Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door RSK » za 31 jan 2015, 15:40

Beste forumgebruikers.

De update naar phpBB 3.1 heb ik begin deze maand aangegrepen om een eigen huisstijl te ontwerpen voor het Wegenforum. Daarbij heb ik me laten inspireren door de Nederlandse bewegwijzering, hoewel het natuurlijk om praktische redenen her en der wat afwijkt. Nu kan ik jullie daar heel veel over vertellen, maar omdat ik door omstandigheden even niet in de gelegenheid ben een langer verhaaltje te typen, zou ik zeggen: als je het leuk vind, stel hem dan in via je gebruikerspaneel, en laat in dit topic weten wat je er van vindt. Alle op- of aanmerkingen, fouten en meer zijn van harte welkom. De bedoeling is om het de komende tijd te perfectioneren.

Groet,

Robin

Voor alle duidelijkheid. Het thema is aan te passen op deze pagina onder het kopje "Mijn forumstijl". Het nieuwe thema heet "Wegenforum" cq. "Wegenforum (breed)".

Dit gedeelte bereik je door rechtsboven op je naam te klikken.

Afbeelding

En vervolgens te kiezen voor de tab "Forumvoorkeuren" Onder "Wijzig algemene instellingen" is de forumstijl aan te passen.

Afbeelding

Mark
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Betatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Kaaiman » za 31 jan 2015, 15:58

De eigen Wegenforumstijl vind ik leuk bedacht, maar ik zou e.e.a. nog wel iets meer een eigen smoel willen geven, door ook de pictogrammen van de subforums en verwijzingen naar verplaatste topics een ander plaatje te geven. Daarnaast zou het mooi zijn als je met Webfonts het hele forum, of althans de kopjes e.d. een eigen font kunt geven, bijvoorbeeld door alle Trebuchet door Dd* o.i.d. te vervangen (is ook al gebeurd met de kopjes?)

Verder vind ik de topictitels op de indespagina en de 'online'-banden in de topics nogal overheersend. Een ander kleurtje of minder vette letters zou dit al oplossen.

* Pas op voor copyrightclaims. Roadgeek is volgens mij wel niet-commercieel zonder poespas te gebruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat RWS Dd dat ook is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Jump » za 31 jan 2015, 21:50

Trekt een beetje op die ProSilver, behalve het kleur en wat kleine details.

Het enige wat direct opvalt, en misschien te veel aandacht vraagt zijn de bewegende iconen voor de topic titels. Ze waren daarvoor ook al bewegend, maar door de rode kleur vallen ze meer op nu.
Laat maar, blijkbaar is het in de ProSilver ook bewegend en rood en viel het daar niet zo op. Het is al een lange dag voor mij, beter wat gaan slapen...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door RSK » za 31 jan 2015, 23:02

^^ Niet gek gedacht, ik ben vertrokken vanuit ProSilver en heb steeds dingen aangepast als ik vond dat er een wegen-smaakje aan kon worden gegeven zonder dat het onduidelijk zou worden. Daar ben ik nog niet volledig mee klaar, en dat is ook precies de gedachte achter dit topic. In principe is het een werkend thema waarvan de elementen in een bepaalde richting zijn aangepast. Maar als iemand ergens tegenaan loopt, een idee heeft, of dingen opmerkt die ik over het hoofd heb gezien, dan zal ik die (proberen te) verwerken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Betatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Rene » za 31 jan 2015, 23:05

Kaaiman schreef:Daarnaast zou het mooi zijn als je met Webfonts het hele forum, of althans de kopjes e.d. een eigen font kunt geven, bijvoorbeeld door alle Trebuchet door Dd* o.i.d. te vervangen (is ook al gebeurd met de kopjes?).
Dd is een prima font voor bewegwijzering, maar een hele posting in Dd leest echt minder prettig dan een goed voor beeldschermen geeigend lettertype.

Voor kopjes en dergelijke vind ik Dd een mooi en toepasselijk font (gebruik het zelf ook in mijn Dossiers), maar voor flinke lappen tekst in postings denk ik dat men het beter links kan laten liggen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Juerd » ma 02 feb 2015, 0:01

De Nederlandse wegenfonts zijn totaal ongeschikt, omdat veel tekens er niet inzitten, en allerhande tekens een ander uiterlijk hebben dan je zou verwachten... (! = 1 en zo)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Mark » di 03 feb 2015, 20:28

Attentie: het Wegenforum thema is zojuist ook aangepast aan de definitieve situatie. Helaas kan het wel zo zijn dat je opnieuw moet kiezen voor het Wegenforum (of Wegenforum (breed)) thema in je gebruikersinstellingen hier.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door RSK » wo 04 feb 2015, 11:09

Om alvast de nieuwsgierigheid te wekken: ik ben gisteren bezig geweest om een paar snelle links die ik zelf graag gebruik een handige plek te geven in de mobiele versie. Het is nu even wachten op wat noodzakelijke aanpassingen alvorens het in bedrijf kan worden gesteld, maar om een idee te geven een voorproefje:

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Rene » wo 04 feb 2015, 13:11

^^
Voor de mobiele versie is dat mooi.
Waarom zijn die twee items (Nieuwe berichten en Ongelezen berichten) trouwens bij iedereen standaard oranje ook als je alles (gemarkeerd als) gelezen hebt ?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door captain007 » wo 04 feb 2015, 13:13

^^ Zijn gewoon vaste plaatjes die niet veranderen, dus je ziet er niet aan of je daadwerkelijk ongelezen of nieuwe berichten hebt. Waarom het zo is, geen idee. Dat zal het phpBB ontwikkelteam wel zo besloten hebben.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door RSK » wo 04 feb 2015, 13:14

^^ Geen idee, eerlijk gezegd. Ik haak zoveel mogelijk aan bij ProSilver, zodat het onderhoud beperkt blijft.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Wouter N14 » wo 04 feb 2015, 20:50

Er is kennelijk een ontwikkeling gaande? :)
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Mark » wo 04 feb 2015, 20:51

De nieuwe versie met de bovenstaande aanpassing is zojuist losgelaten op het forum voor diegene die "Wegenforum" thema gebruiken. Ook is deze nu in 3 smaken te verkrijgen qua breedte net zoals Prosilver.

@ WouterN14: op dat moment was ik precies de bestanden aan het bijwerken :).

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Albaufstieg » wo 04 feb 2015, 20:58

^^ Ziet er prima uit en het is ook erg handig. Merci!

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door RSK » wo 04 feb 2015, 21:17

Alleen "Markeer alle forums als gelezen" is qua tekst net te breed op mijn iPhone. De link verdwijnt overigens buiten de hoofdpagina.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Vahalis » wo 04 feb 2015, 21:30

:top:

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1187
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door EtienneM » zo 08 feb 2015, 23:37

Even een bug melden:
Er verschijnen de laatste tijd op het forum diverse topics, waar het icoon zegt dat ik er een bijdrage aan heb geleverd (het * dus), terwijl ik sommige topics nog nooit heb gelezen en/of erin heb gepost...

Hier een voorbeeldje:
Afbeelding

Zou het misschien kunnen zijn dat dit nieuwe topics zijn of iets dergelijks? Ik heb het al meerdere keren gezien. Voor de nieuwe phpbb versie had ik nergens last van.

*EDIT* Het * wordt alleen weergeven als er nieuwe berichten zijn. Als er geen nieuwe berichten zijn (en dus alles blauw) is het * weer verdwenen.


Browser: Safari 8.0.3 op Mac OSX Yosemite 10.10.2
Thema: Wegenforum (normaal)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door RSK » ma 09 feb 2015, 8:42

^^ Bedankt voor het melden, ik had zelf ook al een onvolkomenheid gezien en zal ook hier naar gaan kijken. De pijltjes voor volgende en vorige zijn met de transitie gesneuveld.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door mavas » ma 09 feb 2015, 13:31

RSK schreef:Om alvast de nieuwsgierigheid te wekken: ik ben gisteren bezig geweest om een paar snelle links die ik zelf graag gebruik een handige plek te geven in de mobiele versie. Het is nu even wachten op wat noodzakelijke aanpassingen alvorens het in bedrijf kan worden gesteld, maar om een idee te geven een voorproefje:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Intussen heb ik gemerkt dat de volgorde van die snelle links niet echt handig is. Omdat "markeer forums als gelezen" nu direct onder "ongelezen berichten" staat, heb ik een keer op "markeer forums als gelezen" geklikt terwijl dat niet mijn bedoeling was.
Kun je de volgorde aanpassen zodat "markeer forums als gelezen" helemaal bovenaan komt te staan, zodat per ongeluk er op klikken minder vaak gebeurt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door RSK » ma 09 feb 2015, 13:33

^^ Zelf heb ik er nog geen last van gehad, maar ik kan het me voorstellen dat dit vervelend is. Ik zal het meenemen in een volgende update.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 feb 2015, 14:50

mavas schreef:Intussen heb ik gemerkt dat de volgorde van die snelle links niet echt handig is. Omdat "markeer forums als gelezen" nu direct onder "ongelezen berichten" staat, heb ik een keer op "markeer forums als gelezen" geklikt terwijl dat niet mijn bedoeling was.
Heel herkenbaar. Mij ook al meerdere keren gebeurd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Chris » ma 09 feb 2015, 14:59

Het thema ziet er op zich mooi uit, maar ik vind het logo van de berichten toch wat storend. Misschien is het een kwestie van gewenning (in Prosilver beweegt het ook en dat ben ik al 10 jaar gewend)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Mandelsoft » ma 09 feb 2015, 15:10

^^ Ik zou voor de gelezen berichten dat icoontje niet geanimeerd doen. Dan is het voor de kleurenblinden onder ons (en ook voor de mensen die nog goed kleur zien*) duidelijker of een onderwerp is gelezen of niet. Het ziet er ook gelijk een stuk rustiger uit.

*ik behoor overigens tot de meerderheid die nog goed kleur kan zien. Het gaat om het rekening houden met onze medemensen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 09 feb 2015, 16:17

Ik vind die bewegende strepen nu juist iets unieks hebben. Prosilver heeft ook geanimeerde icoontjes, maar daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1187
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door EtienneM » ma 09 feb 2015, 16:30

^^ Ik heb er ook absoluut geen last van en vind het juist mooi. Volgens mij moet men er gewoon aan wennen.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Albaufstieg » ma 09 feb 2015, 19:15

Zowel van de positie van de snelle links als van het logo van berichten heb ik weinig hinder ondervonden. Het logo vind ik eigenlijk wel mooi en vernieuwend. Wat ik nog wel mis bij de mobiele versie is een optie om iemand n.a.v. een bericht direct een PB te sturen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door nederland24 » wo 11 feb 2015, 22:55

Van mij hoeft het niet. Het is geen internetdesign forum. Het forum moet vooral duidelijk en overzichtelijk zijn en geen kleurenkermis.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Albaufstieg » wo 11 feb 2015, 23:08

Als je het niets vindt, hoeft je het natuurlijk niet te gebruiken. Het oude thema is ook nog gewoon beschikbaar. :top: Een kleurenkermis zou ik het zelf niet willen noemen.

Ik vind het altijd wel leuk als er vernieuwd en geïnnoveerd wordt. Het snelle links-menu wat bij het nieuwe thema hoort vind ik werkelijk ideaal, erg handig! :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Kaaiman » do 12 feb 2015, 7:34

Kaaiman schreef:Ik vind die bewegende strepen nu juist iets unieks hebben. Prosilver heeft ook geanimeerde icoontjes, maar daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
Een optie is misschien wel om de animatie iets te vertragen, waardoor de icoontjes iets minder opdringerig worden.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bètatesten nieuw thema "Wegenforum"

Bericht door Juerd » zo 15 feb 2015, 14:23

Volgens mij is er iets mis als "actieve onderwerpen" 2x zo veel stroom gebruikt als een forumdraadpagina... Het viel op dat op een search.php-pagina de fan van mijn laptop harder draaide.

Een vergelijking van het stroomgebruik met verder dezelfde ("high performance") instellingen:

- search.php-resultaat met weinig bewegende weg-icoontjes: 17,5 W
- posting.php, zelfs met bewegende smileys aan de rechterkant: 11,2 W

Ik zie zo snel niet waar het door komt, maar de animaties zijn natuurlijk automatisch verdacht.

Gesloten