen. Het uitzicht is panoramisch in alle richtingen, maar je ziet voornamelijk kale rotsen. Er zijn geen bergen met eeuwige sneeuw of gletsjers in deze omgeving, iets wat je noordelijker in de Alpen wel tegenkomt. Ik merkte niet heel veel van de ijle lucht. Omhoog lopen naar de top kostte me iets meer moeite dan normaal.

De bergpas is voor mensen met bergervaring niet bijzonder lastig te rijden. De route is over het algemeen wel wat aan de smalle kant en geleiderails ontbreken bijna overal, dus als je hoogtevrees hebt is het misschien wat minder prettig.

Alle foto's zijn vanaf de zuidkant tot de top genomen. Dit is de M64.
Afbeelding
M64 Col de la Bonette-1 by Chriszwolle, on Flickr

Met een beetje fantasie had dit ook wel Schotland of Wales kunnen zijn had ik het idee.
Afbeelding
M64 Col de la Bonette-2 by Chriszwolle, on Flickr

Er hing nogal wat bewolking (de enige dag dat ik bewolking had), maar gelukkig hoefde ik niet in de wolken te rijden.
Afbeelding
M64 Col de la Bonette-3 by Chriszwolle, on Flickr

De lus rond de Cime de la Bonette.
Afbeelding
M64 Col de la Bonette-4 by Chriszwolle, on Flickr

Zicht vanaf de Cime de la Bonette richting oosten. Aan de rechterkant gaat de weg richting Nice, aan de linkerkant richting Jausiers.
Afbeelding
M64 Col de la Bonette-5 by Chriszwolle, on Flickr

Zoom. De doorgang is de daadwerkelijke Col de la Bonette.
Afbeelding
M64 Col de la Bonette-6 by Chriszwolle, on Flickr

Beide delen van de lus lopen zeer dicht langs elkaar.
Afbeelding
M64 Col de la Bonette-7 by Chriszwolle, on Flickr

Panorama richting noordwesten.
Afbeelding
Cime de la Bonette by Chriszwolle, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door boe! » wo 24 sep 2014, 17:16

Chris schreef:Wat foto's van de Col de la Bonette.
Volgend jaar de hoogste aankomst ooit in de Tour de France. 8-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 17:17

Ondanks dat het geen grote vergezichten geeft blijft het een indrukwekkende omgeving :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 17:36

^^ De eeuwige sneeuw en de gletsjers ontbreken, toch is het zeker mooi. Ik moet ook maar eens die kant op!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » wo 24 sep 2014, 18:10

Zijn M wegen toeristen wegen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 18:44

^^ Nee, van de metropoolregio Nice.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 24 sep 2014, 20:19

De Col de la Bonette is zeker spectaculair. Maar het ontbreekt toch een beetje de 'wow' factor die je bij het aanblik van gletsjers en eeuwige sneeuw wel hebt. Misschien ben ik ook wel teveel verwend na mijn trips naar Zwitserland en Noorwegen. Dit was eigenlijk pas de eerste keer dat ik zelf bergpassen heb gereden in de Franse Alpen. In de Pyreneeën heb ik eerder zelf wel gereden.

Ik heb ook nog foto's van de Col du Lautaret en Col du Galibier, die maken het gebrek aan sneeuw en ijs op de Col de la Bonette wel goed :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 20:34

^^ Ik ken dat deel van de Franse Alpen helemaal niet; ik ken zelf vooral Zwitserland en een deeltje van Italië (Stelvio, Gavia, Mortirolo, Timmelsjoch, Umbrail). In de Franse Alpen ken ik alleen lage cols in het westen, zoals de Col de la Croix-Haute en de Col Bayard. En buiten de Alpen heb ik één Pyreneeënpas bereden (Envalira), maar dat was 's ochtends vroeg in het donker. Ik ben wel in Colorado geweest en daar heb je ook geen eeuwige sneeuw; toch heeft het daar zeker wel iets indrukwekkends. Maar dat komt ook omdat de Rocky Mountains zo'n enorm groot gebergte is. De bergen ogen daar allemaal wel wat lomper dan in de Alpen. :)

Als wielerfan moet ik toch eens een keer naar dat deel van de Alpen; al heb ik nog wel veel op mijn verlanglijstje staan ;)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door nederland24 » do 25 sep 2014, 16:19

Het lijkt soms wel net het maanlandschap. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » za 04 okt 2014, 15:56

Wat foto's van de omgeving Lac de Serre-Ponçon (tussen Gap en Briançon).

De Col de Moissière (1571 m), een secundaire col ten oosten van Gap. Deze weg is met name aan de zuidzijde behoorlijk smal. Er rijdt dan ook bijna niemand. De bergen in de directe omgeving zijn tot 2.500 meter hoog en onderdeel van het Parc National des Écrins.
Afbeelding
D213 Col de Moissière by Chriszwolle, on Flickr

De Demoiselles Coiffées de Pontis boven het Lac de Serre-Ponçon. Ze liggen direct langs de D954.
Afbeelding
Demoiselles Coiffées de Pontis by Chriszwolle, on Flickr

Vroeger waren er schijnbaar meer dan 50, maar ze zijn door erosie grotendeels verdwenen.
Afbeelding
Demoiselles Coiffées de Pontis-2 by Chriszwolle, on Flickr

Lac de Serre-Ponçon vanaf de D3 gezien. In de verte de Pont de Savines van de N94.
Afbeelding
Lac de Serre-Poncon by Chriszwolle, on Flickr

De N94 richting Gap.
Afbeelding
N94 Crots by Chriszwolle, on Flickr

De Pont de Savines.
Afbeelding
N94 Pont de Savines by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
N94 Pont de Savines-2 by Chriszwolle, on Flickr

De brug is 964 meter lang en is in 1960 opengesteld, tegelijkertijd met de stuwdam waarmee het Lac de Serre-Ponçon gecreëerd wordt.
Afbeelding
N94 Pont de Savines-3 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door captain007 » za 04 okt 2014, 19:58

Gisteren toevallig nog over die brug gereden richting Briançon. Mooie weg en die is ook nog eens lekker breed is ten opzichte van die smalle D wegen tussen de A51 en de N94. Daar heb ik gisteren nog levensgevaarlijke inhaalacties gezien wat echt maar op het nippertje goed ging.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 05 okt 2014, 8:56

Mooie foto's :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » di 07 okt 2014, 13:46

Mooie en herkenbare foto's Chris! Ben afgelopen zomer ook in de regio rondom de Verdon geweest.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 04 nov 2014, 18:41

D4085 Col des Lèques

De Col des Lèques is een 1.146 meter hoge bergpas ten westen van Castellane, onderdeel van de D4085 (ex-N85), beter bekend als de Route Napoleon.

Afbeelding
D4085 Col des Leques by Chriszwolle, on Flickr

Net ten westen daarvan is een spectaculair stukje door een kloof, maar daar kan je niet stoppen.
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door waldo79 » di 04 nov 2014, 19:42

^^Leuk dat je de Route Napoleon ook hebt bereden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 04 nov 2014, 21:34

^^ Inderdaad een mooie route. Ik ben er dit jaar ook nog geweest, ik heb toen tussen Sisteron en Mougins de ex-N85 gevolgd. Prachtige route.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door vynkce » wo 05 nov 2014, 9:41

Coen Tunnel schreef:^^ Inderdaad een mooie route. Ik ben er dit jaar ook nog geweest.
Idem voor mij. Heb deze zomer de gehele ex-N85 genomen tussen Sisteron en Grasse. Absoluut de moeite om te rijden, maar je trekt best voldoende tijd uit wel. Om op te schieten kies je best een andere route.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 05 nov 2014, 11:28

^^ Ik kan me voorstellen dat de oude N75 tussen Sisteron en Grenoble beter doorrijdt?

Plaats reactie