Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Attietattie » wo 24 dec 2014, 16:42

En jij weet dat omdat je heel veel 's nachts op de weg zit?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2014, 17:25

Die vaste tunnel-omleidingsroutes worden niet al te vaak ingezet, nee.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 dec 2014, 17:36

De andere kant op staan er sinds kort u-ruitertjes op de (nieuwe) bewegwijzering.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2014, 17:44

DIe hebben betrekking op de inzet van de calamiteitenbogen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 24 dec 2014, 17:46

Palance schreef:... die in de praktijk vrijwel nooit worden gebruikt.
Een jaar of 10 geleden rond Rotterdam wel, met grootschalige werkzaamheden toen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 24 dec 2014, 18:04

Rene schreef:Die vaste tunnel-omleidingsroutes worden niet al te vaak ingezet, nee.
Is de 5 dan een vaste?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » di 30 dec 2014, 18:48

Naar mijn weten staat die 5 inderdaad al enkele jaren op de bewegwijzering. Redelijk vast dus..

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 01 jan 2015, 19:03

Vanmiddag weer eens de A7 gereden vanaf Zaandam tot aan Den Oever. Op 20 december meldde ik al dat er een NBA doelenbord voorbij Den Oever is geplaatst. Ik vermoedde al dat daarmee de andere borden van afrit 14 ook zijn vervangen door NBA, iets wat ik vandaag met eigen ogen heb gezien. M.a.w. aansluiting 14 is nu afrit Den Helder. De rechtdoor bestemming op het vorkbord is niet Breezanddijk of Kornwerderzand maar Leeuwarden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 jan 2015, 19:11

Dat is raar. Zelfs al zou je die 2 afritten op de dijk niet willen noemen, dan nog is KP Zurich het meest logische volgens de huidige systematiek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 01 jan 2015, 19:16

^^ Breezanddijk is dan niet veel meer dan het tankstation, maar Kornwerderzand is toch duidelijk wat groter en daar is ook aansluiting op het OWN. Hoe dan ook, raar dat weer wordt afgeweken van het systeem en dat Leeuwarden wordt vermeld.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

hmeer
dorpsstraat

Bericht door hmeer » do 01 jan 2015, 19:56

SPOILER: TOON

Afbeelding
Gisteravond gezien (vandaar geen foto) dat de bovenkant van het rechterbord mist. Alleen Amsterdam-Westpoort staat er nog op. Geen idee of wind zomaar de oorzaak hiervan kan zijn, maar ben benieuwd of deze snel vernieuwd gaat worden of dat ze wachten tot de omlegging van de A9 om kosten te besparen, waarbij dit portaal vernieuwd/verplaatst wordt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 01 jan 2015, 20:18

Coen Tunnel schreef:^^ Breezanddijk is dan niet veel meer dan het tankstation, maar Kornwerderzand is toch duidelijk wat groter en daar is ook aansluiting op het OWN. Hoe dan ook, raar dat weer wordt afgeweken van het systeem en dat Leeuwarden wordt vermeld.
Nog zo'n gevalletje: Op de A9 bij Beverwijk Oost staat als rechtdoorstemming op de nieuwe NBA borden Haarlem vermeld. De A9 kent helemaal geen afslag Haarlem en volgens de systematiek had er op dat bord KP Rottepolderplein vermeld moeten worden. Foto's volgen een dezer dagen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 01 jan 2015, 20:21

Het gebeurt toch wel vaker dat in uitzonderingssituaties naast de volgende afrit óók de control city wordt vermeld? Haarlem is op dat punt van de A9 een control city. Dus Haarlem is nog zo raar niet denk ik dan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 01 jan 2015, 20:38

Er staat daar uitsluitend Haarlem vermeld en dat vind ik raar / inconsequent.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 01 jan 2015, 20:43

Verkeerd gelezen. Excuses.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 01 jan 2015, 20:51

GuteFahrt schreef:De rechtdoorbestemming op het vorkbord is niet Breezanddijk of Kornwerderzand maar Leeuwarden.
:facepalm: Wanneer houdt het nou eens op met de inconsequenties bij NBA?!?!? Zo onderhand is er nauwelijks meer een duidelijk systeem zichtbaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 01 jan 2015, 21:12

Rein schreef:Er staat daar uitsluitend Haarlem vermeld en dat vind ik raar / inconsequent.

Deze dus:

Afbeelding

Een dezer dagen verwacht ik een betere foto te kunnen laten zien.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 01 jan 2015, 21:33

hmeer schreef:Gisteravond gezien (vandaar geen foto) dat de bovenkant van het rechterbord mist. Alleen Amsterdam-Westpoort staat er nog op. Geen idee of wind zomaar de oorzaak hiervan kan zijn, maar ben benieuwd of deze snel vernieuwd gaat worden of dat ze wachten tot de omlegging van de A9 om kosten te besparen, waarbij dit portaal vernieuwd/verplaatst wordt.
Inderdaad slachtoffer van de storm een tijdje terug.

En inderdaad erg fijn al die uitzonderingen binnen NBA, ze zijn er nu onderhand negen jaar mee bezig en nog steeds lukt het niet om een landelijk consequent systeem door te voeren?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » do 01 jan 2015, 21:54

Rein schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Breezanddijk is dan niet veel meer dan het tankstation, maar Kornwerderzand is toch duidelijk wat groter en daar is ook aansluiting op het OWN. Hoe dan ook, raar dat weer wordt afgeweken van het systeem en dat Leeuwarden wordt vermeld.
Nog zo'n gevalletje: Op de A9 bij Beverwijk Oost staat als rechtdoorstemming op de nieuwe NBA borden Haarlem vermeld. De A9 kent helemaal geen afslag Haarlem en volgens de systematiek had er op dat bord KP Rottepolderplein vermeld moeten worden. Foto's volgen een dezer dagen.
Er had geen kp Rottepolderplein moeten staan maar kp Velsen... die volgt eerst
nog

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 01 jan 2015, 21:58

Ja maar daar kan je, buiten de calamiteitenboog, niet afslaan, dus deze hoort logischerwijs niet vermeld te worden lijkt me.

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » do 01 jan 2015, 22:08

Klopt, dat is een lastige. Want kp Velsen staat wel op een ruiter vermeld.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 01 jan 2015, 22:36

Het is m.i. ook raar dat de afrit nu Den Helder heet i.p.v. Den Oever. Ik zie het nut er niet van in. Afijn, op zich ben ik wel een fan van NBA dus laat ik er niet over klagen dat verder enkel de volgorde is veranderd.

Het afstandenbord waar ik het al over had staat wat op een ongelukkige plek naar mijn mening. Voorbij de Stevinsluizen was beter geweest in mijn optiek.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op do 01 jan 2015, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 01 jan 2015, 22:37

^^ Enige logica is dat Den Helder een vermeld hoofddoel is op de A7 vanaf knp Zaandam.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 01 jan 2015, 22:59

Je bedoelt dat het ermee samenhangt dat Den Helder de plaats in heeft genomen van Den Oever op dat traject van de A7?

Dat zal de verklaring wel zijn, maar Den Helder is nog een tiental kilometers verwijderd vanaf de aansluiting en bovendien stond deze plaats in de oude situatie ook gewoon vermeld. Gezien de ligging van de afrit vind ik het niet logisch.

Rijst bij mij de vraag of er een vergelijkbaar voorbeeld van een dergelijke verandering is.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 01 jan 2015, 23:48

Voor wat betreft A9:
Er zijn calamiteitenbogen aangelegd. Voor verkeer vanaf de Velsertraverse richting Haarlem eindigt bij Beverwijk-Oost de U-route. Aanduiding KP Velsen in zinloos, daar kun je er normaliter toch niet af. KP Rottepolderplein is veel te lang, en je helpt er het verkeer komende vanaf de U-route niet mee. Met de rechtdoorverwijzing Haarlem ben je duidelijk waar de weg naartoe gaat, zeker ook voor verkeer komende vanuit de calamiteitenboog. Zeker ook omdat Haarlem de eerstverwezen afgaande bestemming is bij het Rottepolderplein, en eerder kun je normaal gesproken de A9 niet verlaten. Kortom: geen systeemautisme, maar juist met maatwerk een situatie bereiken die voor de ter plekke onbekende (zeker ook de calamiteitenbooggebruiker) duidelijker is.

Voor wat betreft de A7:
Voor Den Helder is al langer een afspraak gemaakt dat deze meer prominent op de A7 zou worden aangeduid. Dat leidde tot het vermelden van Den Helder ten koste van Den Oever, en het omdraaien van de volgorde van de afritbestemmingen. Dat laatste heeft namelijk een groot voordeel bij de afrit Wieringerwerf. Daar kan dan gewoon Den Helder rechtdoor verwezen worden op het vorkbord. Dat voorkomt hopelijk dat de ter plekke onbekende naar het geblaat van het navigatiesysteem luistert en de N240 via Slootdorp neemt. A7 en N99 rijden ondanks de grotere af te leggen afstand echt comfortabeler en veiliger.
Voor de verwijzing Leeuwarden is gekozen om duidelijk te maken dat men nu de Afsluitdijk over gaat naar Friesland. Keren kan voorlopig niet, dus je wilt zo min mogelijk mensen die niet in Friesland moeten zijn, nog rechtdoor laten rijden. De aanduidingen Kornwerderzand, Breezanddijk en KP Zurich zijn wat dat betreft niet sterk genoeg bevonden. De verwijzing Leeuwarden is wat dat betreft veel directiever en duidelijker voor een ter plekke onbekende. Kortom: een bijzondere locatie vereist wel eens maatwerk.

Tot zover de uitleg. Ik ga er verder niet over in discussie.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 01 jan 2015, 23:56

Ik zou niet weten waar over gediscussieerd moet worden. Flexibel zijn met de richtlijnen waar het kan en waar het beter is voor die specifieke situatie. Niks mis mee. Onderbouwing klinkt mij logisch in de oren. Je kunt het afwijken noemen, maar ik vind dit zoals René zegt maatwerk. Niet achterloos de richtlijnen volgen maar de mazen opzoeken zodat je een beter resultaat krijgt. Zou vaker moeten gebeuren.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 01 jan 2015, 23:58

Duidelijke argumentatie inderdaad.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 02 jan 2015, 0:30

^^ Duidelijke argumentatie inderdaad. Maar toch:
Rene schreef:Kortom: geen systeemautisme
Ik zou eerder zeggen: geen systeem.

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom het Duitse systeem zo letterlijk mogelijk overgenomen moest worden, met de naam van de volgende afrit op een vorkbord.
Dat systeem stamt van voor de afritnummering en bovendien liggen de afritten in Nederland meestal zo dicht bij elkaar dat het niets toevoegt.
En het aantal uitzonderingen geeft nu al aan dat het systeem niet deugt. Voor wat betreft die vorkborden dan toch.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 02 jan 2015, 7:40

mavas schreef:
GuteFahrt schreef:De rechtdoorbestemming op het vorkbord is niet Breezanddijk of Kornwerderzand maar Leeuwarden.
:facepalm: Wanneer houdt het nou eens op met de inconsequenties bij NBA?!?!? Zo onderhand is er nauwelijks meer een duidelijk systeem zichtbaar.
Als met NBA een nieuw en goed systeem geïntroduceerd had moeten worden, dan kunnen we niet anders concluderen dan dat het op dat vlak behoorlijk mislukt is. Er zijn nu teveel afwijkingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 jan 2015, 8:46

Palance schreef:Als met NBA een nieuw en goed systeem geïntroduceerd had moeten worden, dan kunnen we niet anders concluderen dan dat het op dat vlak behoorlijk mislukt is. Er zijn nu teveel afwijkingen.
Maatwerk moet je leveren binnen de richtlijn: eerst zorg je ervoor dat het bord de voorgeschreven gegevens bevat, pas dan ga je het verder invullen. Laat je voorgeschreven gegevens weg, dan kleed je de herkenbaarheid van het systeem uit. Onder de streep is dat helemaal niet zo behulpzaam voor de weggebruiker, en eindig je onvermijdelijk in het verwijt dat wij de Belgen graag mogen maken.

Dus maatwerk, dat sommigen hier zo menen te moeten bezingen, begint ermee dat je zorgt voor een richtlijn die gepast maatwerk mogelijk maakt. De hoofdregel "enig rechtdoordoel bij reguliere afritten is de volgende afrit" doet dat al niet, maar je komt nog ergens door tenminste dat voorschrift na te leven en dan eventueel een tweede doel toe te voegen. Maar ikzelf had het liever omgedraaid. Harry merkt terecht op dat de hoofdregel ongelukkig is gekozen, en sinds het begin van de uitrol van NBA komen we afritten tegen waar dat systeem klemt. Het aantal afritten waar de volgende afrit intussen helemaal niets toevoegt voor het verkeer is daarentegen enorm. Voor vorkborden had ikzelf daarom liever gezien dat standaard het hoofddoel was vermeld, waaraan dan eventueel een maatwerkdoel wordt toegevoegd. Het kan de naam van de volgende afrit zijn die rechtdoor wordt vermeld, maar ook een van de doelen van de volgende afrit of een afrit nog verder stroomafwaarts. Het is feitelijk de oldschool keuze voor rechtdoordoelen, alleen dan zonder einddoel.

Kijkend naar de twee besproken gevallen op de A7 en de A9: Den Helder als afritnaam kan ik wel volgen. Leeuwarden als rechtdoordoel zal vrees ik veel te weinig mensen opvallen. Je ziet tenslotte niet anders dan een doel dat je al op heel veel borden langs de A7 bent tegengekomen. Als iemand al ziet dat het afwijkt van de richtlijn, valt maar te bezien dat mensen daaruit concluderen dat men daar dus iets speciaals mee wil zeggen. Op de A9 kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de bordruimte die is benodigd voor Knooppunt Rottepolderplein de voornaamste driver is geweest. En dat is dan toch een excuus dat niet langer dan twee minuten vol te houden is.
Harry schreef:Dat systeem stamt van voor de afritnummering en bovendien liggen de afritten in Nederland meestal zo dicht bij elkaar dat het niets toevoegt.
Ik zou menen dat het bij uitstek niets toevoegt wanneer afritten ver uit elkaar liggen. Als afritten dicht bij elkaar liggen, is de naam van de volgende afrit tenminste nog iets dat zou kunnen helpen bij de keuze voor of tegen de aangekondigde afrit. Dit uiteraard als gegeven naast het afritnummer. Als je pak 'm beet afrit Delft nadert, heeft het zin om te weten dat Delft-Zuid nog komt. Nader je daarentegen afrit Lelystad-Noord, wat koop je dan voor de boodschap dat Urk rechtdoor is? Duh, ik wist zelf ook wel dat ik daarvoor eerst de Noordoostpolder in moet. In zoverre snap ik wel waarom bij de Afsluitdijk werd gekeken naar alternatieven. Het is iets dat je onvermijdelijk krijgt bij zo'n stom gekozen regel.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 02 jan 2015, 17:26, 4 keer totaal gewijzigd.