[A005] A5 Westrandweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door JJK » wo 07 jan 2015, 14:16

Dat is voor iedereen het beste, maar daar kan ik niets nuttigs over zeggen.. afwachten lijkt het.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door captain007 » wo 07 jan 2015, 14:18

In andere gevallen zou het ook vervelend zijn voor de aannemer. Ze hebben nu eenmaal een garantietermijn op asfalt zitten, dus als het binnen de garantietermijn al niet meer voldoet draait de aannemer daarvoor op.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Rogier » wo 07 jan 2015, 15:06

^^

En terecht lijkt mij. Het is een nieuwe weg en dan mag je kwaliteit verwachten.
Wel vind ik het vreemd dat de situatie zo geworden is, terwijl de eerste signalen als in December zichtbaar waren.
Uiteraard is het mogelijk dat men in december dacht dat het werk tot het voorjaar kan wachten en dat jammergenoeg de boel versneld verslechterd is.
Hopelijk worden de problemen snel opgelost en komt men zo snel mogelijk met een planning.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Techum » wo 07 jan 2015, 15:16

Rene schreef:
Techum schreef:Maak er dan in de verkeersinformatie gewoon 'Coenplein Noord' en 'Coenplein Zuid' van.
Wat is de meerwaarde daarvan ?
Zoals ik in mijn reactie al aangeef, zodat je weet aan welke kant een afsluiting of file zich bevindt, wat relevant kan zijn voor mensen die daar juist wel of juist niet langskomen. Ik gaf het voorbeeld van A8 <-> A10-noord, waarbij je aan de noordkant van de Coentunnel blijft.

Daarbij is het een gegeven dat de VID het kennelijk nodig vindt om het onderscheid te maken. Dan is het voor iedereen duidelijker datze daarvoor consequent de toevoegingen Noord en Zuid zouden gebruiken, dan een denkbeeldige naam die geen relatie met de officiële naam vertoont.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door harry » wo 07 jan 2015, 17:26

Rene schreef:Bij KP Ridderkerk - KP Ridderkerk had men natuurlijk ook KP Ridderkerk - Rotterdam kunnen zeggen (of in de andere richting: KP Ridderkerk - HI-Ambacht).
Volgens mij is de standaardzin "Op de Axx, B richting C staat tussen D en E een file van F km." Axx en B t/m F worden dan in het systeem ingevuld.
In dit geval waren D en E hetzelfde...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Boerenkool » do 08 jan 2015, 16:14

Rogier schreef:^^

En terecht lijkt mij. Het is een nieuwe weg en dan mag je kwaliteit verwachten.
Wel vind ik het vreemd dat de situatie zo geworden is, terwijl de eerste signalen als in December zichtbaar waren.
Uiteraard is het mogelijk dat men in december dacht dat het werk tot het voorjaar kan wachten en dat jammergenoeg de boel versneld verslechterd is.
Hopelijk worden de problemen snel opgelost en komt men zo snel mogelijk met een planning.
Nog veel eerde dan December
Het was een van de eerste dingen die mensen hier op t forum over de weg zeiden. Even bladerend zie ik 13 mei 2013 ChrisKrusz en Rene er al over praten en ook in Juni werd er over gegrapt.
Toen was het natuurlijk nog niet enorm kapot, maar als ze zo slecht liggen dat iedereen stuitert en bonkt slijt het natuurlijk wel heel erg makkelijk.
Te intensief gebruik zal t niet zijn, die weg zou ontworpen moeten zijn op havenvrachtverkeer en een bredere Coentunnel die veel later pas open ging.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door JJK » do 08 jan 2015, 17:26

Het is ontstaan bij de bitumineuze voegvulling ter plaatsen van de rij-ijzers. Door de aannemer van de voegen wordt nu gekeken naar een oplossing, de oorzaak is in ieder geval nog niet bekend

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door captain007 » di 13 jan 2015, 9:48

Volgens een bericht van de VID zal men eind deze week drie voegovergangen repareren, waarmee hopelijk vanaf volgende week weer beide rijstroken te gebruiken zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Rein » di 13 jan 2015, 9:58

Dat zou mooi zijn, want zowel in de ochtend- als avondspits leidt het probleem nu tot aardige files.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Rene » di 13 jan 2015, 14:09

Tsja, ik rij nu elke ochtend over de A5 en elke avondspits over de A10-west.
Beter met 80 doorrijden dan eerst 100 en vervolgens stilstaan.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Dexy » za 24 jan 2015, 13:40

Geen goed nieuws, de reparatie aan de voegovergangen op de A5 gaat langer duren dan gepland.
VID (23-01-2015) schreef:Langer hinder door wegdekschade A5

Weggebruikers op de A5 in de richting van de Coentunnel moeten langer rekening houden met hinder. Tussen Amsterdam-Westpoort en de aansluiting met de A10 is de rechterrijstrook afgesloten waardoor de wegcapaciteit gehalveerd is. De halvering zorgt zo nu en dan voor file op de snelweg die pas sinds 13 mei 2013 volledig in gebruik is.

In december ontstond schade ter hoogte van een aantal voegovergangen waardoor de verkeersveiligheid niet meer gewaarborgd kon worden. De werkzaamheden waren al ingepland en zouden deze maand uitgevoerd worden. Sterker nog, de reparatie zou op 18 januari klaar zijn. Dit is echter niet gelukt, mogelijk komt dat door de weersomstandigheden.

Eerder werd ter hoogte van de wegdekschade een maximumsnelheid van 70 kilometer ingesteld. Nadat er tussen beide rijstroken een noodvangrail geplaatst is, werd de maximumsnelheid verhoogd naar 90 kilometer per uur. Het is vooralsnog nog niet duidelijk wanneer de reparatie nu uitgevoerd zal worden.
Overigens, in dit bericht wordt gesproken over 'de aansluiting met de A10' in plaats van 'knooppunt Westrandweg'.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Boerenkool » vr 06 feb 2015, 13:03

En vandaag is de pijlwagen aangereden:
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.037.01

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Hensepens » za 07 feb 2015, 0:14

Tjonge jonge. Wat zijn mensen soms blind.... Weet niet wat de aanleiding is geweest, maar die moet toch wat signalen hebben gemist.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Attietattie » za 07 feb 2015, 0:40

Hensepens schreef:Tjonge jonge. Wat zijn mensen soms blind....
Valt een beroerte ook onder 'blind'?

Niet dat ik weet wat er gebeurd is, maar iemand kan altijd onwel geworden zijn en dan is die kritiek niet zo leuk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Hensepens » za 07 feb 2015, 9:03

^^ Heb je een punt. Mijn opmerking is dan ook onder voorbehoud van een medische aanleiding. Las overigens later dat de traumaheli er bij is geweest. Hoop dat het goed gaat met het slachtoffer. Maar het bijft opmerkelijk op zo een weg.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Attietattie » za 07 feb 2015, 14:39

Hensepens schreef:^^ Heb je een punt. Mijn opmerking is dan ook onder voorbehoud van een medische aanleiding.
Maar dat wordt er helaas nooit bij gezegd.

En dan ook onder voorbehoud van de mogelijkheid dat er net een hond of een wegwerker overstak die de bestuurder heeft geprobeerd te ontwijken?

Klinkt allemaal zeer onwaarschijnlijk, maar het is per definitie voorbarig om conclusies te trekken. Ik zou het alleen 'opmerkelijk' willen noemen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Rein » za 07 feb 2015, 17:20

Een hond die overstak in het midden van dat viaduct? :rofl2:

Uiteraard heb je wel gelijk dat er vele oorzaken kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Vinny » za 07 feb 2015, 22:26

Op de A 5 lijkt me dat bijzonder onwaarschijnlijk. In de categorie: meest bizarre dingen op de snelweg - ik heb één keer een groepje (!) voetgangers op de rijbaan van de A 7 zien rondlopen, ergens op de afsluitdijk. Wat die mensen toch in godsnaam bezield hebben... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Attietattie » zo 08 feb 2015, 1:36

Rein schreef:Een hond die overstak in het midden van dat viaduct? :rofl2:
Ja. In de Wijkertunnel is het ze ook gelukt (met z'n tweeën nog wel) dus dan zal een viaduct ook wel lukken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door nederland24 » wo 11 feb 2015, 22:28

Vinny schreef:Op de A 5 lijkt me dat bijzonder onwaarschijnlijk. In de categorie: meest bizarre dingen op de snelweg - ik heb één keer een groepje (!) voetgangers op de rijbaan van de A 7 zien rondlopen, ergens op de afsluitdijk. Wat die mensen toch in godsnaam bezield hebben... :shutup:
Waarschijnlijk was het zo rustig, dat ze dachten dat de weg afgesloten was. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Vinny » wo 11 feb 2015, 22:33

Helaas, het was behoorlijk druk - en het verkeer reed gewoon legaal 130 op dat punt. Ik overigens ook, maar ben wel wat af gaan remmen voor die voetgangers. Ik reed er met zo'n 80 km/h langs. Net als mijn medeweggebruikers...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Rein » za 14 feb 2015, 21:41

wimwamreus schreef:Het is me wel eens eerder opgevallen dat de VID knooppunt 'Westrandweg' vermeld in haar verkeersinformatie, terwijl het om (de zuidelijke tak van) knooppunt Coenplein gaat. Toen de oude Coentunnel nog niet open was, liep het bijna elke avondspits vast op de A5. Ook toen werd er 'knooppunt Westrandweg' in de fileberichten gemeld.
We hebben er hier al een paar keer over gediscussieerd, maar ik zag op vananaarbeter.nl dat RWS zelf ook 'gewoon' de term Knooppunt Westrandweg gebruikt. Tja, in dat geval kunnen we het de VID ook niet kwalijk nemen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door RSK » wo 18 nov 2015, 18:05

Ik zat nog eens terug te lezen in een paar van de oudste pagina's van dit topic en op de Wegenwiki, maar ik kan eigenlijk nergens terugvinden wat de precieze reden is dat de A5 over een behoorlijke afstand op een viaduct is aangelegd. Het heeft er niet echt schijn van dat de ruimte onder het viaduct een andere bestemming heeft. Waarom is de weg daar niet op maaiveld aangelegd?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Rein » wo 18 nov 2015, 18:57

Nou, zo'n beetje onder het viaduct loopt de Basisweg en nog een parallelweg van de Basisweg (en deels aan de andere kant ook nog één meen ik) en nog een stuk havenspoorlijn en dan zijn er ook nog wat zijwegen die alleen vanaf de Basisweg ontsloten worden. De Basisweg is een hoofdader van Amsterdam die niet voor niets 2x2 is aangelegd, die kan je niet zomaar weglaten.

En per saldo is daar tussen de gebouwen te weinig ruimte voor een 2x2 ASW, een 2x2 GOW en nog eens parallelwegen aan beide zijden, een havenspoorlijn én deugdelijke ontsluitingen voor de paar zijwegen die daar liggen. Bovendien wil men waarschijnlijk de gebouwen aldaar ook niet allemaal amoveren hetgeen bij een snelweg op maaiveld wellicht wel nodig zou zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Chris » wo 18 nov 2015, 19:03

Het lastigste zou een snelweg op maaiveld zijn, aan de kant van de havens is dan geen ruimte voor taluds van viaducten over de snelweg. De snelweg kruist nogal wat spoorwegen en wegen achter elkaar, dus een viaduct is op zich wel logisch.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Victor » wo 18 nov 2015, 19:26

RSK schreef:Het heeft er niet echt schijn van dat de ruimte onder het viaduct een andere bestemming heeft. Waarom is de weg daar niet op maaiveld aangelegd?
Je hebt toch wel even ter plekke gekeken neem ik aan?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door RSK » wo 18 nov 2015, 21:02

^^ Op die locatie niet. Het spoorlijntje loopt dus als enige onder het viaduct door. Het is een beetje lastig dat de Basisweg wel recente streetview heeft en het parallelweggetje aan de andere kant niet. Neemt ook niet weg dat die kruising daar de enige echte onderdoorgang is. Ik denk dat sowieso de middelste 1000 meter gewoon op maaiveld uitgevoerd had kunnen worden.

Afbeelding

Als je de middenberm van de Basisweg opoffert en barriers toepast, kun je het hele zaakje op maaiveld kwijt. Ik zeg niet dat ik de viaduct-oplossing niet mooi of praktisch vind, het viel me alleen op dat het qua profiel met name voor de middelste 1000 meter ook anders had gekund. Eventueel had je er een soort parallelstructuur van kunnen maken. Niet per se beter, maar vermoedelijk wel goedkoper.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Vinny » wo 18 nov 2015, 21:07

Dat betwijfel ik ten zeerste. Ten eerste leggen ze in Nederland over het algemeen geen extreem luxe viaducten aan als dat niet strikt genomen noodzakelijk wordt geacht, of in de voorzienbare toekomst noodzakelijk wordt. Ten tweede heb ik de aanleg van het viaduct letterlijk meegemaakt, een snelweg op maaiveld had de bedrijven gedurende de aanleg met een vrijwel onoplosbaar bereikbaarheidsprobleem opgezadeld. Vanuit "toeristisch" oogpunt lijkt het allemaal maar niets, die betonnen kolossen industrie en havenactiviteiten, maar op werkdagen is het gewoon loeidruk daar. De Basisweg is tijdens de aanleg grotendeels 2x2 gebleven en die rijstroken waren gewoon hard nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door Rein » wo 18 nov 2015, 21:49

RSK schreef:het viel me alleen op dat het qua profiel met name voor de middelste 1000 meter ook anders had gekund.
Je bedoelt tussen de Seineweg en de Radarweg? Tja, in theorie wel. Althans, ik zie hier nog een zinloos fietspad ;) , twee grasstrookjes met wat bomen die wel weg kunnen en nog wat parkeerhavens die zouden kunnen vervallen. Als je dan bedenkt dat er onder het huidige viaduct ook nog braakliggende land ligt dan zou je vast wel alles op maaiveld kunnen leggen ja. Maar dat is dan maar een vrij kort stukje, want aan de westelijke kant moet de weg tijdig omhoog om over de spoorlijn heen te gaan en aan de oostkant ook (plus nog over de kruising van de Radarweg en andere stukjes infrastructuur). De weg over het korte tussenstukje op maaiveld leggen had wellicht wel gekund, maar echt mooier was het er daar niet op geworden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A005] A5 Westrandweg

Bericht door RSK » wo 18 nov 2015, 22:00

^^ Mooier misschien niet, maar ik vermoed wellicht wel goedkoper. En dat is vaak nog wel een doorslaggevende factor in dit land, vandaar dat ik het me zo afvroeg. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie