Klopt helemaal, en dat geldt met name voor het traject wat je hier op de film ziet. Men is er een stuk lakser in het"opruimen" van alles nadat de wegwerkzaamheden afgerond lijken. Op het oog leek dit traject overigens helemaal af, maar wellicht zijn nog niet alle veiligheidssystemen in de tunnels werking, waardoor deze afzettingen nog gelden. Toen ik er reed was er ook een heel stuk waar de linker rijstrook niet was afgezet, maar waarbij er nog wel een dubbele doorgetrokken streep lag van het 2-0 systeem. Naar goed (zuid-)Italiaans gebruik wordt zo'n dubbele doorgetrokken streep hardnekkig genegeerd, voor de weggebruiker is het vaak naar mijn mening helemaal niet duidelijk wat wel mag en wat niet, en dus doet iedereen wat hem/haar goeddunkt. Ik kan het wel begrijpen, maar het zorgt er inderdaad wel voor dat op stukken waar er wel gewerkt wordt ook stevig doorgereden wordt. Overigens kwam ik op de nieuwe stukken A3 die wel af zijn, opvallend vaak borden 100 en 120 km/uur tegen zonder dat ik een zichtbare reden kon ontdekken. Gezien het feit dat je op de Italiaanse snelwegen in noord en midden-Italie slechts sporadisch lagere maximumsnelheden dan 130 km/uur tegenkomt buiten de steden, verbaasde het me dat die dus wel hier te vinden zijn.
Dat men naar eigen goeddunken rijdt, geldt overigens niet alleen bij wegwerkzaamheden op de A3, maar op zo'n beetje alle wegen in Zuid-Italie en dan met name Sicilie. Men rijdt hoe men wil rijden, ongeacht de verkeersregels. Dat kan dus betekenen dat je voorrang krijgt als je een rotonde op komt rijden, dat je in de stad in de file staat omdat iemand zijn auto midden op straat heeft geparkeerd om even een boodschap te doen, dat, als je wordt ingehaald op een 2-strooks rijbaan, het best zo kan zijn dat er ook nog een automobilist zowel jou als jouw inhaler gaat inhalen via de middenstreep, enz. Verder moet je bij elke plek waar een doorgetrokken streep ligt beducht zijn op inhalers. Het enige verbod wat ze volgens mij wel respecteren, is een
"zona traffico limitato". Maar over het algemeen is de boetekans dan ook wel erg hoog

.
Overigens zijn de nieuwbouwstukken op de A3 naar mijn mening (zeer) ruim gedimensioneerd. Zo zijn alle nieuwe tunnels (en daar zijn er heel erg veel van op de A3) die ik ben tegengekomen voorzien van een vluchtstrook. Gezien de intensiteiten op deze wegen vind ik het persoonlijk wel een beetje overdreven... En als deze weg net zo goed onderhouden zal gaan worden als de belangrijkste (snel)wegen op Sicilie (waar op opvallend veel plekken rijstroken zijn afgezet door bijvoorbeeld kapotte vangrailen of wegverzakkingen) of vele andere wegen in Calabrie, vind ik het wellicht nog verspilling van geld ook.