De Belgische spoorwegen - NMBS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Willem » di 21 apr 2015, 21:02

Vinny schreef: In België kan 160 gereden worden
Dat is slechts op een heel enkele spoorlijn mogelijk (bv. Mechelen-Luchthaven). Veruit de meeste lijnen hebben een maximum van 120 a 130 km/h. De lijn tussen Brussel en Luxemburg wordt nu omgebouwd voor 160 km/h.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Davy » di 21 apr 2015, 21:04

De lijn van Leuven naar Luik rijdt de IC van Oostende naar Eupen ook op, dat zal ook wel aan 160 zijn.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: RE: Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Davy » di 21 apr 2015, 21:11

Vinny schreef:Duitsland is de laatste jaren ook wat lastig bij te houden. Ze zijn nu ook wel een stuk verder met marktwerking op het spoor geraakt, zodat het regionale segment niet meer exclusief DB is. Maar terug naar België: ik vind meer marktwerking op het spoor daar ook aanbevelingswaardig. In ieder geval hoop ik dat ze eens een grote schoonmaak gaan houden want de NMBS is gewoon hard toe aan een forse sanering.
Marktwerking zit ik niet op te wachten, vooral door de enorme versnippering die je dan krijgt.
Sanering bij de NMBS ben ik het wel mee eens, maar dan op de punten waar het echt moet zoals dikbetaalde eigenbenoemde directeurs en kaderpersoneel. Maargoed daar is een mentaliteitswijziging voor nodig bij sommigen want men loopt liever te zeiken over nietsnutten van machinisten en conducteurs en in hun ogen overtollig loketpersoneel want dat is wat men ziet uiteraard...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Willem » di 21 apr 2015, 21:20

Davy schreef:De lijn van Leuven naar Luik rijdt de IC van Oostende naar Eupen ook op, dat zal ook wel aan 160 zijn.
Dat is 200 zelfs. De Oostende-Eupen is het vlaggeschip van de NMBS (en doet daarbij netjes alle gewesten en gemeenschappen aan).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: RE: Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » di 21 apr 2015, 21:40

Davy schreef:Marktwerking zit ik niet op te wachten, vooral door de enorme versnippering die je dan krijgt.
Zolang er één tariefsysteem is lijkt me dat niet zo'n probleem. In andere landen werkt dat ook zonder noemenswaardige problemen.
Sanering bij de NMBS ben ik het wel mee eens, maar dan op de punten waar het echt moet zoals dikbetaalde eigenbenoemde directeurs en kaderpersoneel. Maargoed daar is een mentaliteitswijziging voor nodig bij sommigen want men loopt liever te zeiken over nietsnutten van machinisten en conducteurs en in hun ogen overtollig loketpersoneel want dat is wat men ziet uiteraard...
Sanering zul je in alle lagen moeten doen. Dus ja, overbodige directieleden moeten weg, maar overbodig loketpersoneel mijns inziens net zo goed. Snijden waar het kan, maar uiteraard niet snijden om het snijden. Het heeft inderdaad geen zin om alleen maar loketpersoneel te ontslaan en niet te snijden in het aantal directieleden, maar dat betekent niet dat je het loketpersoneel niet moet ontzien.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door vynkce » wo 22 apr 2015, 8:49

Willem schreef:
Vinny schreef: In België kan 160 gereden worden
Dat is slechts op een heel enkele spoorlijn mogelijk (bv. Mechelen-Luchthaven). Veruit de meeste lijnen hebben een maximum van 120 a 130 km/h. De lijn tussen Brussel en Luxemburg wordt nu omgebouwd voor 160 km/h.
Ik dacht dat dit ook het geval was op de gehele lijn 25(?) tussen Antwerpen en Brussel, de lijn tussen Brussel en Gent en de lijn tussen Brussel en Leuven. Tussen Leuven en Luik is inderdaad 200, maar daar maakt de IC gebruik van het HST-spoor.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door waldo79 » wo 22 apr 2015, 9:25

Davy schreef:De lijn van Leuven naar Luik rijdt de IC van Oostende naar Eupen ook op, dat zal ook wel aan 160 zijn.
200 zelfs.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Chris » wo 22 apr 2015, 10:04

De exacte snelheid van een trein is niet zo relevant. De meeste verplaatsingen zijn <100 km en het zijn de deur-tot-deur reistijden die het openbaar vervoer de nek om doen qua reistijd. Als je een verplaatsing hebt van 130 kilometer, waarvan 100 kilometer per intercity trein, dan zie je vaak dat die 30 km voor- en natransport even lang of nog langer duurt als die 100 km.

Ik heb een collega die 90 kilometer naar het werk reist. Daarvan gaat zo'n 70 kilometer per intercity dat 40 minuten duurt. Totale reistijd is echter 100 minuten, ondanks dat het werk pal naast het intercity station zit (geen natransport nodig). Als de intercity 160 of 180 zou rijden in plaats van 140 maakt het op het totaal nog weinig uit.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Ds79m » wo 22 apr 2015, 10:09

^^ In het geval van de NMBS betekent een hogere snelheid over het algemeen ook maar dat een trein een paar minuten eerder kan aansluiten in de file voor de Brusselse Noord-Zuidtunnel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door RSK » wo 22 apr 2015, 10:14

^^ Dat is inderdaad een lastige problematiek. Een vriend van me wist dat ooit mooi te verwoorden: "Iedereen maar klagen over het OV... Ik vind het fantastisch hoe goed dat me van A naar B brengt! Ja, dat ik negen van de tien keer van C naar D moet, is natuurlijk mijn eigen schuld."
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Wimpie25 » wo 22 apr 2015, 14:04

Davy schreef:De lijn van Leuven naar Luik rijdt de IC van Oostende naar Eupen ook op, dat zal ook wel aan 160 zijn.
Ook op de Lijn tussen Leuven en Brussel rijden de IC's op het HST-spoor. Ook daar wordt er aan 200 gereden voor een korter stuk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Willem » wo 22 apr 2015, 15:59

Chris schreef:De exacte snelheid van een trein is niet zo relevant. De meeste verplaatsingen zijn <100 km en het zijn de deur-tot-deur reistijden die het openbaar vervoer de nek om doen qua reistijd.
Een trein die net iets sneller rijdt en daardoor een of enkele minuten eerder aankomt, c.q. later vertrekt kan het verschil maken tussen een aansluiting halen of niet. Op de deur-tot-deur verbinding kan dat daardoor direct een kwartier of een halfuur schelen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Seat Ibiza » wo 22 apr 2015, 16:12

^^ Leuk bedacht, maar zo werkt het natuurlijk niet. Allereerst stemt een OV-busmaatschappij de tijden van bussen natuurlijk af op de treintijden. En als die trein van jou een paar minuten eerder aankomt op een station, vertrekt die daar natuurlijk ook een paar minuten eerder. Dat laatste zou er zelfs toe kunnen leiden dat je de aansluiting bus op trein bijvoorbeeld net mist...
Laatst gewijzigd door captain007 op wo 22 apr 2015, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door boe! » wo 22 apr 2015, 17:08

Seat Ibiza schreef:Allereerst stemt een OV-busmaatschappij de tijden van bussen natuurlijk af op de treintijden.
Normaliter wel ja. Ik maak zelf geregeld gebruik van lijn 80 tussen Amersfoort en Wageningen. Connexxion heeft in december de tijden aangepast en sindsdien is in Amersfoort de aansluiting van bus op trein en van trein op bus om zeep geholpen en ook de aansluiting van de bus op de trein in Veenendaal-De Klomp. Dan doe je volgens mij iets niet goed. Niemand begrijpt waarom de tijden überhaupt aangepast moesten worden (een perfecte kwartiersligging met een andere buslijn ging door deze aanpassingen verloren) en het ROCOV (Regionaal Overlegorgaan Openbaar Vervoer) heeft zich dan ook behoorlijk boos gemaakt over deze aanpassingen.
Laatst gewijzigd door boe! op wo 22 apr 2015, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » wo 22 apr 2015, 18:49

Seat Ibiza schreef:^^ Leuk bedacht, maar zo werkt het natuurlijk niet. Allereerst stemt een OV-busmaatschappij de tijden van bussen natuurlijk af op de treintijden. En als die trein van jou een paar minuten eerder aankomt op een station, vertrekt die daar natuurlijk ook een paar minuten eerder. Dat laatste zou er zelfs toe kunnen leiden dat je de aansluiting bus op trein bijvoorbeeld net mist...
Met een mooi woord heet dat: dienstregelingsknopen aanbieden. Neem IC station Zwolle. Alle treinen komen daar ongeveer op hetzelfde moment binnen en vertrekken een minuut of vijf later weer. De bussen rijden in aansluiting op deze dienstregelingsknoop. Trouwens, zelfs station Sneek heeft tegenwoordig een dienstregelingsknoop waarin optimale overstappen worden geboden tussen (regionaal) trein- en busvervoer.

In België valt hier nog een wereld te winnen, al is het volgens mij nu wel beter dan een aantal jaar geleden. Ook met de cadanisering van de dienstregeling kan een slag geslagen worden. Net als het opheffen van volstrekt belachelijke stations als Brussel-Congres en zo :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door boe! » wo 22 apr 2015, 20:45

Vinny schreef:Met een mooi woord heet dat: dienstregelingsknopen aanbieden.
Volgens mij wordt dat een knooppuntdienstregeling genoemd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Ds79m » ma 11 mei 2015, 19:00

Het is vandaag prachtig weer, en dat heeft de machinisten geïnspireerd om maar weer eens een dagje te gaan staken. 28 mei ligt het treinverkeer in bananenrepubliek België weer plat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Lambo19 » ma 11 mei 2015, 19:17

Het is mede dankzij al die stakingen dat het vertrouwen van de pendelaar in de NMBS stilaan een dieptepunt bereikt. Met al die stakingen bereik je niets, behalve de treinpendelaars het bloed van onder de nagels halen. Het wordt tijd dat men dat eens begint in te zien bij de vakbond.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Palance » ma 11 mei 2015, 19:24

Ds79m schreef:28 mei ligt het treinverkeer in bananenrepubliek België weer plat.
Goed om te weten dat het die dag ook mooi weer wordt. Handig voor de planning voor buitenactiviteiten :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Davy » ma 11 mei 2015, 19:40

Ik weet de perfecte oplossing. Staken per direct verbieden, wie alsnog moeilijk doet meteen ontslaan en met flex- of nulurencontractjes werken. Daarnaast de hele zaak opentrekken zodat er goedkope buitenlanders aan de slag kunnen en je die dure Belgen allemaal lekker op straat kan gooien. Oja aan het hoger kaderpersoneel mag niet geraakt worden want de malaise bij de NMBS is alleen maar de schuld van die luilakken van machinisten en conducteurs.

Oh wacht...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Chris » ma 11 mei 2015, 19:51

Wordt er met staken wel zoveel bereikt - behalve irritatie? In Nederland wordt relatief weinig gestaakt, en een groot aandeel van de stakingsuren komen voor rekening voor de openbaar vervoer-sector. In Duitsland hebben de machinisten ook weer flink gestaakt afgelopen week. De reizigers zijn er zat van.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Wimpie25 » ma 11 mei 2015, 19:51

Davy schreef:Ik weet de perfecte oplossing. Staken per direct verbieden, wie alsnog moeilijk doet meteen ontslaan en met flex- of nulurencontractjes werken. Daarnaast de hele zaak opentrekken zodat er goedkope buitenlanders aan de slag kunnen en je die dure Belgen allemaal lekker op straat kan gooien. Oja aan het hoger kaderpersoneel mag niet geraakt worden want de malaise bij de NMBS is alleen maar de schuld van die luilakken van machinisten en conducteurs.

Oh wacht...

Wat jij nu beschrijft is de normaalste zaak van de wereld in een privébedrijf van hetzelfde formaat. Ik ben blij dat die benchmark er eindelijk komt, onvoorstelbaar dat een gigantische entiteit als de NMBS al jaren mag doorkarren zonder dat er ook maar één vorm van prestatievergelijking heeft plaatsgevonden. In landen als Australië en de VS is het normaal bij (overheids)bedrijven dat het personeel amicaal met mekaar in discussie gaat over elkanders prestaties. De bedoeling is om aan te geven wat goed draait en vooral waar de pijnpunten zitten. Zie ook de typische opschriften op bussen "How's my driving? - 1-878-55-1SAFE". In Vlaanderen kan zoiets blijkbaar enkel via een externe audit of anonieme bevraging. Als je durft op bespreking te gaan bij je oversten omdat je vind dat je collega's hun werk niet goed doen, is het kot te klein.
De NMBS is het laatste sociale bastion en het is hoog tijd dat dat eindelijk doorbroken wordt zodat de productiviteit van het personeel naar modernere hoogtes kan gebracht worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » ma 11 mei 2015, 20:06

Chris schreef:Wordt er met staken wel zoveel bereikt - behalve irritatie? In Nederland wordt relatief weinig gestaakt, en een groot aandeel van de stakingsuren komen voor rekening voor de openbaar vervoer-sector. In Duitsland hebben de machinisten ook weer flink gestaakt afgelopen week. De reizigers zijn er zat van.
De effectiviteit van staken valt inderdaad te betwijfelen. In 1925 is in Zwitserland een soort mega-akkoord gesloten tussen de vakbonden en de werkgevers, waarbij in ruil voor hogere lonen de arbeidsvrede getekend werd. De lonen liggen aanzienlijk hoger dan in Nederland en België voor vergelijkbare functies en de belastingdruk is aangenaam laag. Kortom je houdt meer geld aan het eind van de maand over, en er wordt ook nog eens nauwelijks gestaakt. Het kan dus gewoon wel :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Davy » ma 11 mei 2015, 20:10

^^ Leg dat maar eens uit aan de ultraliberalen hier... die zouden liever nog de lonen halveren dan ze 1 procent opslag te geven, mooi besparen op de "nutteloze kostenposten". Zolang ze bij de NMBS op deze manier verdergaan kan je je nog aan veel meer stakingen verwachten.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Groningen » ma 11 mei 2015, 20:13

^^ Natuurlijk.
Davy schreef:Ik weet de perfecte oplossing. Staken per direct verbieden, wie alsnog moeilijk doet meteen ontslaan en met flex- of nulurencontractjes werken. Daarnaast de hele zaak opentrekken zodat er goedkope buitenlanders aan de slag kunnen en je die dure Belgen allemaal lekker op straat kan gooien. Oja aan het hoger kaderpersoneel mag niet geraakt worden want de malaise bij de NMBS is alleen maar de schuld van die luilakken van machinisten en conducteurs.

Oh wacht...
Ik teken ervoor! :top:
Chris schreef:Wordt er met staken wel zoveel bereikt - behalve irritatie? In Nederland wordt relatief weinig gestaakt, en een groot aandeel van de stakingsuren komen voor rekening voor de openbaar vervoer-sector. In Duitsland hebben de machinisten ook weer flink gestaakt afgelopen week. De reizigers zijn er zat van.
Dat is het ook. Er wordt te snel en teveel gestaakt, daardoor is het instrument niet meer effectief en krijg je er niets mee gedaan, behalve dat het reizigers irriteert en je schiet er gewoon niets (meer) mee op.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Km357 » ma 11 mei 2015, 20:17

Wimpie25 schreef:
Davy schreef:Ik weet de perfecte oplossing. Staken per direct verbieden, wie alsnog moeilijk doet meteen ontslaan en met flex- of nulurencontractjes werken. Daarnaast de hele zaak opentrekken zodat er goedkope buitenlanders aan de slag kunnen en je die dure Belgen allemaal lekker op straat kan gooien. Oja aan het hoger kaderpersoneel mag niet geraakt worden want de malaise bij de NMBS is alleen maar de schuld van die luilakken van machinisten en conducteurs.

Oh wacht...

Wat jij nu beschrijft is de normaalste zaak van de wereld in een privébedrijf van hetzelfde formaat. Ik ben blij dat die benchmark er eindelijk komt, onvoorstelbaar dat een gigantische entiteit als de NMBS al jaren mag doorkarren zonder dat er ook maar één vorm van prestatievergelijking heeft plaatsgevonden. In landen als Australië en de VS is het normaal bij (overheids)bedrijven dat het personeel amicaal met mekaar in discussie gaat over elkanders prestaties. De bedoeling is om aan te geven wat goed draait en vooral waar de pijnpunten zitten. Zie ook de typische opschriften op bussen "How's my driving? - 1-878-55-1SAFE". In Vlaanderen kan zoiets blijkbaar enkel via een externe audit of anonieme bevraging. Als je durft op bespreking te gaan bij je oversten omdat je vind dat je collega's hun werk niet goed doen, is het kot te klein.
De NMBS is het laatste sociale bastion en het is hoog tijd dat dat eindelijk doorbroken wordt zodat de productiviteit van het personeel naar modernere hoogtes kan gebracht worden.
Duitsland Jaren 30. Denk je nu echt dat zulk een hyperbool enige kans maakt om te werken?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Davy » ma 11 mei 2015, 20:20

Trouwens de hier zo opgehemelde VS... Het land dat het economisch zo goed doet.

Maar ook het land waar mensen 3 baantjes moeten doen om rond te komen, het land met amper sociale zekerheid, het land waar lonen al vele jaren niet meer stijgen of zelfs dalen. Kortom het land waar de werknemer amper profiteert van de groei.

Fijn om te lezen dat er hier mensen zijn die graag naar dit systeem willen... Maar ik pas hiervoor, ik zal blijven strijden tegen dit ultraliberale systeem en opkomen voor de rechten van de werknemer.

En ik heb wel enige inside-informatie hieromtrent. Machinisten en conducteurs zijn het namelijk spuug- en spuugzat dat zij altijd de kop van jut zijn. Het is echt niet zo'n luilakkenbaan zoals velen hier denken...
Laatst gewijzigd door Davy op ma 11 mei 2015, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » ma 11 mei 2015, 20:22

Dat moet ik Davy wel nageven. Als ik met de stoptrein door België reis dan komt de conducteur na vrijwel ieder station langs om bij de "nieuwe gezichten" de kaartjes te knippen. In Nederland zie ik zulks vrijwel nooit, ook niet op treinen die zich daar qua lengte en reizigersintensiteit wel toe lenen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Davy » ma 11 mei 2015, 20:29

Ik heb de laatste tijd een paar keer met de NMBS gereisd, en heb bewust een paar keren de proef op de som genomen: mensen doen echt wel hun werk en zijn vriendelijk en behulpzaam naar de reiziger toe. Ook met het loketpersoneel heb ik goede ervaringen.

Toon hiervoor respect en luister naar de grieven van het personeel en de stakingen zullen vanzelf wel verdwijnen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Wimpie25 » ma 11 mei 2015, 20:38

Davy schreef:Trouwens de hier zo opgehemelde VS... Het land dat het economisch zo goed doet.

Maar ook het land waar mensen 3 baantjes moeten doen om rond te komen, het land met amper sociale zekerheid, het land waar lonen al vele jaren niet meer stijgen of zelfs dalen. Kortom het land waar de werknemer amper profiteert van de groei.

Fijn om te lezen dat er hier mensen zijn die graag naar dit systeem willen... Maar ik pas hiervoor, ik zal blijven strijden tegen dit ultraliberale systeem en opkomen voor de rechten van de werknemer.

En ik heb wel enige inside-informatie hieromtrent. Machinisten en conducteurs zijn het namelijk spuug- en spuugzat dat zij altijd de kop van jut zijn. Het is echt niet zo'n luilakkenbaan zoals velen hier denken...
In mijn ogen zal je jezelf met zulke stellingen altijd sierlijk voor schut zetten :D Ook ik doe 3 jobs, niet omdat ik niet rond kan komen maar omdat ik ervoor kies om voor mijn centen te werken en omdat ik niet gratuit achter de "vanzelfsprekendheid" van de sociale welvaartstaat sta.
Eén job als hoofdinkomen, 1 job om mijn bedrijfje te financieren en mijn 3e job als eigenaar en werknemer van dit bedrijfje. Ik ben al enkele jaren bezig met dit project en na enkele maanden in balans gedraaid te hebben, zou ik graag winst beginnen maken. Daarvoor moeten kosten gemaakt worden en mijn 2e job in diensverband creëert in dat licht een comfortzone. Dat ik er meer dan 50 uur per week voor moet werken, neem ik er met plezier bij.

Ik erken absoluut wat de sociale beweging tot 70 jaar geleden heeft bereikt maar in mijn ogen is het ze ruim 60 jaar geleden haar doel beginnen voorbij te schieten, eens dat de gewone man de mogelijkheden had gekregen om dankzij een dienstverband binnen een arbeidsovereenkomst, een comfortabel leven te leiden. De werknemer heeft de dag van vandaag een pak meer rechten als de werkgever. Beseft er dan niemand dat er zonder werkgevers er überhaupt geen sprake kan zijn van een bedrijfsleven.
Wat moeten we dan doen, met z'n allen voor de overheid gaan werken en elkaar financieren?
Km357 schreef: Duitsland Jaren 30. Denk je nu echt dat zulk een hyperbool enige kans maakt om te werken?
Er is van een hyperbool geen sprake, dit is dagelijks kost in de grootste economiën ter wereld. Er wordt op deze manier gewerkt in het VK, de VS, Japan...
Vandaar dat ik zei dat de benchmark van de NMBS die er nu zit aan te komen, zeer welgekomen is.

Plaats reactie