[R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door tovm74 » di 24 mar 2015, 16:17

Kan iemand me zeggen hoeveel meter geluidsschermen er nu geplaatst gaan worden aan de R6, waar deze geplaatst gaan worden en wanneer er begonnen wordt met de werken? Ik vind niet echt ergens een planning of iets dergelijks terug.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door vynkce » di 24 mar 2015, 16:21

De gemeente Bonheiden meldt dit:
De geluidsschermen komen langs de kruising van de R6 met de Bergstraat en de Waversesteenweg, over een lengte van afgerond 600 meter. De aanbesteding van de schermen kan starten in oktober-december 2014. De voltooiing zou plaatsvinden in het derde kwartaal van 2015.
http://www.bonheiden.be/nieuwsdetail/50 ... _n&id=2937

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door tovm74 » di 24 mar 2015, 16:25

In het begin werd er ook melding gemaakt van een geluidsscherm tussen de N14 en de spoorweg, is hier nog iets over geweten?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » di 24 mar 2015, 17:31

Er zal sowieso maar een klein deel van de R6 voorzien worden van geluidsschermen. De geluidsschermen aan de spoorbrug zouden samen zijn gepland met de bouw van de fly-overs op de R6. Helaas is dat project ook al verscheidene keren uitgesteld en dat zal met die geluidsschermen niet anders zijn. Sinds de opening van de verlengde R6 en de komst van een nieuw ziekenhuis langs de R6 in 2018 is de druk om de kruispunten om te bouwen echter groter geworden. De bouwaanvraag zou intussen ingediend zijn zodat binnenkort gestart kan worden met de bouw van de bruggen.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Tommy » di 24 mar 2015, 23:14

Lambo19 schreef:... De bouwaanvraag zou intussen ingediend zijn zodat binnenkort gestart kan worden met de bouw van de bruggen.
Vermoedelijk aanvang werken eind 2015.

--

In mei ga ik er meer van horen normaalgezien ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » vr 10 apr 2015, 13:16

De R6 wordt vanaf vandaag tot en met 17 april afgesloten tussen de Mechelbaan en de Berlaarbaan richting de E19 voor het plaatsen van ecorasters. Het verkeer wordt omgeleid.
http://www.wegenenverkeer.be/home/item/ ... gory_id=14

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Glodenox » zo 31 mei 2015, 14:13

Zijn er eigenlijk plannen (of ooit plannen geweest) om de toegang naar de R6 vanop de E19 te verbeteren? Momenteel is dit redelijk onoverzichtelijk en inefficiënt en veroorzaakt dit volgens mij veel weefbewegingen met bijhorende vertragingen.

Dit is de huidige situatie om van de E19 naar de R6 te rijden:
Afbeelding
Linkje naar Google Maps voor de gemakkelijkheid: https://www.google.be/maps/@51.044253,4.4571937,16z

Aangezien de 3 ziekenhuizen van Mechelen in 2018 gegroepeerd gaan worden in 1 groot gebouw naast deze R6 (hier exact) lijkt het me geen overbodige luxe dat men snel vanop de E19 naar de R6 kan rijden. Van de R6 naar de E19 rijden lijkt me wel goed geregeld, op die linkse invoegstrook op de E19 na.

EDIT: zonet het Mobiliteitsplan van de stad Mechelen (PDF, 7.1 MB) gevonden waarbij deze complexe knoop ook ter sprake komt. Ze stellen een rotonde voor om het verkeer daar af te handelen. Dat zal dan toch een turborotonde moeten worden om het verkeer te kunnen slikken, lijkt me.

Afbeelding
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » zo 31 mei 2015, 16:00

Is men serieus van plan daar een rotonde aan te leggen? Dan is de huidige situatie honderd keer beter. Het enige voordeel is dat het verkeer van de E19, niet meer de krappe bocht moet nemen van de N16 naar de R6. De beste oplossing is dan ook om een rechtstreekse en ongelijkvloerse verbinding van de E19 naar de R6 te realiseren. Dat men eerst eens werk maakt van de beloofde bruggen op de R6, alvorens met zulke nonsens af te komen. :roll:

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Glodenox » zo 31 mei 2015, 20:54

Goh, echt serieus zou ik hun voorstel van een rotonde het niet noemen. Ze willen vooral een betere oplossing dan wat er nu is. Op hun andere plannen staat er een groot vraagteken om aan te duiden dat er iets dient te gebeuren. Dat het een rotonde dient te zijn zal zeker nog niet vast staan. Een doorsteek voor de E19 naar de R6 zou inderdaad al goed zijn, maar dit lijkt me enkel haalbaar vanuit Brussel, waardoor het verkeer uit Antwerpen nog altijd via 2 lussen dient te rijden en de andere verkeersstromen zal hinderen.

Ik heb net even de oefening gemaakt om een rotonde in te passen op die locatie en het lijkt me niet echt ideaal. De verkeersstromen vereisen niet echt een rotonde:

Afbeelding


Maar die 2 bruggen over de N1 en N14 zijn zeker prioritair en zo worden ze ook behandeld. Met de bouw van het ziekenhuis tegen eind 2018 kunnen ze het zich niet permitteren om daar nog lang mee te wachten.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » zo 31 mei 2015, 22:02

Inderdaad, toch zijn er de laatste jaren maar weinig vorderingen geboekt in dit dossier. Toen men in 2008 beslist heeft dat alle resterende kruispunten op de R6 ongelijkvloers werden ingericht, is er in 2009 gestart met een eerste fase en is het kruispunt met de N105 ongelijkvloers geworden. Voor de resterende kruispunten met de N1 en de N14 is het nog steeds wachten...

Gebruikersavatar
xxl_filip
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 10:10

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door xxl_filip » zo 07 jun 2015, 14:57

Er liggen in Mechelen-Noord nog altijd enkele ongebruikte bruggen en zandlichamen van toen men nog het middengedeelte van de E19 inplande als superautostrade (waar nu tussen Brussel en Mechelen-Zuid de Diabolo spoorlijn ligt). Kunnen deze niet (her)gebruikt worden om zo tot een betere verbinding met de R6 te komen?

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » zo 07 jun 2015, 20:59

Ik zie niet meteen in hoe men de verbinding E19<R6 kan verbeteren aan de hand van die ongebruikte bruggen. Het best zou zijn een rechtstreekse verbinding over de N16 naar de R6 zodat het verkeer die krappe lus kan vermijden. Maar dat is dan weer een kostelijke zaak te noemen. De grooste knelpunten op de R6 zijn eigenlijk de kruispunten met de N1 en de N14. Het is hierdoor dat er dagelijks file ontstaat. Eens dat die kruispunten weggewerkt zijn, zal de doorstroming daar fors verbeteren.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Glodenox » zo 07 jun 2015, 22:04

Het enige dat ze met die ongebruikte bruggen kunnen wegwerken lijkt me die oprit aan de linkerkant.
Verder wenst stad Mechelen dat er tussen Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid een soort van opstelling gemaakt wordt voor lokaal en doorgaand verkeer zoals voor de Brusselse ring voorgesteld wordt, waardoor er een extra op- en afrit mogelijk zou zijn ter hoogte van Hombeek. Mij lijkt dat niet zo'n goed idee aangezien de Mechelseweg niet geschikt is om veel verkeer te slikken.
Waze Belux Global Champ

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door verfmeer95 » zo 07 jun 2015, 23:14

Vanuit het zuiden is het goed oplosbaar, door de oprit vanuit de N16 richting Antwerpen over het ongebruikte viaduct over de E19 te laten lopen en links te laten invoegen. De verbindingsweg tussen de oprit vanuit de N16 en de oprit vanuit de R6 is dan niet meer nodig. De afrit vanaf Brussel naar de R6 kan dan ten hoogte van de Oude Antwerpsebaan uitvoegen, waarna die parallel aan de oprit R6>E19 naar de verbindingsweg N16>R6 kan lopen.

Een mogelijke route vanuit het noorden hangt heel erg af van de breedte van de bruggen over de Dijle, als het mogelijk is om daar nog een rijstrook op de noordoever van de Dijle te leggen zou je afrit vanuit Antwerpen daar kunnen leggen. Die zou dan ten hoogte van de waterzuivering (voor het viaduct onder de oprit R6>Brussel) kunnen aftakken van de hoofdrijbaan, waarna hij langs de Blarenberglaan (die zou misschien iets verschoven moeten worden) in een bocht naar de Dijle kan lopen. Daar kruist hij de hoofdrijbaan van de E19 aan de noordzijde van de Dijle, waarna hij in een bocht richting het noorden gaat. Via een ongebruikte onderdoorgang van het viaduct kruist hij dan de N16 om daarna links in te voegen op de verbindingsboog N16>R6.

*Edit: Als je een extra linkerinvoeger wilt vermijden kan je daar ook de hoofdrijbaan een brug naar links opschuiven: kaartje

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Tommy » wo 24 feb 2016, 9:12

Ziekenhuis vreest voor verkeerschaos in buurt R6

Afbeelding

MECHELEN / SINT-KATELIJNE-WAVER - De directie van het AZ Sint-Maarten in Mechelen maakt zich ernstig zorgen over de timing voor de bouw van twee viaducten op de R6. Die geraken nooit klaar voor de opening van het nieuwe ziekenhuis, wat voor nog meer verkeerschaos zal zorgen.

Eind vorige maand maakte Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bekend dat Vlaanderen zo’n 15 miljoen euro vrijmaakt voor fly-overs op de kruispunten van de R6 met de Antwerpse- en de Liersesteenweg. Dat laatste kruispunt in Sint-Katelijne-Waver ligt vlakbij de site waar de nieuwe campus van het AZ Sint-Maarten wordt gebouwd.

“Ik was verheugd te horen dat er eindelijk schot in de zaak komt. Het project is erg belangrijk voor de ontsluiting van ons ziekenhuis dat in oktober 2018 opent”, zegt algemeen directeur Jan Ennekens. Eén probleem: die viaducten zullen nooit klaar zijn tegen dan. Dat blijkt uit een vraag van Vlaams parlementslid Marc Hendrickx (N-VA), eveneens eerste schepen in Mechelen, aan de bevoegde minister.

De uitvoering van de werken zou pas in de loop van 2017 kunnen starten, én neemt naar schatting drie jaar in beslag. “Ik ga heel duidelijk zijn, we zijn daar niet mee opgezet. De openingsdatum van ons nieuwe ziekenhuis is genoegzaam bekend bij de overheid. Volgens de huidige planning zullen wij zeker twee jaar serieus in de problemen zitten qua verkeersdruk”, vertelt Ennekens.
Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20160224_02146 ... f751eadb88
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » wo 24 feb 2016, 18:58

^^
Ja, dat zou weleens voor ernstige problemen kunnen zorgen lijkt me. Ik dacht dat gezegd was dat de werken nog dit jaar zouden starten?

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Tommy » wo 24 feb 2016, 21:02

^^
Werd me ook steeds gezegd. Was op de aanvang van de werken aan het 'wachten'...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » wo 24 feb 2016, 21:05

^^
Ik dacht dat de bouwvergunning al in 2015 was aangevraagd voor beide bruggen?
In dat geval zie ik niet waarom de werken pas over enkele jaren zouden kunnen starten.
De uitvoeringstermijn van 3 jaar is ook wel lang, dat moet toch sneller kunnen lijkt me.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door vynkce » wo 16 mar 2016, 9:39

Realisatie van de fly-overs op de N14 en N1
De onteigenings- en ontwerpfase van de beide projecten is lopende. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bereidt het ministerieel besluit voor de onteigeningen van de beide kruispunten voor en voorziet in de loop van 2016 de eerste innames te kunnen realiseren. Parallel hieraan voorziet AWV de bouwaanvraag van beide kruispunten in de loop van het voorjaar 2016 te kunnen indienen en de communicatie aangaande het project te kunnen starten.
Indien de innames voor de beide kruispunten vlot verlopen, kan de aanbesteding in de tweede helft van 2016 gepubliceerd worden. De uitvoering van de werken zou dan in de loop van 2017 kunnen starten en neemt naar schatting drie jaar in beslag. Het verkeer zal de R6, de N1 en de N14 tijdens de werken kunnen blijven gebruiken. Er zijn wel beperkte verkeersonderbrekingen mogelijk, maar de fasering zal verder uitgewerkt worden bij het opstellen van de aanbestedingsbundel.

Ziekenhuis AZ Sint-Maarten
Het nieuwe ziekenhuis wordt ontsloten via de N14 Liersesteenweg door middel van een nieuw verkeerslichtengeregeld kruispunt op 300m ten zuiden van de kruising met de R6. Hiertoe heeft de Vlaamse overheid een samenwerkingsovereenkomst module 14 afgesloten met het ziekenhuis. De Vlaamse overheid betaalt 40% van dit nieuwe kruispunt. Vlakbij het kruispunt R6 met N14 komt er een in- en uitrit voor ziekenwagens. De fietstunnel onder de R6 aan de achterzijde van het ziekenhuis, ter hoogte van de Tivoliwijk, zorgt voor een vlotte bereikbaarheid van het ziekenhuis met de fiets. De ziekenhuis-site zal dus ook tijdens de werken aan de R6 via de voorziene ontsluitingen bereikbaar zijn. Het ziekenhuis, als ook enkele andere belangrijke werkgevers en actoren in de omgeving, zullen verder betrokken worden bij de minder hinder maatregelen voor de werken aan de fly-overs.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » wo 16 mar 2016, 18:32

^^
De bouw van de fly-overs komt dan wel rijkelijk laat, zeker gezien het ziekenhuis langsheen de R6 al in 2019 de deuren zal openen. De bouwaanvraag was normaal toch al in 2015 ingediend?

Een termijn van 3 jaar voor twee bruggen is toch aardig, dat moet toch sneller kunnen?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door vynkce » vr 29 apr 2016, 15:45

Meer informatie over de geplande bruggen op de R6: http://wegenenverkeer.be/werken/fly-ove ... 6-mechelen

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Lambo19 » vr 29 apr 2016, 18:33

Dus nog steeds wachten op een mogelijke uitvoeringsdatum. Al goed dat de komst van dat ziekenhuis wat druk zet op het wegwerken van de kruispunten. Anders had het waarschijnlijk nog minstens 10 jaar geduurd om die kruispunten ongelijkvloers te maken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door vynkce » ma 13 jun 2016, 14:48

Voor de geïnteresseerden gaat woensdag een infosessie door in Mechelen:

https://www.voka.be/mechelen/opleidinge ... esteenweg/

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door vynkce » do 16 jun 2016, 10:09

Ontwerp kruispunt met de N1 (AWV):
Afbeelding

Meer info:
http://wegenenverkeer.be/werken/bruggen ... 6-mechelen

De powerpoint van de infosessie:
http://wegenenverkeer.be/sites/awv/file ... 202016.pdf

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Mundial » do 16 jun 2016, 10:46

Eindelijk :)
Waarom heeft men voor kruispunten met verkeerslichten gekozen in plaats van een rotonde zoals bij de aansluiting met de N105?

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Glodenox » do 16 jun 2016, 10:49

Ik was gisteren aanwezig op de infosessie. De uitleg is dat er meer capaciteit mogelijk is met zo'n dubbele verkeerslichten omdat je dan een verschil kan maken tussen de capaciteit op bepaalde verbindingen 's morgens en 's avonds. Ook zou het veiliger zijn voor de fietsers die hier passeren omdat men zo conflict-vrij kan blijven. Om diezelfde reden zal men de strook om rechtsaf te slaan op de afritten ook opnemen in de lichtenregeling.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Mark » do 16 jun 2016, 12:49

Ook nog vluchtstroken, behalve op het viaduct :) ?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Wimpie25 » do 16 jun 2016, 16:31

^^
Dat kan het geheel minder kostelijk maken :D

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Alfa » do 16 jun 2016, 17:33

Blijkbaar wel snelheidsverlaging naar 70 op de R6 bij de weefstroken.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: [R006] Verlenging R6 (Ringweg rond Mechelen)

Bericht door Glodenox » do 16 jun 2016, 18:28

De ingenieur zei als ik me goed herinner dat er 'op bepaalde delen van de R6' 70 km/u ingesteld gaat worden. Maar of dat nu beperkt blijft tot het deel tussen de Antwerpsesteenweg en de oprit naar de E19 of ook uitgebreid wordt naar de andere opritten en afritten zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van het advies van de politie.
Waze Belux Global Champ

Plaats reactie