[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 16 mar 2015, 22:53

^^ Ik vraag me dat ook al lang af (zie bijvoorbeeld hier) en heb het antwoord nooit kunnen vinden. De richtlijnen die ik hierop nasloeg gaven het antwoord hoe dan ook niet.

Voorbeeld 2 valt in een categorie die je vaker ziet: een splitsing tussen doelen in Categorie 5 (doelen van internationaal belang) tegenover doelen in lagere categorieën. In dit geval voegt het niet veel toe, omdat simpele groepering van ver weg naar dichtbij hetzelfde resultaat had gehad. Maar als op korte termijn een belangrijke route aftakt, staat het belangrijkste doel van de afslaande route hoog op het bord. Prominente doelen dus hoger tussen de doelen, wat met een strikt omklapprincipe vaak niet was gelukt.

Op deze foto van Chris een aardig voorbeeld waar doelen in categorieën 4 en 5 zijn gegroepeerd en de eerder regionale bestemmingen eronder een eigen ondergeschikt paneel hebben.
Afbeelding
A31-26 by Chriszwolle, on Flickr

Twee belangrijke kruisende doelen bovenaan, de minder belangrijke kruisende doelen onderaan. Ik weet echter niet of ik het prettiger vind dan de Duitse manier met eerst de doelen in lijn, en dan kruisende doelen onder de streep.

Maar in voorbeeld 1 kan ik nog niet eens een logische verklaring aangeven, en zo zijn er vele meer!

@Forumteam: misschien deze draad mergen met de draad http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=201&t=17492 die ook over Franse bewegwijzering gaat?
Laatst gewijzigd door Pino op ma 16 mar 2015, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door mhkamp » ma 16 mar 2015, 23:26

^^ Ik kijk niet zo zeer hoe de doelen staan ten opzichte van elkaar en of er een afslaande richting is. Sterker, hier is het nog niet eens ter sprake, maar dat ter zijde.
Pino schreef:Voorbeeld 2 valt in een categorie die je vaker ziet: een splitsing tussen doelen in Categorie 5 (doelen van internationaal belang) tegenover doelen in lagere categorieën.
Is er een lijstje hoe Frankrijk de doelen categoriseert?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 16 mar 2015, 23:33

^^ Hoe is je Frans? http://routes.wikia.com/wiki/Villes_ind ... eaux_verts

Heb inmiddels ook wel een idee van wat met voorbeeld 1 gebeurt. Een stramien dat op ringwegen voorkomt. Toegevoegde waarde? Vaag.
- eerste paneel: eerstvolgende hoofddoel langs deze weg (=categorie 3 of hoger, maar soms ook een kruisende snelweg)
- tweede paneel: verderliggende hoofddoelen
- derde paneel: belangrijke kruisende doelen
- vierde paneel: lokaal grut
Laatst gewijzigd door Pino op di 17 mar 2015, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door mhkamp » ma 16 mar 2015, 23:34

Pino schreef:^^ Hoe is je Frans?
Slecht, maar niet te beroerd om het te ontcijferen ;)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Km357 » di 17 mar 2015, 8:11

mhkamp schreef:Ik stof dit topic gigantisch af, en waarom?

Ik heb de afgelopen zomer meermaals door Frankrijk getoerd en ik vindt de bewegwijzering ondoorgrondelijk. Afgezien dat Péage voor de welbekende tol staat en ik met Toutes Derictions en Autres Directons mij de weg ook wel weet gaat het me meer aan de opbouw van de borden. Wie kan me dat uitleggen



Voorbeeld 2 :
Ook deze begrijp ik niet helemaal : Alle doelen (lees : afritten) liggen aan de A1, dus waarom 2 losse borden?
Afbeelding
Lille en Bruxelles zijn doorgaande doelen, Senlis en Chantilly verwijzen naar de volgende afrit.

