[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 21 feb 2015, 19:36

Dennal schreef:De carnavals vakantie naar Cochem geweest. Wat ik mij afvroeg onderweg is het volgende, is dit eigenlijk de grootste afstand waarop Eindhoven aangegeven staat zoal in het Buitenland als in Nederland? Want het viel mij op dat in Duitsland Eindhoven al heel vroeg aangegeven stond.

Bundesautobahn 4 (Eindhoven 143km)
Neen. Eindhoven komt pas na Kreuz Köln-West op de borden : 155km.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door waldo79 » zo 22 feb 2015, 10:29

En in Nederland staat er 133 km bij Hattem.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Jeroen » zo 22 feb 2015, 13:27

waldo79 schreef:@mhkamp: Enz voor enzovoorts? Wat dacht je van "und so weiter" :mrgreen:
Ach, zo verschijnt er aan de A7 in de buurt van Würzburg het dorpje Aub op de bewegwijzering. Waar ik als Nederlander eerder iets als 'bitte' zou verwachten. :mrgreen:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » zo 22 feb 2015, 14:24

^^
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » zo 12 apr 2015, 19:56

Chris schreef:Hoe ver van te voren kan je een knooppunt aangeven? :p

Afbeelding
A1-72 by Chriszwolle, on Flickr
Nou, zo ver dus:
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Mandelsoft » ma 13 apr 2015, 0:34

^^ Wat dit nog vreemder maakt is dat na dit bord een knooppunt volgt... en het is niet Dreieck Wittstock-Dosse, maar Kreuz Rostock.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » ma 13 apr 2015, 0:36

Waarschijnlijk is dit dan een erg oud bord.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Mandelsoft » ma 13 apr 2015, 0:43

Valt mee: dit bord moet na 1990 zijn geplaatst; Rostock lag vroeger in de DDR, en die hadden hele andere wegwijzers...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 apr 2015, 8:30

^^ Het bord is vermoedelijk pas van na 2005, want toen was de A20 pas grotendeels gereed.
Mandelsoft schreef:^^ Wat dit nog vreemder maakt is dat na dit bord een knooppunt volgt... en het is niet Dreieck Wittstock-Dosse, maar Kreuz Rostock.
Dreieck Wittstock/Dosse wordt gewoon gebruikt als eindpunt van de A19, bij gebrek aan grote plaatsen aan de weg zelf. Net zoals dat Dreieck Vulkaneifel op de A1 en A48 wordt gebruikt.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nederland24 » ma 13 apr 2015, 22:05

Knooppunten op afstandsborden vind ik niet zo'n goed idee. Voor de gemiddelde weggebruiker zegt dat helemaal niks. Doe dan een plaats, die in de buurt van het knooppunt ligt of het einde van de snelweg.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Albaufstieg » ma 13 apr 2015, 22:37

nederland24 schreef:Voor de gemiddelde weggebruiker zegt dat helemaal niks.
Zoals Coen Tunnel al aangeeft wordt dit (alleen) toegepast bij een gebrek aan grote plaatsen aan de weg zelf. Een gehucht als control city op een afstandenbord lijkt me nog veel minder waarde toevoegen, alleen lokaal verkeer plukt daar de vruchten van.

Ik vind het zo wel een prettige oplossing.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 14 apr 2015, 0:02

^^ De control city hier is Berlin, bepaald geen gehucht. De toegevoegde waarde van het knooppunt c.q. eindpunt van de A19 vind ik buitengewoon gering. Zeker vanaf dit punt bezien is het knooppunt niet meer dan een plek waar je gewoon rechtdoor rijdt en dan toevallig van wegnummer wisselt. Maar omdat moment nu al meer dan honderd kilometer van tevoren te gaan aankondigen. Wat mij betreft volsta je hier met Berlin als doel boven de streep, al is bewegwijzering van het knooppunt beter dan het koste wat kost bewegwijzeren van een kleine plaats ergens langs de A19.

De verre verwijzingen naar Dreieck Vulkaneifel vind ik ook nooit zo geslaagd, maar dat lijkt tenminste nog ingegeven door het feit dat men geen andere doelen voor boven de streep wist zolang de A1 incompleet is. Al had ik er daar ook niet echt bezwaar tegen gehad om Köln en Koblenz boven de streep te houden om dezelfde reden als men bij Rostock Berlin boven de streep zet: ander wegnummer, maar de alles-overheersende vervolgverbinding.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Albaufstieg » di 14 apr 2015, 0:43

Pino schreef:^^ De control city hier is Berlin, bepaald geen gehucht.
Ik doelde kennelijk op een specifiek hoofddoel langs de A19.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 14 apr 2015, 8:24

^^ Dat is nu juist de crux. Berlin is de control city (Hauptfernziel) van de A19, ook al ligt het niet zelf aan de A19. Volgens de Duitse richtlijn vervult de bovenste stad op een afstandenbord die functie, en inderdaad wordt Berlin als Hauptfernziel gebruikt op alle verwijzingen naar de A19. Het idee dat er een doel dichterbij de A19 op de borden moet staan, is niet op een richtlijn gebaseerd en in mijn optiek ook helemaal niet nodig.

Duitsland kan zich, evenals Nederland, gelukkig prijzen dat er geen harde koppeling bestaat tussen een wegnummer en het hoofddoel van dat wegnummer. Het hoofddoel kan prima aan een ander wegnummer liggen dat het logische vervolg is van het wegnummer waarop je rijdt. Nederlandse voorbeelden zijn de A6 (in twee richtingen), de A7 (richting Amsterdam), de A17 (richting Dordrecht), de A29 (richting Bergen op Zoom) en de A44 (richting Amsterdam). Het idee dat er dan, ondanks dat 'achterliggende hoofddoel', toch altijd een doel aan het wegnummer zelf op de borden moet staan, is niet op een richtlijn gebaseerd en er wat mij betreft nogal aan de haren bijgesleept. Het is een reflex die nogal doet denken aan het krampachtig bewegwijzeren van binnenlandse doelen als je de grens nadert, maar dan nog futieler. Gelukkig doen wij het in Nederland ook niet.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Albaufstieg » di 14 apr 2015, 9:27

^^
Ik volg je argumentatie en ik kan me er ook zeker in vinden. Maar wellicht is het toch niet goed te vergelijken met Nederland omdat de relatieve afstanden tussen control cities in Duitsland soms veel groter kunnen zijn dan in Nederland. Bij pak 'm beet Sassenheim op de A44 zal Amsterdam uiteraard als control city volstaan, eventueel nog vergezeld door een doel als Haarlem. Een vermelding van knp. Burgerveen zou nogal kansloos zijn en alleen maar bordruimte vreten.
Maar kennelijk acht men het nodig om tussen Rostock en Berlin nog één onderliggend doel toe te voegen, wellicht zodat de weggebruiker het netwerk beter kan doorgronden. Maar wat daar de toegevoegde waarde van is weet ik eigenlijk ook niet, als er nu wat beter naar kijk. Berlin kan inderdaad prima boven de streep staan. Ergens vlak voor AD Wittstock/Dosse zou je Berlin onder de streep kunnen plaatsen en helemaal geen doelen voor de A19 meer boven de streep, om de weggebruiker alvast kennis te laten nemen van het volgende wegnummer A24. Dat wordt ook wel vaker in Duitsland toegepast.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op di 14 apr 2015, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 14 apr 2015, 16:51

^^ Grote kans dat de grote afstand naar Berlijn hier inderdaad een belangrijke factor is geweest voor de beslissing om een tussenliggend doel aan te geven. Dus het idee dat je misschien wel een heel beperkt plaatje van het netwerk geeft met alleen dat doel 200 kilometer verderop. Maar goed, je komt ook niet heel veel tegen, en Dreieck Wittstock is ook niet echt een knooppunt dat voor verkeer vanuit Rostock werkelijk van belang zal zijn. Dus je kunt zeker volhouden dat je hier ook had kunnen volstaan met Berlin. Met een soortgelijke analyse voor de dunbevolkte Eifel en de doelenkeuze op de A48.

Het hoort een beetje bij de dunbevolkte delen van Europa dat afstanden tussen plaatsen van voldoende omvang groter worden. Het is nog geen Australische Outback of Argentijnse pampa, maar op een gegeven moment is het niet raar meer om alleen driecijferige afstanden op de borden te hebben. Het zal wel een enigszins psychische grens zijn ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2015, 17:21

Pino schreef:^^ Grote kans dat de grote afstand naar Berlijn hier inderdaad een belangrijke factor is geweest voor de beslissing om een tussenliggend doel aan te geven. Dus het idee dat je misschien wel een heel beperkt plaatje van het netwerk geeft met alleen dat doel 200 kilometer verderop. Maar goed, je komt ook niet heel veel tegen, en Dreieck Wittstock is ook niet echt een knooppunt dat voor verkeer vanuit Rostock werkelijk van belang zal zijn. Dus je kunt zeker volhouden dat je hier ook had kunnen volstaan met Berlin. Met een soortgelijke analyse voor de dunbevolkte Eifel en de doelenkeuze op de A48.
Of je had daadwerkelijke stadjes/dorpen kunnen bewegwijzeren. De stad Wittstock/Dosse is weliswaar niet zo groot, maar in de regio wel één van de belangrijkere plaatsen. Het relatief grote Güstrow, met 28.000 inwoners, ligt wat dichterbij Rostock, maar wordt ook niet vermeld.

En op de A1 en A48 had je natuurlijk ook Daun kunnen aangeven, toch één van de bekendere plaatsen in de Eifel. En het ligt bovendien dicht bij Dreieck Vulkaneifel. Op de A60 in dezelfde regio maakt men er immers ook geen probleem van om het nog kleinere Prüm prominent aan te geven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 14 apr 2015, 18:26

Coen Tunnel schreef:Op de A60 in dezelfde regio maakt men er immers ook geen probleem van om het nog kleinere Prüm prominent aan te geven.
Ik heb toch het idee dat men dit soort plaatsen liever niet bewegwijzert in Duitsland, althans niet op interregionale autosnelwegen. Prüm valt in de categorie grensdoelen, samen met vrij kleine plaatsen als Emmerich, Goch en Bad Bentheim die staan bewegwijzerd. In het binnenland zie je dat soort plaatsen zelden tot nooit. Rothenburg ob der Tauber is een zeldzaam klein gat dat langs een redelijk stuk A7 wordt bewegwijzerd (maar bij Ulm zie je daarentegen ook wat borden waar Würzburg het enige A7-doel is).

Op dat vlak wijkt Duitsland af van bijvoorbeeld Frankrijk, waar men toch altijd de eerstvolgende departementshoofdstad bewegwijzert. Ook als dat een plaats van niet meer dan 20.000 à 30.000 inwoners is, heeft het toch altijd wel een centrumfunctie in een regio zo groot als een Nederlandse provincie. Maar in de dunbevolkte delen van Spanje en Scandinavië zie je vaak wel enorme afstanden. Misschien hangt dat ook weer samen met het feit dat de regionale centra daar nog wel eens een slagje kleiner zijn dan 20.000 inwoners.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2015, 23:01

Pino schreef:
Coen Tunnel schreef:Op de A60 in dezelfde regio maakt men er immers ook geen probleem van om het nog kleinere Prüm prominent aan te geven.
Ik heb toch het idee dat men dit soort plaatsen liever niet bewegwijzert in Duitsland, althans niet op interregionale autosnelwegen. Prüm valt in de categorie grensdoelen, samen met vrij kleine plaatsen als Emmerich, Goch en Bad Bentheim die staan bewegwijzerd. In het binnenland zie je dat soort plaatsen zelden tot nooit. Rothenburg ob der Tauber is een zeldzaam klein gat dat langs een redelijk stuk A7 wordt bewegwijzerd (maar bij Ulm zie je daarentegen ook wat borden waar Würzburg het enige A7-doel is).
Olpe op de A4 is ook een mooi voorbeeld. Goed, nu houdt de A4 ook op even voorbij Olpe, maar Siegen wat maar een klein stukje zuidelijker ligt was toch logischer geweest. Olpe heeft nauwelijks 25.000 inwoners, Siegen bijna 100.000. Natuurlijk was het centraler gelegen Gießen ook een goede optie geweest.

Op de afslag van de Kölner Ring bij Kreuz Köln-Ost wordt het vermeld samen met het ook niet al te grote Gummersbach. Het blijft vreemd dat bij een west-oost-route als de A4/E40, zelfs met de onderbreking voorbij Olpe, slechts gewerkt wordt met doelen als Gummersbach en Olpe. Natuurlijk kan het er mee te maken hebben dat Siegen en Gießen niet aan de A4 liggen, en dat er na Olpe een heel stuk van de A4 ontbreekt, en op het verdere deel is Erfurt pas de eerstvolgende stad met meer dan 100.000 inwoners. Maar dan nog is het belachelijk. Pas na Gummersbach komen er doelen onder de streep: Frankfurt en Dortmund voor de A45. Beiden doen niet recht aan het oost-west-verloop van de A4 en E40. Siegen komt er pas bij Kreuz Olpe-Süd bij: als rechtdoordoel voor de A4/B54. Voor west-oost-verkeer is bij Kreuz Olpe-Süd enkel Frankfurt voorzien, geen Gießen... Ik pleit er niet voor om bij Kreuz Köln-Ost al Erfurt of Dresden te vermelden, maar Gummersbach en Olpe? Men had op z'n minst wat meer herkenbare doelen kunnen kiezen voor zo'n weg.

Een ander voorbeeld is Hof aan de A93. De eerste vermelding is bij Dreieck Holledau op de A9 (vanaf daar is A9/A72 net zo'n logische route naar Hof als de A93) en bovendien is het erg vroeg om zo'n kleine stad, met nog geen 45.000 inwoners, al zo prominent aan te geven. Al ruim voor Regensburg verschijnt Hof weer op de borden en wordt het gecontinueerd, meer dan 200 km lang. Ook hier zit je met een gebrek aan andere grote steden, maar gelukkig gaat het hier beter met de doelen onder de streep. Praag en Nürnberg worden goed verwezen, bij Regensburg wordt Dresden al vermeld en vlak daarna verschijnt ook Berlijn op de borden. Dresden en Berlijn worden vervolgens gecontinueerd, en ook Praag blijft tot Kreuz Oberpfälzer Wald op de borden staan. Zo kan het dus ook. Een klein doel, aangevuld met relevante grotere (afslaande) doelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » di 14 apr 2015, 23:19

Gummersbach oogt wat vreemd, maar het is wel de enige plaats van omvang ten oosten van Köln op de route. En met 50.000 inwoners is het ook niet erg klein, maar de bovenregionale bekendheid zal gering zijn. Het is wel de belangrijkste plaats van het Oberbergischer Kreis dat toch nog 270.000 inwoners telt en waar de A4 de enige snelweg is die daar doorheen loopt.

Olpe is inderdaad een beetje nietszeggend. Het is vooral bekend ook omdat het overal op de bewegwijzering staat, niet vanwege zijn omvang of economisch belang. Siegen zou logischer zijn.

Toch vind ik de doelenkeuze in Duitsland over het algemeen voorspelbaar en logisch. Ik vraag me overigens af wat de control city is op de A71 vanaf Erfurt richting noorden... Sangerhausen? Of iets als Halle / Leipzig? Ik wil dat stuk nog eens rijden maar het schiet maar niet op met de laatste paar kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 14 apr 2015, 23:41

Moest inderdaad ook nog aan Olpe denken, een plaats die zo prominent op de borden staat dat je vergeet hoe klein hij is. Wat dat betreft kun je grensdoelen en einddoelen wel op één hoop schuiven. Men is daar wat meer geneigd kleinere plaatsen neer te zetten, om toch nog een logisch einddoel van de weg cq een logisch doel bij de grens te hebben.

Maar als je er zo naar kijkt, bestaat natuurlijk toch een prima excuus om plaatsjes bij eindpunten als Dreieck Vulkaneifel en Wittstock aan te geven. Het bevestigt een zekere willekeur voor dit soort situaties.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 apr 2015, 8:41

Chris schreef:Gummersbach oogt wat vreemd, maar het is wel de enige plaats van omvang ten oosten van Köln op de route. En met 50.000 inwoners is het ook niet erg klein, maar de bovenregionale bekendheid zal gering zijn. Het is wel de belangrijkste plaats van het Oberbergischer Kreis dat toch nog 270.000 inwoners telt en waar de A4 de enige snelweg is die daar doorheen loopt.
Gummersbach is op zich een prima keuze, maar dan in combinatie met een groter doel voor de iets langere afstanden, zoals Siegen of Gießen. In combinatie met Olpe is het weinigzeggend.

Olpe is inderdaad een beetje nietszeggend. Het is vooral bekend ook omdat het overal op de bewegwijzering staat, niet vanwege zijn omvang of economisch belang. Siegen zou logischer zijn.
Toch vind ik de doelenkeuze in Duitsland over het algemeen voorspelbaar en logisch. Ik vraag me overigens af wat de control city is op de A71 vanaf Erfurt richting noorden... Sangerhausen? Of iets als Halle / Leipzig? Ik wil dat stuk nog eens rijden maar het schiet maar niet op met de laatste paar kilometer.
Alleen Sömmerda:

Afbeelding

Maar ik vermoed dat hier nog wel wat doelen verstopt zitten. Ik denk Sangerhausen boven Sömmerda en één of twee A38-doelen onder de streep.

Vanaf het begin van de snelweg even verderop staat Sangerhausen aangegeven:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Palance » za 18 apr 2015, 16:24

Volgens mij is dit niet echt een standaardmanier om een wegnummer aan te geven:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » za 18 apr 2015, 16:59

Inderdaad. Als het kadertje met het wegnummer erin iets groter was, dan lijkt het misschien ook nog wel, maar ik zou het zo niet doen.
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » za 18 apr 2015, 17:09

Doel je op het feit dat het nummer hier aan de 'binnenkant' van de handwegwijzer staat, en niet in een schildje maar alleen met een verticale streep afgebakend? Dat is oude stijl. De huidige stijl met een regulier schildje aan de kant van de pijlpunt dateert denk ik pas van de jaren '90.

Toch komt deze handwegwijzer wat vreemd over. De interne verhoudingen zijn niet zoals het zou moeten, geloof ik.

EDIT: het huidige Zeichen 415 is ingevoerd in 1992. Het plaatje uit de StVO 1971 vind je op http://de.m.wikipedia.org/wiki/Bildtafe ... O_1970.svg
Laatst gewijzigd door Pino op za 18 apr 2015, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » za 18 apr 2015, 17:19

^^ 223 lijkt in engshrift te zijn gepubliceerd, terwijl dat niet zo hoort, of zie ik dat verkeerd?
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » za 18 apr 2015, 17:38

^^ Dat was in de stijl van voor 1992 zeker niet ongebruikelijk. Google op Alte Beschilderung Bundesstrasse en je komt het een en ander tegen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » za 18 apr 2015, 17:55

^^ Hier staat 444 niet in Engschrift geloof ik, daarom ziet die 223 er op het andere plaatje ook zo vreemd uit.
Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » za 18 apr 2015, 18:01

Pino schreef:Doel je op het feit dat het nummer hier aan de 'binnenkant' van de handwegwijzer staat, en niet in een schildje maar alleen met een verticale streep afgebakend? Dat is oude stijl. De huidige stijl met een regulier schildje aan de kant van de pijlpunt dateert denk ik pas van de jaren '90.
Volgens mij ook. Uit de vakanties in mijn jeugd kan ik mij ook alleen maar die oude stijl herinneren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » za 18 apr 2015, 18:22

Robbert297 schreef:Hier staat 444 niet in Engschrift geloof ik, daarom ziet die 223 er op het andere plaatje ook zo vreemd uit.
Het Engschrift ziet er naar mijn gevoel echt niet werkelijk afwijkend uit van wat je indertijd zag, al werd volgens mij wel Mittelschrift gebruikt waar mogelijk. Het rare aan het bord Oberhausen zijn de verdere interne verhoudingen: het gebruik van Engschrift en Mittelschrift vlak naast elkaar op een bord van dit formaat. Niet het geelvlak dat je gewend bent ook. Eigenlijk is dit bord veel te klein om het doel in Mittelschrift te bewegwijzeren.

Plaats reactie