[A004] Delft - Schiedam

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » za 02 mei 2015, 23:21

Dank :)<>: .
Wouter N14 schreef:Opstelruimte voor hulpdiensten bij een calamiteit?
Zou goed kunnen. Wellicht komt er nog een doorsteek naar de dienstweg die aan beide zijden komt te lopen maar dan had je daar naar mijn idee wel wat van moeten zien in de aarden wal.
Wouter N14 schreef:Wat mij verder opvalt, ik zie geen nooduitgangen of iets dergelijks in de open bak. Moet je dan gewoon langs de weg lopen richting Delft, of komen er alsnog voorzieningen?
Het is niet altijd even goed zichtbaar op de foto's maar er zijn zeker diverse nooduitgangen in de bak. Voorbeeldje.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Wouter N14 » za 02 mei 2015, 23:23

^^ ah, oké. Kon mij ook niet voorstellen dat er geen voorzieningen zouden zijn :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Dweep » za 02 mei 2015, 23:31

Mooie foto serie, top!
Fijn dat het zo vlot verloopt
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 mei 2015, 1:05

Klasse foto's, prachtig! :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Naturist » zo 03 mei 2015, 1:20

Goed werk Mark, en misschien moet je dat van die inham eens vragen tijdens de dag van de bouw. :idea:
Wat betreft die betonnen voeg in de middenberm:
Zou dat eens kunnen zijn voor een rijtje signaalgevers? Die groene kabel uit die rode flextube zou best nog wel eens de MTM kabel kunnen zijn.
Samen met een betonnen voet op de bovenkant lijkt mij dit een plausibele verklaring.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » zo 03 mei 2015, 2:20

Naturist schreef:Zou dat eens kunnen zijn voor een rijtje signaalgevers? Die groene kabel uit die rode flextube zou best nog wel eens de MTM kabel kunnen zijn.
Het zal inderdaad wel een portaal worden. Ik ging eerst uit van niet omdat ik een poer met 2 bevestigingspunten verwachtte (voor een A-portaal) maar gezien de beperkte hoogte zal er wel wat speciaals uit de kast getrokken worden zoals te zien op deze render.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Lekkere Kwal » zo 03 mei 2015, 10:32

Mark schreef: 11 - Zuidkade. Vlak ten zuiden van het viaduct gaat de aarden wal over in een betonnen muur. Opmerkelijk genoeg zit er een gat in beide kanten van de muur nog, wat zo te zien nog opgevuld moet worden. Ik vraag me af wat hiervan de reden is. We zitten hier (toeval of niet?) op het punt waar vanuit de lucht altijd de opmerkelijke verbreding zichtbaar was. Het TB geeft ook niet bepaald duidelijkheid. Vaag in de verte is de tunnelmond van de Ketheltunnel zichtbaar.
Aan weerszijden bevindt zich de 'parkeerplaats' van de grondaanvoer. Er zijn duizenden kuub grond aangevoerd omdat men niet zand in het maaiveld kon hebben langs de tunnelwand. Omdat die grond in de weg zou liggen in het trace zelf, is dat deels als aarden wand gestort (nu nog te zien als de hopen op de laatste foto's) en deels op de 'parkeerplaats'. De doorgangen in de wanden dienen als aan- en afvoer hiervan.

De 'opmerkelijke verbreding' die je noemt zou origineel een onderdoorgang voor landbouwverkeer en evt. fietsers/voetgangers worden, maar wordt het in moderne tracebesluit 'teruggegeven', wat als compensatiegrond telt voor de MER.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » zo 03 mei 2015, 10:47

Ah, dank voor de verduidelijking :top: .

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door LennyKravitz » zo 03 mei 2015, 12:03

Dank voor de fotoserie! :top:


Vraagje over deze foto,... blijven de twee openingen met op/afritjes? Ik kan me voorstellen dat het vooral in zuidelijke richting nodig is voor te hoge voertuigen? Net als bij de Botlektunnel.
Afbeelding
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » zo 03 mei 2015, 12:24

Mij is vertelt een keer dat deze weggetjes voor calamiteiten/onderhoud en dergelijke zijn.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door LennyKravitz » zo 03 mei 2015, 12:32

^^
Ze blijven dus?

Had ook tijdelijk voor de aanleg kunnen zijn, vandaar mijn vraag.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » zo 03 mei 2015, 12:50

Ja, ze zullen aansluiten op de dienstwegen die naast het tracé komen. Eigenlijk vormen de dienstwegen een soort van parallelrijbanen. Wellicht wordt het wel N4 ;). (Of N19, voor Vinny :)).

Afbeelding

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Madhollander » zo 03 mei 2015, 21:14

Wouter N14 schreef:ah, oké. Kon mij ook niet voorstellen dat er geen voorzieningen zouden zijn :)
Op de 8e foto in deze reportage van Joop van Houdt zie je een vluchtweg in aanbouw.
In afgebouwde situatie zijn ze in ieder geval netjes weggewerkt. Ik moest op de foto van Mark ook even goed zoeken.
Mark schreef:Zichtbaar is, is hoe de weg omhoog loopt om vervolgens een tunnel in te gaan. Dat zal een aparte gewaarwording zijn tijdens het rijden.
Dat is het dus ook, toen ik de 1e keer vanaf Delft naar Vlaardingen reed over het trace (voor mn werk) was het inderdaad een vreemde gewaarwording om een tunnel voor je ze zien opdoemen welke hoger ligt dan het niveau waarop jij op dat moment rijd. :hm:
Het maakt hem wel heel imposant als je er op af rijd. 8-)

Jammer dat ik er nog maar zo weinig kom juist nu het zo hard verandert en zijn voltooiing nadert.
Bedankt voor de fotos Mark, erg mooie repo. :top:

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Albaufstieg » zo 03 mei 2015, 21:31

Ik sluit me aan bij de anderen: prachtige reportage met schitterend beeldmateriaal. 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » zo 03 mei 2015, 22:02

Ik meen me te herinneren dat bij de Schipholtunnel er ook een "probleem" was met automobilisten die het gevoel hadden op een schoenendoos af te rijden en daardoor in paniek raakten. Rijkswaterstaat heeft toen de tunnelmonden aangepast. Dat verhaal werd me ooit op de open dag van de Schipholtunnel verteld, maar dat is al weer meer dan 15 jaar geleden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

LilMocr0
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 15:34

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door LilMocr0 » ma 04 mei 2015, 20:07

Een kleine reportage van Westlanders.nu over het asfalteren.
http://www.westlanders.nu/nieuws/verlen ... alt-12793/

ErikZa
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 20:40

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door ErikZa » ma 04 mei 2015, 20:55

LilMocr0 schreef:Een kleine reportage van Westlanders.nu over het asfalteren.
http://www.westlanders.nu/nieuws/verlen ... alt-12793/
Die foto's heb ik gemaakt.

En dit filmpje ook.
Link
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op ma 04 mei 2015, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube-link hersteld.

ErikZa
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 20:40

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door ErikZa » ma 04 mei 2015, 21:42

Mark schreef:Ja, ze zullen aansluiten op de dienstwegen die naast het tracé komen. Eigenlijk vormen de dienstwegen een soort van parallelrijbanen. Wellicht wordt het wel N4 ;). (Of N19, voor Vinny :)).

Afbeelding

Ik weet het niet zeker, ik dacht dat er een fietspad naast het tracé kwam.

ErikZa
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 20:40

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door ErikZa » di 05 mei 2015, 7:12

Mark schreef: Afbeelding
A4 Delft - Schiedam by Mark van der Meer, on Flickr

12 - Zuidkade. Het Gaagaquaduct is zichtbaar.
Deze foto heb ik gemaakt in 2011.
Afbeelding

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Claus Plein » di 05 mei 2015, 23:13

Nieuwe foto's van Joop van Houdt: http://defotograaf.eu/blog/a4-delft-schiedam-8/

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door hoevenpe » di 05 mei 2015, 23:38

Ik blijf me verbazen dat de ruimtereservering in ieder geval niet gelijk goed aangelegd is, nu lijkt alle afwatering en fundering niet op 2x3 afgestemd te zijn zodat t.z.t. de hele boel weer op de schop moet als men 'ontdekt' dat 119.000 voertuigen per dag niet gaat passen daar...

Hetzelfde zie je ook op dat stukje tussen Delft-Zuid en Den Haag-Zuid: alles is 'hard' op 2x2 gerealiseerd zodat niet eenvoudig het is aan te passen. Had tenminste de onderlaag al aangebracht zodat het eenvoudig achteraf zou zijn te verbreden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » di 05 mei 2015, 23:44

De ruimtereservering voor de 3de strook komt in het midden, richting het zuiden, dus zie het probleem niet? Of bedoel je wat anders?
Claus Plein schreef:Nieuwe foto's van Joop van Houdt: http://defotograaf.eu/blog/a4-delft-schiedam-8/
:worship:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Wouter N14 » di 05 mei 2015, 23:53

ErikZa schreef:Ik weet het niet zeker, ik dacht dat er een fietspad naast het tracé kwam.
Dat klopt inderdaad, aan de oostzijde. Of het fietspad hetzelfde is als wat in de reportages de dienstweg wordt genoemd weet ik niet :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » wo 06 mei 2015, 0:22

Het fietspad komt naast de dienstweg, vaak met een slootje ertussen :). Volgens het tracébesluit:
Afrit 14 - viaduct Zuidkade: "onverhard recreatief pad"
Viaduct Zuidkade - Ketheltunnel: fietspad
Ketheltunnel - ietsjes voor Kethelplein: gecombineerd fietspad/dienstweg. Aan de noordzijde loopt dit op gegeven moment de wijk in (als ik het goed begrijp), aan de zuidzijde sluit dit aan op de Laan van Bol'es.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door hoevenpe » wo 06 mei 2015, 7:27

Mark schreef:De ruimtereservering voor de 3de strook komt in het midden, richting het zuiden, dus zie het probleem niet? Of bedoel je wat anders?
Claus Plein schreef:Nieuwe foto's van Joop van Houdt: http://defotograaf.eu/blog/a4-delft-schiedam-8/
:worship:
De ruimtereservering ligt dan misschien wel in het midden maar de afwatering en vangrails lijkt als ik goed kijk 'gewoon' gelijk naast de 2e rijstrook te zijn aangelegd (net als op het andere deel nu het geval is).

Waarom niet gelijk op volle breedte asfalt neergelegd (eventueel zonder toplaag) zodat het achteraf alleen maar het aanpassen van de belijning zou zijn?

Je ziet nu op de A12 tussen Bunnik en Ede hetzelfde: de plusstrook kan niet eenvoudig opgeheven worden omdat anders alles op de schop moet. Een beetje vooruit kijken en het zou een weekendje werk zijn geweest.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » wo 06 mei 2015, 8:33

^^ Als je een plusstrook aanlegt, maar de verhardingsbreedte baseert op een volwaardige strook, dan wordt die plusstrook natuurlijk wel een hele grote wassen neus.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door hoevenpe » wo 06 mei 2015, 8:40

^^^

Je kunt wel een extra brede redresseerstrook aanleggen zodat het uiteindelijk alleen een nieuwe streep wordt als de procedures afgerond zijn. Dat had men op de A12 tussen Woerden en Gouda ook gedaan en daardoor kan men daar nu relatief eenvoudig een normale rijstrook realiseren.

Tussen Bunnik en Ede heeft men een extra strookje zonder toplaag aan de rechterkant van de weg liggen, als men hier die 30cm extra nodig heeft aan de linkerkant moet alles opnieuw geasfalteerd en belijnd worden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Peter » wo 06 mei 2015, 9:06

De toplaag (ZOAB) alvast aanleggen is niet handig, want een ongebruikte laag slibt dicht en moet dan alsnog vervangen worden, zoals gebeurd op de A12.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » wo 06 mei 2015, 20:41

RSK schreef:^^ Als je een plusstrook aanlegt, maar de verhardingsbreedte baseert op een volwaardige strook, dan wordt die plusstrook natuurlijk wel een hele grote wassen neus.
Er is een tijdje geweest dat een spits- of plusstrook procedureel makkelijker aan te leggen was dan een volwaardige strook. Nu de procedures zijn gelijkgetrokken blijft over dat alleen een technische reden oorzaak kan zijn van een insnoering, bijvoorbeeld de beperkte breedte van kunstwerken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Boerenkool » zo 10 mei 2015, 22:12

hoevenpe schreef:
Mark schreef:De ruimtereservering voor de 3de strook komt in het midden, richting het zuiden, dus zie het probleem niet? Of bedoel je wat anders?
Claus Plein schreef:Nieuwe foto's van Joop van Houdt: http://defotograaf.eu/blog/a4-delft-schiedam-8/
:worship:
De ruimtereservering ligt dan misschien wel in het midden maar de afwatering en vangrails lijkt als ik goed kijk 'gewoon' gelijk naast de 2e rijstrook te zijn aangelegd (net als op het andere deel nu het geval is).

Waarom niet gelijk op volle breedte asfalt neergelegd (eventueel zonder toplaag) zodat het achteraf alleen maar het aanpassen van de belijning zou zijn?
Het zijn geen mensen van Rijkswaterstaat zelf he. Het wordt aanbesteed en degene die het het goedkoopst neerlegt en bijv. twintig jaar onderhoudt wint het.
Er ontstaat dan een prikkel om zo goedkoop mogelijk in te schrijven en met meerwerk wat goed te maken.
Dan kan je bij alles wat niet precies goed is vastgelegd natuurlijk de onlogischte keuze maken en wachten tot de opdrachtgever wakker wordt en je het laat aanpassen. Dan vraag je de hoofdprijs.
Vanuit staatsperspectief kan je dan beter op de blaren zitten en pas ingrijpen als dat echt moet.
als je er nu een flinke zaak van maak grijpen ze het bovendien aan om een half jaar vertraging te krijgen. Wordt ook moeijlke principe discussie, wat hoort nog bij een reservering?

Plaats reactie