Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door kees » zo 01 mar 2015, 23:55

Ik vraag me af wat de Fyra ermee te maken heeft.
De voorganger en opvolger hebben ook niet gestopt/stoppen niet in Delft toch?

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door LennyKravitz » ma 02 mar 2015, 0:34

kees schreef:Ik vraag me af wat de Fyra ermee te maken heeft.
De voorganger en opvolger hebben ook niet gestopt/stoppen niet in Delft toch?

Ik denkt dat vermeer95 bedoelt dat met de komst van de Fyra tussen Schiphol en Rotterdam via het HSL-spoor de andere treinen die via Delft zouden blijven rijden wel allemaal zouden gaan stoppen. Immers het is een intercity station, en er zouden dan geen internationale treinen meer zijn over het traject (want alleen die stoppen niet op Delft).

Maar ach, volgens mij hebben we het hier over iets (draaideuren) dat even getweakt moet worden.
It aint over 'till it's over...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Rogier » ma 02 mar 2015, 8:15

verfmeer95 schreef:Volgens mij worden draaideuren toegepast op de grens van verwarmde en onverwarmde ruimtes. Door de draaideur blijft er altijd een wand staan tussen de hal en de buitenlucht. Dat voorkomt tocht en maakt het gebouw goedkoper om warm te houden. Ik denk alleen dat de ontwerpers er vanuit zijn gegaan dat dit nooit een probleem was, omdat men er toen nog vanuit ging dat de Fyra zou gaan rijden, en Delft dus geen doorgaande treinen meer zou krijgen. We moeten even kijken wat hier in de toekomst mee gaat gebeuren.
Je kunt ook een warmtegordijn bij een schuifdeur plaatsen. \
Verder kun je uberhaupt afvragen of deze oplossing werkt. De koude lucht kan makkelijk via de tunnelmonden naar binnen stromen.
Vooral als er een trein naar binnen rijdt en \ of de wind op de tunnelmond gericht is.
Mogelijke oplossing is een aantal tochtgaten bij de draaideuren en \ of draaideuren door schuifdeuren vervangen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Lekkere Kwal » ma 02 mar 2015, 10:46

^^ De tunnel is logischerwijze onverwarmd, de scheiding tussen stationsgebouw en tunnel (perron) is juist gebouwd om het stationsgebouw warm te houden. Het probleem is alleen dat de drukgolf van de voorbijrazende trein die scheiding tegenkomt en de draaideur overbelast.

Ik geloof zelf niet dat dat een ontwerpkeuze is geweest omdat men verwachtte dat er geen doorgaande treinen zouden zijn, immers Thalyssen worden ook wel eens omgeleid en daar hoort spoorinfra gewoon op voorbereid te zijn. Ik denk eerder dat men de situatie met 4 operationele buizen heeft gehanteerd en het drukverschil met de huidige situatie verkeerd heeft ingeschat. Of de deuren zijn te gevoelig en moeten wat beter ingesteld worden, dat kan natuurlijk ook.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Pino » ma 02 mar 2015, 10:52

In moderne metrosystemen in Azië zie je steeds vaker dat een glazen scheidingswand wordt aangelegd tussen perron en spoor (foto). Die scheidingswand is dan voorzien van schuifdeuren en de trein stopt zo dat de deuren van de trein precies voor die schuifdeuren op het perron komen te staan. Gevolg is onder meer dat je op het perron helemaal niets voelt van de druk van een naderende trein, en daar ook elders in het station niets van meekrijgt. Had men hier ook aan zoiets moeten denken?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Wouter N14 » ma 02 mar 2015, 11:03

^^ Zo'n metro zal niet harder rijden dan 80, dat stelt andere eisen aan een glazen wandje met schuifdeuren dan wanneer er intercity's voorbij denderen met 140...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Pino » ma 02 mar 2015, 11:53

^^ Dat bedacht ik me ook al. Bovendien stoppen metro's in beginsel bij ieder station, dus met hoge snelheid voorbij rijden doen ze niet. Zo'n metrowand heeft dus wel wat minder druk te verwerken dan wat je krijgt bij 80 km/h. Maar je ziet deze trend niet voor niets, er wordt een toegevoegde waarde in gezien ...

Ik weet trouwens ook niet hoe makkelijk het zou zijn om met zo'n wand met schuifdeuren te werken wanneer er verschillende treintypen moeten stoppen. Zitten de deuren van een sprinter op dezelfde afstand van elkaar als die van een intercity?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Mark » ma 02 mar 2015, 11:56

Nee, dat is totaal verschillend. Een VIRM heeft bijvoorbeeld alleen deuren aan de randen van de bak waarbij een SLT meer als een metro is ingericht en veel meer deuren heeft.

Voorburger
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 10:22

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Voorburger » ma 02 mar 2015, 14:12

De glazen wanden op metrostations zijn er m.i. niet zozeer voor het comfort, maar vooral ook voor de veiligheid: de metrostations in sommige Aziatische metropolen zijn nogal druk. Iets dergelijks in Nederland invoeren is praktisch gesproken wel erg lastig, omdat er nogal veel verschillende treinstellen rondrijden waardoor de deuren steeds op een andere plek zitten.

Ik reed toevallig met de trein door Delft en ben even uitgestapt & volgende trein weer genomen om het nieuwe station met eigen ogen te zien. Eerste indruk: ruim, licht en overzichtelijk. Rondom het station wordt nog druk gewerkt (o.a. aan een gracht die ervoor loopt).Voor de Delftse binnenstad een hele verbetering (wel een kostbare verbetering).

In het station zie je al een ruimtereservering voor 2 extra sporen. In de rest van de tunnel zie ik dat niet terug. Delft blijft daarmee een bottleneck. Even rekenen wat er per rijrichting per uur langskomt:

Richting Den haag:
- 4 sprinters naar Den Haag CS
- 2 intercity's naar Den Haag CS
- 4 intercity's naar Leiden-Amsterdam
- 1 Beneluxtrein naar Amsterdam
- af en toe nog een goederentrein

Dat betekent 11 treinen per uur per richting, wat de kans groot maakt dat vertragingen zich als een olievlek uitbreiden.
De enige reden dat vrijwel alle treinen in Delft stoppen is dat het m.i. niet anders kan: de intercity's blijven anders toch maar hangen achter een sprinter. Ik voorspel dat Delft wordt afgewaardeerd naar stoptreinstation zodra het traject Rijswijk-Schiedam viersporig is (gaat nog wel een paar jaar duren).
Laatst gewijzigd door Voorburger op ma 02 mar 2015, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Mark » ma 02 mar 2015, 14:35

^^
De werkzaamheden zijn nog lang niet klaar, de rest van de tunnel kan pas gebouwd worden als het spoorviaduct gesloopt is. In principe is er ten opzichte van de oude situatie niks veranderd, behalve dat spoor 3, het uithaalspoor, er niet meer is. Een hele grote ramp is het niet want het werd toch al amper gebruikt, ook bij verstoringen.

Ik zie overigens niet snel gebeuren dat Delft als IC station gedegradeerd gaat worden. Wat jaren geleden is zelfs besloten om de treinserie Den Haag Centraal - Venlo te laten stoppen op Delft, iets wat niet gebeurd bijvoorbeeld op Schiedam Centrum. Wellicht dat er het een en ander gaat veranderen als er meerdere projecten zijn afgerond in de randstad maar dat is vooralsnog koffiedik kijken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door mavas » ma 02 mar 2015, 19:07

http://vid.nl/VI/overzicht:
Tunnelstoring Delft
Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten. Door een technische storing in een tunnel rijden er tussen Den Haag HS en Delft-Zuid geen treinen.
Nederland en tunnels, het lijkt niet altijd goed te gaan. :lol:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Wouter N14 » ma 02 mar 2015, 22:00

Ik ben er zaterdag ook even geweest. Het is mooi geworden! Ook heel apart om het oude station zo in verlaten staat te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door harry » ma 02 mar 2015, 23:50

^^ In de krant noemen ze die laatste foto een Delfie, die bij bosjes gemaakt worden daar. :)

Ikzelf programmeer dagelijks in de taal Delphi - iets heel anders dus maar ook in Delft.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door boe! » vr 06 mar 2015, 16:49

Dashcambeelden van een treinrit door de nieuwe spoortunnel. Het gedeelte door Delft start bij 10:00 (station Delft Zuid).
Link

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Palance » za 07 mar 2015, 15:14

Ik ben er vandaag ook even wezen kijken.

Afbeelding


Allereerst foto's van het nieuwe station zelf in de spoiler (waar nog heel veel meer mensen stonden te fotograferen trouwens)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daarna een mazzeltje: Het spoorviaduct bleek open te zijn, voornamelijk om bewoners een kans te geven om hun huizen eens vanaf het spoorviaduct te fotograferen. Ik hoorde zeggen dat er al volgende week met de sloop begonnen zou worden. In de spoiler een serie foto's van en op het spoorviaduct.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Mark » za 07 mar 2015, 18:54

Gaaf! Is dat morgen ook nog mogelijk?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Palance » za 07 mar 2015, 19:06

Geen flauw idee. Ter plekke hing ook verder geen informatie ofzo (althans: niet gezien toen ik een stroopwafel van de organisatie aangeboden kreeg :) ).

Edit: ik vond nog wel een Youtubefilmpje met een film-/fotocollage van vanmorgen met als commentaar dat het alleen vandaag tussen 9 en 12 was. Maar ik kan nergens terugvinden waarop dat gebaseerd is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door boe! » za 07 mar 2015, 19:30

Ik denk dat de bewoners een persoonlijke uitnodiging van ProRail hebben ontvangen.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door LennyKravitz » za 07 mar 2015, 22:03

Mooie foto's Palance! :wow:
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Mark » ma 09 mar 2015, 15:55

De sloop is begonnen, de bovenleiding is grotendeels weg.

Afbeelding
Spoorviaduct Delft by Mark van der Meer, on Flickr

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Mandelsoft » ma 09 mar 2015, 16:55

Er is nog een klein schoonheidsfoutje op het station: de klok loopt een uur achter :mrgreen:

Afbeelding
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Rene » ma 09 mar 2015, 17:36

Mark schreef:De sloop is begonnen, de bovenleiding is grotendeels weg.

Afbeelding
Spoorviaduct Delft by Mark van der Meer, on Flickr
Na 50 jaar bijna weer terug bij af...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Mark » ma 09 mar 2015, 18:11

Het is grappig om te zien hoe het kan verkeren in een relatief korte tijdsspanne. De tunnel geeft echter wel de minste belevingswaarde ;).

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Bericht door chriskrusz » ma 09 mar 2015, 18:38

Voor de belevingswaarde hadden ze de tunnel onder het centrum door moeten boren, met de stationsuitgang op de Markt.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door LennyKravitz » ma 09 mar 2015, 18:49

Rene schreef:
Mark schreef:De sloop is begonnen, de bovenleiding is grotendeels weg.

Afbeelding
Spoorviaduct Delft by Mark van der Meer, on Flickr
Na 50 jaar bijna weer terug bij af...
Afbeelding

Cool... zijn er ook nog foto's van voor het viaduct met spoorlijn op maaiveldniveau?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Rene » ma 09 mar 2015, 19:46

^^
Ongetwijfeld... maar niet bij mij in de collectie.
(Bovenstaande foto is destijds door mijn vader gemaakt)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Mark » ma 09 mar 2015, 20:37


Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Spoortunnel Delft

Bericht door Wouter N14 » do 09 apr 2015, 10:45

De naam is bekend gemaakt: Willem van Oranjetunnel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Mark » do 09 apr 2015, 11:19

Willem is goed vertegenwoordigd in de tunnelnamen in Nederland. Willem van Oranjetunnel, Willemspoortunnel en de Koning Willem-Alexander tunnel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Coen Tunnel » do 09 apr 2015, 11:53

^^ En de Willemstunnel in het centrum van Arnhem.

Plaats reactie