Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door mhkamp » di 04 nov 2014, 19:19

Noot : Ik weet dat dit een forum is over het verkeer in het algemeen, maar ik denk dat wat ik opgeschreven heb betrekking kan hebben op elk project dat een redelijke omvang heeft.

Al sinds een aantal jaren zijn projectontwikkelaars bezig met plannen om bij ons in de Veenkoloniën een windmolenpark neer te zetten. Ik ben eerlijk, ik hoef ze niet, maar laat ik nu een stuk genuanceerder zijn dan een gemiddelde actievoerder, die toch meer het NIMBY strategie heeft, en ik weet, heel Nederland zit niet te wachten op windmolens met een piekhoogte van ongeveer 200m.

Kaart : Waar komen die windmolenparken?
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding

In al die jaren heb ik noch van de gemeente, noch van de projectontwikkelaar, noch van de mensen die in zijn geheel bij deze planvorming betrokken zijn he-le-maal niets gehoord. Het is dus oorverdovend stil. In de media, onder andere Dagblad van het Noorden en soms in de bokkeblaadjes (voor degene die niet weet wat het betekend lokale suffertjes uit de gemeente) kreeg ik wel wat mee, en dan nog waren het de tegenstanders die er behoorlijk fel van langs trokken.

Vanmiddag kreeg ik per brief van de gemeente Borger-Odoorn, in samenwerking met de gemeenten Stadskanaal en Aa en Hunze een uitnodiging om een enquête in te vullen (onder spoiler) en dat heb ik dus ook gedaan, via internet, en opgestuurd. Op de vraag of ik op de hoogte ben van deze planvorming VANUIT de projectontwikkelaars is mijn antwoord dus NEE!

De enquête:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Op het forum wordt wel eens gezegd dat een kleine groep tegenstanders het grootste woord hebben, maar als de projectontwikkelaars, de gemeenten en al die andere organisaties / personen, die bij zo'n project betrokken zijn niets van zich laten horen, ben ik dan aan het gek worden? Is het dan raar dat een kleine groepering, nota bene op vrijwilligers, die stickers laten maken, informatie* laten bezorgen over de plannen, bijeenkomsten zodat zij zo'n project kunnen opblazen met extra kosten van kommaneuken tot aan de rechtszaal aan toe?

Graag jullie menig over hoe je hier tegen aan kijkt.

* of de informatie op waarheid berust laat ik in het midden, daar iedereen naar zijn eigen smaak praat
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Egbert » wo 05 nov 2014, 7:38

Ik denk dat de overheid bij projecten als deze niet altijd zo happig is om jan en alleman te informeren. Want je weet dat de NIMBY's opstaan en alle eigenlijke en oneigenlijke argumenten gaan gebruiken om er tegen te vechten. Hoe ver woon je van het park af? Woon je in dezelfde gemeente?

Als anecdote hoe het bij ons windmolenproject (4 molens, 140 meter piekhoogte) ging: er kwam het argument "de kinderen op de basisschool worden afgeleid door de draaiende wieken" (ja, echt). Bij controle op locatie (dat moet dan ook) bleek dat het enige raam in de school dat mogelijk zicht had op de windmolens een 50x50cm raampje in een poetshok was. De klaslokalen keken uit naar het ZO terwijl de molens vrijwel exact 90 graden verder richting ZW kwamen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Palance » wo 05 nov 2014, 7:50

Ook hier in Barendrecht speelt dat momenteel, met windmolens. Met doet voorkomen alsof iedereen tegen is, tereil dat volgens mij best meevalt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Rogier » wo 05 nov 2014, 9:15

Ik ben op zich ook geen voorstander van windmolens, omdat windmolens niet helpen.
De reden is dat windenergie geen stabiele aanvoer van stroom kan garanderen en om die reden is het noodzakelijk om back-up centrales achter de hand te houden.
Het opstarten van deze centrales duurt vaak een paar uur (STEG) tot 1 - 2 dagen (steenkool- en kerncentrales).

In dat geval gaat het milieuvoordeel grotendeels verloren.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door RSK » wo 05 nov 2014, 9:23

Helaas is het nogal eigen aan gemeenten om de besluitvorming zo min mogelijk transparant te houden. Hier is het ook al tientallen jaren gangbaar om belangrijke zaken procedureel zo te plannen dat de bezwaarperioden in de (zomer)vakanties vallen. Lekker makkelijk toch? Die inwoners komen alleen maar met lastig geneuzel.

Nu ben ik persoonlijk om heel andere motieven tegen windmolens, want er valt me altijd iets op. De groene groeperingen die altijd tegen 'aantasting van natuurgebied' door bijvoorbeeld een weg of andere 'bedreiging' zijn, staan vaak te juichen als er een windmolenpark komt, omdat het zo goed voor het milieu zou zijn.

Tegen de huidige ligging van de N11 was uit die hoek altijd veel protest, het zou een aantasting van het Groene Hart zijn. Nu hij er ligt, blijkt hij het landschap amper te verstoren en is iedereen er blij mee. Men heeft echter bij Alphen aan den Rijn een paar 200 meter hoge windmolens geplaatst. Die verzieken het uitzicht in de wijde omtrek en staan ironisch genoeg op een steenworp afstand van de HSL-tunnel onder het Groene Hart door. Daar hoor je echter niemand over.

Dit absurdisme staat nog los van de daadwerkelijke effecten van de windenergie. Bovenstaande opmerking is wat dat betreft een waarheid als een koe. Men sluit kerncentrales om windparken. Als de wind echter wegvalt, worden de kolencentrales gestart. Landen met een 'duurzame energievoorziening' als Duitsland en Denemarken hebben hun CO2-uitstoot dan ook zien stijgen sinds de grootschalige aanleg van die windhandel.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door mhkamp » wo 05 nov 2014, 10:34

Egbert schreef:Ik denk dat de overheid bij projecten als deze niet altijd zo happig is om jan en alleman te informeren. Want je weet dat de NIMBY's opstaan en alle eigenlijke en oneigenlijke argumenten gaan gebruiken om er tegen te vechten. Hoe ver woon je van het park af? Woon je in dezelfde gemeente?
Ik ga midden in het park wonen. Dus, ja, ik ben er wel bij betrokken.
RSK schreef:Helaas is het nogal eigen aan gemeenten om de besluitvorming zo min mogelijk transparant te houden. Hier is het ook al tientallen jaren gangbaar om belangrijke zaken procedureel zo te plannen dat de bezwaarperioden in de (zomer)vakanties vallen. Lekker makkelijk toch? Die inwoners komen alleen maar met lastig geneuzel.
Ah, vandaar. Dat is me dus niet opgevallen.

Dan denk ik toch dat men de plank volledig misslaat. Door juist informatie te gaan geven en over hoe iets komt lijkt mij dat je men daarvoor warm laat lopen. Nu zijn het vooral de actiegroepen die flink bezig zijn.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Kaaiman » do 06 nov 2014, 7:32

Typisch een vorm van planning volgens de oude weg. Er zijn vanuit de bestuurskunde en planologie allerlei vormen van procedures voorhanden, van inspraak tot de burger zèlf laten ontwikkelen en van alles daar tussenin, maar de koudwatervrees hè?

Gemeenten willen vaak niet flexibel zijn, bang voor precedentwerking. Projectontwikkelaars houden ook liever alles zelf in handen. Stel je toch eens voor dat door inspraak of samenwetking met burgers je je plannen of verdienmodellen zou moeten wijzigen.

Niet dat burgers heilig zijn, overigens. Maar voor een prettig proces met bevredigend resultaat is vertrouwensopbouw in het allervroegste stadium van essentieel belang. Dat lijkt hier een taai proces te worden met vooral boze gezichten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Kaaiman » do 06 nov 2014, 7:38

Overigens snap ik niet waarom men die windmolens nog altijd in het open veld wil neerzetten. Met de huidige afmetingen van de windturbines is de aanwezigheid van bomen niet relevant meer voor de opbrengsten. Tegelijkertijd zouden juist bomen de steeds groter wordende windmolens kunnen camoufleren op grondniveau.

Waarom geen windturbines in de bossen bovenop de Veluwe? Of in het Twentse coulisselandschap?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Mark » do 06 nov 2014, 7:50

Ik vermoed dat je dan al heel snel de argumenten van dat "het geluid van de windturbine het wild verstoort" en "vogels vliegen tegen de wieken aan" te horen krijgt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door RSK » do 06 nov 2014, 8:39

^^ Als ik even mag strepen in je opmerking...
Kaaiman schreef:Waarom geen windturbines in de bossen bovenop de Veluwe?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Attietattie » do 06 nov 2014, 8:44

mhkamp schreef:en ik weet, heel Nederland zit niet te wachten op windmolens met een piekhoogte van ongeveer 200m.
Ahum. :doei:

Ik ben er niet voor omdat het zo weinig rendement oplevert. Maar ik vind het wel een mooi gezicht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Palance » do 06 nov 2014, 18:38

Ik ook, ik vind het absoluut geen horizonvervuiling ofzo. Dan zou je dat van 'gewone' molens ook moeten vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Snelwegfreak » do 06 nov 2014, 18:50

Gewone molens zijn niet 100 of meer meter hoog, staan niet in enorme parken en geven 's nachts geen irritant lichtje waardoor ze altijd aanwezig zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Palance » do 06 nov 2014, 19:00

Dan maar een paar wolkenkrabbers doen? Behalve draaiende wieken geven ze ook irritantje lichtjes zodat ze altijd aanwezig zijn, staan bij elkaar en zijn ze 100 meter hoog.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Snelwegfreak » do 06 nov 2014, 19:06

Weer een vergelijking van niks. Wolkenkrabbers staan in centra van grote steden. Windmolens in het open land.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Palance » do 06 nov 2014, 19:13

Wolkenkrabbers kun je ook van ver zien, ook vanaf open land.

Het is maar net waar je je druk om maakt. Zo vind ik hoogspanningsmasten oelelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Ds79m » do 06 nov 2014, 20:31

Als de overheid morgen besluit om als prestige-project een wolkenkrabber neer te zetten midden in de open natuur, zou dat net zo belachelijk zijn. Alleen zou dat in tegenstelling tot windmolens nog enig nut kunnen hebben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Palance » vr 07 nov 2014, 6:51

Wellicht, maar het ging om 'horizonvervuiling', en niet om nut, vandaar mijn voorbeelden van een molen of een wolkenkrabber. Ik durf te beweren dat er hele volksstammen zijn die een nieuwe snelweg op een dijk door een open gebied nutteloos vinden :)

Of iets nut heeft of dat iets horizonvervuiling is, is subjectief. Ik heb zelf volstrekt geen moeite met (wind)molens, wolkenkrabbers of snelwegen op dijken. Wel weer met lelijke (=subjectief) industriegebieden langs die snelwegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door RSK » vr 07 nov 2014, 8:44

Palance schreef:Ik durf te beweren dat er hele volksstammen zijn die een nieuwe snelweg op een dijk door een open gebied nutteloos vinden :)
De snelweg is niet nutteloos, de dijk wel. Ik vind het persoonlijk uitermate belachelijk dat de A12 tussen Woerden en Gouda op een dijk ligt. Dat tast het open landschap net zo aan als die belachelijke rij aangeplante bomen ernaast.

Het punt met windmolens is dat ze nog een stukje hoger zijn dan die wolkenkrabbers van jou. De hoogste van Nederland staat in Rotterdam en meet zo'n 165 meter. Dat is nog geen 200, daarnaast staan de gebouwen hoger dan 100 meter in de grote steden en in Leeuwarden, Tilburg en Spijkenisse. De hoogste objecten in open landschap zijn doorgaans kerktorens. Die blijven (uitgezonderd Utrecht en Delft) allemaal onder de 100 meter.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door boe! » vr 07 nov 2014, 12:06

RSK schreef:De hoogste objecten in open landschap zijn doorgaans kerktorens. Die blijven (uitgezonderd Utrecht en Delft) allemaal onder de 100 meter.
Je vergeet een categorie: zendmasten voor radio, tv, satelliet, etc. Het hoogste object in mijn woonplaats is bijvoorbeeld een Digitenne-mast van 126 meter.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door waldo79 » vr 07 nov 2014, 12:36

^^Die zijn minstens zo afzichtelijk :yes:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door boe! » vr 07 nov 2014, 16:08

Ze verven ze tegenwoordig grijs, waardoor ze niet opvallen bij grauw weer. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Palance » vr 07 nov 2014, 18:12

Of worden verbouwd tot kerstboom in de winter :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door RSK » vr 07 nov 2014, 19:22

^^ Reken daar maar niet op dit jaar. Er is niet genoeg geld voor.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2014, 19:54

^^ Er is nog geen jaar geweest dat ik die boodschap niet kreeg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Vinny » zo 09 nov 2014, 17:23

SPOILER: TOON

Allemaal lettertjes op een lichtblauwe achtergrond. Ik zeg je: je reinste forumvervuiling. Deze post is een toonbeeld van hoe het wel moet. Zo hou je de discussie lekker overzichtelijk en vrij van storende elementen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door boe! » zo 09 nov 2014, 23:06

Attietattie schreef:^^ Er is nog geen jaar geweest dat ik die boodschap niet kreeg.
En ondanks die boodschap lukt het ieder jaar toch weer. Zo ook dit jaar.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door mhkamp » wo 10 dec 2014, 21:06

Waarom kijk ik hier nou niet zo raar van op?
DvhN schreef: De bevolking van de Gronings-Drentse Veenkoloniën heeft gesproken. Ruim 77 procent is tegen de komst van het windpark De Drentse Monden en Oostermoer.

Van de meer dan 10.000 onder omwonenden verspreide vragenlijsten in de gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn en Stadskanaal kregen de onderzoekers er ruim 4200 retour. ,,Dat is ruim voldoende respons om de uitkomsten van het onderzoek door te trekken naar de regio'', zegt Bert Westerink van het onderzoeksbureau Enneus.

Bron en lees meer in het betaalde gedeelte
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door RSK » wo 10 dec 2014, 23:24

^^ Mooi dat de bevolking zo van zich laat horen. Ik zie de voorstanders er echter nog wel van maken dat van de 10.000 ondervraagden slechts 3.200 negatief reageerden, dus dat de aanleg gewoon door kan gaan. Een dossier om in de gaten te houden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Projecten: Overheid, Projectontwikkelaars & de Media

Bericht door Ds79m » do 11 dec 2014, 6:51

^^ Het standaard antwoord wanneer bijna iedereen tegen is zal wel volgen: "Ondanks de overweldigend negatieve respons, wijst de plaatselijke PvdA-wethouder erop dat hij ook veel positieve reacties gehoord heeft."
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie