Als Europa één font zou invoeren...

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie

Als Europa één font zou moeten invoeren wat wordt het?

Peiling eindigde op za 31 jan 2015, 23:55

ANWB / RWS (NL)
17
44%
Arial
0
Geen stemmen
Astra Frutiger (CH)
1
3%
Caractérs (F)
1
3%
Clearview (VS)
0
Geen stemmen
DIN (D / CZ)
12
31%
Drogowskaz (PL)
0
Geen stemmen
Grotesk (SK)
0
Geen stemmen
SNV Becker (B) (L)
3
8%
Tiresias (Almelo / Zoetermeer)
0
Geen stemmen
Tratex (S)
1
3%
Univers (NS)
1
3%
Útjelzes (H)
1
3%
Tern (A) (EU)
1
3%
Transport (UK)
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door mhkamp » vr 21 nov 2014, 23:55

... wat zou er gekozen moeten worden?

Her en der in de topics over lettertypes / fonts lees ik de voor- en nadelen over een lettertype, maar ik ben benieuwd hoe de verhoudingen op dit forum zijn. Ik stel dus de vraag:

Stel je voor dat Europa één lettertype zou invoeren. Dit lettertype moet voor geheel Europa gaan gelden en in een verdrag gezet worden, zodat lidstaten bij het vernieuwen / vervangen van de bewegwijzering hier aan gaan houden. Wat voor lettertype moet er op komen? Wat is je voorkeur?

Kies en zet eventueel je motivatie er onder. Poll loopt tot 31 januari 2015.

Fonts die niet in Europa gangbaar zijn mogen uiteraard, mits met motivatie, gemeld worden.

Alle beschikbare fonts zijn nu aanwezig.

Let op : Het gaat niet om de lay-out van een bord en / of doelensystematiek. Dit topic gaat primair over de in te voeren lettertype / font :!:
Laatst gewijzigd door mhkamp op za 22 nov 2014, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Rene » za 22 nov 2014, 0:20

Er moet niet één lettertype komen. Nergens voor nodig, nodeloze bureaucratie.

Hooguit zou een set van 'voor bewegwijzering ongeschikte fonts' moeten worden vastgesteld.
In die lijst zou m.i. moeten staan dat alle serif fonts ongeschikt zijn, alsmede bewegwijzering uitsluitend gebruikmakend van kapitalen (hoofdletters).
Bovendien moet er voor bewegwijzering altijd een aanpassing aan een bestaand font worden gedaan in de zin van stokdiktes en spatiëring.

Het beste is om een speciaal voor bewegwijzering ontworpen font te gebruiken.
Wat mij betreft staat Highway Gothic/Interstate/RWS daarbij bovenaan, maar DIN en Transport vind ik ook nog alleszins acceptabel.


NB: je bent in je poll nog vergeten:
Arial
Astra Frutiger
SNV Becker
Clearview
Tiresias
Tratex
Univers
Útjelzes
Laatst gewijzigd door Rene op za 22 nov 2014, 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Coen Tunnel » za 22 nov 2014, 0:25

mhkamp schreef:Ik heb bewust niet alle fonts genoemd, ik hoop op begrip.
Ik vind SNV toch wel missen tussen de keuzemogelijkheden. Het lettertype dat niet alleen in België wordt gebruikt, maar ook op sommige wegwijzers in Luxemburg, oudere wegwijzers in Zwitserland, Roemenië, Bulgarije en de meeste ex-Joegoslavische landen. En het is zeker geen slecht lettertype.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Coen Tunnel » za 22 nov 2014, 0:27

Rene schreef:Het beste is om een speciaal voor bewegwijzering ontworpen font te gebruiken.
Wat mij betreft staat Highway Gothic/Interstate/RWS daarbij bovenaan, maar DIN en Transport vind ik ook nog alleszins acceptabel.
Grappig dat je DIN 1451 noemt, dat is juist niet specifiek voor bewegwijzering ontworpen. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Rene » za 22 nov 2014, 0:39

DIN is oorspronkelijk ontworpen voor de spoorwegen. Van oorsprong sterk geometrisch, sans-serif en met een redelijke spatiëring, en daarmee ook geschikt voor bewegwijzering.
DIN is echter na WO-II doorontwikkeld, waarbij DIN1451 wel degelijk geschikt werd gemaakt voor bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Jeroen » za 22 nov 2014, 2:00

Ik ken niet de namen van alle fonts, maar ik vind het persoonlijk het font wat men in Noorwegen gebruikt nog het beste font wat ik in europa tegen gekomen ben. Duitsland en Kroatië scoren ook hoog.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Rein » za 22 nov 2014, 9:18

mhkamp schreef:Dit lettertype moet voor geheel Europa gaan gelden en in een verdrag gezet worden
Binnen de EU wordt voornamelijk gewerkt met Richtlijnen en Verordeningen en dus niet zo zeer met verdragen. Een Verordening is rechtstreeks geldig binnen de hele EU, een Richtlijn moet eerst nog in nationale regelgeving worden geïmplementeerd.

Wat mij betreft regelt de EU niets op dit punt. De EU doet al veel te veel en zou alleen dingen moeten regelen die echt grensoverschrijdende impact hebben. Het lettertype van bewegwijzering valt hier duidelijk niet onder.

SjorsB
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 19:38
Locatie: Schiedam (NL)

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door SjorsB » za 22 nov 2014, 9:29

Europa =/= EU ;) Waar haal jij de EU plots vandaan?
Post bijna nooit wat // Atlantis

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door mhkamp » za 22 nov 2014, 10:01

Zo, alle fonts zijn nu aanwezig.
Rein schreef:Binnen de EU wordt voornamelijk gewerkt met Richtlijnen en Verordeningen en dus niet zo zeer met verdragen.
Dat mag uiteraard ook. Zo bekend ben ik niet met de EU / Europa en hoe men dat documenteert.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Pino » za 22 nov 2014, 10:43

Jeroen schreef:Ik ken niet de namen van alle fonts, maar ik vind het persoonlijk het font wat men in Noorwegen gebruikt nog het beste font wat ik in europa tegen gekomen ben. Duitsland en Kroatië scoren ook hoog.
Het Noorse lettertype heet Trafikkalfabetet. Zit dicht in de buurt van het Duitse, maar wijkt op een aantal punten af. In Kroatië gebruiken ze SNV.

Ikzelf vind DIN Mittelschrift altijd een prettig uitgangspunt voor bewegwijzering. Het is niet alleen in het algemeen goed leesbaar, maar heeft ook een aantrekkelijk ruimtebeslag. Het is geen lettertype dat je bij het minste of geringste dwingt tot de keuze 'groter bord, indikken, kleiner lettertype of afbreken'. De critici zullen in DIN altijd wel wat verbeterpunten vinden -een g die niet open genoeg is of zo-, maar voor mij als weggebruiker en hobby-ontwerper is het een heerlijk lettertype. Je zwak voor de Noorse letter kan ik tegen die achtergrond ook wel begrijpen. Maar ik ken die letter alleen van foto's.

De Interstate-letter blijf ik ook sterk vinden, en daarmee dus ook de Nederlandse RWS-letters. Alleen het ruimtebeslag van Series E is aan de grote kant en ik zit niet te wachten op borden met Series E in combinatie met Series D. Series D zou wat mij betreft een goede standaard zijn, zoals het nu ook lijkt te worden op het Nederlandse OWN. Om politiek-praktische redenen ligt het echter voor de hand om, wanneer het tot een pan-Europese letter zou komen, in te zetten op DIN. Het gebruik in een van de grootste Europese landen en het gebruik van zusjes in weer andere landen maakt het een politiek haalbaardere keuze dan enige andere keuze.

Over politieke haalbaarheid gesproken: er zijn natuurlijk nog twee andere lettertypen die in meerdere grote Europese landen worden gebruikt. Dat zijn Transport en SNV. Transport is, als je puur naar de bevolkingsaantallen kijkt van de landen waarin Transport of een Transport-afgeleide wordt gebruikt, feitelijk de grootste van allemaal. Met het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Portugal en Italië plus nog een paar kleinere landen bedient dit lettertype een kleine 200 miljoen Europeanen. En ik vind ik het een mooi lettertype dat leesbare borden kan opleveren. Het is echter redelijk breedgewaaierd, waardoor je al heel snel in de squeeze terecht komt. SNV is ook een lettertype met een onaantrekkelijk ruimtebeslag. Je ziet hoe snel men in België over moet aan de condensed versie. Het lettertype heeft me nooit echt kunnen bekoren. De vormen van de cruciale letters als a en e vind ik onprettig (te weinig 'blauwvlak') en dan heb je nog allerhande technisch commentaar dat ik graag overlaat aan de experts.

Maar het grootste politieke haalbaarheids-probleem blijft de noodzaak van harmonisatie. Die bestaat wat mij betreft niet. Niet voor niets heeft de EU op dit punt nog nooit iets ondernomen, terwijl ook het Verdrag van Wenen vrijwel niets bepaalt over richtinggevende bewegwijzering. Het hoogst haalbare zou zijn het vastleggen van wat minimumeisen, zoals Rene die al noemt.
Laatst gewijzigd door Pino op za 13 jun 2015, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door nederland24 » za 22 nov 2014, 11:14

Ik heb op het Nederlandse lettertype gestemd. Mooi en duidelijk. Helaas is de uitvoering soms wat minder.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Chris » za 22 nov 2014, 11:20

Wat je vaak ziet in dit soort discussies is dat men het eigen vertrouwde lettertype / bewegwijzering de beste vind. Vraag een Brit welk land de beste bewegwijzering heeft, en er is een grote kans dat hij het Verenigd Koninkrijk noemt. Vraag een Duitser of Fransman hetzelfde, en ze zullen ook hun eigen land noemen. Wat wij minpunten vinden, zien zij niet als problematisch.

Wat in elk geval duidelijk is, is dat er zeker geen eenduidigheid is qua lettertype en bewegwijzering in Europa, ook niet na 60 jaar van intensieve verkeerskundige ontwikkelingen. Dat hangt ook wel een beetje samen met 'wij doen het altijd al zo, dus waarom zouden we het veranderen'.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Davy » za 22 nov 2014, 11:29

^^ Dat zeg ik ook altijd, en dat maakt in mijn ogen veel van dit soort discussies al bij voorbaat half verloren. Zie ook de discussies over Belgische bewegwijzering op dit forum.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Ds79m » za 22 nov 2014, 11:29

Chris schreef:Wat je vaak ziet in dit soort discussies is dat men het eigen vertrouwde lettertype / bewegwijzering de beste vind. Vraag een Brit welk land de beste bewegwijzering heeft, en er is een grote kans dat hij het Verenigd Koninkrijk noemt. Vraag een Duitser of Fransman hetzelfde, en ze zullen ook hun eigen land noemen. Wat wij minpunten vinden, zien zij niet als problematisch.
Ik zou dit nog sterker durven te stellen, namelijk dat nagenoeg vergelijkbare bewegwijzeringsontwerpen, die hier soms op het forum passeren, anders beoordeeld worden vanwege de tekst op de borden. Als dit vertrouwde namen als Utrecht, Gorinchem of Amersfoort zijn, vindt het forum die ontwerpen doorgaans beter dan wanneer het zelfverzonnen plaatsnamen zijn uit een fictief land of iets als Scandinavische plaatsnamen ofzo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Jeroen » za 22 nov 2014, 11:52

Chris schreef:Wat je vaak ziet in dit soort discussies is dat men het eigen vertrouwde lettertype / bewegwijzering de beste vind. Vraag een Brit welk land de beste bewegwijzering heeft, en er is een grote kans dat hij het Verenigd Koninkrijk noemt. Vraag een Duitser of Fransman hetzelfde, en ze zullen ook hun eigen land noemen. Wat wij minpunten vinden, zien zij niet als problematisch.

Wat in elk geval duidelijk is, is dat er zeker geen eenduidigheid is qua lettertype en bewegwijzering in Europa, ook niet na 60 jaar van intensieve verkeerskundige ontwikkelingen. Dat hangt ook wel een beetje samen met 'wij doen het altijd al zo, dus waarom zouden we het veranderen'.
Ik denk dat het nooit verkeerd is om over de grens te kijken om je eigen bewegwijzering te kunnen verbeteren. Gewenning onder gebruikers zal altijd meespelen natuurlijk (hoewel je je kunt afvragen hoeveel waarde je daar aan moet hechten als mensen nog nooit zelf in het buitenland gereden hebben), maar je mag er mag er toch vanuit gaan dat beleidsmakers verder kijken dan hun neus lang is en niet in zo'n aartsconservatieve houding vastgeroest blijven zitten.

Trouwens, ik vind als Nederlander de Nederlandse bewegwijzering verre van de beste van Europa, zeker wat betreft het OWN niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Vinny » za 22 nov 2014, 12:22

Chris schreef:Wat je vaak ziet in dit soort discussies is dat men het eigen vertrouwde lettertype / bewegwijzering de beste vind. Vraag een Brit welk land de beste bewegwijzering heeft, en er is een grote kans dat hij het Verenigd Koninkrijk noemt. Vraag een Duitser of Fransman hetzelfde, en ze zullen ook hun eigen land noemen. Wat wij minpunten vinden, zien zij niet als problematisch.

Wat in elk geval duidelijk is, is dat er zeker geen eenduidigheid is qua lettertype en bewegwijzering in Europa, ook niet na 60 jaar van intensieve verkeerskundige ontwikkelingen. Dat hangt ook wel een beetje samen met 'wij doen het altijd al zo, dus waarom zouden we het veranderen'.
Op veel internationale fora geldt dan de regel dat je niet op je eigen land mag stemmen :)
Dan geeft de uitkomst van een stemming wel degelijk wat weer over de algemene kwaliteit van de bewegwijzering.

Het Britse lettertype wordt overigens ook in andere landen gebruikt, uit mijn hoofd: Denemarken en Portugal.

De vraag van TS zou ik liever stellen als: Stel je dat je de opdracht krijgt om in Spokanië het lettertype te kiezen, welk lettertype zou jij dan op de bewegwijzering willen zien? Dat vermijdt tamelijk irrelevante discussies over de besluitvormingsprocessen in de Europese lidstaten en gekrakeel over instituties als de EU of de Raad van Europa (geestelijk vader van de E nummers). Dat kunnen best interessante discussies zijn, maar passen meer in een eigen draad terwijl deze discussie over lettertypes moet gaan.

Persoonlijk vind ik Interstate/Ee een fijn lettertype dat wat mij betreft prima op autosnelwegbewegwijzering gebruikt kan worden. Samen met SNV vormen ze de generatie "brede lettertypes".

DIN1451 is wat smaller, gevolgd door de modernere lettertypes Frutigner, Clearview, Dd en TERN. Hoewel die laatste lettertypes beter (moeten) zijn dan hun voorganger leidt het er vooral toe dat de wegbeheerders van mening zijn dat de borden kleiner en meer opgepropt kunnen worden waardoor de leesbaarheid achteruit gaat. Iets dat met Ee of met SNV minder snel zal gebeuren.
Eigenlijk zie je ook wel dat Ee niet goed matcht met de ontwerpprincipes van NBA om maar wat te noemen.

Ik zie het liefste wegwijzers zonder franje en opsmuk met lekker veel blauwvlak, maar wel met grote letters. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Pino » za 22 nov 2014, 12:30

Vinny schreef:Op veel internationale fora geldt dan de regel dat je niet op je eigen land mag stemmen :)
Dan geeft de uitkomst van een stemming wel degelijk wat weer over de algemene kwaliteit van de bewegwijzering. Het Britse lettertype wordt overigens ook in andere landen gebruikt, uit mijn hoofd: Denemarken en Portugal.
Dat maakt die internationale benadering hier wel zo lastig. Je stemt braaf op het buitenland dat je gekloond hebt c.q. jou gekloond heeft. Alle Nederlanders: graag stemmen op Interstate 8-)

Het Deense Vejtavleskrift is inderdaad een zusje van Transport, evenals het Italiaanse Alfabeto Normale en het Spaanse Carretera Convencional. Portugal en Ierland gebruiken volgens mij direct Transport. Hier een overzicht van de families die er bestaan binnen Europa wat dit betreft. Jammer alleen dat Nederland vertegenwoordigd is door Uu.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Mandelsoft » za 22 nov 2014, 17:44

Ik vind zelf het Deense Vejtafletskrift er net iets beter uitzien dan Transport. Vooral de 2, 5, 6 en 9 vind ik mooier in die variant:
Afbeelding

Ik heb gestemd op DIN1451, omdat dit lettertype een prima combinatie heeft van gering ruimtebeslag en goede leesbaarheid. Highway Gothic en Traffikalfabetet zijn gedeeld tweede en Vejtafletskrift en Frutiger staan gedeeld derde.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
riiga
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 17:31
Locatie: Linköping, Zweden

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door riiga » ma 24 nov 2014, 12:58

Tratex! :mrgreen:
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Chris » ma 24 nov 2014, 14:49

Tratex is op zich een leesbaar font voor een kapitaalschrift, maar de spatiëring is daardoor erg groot waardoor borden al snel erg breed worden. In Zweden gaan ze zelfs zo ver dat er geen standaard afmetingen voor bewegwijzering is, elke wegwijzer is aangepast op de situatie ter plekke, waardoor het nogal rommelig oogt.

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door PatrickOudejans » do 25 dec 2014, 21:30

DIN 1451, maar dan wel zonder Engschrift en een niet te kleine spatiëring. In vergelijking met ANWB is DIN ruimtebesparender, alhoewel de introductie van Dd dit al aardig heeft ondervangen. De lettervormen van DIN vind ik net ietsje prettiger maar ANWB (Dd) staat voor mij op een goede tweede plaats.
Groetsels, Patrick

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Rene » vr 26 dec 2014, 0:16

ANWB Dd bestond niet, en bestaat niet.
Het is RWS-Dd, een andere benaming is Highway Gothic (Interstate) D(M).

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Robbert297 » zo 28 dec 2014, 20:18

Heb zelf gekozen voor DIN. Vind het een prettig lettertype. RWS-Dd staat ook bij mij op een goede tweede plek, alleen vind ik RWS-Dd net wat te klein. Het mocht van mij wel wat groter.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op zo 28 dec 2014, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Rene » zo 28 dec 2014, 20:23

In het verleden wel eens wat verschillende schriften naast elkaar vergeleken.

Hierbij een herupload...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door mhkamp » zo 28 dec 2014, 21:11

Het gros kiest voor ANWB / RWS. Dat verbaast me enigszins, daar ik toch wel meer DIN had verwacht.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Als Europa één font zou invoeren...

Bericht door Chris » zo 28 dec 2014, 21:18

Het gaat niet alleen om het lettertype, maar ook de grootte daarvan. Mij valt altijd op bij het bewerken van mijn wegenfoto's hoe Duitse wegwijzers zoveel beter leesbaar zijn als in veel andere landen. Polen gebruikt een veel te klein lettergrootte, het Franse lettertype is weer te rommelig.

Plaats reactie