[A012] Gouda - Utrecht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door waldo79 » di 02 dec 2014, 20:54

Nox is stikstofoxide. Bedoel je niet fijnstof?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » di 02 dec 2014, 21:10

^^ Als ik die documenten goed heb doorgebladerd, begrijp ik dat het vast zit op een stukje van 200 meter bij Gouda en een stukje van 300 meter bij Harmelen. Waarom heeft men dan niet de moeite genomen om op de tussenliggende 19 kilometer wel alvast 130 in te voeren? Voor mijn part slechts de 17 kilometer tussen de aansluitingen 11 en 14, als dat makkelijker is. Het had de nodige borden A1-120 gescheeld en op Rijksweg 12 neemt men het toch al niet al te moeilijk, een snelheidsgebiedje meer of minder.

Opmerkelijk overigens dat beide piekpunten op zeer korte afstand voorzien worden van een extra weg. Bij Harmelen ligt de nieuwe N419 (die 17 december opent) er pal naast en bij Gouda is men bezig met de extra Gouwekruising. Zouden die projecten door het wegtrekken van verkeer van de rijksweg niet al voor een reductie zorgen? Met name bij Gouda is er nu de nodige congestie die men hoopt op te lossen met die nieuwe weg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Chris » do 04 dec 2014, 15:31

Op 27 november 2014 is een verkeerbesluit genomen om de plusstrook op de A12 tussen Woerden en Gouda permanent open te stellen voor het verkeer met een maximumsnelheid van 120 km/h, behalve het korte stukje bij het Gouwe-aquaduct.

http://www.platformparticipatie.nl/proj ... rsbesluit/

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » do 04 dec 2014, 18:19

^^ Goede zaak. Maar waarom vermeldt men nergens in het verkeersbesluit dat de maximumsnelheid 120 km/h zal zijn? In tegenstelling tot het moment van de eerdere verkeersbesluiten is nu 130 km/h de standaard, je zou dan verwachten dat een 'uitzondering' van 120 km/h wordt opgenomen in het verkeersbesluit. Gelet op het punt uit de eerdere berichten, zou specifiek het gedeelte waar nu permanent een extra strook komt, probleemloos naar 130 kunnen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door boe! » do 04 dec 2014, 19:00

RSK schreef:Maar waarom vermeldt men nergens in het verkeersbesluit dat de maximumsnelheid 120 km/h zal zijn?
Op pagina 2 staat het volgende:
Bij permanente openstelling van de plusstrook op het traject van de A12 tussen
km 44,25 en km 29,4 is de maximumsnelheid 120 km/uur. Bij een gesloten
plusstrook op het traject van de A12 tussen km 29,4 en km 27,0 is de
maximumsnelheid 120 km/uur. Bij een open plusstrook op laatstvermeld traject is
de maximumsnelheid 100 km/uur.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » do 04 dec 2014, 20:34

Ja in het verkeersbesluit wel ja. Maar in het ontwerpverkeersbesluit staat het redelijk verholen.

Er staat een soort inleidinkje halverwege dat er eens een eerder verkeersbesluit was dat er spitsstrookborden kwamen, breedtebeperkingen een 100 bij opening.
Daarna volgt een hele verhandeling dat hij permanent wordt, dat de breedte wordt aangepast, dat het niet veel in geluid scheelt, en bla die bla, en men eindig met " we heffen de strook dus op. Ik trek mijn oude verkeersbesluit in en oh ja bij een open spitsstrook blijft het 100 km. Ik zet daar een bord neer bij km 28zoveel.

Uit dat laatste stuk kun je afleiden dat het besluit 100 km in te voeren dus is ingetrokken en dan valt het terug naar de nog wel geldende 120 zonder spitsstroken. Een redelijke jurist of een goede lezer haalt dat er zo uit, maar ik denk dat de gemiddelde nimby of geitenwollensok het vaak zal missen.


En 130 zou dus gewoon gekund hebben, het zijn inderdaad maar paar stukjes in die rapporten met problemen. Een paar muurtjes bij de boerderij in Harmelen en paar van die plekken was genoeg. Alleen kost een paar miljoen, en dat mocht niet van de kamer toen.

En in deze regering is de snelheid ook een compromis. De minister mag haar geleidelijke beleid zonder extra middelen voortzetten.

Ik moet zeggen dat ik de A12 dan nog een van de beter gemotiveerde stukken vind. Bij de invoering gold nogal "bij twijfel maar niet en bij iets ergens maar meteen flink baanvak op 120 houden".
Heel veel stukken 120 weg zijn eigenlijk volgens mij nog helemaal niet goed onderzocht. Er is een summiere analyse geweest en dat was het. Zagen ze natuur in de buurt dan kwam het op een lijstje " onderzoeken. Maar volgens mij zijn bij de wegen op de Veluwe die onderzoeken nog niet geweest.
Ook met fijnstof is het wat grof geweest. De A12 is goed bekeken, als grote as is die meteen zorgvuldig bekeken, maar verder hebben ze volgens de rapporten in de hele randstad standaard alles op 120 gehouden overdag als generieke fijnstofmaatregel.

Hadden ze dit soort onderzoekjes maar overal gedaan, en gedeeld. En dan ook 130 buiten de rode vlekjes. Dan zou het heel wat meer draagvlak hebben. Maar er mocht ook geen extra geld in onderzoek :ongeduldig:

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Albaufstieg » do 04 dec 2014, 20:48

Boerenkool schreef:De A12 is goed bekeken, als grote as is die meteen zorgvuldig bekeken, maar verder hebben ze volgens de rapporten in de hele randstad standaard alles op 120 gehouden overdag als generieke fijnstofmaatregel.
Met uitzondering van een stukje A4 bij Hoofddorp en de A5 tussen knp. de Hoek en knp. Raasdorp. ;)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » do 04 dec 2014, 20:58

A4 en A2 zijn ook apart bekeken als belangrijke hoofdas.

Die 130 bij Schiphol in d ebuurt vind ik eigenlijk absurdistisch.
Altijd overal wordt er enorm op de luchtkwaliteit gelet en getoetst, en dan net op de plek waar de kerosinedampen je direct op je keel slaan mag je 130.
Ik krijg direct luchtwegklachten bij windstil weer bij Schiphol, is dat uitlaatgas toevalling fijnstofarm en stikstofarm ofzo?
Heel raar.
Of is het toch politiek, leg maar eens uit dat als de normen overschreden worden de autos niks mogen maar Schiphol door mag groeien.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door boe! » do 04 dec 2014, 21:05

Boerenkool schreef:Ja in het verkeersbesluit wel ja. Maar in het ontwerpverkeersbesluit staat het redelijk verholen.
Dat klopt en dat is ook als zodanig erkend in de Nota van Antwoord en aangepast in het besluit.
Nota van Antwoord schreef:1. Bij permanente openstelling van de plusstrook op het traject van de A12 tussen km 44,25 en km
29,4 is de maximumsnelheid 120 km/uur. Dit is verduidelijkt in het verkeersbesluit.
2. Bij een gesloten plusstrook op het traject van de A12 tussen km 29,4 en km 27,0 is de
maximumsnelheid 120 km/uur. Bij een open plusstrook op dit traject is de maximumsnelheid 100
km/uur. Dit is verduidelijkt in het verkeersbesluit.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » do 04 dec 2014, 21:45

Klopt, maar dat is dan na de inspraakmogelijheid.
En zonder ingesproken te hebben heeft een beroep meestal ook geen zin.

Ze kunnen nog bij de rechter roepen " ja maar wist t niet, is achteraf pas ingebracht". En rechters honoreren dat soort argumenten dan ook vaak. Edoch, in juridiscie zin is het klip en klaar. Besluit met 100 wordt ingetrokken, en de honderd is als deel van dat besluit ook aangehaald. Een rechter zegt dan: de groetsels.

Toch zullen er vast mensen zich gefopt voelen, je moet heel goed lezen of jurist zijn.

Weinig reacties ook, grootste deel van halve professionals als gemeentes.

Ontwerpverkeersbesluit:
http://www.platformparticipatie.nl/Imag ... 351983.pdf

Ik denk dat het een slimmigheidje van het ministerie is. Werkt natuurlijk maar 1 keer, maar ze zijn wel meteen van de meest onbegrepen en breedste plusstrook af, dat is een flinke slag.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door waldo79 » vr 05 dec 2014, 12:53

Boerenkool schreef:Klopt, maar dat is dan na de inspraakmogelijheid.
En zonder ingesproken te hebben heeft een beroep meestal ook geen zin.
De regel is dat je eerst inspreekt en is je inspraakreactie niet naar tevredenheid afgehandeld, dat je daarna beroep instelt.
Geen inspraakreactie: kans is bijna 100% dat je beroep strand.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » do 11 dec 2014, 23:11

Inmiddels ook een aankondiging in het Bodegraafs Nieuwsblad. Weinig anders dan wat hier al gemeld was omtrent de procedures. Enige wat ik voor het eerst lees (kan me ontgaan of ontschoten zijn), is dat de planning is om te beginnen zodra het verkeersbesluit onherroepelijk is. Men is voornemens de werkzaamheden eind 2015 af te ronden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » di 16 dec 2014, 18:27

:facepalm: :facepalm: (want één :facepalm: dekt de lading hier niet)
Digitale Bodegraafse Krant schreef:De ChristenUnie maakt zich zorgen over de Milieubelasting ten gevolge van permanente openstelling spitsstrook A12. Daarom gaan ze een motie indienen tijdens de gemeenteraad van aankomende woensdag 17 december. Lees hier de motie, welke ingediend gaat worden.
De raad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

In vergadering bijeen op woensdag 17 december 2014,

Overwegende,
• dat Rijkswaterstaat in de regionale bladen van week 50 haar besluit heeft kenbaar gemaakt m.b.t. de permanente openstelling A12 Woerden-Gouda.
• dat over de gevolgen hiervan door de ChristenUnie schriftelijke vragen zijn gesteld.
• dat door het college van Bodegraven-Reeuwijk zienswijzen zijn ingediend.
• dat van 5 december tot 15 januari beroep ingesteld kan worden door degenen die zienswijzen hebben ingediend.
• dat de onderbouwing in aanvullende schriftelijke vragen niet is gegeven.
• dat Rijkswaterstaat stelt dat t.a.v. de Wet Milieubeheer hoofdstuk 11 m.b.t. tot geluidsproductieplafonds op de referentiepunten geen normoverschrijding plaatsvindt en daarom geen metingen op woningniveau hoeft plaats te vinden.
• dat Rijkswaterstaat er in haar motivering van uitgaat dat door monitoring middels het rekenmodel de grenswaarden voor PM10 en NO2 tijdig en blijvend worden gehaald.
• dat in het besluit geen wijziging is opgenomen van de snelheid van 120 km naar 100 km zoals nu wel van toepassing is bij de 3-baans openstelling.
• dat op geen enkele wijze tegemoet wordt gekomen door metingen te verrichten op de gevels van woningen te Bodegraven en Reeuwijk.
• dat uit een rapport rond de start en landingsbanen bij Schiphol onlangs is gebleken dat de situatie aldaar wat betreft het fijne fijnstof en de gevolgen daarvan gelijk gesteld moet worden met wijken welke grenzen aan snelwegen.
• dat de risico’s zijn vertaald in een eerdere sterftekans van 9 – 12 maanden.

Roept het college op:
- Bezwaar aan te tekenen tegen het besluit van Rijkswaterstaat.
- Hierbij de maximaal toegestane snelheid te betrekken.
- Een onafhankelijk onderzoek te laten plaatsvinden waarin de belasting wordt gemeten en de mogelijke gezondheidsrisico’s in beeld gebracht.
- De gemeenteraad hierover te rapporteren.
- Op dit terrein samenwerking te zoeken met de plaatsen Woerden en Gouda.

En gaat over tot de orde van de dag.

ChristenUnie

Mark Koudijzer
Arie de Groot
We kunnen alleen maar hopen dat deze kolder niet wordt aangenomen, helaas vrees ik het ergste aangezien dit een coalitiepartij is. Waarom moedwillig een proces gaan vertragen wat uiteindelijk (vanwege de reeds gegeven onderbouwing) toch doorgang zal vinden? Verder zijn met dit soort acties de nodige kosten gemoeid, kennelijk wordt dat betaald van al dat geld dat deze quasi-failliete gemeente niet heeft.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » di 16 dec 2014, 21:57

Die gemeente heeft inderdaad al een zienswijze ingediend maar die is door de minister goeddeels terzijde geschoven.

Zie zienswijze 2 in dit document.
http://www.platformparticipatie.nl/Imag ... 361010.pdf

Ik geef een beroep niet zo veel kans, er zit veel mening in, maar weinig koppeling aan de jurisprudentie. Die christenunie zegt: fijnstof is stom, en jullie gaan niet eens fijnstof en geluid meten maar alleen maar zo'n model gebruiken. En die geluidsweerkruimte van 1,5 db mag je niet zomaar gebruiken en mag je wel zomaar harder.

Maar er zijn in het verleden al vaker uitspraken geweest in zaken met dezelfde themas. De lijn van de rechter tot op heden is: ja, met een model werken mag, meten hoeft niet. Model hoeft ook niet perfect te zijn zo lang je maar niet oogkleppen opzet en signalen tegendeel bewust negeert.
Werkruimte geluid bestaat, beetje extra geluid mag naar eigen inzicht minister. Snelheid is daarvoor een motivatie de gekdig is.
Fijnstof: zo lang je onder de norm zit mag het. Zit je boven de norm op een plek dan moet de gemiddelde kwaliteit in NL niet achteruit gaan, er moet dus elders overschrijding weg worden genomen. Inzichten over schadelijkheid ook onder de norm zijn niet relevant, daar is het een norm voor. En die norm zelf is niet het aanvechtbare besluit, wat je er ook van vind.
Dit becshouwend denk ik dat een beroep redelijk kansarm zal zijn.
En anders, als het straks overdag tussen N11 en Gouweaquqduct toch een stukje blijvende plusstrook met100 zou moeten worden is er toch nog best wat gewonnen.


Minister besluit t ook zelf, en die voert vooral een VVD agenda door op de weg, dat is uitgeruild tegen andere zaken met de PvdA. Dus de coalite is wel voor, christenunie is geen echte coalitie maar wordt gebruikt met D66 en SGP om dingen door de eerste kamer te krijgen. Maar dit is geen wet, dit hoeft niet door de kamers, hooguit kan de tweede kamer er op eigen inititatief wat van vinden. Maar dan is niet direct een probleem te verwachten want dan moet je soort tegenmotie maken waar VVD, Pvda niet voor zullen stemmen, dus al geen meerderheid, maar ook de PVV gaat dat niet lopen tegenhouden.

Vraag is ook of de lokale afdeling van een partij er snel toe doet. Landelijke afdelingen beslissen vaak anders, je ziet ook geregeld PvdA en VVD politici in gemeentes die tegen iets zijn waar de regering voor is.
Laatst gewijzigd door Boerenkool op di 16 dec 2014, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Chris » di 16 dec 2014, 21:59

Knappe jongen die toekomstige luchtkwaliteit en toekomstige geluidsbelasting kan meten...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » di 16 dec 2014, 22:17

Het lijkt we in een handboekje te staan, bij werkelijk ieder project heb je die eis als reactie.

Het is een soort standaardrfelex, ik denk dat je wel 80 % van de inschrijfreacties kan terugbrengen op
Tegen,
- je hebt een model en geen meting! Fopperij, raar, stom
- fijnstof is eng, ook al is het minder dan de norm
- u hebt niet eerst onderzocht of het ov beter kon, volgens de Ladder van Verdaas moet je deze volgorde gebruiken.
Dat Verdaas er niets over te zeggen heeft en maar een provinciepoliticus was met een eigen mening die het in de landspolitiek niet bepaald lang kon wegens vlekjes op het imago wordt standaard vergeten.
-al jaren klagen we overal over en nu komen jullie gewoon met plannen en ik word genegeerd. schande.
- je vergeet dat de economie inzakt, de wereld is vergroend, rekeningrijden ingevoerd kan worden. Vind ik en ik heb de onderbouwing niet gelezen waarin die prognoses gemotiveerd zijn uitgewerkt op deze weg.
- ik weet het beter dan jullie modellen want ik ken het spreekwoord" verbreding leidt tot aanzuigende mega groei en dus alleen maar meer file"

Die onderste twee worden vaak gecombineerd, dus mensen zeggen met droge ogen dat een wegverbreding die niet nodig is wegens geen mobiliteitsgroei in de toekomst leidt tot meer files door de grote hoeveelheden extra verkeer.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Koesj » wo 17 dec 2014, 8:49

^^ daarmee sla je de spijker op z'n kop, maar gelukkig zitten de meeste procedures goed dichtgetimmerd en zet je met dat soort arumenten geen zoden meer aan de dijk.

Kabaal
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 14:52

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Kabaal » wo 17 dec 2014, 9:01

Afbeelding

Kan iemand de plaatsen in deze kaart weergeven? Ze zijn niet leesbaar.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » wo 17 dec 2014, 9:45

Bodegraven ligt direct rechtsboven de N11 en de A12 (driesprong bovenin).
Reeuwijk ligt links van de middelste twee van de vier linker plassen.
Ten zuiden van Reeuwijk ligt Gouda.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » di 30 jun 2015, 16:21

Helemaal vergeten te melden, maar de motie die ik hierboven noemde is in december dus unaniem aangenomen door de gemeenteraad... :geeuw:

Hoe het ook zij: vandaag is de pagina die betrekking heeft op de permanente openstelling van de spitsstrook aangepast, er staat nu dat de beroepsfase is afgerond (geen idee of dat al zo was overigens). Dat is echter alles wat er staat, er staan geen aanvullende documenten bij met toelichting. Kan ik daaruit afleiden dat de beroepen allemaal zijn afgewezen en dat de ombouw dit najaar gewoon kan doorgaan?

Met een vergelijkbare vraag zit ik bij de verhoging naar 130km/h tussen De Meern en Reeuwijk: op 21 mei sloot de inzendingstermijn voor zienswijzen op het ontwerpverkeersbesluit, bij 'planning' staat voor de maanden juli en augustus 'beroep indienen tegen verkeersbesluit'. Zouden we dan een dezer dagen het verkeersbesluit gaan krijgen? Als dat zo zou zijn, dan zou het me niet verbazen als het de bedoeling is om de ombouw van de spitsstrook en de verhoging naar 130 samen te laten vallen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door captain007 » di 30 jun 2015, 18:39

^^ Het zegt alleen dat de termijn voor inzendingen van beroepen is gesloten. Vaak hoor je er nu een tijdje niets over totdat de rechtbank er een uitspraak over gaat doen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door waldo79 » di 30 jun 2015, 21:22

Met het sluiten van de beroepstermijn is het besluit onherroepelijk en kan het uitgevoerd worden, tenzij er voorlopige voorzieningen zijn aangevraagd.

De rechter in de bodemprocedure kan het onherroepelijk besluit wel terugdraaien, maar dan zou de Minister haar huiswerk niet goed gedaan hebben.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » do 09 jul 2015, 15:28

BROEVA! HARO! :jongleren:
Nu.nl schreef: Snelheid delen A9 en A12 naar 130 kilometer per uur

De maximumsnelheid op delen van de A9 en de A12 gaat omhoog naar 130 kilometer per uur. Dit heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu donderdag bekendgemaakt.
Op de A9 mag vanaf eind deze maand vanaf Beverwijk bij gesloten spitsstrook de hele dag 130 kilometer per uur gereden worden tot aan Alkmaar.
Op de A12 gaat in september over een lengte van 22 kilometer tussen Reeuwijk en De Meern de snelheid omhoog van 120 kilometer per uur naar 130 kilometer per uur.
In Nederland is de maximumsnelheid 130 kilometer per uur. Op een aantal snelwegen geldt echter een lagere limiet. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met de verkeersveiligheid en met de normen voor milieu en natuur.
Nota van antwoord (zienswijzen)
Bericht Rijkswaterstaat
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Japsuh » do 09 jul 2015, 19:59

Verdwijnt de spitsstrook tussen Woerden en Gouda nu ook eindelijk?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » do 09 jul 2015, 20:07

^^ Dat is wel de bedoeling. Er loopt nog een beroep tegen dat verkeersbesluit, maar de voorbereidingen zijn daarmee niet opgeschort. In principe is 'najaar' een breed begrip, maar ik verwacht dat ze het opdoeken van die strook en de invoering van 130km/h in één moeite mee pakken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door RSK » ma 31 aug 2015, 20:41

Medio juli was er nog wat te doen over de 130 op de A12 tussen Reeuwijk en De Meern: toen had een overijverige aannemer alvast 130-bordjes geplaatst op de hectometerpalen. Helemaal fout natuurlijk, want de verhoging zou pas gelden vanaf 1 september. Nu is het dat morgen, dus ik ben vandaag even op en neer geweest tussen afrit 12 en 13, maar er is nog niets te zien. Zouden ze het omzetten van 120 naar 130 allemaal in de avonduurtjes gaan doen? Ook ben ik benieuwd wat ze met de kantelwalsborden gaan doen: daar staat nog 120 op, maar ze zouden binnen enkele maanden moeten verdwijnen als de spitsstrook wordt opgeruimd. Toch een tijdelijke sticker?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Japsuh » di 01 sep 2015, 22:58

Vandaag ook nog steeds geen 130...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door harry » di 01 sep 2015, 23:51

()
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Veldwachter » wo 09 sep 2015, 12:18

Ik las dit artikel op RTV Utrecht dat Woerden zich neerlegt bij de snelheidsverhoging. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk zal echter strijden tot het bittere eind.
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door RSK » do 17 sep 2015, 10:18

In het kader van komkommertijd even een plaatje van de A12 tussen Woerden en Nieuwerbrug.

Afbeelding

Links is te zien welke gigantische uitbreiding de plusstrook gaat krijgen. Wordt dus aan gewerkt. 8-)

Je vraagt je wel af waarom voor zo'n klein breedteverschil
gelijk de maximumsnelheid terug moet worden gebracht.

:denk:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie