[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door nicho32 » vr 27 mar 2015, 21:04

Net op radio gehoord, tol plannen zouden goedgekeurd zijn in het parlement, en zouden vanaf volgend jaar gelden.
Dus als het klopt dit jaar de laatste maal tol vrij en vanaf volgend jaar een stickerke bij de 2 andere (slo-oost). :(

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Wesso » vr 27 mar 2015, 23:29

Er zal nog heel wat water door de Rijn stromen voordat ik een Duits vignet ga aanschaffen, denk ik zo.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Taurus » za 28 mar 2015, 8:30

En maar doordrukken dat onzinnige tolplan, en alleen maar omdat Beieren het wil, terwijl het duidelijk in strijd is met EU regels. Hopelijk steekt de EU er alsnog een stokje voor, doen ze eindelijk eens wat goeds...

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door HylkeAnne » ma 30 mar 2015, 7:27

^^ Wat mij betreft doet de Europese Unie wel meer goed. ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » ma 30 mar 2015, 10:05

Ik denk niet dat de EU het tegenhoudt. Veel is al in de achterkamers afgekaart.

Het is nu wachten op de details, met name over grensverkeer
* kan je zonder vignet redelijkwijze in Leer, Meppen, Aachen, Trier, Kleve, etc komen ? Welke B-wegen nabij de grens (en wellicht zelfs een A-weg) zal vrij zijn. Als je Aachen niet via de snelweg (gratis) kan bereiken maar alleen via Vaals, zal dat veel sluipverkeer opleveren, wat Vaals en Aachen niet leuk gaan vinden.
* hoe bepaalt de vignetverstrekker in wat voor "milieu"klasse je rijdt ? Ga je meer betalen omdat bijvoorbeeld de ANWB geld vraagt voor "service". zoals bij de milieusticker ? Of kan je de sticker kopen bij ieder benzinestation rond de grens (zonder meerkosten) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 31 mar 2015, 11:30

Peter schreef: Welke B-wegen nabij de grens (en wellicht zelfs een A-weg) zal vrij zijn.
Volgens mij moet die vraag naar tig berichten toch wel beantwoord zijn: A-wegen worden voor iedereen tolplichtig, B-wegen alleen voor automobilisten met Duits kenteken. Dat betekend dus dat de B-wegen voor alle automobilisten met buitenlands kenteken tolvrij zal blijven.
Peter schreef:Ga je meer betalen omdat bijvoorbeeld de ANWB geld vraagt voor "service". zoals bij de milieusticker ? Of kan je de sticker kopen bij ieder benzinestation rond de grens (zonder meerkosten) ?
Ook dit was dacht ik al langer bekend?! Voor de duidelijkheid: Er is geen klassieke sticker gepland, maar een elektronisch tolvignet ala Hongarije. Dat wil zeggen dat je online je kenteken intoetst en de tol meteen betaald of dit direct bij een Duits tankstation kan doen. Eventuele servicekosten van de ANWB lijken me daardoor makkelijk te omzeilen, als de ANWB dit überhaupt zo zal doen, hetgeen ik sterk betwijfel. De Duitsers zullen denk ik wel de taal van elk buurland beschikbaar stellen op de toekomstige website, waar je zo'n e-vignet kan kopen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door boe! » di 31 mar 2015, 11:39

SnarfFlevoland schreef:Ook dit was dacht ik al langer bekend?!
Ja, maar probeer de feiten nog maar eens terug te vinden in de voorgaande 22 bladzijden. ;)
Op wegenwiki staat een en ander samengevat: http://www.wegenwiki.nl/Vignet_(Duitsland)

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door HylkeAnne » vr 03 apr 2015, 14:20

Mijn klassieke auto beschikt over een moderne direct ingespoten dieselmotor met roetfilter. Maar de RDW erkent zoiets niet en dat zal dus betekenen dat ik meer moet gaan betalen dan wanneer een Duitser met zo'n zelfde configuratie rijdt. Niet blij mee.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door boe! » vr 03 apr 2015, 17:47

HylkeAnne schreef:Maar de RDW erkent zoiets niet
Hoe moet ik dit lezen? Je hebt de auto laten herkeuren, maar de RDW ging niet akkoord?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 03 apr 2015, 19:46

Kijken ze niet naar de classificatie van je milieusticker? Of heb je die ook niet? Het zou best kunnen dat als je naar de TUV gaat in Duitsland dat het geen groot probleem is.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » vr 03 apr 2015, 21:14

HylkeAnne schreef:Mijn klassieke auto beschikt over een moderne direct ingespoten dieselmotor met roetfilter. Maar de RDW erkent zoiets niet en dat zal dus betekenen dat ik meer moet gaan betalen dan wanneer een Duitser met zo'n zelfde configuratie rijdt. Niet blij mee.
Misschien begrijp ik iets niet helemaal, maar zoals ik het nu lees kan ik het op twee manieren interpreteren:

1. Je rijdt een klassieker, naast je auto voor dagelijks gebruik. Waarom zou je daar vaak mee naar Duitsland willen? Als het voordeliger is, dan neem je toch je normale auto?

2. Je rijdt een aangepaste, omgebouwde klassieker. Waarschijnlijk iets uit de tijd dat het in Nederland nog fiscaal interessant was om een oude auto te rijden. Je hebt er dus (langere of kortere tijd) financieel voordeel van gehad. Nu kom je een (klein) nadeel tegen. Pech gehad zou ik zeggen.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door HylkeAnne » za 04 apr 2015, 20:13

Een klassieke kampeerauto waar ik een aantal keer per jaar mee naar het buitenland rijd. In Duitsland heeft zo'n voertuig met deze motor een groene sticker voor de steden. Er is nooit een fiscaal voordeel geweest, toen 'ie 25 jaar werd was het belastingvrijverhaal al afgeschaft. Voertuig al 17 jaar in de familie. Eveneens een volledig gerestaureerde Fiat 500 uit 1953, wordt hooguit 1000 kilometer per jaar mee gereden. Jaarlijks éénmalig een ritje naar Duitsland. Het gemiddelde verbruik van beide voertuigen ligt zo rond de 6 liter per 100 kilometer. Met de leasediesel rijd ik niet veel zuiniger. Gezien de kampeerauto een filter heeft is deze 'gewoon' net zo schoon als een huidige Transporter.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » zo 05 apr 2015, 11:47

^^
Helder! :)
Voor de klassieke Fiat zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar voor je kampeerauto kan het inderdaad een behoorlijk verschil zijn. Ben benieuwd of daar nog een oplossing voor geboden wordt.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door HylkeAnne » ma 06 apr 2015, 0:23

^^ Het Duitse systeem is wat dat betreft eerlijk, kijken naar werkelijke uitstoot in plaats van leeftijd. Al bepaalt je rijstijl nog steeds enorm veel. Ook in de stad. (anticiperen, uitrollen, etc.)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » wo 15 apr 2015, 15:49

^^ Deze vorm van belasten werkt alleen maar het fiscaal optimaliseren van auto's in de hand. Er wordt meer gericht op testresultaten dan op praktijkresultaten. Wat dat betreft zou je onder de noemer 'de vervuiler betaalt' alle wegenbelastingen en tollen af moeten schaffen en omslaan op de brandstofaccijns. Maar dat ligt dan ook weer gevoelig in grensstreken. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door HylkeAnne » wo 15 apr 2015, 19:34

^^ Roetfilter maakt toch wel echt verschil.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » vr 08 mei 2015, 11:42

RTL.lu schreef:Däitsch Maut
Feu Vert vum Bundesrat fir Vignettesystem
Den däitsche Bundesrat hätt d'Maut nach mat enger Ofstëmmung um Freideg kéinten an d'Längt zéien. Si hu sech awer fir de Projet ausgeschwat.

D'Maut ass decidéiert. Nom Bundestag huet e Freideg de Bundesrat den ëmstriddene Projet vun engem Vignettesystem op den däitschen Autobunnen, dee just auslännesch Chauffere bezuele mussen, ugeholl. Déi Däitsch gi jo via Steiere kompenséiert.

Eng ganz Rei däitsch Bundeslänner un de Grenzen, wéi Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz a Baden-Württemberg, gesinn de Projet ganz kritesch an hu sech bis zum Schluss dogéint gewiert.
De Duitse media volg ik weinig, maar in het Luxemburgse nieuws zag ik zojuist dit bericht voorbij komen. De Bondsraad heeft ingestemd met de tolplannen, dus daarmee ziet het er naar uit dat het verhaal toch doorgang gaat vinden. :down:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 mei 2015, 11:51

Ook in de Duitse media wordt het - logischerwijze - al meteen verkondigd. Dieptriest dat Bayern (dank CSU) zo'n macht over de landelijke instanties heeft uitgeoefend. Wat mij betreft voert Bayern die tol maar mooi voor hun zelf in.

http://www.br.de/nachrichten/pkw-maut-b ... t-102.html
http://www.focus.de/politik/deutschland ... 68502.html

Kort vooraf bedreigde Seehofer (CSU-Chef) de coalitiepartijen nog even flink:
http://www.spiegel.de/politik/deutschla ... 32606.html
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 mei 2015, 12:04


RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » vr 08 mei 2015, 12:16

^^ Ook ik vind het een slechte zaak, maar toch zijn de plannen m.i. wel 'minder slecht' geworden in vergelijking met eerdere versies. In een eerdere versie van de plannen werd voor auto's van voor een bepaalde datum in 2008 (1 augustus?) een andere rekenmethode gehanteerd. Voor kennissen van mij met twee auto's van rond die datum hield dat in dat hoewel motorisch vrijwel identiek, de ene wagen €27 en de andere €104 kostte omdat de ene een half jaar ouder was dan de ander.

De laatste versie zoals ik hem uit een nieuwsbericht haal, is als volgt:
Bild.de schreef:Für Diesel-Fahrzeuge werden pro angefangene 100 cm³ Hubraum 4,80 Euro in der Euroklasse 6, 5 Euro jeweils in der Euroklasse 4 und 5 und in den schlechteren Euroklassen Euro 3 und schlechter oder ohne Nachweis 9,50 Euro fällig.

Besitzer von Benzinern zahlen 1,80 Euro (Euroklasse 6); in den Klassen 4 und 5 je zwei Euro und in den schlechteren Klassen oder ohne Nachweis 6,50 Euro jeweils pro angefangene 100 cm³ Hubraum.
De grens tussen hogere of lagere Maut ligt nu dus wat minder willekeurig, namelijk op basis van een emissienorm. Auto's van voor 2005 betalen aanmerkelijk meer.

Voor onze auto (Euro V, benzine, 1364cc) komt de huidige rekensom neer op €28 voor een jaarvignet. Vergeleken met de tol in Frankrijk is dat natuurlijk helemaal niets, en zelfs in vergelijking met Zwitserland is het een koopje. Dat zet echter wel gelijk aan het denken: als het voor ons zo weinig kost, dan levert het voor de regering daar dus ook niet veel op. Ik heb er dus een hard hoofd in dat dit zoden aan de dijk gaat zetten. Alhoewel het natuurlijk positief is dat er een potje met geld is waar een expliciete sticker op gaat 'voor de wegen', vrees ik dat de opbrengst 1 op 1 geschrapt wordt van de bijdrage uit de algemene middelen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 mei 2015, 12:34

Voor mij wordt het met een Euro III-benzinemotor van 1298 cc € 84,50 per jaar. Het zij zo, al vind ik het raar om de tol af te laten hangen van de uitstoot. Mijn auto van zo'n 850 kg belast het wegdek beduidend minder dan veel zwaardere voertuigen die met een aanhanger over de Autobahn rijden. In andere landen waar je tol betaalt wordt het ook niet gebaseerd op de uitstoot van je voertuig.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Egbert » vr 08 mei 2015, 13:40

Dan heb je een EU die zich met alle onmogelijke bijzaken bemoeit en hierin durven ze dan geen bindend standpunt te nemen. :wall:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door boe! » vr 08 mei 2015, 13:54

Volgens mij moet de EU nog een standpunt innemen. Het is nog geen gelopen race.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 mei 2015, 14:07

^^
Als de EU zich daadwerkelijk met resultaat weet door te dringen (wat ik hoop), moet dat ook gevolgen hebben voor landen als Oostenrijk & Co. Hoewel daar de wegenbelasting niet omlaag is gegaan bij de invoering van een tolvignet, kan je natuurlijk stellen dat de belasting niet verhoogd had moeten worden en eigen burgers dus indirect daar ook profiteren t.o.v. buitenlanders.

Maar ik betwijfel of de EU dit wel geheel gaat lukken. Chris gaf al eens aan dat Groot-Brittanië al eens eenzelfde truc als wat Duitsland wil doen bij vrachtwagentol heeft uitgehaald. En daar heeft de EU ook geen stokje voor gestoken. Het enige wat de EU heeft verhinderd waren de Belgische plannen zover ik weet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 mei 2015, 15:31

SnarfFlevoland schreef:^^
Als de EU zich daadwerkelijk met resultaat weet door te dringen (wat ik hoop), moet dat ook gevolgen hebben voor landen als Oostenrijk & Co. Hoewel daar de wegenbelasting niet omlaag is gegaan bij de invoering van een tolvignet, kan je natuurlijk stellen dat de belasting niet verhoogd had moeten worden en eigen burgers dus indirect daar ook profiteren t.o.v. buitenlanders.
Het vignet in Oostenrijk bestaat al 18 jaar en toen het is ingevoerd was Oostenrijk al lid van de EU. Blijkbaar is het toen wel geaccepteerd, om daar nu jaren na dato nog een probleem van te maken vind ik een beetje vergezocht. Oostenrijk is vrij dunbevolkt maar kent veel transitverkeer door de Alpen. Daarnaast heeft Oostenrijk beduidend geïnvesteerd in het snelwegennet en wordt het snelwegennet geheel gefinancierd uit tolopbrengsten. Oostenrijkers hoeven bovendien niet verplicht een wegenvignet te kopen. Er zijn voldoende alternatieven, ook in de vorm van wegen met Sondermaut. Kortom, in Oostenrijk zit het aardig anders in elkaar.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 mei 2015, 16:28

^^
Dat ben ik wel met je eens, maar niemand zegt dat Duitsland dat niet ook zo als Oostenrijk had kunnen inrichten. Er waren al eens plannen geweest om een wegbeheerder ala ASFiNAG op te richten die dan de Duitse snelwegen zou gaan beheren. Men zou dat theoretisch dus gewoon kunnen doen en parallel de wegenbelasting verlagen.

En het verplicht moeten kopen van een tolvignet voor eigen inwoners: Dan zouden daar toch juist Duitsers over moeten klagen en geen buitenlanders, en hoewel genoeg mensen tegen de tolplannen in 't algemeen zijn, heb ik daarover nog maar weinig mensen horen klagen.

In Duitsland zijn straks voor buitenlanders overigens ook genoeg alternatieven. Bundesstraßen blijven voor buitenlanders de facto ook tolvrij. Niemand hoeft de snelweg te nemen, dus kan je alsnog overal komen.

Bovendien betekend het ook niet dat als iets 18 jaar geleden is ingevoerd nooit meer beproeft mag worden. Zeker in het idee van een vrij en open Europa zijn tolvignetten etc. allemaal ongein die je niet moet willen hebben. En al helemaal niet als direct of indirect bepaalde burgers worden benadeeld of bevoordeeld. welke natie dat ook is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 mei 2015, 17:04

^^ Toch is er nooit actie ondernomen tegen de andere vignetlanden, buiten Oostenrijk ook Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije. In Bulgarije geldt het vignet voor praktisch alle wegen, in Roemenië voor de A- en DN-wegen, dus is het ook vrijwel ondoenlijk om het land te doorkruisen zonder vignet.

En met Zwitserland werkt de EU op veel vlakken samen, maar daar heeft men ook nog steeds een vignet. Ook daar betalen buitenlanders verhoudingsgewijs veel omdat er alleen jaarvignetten verkrijgbaar zijn. Zelfs met een stuk of drie-vier tripjes per jaar naar/door Zwitserland zal ik het vignet normaal gesproken maximaal 10 dagen daadwerkelijk gebruiken, terwijl het 14 maanden geldig is. Maar het Zwitserse vignet is dan verhoudingsgewijs weer niet zo duur, en vaak is via Zwitserland rijden goedkoper dan de alternatieve opties.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » vr 08 mei 2015, 17:13

Vignetten zijn vaak gunstiger dan afstand-gerelateerde tolheffing, maar bij alle vignetsystemen zie je dat buitenlanders buitenproportioneel bijdragen aan de omzet. In Duitsland maken buitenlandse personenauto's 5% van de voertuigkilometers uit, maar ze worden geacht 20% van de bruto tolinkomsten te betalen.

Dus qua vignetten heb je er een beetje een love-hate relationship mee. Hate omdat je buitenproportioneel meebetaalt, maar love omdat het al snel (een stuk) goedkoper is dan afstandsgerelateerde tolheffing.

Een retour door Zwitserland kost bijna 40 euro aan tolvignet. Maar rij 600 kilometer op een Franse of Spaanse tolweg en je bent doorgaans meer kwijt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 mei 2015, 19:18

Coen Tunnel schreef:Toch is er nooit actie ondernomen tegen de andere vignetlanden, buiten Oostenrijk ook Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije. In Bulgarije geldt het vignet voor praktisch alle wegen, in Roemenië voor de A- en DN-wegen, dus is het ook vrijwel ondoenlijk om het land te doorkruisen zonder vignet.
Klopt, en dat zou dus alleen maar spreken voor het feit dat de EU ook Duitsland uiteindelijk niet gaat tegenhouden. Kritiek zal er denk ik nog wel komen, maar het plan zal wel niet effectief geblokkeerd worden. Een ieder land mag immers vrij over z'n wegenbelastingen beslissen en Duitsland maakt een duidelijk onderscheid tussen de tol (Infrastrukturabgabe) en de wegenbelasting (KFZ-Steuer). Dat de invoer van tol samengaat met de verlaging van de wegenbelasting is natuurlijk zeer provocatief, maar goed... Het kan.
Coen Tunnel schreef:En met Zwitserland werkt de EU op veel vlakken samen, maar daar heeft men ook nog steeds een vignet.
Mja, Zwitserland heeft weliswaar veel overeenkomsten met de EU, maar zijn geen lid. Vind ik toch wel een ander verhaal.
Chris schreef:In Duitsland maken buitenlandse personenauto's 5% van de voertuigkilometers uit, maar ze worden geacht 20% van de bruto tolinkomsten te betalen.
Dat is inderdaad oneerlijk. Ik vraag me echter wel eens af hoe ze aan die 5% precies komen. En hoe zit dat er in andere landen uit, zoals Oostenrijk, Tsjechië of Zwitserland?
Chris schreef:Maar rij 600 kilometer op een Franse of Spaanse tolweg en je bent doorgaans meer kwijt.
Of neem 1x een Frans-Italiaanse Alpentunnel en je bent in één klap net zoveel kwijt als voor een Zwitsers vignet. :facepalm:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 08 mei 2015, 19:27, 3 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » vr 08 mei 2015, 19:22

SnarfFlevoland schreef:Ik vraag me echter wel eens af hoe ze aan die 5% precies komen. En hoe zit dat er in andere landen uit, zoals Oostenrijk, Tsjechië of Zwitserland?
Ik heb het laatst opgezocht voor Zwitserland. Daar maken buitenlandse personenauto's 9,5% van de voertuigkilometers (personenauto) uit en zijn ze goed voor 36% van de vignetinkomsten. Dus ook bijna een factor 4 belasting voor buitenlanders ondanks dat de tariefstructuur in Zwitserland anders is.

Plaats reactie