De mooiste bewegwijzering van Europa!

Moderator: Moderatoren

Wat is volgens jou de mooiste bewegwijzering van Europa?

Duitsland
70
44%
Frankrijk
27
17%
Griekenland
1
1%
Groot-Brittanië
1
1%
Italië
3
2%
Nederland
29
18%
Oostenrijk
1
1%
Polen
2
1%
Scandinavië
2
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
2
1%
Spanje
4
3%
Tsjechië
1
1%
Zwitserland
10
6%
Overig <<Schrijf in een reactie welke je dan de mooiste vindt.>>
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 159

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door harry » ma 13 apr 2015, 13:36

Mandelsoft schreef:De ontwerpen zonder dat geruiter en gepopnagel zijn over het algemeen beter dan in de rest van het land.
Maar die rare "L-vormige" portaalborden (typisch voor Noord-Holland) kan ik beslist niet mooi noemen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 13 apr 2015, 13:51

Snelwegfreak schreef:Als we het hebben over mooiste bewegwijzering, dan zijn er meerdere opties... Ik vind de Franse, Spaanse, Duitse, Tsjechische, Nederlandse, Sloveens, Slowaakse... bewegwijzering mooi. Maar de mooiste? Geen idee. De beste bewegwijzering is weer een ander verhaal...
Als je 'mooi' en 'goed' van elkaar wilt scheiden, kom je uiteindelijk toch terecht in het verzoek van mijn vrouw of ik nog eens een bord wil ontwerpen in het roze met een mooier lettertype. Borden zijn gebruiksgoederen, dus de functionaliteit gaat voor de esthetica uit.

Puur esthetisch kan ik vrij gemakkelijk een paar landen uitsluiten: Oostenrijk met zijn gedrongen borden, Polen en Zweden met hun iele pijlvormen, de Britse bewegwijzering bevat enkele elementen die ik visueel niets vind, terwijl je met een Belgisch of Italiaans vorkbord bij mij ook niet hoeft aan te komen. Maar een brede groep landen heeft ontwerpen die esthetisch zonder meer netjes zijn. Nederland, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Zwitserland en vele anderen. Tussen die landen bestaat echter geen level playing field om te vergelijken. Sommige landen bereiken een prettig ogende bewegwijzering onder meer door bewegwijzerbare gegevens weg te laten (kruisende wegnummers in Frankrijk en Zwitserland, afritnummers en E-nummers in Duitsland). Daar lopen het 'mooi' en het 'goed' rechtstreeks in elkaaar over. Bij lettertypen (al dan niet kapitaalschrift, of vaak Engschrift moeten gebruiken) en wegnummerschildjes gebeurt hetzelfde.

Wat voor mij echter de reden is dat ik in deze poll al jaren niet stem, is dat je maar moeilijk kunt kijken naar één ideaaltype borden, zonder te kijken naar de dagelijkse geleidingspraktijk. Je kunt niet naar een mooi bord kijken op een simpele afrit ergens in de provincie, en de onmogelijke bewegwijzering in hetzelfde system in stedelijke gebieden negeren. Of naar een mooi vorkbord kijken terwijl je weet dat de volgende afrit een vorkbord bevat dat vol staat met Engschrift en raar hoog is door het grote aantal doelen. 'Mooi' en 'goed' laten zich niet van elkaar scheiden, en de beste bewegwijzering van Europa bestaat wat mij betreft eigenlijk niet. Ik heb daar eerder een brede kopgroep van landen die bepaalde dingen goed doen en andere zaken niet - iets dat niet voor niets resulteerde in mijn eigen ontwerpen die een mengelmoes zijn: waarbij ik zelfs nog wat elementen overneem uit landen die ik hierboven afschreef ...
Laatst gewijzigd door Pino op di 14 apr 2015, 0:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Albaufstieg » ma 13 apr 2015, 13:53

harry schreef:
Mandelsoft schreef:De ontwerpen zonder dat geruiter en gepopnagel zijn over het algemeen beter dan in de rest van het land.
Maar die rare "L-vormige" portaalborden (typisch voor Noord-Holland) kan ik beslist niet mooi noemen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik ben daar juist een zeer groot voorstander van. Prima blauwvlak besparing die m.i. geen afbreuk doet aan de leesbaarheid en duidelijkheid van het bord.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 apr 2015, 14:37

Pino schreef:
Snelwegfreak schreef:Als we het hebben over mooiste bewegwijzering, dan zijn er meerdere opties... Ik vind de Franse, Spaanse, Duitse, Tsjechische, Nederlandse, Sloveens, Slowaakse... bewegwijzering mooi. Maar de mooiste? Geen idee. De beste bewegwijzering is weer een ander verhaal...
Als je 'mooi' en 'goed' van elkaar wilt scheiden, kom je uiteindelijk toch terecht in het verzoek van mijn vrouw of ik nog eens een bord wil ontwerpen in het roze met een mooier lettertype. Borden zijn gebruiksgoederen, dus de functionaliteit gaat voor de esthetica uit.

Puur esthetisch kan ik vrij gemakkelijk een paar landen uitsluiten: Oostenrijk met zijn gedrongen borden, Polen en Zweden met hun iele pijlvormen, de Britse bewegwijzering bevat enkele elementen die ik visueel niets vind, terwijl je met een Belgisch of Italiaans vorkbord bij mij ook niet hoeft aan te komen. Maar een brede groep landen heeft ontwerpen die esthetisch zonder meer netjes zijn. Nederland, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Zwitserland en vele anderen. Tussen die landen bestaat echter geen level playing field om te vergelijken. Sommige landen bereiken een prettig ogende bewegwijzering onder meer door bewegwijzerbare gegevens weg te laten (kruisende wegnummers in Frankrijk en Zwitserland, afritnummers en E-nummers in Duitsland). Daar lopen het 'mooi' en het 'goed' rechtstreeks in elkaaar over. Bij lettertypen (al dan niet kapitaalschrift, of vaak Engschrift moeten gebruiken) en wegnummerschildjes gebeurt hetzelfde.

Wat voor mij echter de reden is dat ik in deze poll al jaren niet stem, is dat je maar moeilijk kunt kijken naar één ideaaltype borden, zonder te kijken naar de dagelijkse geleidingspraktijk. Je kunt niet naar een mooi bord kijken op een simpele afrit ergens in de provincie, en de onmogelijke bewegwijzering in hetzelfde system in stedelijke gebieden negeren. Of naar een mooi vorkbord kijken terwijl je weet dat de volgende afrit een vorkbord bevat dat vol staat met Engschrift en raar hoog is door het grote aantal doelen. 'Mooi' en 'goed' laten zich niet van elkaar scheiden, en de beste bewegwijzering van Europa bestaat wat mij betreft eigenlijk niet. Ik heb daar eerder een brede kopgroep van landen die bepaalde dingen goed doen en andere zaken niet - iets dat niet voor niets resulteerde in mijn eigen ontwerpen die een mengelmoes zijn...
Dat is dus precies hoe ik er ook over denk. Er is niet één echt beste of mooiste te noemen, simpelweg omdat alles wel wat heeft en het amper te vergelijken is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 apr 2015, 14:46

Albaufstieg schreef:
harry schreef:
Mandelsoft schreef:De ontwerpen zonder dat geruiter en gepopnagel zijn over het algemeen beter dan in de rest van het land.
Maar die rare "L-vormige" portaalborden (typisch voor Noord-Holland) kan ik beslist niet mooi noemen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik ben daar juist een zeer groot voorstander van. Prima blauwvlak besparing die m.i. geen afbreuk doet aan de leesbaarheid en duidelijkheid van het bord.
De leesbaarheid en duidelijkheid wordt ook niet in twijfel getrokken. Esthetisch ziet het er echter niet uit, maar het zal wel gedaan zijn vanwege de windbelasting.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Albaufstieg » ma 13 apr 2015, 14:58

Ook estetisch gezien ben ik een voorstander. De nummers voor rechtdoor staan zo mooi op de baseline, wat ik het bord een rustige uitstraling vind geven.

Ik ging in mijn vorige reactie even voorbij aan het feit dat het hier om de optisch mooiste bewegwijzering gaat.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door harry » ma 13 apr 2015, 19:57

Albaufstieg schreef:De nummers voor rechtdoor staan zo mooi op de baseline
Daarmee wil je waarschijnlijk zeggen dat het veel erger had kunnen zijn. :)
Maar het valt dan wel weer extra op dat A9 niet op dezelfde hoogte staat. Ook dat is een aspect wat ik niet mooi vind.
Albaufstieg schreef:Ik ging in mijn vorige reactie even voorbij aan het feit dat het hier om de optisch mooiste bewegwijzering gaat.
Dat was het enige discussiepunt...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Mandelsoft » ma 13 apr 2015, 20:11

harry schreef:
Mandelsoft schreef:De ontwerpen zonder dat geruiter en gepopnagel zijn over het algemeen beter dan in de rest van het land.
Maar die rare "L-vormige" portaalborden (typisch voor Noord-Holland) kan ik beslist niet mooi noemen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik vind dit anders ook drie keer niks:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
Dan liever een L-bord.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Robbert297 » ma 13 apr 2015, 20:23

^^ Dat heet onzorgvuldig omgaan met wegnummers en doelen...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » ma 13 apr 2015, 20:33

Dan liever een L-bord.
Dat is dan een kwestie van smaak. Ik vind losse panelen (Old-School) zelf mooier, maar dat is wel weer minder duidelijk.

Verder is dit natuurlijk de mooiste wegwijzer ter wereld:
Afbeelding

Indirecte verwijzing naar een toekomstige snelweg, met beeldende opsmuk en een activistische tekst. Wat wil je nog meer hebben?

Oh ja, dat het ook de weg wijst. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 13 apr 2015, 21:31

Mandelsoft schreef:Ik vind dit anders ook drie keer niks:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Dan liever een L-bord.
Beide borden laten wat mij betreft een van de grotere esthetische problemen met NBA zien: op portalen wordt redelijk inefficiënt omgesprongen met ruimte. Dat begint al met het grote aantal doelen waarvoor meerdere regels nodig blijken te zijn, mede door het gebruiken van een lettertype dat vrij ruimte-intensief is. Maar ook buiten de doelen om is relatief veel bordruimte nodig: drie regels voor een afstandsaanduiding, het afritnummer en het kruisende wegnummer. Dat kan veel efficiënter: op zijn Duits afstandsaanduiding en wegnummer naast elkaar is het eerste begin. Een aparte regel of ruiter voor het afritnummer kun je eveneens voorkomen, al vergt dat wel het afscheid nemen van het afritsymbool (waar sommigen op dit forum sterke gevoelens bij hebben). Je portaal zal er iets breder door worden, maar het herstelt een zeker evenwicht tussen het aantal regels dat nodig is voor de afslaande richting en het aantal regels dat nodig is voor de doorgaande richting, waarvan er vrijwel standaard minder zijn. En dat neemt weer het idee weg dat veel NBA-portalen hopeloos uit evenwicht zijn, wat je gevoel drijft dat een L-bord beter zou zijn.

Daarbij is het natuurlijk wel zo dat het genoemde herstel van evenwicht van relatief beperkte waarde zal zijn naarmate een portaal zich moet uitstrekken over meer doorgaande rijstroken. Als je vier of vijf doorgaande rijstroken hebt, zullen de doorgaande doelen alleen al aan de linker- en rechterkant redelijk zwemmen. Blauwvlak boven en onder, veroorzaakt door het feit dat er meer afslaande doelen zijn dan doorgaande doelen, komt daar dan nog bij. Dan heb je feitelijk de keuze tussen een bord waarin de rechtdoordoelen zwemmen in het blauwvlak en een L-portaal.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door mhkamp » ma 13 apr 2015, 21:51

Afbeelding

Wees eerlijk, dit lijkt ook nergens op.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Robbert297 » ma 13 apr 2015, 21:55

https://www.google.nl/maps/@52.323446,4 ... TmXOMA!2e0
Ik vind dit bord dan wel gewoon erg mooi en duidelijk, maar ja... Dat is verleden tijd.
mhkamp schreef:Afbeelding

Wees eerlijk, dit lijkt ook nergens op.
Volgens mij is hier het een en ander afgeplakt, waardoor het inderdaad nu niet meer lijkt.
Слава Україні

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Albaufstieg » ma 13 apr 2015, 22:14

harry schreef:Daarmee wil je waarschijnlijk zeggen dat het veel erger had kunnen zijn. :)
Maar het valt dan wel weer extra op dat A9 niet op dezelfde hoogte staat. Ook dat is een aspect wat ik niet mooi vind.
Niet direct erger, maar je creëert er wel het fenomeen ''zwevende wegnummers'' mee, wat resulteert in borden van dit slag. Ik ben daar niet direct een voorstander van en heb dan ook geen enkele moeite met de positionering van het A9-schildje op een andere hoogte dan de A4- en E19-schildjes. Dat de besparing van blauwvlak d.m.v. L-vormige panelen in mijn ogen esthetisch goed aanslaat is een prettige bijkomstigheid. Dat sommige portaalborden überhaupt efficiënter ingericht zouden kunnen worden staat denk ik wel buiten kijf, waarbij ik me bij Pino aansluit voor de opties om de inrichting te kunnen verbeteren:
Pino schreef:Dat kan veel efficiënter: op zijn Duits afstandsaanduiding en wegnummer naast elkaar is het eerste begin. Een aparte regel of ruiter voor het afritnummer kun je eveneens voorkomen, al vergt dat wel het afscheid nemen van het afritsymbool (waar sommigen op dit forum sterke gevoelens bij hebben). Je portaal zal er iets breder door worden, maar het herstelt een zeker evenwicht tussen het aantal regels dat nodig is voor de afslaande richting en het aantal regels dat nodig is voor de doorgaande richting, waarvan er vrijwel standaard minder zijn.
harry schreef:Dat was het enige discussiepunt...
Dat was me reeds duidelijk, ik heb mijn eerste reactie te vlug getypt. Maar het gegeven dat de L-vormige panelen goed leesbaar en duidelijk zijn, i.c.m. mijn vorige noot over de nummers op de baseline en het besparen van blauwvlak resulteert in een persoonlijke conclusie die wel aansluit bij dit topic: binnen de NBA-systematiek zijn de L-vormige panelen zoals toegepast in Noord-Holland wel de fraaiste en beste portalen, waarbij er relatief veel afslaande doelen zijn en slechts een paar rechtdoordoelen of andersom.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 13 apr 2015, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Robbert297 » ma 13 apr 2015, 22:49

Albaufstieg schreef:Niet direct erger, maar je creëert er wel het fenomeen ''zwevende wegnummers'' mee, wat resulteert in borden van dit slag. Ik ben daar niet direct een voorstander van en heb dan ook geen enkele moeite met de positionering van het A9-schildje op een andere hoogte dan de A4- en E19-schildjes. Dat de besparing van blauwvlak d.m.v. L-vormige panelen in mijn ogen esthetisch goed aanslaat is een prettige bijkomstigheid. Dat sommige portaalborden überhaupt efficiënter ingericht zouden kunnen worden staat denk ik wel buiten kijf, waarbij ik me bij Pino aansluit voor de opties om de inrichting te kunnen verbeteren:
Pino schreef:Dat kan veel efficiënter: op zijn Duits afstandsaanduiding en wegnummer naast elkaar is het eerste begin. Een aparte regel of ruiter voor het afritnummer kun je eveneens voorkomen, al vergt dat wel het afscheid nemen van het afritsymbool (waar sommigen op dit forum sterke gevoelens bij hebben). Je portaal zal er iets breder door worden, maar het herstelt een zeker evenwicht tussen het aantal regels dat nodig is voor de afslaande richting en het aantal regels dat nodig is voor de doorgaande richting, waarvan er vrijwel standaard minder zijn.
Lijkt sterk op wat ik toevallig laatst nog had gemaakt voor een knooppunt:
Afbeelding
Met o.a. de afstandsaanduiding naar rechts op de baseline naast de wegnummers.
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 13 apr 2015, 22:59

Robbert297 schreef:
mhkamp schreef:Afbeelding
Wees eerlijk, dit lijkt ook nergens op.
Volgens mij is hier het een en ander afgeplakt, waardoor het inderdaad nu niet meer lijkt.
Los daarvan moet je je bedenken dat ook dit bord in Nederland een regel hoger was geweest. Bij ons hadden Magdeburg en Leipzig namelijk nog op aparte regels gestaan. Al had natuurlijk ook de blauwregel kunnen Ludwigsfelde-Ost en de baseline kunnen worden gebruikt om het goed te maken. Kijkend naar de omvang van de popnagel was dit bord ook al voor het afplakken een regel hoger dan nodig ...
Albaufstieg schreef:Maar het gegeven dat de L-vormige panelen goed leesbaar en duidelijk zijn, i.c.m. mijn vorige noot over de nummers op de baseline en het besparen van blauwvlak resulteert in een persoonlijke conclusie die wel aansluit bij dit topic: binnen de NBA-systematiek zijn de L-vormige panelen zoals toegepast in Noord-Holland wel de fraaiste en beste portalen, waarbij er relatief veel afslaande doelen zijn en slechts een paar rechtdoordoelen of andersom.
Dat zijn natuurlijk twee totaal verschillende stijlkeuzes: wegnummers op de baseline vs. laten zweven, en het al dan niet weghalen van blauwvlak aan de bovenkant van het rechtdoorgedeelte van een portaal met een L-vormig paneel. Je kunt de ene kiezen zonder ook voor de andere te kiezen. Al bespaar je wel dubbel blauwvlak door én wegnummers op de baseline te zetten én een L-vormig paneel in te zetten bij een beperkt aantal doorgaande doelen. Harry merkt met zoveel woorden terecht op dat je nog een beetje verder zou kunnen gaan door ook het kruisende wegnummer gewoon op de baseline te brengen en de afstandsaanduiding daarnaast te zetten. Maar omdat het paneel als geheel dan lager wordt, is de L-vorm dan misschien ook weer wat minder hard nodig.

Uit eerdere opmerkingen van René meen ik te hebben afgeleid dat het L-vormige paneel eigenlijk geen heel bewuste stijlkeuze was om blauwvlak te besparen, maar een uit nood geboren oplossing om op brede wegen als de A4 het gewicht van en de windbelasting op een portaalbord nog enigszins binnen de perken te houden. Voor een 'regulier' bord had het bestaande portaal niet meer volstaan, dus dan maar zo. Maar het is vanuit dit startpunt wel een oplossing die men in Noord-Holland veel is gaan inzetten, en ik weet niet of dat gewicht/windbelasting daarvoor nog steeds de enige reden is. Het heeft hoe dan ook een eindresultaat opgeleverd waarin wat minder met ruimte is gewoekerd dan je elders in het land ziet gebeuren.
Laatst gewijzigd door Pino op di 14 apr 2015, 0:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Albaufstieg » ma 13 apr 2015, 23:17

Pino schreef:Dat zijn natuurlijk twee totaal verschillende stijlkeuzes: wegnummers op de baseline vs. laten zweven, en het al dan niet weghalen van blauwvlak aan de bovenkant van het rechtdoorgedeelte van een portaal met een L-vormig paneel. Je kunt de ene kiezen zonder ook voor de andere te kiezen.
Dat is inderdaad mogelijk, de combinatie valt bij mij in de smaak.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » di 14 apr 2015, 20:55

mhkamp schreef:Afbeelding

Wees eerlijk, dit lijkt ook nergens op.
Wat fijn is aan dit bord is dat de bestemmingen keurig netjes boven de pijlen staan. Hierdoor creeer je vanzelf meer rust en ruimte op het bord waardoor het veel makkelijker te interpreteren is. Het bord dat Robert297 heeft nagemaakt, heeft ruiters, strepen, bestemmingen opgekropt tussen de pijlen en ook nog eens een afstandsindicatie op een plek staan waarvan je als weggebruiker alleen maar kan denken: waarom nou daar?

Ik vind het Duitse portaalbord hier toch echt beter, uitgaande dat het natuurlijk egaal blauw had moeten zijn en niet van popnagels aan elkaar moet hangen. Maargoed, dat probleem speelt in Amsterdam ook...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Robbert297 » di 14 apr 2015, 21:27

^^ Het ligt ook aan de lengte van de bestemming. Is de lengte net zo lang als in het bovenstaande Duitse portaalbord, dan is het bord al gauw volgepropt.
Als de bestemming een kleine lengte betreft, bijvoorbeeld het plaatsje Bunde, dan kan die bestemming makkelijk tussen de pijlen.
Voorbeeld: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eldorf.JPG
Laatst gewijzigd door Robbert297 op di 14 apr 2015, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » di 14 apr 2015, 21:29

De grootte van de informatie, de uitlijning, gebrek aan meerdere kleuren of wegnummers en afritnummer maken dit bord zeer fraai en goed leesbaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door BeervVtV » za 29 aug 2015, 17:19

Ik heb op die van Zwitserland gestemd, om de volgende redenen.
1. Mooie kleuren voor de borden, vooral de groene snelwegborden met de rode wegnummerschildjes zorgen voor een goed contrast. :top:
2. Het lettertype Frutiger.
3. Het bord voor de aankondiging van een 'Verzweigung' (knooppunt), vind ik persoonlijke één van de mooiste borden.
4. Eigenlijk een beetje :offtopic: , de borden langs de skipistes in Zwitserland, mooie pictogrammen en de rode achtergrond zorgen dat je geen splitsing mist. 8-)

Het meest praktisch vind ik de Duitse.
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 17:51

^^ Ik vind vooral het gebruik van stapelborden ipv vorkborden een pluspunt. Dat in combinatie met het groen en blauw maken die borden erg mooi en duidelijk.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » za 29 aug 2015, 18:15

^^ Het gebruik van stapelborden vind ik, samen met het slechter leesbare lettertype, juist een groot nadeel van de (nieuwe) Zwitserse bewegwijzering.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Robbert297 » za 29 aug 2015, 19:09

^^ Ik ben het met je eens dat het nieuwe lettertype slechter leesbaar is, maar elke keer als ik in Zwitserland ben, vind ik stapelborden toch elke keer duidelijker ogen dan vorkborden.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Via » zo 30 aug 2015, 13:07

Ik snap nog steeds de fascinatie voor Duitsland niet. Een groot minpunt vind ik toch wel dat het afritnummer slechts op de eerste aankondiging wordt vermeld en je het vervolgens moet zoeken boven de uitvoegbakens in de berm. :nuts:

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door BeervVtV » zo 30 aug 2015, 13:26

Volgens mij volgen bestuurders eerder plaatsnamen van de afrit dan afritnummers, maar ik begrijp je kritiek.
Spits, het stomste moment van de dag.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Ds79m » zo 30 aug 2015, 15:20

Via schreef:Ik snap nog steeds de fascinatie voor Duitsland niet. Een groot minpunt vind ik toch wel dat het afritnummer slechts op de eerste aankondiging wordt vermeld en je het vervolgens moet zoeken boven de uitvoegbakens in de berm. :nuts:
In Duitsland mag je zo hard als je wil, en dat verbetert blijkbaar de hele snelwegbeleving.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » zo 30 aug 2015, 15:22

^^ Eens. Overal om mij heen wordt de Autobahn enorm opgehemeld terwijl ik het allemaal wel mee vind vallen. Voor mijn gevoel wordt Duitsland enorm overgewaardeerd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Robbert297 » zo 30 aug 2015, 15:29

Duitsland rijdt over het algemeen rustig en saai, en er zijn veel Baustelles. De bewegwijzering vindt ik dan wel weer uitstekend.
Maar inderdaad, het feit dat je er zo hard mag rijden maakt de Autobahn voor veel mensen een geweldige snelweg.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Chris » zo 30 aug 2015, 15:31

Dat zie ik ook, de Duitse Autobahn wordt enorm overgewaardeerd omdat er niet overal een snelheidslimiet is.

Laat je dat buiten beschouwing dan is het een stuk matiger;

* extreem veel wegwerkzaamheden
* zeer trage aanleg van de laatste ontbrekende schakels
* zeer veel vrachtverkeer
* veel knelpunten
* ernstig verouderde ontwerpeisen van aansluitingen en knooppunten
* veel knooppunten zijn nog klaverbladen
* op veel plekken nauwelijks enig uitzicht op de omgeving

Plaats reactie