[F][A008] Aix-en-Provence - Menton

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Snelwegfreak » di 30 dec 2014, 23:43

Coen Tunnel schreef:^^ De marge is 5%. Dus in werkelijkheid zal Chris 117 km/u hebben gereden. Ik heb zelf dit jaar 2 boetes uit Frankrijk gehad; 91 waar ik 90 mocht op de A8 in de Tunnel de la Baume bij Nice (op een rijbaan met 3 rijstroken bergafwaarts...), snelheid voor correctie was 96 km/u. En ik kreeg een boete voor 112 waar ik 110 mocht op de N10 bij Angoulême, snelheid voor correctie was 118 km/u.
Ah, dat is dus gelijk aan in Nederland, ook 5%. Wel lullig dat voor die ene kilometer te hard de boete in Frankrijk ineens hoger is: 45 euro tegenover 18 (11+7?) euro in Nederland :PP:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 dec 2014, 10:55

^^ In Nederland is de correctie slechts 3% (of 3 km/u bij een gemeten snelheid onder de 100 km/u).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Chris » do 01 jan 2015, 16:21

De volgende video gaat in westelijke richting, vanaf Ventimiglia in Italië tot Nice. Dit is één van de leukste snelwegen van Frankrijk om te rijden, en de tol is niet eens zo hoog voor zo'n stuk met veel tunnels en bruggen (€ 3.30 voor het deel in de video, € 2.30 als je er al aan de oostkant van Nice af gaat). De 5 kilometer A10 in Italië bij Ventimiglia kost al € 2.50
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Chris » wo 07 jan 2015, 12:28

A8 Aix-en-Provence - St. Raphaël

Verder met de foto's op de A8 richting oosten, vanaf de A52 ten oosten van Aix-en-Provence tot nabij Fréjus/St. Raphaël.

1. Dit stuk ten noorden van Toulon langs kent weinig afslagen. Na de A52 is de volgende afslag pas over 26 kilometer.
Afbeelding
A8-25 by Chriszwolle, on Flickr

2. Een beetje gedruppel onderweg.
Afbeelding
A8-26 by Chriszwolle, on Flickr

3. St. Maximim-de-la-Sainte-Baume.
Afbeelding
A8-28 by Chriszwolle, on Flickr

4. Volgende afslag is weer 15 kilometer verderop.
Afbeelding
A8-29 by Chriszwolle, on Flickr

5. Brignoles. Dit is nog wel een regionale plaats, het wordt ook aangegeven op de VMSs.
Afbeelding
A8-31 by Chriszwolle, on Flickr

6. Knooppunt met de A57 is weer 24 kilometer oostelijker. Gaat snel zo.
Afbeelding
A8-32 by Chriszwolle, on Flickr

7. De A8 is een zalige snelweg om te rijden (zolang je niet op een zaterdag in juli-augustus rijdt denk ik...)
Afbeelding
A8-34 by Chriszwolle, on Flickr

8. Het knooppunt met de A57 uit Toulon. Vanaf deze richting zal er maar weinig verkeer de A57 op gaan.
Afbeelding
A8-35 by Chriszwolle, on Flickr

9. De A8 telt voortdurend 2x3 rijstroken tussen Aix-en-Provence en Nice.
Afbeelding
A8-36 by Chriszwolle, on Flickr

10. Le Muy.
Afbeelding
A8-37 by Chriszwolle, on Flickr

11. Nice nog maar 95 kilometer. Echt een uithoek van Frankrijk.
Afbeelding
A8-38 by Chriszwolle, on Flickr

12. Weer wat gedruppel bij Saint-Tropez.
Afbeelding
A8-40 by Chriszwolle, on Flickr

13. Fréjus heeft meerdere afslagen. De kustregio staat hier vol met campings, vakantieparken en dure huizen. De N90 langs de kust schijnt een drama te zijn in juli en augustus.
Afbeelding
A8-42 by Chriszwolle, on Flickr

14. Fréjus.
Afbeelding
A8-44 by Chriszwolle, on Flickr

15. St. Raphaël/Fréjus. Na het Esterelgebergte klaarde het weer op.
Afbeelding
A8-46 by Chriszwolle, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door waldo79 » wo 07 jan 2015, 14:09

N90 langs de kust
Je bedoelt de N98. Die zit inderdaad tjokvol in de zomer ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » wo 07 jan 2015, 17:56

^^ 'De' file op de ex-N98 concentreert zich meestal tussen St.Maxime en St.Tropez. Ten oosten van St.Maxime is die weg in principe wel te doen, behoudens in de centra van de steden, waar eigenlijk alle wegen nogal druk zijn. Bij Fréjus kun je wel redelijk makkelijk op de N98 komen door vanaf de A8 rechtstreeks naar Agay te rijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » wo 07 jan 2015, 19:42

Bij foto 10 zie je dat de 36 er achteraf is bijgeplakt wat sterk doet vermoeden dat het bord uit de tijd stamt dat afritten in Frankrijk geen nummer hadden, een gegeven dat eind de jaren 80, begin 90 pas veranderde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Chris » wo 07 jan 2015, 19:50

Ds79m schreef:^^ 'De' file op de ex-N98 concentreert zich meestal tussen St.Maxime en St.Tropez. Ten oosten van St.Maxime is die weg in principe wel te doen, behoudens in de centra van de steden, waar eigenlijk alle wegen nogal druk zijn.
Ik had nog gekeken naar een camping aan de kust tussen Fréjus en Sainte-Maxime, maar ik las op reviews vaak dat de D559 (de kustweg) in het hoogseizoen enorm verstopt zit, mensen raden aan met de fiets naar de supermarkt te gaan omdat het met de auto een half uur duurt om 5 kilometer af te leggen (en weer terug...). De kuststrook is daar nogal dichtbebouwd.

De volgende keer als ik in dit gebied ben wil ik eens de kustroute van Fréjus naar Cannes rijden. Die schijnt erg mooi te zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Pino » wo 07 jan 2015, 19:59

Km357 schreef:Bij foto 10 zie je dat de 36 er achteraf is bijgeplakt wat sterk doet vermoeden dat het bord uit de tijd stamt dat afritten in Frankrijk geen nummer hadden, een gegeven dat eind de jaren 80, begin 90 pas veranderde.
Dat zal inderdaad een bord uit de overgangsfase zijn geweest. De in 1982 ingevoerde stijl van bewegwijzering ging inderdaad uit van afritnummers, maar op sommige wegen werd de afritnummering in eerste instantie nog niet uitgerold. Dan zag je dus een ovaaltje met 'sortie' en dan een stukje witvlak. Het heeft op sommige wegen inderdaad nog wel tot de eerste helft van de jaren '90 geduurd tot de ovaaltjes waren opgevuld en dit bord lijkt inderdaad een voorbeeld van zo'n latere invulling. En van een oud bord, want andere borden met afritnummers op dit traject blijken al vervangen te zijn door modernere exemplaren met afritsymbool (die volgens mij sinds ongeveer 1995 worden gebruikt in Frankrijk).

Je kunt je overigens afvragen waarom Frankrijk zijn borden op deze manier voorbereidde voor afritnummering, maar de nummers nog niet op de borden zette. Geen enkel ander Europees land heeft zijn afritnummers zo gefaseerd ingevoerd volgens mij. Ieder land heeft natuurlijk zijn overgangsfase gehad, waarin nog niet alle afritten nummers op de borden hadden, maar alleen Frankrijk zette eerst borden neer met een 'leeg' afritnummer. Misschien wilde men pas nummers op de borden hebben als voldoende afritten langs een bepaalde snelweg van borden met ruimte voor afritnummers(lees: in de stijl van 1982) voorzien waren?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door waldo79 » wo 07 jan 2015, 20:27

Chris schreef: De volgende keer als ik in dit gebied ben wil ik eens de kustroute van Fréjus naar Cannes rijden. Die schijnt erg mooi te zijn.
Kan ik je zeker aanraden :yes:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » wo 07 jan 2015, 21:51

Pino schreef:
Km357 schreef:Bij foto 10 zie je dat de 36 er achteraf is bijgeplakt wat sterk doet vermoeden dat het bord uit de tijd stamt dat afritten in Frankrijk geen nummer hadden, een gegeven dat eind de jaren 80, begin 90 pas veranderde.
Dat zal inderdaad een bord uit de overgangsfase zijn geweest. De in 1982 ingevoerde stijl van bewegwijzering ging inderdaad uit van afritnummers, maar op sommige wegen werd de afritnummering in eerste instantie nog niet uitgerold. Dan zag je dus een ovaaltje met 'sortie' en dan een stukje witvlak. Het heeft op sommige wegen inderdaad nog wel tot de eerste helft van de jaren '90 geduurd tot de ovaaltjes waren opgevuld en dit bord lijkt inderdaad een voorbeeld van zo'n latere invulling. En van een oud bord, want andere borden met afritnummers op dit traject blijken al vervangen te zijn door modernere exemplaren met afritsymbool (die volgens mij sinds ongeveer 1995 worden gebruikt in Frankrijk).

Je kunt je overigens afvragen waarom Frankrijk zijn borden op deze manier voorbereidde voor afritnummering, maar de nummers nog niet op de borden zette. Geen enkel ander Europees land heeft zijn afritnummers zo gefaseerd ingevoerd volgens mij. Ieder land heeft natuurlijk zijn overgangsfase gehad, waarin nog niet alle afritten nummers op de borden hadden, maar alleen Frankrijk zette eerst borden neer met een 'leeg' afritnummer. Misschien wilde men pas nummers op de borden hebben als voldoende afritten langs een bepaalde snelweg van borden met ruimte voor afritnummers(lees: in de stijl van 1982) voorzien waren?
Kan best zijn hoor, Frankrijk is nu niet echt het schoolvoorbeeld van consistent en simplistisch design. Ik herinner me als kind dat er heel veel sortie 1 en 2 waren en dan weer niks, om dan opeens bij 10 uit te komen.

Andere voorbeelden:
De A71 had lang sortie 01, 02, 03, 04 en dan 5...
De A11 tussen Angers en Nantes had lange tijd Sortie 1 en 2...terwijl het veel logischer had geweest om gewoon verder te bouwen op de nummers van voor Angers.
De pret begint al helemaal met de A8 en A9...de kmpaaltjes lopen niet door (terwijl de A71 wel bvb doortelt van de A10), maar de sortie nummers tellen wel door.

Zoals gezegd, Frankrijk heeft zijn eigen speciale manier die niet altijd even logisch of consistent is. Er is gelukkig wel al veel verbeterd de laatste jaren.

Voor oude borden waar nog altijd gewoon sortie zonder nummer in een kadertje staat is het aan te raden te gaan kijken naar de A7 bij Vitrolles, de A57 tussen Toulon en de A570 en de A55.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door captain007 » wo 07 jan 2015, 22:19

Chris schreef:De volgende keer als ik in dit gebied ben wil ik eens de kustroute van Fréjus naar Cannes rijden. Die schijnt erg mooi te zijn.
Ik was er in oktober en toen was er bijna niemand op die weg. Ben toen in de namiddag toen het begon te schemeren vanuit Cannes naar Fréjus gereden en onderweg nog gegeten aan het strand bij een van de restaurants langs de route. Prachtig om daar te rijden, waarbij je op het ene moment in een dorpje rijdt en het volgende moment een paar kilometer lang nauwelijks huizen tegenkomt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Chris » vr 09 jan 2015, 19:38

We gaan verder door het Massif de l'Esterel door de dichtbebouwde kuststrook van Cannes tot Nice.

1. De route door het Massif de l'Esterel. Niet onaardig, maar ik had het spectaculairder verwacht.
Afbeelding
A8-47 by Chriszwolle, on Flickr

2. De hele route tussen Fréjus en Cannes is gelimiteerd op 110. Er staan ook flitspalen ;)
Afbeelding
A8-50 by Chriszwolle, on Flickr

3. Een glimp van de Middellandse Zee met een cruiseschip bij Mandelieu.
Afbeelding
A8-51 by Chriszwolle, on Flickr

4.
Afbeelding
A8-52 by Chriszwolle, on Flickr

5. Mandelieu-Est.
Afbeelding
A8-54 by Chriszwolle, on Flickr

6. Cannes, Grasse.
Afbeelding
A8-56 by Chriszwolle, on Flickr

7. Palmbomen zijn hier gewoon bermbegroeiing.
Afbeelding
A8-58 by Chriszwolle, on Flickr

8. Cannes-Centre.
Afbeelding
A8-59 by Chriszwolle, on Flickr

9. Antibes.
Afbeelding
A8-61 by Chriszwolle, on Flickr

10. Villeneuve.
Afbeelding
A8-64 by Chriszwolle, on Flickr

11. Vence. Dit stuk is vrij druk, ik denk dat er vrij vaak file staat. Volgens mij was dit deel ook tolvrij.
Afbeelding
A8-66 by Chriszwolle, on Flickr

12. St. Laurent-du-Var. Verderop waren werkzaamheden om iets aan die bocht bij Nice te doen.
Afbeelding
A8-68 by Chriszwolle, on Flickr

13. 1 van 2 echte wegwerkzaamheden die ik op 2.500 kilometer autoroute tegen kwam.
Afbeelding
A8-69 by Chriszwolle, on Flickr

14. De Alpes-Maritimes.
Afbeelding
A8-70 by Chriszwolle, on Flickr

15. Het oogde alsof dit deel recent verbreed was.
Afbeelding
A8-72 by Chriszwolle, on Flickr

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » vr 09 jan 2015, 20:11

Chris schreef:We gaan verder door het Massif de l'Esterel door de dichtbebouwde kuststrook van Cannes tot Nice.

1. De route door het Massif de l'Esterel. Niet onaardig, maar ik had het spectaculairder verwacht.
De route langs de N7/N98 of één van de vele D-wegen in deze omgeving is hier aan te raden. Daar is het ook wat makkelijker om even te stoppen.

15. Het oogde alsof dit deel recent verbreed was.
Afbeelding
A8-72 by Chriszwolle, on Flickr
Dat deel is ook nog niet zo lang 2x3 (iets waar ze om onduidelijke redenen echt járen aan gewerkt hebben). Die afrit is volgens mij ook redelijk nieuw, en leidt naar de ook nog niet zo oude expressweg aan de westkant van de rivier de Var.

Wel vrij gênant dat op deze nieuwe borden verwezen wordt naar Gênes trouwens. :geenlach:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 jan 2015, 23:01

Chris schreef:11. Vence. Dit stuk is vrij druk, ik denk dat er vrij vaak file staat. Volgens mij was dit deel ook tolvrij.
Vanwege het open tolsysteem zou je het misschien verwachten maar er zijn echt maar weinig stukjes A8 in die regio die je tolvrij kunt gebruiken, want ook bij veel (halve) aansluitingen zijn tolstations. Dat stuk bij Cagnes/Vence kun je bijvoorbeeld niet nemen zonder een tolstation te passeren. Komende vanuit Nice zit bij de afrit naar Cagnes al een tolstation, komende vanaf passeer je het grote tolstation bij Antibes en ook bij de toerit bij Antibes zit een tolstation.

De enige stukjes in die regio die tolvrij te gebruiken zijn, zijn tussen afritten 40 en 42 (Mandelieu-Cannes), tussen afritten 49 en 51.1 (langs de bocht bij Nice), tussen afritten 54 en 55 (kort stukje ten noorden van Nice) en tussen afritten 58 en 59 (Roquebrune-Menton; wel vreemd dat bij de halve aansluiting Roquebrune geen tolstation zit).

Er zijn daar overigens meerdere tolstations waar de tol bij een aansluiting minder dan een euro bedraagt, bedragen van € 0,50 of € 0,60 komen voor. Ondanks de tol en de vele tolstations vanwege het open systeem is de A8 toch verreweg de beste weg in de hele regio tussen Mandelieu en Menton en loont het vrijwel nooit om andere route te nemen. Zelfs voor verplaatsingen binnen Nice kan het soms lonen, zeker oost<->west als beide punten niet ver van de A8 liggen. Toen ik een keer vanuit de wijk Saint-Roch aan de oostkant naar ons hotel in Saint-Isidore aan de noordwestkant moest rijden heb ik ook gewoon de A8 gepakt. Een euro tol, maar over de snelweg met z'n tunnels schiet het toch veel sneller op dan door de stad. Natuurlijk heb je de Voie Pierre Mathis (de Voie Rapide door Nice), maar aan de westkant sluit die weg zo beroerd aan op andere wegen, en de weg zelf is ook gewoon erg druk.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » za 10 jan 2015, 9:30

De grootste reden die ik kan bedenken voor de tolvrije afslag 58 is de volgende:

Tijdens de aanleg van de A8 werd het stukje Italië-Roquebrune al vrij snel aangelegd toen de A8 op zich nog maar Puget s Argens-VilleneuveLoubet was (pakweg afrit 37 tot 47), de A8 bereikte Nice vanuit westelijke richting pas in 1976 (15 jaar na het eerder vermelde stuk) en de verbinding met Roquebrune via de noordkant van Nice dateert uit de jaren 80. Al die tijd betaalde men tol bij Ventimiglia om dan via Roquebrune over de oude trouwe N7 te rijden tot voorbij Nice waar men bij Antibes dan betaalde. Of omgekeerd natuurlijk.

Dat er aan de situatie niks is verandert bij Roquebrune komt ook door een gebrek aan plaats, misschien loont het gewoon niet echt om 1 euro tol te vragen voor dat stukje van de grens tot daar. Kan me ook voorstellen dat de inwoners van pakweg Roquebrune en Menton daar ook niet echt blij zouden mee zijn. De gewone corniches krijgen al verkeer genoeg te verwerken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Chris » za 10 jan 2015, 10:18

Km357 schreef:misschien loont het gewoon niet echt om 1 euro tol te vragen voor dat stukje van de grens tot daar.
Als je er aan de Italiaanse kant bij Ventimiglia af gaat vragen ze € 2.50 voor die 5 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Chris » za 10 jan 2015, 20:33

Het laatste deel van de A8, vanaf Nice tot Ventimiglia in Italië.

1. Palmbomen in de middenberm bij Nice-St. Isidore.
Afbeelding
A8-73 by Chriszwolle, on Flickr

2. Gênes = Genova.
Afbeelding
A8-74 by Chriszwolle, on Flickr

3. Genova is toch nog 200 kilometer vanaf hier. Waarbij je continu tunnel in en uit gaat.
Afbeelding
A8-76 by Chriszwolle, on Flickr

4. De A8 is vanaf Nice tot de Italiaanse grens een afwisseling van 2 en 3 rijstroken, vooral afhankelijk van waar dit eenvoudig kon. Tussen Nice en Ventimiglia zijn 20 tunnels.
Afbeelding
A8-77 by Chriszwolle, on Flickr

5. Nice-Nord.
Afbeelding
A8-78 by Chriszwolle, on Flickr

6. Nice-Est.
Afbeelding
A8-80 by Chriszwolle, on Flickr

7. Monaco!
Afbeelding
A8-84 by Chriszwolle, on Flickr

8. La Turbie.
Afbeelding
A8-87 by Chriszwolle, on Flickr

9. Het tolstation bij La Turbie.
Afbeelding
A8-88 by Chriszwolle, on Flickr

10. Een aantal Italiaanse bestemmingen. Tende en Breil-sur-Roye zijn het snelst via Ventimiglia te bereiken, via de E74.
Afbeelding
A8-90 by Chriszwolle, on Flickr

11. Menton, de laatste afrit in Frankrijk.
Afbeelding
A8-93 by Chriszwolle, on Flickr

12. Een Frans bord met alleen Italiaanse benamingen. Dat zie je vast niet vaak.
Afbeelding
A8-94 by Chriszwolle, on Flickr

13. Italia!
Afbeelding
A8-96 by Chriszwolle, on Flickr

14. Ventimiglia kan via twee aansluitingen bereikt worden.
Afbeelding
A8-97 by Chriszwolle, on Flickr

15. Tolstation bij Ventimiglia is wat minder luxe dan we in Frankrijk gewend zijn. Ik kan me voorstellen dat het hier in de zomer nogal vast kan lopen.
Afbeelding
A8-99 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 jan 2015, 0:23

Km357 schreef:De grootste reden die ik kan bedenken voor de tolvrije afslag 58 is de volgende:

Tijdens de aanleg van de A8 werd het stukje Italië-Roquebrune al vrij snel aangelegd toen de A8 op zich nog maar Puget s Argens-VilleneuveLoubet was (pakweg afrit 37 tot 47), de A8 bereikte Nice vanuit westelijke richting pas in 1976 (15 jaar na het eerder vermelde stuk) en de verbinding met Roquebrune via de noordkant van Nice dateert uit de jaren 80. Al die tijd betaalde men tol bij Ventimiglia om dan via Roquebrune over de oude trouwe N7 te rijden tot voorbij Nice waar men bij Antibes dan betaalde. Of omgekeerd natuurlijk.
Klinkt plausibel. Misschien hebben de Fransen en Italianen daarom ooit wel afgesproken dat de tol voor het stuk tussen Roquebrune en de grens door Italië wordt geïnd, en wordt het met Frankrijk verrekend. Wie Roquebrune-Menton rijdt heeft dan geluk en betaalt niks.
Chris schreef:14. Ventimiglia kan via twee aansluitingen bereikt worden.
Afbeelding
A8-97 by Chriszwolle, on Flickr
Onzinnig bord. Via Bordighera is nodeloos om.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » zo 11 jan 2015, 10:05

Het laatste afstandsbord kan opeens wel met Italiaanse namen...eerste keer dat ik dat bord zie trouwens. Dank voor al de foto's trouwens.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door waldo79 » zo 11 jan 2015, 10:33

En ook een aankondiging van de Italiaanse tol, dmv "Pedaggio".

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door captain007 » zo 11 jan 2015, 11:51

Dat tolstation is ook zeer onhandig als je de oprit/afrit neemt. Je moet dan eerst een kaartje trekken en dan pas verderop bij een ander tolstation beneden betalen. Iets zegt mij dat ze dat wel wat efficiënter hadden kunnen inrichten door op de snelweg een apart poortje voor de op en afrit te maken waar je gelijk betaald.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door boe! » zo 11 jan 2015, 12:18

Of niets in rekening brengen. Het is een beetje onzin om voor alleen een afrit tol in rekening te brengen. Als ik kijk op Streetview dan kan de hele afrit worden afgeschermd van het overige verkeer, dus dat moet mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Chris » zo 11 jan 2015, 12:25

Je trekt een ticket op het tolstaton van de A10, vervolgens ga je er direct vanaf en betaal je € 2.50 bij het tolstation op de afrit. Een beetje onzinnig inderdaad om voor 700 meter een ticket te trekken. Bovendien is het nogal prijzig, feitelijk betaal je die € 2.50 voor het 5 kilometer lange deel vanaf de Franse grens tot de aansluiting Ventimiglia.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 jan 2015, 13:08

captain007 schreef:Dat tolstation is ook zeer onhandig als je de oprit/afrit neemt. Je moet dan eerst een kaartje trekken en dan pas verderop bij een ander tolstation beneden betalen. Iets zegt mij dat ze dat wel wat efficiënter hadden kunnen inrichten door op de snelweg een apart poortje voor de op en afrit te maken waar je gelijk betaald.
Inderdaad, want je wordt voor Ventimiglia al wel naar de meest rechtse poortjes van het tolstation gedirigeerd, want de afrit zit echt direct na het tolstation: https://maps.google.nl/maps?q=Menton,+F ... 94,,0,5.03

De afrit is vervolgens vrijwel haaks rechtsaf: https://maps.google.nl/maps?q=Menton,+F ... 16,,0,5.21
Chris schreef:Je trekt een ticket op het tolstaton van de A10, vervolgens ga je er direct vanaf en betaal je € 2.50 bij het tolstation op de afrit. Een beetje onzinnig inderdaad om voor 700 meter een ticket te trekken.
Helemaal mee eens, dat had men een stuk netter kunnen oplossen door de afrit van/naar Frankrijk af te scheiden van het grote tolstation. Dat is in Europa in dit soort situaties wel gebruikelijk. Vrijwel nergens hoef je een ticket te trekken en binnen een kilometer alweer af te rekenen.
Bovendien is het nogal prijzig, feitelijk betaal je die € 2.50 voor het 5 kilometer lange deel vanaf de Franse grens tot de aansluiting Ventimiglia.
Er zou natuurlijk ook een afspraak met de Fransen kunnen zijn om daar ook wat in rekening te brengen voor het deel vanaf Roquebrune/Menton tot de grens. Misschien gaat van die € 2,50 de helft wel naar Escota. Wie van het tolgedeelte tussen de grens en Ventimiglia gebruik maakt, maakt hoe dan ook tevens gebruik van het Franse deel tussen Menton en de grens. Menton-grens is ook 4 kilometer, zou het tolbedrag ook dienen om het deel tussen Menton en Roquebrune te bekostigen dan praat je over nog eens 6 km extra. Westelijk van Roquebrune kom je weer onvermijdelijk bij een tolstation uit. Het komt vaker voor dat er aan één zijde van de grens tol geheven wordt die voor beide zijden van de grens geldt en dan weer herverdeeld wordt. Zo staat bij het tolstation op de Timmelsjoch Hochalpenstraße zelfs een bord waarop wordt gespecificeerd hoe het tolbedrag wordt verdeeld tussen de Oostenrijkse en Italiaanse wegbeheerders.

Uiteraard betalen weggebruikers die alleen tussen Roquebrune en Menton rijden dan niks, maar dat soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren met een open tolsysteem zoals op het oostelijke deel van de Franse A8 geldt.

Het zou ook kunnen zijn dat de tol wat hoger ligt omdat Italië via de E74 Frans binnenlands verkeer richting Breil-sur-Roya en Tende faciliteert, en dat er op deze manier (een hogere tol voor het traject grens-Ventimiglia) wat extra inkomsten tegenover staan.

EDIT: Ik heb het even nagezocht en volgens de Italiaanse Wikipedia wordt er in Ventimiglia inderdaad tol geheven voor het deel tot aan Roquebrune, dus uiteindelijk betaal je die € 2,50 voor 15 km tolweg:

Per i mezzi che transitano alla barriera di "Ventimiglia-Confine di Stato" è compreso il pedaggio fino all'uscita di Mentone sulla Autoroute A8 francese. L'ingresso sulla A8 in direzione Italia è infatti segnalato, per gli ultimi due svincoli di Roccabruna e Mentone, da cartelli autostradali italiani. Un apposito accordo regola la liquidazione forfettaria all'amministrazione transalpina del pedaggio per la tratta di sua competenza.

Google Translate naar het Engels:

For vehicles that the barrier "Ventimiglia-Border State" includes the toll exit at Menton on the French Autoroute A8. The entrance to the A8 towards Italy is reported, for the last two junctions of Menton and Roquebrune, from Italian highway signs. A specific agreement governing the payment of toll for transalpine lump administration trafficking within its competence.

Volgens het artikel is dat ook de reden dat er daarom Italiaanse borden staan bij de toeritten in Menton en Roquebrune. Die in Menton kende ik, maar in Roquebrune staat er inderdaad ook eentje: https://maps.google.nl/maps?q=Roquebrun ... 5,,0,-4.93

Mooie oude tweetalige wegwijzer ook, is dit wellicht de enige Franse wegwijzer waar xxmiglia (ook helemaal in kleine letters...) op staat voor Ventimiglia? En Gênes gespeld als Genes, zonder accent circonflexe...
boe! schreef:Of niets in rekening brengen. Het is een beetje onzin om voor alleen een afrit tol in rekening te brengen. Als ik kijk op Streetview dan kan de hele afrit worden afgeschermd van het overige verkeer, dus dat moet mogelijk zijn.
Nou ja, dat gebeurt wel vaker, bij La Jonquera aan de Spaanse AP-7 bijvoorbeeld zit er bij afrit 1 (die nog voor het eerste grote tolstation op de AP-7 zelf ligt) een tolstation bij de afrit. Je kunt zeggen dat het onzinnig is om voor één afrit tol in rekening te brengen, maar als er op tolwegen met een gesloten systeem maar een paar kilometer tussen twee aansluitingen zit moet je doorgaans ook tol betalen om een kort stukje weg te gebruiken, enkele uitzonderingen daargelaten. Waarom mag de wegbeheerder het gebruik van een stukje van een paar kilometer niet in rekening brengen?
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 11 jan 2015, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » zo 11 jan 2015, 13:14

Coen Tunnel schreef:Het zou ook kunnen zijn dat de tol wat hoger ligt omdat Italië via de E74 Frans binnenlands verkeer richting Breil-sur-Roya en Tende faciliteert, en dat er op deze manier (een hogere tol voor het traject grens-Ventimiglia) wat extra inkomsten tegenover staan.
Dat is eigenlijk wel wederzijds natuurlijk, want de Fransen faciliteren weer Italiaans verkeer tussen Cuneo en Ventimiglia via die route, die overigens op het Italiaanse deel veel beter is uitgebouwd dan op het Franse.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door boe! » zo 11 jan 2015, 15:41

Coen Tunnel schreef:Waarom mag de wegbeheerder het gebruik van een stukje van een paar kilometer niet in rekening brengen?
Ik zeg niet dat het niet mag. Ik vind het onzinnig en vreemd dat je op dezelfde afrit twee tolpoortjes tegenkomt. En in dit geval gaat het niet om een paar kilometer, maar om 750 meter.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 jan 2015, 18:42

^^ Je zegt zelf: Of niets in rekening brengen. Het is een beetje onzin om voor alleen een afrit tol in rekening te brengen.

Dat er twee poorten binnen 750 meter van elkaar staan vind ik net zo goed onzinnig, maar natuurlijk gaat het in dit geval wel om een toltraject van meerdere kilometers. Het is natuurlijk niet zo dat alleen die 750 meter tolplichtig zijn, het bedrag wat bij Ventimiglia wordt betaald geldt voor het hele traject vanaf Roquebrune/Menton tot aan Ventimiglia. Kortom, wie bij Ventimiglia vanaf Frankrijk de afrit neemt heeft toch minstens 9 kilometer over een tolweg gereden, en dan is het logisch dat daarvoor betaald moet worden. Wel was het voor het verkeer praktischer geweest als verkeer van/naar Frankrijk bij Ventimiglia maar één poortje was tegengekomen waar men gelijk had kunnen afrekenen, in plaats van eerst een kaartje te trekken en 750 meter verderop afrekenen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Pino » zo 11 jan 2015, 19:00

Je zie nog wel eens tolstations waar ze verkeer voor de afrit door aparte poorten sturen, zodat ze een afwijkend bedrag kunnen afrekenen. Dat zou hier op zich kunnen, in de zin dat afslaand verkeer vanuit Frankrijk in een keer afrekent in plaats van eerst een kaartje te trekken en dat meteen weer te moeten inleveren.

De reden dat dit niet gebeurt zal met de tegenrichting te maken hebben. Verkeer uit de richting Savona moet een variabel bedrag afrekenen, afhankelijk van waar je de tolweg op bent gereden. Idealiter geleid je dat verkeer door het tolstation voordat het afslaat. Daarvoor lijkt hier echter geen ruimte, terwijl ook geen ruimte lijkt te bestaan om de verbindingslussen zo te scheiden dat verkeer uit Savona beneden nog een tolpoort tegenkomt en verkeer uit Frankrijk niet. Dan was dit mogelijk de enige werkbare optie.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door boe! » zo 11 jan 2015, 19:18

Coen Tunnel schreef:^^ Je zegt zelf: Of niets in rekening brengen.
Daarmee bedoel ik dat er dus ook geen tolpoortjes nodig zijn.
Coen Tunnel schreef:het bedrag wat bij Ventimiglia wordt betaald geldt voor het hele traject vanaf Roquebrune/Menton tot aan Ventimiglia.
Is dat wegdeel officieel een tolweg of maak jij dat er van? Voor mij begint de tolweg bij het tolstation.

Plaats reactie