Markering wegen onbegrijpelijk

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2006, 13:02

De Telegraaf schreef:"Belijning van wegen onbegrijpelijk"

door Harrie Nijen Twilhaar

DEN HAAG - Weggebruikers in ons land raken op provinciale wegen steeds vaker de kluts kwijt, omdat ze de nieuwe markeringen niet begrijpen. De nieuwe lijnen op de weg geven aan wat de maximumsnelheid is. De ANWB vindt dat de overheid snel met betere voorlichting voor weggebruikers moet komen.

Doel van de wijzigingen is meer uniformiteit in markeringen aan te brengen. De nieuwe belijning zal het aantal verkeersborden langs de wegen beperken: het type belijning moet de verkeersdeelnemer duidelijk maken hoe hard hij mag rijden.

Groene strook

Op een aantal wegen in Gelderland en Groningen worden bijvoorbeeld al dubbele lijnen toegepast met daartussen een groene strook. Het gaat daar om een 100 kilometer-weg. Twee strepen zonder groene vulling betekent dat een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt. Een andere verandering die er aan zit te komen, is dat op sommige wegen de doorgetrokken lijn langs de berm verdwijnt en plaatsmaakt voor een doorbroken lijn. Op sommige wegen zal de middenstreep verdwijnen.

De ANWB slaat nu alarm, omdat verkeersdeelnemers niet weten hoe hard ze mogen rijden. Bij aanvang van de weggedeelten staan vaak geen borden waarop de snelheid staat vermeld. "We hebben geen problemen met de nieuwe markering, maar wel met het ontbreken van goede voorlichting" , aldus ANWB-woordvoerder Markus van Tol. De toeristenbond stelt op basis van onderzoek onder leden in zes provincies vast dat de variatie aan lijnen op de wegen één van de grootste struikelblokken is bij het bepalen van de juiste snelheid.

CROW, het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur bevestigt dat veel nieuwe wegmarkeringen voor weggebruikers onduidelijk zijn. "Sinds 2004 hebben wij in opdracht van het ministerie van Verkeer adviesrichtlijnen opgesteld voor wegmarkeringen. Die worden stapsgewijs ingevoerd, maar de voorlichting laat te wensen over", aldus CROW-woordvoerder Caroline de Zoeten.

Verantwoording

Rijschoolhouders worden via het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen geïnstrueerd om leerlingen te wijzen op veranderingen in de wegmarkeringen. Het ministerie van Verkeer vindt dat het een taak van de provincies is om aanvullende voorlichting te geven, omdat provinciale wegen onder hun verantwoording vallen. De ANBW roept provincies op dat ook te doen. De provincie Zuid-Holland, waar komende tijd veel wegmarkeringen zullen veranderen, laat weten op sommige plekken stickers op hectometerpaaltjes aan te gaan brengen met daarop de toegestane snelheid.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 17 feb 2006, 13:07

Was er niet vorige week een geheel tegengesteld bericht in de Telegraaf te lezen :?: -Die strepen waren oh zo duidelijk :? Tja, het is maar net wie je aan het woord laat. Je zult eerst de weggebruiker de bedoeling van al die vernieuwing moeten duidelijk te maken alvorens het in te voeren. Maar..het beste is als die wijziging zo duidelijk de situatie uitlegt dat informeren overbodig is...En dat is kennelijk niet zo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2006, 13:17

In ieder geval worden de problemen rond de nieuwe belijning nu erkend; dat vind ik wel fijn. Laat ze er eerst maar eens wat aan doen en het goed uitleggen aan de burger. Het idee is op zich goed, maar de uitvoering er van is vooralsnog slecht.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 17 feb 2006, 14:28

Ik vind het idee voor duidelijke belijning prima, maar de gekozen varianten voor 8o km/u met onderbroken kantstrepen vind ik gevaarlijk, evenals het ontbreken van de middenstreep bij de 60 km/u wegen...

Daarbovenop: de uitvoering is knudde...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 17 feb 2006, 14:53

Seat Ibiza schreef:Ik vind het idee voor duidelijke belijning prima, maar de gekozen varianten voor 8o km/u met onderbroken kantstrepen vind ik gevaarlijk, evenals het ontbreken van de middenstreep bij de 60 km/u wegen...

Daarbovenop: de uitvoering is knudde...
Ik kan het niet anders verwoorden. ;)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 17 feb 2006, 17:31

Dat het waardeloos was, wisten wij al heel lang. Wij riepen vanaf het begin al dat het onduidelijk en gevaarlijk was. Voordat ze de wegen opnieuw hadden ingericht, hadden ze even op dit forum moeten kijken. Wij geven zeer goede adviezen en het mooiste is... dat doen we gratis.
De autogordel: een band voor het leven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 17 feb 2006, 17:37

Die nieuwe belijning is al van oudere datum dan dit forum ;) Bovendien zien de onderzoeksbureaus die dit plan 'promoten' niet graag hun kindje verloren gaan :nooo:
Op wiki werd ik teruggefloten toen ik kritiek durfde te uiten op in ieder geval Duurzaam Veilig. Want de inhoud daar moet m.i. de voors en tegens weerspiegelen. Mocht ik niet zeggen ;)
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 17 feb 2006, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2006, 17:39

waldo79 schreef:Die nieuwe belijning is al van oudere datum dan dit forum ;) Bovendien zien de onderzoeksbureaus die dit plan verdedigen niet graag hun kindje verloren gaan :nooo:
Als je fouten maakt, moet je die toe kunnen geven. Helaas gebeurt dat zo weinig.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 17 feb 2006, 17:40

Om alles nu weer terug te draaien naar provinciale wegen oude stijl, zou kapitalen kosten. Die nieuwe wegmarkeringen zijn een miskleun geweest van heb ik jou daar.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 17 feb 2006, 20:23

Frits schreef:Om alles nu weer terug te draaien naar provinciale wegen oude stijl, zou kapitalen kosten.
Dat kan nog best eens meevallen. Veel wegen hebben die markering nog niet, dus een rem op nieuwe lijnen lijkt me dan zinniger. :P

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 17 feb 2006, 20:27

Misschien moet iedereen maar even het forum bezoeken, aangezien men hier ook wel uitleg kan vinden... :twisted: :lol:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 17 feb 2006, 20:52

ViaHaaren schreef:Dat kan nog best eens meevallen. Veel wegen hebben die markering nog niet, dus een rem op nieuwe lijnen lijkt me dan zinniger. :P
Zullen wij eens een dagje door Nederland rijden. ;) Ik denk dat je nog verbaasd zult staan, hoeveel wegen al zo'n mislukte facelift hebben ondergaan.
De autogordel: een band voor het leven.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » vr 17 feb 2006, 21:09

het stukje op wikipedia is inderdaad duidelijk door voorstanders van DV geschreven... Leuk detail is nog dat ze het zelf niet eens goed kunnen spellen: stroomwegen noemt men op wiki stoomwegen...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 17 feb 2006, 21:19

In de Kampioen van deze maand staat een artikel over dit onderwerp, met daarin vergelijkbare conclusies.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 18 feb 2006, 12:18

Ds79m schreef:In de Kampioen van deze maand staat een artikel over dit onderwerp, met daarin vergelijkbare conclusies.
Inderdaad, en zelfs het NOS Journaal heeft er aandacht aan besteed.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 18 feb 2006, 13:41

Die Kampioen komt bij mij altijd vrij laat -> Nog niet gezien dus :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
wilcobmw
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 jul 2005, 21:16
Locatie: franeker

Bericht door wilcobmw » za 18 feb 2006, 22:03

Er zou meer aandacht moeten worden besteedt aan promotie van de nieuwe belijning. De automobilist krijgt t wel zwaar met al die verschillende dingen. Die 100 belijning zag ik vlakbij Leeuwarden voor t eerst, snapte er eerst niks van, maar ben er vlot achter gekomen dat t dus was vanwege dat het een 100 weg betrof.

Deze weg was al een 100 weg, dus er veranderde verder niks.

Maar een campagne om alles uit te leggen zou wel helpen.
Drive fast, but not faster then your guardian angel can fly

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 18 feb 2006, 22:14

En hoe moet die campagne dan gaan ?

Als u zich op een weg bevindt met ononderbroken kantmarkering, dan bevindt u zich op een stroomweg. Normaal gesproken is daar de maximumsnelheid 100 km/h, en daarom vindt u in het midden een groene streep. Overigens komen dergelijke wegen ook voor zonder groene streep. Voorts is de groene streep soms ook van toepassing op 80 km/h wegvakken van dergelijke stroomwegen, of binnen de bebouwde kom bij 70 km/h wegvakken.
Niet te vergeten: als de middenstreep enkel is uitgevoerd dan zegt de kantmarkering niets over de maximumsnelheid. U rijdt dan namelijk op een weg met oude markering.

Als u zich bevindt op een weg met onderbroken kantmarkering, let u dan eerst op de middenstreep. Is deze dubbel uitgevoerd, dan bevindt u zich op een gebiedsontsluitingsweg, en daar mag u 80 km/h weg. Soms echter is de snelheid lager, bijvoorbeeld 60 of 70, maar binnen de bebouwde kom ook wel 50 km/h. Let u ook op eventueel de aanwezigheid van een bord G3, autoweg. In dat geval mag u 100 km/h rijden. Behalve wanneer er onderborden model A1 zijn gemonteerd - de daarop vermelde snelheid is dan maatgevend.

Ontbreekt de middenstreep en liggen de kantstrepen een stuk van de rand van de verharding, dan bevindt u zich op een erftoegangsweg. De snelheden op dit type wegen variëren. Op sommige plaatsen geldt 80, maar over het algemeen liggen deze wegen buiten de bebouwde kom in 60 km/h zones. Binnen de bebouwde kom mag u 50 km/h op dit type weg, behalve wanneer de weg in een 30 km/h-zone is gelegen.

Wel, nu weet u het. Dus als u nu nog eens betrapt wordt en een bekeuring krijgt, dan is dat helemaal uw eigen schuld. Als u het niet snapt, dan ligt dat aan u. Niet aan het CROW, de SWOV of de wegbeheerder. De regels zijn simpel, toch ? :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 19 feb 2006, 10:22

Zojuist heb ik in de overleg pagina op Wiki aangegeven dat er een kritisch bericht in de Telegraaf is verschenen. Tevens heb ik een link geplaatst naar deze discussie ;) Ben benieuwd of er iemand de hint aanneemt.

:arrow: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Du ... lijk.3D.3D

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 19 feb 2006, 14:54

@ René: klopt helemaal!

De regels zijn momenteel niet simpel omdat die nieuwe belijning niet consequent wordt toegepast, nog naast de oude belijning bestaat en in mijn ogen te ver is doorgeschoten.

Nu ook een bekende weg in mijn omgeving van nieuwe belijning is voorzien, moet ik inderdaad toegeven dat de oude belijning een stuk rustiger én duidelijker is. Het is nu een strepenbrij geworden. :?

Toch kan voorlichting wel degelijk helpen, al is het maar een beetje. Eigenlijk moet men gewoon borden met daarop de geldende Vmax plaatsen, hoewel de bedoeling van de nieuwe belijning juist was in dat bordenwoud te snoeien... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 19 feb 2006, 15:45

René verwoordt het maar weer eens treffend! :D

Er klopt idd geen zak meer van geen enkele weg zo. :kots:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 19 feb 2006, 16:59

Afbeelding

Gezien de middenstreep een autoweg, maar volgens de kantstreep een gebiedsontsluitingsweg. Zoek het maar uit zo. :roll:

Zou je voor een overschrijding van de geldende limiet van 80 met 20 km/h (dus je rijdt 100) een boete kunnen kwijtraken als je het verhaal over de groene streep = autoweg optekent?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 19 feb 2006, 17:18

Je zult bezwaar moeten maken bij de Officier; als je een steekhoudende brief schrijft seponeert hij wellicht. En wijst hij dat af dan de gang naar de rechter maken. Wij, als burgers, mogen aldus de heer Spee niet bepalen wat de Vmax op een weg is. Laat de rechter die dan maar vaststellen als hij nog wijs kan worden :lol:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 19 feb 2006, 17:21

Als ik een bekeuring zou krijgen, ging ik met een batterij foto's als voorbeelden aan de Officier vragen of hij zelf weet hoe hard je op die wegen mag.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 19 feb 2006, 17:25

waldo79 schreef:Wij, als burgers, mogen aldus de heer Spee niet bepalen wat de Vmax op een weg is.
En terecht.
waldo79 schreef: Laat de rechter die dan maar vaststellen als hij nog wijs kan worden :lol:
Ik neem aan dat er toch ergens een bord staat dat de Vmax aangeeft?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 19 feb 2006, 17:25

Dat is nog een stuk goedkoper. Je kunt de Officier zo bellen voor een afspraak. Voorkomt nodeloze rechtsgang :idea:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 19 feb 2006, 18:11

@ Erwin: Als dat er niet staat mag je maar 80... :lol:

Overigens mag je niet inhalen. Iemand die 85 rijdt inhalen lijkt me veel gevaarlijker dan 100 rijden. Maar goed dat heb ik wel eens eerder gezegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 19 feb 2006, 18:40

Vinny schreef:@ Erwin: Als dat er niet staat mag je maar 80... :lol:

Overigens mag je niet inhalen. Iemand die 85 rijdt inhalen lijkt me veel gevaarlijker dan 100 rijden. Maar goed dat heb ik wel eens eerder gezegd.
Zonder bord lijkt mij dat persoonlijk een kansloze zaak als je bekeurd wordt. Maar ik heb geen idee of daar jurisprudentie over bestaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 19 feb 2006, 19:26

het is in dit geval wachten op nieuwe jurisprudentie (en die zal er zeker komen). Er zijn namelijk twee conflicterende punten:

- autoweg (met Vmax=100) moet bij het begin van de autoweg gemeld zijn met het bord autoweg (dus ook na, of bij, iedere afslag etc.)

- de nieuwe belijning die NIET in het RVV1990 is opgenomen, maar waarvan het wel de bedoeling is dat er 100 gereden wordt (omdat de belijning stelt: groene streep = stroomweg = Vmax 100 km/u)

Omdat het hier om nieuwe regels tegen bestaande regels gaat ben ik benieuwd wat de rechter gaat zeggen. Waarschijnlijk zal (vanuit het oogpunt van handhaafbaarheid van nieuwe belijning) de Vmax door de rechter op 100 km/u worden gesteld. Gebeurt dat niet, dan is dat wellicht het begin van het einde van de groene streep als autonoom verkeersteken op het wegdek...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 19 feb 2006, 21:05

Mijn ouders vinden het a. onzin om met strepen de maximumsnelheid aan te geven en b. weten ze die regels gewoon niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie