Ach, in België gebruiken ze ook 6 cijfers.Palance schreef:Oef, het kanton Tuzla heeft 6-cijferige wegnummers geïntroduceerd![]()
Ik hoop niet dat die ooit op wegwijzers terecht zullen komen.

Moderator: Moderatoren
Ach, in België gebruiken ze ook 6 cijfers.Palance schreef:Oef, het kanton Tuzla heeft 6-cijferige wegnummers geïntroduceerd![]()
Ik hoop niet dat die ooit op wegwijzers terecht zullen komen.
Zie Član 6: binnen twee jaar moeten er borden komen. Wellicht km-paaltjes e.d.Palance schreef:Ik hoop niet dat die ooit op wegwijzers terecht zullen komen.
De regering van de Federatie BiH heeft vandaag de "Beslissing tot de kategorisatie wegen in snelwegen, expresswegen, magistrale wegen en regionale wegen", de daarin genoemde termijn van 15.11.2014, gewijzigd in 15.3.2018. De wijziging van deze beslissing gaat in direct na bekendmaking en zal tevens worden gepubliceerd in het "Staatsblad FBiH"
Ik lees ook echter andere verhalen. De nieuwssite Večernji.ba meldt dat er in theorie wel geld zou zijn, alleen heeft de regering op eigen houtje gehandeld door dit besluit te nemen zonder toestemming van de ministeries van infrastructuur en financiën, die nu dwars liggen: Blijkbaar ligt de beslissing bij hen. In dat geval lijkt het dus om een politiek machtsspelletje te gaan.Regering FBIH sloopt het besluit over hercategorisatie van wegen, slechts 2 dagen voor het begin van de wijzigingen.
Dat Bosnië-Herzegovina een absurd land is en dat besluiten zomaar worden genomen en gewijzigd, bewijst de laatste zitting van de FBIH op 13 november, waar ook het besluit tot de hercategorisatie van wegen is gewijzigd. Het regeringsbesluit waardoor enkele regionale wegen overgegaan zouden zijn naar magistrale wegen, waaronder de R424 Mostar-Čitluk-Ljubušli, is uitgesteld met 4 jaren, om precies te zijn, 15 maart 2018!
Om het interessanter te maken, het besluit is op 20 maart genomen door een demissionaire regering in een verkiezingsjaar zonder enige strategie en berekening, waarvan de schade nu wordt afgewenteld op alle bestuurders die dagelijks de wegen berijden met kuilen in overvloed.
Ik vond wat filmpjes uit die regio - en dus ook van de grensovergangen.Palance schreef:En we hebben bewijs - en meteen een beeld van hoe de M8 eruit ziet/zag.Palance schreef:M8...
Er is daar wel degelijk een verbinding tussen beide landen. De weg is echter zeer slecht (grotendeels niet geasfalteerd) en de grensovergang is alleen bedoeld voor lokale bewoners. Mijn antwoordgever gaf nog mee dat deze route sowieso niet aan te raden is, behalve voor natuurliefhebbers en avonturiers. Ik heb ooit een filmpje gezien van de weg, maar kan hem helaas niet zo snel terugvinden.
Dit is de grensovergang Šula (aan de Montenegrijnse zijde) waar de Bosnische M8 overgaat in de Montenegrijnse R21. (printscreentje uit een PDFje waar ik dit aantrof)
http://naslag.autosnelwegen.net/GP-Sula.png
Vroeger was de R448 de M5. Ik wist niet eens dat dat veranderd was.Palance schreef: Net na de kruising met de R448 (doorgaand verkeer kan beter die R448 nemen). De M5 is hier nog een goede weg.
En het mooiste: de snelwegstatus begint bij de afrit naar Klašnice, nog geen anderhalve kilometer verderop.Palance schreef:In Glamočani, ten noorden van Banja Luka heeft de wegbeheerder Putevi Srpske enkele jaren terug voor veel geld een tolstation neergezet op de 2x2-weg E611/M16, met uiteraard de bedoeling om tol te innen.
Misvattinkje: volgens de Bosnische wegenwet mag alleen tol worden geheven op snelwegen en expresswegen (brze ceste). En officieel heeft de M16 ter plekke de status van Magistralni Put. Ofwel, tol heffen mag niet.
De wegbeheerder heeft al verzocht om de status van de weg aan te passen, maar het ministerie van verkeer wil er niet aan. Gevolg: de huisjes zullen weer afgebroken moeten worden. In totaal heeft de wegbeheerder een miljoen aan euro's over de balk gesmeten.
Absoluut. Ik heb er al wat van gebruikt, maar nog lang niet allesChris schreef:Mooi boekwerk om doorheen te bladeren. Bosnische snelwegen zijn fotogeniek. Er staan qua kunstwerken ook interessante data in die voor de Wegenwiki wellicht mooi zijn.