[TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Pino » wo 19 nov 2014, 21:44

Vinny schreef:TERN is wel uit de koker gekomen van het ontwikkelteam waar ook Rijkswaterstaat aan meegewerkt heeft.
Als ik me goed herinner, was RWS vooral in het TERN-project gestapt om een goed lettertype voor DRIPs te ontwikkelen, niet voor reguliere bewegwijzering. Wordt TERN niet inmiddels ook op Nederlandse DRIPs gebruikt?
Laatst gewijzigd door Pino op wo 19 nov 2014, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Chris » wo 19 nov 2014, 21:45

Ja, al sinds 2009 las ik.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » wo 19 nov 2014, 22:55

Als ik me goed herinner, was RWS vooral in het TERN-project gestapt om een goed lettertype voor DRIPs te ontwikkelen, niet voor reguliere bewegwijzering. Wordt TERN niet inmiddels ook op Nederlandse DRIPs gebruikt?
Op de website stond expliciet dat TERN ook op de bewegwijzering zou kunnen. Sommige landen doen dat, voornamelijk landen die een slecht lettertype hadden. TERN lijkt me dan ook niet beter dan DIN, Frutinger of RWS-EE. Alleen de kritiek die René nu geeft is een beetje mosterd na de maaltijd lijkt me, nu het lettertype al wordt uitgerold.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Mandelsoft » wo 19 nov 2014, 23:46

Je kan TERN wel zo lelijk vinden, maar Universal Grotesk was in Slowakije niet beter, integendeel...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Pino » do 20 nov 2014, 0:15

Vinny schreef:Op de website stond expliciet dat TERN ook op de bewegwijzering zou kunnen. Sommige landen doen dat, voornamelijk landen die een slecht lettertype hadden. TERN lijkt me dan ook niet beter dan DIN, Frutinger of RWS-EE. Alleen de kritiek die René nu geeft is een beetje mosterd na de maaltijd lijkt me, nu het lettertype al wordt uitgerold.
Kritiek geven op zaken die al worden uitgerold is op het forum een dagelijks terugkerend fenomeen 8-)

Anyway, dat het lettertype op alle soorten bewegwijzering zou kunnen was duidelijk de mening van de ontwerpers, niet van alle organisaties die het project van tevoren ondersteunden. En niet alle organisaties die het project ondersteunden zijn er ingestapt met als doel er een lettertype voor reguliere bewegwijzering aan over te houden. Oostenrijk had met een vroegere versie van DIN overigens niet een heel dramatisch lettertype. De geringe ruimte tussen letters en regels zorgden vaak voor een veel slechter beeld dan met DIN Mittelschrift Alt bereikbaar was. Wat dit betreft kijk ik veel liever naar oude Duitse borden dan naar de Oostenrijkse van vlak voor invoering van TERN. Je vraagt je ergens af waarom de Oostenrijkers eigenlijk nooit met DIN zijn meegegroeid.
Laatst gewijzigd door Pino op do 20 nov 2014, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Rene » do 20 nov 2014, 0:18

TERN is vooral door Oostenrijk gepusht. Maar andere Europese landen staan zeker niet vooraan om het in te voeren op de bewegwijzering.

Als je Astra Frutiger, DIN en Transport een beetje mixt, krijg je TERN. Een lettertype gebaseerd op een condensed letter. Waarvan dan ook nog een Engschrift-variant bestaat.
In Oostenrijk was alles beter dan het was, maar voor Slowakije vind ik dat niet het geval. Universal Grotesk is immers in essentie geen condensed lettertype...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Mandelsoft » do 20 nov 2014, 1:04

Nee. Het probleem van Universal Grotesk is dat het echter moddervet is en ook niet echt consistente dikte heeft. Ook de lettervormen zijn verder van ideaal (vooral de 4 ziet er niet lekker uit).
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Coen Tunnel » do 20 nov 2014, 9:09

Rene schreef:In Oostenrijk was alles beter dan het was, maar voor Slowakije vind ik dat niet het geval. Universal Grotesk is immers in essentie geen condensed lettertype...
Ooit in Slowakije gereden? Dat lettertype is ook echt dramatisch voor bewegwijzering. Bij de Oostenrijkse borden is de uitvoering vooral minder; te druk, te veel doelen en daar doet Slowakije het een stuk beter - maar qua lettertype zijn ook de oude Oostenrijkse borden beter dan de Slowaakse bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Alfa » do 20 nov 2014, 9:30

^^Tenzij dit nieuwe dunnere lettertype voor de Slovaakse wegbeheerder een excuus is om extra doelen bij te plaatsen. Het zou dus best kunnen dat het de Oostenrijkse tour opgaat.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 nov 2014, 9:53

^^
Dat zou me niet verbazen, aangezien Slowakije in de laatste jaren heel veel zaken van Oostenrijk afkijkt. Daar waar de oudere weginrichtingen nog veel op Tsjechië lijken, zijn de nieuwe heel erg afgeleid van Oostenrijk. En dat geldt zeker niet alleen voor de infrastructuur...
Coen Tunnel schreef:Ooit in Slowakije gereden? Dat lettertype is ook echt dramatisch voor bewegwijzering.
De nieuwe borden vind ik prima en is m.i. niks dramatisch aan. Zowel op het HWN als op het OWN duidelijk leesbaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Coen Tunnel » do 20 nov 2014, 10:06

^^ Ik had het over die troep met Universal Grotesk. ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Alfa » do 20 nov 2014, 10:27

Ook de oude borden vond ik eerlijk gezegd goed leesbaar en duidelijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Rene » do 20 nov 2014, 14:42

Coen Tunnel schreef:Ooit in Slowakije gereden?
Ja. En Universal grotesk is echt niet het slechtste lettertype hoor.
Het is in essentie op afstand in een dynamische situatie bij gelijke kapitaalhoogte beter leesbaar dan bijvoorbeeld het Pools Drogowska-font. Om dat laatste enigszins leesbaar te houden, zie je in Polen vaak borden die van monsterlijke omvang zijn. In die zin deed Slowakije het lang nog niet zo slecht.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 nov 2014, 14:59

Sluit ik me bij aan. Universal Grotesk is zeker zo slecht nog niet. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » do 20 nov 2014, 20:59

Anyway, dat het lettertype op alle soorten bewegwijzering zou kunnen was duidelijk de mening van de ontwerpers
Als je een lettertype ontwerpt terwijl je van mening bent dat het ook op de bewegwijzering goed tot zijn recht moet komen dan hou je daar in het ontwerp rekening mee. Misschien toch niet hard genoeg in het achterhoofd meegenomen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door RSK » wo 29 apr 2015, 12:51

Zijn er eigenlijk beleidsmatige vorderingen op dit gebied? Ik kwam er toevallig op omdat mijn vader zich in de auto recent afvroeg waarom de verkeersborden in Europa niet (verder) geharmoniseerd worden. Als je het mij vraagt geen onlogische gedachte, als je ziet dat veel verschillen eigenlijk vooral nuanceverschillen zijn. De voorgestelde symbolen in de pdf uit de openingspost vind ik niet echt een verbetering, maar voor het idee vind ik wel wat te zeggen.

Met name het verschil in tinten rood en de achtergrondkleur wit/geel kunnen een stuk eenduidiger. Qua symbolen zou ik vooral winkelen in de beste ontwerpen die er in de EU al bestaan. Dan denk ik (om maar wat categorieën te noemen) aan het Franse stopbord, de Tsjechische voorrangsborden, het Britse verkeerslichten-symbool, de Nederlandse voetganger en fietser, de Duitse Autobahn, de Slowaakse waarschuwing voor bochten en de Oostenrijkse koe.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door mhkamp » wo 29 apr 2015, 13:57

^^ Afgezien van kleine verschillen is een groot deel vastgelegd in het Verdrag van Wenen.

Wat mij betreft hoef een verdere harmonisatie niet.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Pino » wo 29 apr 2015, 14:43

^^ Het zou mooi zijn als er ooit een geharmoniseerde(re) vorm van bewegwijzering komt in Europa, waarin lokale verschillen in bebording geminimaliseerd worden (en in het ultieme scenario zelfs de wijze van geleiding). Dat is praktisch omdat het zorgt voor een veel opener bewegwijzeringsmarkt waarin bordenmakers makkelijker internationaal kunnen aanbieden. Dat zou de kosten voor de belastingbetaler moeten verlagen.

Maar ja, die stap had in de jaren '50 moeten worden gezet. In het huidige tijdsgewricht loop je volledig achter de feiten aan, met een Verdrag van Wenen dat een maar beperkte harmonisatie geeft. Nakoming van het Verdrag kan ook niet echt worden afgedwongen door een centrale instantie; niet direct en ook niet indirect via subsidiekranen (in de VS hebben staten grote vrijheden, maar werd wel gezegd dat staten de 90% federale bijdrage voor Interstates alleen zouden krijgen wanneer men conform de MUTCD bewegwijzerde). Toetreding tot het Verdrag was altijd optioneel en landen konden zo ongeveer ieder voorbehoud maken wat ze wilden. Gevolg is dat zelfs gehormoniseerde symbolen niet meer status hebben dan 'zo moeten ze er ongeveer uitzien' zodat nationale regels de boventoon bleven voeren.

Als je nu nog zou overgaan tot verregaande harmonisatie binnen Europa, eindig je in ambtelijke werkgroepen met een enorme omvang die allemaal hun eigen tradities meenemen. Een ellenlange onderhandeling over de vraag wiens waarschuwing voor bochten het beste is, hoe je daar vervolgens het beste een adviessnelheid bij kunt zetten en of het snelwegsymbool vierkant of rechthoekig moet zijn is bepaald niet denkbeeldig. Voor een dergelijke kostenverslindende exercitie kunnen we maar beter passen. Het wachten is tot we een dictatuur krijgen die heel Europa onder controle heeft en die de benodigde harmonisatiestappen kan zetten door snelle keuzes te maken tussen de verschillende varianten.

In de tussentijd is het wel goed dat het Verdrag van Wenen een beetje wordt bijgehouden aan de hand van nieuwere ontwikkelingen. Zaken als een filesymbool en bewegwijzering van nooduitgangen zijn sinds 2006 in het verdrag opgenomen. Dat geeft in ieder geval nog enige positieve sturing op gebieden waar landen nog weinig beleid/traditie hebben en men dus iets makkelijker over de eigen schaduw heen kan stappen. Vanuit dat perspectief vind ik het ook positief dat de EU zich juist heeft bezig gehouden met een nieuwe vorm van bewegwijzering in de vorm van DRIPs en klassieke bewegwijzering veel meer laat voor wat het is...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Kaaiman » wo 29 apr 2015, 15:04

Pino schreef:Gevolg is dat zelfs gehormoniseerde symbolen niet meer status hebben dan 'zo moeten ze er ongeveer uitzien' zodat nationale regels de boventoon bleven voeren.
Je bedoelt de symbolen ♂ en ♀? :PP:

Persoonlijk beschouw ik de Duitse symbolen door de bank genomen als het duidelijkst: heldere, moderne en herkenbare symbolen zonder poespas in combinatie met goede bordverhoudingen en, heraldische correctheid, waardoor de leesbaarheid zeer goed is. Even afgezien van de grootte van de borden, die in Duitsland nog wel eens aan de krappe kant is.

Als de Duitse verkeersborden (niet de bewegwijzering) de Europese standaard zou worden, dan zou ik me daar meteen aan conformeren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Pino » wo 29 apr 2015, 15:47

^^ Haha!

Ben het inderdaad wel met je eens dat de Duitse verkeerstekens sterk zijn. Totdat ze Engschrift moeten gaan gebruiken voor een maximumsnelheid, een maximale breedte of iets soortgelijks. Voor dat soort gevallen heb ik liever dat men de kapitaalhoogte maar iets verlaagt en dan regulier middenschrift gebruikt. Dus liever in de vorm rechts dan de vorm links. Maar wellicht is dat persoonlijk. Verder moet er, in het kader van de heraldiek, nog de update worden doorgevoerd om kleurenblinden tegemoet te komen.

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Kaaiman » wo 29 apr 2015, 16:08

Ik heb het vooral over de Duitse symbolen, in mindere ook wel de pijlvormen, maar niet de lettertypen en bewegwijzering.

Qua lettertype zie ik wel wat in een verbeterde versie van het Noorse Trafikkalfabetet.

Trafikkalfabetet combineert de no-nonsense strakheid van DIN1451 met de bollere vormen van FHWA Series E, waardoor mijns inziens een goed leesbaar lettertype is ontstaan. Het zorgt vanwege de combinatie van bolle en rechte vormen voor goed herkenbare letters.

Wel heeft dit lettertype als manco dat de haken at teveel gesloten zijn wat ten koste gaat van de leesbaarheid, dus daar zou ik dan de verbetering willen zien, evenals het iets dikker maken van de punten op de i en j. Wat betreft de cijfers vind ik die van het Deense Vejtavleskrift erg geschikt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Rene » wo 29 apr 2015, 16:40

Pino schreef:Het zou mooi zijn als er ooit een geharmoniseerde(re) vorm van bewegwijzering komt in Europa, waarin lokale verschillen in bebording geminimaliseerd worden (en in het ultieme scenario zelfs de wijze van geleiding). Dat is praktisch omdat het zorgt voor een veel opener bewegwijzeringsmarkt waarin bordenmakers makkelijker internationaal kunnen aanbieden. Dat zou de kosten voor de belastingbetaler moeten verlagen.
Onzin. De productiekosten en ontwerpkosten van borden vallen in het niet bij de plaatsingskosten (afzettingen) en de kosten van constructieve zaken als portalen.
Je wint er financieel helemaal niks mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2015, 18:41

Wat naar mijn mening wel gestandariseerd zou moeten worden is de achtergrondkleur van de snelwegen. In de ene helft van Europa is die groen en in de andere blauw. Dat is verwarrend. Ook in wegnummerschildjes kun je nog wat eenduidigheid nastreven. Die wijken tussen landen nogal fors af in kleurstelling en lay-out.

Overigens begrijp ik het kostenaspect van harmonisatie niet zo in relatie tot het lettertype. Als je nu beslist om voortaan lettertype xyz te gebruiken dan kun je dat toch alleen op de nieuwe borden doen? Pas als je ingrijpende wijzigingen gaat doorvoeren die NBA-achtig van aard zijn moet je snelwegen gaan afsluiten, en zelfs dan nemen landen er gewoon 20 jaar de tijd voor (Nederland, bijvoorbeeld).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Albaufstieg » wo 29 apr 2015, 19:31

Vinny schreef:Dat is verwarrend.
Ik begrijp werkelijk niet hoe dat een verwarrend effect zou kunnen hebben?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2015, 21:01

In Zwitserland verwijzen groene borden naar auto(snel)wegen en in Frankrijk juist naar routes over het onderliggend wegennet. Daar wordt je bij de grensovergang zelfs specifiek voor gewaarschuwd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Ds79m » wo 29 apr 2015, 21:52

^^ Binnen 2 minuten heb je dat toch door?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Albaufstieg » wo 29 apr 2015, 22:39

Ik geloof ook niet dat een weggebruiker in Frankrijk met de Zwitserse borden in het achterhoofd heel snel verkeerde keuzes zal maken. Je volgt immers doelen op de bewegwijzering, niet kleuren. Als je die doelen ziet terugkomen op een blauwe achtergrond i.p.v. een groene achtergrond trek je niet direct een conclusie dat je de autoroute moet verlaten. Die borden aan de grens helpen eveneens bij het voorkomen van dergelijke ongewenste acties.

Wat wel een mogelijke complicatie is die ik zeker zal onderkennen is wanneer een doel zowel per autoroute/péage in het blauw is bewegwijzerd als per volwaardig tolvrij alternatief in het groen. Het woord péage komt dan ook terug op de portalen om je te helpen bij je keuze, maar dat woord wordt ook niet door iedereen begrepen. Maar over hoeveel weggebruikers hebben we het en wordt er via diverse kanalen openlijk geklaagd over de verschillende kleuren per land?

Verder is dit idee onuitvoerbaar c.q. praktisch niet haalbaar. Als je bijvoorbeeld de kleur blauw standaardiseert als kleur voor alle Europese snelwegen, hebben landen als Zwitserland, Italië en Tsjechië een groot probleem. Hoe ga je dat daar implementeren? Gefaseerd vervangen resulteert in een uiterst onwenselijke inconsistentie binnen het betreffende land. Ik ben er heilig van overtuigd dat dat heel veel meer complicaties zal opleveren dan bij de huidige systemen waar een enkele slecht voorbereide weggebruiker een verkeerde keuze maakt in het buitenland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » do 30 apr 2015, 8:21

Ds79m schreef:^^ Binnen 2 minuten heb je dat toch door?
Een wegennerd heeft dat wellicht meteen door. In de Kampioen van een aantal jaar geleden stond ook een verhaal dat mensen dat verwarrend vonden. En in Frankrijk wordt péage duidelijk aangegeven, de vignettenplicht in Zwitserland wordt dat niet. Als vuistregel kan je hanteren dat op wegen met groene bewegwijzering je een vignet nodig hebt.
En ik bedoel, in een wereld van allerlei harmonisaties - dan kan dit toch ook wel gelijk getrokken worden? Landen als Hongarije (kan ook Bulgarije zijn) veranderen nu ook hun snelwegbewegwijzering van groen naar blauw.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door RSK » do 30 apr 2015, 8:39

^^ In Zwitserland kan ik me zelfs een situatie herinneren rond de Brienzersee waar op een portaalbord drie dezelfde doelen worden aangegeven op twee naastgelegen borden, de een in het groen, de ander in het blauw. Ik denk echter dat het lastig zal worden om Zwitserland er rechtstreeks bij te betrekken, aangezien die niet in de EU zitten. Op zich zou men de situatie wel in een andere zin gelijk kunnen trekken met Zwitserland: groen voor tolwegen, blauw voor tolvrije wegen. Frankrijk gaat dat niet leuk vinden, en Duitsland straks ook niet. Maar ik vind het op zich wel een duidelijk systeem.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Jackbauer1350 » do 30 apr 2015, 9:45

Kaaiman schreef:
Als de Duitse verkeersborden (niet de bewegwijzering) de Europese standaard zou worden, dan zou ik me daar meteen aan conformeren.

Ik vind het anders maar kleine rotbordjes zoals die langs de Autobahnen staan, in vergelijking met Nederland . Rij je daar met 150 km/u: "stond daarnet nu zo'n klaaroverschildje langs de weg met een Vmax erop"?

Plaats reactie