Straatnaambordjes

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Straatnaambordjes

Bericht door nielske1990 » vr 24 feb 2006, 15:40

Eindhovens Dagblad schreef: Nieuw straatnaambordje in binnenstad

HELMOND - Wethouder Van Heugten onthulde gisteren het eerste nieuwe straatnaambordje in de Helmondse binnenstad.

Straks is elke straat in de binnenstad voorzien van de klassiek uitziende bordjes met het Helmondse logo en een korte uitleg over de persoon naar wie de straat vernoemd is. Zo staat op het gisteren onthulde bordje dat de Prins Karelstraat een ’historische straatnaam uit de achttiende eeuw’ is. Hoewel de gemeente de hele Prins Karelstraat had uitgenodigd, was er tijdens de onthulling geen bewoner te bekennen. „Te koud“, zegt Sandra van de Zanden op wiens huis het eerste nieuwe bordje hangt. „Ik vind deze bordjes wel mooier dan de knalblauwe bordjes die er eerst hingen.“ Afbeelding
Wat vinden jullie ervan dat steeds meer gemeentes hun eigen weg gaan in de straatbordjes...?Ik vind het persoonlijk, alleen goed als het de wijk ten goede komt doordat de uitstraling van de blauwe bordjes niet past bij de wijk, dan mag van mij best een ander bordje worden geplaatst maar anders is het wel goed zo.... ;) :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 24 feb 2006, 15:51

Zie ook dit topic.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 24 feb 2006, 15:55

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » vr 24 feb 2006, 16:57

IN belgie mag elke gemeente zijn kleur en lay out en vorm van de straatnaambordjes maken hoe zei het graag zien :) in Nederland dan niet?

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 24 feb 2006, 17:15

Mikhail schreef:IN belgie mag elke gemeente zijn kleur en lay out en vorm van de straatnaambordjes maken hoe zei het graag zien :) in Nederland dan niet?
In Nederland gebeurt dat over het algemeen niet, maar het mag volgens mij wel... ;)
Laatst gewijzigd door nielske1990 op vr 24 feb 2006, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 24 feb 2006, 17:39

nielske1990 schreef:
Mikhail schreef:In België mag elke gemeente zijn kleur en lay-out en vorm van de straatnaambordjes maken hoe zij het graag ziet:) In Nederland dan niet?
In Nederland gebeurt dat over het algemeen niet...
O nee? Ik kan zo dertig verschillende lettertypes opnoemen die gebruikt worden voor straatnaambordjes.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 24 feb 2006, 17:44

Volkstribuun schreef:
nielske1990 schreef:
Mikhail schreef:In België mag elke gemeente zijn kleur en lay-out en vorm van de straatnaambordjes maken hoe zij het graag ziet:) In Nederland dan niet?
In Nederland gebeurt dat over het algemeen niet...
O nee? Ik kan zo dertig verschillende lettertypes opnoemen die gebruikt worden voor straatnaambordjes.
Ik niet iig... :oops: ;) Ik ken slechts een enkel geval....Dan heb ik het mis... ;) :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ch

Bericht door ReisThijs » vr 24 feb 2006, 18:03

In Den Haag ('Chinatown') hangen tweetalige straatnaambordjes:
Afbeelding
Afbeelding

In Houten heeft de Beatrixlaan oranje bordjes, onthuld toen de koningin daar langs kwam.
Laatst gewijzigd door ReisThijs op vr 24 feb 2006, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 24 feb 2006, 18:04

Wow! Apart... :P :D :shock: :roll: ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 24 feb 2006, 18:27

Hehe, leuk! Nog nooit gezien. Zelfs Rotterdams Chinatown (West-Kruiskade e.o.) heeft dat niet.

Volgende stap: Ook een Arabische tekst erbij voor sommige wijken? :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 24 feb 2006, 19:10

Een wijk in een Nederlandse stad Chinatown noemen...waar moet het toch heen met dit - eens zo mooie - land...*zucht* :neenee:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 24 feb 2006, 19:18

ReisThijs schreef:In Den Haag ('Chinatown') hangen tweetalige straatnaambordjes:
Afbeelding
Ik heb (een tijdje terug) een Chinese collega deze straatnaam laten uitspreken. Het klonk ongeveer als "Gedempte Gracht" en dan een Chinees woord voor straat.
Fonetische vertaling dus! (Nou ja, voorzover de Chinezen onze klanken kunnen benaderen. Je kunt de drie "g"-klanken in de karakters herkennen.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 24 feb 2006, 19:22

Volkstribuun schreef:Een wijk in een Nederlandse stad Chinatown noemen...waar moet het toch heen met dit - eens zo mooie - land...*zucht* :neenee:
Ach ja, waar zijn de tijden gebleven dat we dorpen, wijken en gehuchten gewoon Retranchement of Siebengewald of Ladysmith of Charlois noemden.
"Vroeger was alles beter..." :blabla:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 24 feb 2006, 19:26

Hier zijn het gewoon standaardbordjes, die in de loop van de tijd steeds werden gemoderniseerd. ;) Zo hebben we drie standaardtypen (zelfs nog veel van die gestanste zwart-wit bordjes in frames :D). ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 24 feb 2006, 19:29

harry schreef:Ach ja, waar zijn de tijden gebleven dat we dorpen, wijken en gehuchten gewoon Retranchement of Siebengewald of Ladysmith of Charlois noemden.
"Vroeger was alles beter..." :blabla:
Zo'n reactie was van jou te verwachten, maar slaat als een tang op een varken. De namen die jij opnoemt zijn historisch zo gegroeid en Chinatown niet. En laat iedereen even in zijn waarde a.u.b....
:offtopic::offtopic::offtopic:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 24 feb 2006, 19:39

Volkstribuun schreef:Zo'n reactie was van jou te verwachten, maar slaat als een tang op een varken.
Dank u!
Volkstribuun schreef:De namen die jij opnoemt zijn historisch zo gegroeid en Chinatown niet.
Historie wordt elke dag gemaakt. Chinatown refereert duidelijk naar de Amerikaanse voorbeelden, en die heten nou eenmaal Chinatown.
Volkstribuun schreef:En laat iedereen even in zijn waarde a.u.b....
Natuurlijk, Sjefke!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 24 feb 2006, 19:48

harry schreef:
Volkstribuun schreef:En laat iedereen even in zijn waarde a.u.b....
Natuurlijk, Sjefke!
Tja, dat was in deze context niet zo'n slimme uitspraak van je VT...

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 24 feb 2006, 19:50

Nee, begrijp ik, René.

Alleen de vergelijking tussen Chinatown en de genoemde voorbeelden gaat niet op. De naam "Chinatown" is in Nederland niet gegroeid, maar klakkeloos overgenomen uit de Verenigde Staten. En de opmerking "Vroeger was alles beter" doet totaal niet ter zake.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 24 feb 2006, 20:09

Palance schreef:Hehe, leuk! Nog nooit gezien. Zelfs Rotterdams Chinatown (West-Kruiskade e.o.) heeft dat niet.
In Havana, of all places. Waar alle Chinezen het land hebben verlaten na de revolutie en je in de hele Barrio Cino (Spaans voor Chinatown) dus geen enkele Chinees tegenkomt. Chinese mensen dan, want je hebt er wel allerhande Chinese restaurants inclusief Chinese karaoko-videos ...

Mijn eigen mening over straatnaambordjes is wel min of meer gelijk aan die over provincieborden. Een beetje local flavour is best leuk, maar er zijn minimum-standaarden nodig om te zorgen dat de belangrijkste informatie (de straatnaam) goed, snel en duidelijk op de weggebruiker overkomt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 24 feb 2006, 20:09

Volkstribuun schreef:Alleen de vergelijking tussen Chinatown en de genoemde voorbeelden gaat niet op. De naam "Chinatown" is in Nederland niet gegroeid, maar klakkeloos overgenomen uit de Verenigde Staten.
De naam Retranchement is klakkeloos overgenomen uit Frankrijk. De naam Ladysmith is klakkeloos overgenomen uit Zuid-Afrika.
Alleen dan een paar honderd jaar eerder dan Chinatown.
In mijn beleving is dat het enige verschil. Het gaat hier om modewoorden. Als de mode voorbij is, blijven de namen al of niet bestaan. Als ze blijven, hebben ze nut. Als ze verdwijnen, was het echt een tijdelijke mode. Zo heeft het in het verleden gewerkt, en zo zal het ook in de toekomst gaan. Er is dus geen reden om je af te vragen "waar het toch heen moet".
Volkstribuun schreef:En de opmerking "Vroeger was alles beter" doet totaal niet ter zake.
Dat was dan ook een reactie op "waar moet het toch heen met dit - eens zo mooie - land", dat evenmin ter zake doet! (Alsof een Engelse naam iets zou zeggen over de fraaiheid van een land.)
Maar echt niet terzakedoend was "Zo'n reactie was van jou te verwachten". Dat soort opmerkingen zie ik liever in een PB, liefst met uitleg waarom je zoiets van mij verwacht.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 25 feb 2006, 15:08

Charlois is ook uit het Frans overgenomen... (ooit zelfs een bij de verkeersinfo gehoord dat iemand het ook echt op z'n Frans probeerde uit te spreken). Maar een echter Rotterdammer zegt natuurlijk Sjaarloos.

Misschien had het bordje "Buit eruit" overigens ook beter van een Chinese vertaling voorzien kunnen worden :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 25 feb 2006, 20:07

Palance schreef:Charlois is ook uit het Frans overgenomen... (ooit zelfs een bij de verkeersinfo gehoord dat iemand het ook echt op z'n Frans probeerde uit te spreken). Maar een echter Rotterdammer zegt natuurlijk Sjaarloos.
Conform de Nederlandse uitspraakregels klopt Sjaarloos natuurlijk ook. Een ch aan het begin van een woord wordt uitgesproken als sj en als een o gevolgd wordt door een i is dat een verlenging van de klinker (e.g. Oirschot, Oisterwijk).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 27 feb 2006, 9:02

Palance schreef: Misschien had het bordje "Buit eruit" overigens ook beter van een Chinese vertaling voorzien kunnen worden :mrgreen:
Chinatown was hier al voor de oorlog een concentratie van Chinezen. Wellicht dat de wijk in de volksmond "Chinees kwartier" werd genoemd. Formeel heet de wijk gewoon Centrum overigens. China-Towns zijn in veel grote Amerikaanse steden een begrip inderdaad.

De Indische buurt is wel vernoemd naar zijn oorspronkelijke bewoners. Vernamelijk blanken die na pensionering naar Nederland terugkeerden. De meeste statige huizen zijn hier rond 1900 gebouwd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 27 feb 2006, 9:20

Volkstribuun schreef:Een wijk in een Nederlandse stad Chinatown noemen...waar moet het toch heen met dit - eens zo mooie - land...*zucht* :neenee:
Gisteren was ik in Incheon, een Koreaanse stad nabij Seoul. Ook daar was een (Korea's enige) Chinatown.
'Gesticht' in 1883, maar ook hier was de naam letterlijk Chinatown. Zelfs het Koreaanse script vermelde dat (fonetisch), uit te spreken als Tsja-ie-na-ta-oen.

Zo verkeerd vind ik het dus niet om het ook in Den Haag zo te noemen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 27 feb 2006, 18:28

Peter schreef:De Indische buurt is wel vernoemd naar zijn oorspronkelijke bewoners.
Dedoel je de Haagse Indiche buurt? Die vaak Archipel wordt genoemd? (Klinkt chiquer.)
In de meeste steden is een Indische Buurt zo genoemd omdat de straatnamen vernoemd zijn naar Nederlands-Indische plaatsen/eilanden. In Den Haag is dat ook zo, denk ik. Ik denk dat het toeval is dat daar ook veel repatrianten uit Indië wonen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 27 feb 2006, 18:34

Londen heeft ook een Chinatown, maar dat stelt niet veel voor. Ik ben ook in de New Yorkse Chinatown geweest, dat stelt al heel wat meer voor!

(En ook die van Singapore trouwens, alhoewel kleiner dan die in New York).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 27 feb 2006, 18:41

De Archipelbuurt is alleen naar eilanden genoemd (vandaar het woord Archipel, slaand op de Indische Archipel = eilandencluster), allen in voormalig Nederlands Indie. Ik heb zelf in de Delistraat en de Atjehstraat gewoond. De Javastraat is de bekendste natuurlijk van de straten én de eilanden. De Indische buurt omvat naast de Archipelbuurt ook andere wijken volgens mij, zoals omgeving plein 1813.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 27 feb 2006, 18:49

Voor straatnaamborden gelden geheel geen regels volgens mij. Dat veel op elkaar lijken zal zijn omdat er maar een beperkt aantal leveranciers zijn en men snel zal kiezen voor een herkenbaar type (blauw met witte letters). Maar er zijn ook gemeentes met zwart op wit of fantasieborden.

Waarschijnlijk is de gemeente niet eens verplicht straatnaambordjes op te hangen en veel gemeentes zijn er ook slordig mee.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 06 mar 2006, 20:30

Maastricht heeft nu ook tweetalige straatnaambordjes:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 06 mar 2006, 20:33

Die onderste: Nou nog 1 in het Nederlands eronder:

Boergondiëstraat.

Plaats reactie