Op het afstandenbord van de A31 maakt men verschil tussen doelen die rechtstreeks vanaf de A5 te bereiken zijn en de grotere steden.

Heeft dat allemaal nut? Bedenkelijk, maar er zit wel degelijk een reden achter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 17 mar 2015, 10:10

Km357 schreef:Heeft dat allemaal nut? Bedenkelijk, maar er zit wel degelijk een reden achter.
Er zit inderdaad altijd wel iets van een gedachte achter, en vaak ook geen heel onlogische. Zeker de trend op modernere borden om de grootste steden en op korte termijn aftakkende snelwegen op een apart paneel bovenaan te plaatsen vind ik niet heel gek. Alleen er valt geen pijl op te trekken wanneer men met separate panelen gaat werken en, als men dat doet, met welk systeem. Kijk bijvoorbeeld eens met Streetview wat voor varianten je allemaal ziet in de aanloop naar het knooppunt tussen de A4 en de A31 (bijvoorbeeld deze en deze, bij opeenvolgende afritten, terwijl er bij andere afritten in de buurt weer helemaal geen gescheiden panelen zijn). Er zit vast een reden achter om op het eerste bord Parijs te scheiden van de doelen voor de A4 de andere kant uit, maar zo zonder consistentie kun je er als weggebruiker verrekt weinig mee.

En zelfs wanneer iets consistent wordt toegepast, het feit dat we hier zitten te puzzelen wat men precies bedoelt betekent dat de weggebruiker die hier met 100 km/h langs rijdt die logica nooit zal oppakken en er ook in zijn onderbewustzijn niets mee zal kunnen doen. Meer onrust op de borden voor heel weinig hulp, lijkt het dan ...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Km357 » di 17 mar 2015, 10:54

Feit is ook dat iedere concessiehouder nogal vrij is in die zaken zolang de gewone Franse wet wordt toegepast. Vandaar bvb ook die afrondingen bij APRR, afritnamen vermelden bij ASF/Escota, vroeger die lichtbakken bij Cofiroute en ga zo maar door.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 17 mar 2015, 11:35

^^ Inderdaad. Geen van de Franse richtlijn-achtige documenten die ik ken zegt hier iets over. Dus wegbeheerders hebben hier een volkomen vrijheid in. Buiten concessiehouders moet je hier ook de overheid als wegbeheerder niet vergeten. De meest ondoorgrondelijke scheidingen van panelen staan op wegen die niet in concessie zijn gegeven.

Afritnamen vermelden is trouwens wel een ander grappig element. Het stond niet in de genoemde richtlijn van 1982, maar alle wegbeheerders deden het. Wellicht een vorm van overleg buiten de richtlijn om? Midden jaren '90 zijn de meeste wegbeheerders vervolgens gestopt met die oude vorm van bewegwijzering van afritnamen. Alleen bij ASF/Escota zie je ze nog terugkomen, ook op nieuwere borden.
Laatst gewijzigd door Pino op di 17 mar 2015, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Km357 » di 17 mar 2015, 12:44

Ik denk dat die afritnamen komen uit de tijd waar men twijfelde om ze te nummeren dan wel gewoon een naam te geven. Uiteraard op kaarten en wegenatlassen is het veel eenvoudiger om te nummeren dan om er een hele naam op te zetten.

Ik vind het persoonlijk wel wat hebben en ik vind het op zich jammer dat de meeste er ondertussen mee gestopt zijn, maar bon, voor de weggebruiker maakt dat weinig tot niks uit op zich.

Dat de DIR's die onderscheidingen eerder gebruiken komt ook door het feit dat zij over het algemeen autoroutes in gebruik hebben in urbaine omgeving, waar er dus al logischerwijze meer afritten en lokale doelen dienen vermeld te worden. Dat je dat niet gaat doen op de A71 waar de volgende afrit 44km verder ligt spreekt voor zich.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 17 mar 2015, 13:29

Km357 schreef:Ik denk dat die afritnamen komen uit de tijd waar men twijfelde om ze te nummeren dan wel gewoon een naam te geven. Uiteraard op kaarten en wegenatlassen is het veel eenvoudiger om te nummeren dan om er een hele naam op te zetten.
De cursieve verwijzing dateert uit hetzelfde jaar 1982 als de invoering van de afritnummers. Over twijfel kun je wat dat betreft moeilijk spreken. Maar vermoedelijk had men wel door dat het uitrollen van de afritnummers enige tijd zou kosten, zodat de namen van de afritten nog toegevoegde waarde konden bieden.

Daar komt bij dat de afritnaam in het tot 1982 geldende systeem een zeer prominente rol had. Niet alleen hadden afritten meestal maar één doel (de afritnaam), ook had iedere afrit dezelfde rechtdoordoelen: eerst de naam van de volgende afrit en dan het hoofddoel (voorbeeld). Het kan niet anders dan dat tot een behoorlijke bekendheid van de afritnamen heeft geleid. Vanaf 1982 werden zoveel meer doelen bewegwijzerd dat de afritnaam een vele malen minder prominent gegeven werd. Eén van vier rechtdoordoelen, als afritnaam op een tweede regel van de borden gebracht in een lettertype dat bedoeld was om minder in het oog te springen. Het zal een rol hebben gespeeld in de keuze om deze regel op de borden maar vrij te maken. Het maakt de werkelijk ter zake doende doelen ook wat zichtbaarder. Wel zie je nog vaak dat de oude afritnaam nu het onderste doel van de afrit is (en de volgende afrit soms onderste rechtdoordoel).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 18 mar 2015, 21:15

Ik vermoed dat de afritnamen uit 1982 uit een seperaat overheidsdocument voortvloeien. Ze staan op borden uit die tijd ook in het cursief, en verschijnen prominent in een wegenatlas uit 1985 die ik in mijn bezit heb. Volgens mij heeft Michelin nooit veel met afritnamen opgehad, want op deze kaarten kregen afritten geen naam. Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat ze dit uit nukkigheid deden omdat ze in die periode de concessie voor het bewegwijzeren van de grote wegen verloren hadden. Misschien waren ze ook wel tegen het concept omdat in hun ogen de afritnaam een slechter leesbaarder kaart zou opleveren, hetgeen vooral rond grote steden een issue is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 18 mar 2015, 21:40

^^ Michelin staat op dit punt ook niet alleen in kaartenmakers-land. Behalve door leesbaarheids-perikelen is dat vermoedelijk ook gedreven door het feit dat je niet overal eenduidig een afritnaam kunt/kon aanwijzen. Als dat dan in een bepaald land wél kan, kun je je voorstellen dat een kaartenmaker zijn stijl daar toch niet op aanpast teneinde in alle landen consistent dezelfde stijl te kunnen hanteren.

Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat die stijlkeuze een vorm van nukkigheid is vanwege de nationalisatie van de Franse bewegwijzering een jaar of vijftien voor invoering van de bewegwijzering van 1982. Maar je weet het natuurlijk nooit. Aangezien alle Franse snelwegen in 1982 in handen waren van concessionairs die 100% eigendom waren van de staat, zal er zeker een overheidsdocument zijn geweest met afritnamen. Maar los daarvan zal het niet zo moeilijk zijn geweest om zo'n document op te stellen: je praat namelijk over het doel dat tot 1982 op het aankondigingsbord stond (en meestal ook het enige doel van de afrit was). Dus als je ze voor 1982 op je kaart had staan, had je dat daarna ook.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 18 mar 2015, 21:57

Het feit dat de afritnamen een status kregen, betekent hoe dan ook dat er beleid op moet zijn gevoerd. Sterker nog, als je voor elkaar krijgt dat alle concessiehouders iets eenduidigs doen, dan moet er een "hoofd-puntenslijper" zijn geweest die iets dergelijks dwingend heeft opgelegd. Nu kan ik de redenering van Michelin (en eventuele andere kaartenmakers) wel volgen: idealiter is de afritnaam zodanig logisch voortvloeiend uit de topografie van de omgeving dat deze niet apart op de kaart hoeft te staan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 18 mar 2015, 22:57

De hoofdpuntenslijper. ;)

Als ik zo blader door het document uit 1982 dat ik heb (link in de andere draad over Franse bewegwijzering) zie je dat het helemaal niet zo'n compleet document is. Het gaat over doelenkeuze, over welk doel in welk lettertype en met welke lettergrootte moet worden bewegwijzerd, maar op een paar plaatjes van wegwijzers na wordt er maar weinig gezegd over de indeling van de wegwijzers. Veel soorten wegwijzer, zoals bijvoorbeeld het aankondigingsbord en bewegwijzering van verzorgingsplaatsen, komen er niet eens in voor. Dat doet vermoeden dat er andere documenten zijn die op dat punt instructies geven. Oftewel een tweede richtlijn, die onder meer midden jaren '90 is aangepast om het afritsymbool te introduceren en de afritnaam weg te halen.

Zo'n document heb ik echter helaas nooit kunnen vinden...

EDIT: http://www.equipementsdelaroute.equipem ... -a379.html - deel 5 alleen al geeft meer instructie dan ik ooit eerder heb gelezen. Niet alle vragen zijn echter beantwoord ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » do 19 mar 2015, 1:39

Wat verder zoekwerk over het gebruik van verschillende panelen in dezelfde kleur en dezelfde richting levert het volgende op. Zo'n paneel heet in het Frans een 'registre' en Wikipedia zegt het er het volgende over. Helaas wel zonder verdere bronvermelding.
Un registre est une partie d’un panneau de signalisation routière comportant un bloc de mentions homogènes. Un bloc est dit « homogène » lorsqu'il regroupe des mentions de même couleur et, au sein d'une même couleur, suivant qu'elles sont, par exemple :
-relatives à une même direction,
-séparées suivant qu'elles sont dominées ou non,
-séparées suivant qu'elles sont classées ou non,
-concernées par un même symbole.
Dus splitsing is mogelijk wanneer de verwijzingen binnen een paneel niet soortgelijk zijn. Waarbij soortgelijkheid op de alle mogelijke manieren kan worden bepaald. Hierbij worden onder andere 'zelfde richting' en 'dominante rol' als reden voor scheiding genoemd. Het 'concernée par un même symbole' zie je terugkomen wanneer sommige groene vermeldingen achter een autosnelwegsymbool of een ander verkeersteken staan, en andere groene vermeldingen niet. Of bij blauwe vermeldingen die vooraf worden gegaan door het kader van een kruisend wegnummer. De laatste genoemde categorie is wat dat betreft vrij standaard; met de andere drie kan het alle kanten op. En dat zie je ook in de praktijk.

Overigens lees ik ook dat een paneel maximaal drie doelen kan krijgen, dus op een gegeven moment dwingt het systeem je tot een onderverdeling. Ook daarvan echter geen bronvermelding op de wiki, al weet ik wel dat de richtlijnen over indeling van panelen in het algemeen geen regels meer geven over panelen met meer dan drie doelen. In de praktijk zie je inderdaad wel dat de meeste Franse handwegwijzers niet groter zijn dan drie regels, maar rechtdoorborden op autosnelwegen bevatten er gemakkelijk vier (zeker op wegen waar de eerstvolgende afrit nog bovenaan de rechtdoorvermeldingen staat). Het is ook niet zo heel moeilijk om de regels voor een drieregelig regelbord toe te passen op hogere regelborden ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Vinny » do 19 mar 2015, 20:17

Er staat in meer of mindere mate dat de doelen op een deelbord ("regristre") gegroepeerd worden weergegeven, als naar mening van de wegbeheerder blijkt dat de doelen met elkaar te maken hebben en dat de andere doelen daarvan afwijken. Het onderscheid kan dus bijvoorbeeld zitten in de punten die Pino trouw vertaald heeft, maar sluit andere redenen niet uit. Hiermee is de meerwaarde van het werken met deelborden uiterst betrekkelijk te noemen mijns inziens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 20 mar 2015, 0:30

^^ Het is kort gezegd een ultiem flexibel systeem om altijd een excuus te hebben om Parijs hoog op het bord te hebben staan. Of anders wel een andere grote centrale stad. Als systeem ondoorgrondelijk, maar vaak wel een eindresultaat waar de ter plaatse onbekende weggebruiker iets mee kan.

In Duitsland is het zo hier en daar omgekeerd: strak systeem met eindresultaten waar je niet altijd blij van wordt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Franse bewegwijzering

Bericht door Km357 » vr 20 mar 2015, 8:15

Juist, in Frankrijk ga je altijd wel een grote stad vinden op de borden, in Duitsland is dat niet zo vanzelfsprekend en ga je dan eerder af op de wegnummers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » do 05 jan 2017, 16:32

De A64 krijgt wegwijzers in het Baskisch in de komende maanden:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 05 jan 2017, 16:58

Tja. Leuk, maar van weinig toegevoegde waarde. :)

Op de A63 staan als Baskische wegwijzers, maar die zijn voornamelijk in dat Baskische lettertype dat ook in Spaans Baskenland gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 05 jan 2017, 17:12

^^ Inderdaad weinig toegevoegde waarde voor de gebruiker, rariteiten daargelaten. Het kadert echter wel in een meer algemeen programma om de subtalen in Frankrijk wat extra leven in te blazen. De grenzen zijn over het algemeen het eerst aan de buurt met het Alsacien, Picardisch, Nissart, Baskisch, Catalan,...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » do 05 jan 2017, 17:21

Chris schreef:De A64 krijgt wegwijzers in het Baskisch in de komende maanden:
Afbeelding
Km357 schreef:Inderdaad weinig toegevoegde waarde voor de gebruiker, rariteiten daargelaten. Het kadert echter wel in een meer algemeen programma om de subtalen in Frankrijk wat extra leven in te blazen.
Vind het hoe dan ook positief dat deze tweetaligheid zijn beslag krijgt met standalone borden die verder niet in de weg zullen staan van de reguliere afritbewegwijzering. Dit bord doet denken aan de borden D71 (in de categorie panneau de signalisation de direction complémentaire), doorgaans gevuld met de tekst "Prochaine sortie: [volgen enkele onbelangrijke doelen]".

Deze staan meestal geplaatst tussen het eerste aankondigingsbord (op 2000 meter) en de tweede voorwegwijzer met alle doelen van de afrit (op 1000 meter). Dat valt allemaal in de categorie "zet maar lekker neer, laat zich heel makkelijk negeren." Iets dat met vermeldingen van kleine talen op bijvoorbeeld Italiaanse borden niet te doen is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » za 03 jun 2017, 12:23

In navolging op discussies uit 2015 in deze draad kwam ik wat aardige oude Franse documenten tegen:
- de hernummering van de autosnelwegen van 1982, toen snelwegen met prefixen anders dan A een A-nummer kregen
- circulaire bewegwijzering afritten uit 1995, waarin de afschaffing van afritnamen wordt geformaliseerd
- circulaire over bewegwijzering afritten waarin de afritnamen nog wel terugkomen. Dit document was alleen bindend voor concessionairs, hoewel het onder voorwaarden ook kon worden gebruikt op doorgaande tolvrije snelwegen

De laatste twee documenten verklaren voor mij hoe bepaalde elementen in de bewegwijzering, die ik voorheen afdeed als "concessionairs praten met elkaar", zijn ontstaan. De hoofdpuntenslijper waarover Vinny ooit schreef is terecht ;) En ze laten zien dat ASF toch echt fout zit waar het op sommige snelheden vasthoudt aan cursieve afritnamen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 06 jun 2017, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 03 jun 2017, 16:04

Meeste van die borden met cursieven afritnamen stammen nog uit de jaren 80, begin 90. Ik kan me niet direct een nieuw bord voor de geest halen waar men dat toepast.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » za 03 jun 2017, 16:26

^^ Gang van zaken met echt nieuwe borden kan ik niet inschatten. Maar een beetje Streetviewend langs de A7 en de A9 zie ik toch veel afritten met cursieve afritnaam (en volgende afrit als cursief rechtdoordoel) op borden die er ruim jonger uitzien dan 25 jaar. Deze bevatten ook allemaal het afritsymbool, dat ongeveer is ingevoerd toen bewegwijzering van de afritnaam werd afgeschaft.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 03 jun 2017, 16:46

^^ Al die borden zijn neergezet voor 1995.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » za 03 jun 2017, 22:08

^^ Zo vind ik ze er persoonlijk niet uitzien, maar misschien is dat een kwestie van klimaat en/of niet goed zichtbaar op Streetview. Met de gemiddelde levensduur van een bord, zou je dan nu ook wel met toenemende snelheid 'juiste' borden moeten zien. Maar ik zie op de genoemde ASF-wegen meer 'juiste' afstandenborden met de doelen van ver weg naar dichtbij (een nóg later ingevoerde wijziging) dan afritbewegwijzering zonder naam. Komt bij dat, als ik de circulaire van 1995 zo lees, afritnamen zijn afgeschaft in 1993 terwijl het afritsymbool is ingevoerd in 1994. Je zou de twee dus eigenlijk nooit op één bord moeten tegenkomen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 06 jun 2017, 8:16

Het is niet om dat iets afgeschaft is dat ze daarvoor het bord gaan verwijderen of vernieuwen, er staan nog een pak oude "RN" cartouches op borden die er sinds 2005 eigenlijk niet meer mogen staan. Da's nu eenmaal Frankrijk, en die afritnamen geven op zich geen verkeerde info mee.

De A7 en A9 lijken nogal achter te staan in vernieuwing van borden wat me op zich ergens wel verbaasd aangezien dit toch 2 heel belangrijke assen zijn. Op de A8 bijvoorbeeld is alles vernieuwd toen men het laatste deel 2x3 maakte. Op de A61 staan ook nog her en der wat oude borden maar toch niet zo courant meer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » di 06 jun 2017, 13:12

^^ Sterker nog, het document uit 1995 bepaalt expliciet dat deze wijzigingen zullen moeten worden doorgevoerd bij de reguliere vervanging van de borden. Dus niet vreemd dat er nog oude borden staan. Het bevreemdt me meer dat het er nog zoveel zijn, ook wanneer je vergelijkt met snelwegen in beheer van anderen (zie in de posts hierboven jouw eigen observatie uit 2015 dat afritnamen nogal een ASF/Escota-ding zijn). Mede omdat de bewuste borden nog in zo goede staat lijken, heb ik dus het idee dat ASF zich tenminste in de eerste jaren na 1995 niet heeft gehouden aan de richtlijn.

Maar het is ook wat je zegt: de afritnamen geven geen verkeerde informatie mee. Het is puur een consistentie-punt geworden wanneer je op andere snelwegen bijna geen afritnamen meer ziet.
Laatst gewijzigd door Pino op di 06 jun 2017, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 06 jun 2017, 14:17

Het kan gewoon een 'batch' van wegwijzers geweest zijn die de ASF heeft besteld bij de fabriek, welke niet (geheel) aan de richtlijn voldoet. Wellicht vergelijkbaar met de bewegwijzering van sommige wegen in Noord-Holland, waar de wegbeheerder zich in eerste instantie ook geen raad wist met de overgang van redesign naar het huidige ontwerp.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie