Afstandenborden: afronding naar ronde getallen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Afstandenborden: afronding naar ronde getallen

Bericht door Pino » di 03 mar 2015, 14:18

Km357 schreef:De afgeronde afstanden is een intiatief van APRR, Vinci Autoroutes heeft dat (nog niet) overgenomen. Voor de rest heel mooie klare foto's met het zachte licht van een ochtend.
Ik weet uiteindelijk ook nog steeds niet wat ik er nu het voordeel van vind. Natuurlijk is het zo dat je bij grotere steden vele referentiepunten kunt aanwijzen, waardoor een aangegeven afstand die op vijf kilometer is afgerond dus nooit fout zal zijn, maar ik geloof niet dat weggebruikers de afstandenborden makkelijker begrijpen met een waarde die is afgerond op vijf kilometer. Feitelijk zorgen je hersenen er van zichzelf wel voor dat het laatste cijfer van de kilometerwaarde het minste blijft hangen en dat je jezelf dus focust op het honderdtal en het tiental. Het blijft in zoverre een initiatief dat in Frankrijk én daarbuiten redelijk uniek is, niet zonder reden.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 06 mar 2015, 13:53, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Km357 » di 03 mar 2015, 14:37

Ik ben er zelf niet zo'n fan van, anderszijds Frankrijk staat niet gekend om zijn correctheid in afstanden op borden, daarvan getuige de afstanden Montpellier op de A75 (recent allemaal herzet) maar ook op het normale wegennet waar er soms 20km opeens verloren gaan of bijkomen. Tussen Brignoles en Aix op de A8 verliest Lyon opeens 66km van zijn afstand over een trajectje van pakweg 20km.

Allemaal heel amusant op zich. Dus op zich zal APRR er vast wel juister bijzitten met hun afgeronde cijfers, maar het haalt toch wat diepte weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Vinny » di 03 mar 2015, 20:50

Het blijft in zoverre een initiatief dat in Frankrijk én daarbuiten redelijk uniek is, niet zonder reden.
In India doen ze het ook zo. Prima intitiatief. Zouden ze in Nederland ook moeten doen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » di 03 mar 2015, 21:07

^^ Grapje zeker? Bij Indiase bewegwijzering is het redelijk onmogelijk om over 'ze' te praten, omdat er zulke sterke verschillen tussen deelstaten en vaak zelfs tussen steden zijn. Noem een willekeurig bewegwijzerings-concept en er is vast een plek in India te vinden waar het voorkomt. Nou goed, zolang het niet draait om zaken die verwant zijn aan consistentie.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door nederland24 » di 03 mar 2015, 21:16

Die afstanden dienen vooral ter indicatie. Immers heeft iedereen een andere bestemming in of rondom de stad.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 mar 2015, 9:08

Vinny schreef:
Het blijft in zoverre een initiatief dat in Frankrijk én daarbuiten redelijk uniek is, niet zonder reden.
In India doen ze het ook zo. Prima intitiatief. Zouden ze in Nederland ook moeten doen. :yes:
En wat is daar het praktisch voordeel van?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door paolie » wo 04 mar 2015, 9:42

Op de kilometer exact grote afstanden aangeven suggereert een nauwkeurigheid die er niet is. Daar zijn dergelijke afstandsborden ook niet voor bedoeld. Maar verder zal dat in de praktijk niet veel uitmaken. Hooguit zijn afgeronde getallen beter leesbaar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » wo 04 mar 2015, 10:28

^^ Nauwkeurigheid is het woord niet. Da's een kwestie van steeds hetzelfde referentiepunt pakken en goed meten. Wat je vermoedelijk bedoelt is dat de weggebruiker geen nauwkeurig beeld heeft van dat referentiepunt. Is dat het eerste kombord dat je tegenkomt, een knooppunt ergens aan de rand van de stad, een plek ergens in het centrum en zo ja welke plek? En als je dat al weet, heb je doorgaans geen nauwkeurig beeld van de verhouding tussen dat referentiepunt en datgene wat voor jou relevant is: je bestemming in of nabij de stad dan wel het passeren van de stad over de snelweg.

Daarmee kom je als vanzelf terecht bij jouw opmerking dat dit soort afstandenborden niet echt bedoeld is voor zeer gedetailleerde vermeldingen. Het gaat, naast routebevestiging, om niet meer dan het geven van een globaal beeld hoe lang je er nog over zult doen om een bepaalde plaats te bereiken. Dat stelt je in staat je verdere rit enigszins te plannen. Als gevolg hiervan kijk je van jezelf eigenlijk al niet naar het laatste cijfer van de vermelde afstand. In je hoofd rond je al af naar het dichtstbijzijnde tiental. Ongetwijfeld voelt het voor een wegbeheerder als APRR als service voor de weggebruiker om die afronding alvast door te voeren. De Pierres Précis die klagen dat deze benadering leidt tot inconsistenties tussen afstandenborden worden met enig recht genegeerd. Maar in de basis vind ik het helemaal niet prettiger lezen wanneer je kijkt naar een reeks afstandswaarden die allemaal eindigen op 0 of 5. Het bord wordt zo'n monotone cijferreeks dan, waarbij je eerder extra moet kijken om de precieze boodschap op te pikken dan dat het je makkelijker wordt gemaakt. Misschien is dat omdat ik alpha ben, maar doe mij daarom toch maar de afronding op de hele kilometer.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 04 mar 2015, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door boe! » wo 04 mar 2015, 12:01

Het gevolg van deze afronding is dat op het ene bord de afstand tussen Metz en Nancy 50 km, is, een bord later 55 km en weer een bord later weer 50 km. Dat vind ik dan weer onprettig.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Albaufstieg » wo 04 mar 2015, 12:07

^^ Vind ik ook onprettig.
Km357 schreef:Ik ben er zelf niet zo'n fan van, anderszijds Frankrijk staat niet gekend om zijn correctheid in afstanden op borden, daarvan getuige de afstanden Montpellier op de A75 (recent allemaal herzet) maar ook op het normale wegennet waar er soms 20km opeens verloren gaan of bijkomen. Tussen Brignoles en Aix op de A8 verliest Lyon opeens 66km van zijn afstand over een trajectje van pakweg 20km.

Allemaal heel amusant op zich. Dus op zich zal APRR er vast wel juister bijzitten met hun afgeronde cijfers, maar het haalt toch wat diepte weg.
Eens. Doordat er dus ook een concessiehouder is die wel initiatief neemt tot afronding van de afstanden en de anderen niet verdwijnt de uniformiteit ook. Je kunt beter in een landelijke norm vastleggen hoe afstanden tot een bepaald doel berekend dienen te worden. Onjuiste en onduidelijke verspringende afstanden op afstandenborden lijken me onwenselijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Chris » wo 04 mar 2015, 12:30

boe! schreef:Het gevolg van deze afronding is dat op het ene bord de afstand tussen Metz en Nancy 50 km, is, een bord later 55 km en weer een bord later weer 50 km. Dat vind ik dan weer onprettig.
Maar is dat een probleem? Het valt alleen op als je de borden met elkaar vergelijkt, maar omdat afritten op Franse tolwegen vaak wel 15 - 20 kilometer uit elkaar liggen (soms meer dan 30 kilometer) valt het minder op dan als je elke 3 minuten een afstandenbord tegenkomt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » wo 04 mar 2015, 12:47

En zelfs als je elke drie minuten een afstandenbord tegenkomt: je moet toch ook maar weten hoeveel je gereden hebt sinds het vorige afstandenbord en wat dus zo ongeveer de verspringing zou moeten zijn. Als gezegd, dat is iets voor de Pietjes Precies en ik begrijp dat APRR zich door dit soort bezwaren niet laat leiden. Het gemak van de weggebruiker die een afstandenbord op een standalone basis bekijkt moet voorop staan. Pas als je concludeert dat het voor hen niet veel waarde toevoegt om af te ronden op vijf kilometer, kan in beeld komen dat het conceptueel wel een beetje raar is, dat zo sterk afronden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door boe! » wo 04 mar 2015, 13:03

Chris schreef:
boe! schreef:Het gevolg van deze afronding is dat op het ene bord de afstand tussen Metz en Nancy 50 km, is, een bord later 55 km en weer een bord later weer 50 km. Dat vind ik dan weer onprettig.
Maar is dat een probleem? Het valt alleen op als je de borden met elkaar vergelijkt, maar omdat afritten op Franse tolwegen vaak wel 15 - 20 kilometer uit elkaar liggen (soms meer dan 30 kilometer) valt het minder op dan als je elke 3 minuten een afstandenbord tegenkomt.
Probleem is een groot woord. Ik ben een cijfernerd en dit soort zaken vallen mij gewoon veel eerder op.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Vinny » wo 04 mar 2015, 18:47

De afstandsindicatie is zo dermate slecht dat je beter op 10 kilometer kan afronden. Dan kloppen de meeste borden ongeveer tenminste.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Km357 » wo 04 mar 2015, 20:04

Pino schreef:En zelfs als je elke drie minuten een afstandenbord tegenkomt: je moet toch ook maar weten hoeveel je gereden hebt sinds het vorige afstandenbord en wat dus zo ongeveer de verspringing zou moeten zijn. Als gezegd, dat is iets voor de Pietjes Precies en ik begrijp dat APRR zich door dit soort bezwaren niet laat leiden. Het gemak van de weggebruiker die een afstandenbord op een standalone basis bekijkt moet voorop staan. Pas als je concludeert dat het voor hen niet veel waarde toevoegt om af te ronden op vijf kilometer, kan in beeld komen dat het conceptueel wel een beetje raar is, dat zo sterk afronden.
Feit is dat APRR ooit wel "juistere en preciezere" afstanden had, ze hebben dus een investering gedaan om met een grotere foutmarge te kunnen werken. Dat klinkt toch niet zo best in mijn ogen. Er is veel waar ik vind dat APRR het beter doet dan Vinci, maar de afstandsborden "politiek" is daar niet bij.

En als we helemaal verder gaan in de tijd, hadden we Michelinborden met afrondingen tot op 100m...in een tijd waar er geen GPS was, en waar afstanden op een heel andere manier werden gemeten.

Afbeelding

Mijn vraag is dus, of dit nieuwe systeem wel vooruitgang is, want daar draait het toch allemaal om nee?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Vinny » wo 04 mar 2015, 20:28

In Frankrijk werden decimale afstanden alleen opgegeven voor afstanden onder de 10 kilometer. Ook in Nederland kwam dat vroeger incidenteel voor voor heel lage afstanden. Ik herinner me een wegwijzer met "Waverveen 0,7". Nog steeds kun je dit op paddestoelen aantreffen trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door RSK » wo 04 mar 2015, 20:42

^^ Wil net zeggen, op het Franse OWN stikt het van de decimale afstanden. Ik denk dat je de afronding ook moet zien als de wet van de grote getallen. Als je van Dijon naar Metz rijdt, dan steekt het niet op 100 meter en ook niet op 5 kilometer. Dat is inherent aan het feit dat het een groot land is.

In Nederland kennen we maar weinig echt grote afstanden op de borden. Afgezien van Amsterdam, Hengelo, Groningen, Leeuwarden en Maastricht denk ik dat maar weinig plaatsen boven de 100km op de borden staan. Op het OWN denk ik dat er maar zeer weinig verwijzingen zijn die de 30km overstijgen. Dan is zo'n afronding dus minder relevant en kun je beter de echte waarden geven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » wo 04 mar 2015, 22:31

Vinny schreef:De afstandsindicatie is zo dermate slecht dat je beter op 10 kilometer kan afronden. Dan kloppen de meeste borden ongeveer tenminste.
Ben er vanochtend een paar nagelopen en de APRR-vermeldingen waren toch wel degelijk het vijftal dat het dichtste bij de door Google Maps gegeven afstand tussen het bord en de bewegwijzerde plaats aanzit.

Hoe dan ook beter dan de verste verwijzing naar Darwin in de buurt van Brisbane. 3434 km bewegwijzerd en Google Maps zegt 3390 km. Overigens best in verhouding met afronden op 5 kilometer als je doel maar een paarhonderd kilometer ver weg is 8-)
Laatst gewijzigd door Pino op vr 06 mar 2015, 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door marcel » wo 04 mar 2015, 22:45

Vinny schreef:Ik herinner me een wegwijzer met "Waverveen 0,7".
Ik ook. Het was mij niet eens opgevallen dat die er niet meer is ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 mar 2015, 23:08

Vinny schreef:In Frankrijk werden decimale afstanden alleen opgegeven voor afstanden onder de 10 kilometer. Ook in Nederland kwam dat vroeger incidenteel voor voor heel lage afstanden. Ik herinner me een wegwijzer met "Waverveen 0,7". Nog steeds kun je dit op paddestoelen aantreffen trouwens.
Ook alleen onder de 10 kilometer. Daarboven heeft het ook weinig zin.
marcel schreef:
Vinny schreef:Ik herinner me een wegwijzer met "Waverveen 0,7".
Ik ook. Het was mij niet eens opgevallen dat die er niet meer is ...
Dat soort dingen kwamen ook nauwelijks voor. Ik kan me nog eentje herinneren met "Deurze 0,5".
RSK schreef:In Nederland kennen we maar weinig echt grote afstanden op de borden. Afgezien van Amsterdam, Hengelo, Groningen, Leeuwarden en Maastricht denk ik dat maar weinig plaatsen boven de 100km op de borden staan.
Rotterdam op de A77 en A73 (en straks ook op de A67 en A76), Vlissingen op de A58, buitenlandse bestemmingen als Osnabrück op de A1, Oberhausen op de A12, Köln op de A73 en A77, Brussel op de A2 en wellicht nog een incidentele verwijzing naar Zierikzee ( :duck: ) op de A59.
Op het OWN denk ik dat er maar zeer weinig verwijzingen zijn die de 30km overstijgen.
Ik denk dat het in Zeeland, Flevoland, Groningen, Drenthe en Friesland wel meer voorkomt. Al zijn dat vaak ook verwijzingen waar je vroeg of laat wel een keer op een stroomweg terecht komt. Maar ook op lange provinciale OWN-verbindingen die niet of nauwelijks over stroomwegen verlopen, zoals de N277 en N355, komt het voor. Daarnaast zijn heel veel van die lange-afstandsverwijzingen in de afgelopen jaren ook verdwenen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door boe! » do 05 mar 2015, 9:08

Vinny schreef:Ook in Nederland kwam dat vroeger incidenteel voor voor heel lage afstanden.
Vroeger ... als in 2015?. Incidenteel staan dit soort 'antieke' borden langs de weg met in dit geval zelfs decimale afstanden boven de 10 km. De wegwijzer staat er nog steeds.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Vinny » do 05 mar 2015, 22:16

Misschien moet ik me zorgvuldiger uitdrukken: Sinds de ANWB ergens in de jaren '70 met moderne handwegwijzers is gaan werken is het gebruik van kommagetallen uitgefaseerd en worden afstanden onder de 1 kilometer met een liggend streepje aangegeven. Er zijn dus een aantal plaatsen waar het antieke gebruik van het kommagetal wel teruggekomen op de moderne (old-school) wegwijzers. Ik vind het aangeven van decimalen en op langere afstanden afronden op hele kilometers het bieden van schijnnauwkeurigheid. De afstanden kloppen vaak niet, en door routewijzigingen of door op fietswegwijzers en autowegwijzers dezelfde kilometerwaarde te gebruiken is het ook nog eens sowieso incorrect. Een afgeronde waarde is ook nog eens beter leesbaar, hoeft minder vaak te worden overgeplakt als er eens een locale wegomlegging geopend wordt en je kunt eventueel meerdere borden met dezelfde afstand bestellen, waardoor het goedkoper wordt. Kortom, gewoon doen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » vr 06 mar 2015, 11:02

Vinny schreef:De afstanden kloppen vaak niet, en door routewijzigingen of door op fietswegwijzers en autowegwijzers dezelfde kilometerwaarde te gebruiken is het ook nog eens sowieso incorrect. Een afgeronde waarde is ook nog eens beter leesbaar, hoeft minder vaak te worden overgeplakt als er eens een locale wegomlegging geopend wordt.
Je haalt er nu twee factoren bij waarvan de relevantie me heel beperkt lijkt. Fietsbewegwijzering is iets voor de korte afstand, terwijl we hier praten over afronding op vijf kilometer van doelen op een kilometer of 200. Overigens zou ik verwachten dat zelfs bij redelijk nabije doelen het verschil tussen een bewegwijzerde fietsafstand en een bewegwijzerde auto-afstand zelden tot nooit meer zal zijn dan de hele kilometer waarop wordt afgerond (ik vind het wat dat betreft goed dat de decimalen in Nederland zijn afgeschaft). Als het verschil groter is, houdt dat in dat degene die het bord ontwerpt zich daar rekenschap van had moeten geven. Om afronding dan maar te rechtvaardigen door de onnauwkeurigheid van de ontwerpers neigt naar het belonen van middelmatigheid.

Ook lokale wegomleggingen zijn een vrij zeldzaam fenomeen. Een impact van meer dan een kilometer hebben ze zelden, en het aantal wegen dat zo langzaam maar zeker wordt verlegd is vrij klein. Zeker in landen met een uitontwikkeld hoofdwegennet zoals Nederland en Frankrijk. Op grote projecten waarvan je weet dat ze wel impact hebben (een Italiaanse A3 of een Australische Pacific Highway) moet je geen hoofdregels formuleren, maar voor dat project zelf een specifieke oplossing verzinnen.

Daarmee resteert feitelijk je punt over de leesbaarheid. Als in een eerdere post gezegd, ik vind een bord met alleen nullen en vijven aan het eind helemaal niet beter leesbaar. Wellicht iets persoonlijks. Kortom, blijf maar lekker afronden op de hele kilometer (of mijl), zoals je in vrijwel heel de wereld al ziet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstandenborden: afronding naar ronde getallen

Bericht door Vinny » vr 06 mar 2015, 20:39

Tussen Bolward en Amsterdam scheelt het toch al snel een kilometer of 10 denk ik. De fietsers worden gestuurd via de oude E 10 route vanaf Hoorn, terwijl auto's om moeten rijden via Zaanstad. Opmerkelijkerwijs staat wel dezelfde afstandsindicatie vermeld bij Bolsward. Dat mag iemand me nog eens uitleggen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Afstandenborden: afronding naar ronde getallen

Bericht door mhkamp » vr 06 mar 2015, 22:48

^^ Ik denk het wel : Vinny (dat Fries heeft echt een slechte invloed, we beginnen je steeds minder te berijpen :mrgreen: ) doelt er mee dat de afstand van fietsers en voor het gemotoriseerde verkeer hetzelfde is, maar dat het gemotoriseerde verkeer wel een omweg 'moet' maken. De oude route is niet meer relevant voor het gemotoriseerde verkeer.

Zeg ik dat goed?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Afstandenborden: afronding naar ronde getallen

Bericht door Rein » vr 06 mar 2015, 23:05

Ik vermoed dat 'Hoorn' vervangen moet worden door 'Amsterdam'. Tussen Hoorn en Amsterdam maakt het autoverkeer een grote omweg (via KP Zaandam) terwijl fietsers een rechtere lijn volgen. Aannemende dat Amsterdam al bij Bolsward op de borden staat, voor zowel auto's als fietsers, zou daar de afstand op de borden voor fietsers dus korter moeten zijn dan voor auto's. En Vinny vind het opmerkelijk dat dit niet het geval is en de afstanden op de borden daar gelijk zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstandenborden: afronding naar ronde getallen

Bericht door Vinny » za 07 mar 2015, 12:55

mhkamp schreef:^^ Ik denk het wel : Vinny (dat Fries heeft echt een slechte invloed, we beginnen je steeds minder te berijpen :mrgreen: ) doelt er mee dat de afstand van fietsers en voor het gemotoriseerde verkeer hetzelfde is, maar dat het gemotoriseerde verkeer wel een omweg 'moet' maken. De oude route is niet meer relevant voor het gemotoriseerde verkeer.

Zeg ik dat goed?
Helemaal perfect :)
Ik dacht sneller dan ik typte dus ik heb mijn berichtje wat aangepast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie