S, T en Q-wegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re:

Bericht door evos » zo 22 mar 2015, 18:04

In een van de eerste posts in dit topic (nu ruim 10 jaar oud) vind ik dit:
Rene schreef:Noord-Holland
S
(...)
18 Zandvoort - Heemstede (Zandvoorterlaan)
In de Wegenwiki ontbreekt S18. Bleek dit nummer achteraf niet correct?
Hoe dan ook, de genoemde straatnaam bestaat niet. Het is een contaminatie van Zandvoortselaan (Heemstede, Bentveld) en Zandvoorterweg (Aerdenhout). Thans een deel van de N201.
(In mijn jeugd heb ik deze route op zomerse dagen vaak afgefietst...)
Laatst gewijzigd door evos op zo 22 mar 2015, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » zo 22 mar 2015, 20:55

Kaaiman schreef:Het Provinciaal Wegenplan 1986 heeft een compleet andere nummering boven de 100. Een nummering als deze ben ik nog nooit ergens tegengekomen.
Dat verklaart misschien ook dat Brabant niet echt wilde meegaan met de nieuwe N-nummering van 1993. Het heeft nog 10 jaar geduurd voordat ze de N-nummers gingen gebruiken (na eerst opnieuw een hernummering)...

Bijzonder interessante kost, trouwens, voor mij als wegnummerfreak. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » ma 23 mar 2015, 8:51

Inmiddels heb ik de tabellen van Zeeland en Noord-Brabant op de Wegenwiki gezet. Overal heb ik de wegnummers van na 1993 erbij gezet. Voor Noord-Brabant was dat een ramp, want er is in de afgelopen 20 jaar heel wat hernummerd, maar vooral ook veel ontnummerd.

Voor de vindbaarheid en om het verband tussen de provinciale wegenplannen en de Provinciale Routenummering 1992 te duiden, heb ik (indien gevonden) ook de inmiddels vervallen nummers toegevoegd. Daarbij heb ik steeds het laatste nummer gebruikt. De N621 staat dus bij Oeffelt - Boxmeer (S28), en niet bij Oirschot - Hilvarenbeek (S15), omdat die tegenwoordig N395 is.

Ook vervallen N-nummers met korte trajecten (N609) en langere trajecten (N551) staan erin, hoewel die nog niet op de Wegenwiki staan beschreven (en ook niet cursief in de wegnummerboxen per provincie staan).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door mavas » ma 23 mar 2015, 10:19

evos schreef:In een van de eerste posts in dit topic (nu ruim 10 jaar oud) vind ik dit:
Rene schreef:18 Zandvoort - Heemstede (Zandvoorterlaan)
In de Wegenwiki ontbreekt S18. Bleek dit nummer achteraf niet correct?
De S18 bestond voor zover ik heb bekeken, maar in 1 wegnummerplan. Zie http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=11037&
De lijst die op de wegenwiki is gemaakt, gaat uit van het laatste wegenplan dat is uitgebracht voordat de N-nummering is ingevoerd. Voor Noord-Holland is dat dus het wegenplan van 1988, waar die S18 niet in voorkomt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door mavas » ma 23 mar 2015, 10:45

Kaaiman schreef:Hier een kaart van het het Provinciaal Wegenplan 1968 van Noord-Brabant, situatie 1982. Het is een compilatie van 4 losse scans, waarbij helaas 2 stroken ongescand zijn gebleven. Er is gelukkig geen relevante informatie verloren gegaan. ;)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Uren kijkplezier is dit! 8-)

Wat ook altijd zo leuk is aan die kaarten is om te zien wat er aan plannen was, en wat daarvan is uitgevoerd. Ik zie volgens mij dat best veel van die geplande S-wegen nooit gerealiseerd zijn. En gelukkig is die secundaire weg door de Biesbosch nooit doorgegaan. Het zegt natuurlijk ook wel wat over de tijdsgeest dat men die weg ooit gepland had.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Kaaiman » ma 23 mar 2015, 11:07

mavas schreef:De lijst die op de wegenwiki is gemaakt, gaat uit van het laatste wegenplan dat is uitgebracht voordat de N-nummering is ingevoerd. Voor Noord-Holland is dat dus het wegenplan van 1988, waar die S18 niet in voorkomt.
Indien bij mij bekend, heb ik alle wegenplannen vanaf 1968 gebruikt en de tussentijdse wijzigingen aangegeven. Maar alleen als provincies de nummering niet grondig hebben omgegooid, zoals Groningen en Noord-Brabant. Voor Noord-Brabant heeft het PWP 1986 ook niet zo veel zin, omdat de oude nummers zo lang gebruikt zijn, dat die veel meer bekendheid genieten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » ma 23 mar 2015, 11:12

mavas schreef:Wat ook altijd zo leuk is aan die kaarten is om te zien wat er aan plannen was, en wat daarvan is uitgevoerd. Ik zie volgens mij dat best veel van die geplande S-wegen nooit gerealiseerd zijn. En gelukkig is die secundaire weg door de Biesbosch nooit doorgegaan. Het zegt natuurlijk ook wel wat over de tijdsgeest dat men die weg ooit gepland had.
Een interessante is de S10, die tussen Steenbergen en Wouw een gat heeft, terwijl dit in een voorontwerp duidelijk één wegverbinding had moeten worden. Rijksweg 19 was daar langs Wouw gepland en de S10 had vanaf KP De Stok naar Rw19 moeten lopen. Ook interessant is dat de oostelijke randweg van Bergen op Zoom, nu A4/A58, oorspronkelijk dus een provinciale weg was. En dat geldt dus ook voor het gedeelte Dinteloord - Steenbergen - Halsteren dat uiteindelijk in de vorm van de A4 is gerealiseerd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door JB81 » ma 23 mar 2015, 12:04

mavas schreef:
Kaaiman schreef:En gelukkig is die secundaire weg door de Biesbosch nooit doorgegaan. Het zegt natuurlijk ook wel wat over de tijdsgeest dat men die weg ooit gepland had.
Er loopt er ook een dwars door het Markdal. Gelukkig ook nooit doorgegaan. Ik heb eens ergens gelezen dat deze geplande weg wel de reden is dat de Allerheiligenweg in Breda zo'n ruime opzet (2x2, maar lang niet meer overal zo in gebruik) heeft.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » ma 23 mar 2015, 17:40

Kaaiman schreef:Voor Noord-Brabant was dat een ramp, want er is in de afgelopen 20 jaar heel wat hernummerd, maar vooral ook veel ontnummerd.
Heb je deze pagina gebruikt? Die had misschien kunnen helpen:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/uitleg3.html (onderste tabel)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » ma 23 mar 2015, 18:04

Uit het Concept-Meerjarenprogramma Verkeer, Vervoer en Infrastructuur 2003-2007:
In het voorliggende MP-VVI zijn de projecten, waaraan gewerkt wordt, per traject beschreven. In het jaar 2000 is voor het eerst naast de zogenoemde PW-nummering de nationale N-nummering opgenomen bij de wegtrajecten. Omdat met ingang van vorig jaar* een begin is gemaakt met het aanbrengen van de N-nummering langs onze provinciale wegen -in de vorm van onder meer bewegwijzering en hektometerpaaltjes- is de N-nummering leidend geweest voor de indeling van de trajectbeschrijvingen.
* 'vorig jaar' is dus 2001/2002. Het document is een concept d.d. 10-09-2002, maar ik weet natuurlijk niet vanuit welk tijdstip het document is geschreven. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » ma 23 mar 2015, 18:18

Uit allerlei documenten druppelen nog wat losse Brabantse PW-nummers binnen, maar zonder S of T-prefixen. Ik vermoed dat men het hele provinciale wegennet met unieke nummers heeft genummerd, dus dat S en T-nummers niet dubbel voorkomen.

PW202: Ulvenhout - Chaam
PW203: Tilburg - Goirle
PW205: Beek en Donk - Veghel
PW305, PW640: in de buurt van Vosdonk (Etten-Leur)
PW306: Breda - Terheijden
PW315: Omlegging Reusel
PW321: Gestelseweg Sint Michielsgestel (of een kruisende weg)
PW427: Oisterwijk - Haaren - Boxtel
PW432: N619
PW447: ergens in de gemeente Cranendonk (overdracht aan gemeente in 2000)
enzovoorts

Ik hoop ergens nog eens een complete lijst tegen te komen, want dit sprokkelwerk schiet ook niet erg op.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » ma 23 mar 2015, 23:51

Kaaiman schreef:PW205: Beek en Donk - Veghel
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 24 mar 2015, 0:07

Kaaiman schreef:Uit allerlei documenten druppelen nog wat losse Brabantse PW-nummers binnen, maar zonder S of T-prefixen. Ik vermoed dat men het hele provinciale wegennet met unieke nummers heeft genummerd, dus dat S en T-nummers niet dubbel voorkomen.

PW202: Ulvenhout - Chaam
PW203: Tilburg - Goirle
PW205: Beek en Donk - Veghel
PW305, PW640: in de buurt van Vosdonk (Etten-Leur)
PW306: Breda - Terheijden
PW315: Omlegging Reusel
PW321: Gestelseweg Sint Michielsgestel (of een kruisende weg)
PW427: Oisterwijk - Haaren - Boxtel
PW432: N619
PW447: ergens in de gemeente Cranendonk (overdracht aan gemeente in 2000)
enzovoorts

Ik hoop ergens nog eens een complete lijst tegen te komen, want dit sprokkelwerk schiet ook niet erg op.
De PW205 blijkt een S-weg te zijn, net als de S210/PW210, die samen de verbinding Helmond - Aarle-Rixtel - Beek en Donk vormen: http://www.commissiemer.nl/advisering/a ... viezen/470

Kun je misschien nog wat met dit document? Hier staan ook veel PW-nummers in: https://www.brabant.nl/applicaties/sis/ ... x?qvi=6128

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » di 24 mar 2015, 9:40

^^ Daar staat aardig wat in inderdaad. Niet zozeer genoemd in de tekst, maar de 1e 3 cijfers van elke projectcode geven ook het PW-nummer weer. Dat had ik trouwens bij mijn speurtocht gisteren al ontdekt. ;)

Het probleem is nu vooral om de juiste nummers bij de juiste trajecten te krijgen. En natuurlijk ontbrekende nummers te vinden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » di 24 mar 2015, 11:25

En weer een hintje wat betreft de datum over de overschakeling van de PW-nummering naar N-nummering in een voetnoot op blz. 4 van dit document:
Naar verwachting zullen gedeputeerde Staten in het voorjaar van 2001 de PW-nummering vervangen door de N-nummering
En in de PZC:
[quote="Provinciale Zeeuwse Courant, 30 augustus 2001"]Omnummering wegen Brabant

DEN BOSCH - Achttien provinciale wegen in Noord-Brabant krijgen een nieuw N-nummer.

De provincie, beheerder van 650 kilometer weg, wil het Brabantse wegennet op deze manier beter laten aansluiten op de nummering van het landelijk wegennet. Ook wordt de indeling eenduidiger omdat de nog gebruikte pw-nummers (provinciale weg) vervallen. GPD[/quote]

Nu nog het daadwerkelijke besluit van GS vinden en/of een uitvoeringsplan. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door mavas » di 24 mar 2015, 11:40

^^ Bij het beschrijven van de N630 op de wegenwiki heb ik ook wat onderzoek uitgevoerd met betrekking tot overdracht.
Onder andere dit document http://www.brabant.nl/politiek-en-bestu ... ?qvi=12555 op brabant.nl staat een klein stukje:
Het vigerende provinciale beleid is verwoord in het in mei 1998 vastgestelde Provinciaal Verkeers- en Vervoerplan (PVVP). Op grond van dit plan streven wij er naar om op termijn te komen tot een beheerssituatie waarbij het regionaal verbindend net in beheer en onderhoud is bij de provincie, met uitzondering van de regionaal verbindende wegen binnen de stedelijke regio's.
Het (boven)lokale wegennet komt dan op termijn in beheer en onderhoud bij de gemeenten.
In januari 2001 hebben uw Staten het categoriseringsplan vastgesteld. Het beleid dat met het PVVP is ingezet, wordt hierin nader uitgewerkt in een functietoekenning van alle wegen in de provincie.

De voorliggende overdrachten sluiten volledig aan bij deze beleidsplannen. Een aantal overdrachten hangt tevens samen met lokale ontwikkelingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » di 24 mar 2015, 17:43

Het (toen nog nummerloze) ontwerp-provinciaal wegenplan Noord-Brabant 1984. Blijkbaar is nadien nog wel e.e.a. gewijzigd, al dan niet gelijktijdig met de Wet Herverderling Wegenbeheer. PW205 (toen N266, nu N279) staat hier namelijk nog niet op de kaart (was rijksweg). Interessant zijn ook de alternatieve A2/A50-tracés.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Mark » di 24 mar 2015, 17:54

De A59 tussen Noordhoek en Zonzeel is ook wel opvallend. Dacht dat deze tegen 1984 wel geschrapt was?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Via » di 24 mar 2015, 18:48

Dat Wegenplan 1984 verklaart voor mij alvast wel het provinciale uiterlijk van de Kreitenmolenstraat in Udenhout en de Haldersebaan in Vught.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 24 mar 2015, 21:03

Na een tijdje zoeken en puzzelen heb ik nu bijna alle Brabantse PW-nummers vanaf 1993 weten te achterhalen. Ik ben bezig met het maken van een kaartje op basis van de WHW-kaart.

Ik heb al gemerkt dat een aantal wegen van het PWP-1986 op de WHW-kaart niet meer voorkomt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » wo 25 mar 2015, 10:23

Het resultaat van een hoop spit- en puzzelwerk:
Afbeelding

Als ik de nummers projecteer op het Ontwerp-Provinciaal Wegenplan 1984, dan constateer ik dat de nummers in de 200 en 300-serie zijn bestemd voor S-wegen en de nummers in de 400-serie voor T-wegen. Uiteraard is hier weer een aantal uitzonderingen op, maar dit is wel de algemene lijn.

Aparte gevallen:
PW115
Deze weg komt niet voor op het O-PWP 1984, noch op de WHW-kaart (heb 'm zelf in andere kleur toegevoegd). Kennelijk bleef deze weg ondanks alles in provinciaal beheer en heeft men pas rond 2001 besloten dat deze weg een doorgaande weg moest worden.
Welke wegvakken precies bij PW115 hoorden is mij niet duidelijk geworden. De Noordlangeweg/Dinteloordseweg behoorden i.i.g. tot PW115, maar ik heb vage aanwijzingen dat de N259 (m.n. de Steenbergseweg) ook tot de PW115 heeft behoord. Het blijft onduidelijk, aangezien de A4 oostelijker was gepland en de N259 eerst een secundaire weg was, maar blijkbaar in 1993 rijksweg is geworden. Ik vermoed dat de PW115 tussen 1986 en 1993 dus ook de N259 omvatte. Misschien zelfs ook de A58/A4 Halsteren - Hoogerheide, want dat was oorspronkelijk dus ook een secundaire weg.
TOEVOEGING
Ik lees nu dat rond 1999 de toen nog provinciale PW303 Steenbergen - Oud-Gastel is uitgeruild tegen de toen nog gemeentelijke PW115 Dinteloord - Oud-Gastel.
PW902, PW903, PW951
Dit zijn de wegvakken tussen Uden en Ravenstein, die na 1993 rijksweg werden. Deze wegvakken maakten onderdeel uit van de oorspronkelijke N265, het stuk dat niet door het A50-tracé werd vervangen. Opvallend is dat de PW327 en PW328 tussen Eindhoven en Veghel een veel lager nummer hebben, maar uiteindelijk vrijwel geheel door het A50-tracé zijn vervangen.
Ik vind het vreemd dat het niet andersom is geweest: 9xx-nummers voor de te t.z.t. vervallen wegvakken en 3xx-nummers voor de wegvakken die interlokaal/regionaal relevant blijven (en wellicht later weer provinciaal konden worden).

Nog niet gevonden N-wegen (vanaf 1993), waarschijnlijk allemaal PW4xx-nummers
N609 Someren - Asten (-Ommel?)
N642 zijtak Ossendrecht

Opvallend afwezige PW-nummers:
PW207
PW308, PW309
PW319, PW320
PW335 t/m PW339
PW402 t/m PW404, PW406 (ik vermoed o.a. N642 zijtak Ossendrecht)
PW414 t/m PW416, PW419 (ik vermoed o.a. N623 Made - Geertruidenberg)
PW423 t/m PW426
PW430 (ik vermoed Oirschot - Best)
PW435 (was de weg 's-Hertogenbosch - Heeswijk-Dinther, maar is in 1993 vervallen)
PW444, PW446, PW449 (ik vermoed Geldrop - Heeze; Heeze - Someren; N609 Someren - Asten (-Ommel?))

Wie o wie spoort de ontbrekende nummers op? Wie o wie haalt het vastgestelde Provinciaal Wegenplan 1986 boven water? ;)
TOEVOEGING
bijgewerkt a.h.v. vondst PW413 en PW428
Laatst gewijzigd door Kaaiman op vr 01 mei 2015, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » wo 08 apr 2015, 21:26

Wat Gelderland betreft: er is nog fysiek bewijs dat een deel van de N312 vroeger PW20 geweest is:

Afbeelding
(Barchem, kennelijk een gerestaureerd en misschien herplaatst km-paaltje)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » wo 29 apr 2015, 13:39

E.e.a. betreffende de Brabantse PW-nummering staat nu hier: http://www.wegenwiki.nl/Administratieve ... rd-Brabant
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door mavas » wo 29 apr 2015, 15:19

Zo, dat is een mooi naslagwerk geworden Kaaiman! :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » vr 01 mei 2015, 16:41

Kaaiman schreef:Nog niet gevonden N-wegen (vanaf 1993), waarschijnlijk allemaal PW4xx-nummers
N609 Someren - Asten (-Ommel?)
N621-oud Oirschot - Best (nu verlengde van N395)
N623 Made - Geertruidenberg
N642 zijtak Ossendrecht
Inmiddels heb ik nog twee PW-nummers kunnen achterhalen in MER-gerelateerde (juridische) documenten.
PW413 = N623 Made - Geertruidenberg
PW428 = N621-oud Oirschot - Best (nu verlengde van N395)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » do 05 nov 2015, 18:06

Provinciaal wegenplan Noord-Brabant uit 1927: http://www.roosendaal.nl/gemeentearchie ... e9c5fcfbfb
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » vr 13 nov 2015, 15:20

Ik vond vandaag toevallig een complete kaart van het Provinciaal wegenplan 1975 van Overijssel, stand januari 1983. Deze kaart staat in het boek 'Waterstaat in Overijssel' uit 1983, uitgegeven ter gelegenheid van 100 jaar PWS Overijssel.

Het blijkt dat de provincie Overijssel heel wat wegen op het provinciaal wegenplan heeft gezet, die destijds planvervangende rijksweg waren (S35 t/m S49, behalve S46, dat was de Knalhutteweg Enschede - rijksgrens).

Opmerkelijk zijn enkele geplande wegen:
S17 Nijverdal - Lemele, een nieuw (autoweg?)tracé westelijk van de huidige N347, aansluitend op de voormalige autoweg bij Lemele.
S24 Almelo - Albergen, een nieuw, zuidelijker tracé voor de N349, vermoedelijk een restantje van het oude plan uit het PWP 1968 (Delden - Almelo - Fleringen).
S33 Meppel - Steenwijk (Zuidveen) parallel aan de provinciegrens. Deze moest de huidige N334 vervangen.
T36 Boekelo - N18 via een zuidelijker tracé, vermoedelijk met een aansluiting op de toen nog geplande A18.

Ik zal de S-nummers (alle 1 t/m 49) binnenkort op de Wegenwiki zetten en het kaartmateriaal hier plaatsen. Forummer N342 kan dan na al die jaren eindelijk rustig slapen. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door harry » vr 13 nov 2015, 19:51

^^ Graag! :honger:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » za 14 nov 2015, 13:58

De lijst staat erop: http://www.wegenwiki.nl/Secundaire_wege ... Overijssel

Hier de provinciale wegenplannen van Overijssel:

1968:
Afbeelding

1975 (stand januari 1983):
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: S, T en Q-wegen

Bericht door Kaaiman » wo 25 nov 2015, 18:04

Vandaag ben ik de archieven weer eens ingedoken om mijn administratievewegnummerverzameling verder compleet te krijgen. Daarbij heb ik tevens een aantal scans gemaakt die ik nog wel een keertje online zal zetten.

Inmiddels heb ik alle Brabantse PW-nummers vanaf 1993 compleet, alsmede nog enkele nummers van daarvoor. Helaas nog niet voldoende om alle gaten te dichten, maar we komen in de buurt. Ik zal e.e.a. binnenkort op de Wegenwiki verwerken.

Ook heb ik inmiddels iets meer minder weinig zicht op de ontbrekende Groningse S3 en S6. De weg Spijk - Eemshaven (N33) is volgens een telrapport uit 1985 een secundaire weg. Helaas staat er geen nummer bij vermeld, maar het zou heel goed de S6 kunnen zijn. De S4, S5 en S7 liggen er namelijk in de buurt. Helaas ben ik nog niet zeker genoeg van mijn zaak om dit ook op de Wegenwiki te vermelden.

Hoe dan ook, aanvullend onderzoek blijft gewenst. :yes:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie