Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Starlet » zo 10 mar 2013, 16:17

Blijft mijn rijbewijs dan gewoon geldig? Of wordt je verzekering duurder als je zelf rijdt, maar de computer van je auto een lagere faalkans heeft?

Zelf het stuur in handen hebben geeft toch een magisch gevoel.

MVDL
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 sep 2013, 20:04
Locatie: Overijssel

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door MVDL » za 04 jan 2014, 17:12

Hoe meer de auto zelf kan, hoe onoplettender de inzittenden worden.

Gadgets als lane-departure-warning en connected-cruise-control zijn leuk, maar ik vraag me af in hoeverre je dat automatische gedoe uit moet breiden.
Het moet ergens stoppen. Als je volautomatisch wilt reizen zonder op te hoeven letten, neem dan een trein :top:
Mvg,
Marco

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Attietattie » za 04 jan 2014, 18:57

^^ De automobielindustrie gaat hoe dan ook de luchtvaart achterna. Dat heeft het altijd al gedaan en zal het altijd blijven doen. Dus: autorijden zal altijd verder geautomatiseerd worden. En de rijopleiding dient daarop te worden aangepast, net als in de luchtvaart.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door rick visser » za 24 jan 2015, 17:49

Wow!! Het gaat veel sneller dan ik dacht: proef met zelfrijdende auto's!
En in de volkskrant bladzijde 3 helemaal vol. Plus een column van Bert Wagendorp over het einde van het 'Tijdperk van de automobilist'.

Zou hij gelijk krijgen met zijn voorspelling dat de fun van een eigen auto er dan helemaal van af is? Het einde van het eigen autobezit?

PS: is Schultz niet een beetje té vooruitstrevend? In dit land mag een metro nog niet eens zonder machinist rijden, en dan wel hele colonnes vrachtwagens zonder chauffeur, zomaar op de openbare weg?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Snelwegfreak » za 24 jan 2015, 17:57

Ik denk niet dat het einde van het eigen autotijdperk is aangebroken. Gaat nog heel lang duren. Hybride situatie gaat tientallen jaren zo niet voor altijd bestaan.

Voor sommige mensen wel een goed idee, zo'n zelfrijdende auto. Mensen schijnen er ook redelijk positief tegenover te staan. Voor mij niet, maar het kan best veel problemen oplossen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door keokiracer » za 24 jan 2015, 18:14

rick visser schreef: en dan wel hele colonnes vrachtwagens zonder chauffeur, zomaar op de openbare weg?
Mwa, je hebt nu cruise control, lane assist en datgene waardoor je dezelfde afstand houdt t.o.v. je voorganger (ben de naam even kwijt :heygrr: ) dus het is al behoorlijk automatisch. Een stap extra is dan niet zo vergezocht. Maar mensen als 'back-up' (of de technologie als back-up van de persoon zoals nu) in de voertuigen zal echt nog wel een tijd blijven bestaan hoor.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Snelwegfreak » za 24 jan 2015, 18:20

keokiracer schreef:en datgene waardoor je dezelfde afstand houdt t.o.v. je voorganger (ben de naam even kwijt :heygrr: )
Adaptive Cruise Control ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door keokiracer » za 24 jan 2015, 18:21

Datte ja :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door mhkamp » za 24 jan 2015, 18:58

Oei oei oei... Als dit grotendeels ingevoerd is krijgt de minister van financiën het moeilijk :o
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Chris » za 24 jan 2015, 19:27

Ik vraag me eigenlijk af of veel mensen wel op zelfrijdende auto's zitten te wachten. Natuurlijk zal er een deel zijn die niet van autorijden houdt en waarvoor het een uitkomst is, maar ik denk dat er best veel mensen zijn die liever zelf rijden. Al kan ik me voorstellen dat de gemiddelde tech-geek liever de tijd op social media verkwist dan aan autorijden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Snelwegfreak » za 24 jan 2015, 19:39

Ik heb onlangs gehoord van een intern stagerapport bij I&M waaruit blijkt dat best veel mensen wel open staan voor een zelfrijdende auto.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Rene » za 24 jan 2015, 20:04

Zelfrijdende auto's zijn net zoiets als 3D-televisies. Het kan, maar ze zijn waarschijnlijk aan de straatstenen niet te slijten. Letterlijk in dit geval...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Matthijs » za 24 jan 2015, 20:35

Je moet ook het volgende bedenken:

Een mens kan bij korte tussenafstand alleen nog maar langzaam rijden, omdat anders het risico op botsingen door de trage reactiesnelheid te groot wordt.
Zelfrijdende auto's kunnen ook in file-omstandigheden in principe 120 km/h aanhouden.

Mensen zullen het best leuk vinden om zelf te rijden, maar als je kan kiezen
  • Zelf rijden en stilstaan in de file
  • Je laten rijden door de computer en met 120km/h voortzoeven.
Dan denk ik dat veel mensen alsnog het tweede preferen. Zeker als je intussen je krantje kan lezen.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door rick visser » za 24 jan 2015, 20:44

Die zelfrijdende auto zal er uiteindelijk best komen. En dat is in ieder geval heel leuk voor mensen die niet zelf auto kunnen rijden, zoals veel bejaarden en gehandicapten. En voor mensen die graag drinken op feestjes is het ook een uitkomst dat de auto zelf de BOB kan zijn.

Maar ik lees geen reactie op vraag twee: is Schultz niet een beetje té vooruitstrevend? In dit land mag een metro nog niet eens zonder machinist rijden, en dan wel hele colonnes vrachtwagens zonder chauffeur, zomaar op de openbare weg?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Rene » za 24 jan 2015, 20:51

Het gaat om een proef, niet om een toelating.

In 1998 was er ook al zo'n proef bij Hazerswoude op de N11, voordat die werd opengesteld.
Ondanks alle hoogdravende verwachtingen daarna ook nooit meer wat van gehoord.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door rick visser » za 24 jan 2015, 21:25

Rene schreef:Het gaat om een proef, niet om een toelating.
Ik vind dat ze ook wel eens een proef mogen nemen met een zelfrijdende metro ;)
(Als dat lukt kunnen ze 's nachts tenminste ook een klein metrootje laten rijden)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door waldo79 » za 24 jan 2015, 23:34

In Kopenhagen en Lille rijden ze al rond. Zelfs de Parijse lijn 14 is automatisch.

:denk:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jan 2015, 10:29

rick visser schreef:(Als dat lukt kunnen ze 's nachts tenminste ook een klein metrootje laten rijden)
Ook dan is er personeel nodig, vooral voor controle en handhaving.
waldo79 schreef:In Kopenhagen en Lille rijden ze al rond. Zelfs de Parijse lijn 14 is automatisch.

:denk:
Automatische metro's zijn er best veel. Ook het metronetwerk van Dubai is volledig automatisch en op veel luchthavens rijden ook automatische treinen/metro's van/naar de gates.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Palance » zo 25 jan 2015, 12:25

Die in Vancouver ook, ik heb er ooit eens een filmpje van gepost vanaf de voorkant (dus waar normaal gesproken een bestuurderscabine zit).
Link
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Chris » zo 25 jan 2015, 12:55

Ik vraag me ook af hoe fail-safe die ICT systemen in zelfrijdende auto's zijn. Als ik kijk naar ICT-systemen bij grote organisaties heb ik daar weinig vertrouwen in.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Mark » zo 25 jan 2015, 13:14

Dat is niet te vergelijken denk ik. Je kan het beter vergelijken met die van een vliegtuig denk ik, waar logischerwijs zeer strenge eisen gelden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 25 jan 2015, 14:48

Chris schreef:Ik vraag me ook af hoe fail-safe die ICT systemen in zelfrijdende auto's zijn. Als ik kijk naar ICT-systemen bij grote organisaties heb ik daar weinig vertrouwen in.
De grote reden waarom ICT systemen bij grote organisaties zo vaak falen, geld verslinden en verouderd zijn bij oplevering, is dat er geen eisen en normen voor dat soort systemen bestaan.
Iedereen mag doen waar hij zin in heeft en dan krijg je dit:
Afbeelding

Waar het bij de autonomische voertuigen om zal moeten draaien is strenge wetgeving en eisen voor dergelijke systemen. Iets waar de zelfrijdende metro's bijvoorbeeld nu al aan moeten voldoen om met honderden passagiers rond te mogen rijden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door mhkamp » zo 25 jan 2015, 16:27

^^ Bekend plaatje. De Gemeente Assen had eenzelfde (maar dan in het Nederlands) in haar nieuwsbrief staan in 2009. Dit gedeelte hangt nu bij de PC omdat toch wel de waarheid is.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door rick visser » zo 25 jan 2015, 20:37

Chris schreef:Ik vraag me ook af hoe fail-safe die ICT systemen in zelfrijdende auto's zijn. Als ik kijk naar ICT-systemen bij grote organisaties heb ik daar weinig vertrouwen in.
Ik denk dat het niet te voorkomen is dat er ook af en toe een ongeluk zal plaatsvinden doordat een systeem in zo'n zelfrijdende auto faalt. Maar mijn inschatting is dat alle systemen zo ongelooflijk streng door-en-door getest zullen worden, dat dit hoogst zelden zal voorkomen. Er zullen dus netto veel minder ongelukken plaatsvinden. Is mijn inschatting, dus.

Wel pijnlijk als jij net het het slachtoffer bent van zo'n ongeluk, maar dat geldt natuurlijk ook voor gewone ongelukken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Snelwegfreak » zo 25 jan 2015, 20:40

Daarnaast, in de hybride situatie kunnen er altijd ongevallen plaatsvinden. En wat te denken van voetgangers en fietsers, spelende kinderen, dieren? Niet alles is in een geautomatiseerd systeem te passen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Chris » zo 25 jan 2015, 20:42

Maar hoeveel gaat dat kosten? Veiligheidssystemen in vliegtuigen kosten ongetwijfeld een vermogen. Een ander probleem is dat voertuigen talrijk zijn. Als er in 0,01% van de gevallen een ongeluk gebeurt, betekent dat op een drukke snelweg toch 10 tot 20 ongevallen per dag. Stel dat een zelfrijdende auto in zo'n treintje rijdt met 130 km/h en er één een klapband krijgt, wat is dan het gevolg? Of een gladde weg waardoor er ééntje in de vangrail komt met 20 auto's binnen 100 meter daarachter? Dat soort risico's zullen praktisch geheel uitgesloten moeten kunnen worden omdat anders de gevolgen te groot zijn.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door rick visser » zo 25 jan 2015, 20:58

Snelwegfreak schreef:...En wat te denken van voetgangers en fietsers, spelende kinderen, dieren? Niet alles is in een geautomatiseerd systeem te passen.
Daar noem je nu net iets waar volgens mij veel winst is te halen als we zelfrijdende auto's invoeren. Een zelfrijdende auto reageert veel sneller dan een gewone automobilist, dus als er een voetganger of spelend kind voor de auto rent of springt is de kans op een goede afloop bij een zelfrijdende auto juist groter!

En vooral bij slecht zicht, mist, tegenlicht van tegenliggers, etc. 'ziet' de radar van en zelfrijdende auto veel meer als een menselijke automobilist.
Chris schreef:Maar hoeveel gaat dat kosten? Veiligheidssystemen in vliegtuigen kosten ongetwijfeld een vermogen. Een ander probleem is dat voertuigen talrijk zijn. Als er in 0,01% van de gevallen een ongeluk gebeurt, betekent dat op een drukke snelweg toch 10 tot 20 ongevallen per dag.
Waar komt die 0,01% vandaan? Kan net zo goed 0,0001% zijn en dan heb je het nog maar over 1 ongeval per week. Dus deze opmerking zegt niet zoveel :geenlach:
Chris schreef:Stel dat een zelfrijdende auto in zo'n treintje rijdt met 130 km/h en er één een klapband krijgt, wat is dan het gevolg? Of een gladde weg waardoor er ééntje in de vangrail komt met 20 auto's binnen 100 meter daarachter? Dat soort risico's zullen praktisch geheel uitgesloten moeten kunnen worden omdat anders de gevolgen te groot zijn.
Zou het niet zo zijn dat deze scenario's ingeprogrammeerd worden? Een zelfrijdende auto weet precies naar welke kant hij moet uitwijken en reageert direct. Zou zomaar kunnen dat de afloop zelfs bij die hoge auto-dichtheid dan toch beter afloopt als een klapband op een normale drukke snelweg waar we te maken hebben met de reactie tijd van de gemiddelde chauffeur (200.000 micoseconden). Ook bij ijzel denk ik dat zelfrijdende auto's veiliger zijn: geautomatiseerde systemen nemen ijzel sneller waar dan een menselijke chauffeur en zullen daar adequater op regeren door bijvoorbeeld de afstand te vergroten en de snelheid te verminderen. Misschien is niet iedereen dat met me eens, maar dat denk ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Chris » zo 25 jan 2015, 21:04

rick visser schreef:Waar komt die 0,01% vandaan? Kan net zo goed 0,0001% zijn en dan heb je het nog maar over 1 ongeval per week. Dus deze opmerking zegt niet zoveel :geenlach:
Ik wou alleen illustreren dat een klein aandeel toch veel ongevallen kan zijn. Er zijn immers veel meer voertuigverplaatsingen dan vliegbewegingen of treinen die rondrijden. Dus zal je veiligheidssystemen van minstens dat kaliber of beter moeten hebben.

Als het met de huidige techniek nog niet mogelijk is om een trein zonder bestuurder te laten rijden, die op vrije baan rijdt en geleid wordt door rails en onder allerlei seinen en beïnvloeding rijdt, hoe kan dat dan wel met auto's waar veel meer variabelen bij zijn?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door mhkamp » zo 25 jan 2015, 21:24

rick visser schreef:Daar noem je nu net iets waar volgens mij veel winst is te halen als we zelfrijdende auto's invoeren. Een zelfrijdende auto reageert veel sneller dan een gewone automobilist, dus als er een voetganger of spelend kind voor de auto rent of springt is de kans op een goede afloop bij een zelfrijdende auto juist groter!
Tsja:
Duikgek, 17-06-2014 schreef: We are sorry, Gaspedaal.exe just crashed. The car will now be stopped. Would you like to send a crash report?
Eerlijkheidshalve heb ik gewoon een hard hoofd in. Op de snelweg zal het misschien nog gaan, maar met onberekende factoren zal je als mens wel moeten kunnen ingrijpen. Niets is 100% perfect.

Zou het object, laat ik het zo noemen, pal voor het voertuig komen, betwijfel ik of het voertuig een ongeluk kan voorkomen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schultz met haar zelfrijdende auto's

Bericht door Vinny » zo 25 jan 2015, 21:28

"False positives" zijn een groter probleem dan incidenten is mijn stellige overtuiging. Radardetectie is een op zich goed werkend systeem dat best wel fail safe is.
Je moet natuurlijk ook kijken wat mensen zien als acceptabel risico. Mijn stelling is dat de menselijke factor de reden is dat het verkeer relatief onveilig is, niet het technisch falen. Met andere woorden: als je nu alle automobilisten zou vervangen door de computer wordt het verkeer a la minute veiliger in plaats van onveiliger. Maar als er zich een incident voltrekt dan heeft de overheid het gedaan in plaats van de verkeersdeelnemer zelf, en dat blijkt maatschappelijk veel minder aanvaardbaar te zijn.

Wat verder in tamelijk stedelijke omgevingen een rol speelt is bijvoorbeeld het gebrek aan parkeerplaatsen. Ik ben op Sint Maarten geweest, en ik denk dat als je alle overbodige rondjes zou afschaffen die mensen rijden om een parkeerplaatsje te vinden voor de supermarkt in de aanloop naar kerst, je het volledige fileprobleem op het eiland zou hebben opgelost, waardoor de rit van de luchthaven naar Point Blanche gewoon een half uur duurt in plaats van anderhalf... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie