Milieuzones in steden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » ma 04 mei 2015, 12:37

RSK schreef:Je zou er voor de aardigheid eens een :C6: moeten plaatsen met als onderbord 'voor bestuurders boven de 65 jaar' of 'indien bestuurder Marokkaans paspoort heeft'. Dan valt heel Nederland (en als je mazzel hebt zelfs de VN) er over, terwijl als je op leeftijd en afkomst* van de auto gaat selecteren, het kennelijk allemaal prima is.
Enigszins vergelijkbaar:
Afbeelding
RSK schreef:Met milieu heeft dit alles in ieder geval niets te maken, wat mooi naar voren kwam in een vergelijking die ik op Twitter zag:
Afbeelding
H1 moet H2 zijn. Maar dat maakt het verder niet heel anders, het blijft bizar.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 mei 2015, 13:43

RSK schreef:Het punt is dat hier sprake is van discriminatie en bij voetgangersgebieden niet. Daar is het simpel: als je een auto hebt, kom je er niet in. Hier hebben twee personen een auto en mag de een er wel in en de ander niet, op basis van een voertuigkarakteristiek (datum eerste toelating) die ze niet kunnen aanpassen en waar ze niet bewust voor gekozen hebben.
Ok, dan plaatsen we een bord met een lengtebeperking :C17:
Jouw combinatie is 10,50 m. Ik zou niet weten wat het technische bezwaar is als je door zou rijden. Dus ook dit is discriminatie volgens jou?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door keokiracer » ma 04 mei 2015, 13:45

Wouter N14 schreef:Enigszins vergelijkbaar:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Een 65-plusser mag daar dus ook gewoon met een vrachtwagen overheen...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » ma 04 mei 2015, 14:09

Seat Ibiza schreef:Ok, dan plaatsen we een bord met een lengtebeperking :C17:
Jouw combinatie is 10,50 m. Ik zou niet weten wat het technische bezwaar is als je door zou rijden. Dus ook dit is discriminatie volgens jou?
Nee, want het geldt voor iedereen die met een voertuig daar langs rijdt. Dat is dus geen willekeur. Een datum eerste toelating is dat in mijn optiek wel.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door keokiracer » ma 04 mei 2015, 14:12

^^ Hoe sta je dan tegenover het op de Maasvlakte verbieden van vrachtwagens <Euro norm 6 of voor 20xx?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » ma 04 mei 2015, 14:13

^^ Dat vind ik ook flauwekul.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » ma 04 mei 2015, 14:23

RSK schreef: Dat is dus geen willekeur. Een datum eerste toelating is dat in mijn optiek wel.
Tja, wat hadden ze er dan op moeten zetten. 'Verboden voor < Euro 3'? Dat weet helemaal niemand.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » ma 04 mei 2015, 14:25

^^ Ze hadden er helemaal niets op moeten zetten, aangezien het een symboolmaatregel is die onder aan de streep niets oplevert.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2015, 15:10

Chris schreef:
RSK schreef: Dat is dus geen willekeur. Een datum eerste toelating is dat in mijn optiek wel.
Tja, wat hadden ze er dan op moeten zetten. 'Verboden voor < Euro 3'? Dat weet helemaal niemand.
Niet dat ik het een geweldig systeem vind, maar dan is de Duitse uitwerking nog beter en duidelijker. Dan wordt een auto meer getoetst aan objectieve criteria betreffende milieu-eisen dan bij alleen het kijken naar de eerste datum van toelating.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » ma 04 mei 2015, 15:13

Bedoel je dat dan iedereen een sticker moet hebben om de dieselbarrelbrigade te weren uit één stad?

Hoe groot zou het aandeel dieselauto's van 2000 en ouder eigenlijk zijn? :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2015, 15:22

Chris schreef:Bedoel je dat dan iedereen een sticker moet hebben om de dieselbarrelbrigade te weren uit één stad?
Nee, maar het systeem is in ieder geval duidelijker en minder oneerlijk dan wat men nu in Utrecht hanteert.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 mei 2015, 16:41

RSK schreef:Nee, want het geldt voor iedereen die met een voertuig daar langs rijdt. Dat is dus geen willekeur.
Nee, het geldt voor iedereen die daar langs rijdt met een voertuig van 10 meter of langer (in dit voorbeeld). Is je voertuig 9.99 m. dan mag je doorrijden, als je voertuig 10.01 m. is niet. Volgens mij is dat ook een willekeurige arbitraire grens.

En zoals ik al een paar keer heb aangegeven: de wijze waarop het in Utrecht wat betreft de milieuzone wordt uitgevoerd maakt mij ook niet blij.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » ma 04 mei 2015, 16:59

keokiracer schreef:^^ Hoe sta je dan tegenover het op de Maasvlakte verbieden van vrachtwagens <Euro norm 6 of voor 20xx?
Dat is toch de grootste onzin die je kunt bedenken? Temidden van dieselslurpende schepen, dieselverbrandende machines, chemische industrie en andere vervuilende industrie gaan we moeilijk doen over schone vrachtwagens...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » ma 04 mei 2015, 17:04

RSK schreef:^^ Ze hadden er helemaal niets op moeten zetten, aangezien het een symboolmaatregel is die onder aan de streep niets oplevert.
Mee eens.
Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:
RSK schreef: Dat is dus geen willekeur. Een datum eerste toelating is dat in mijn optiek wel.
Tja, wat hadden ze er dan op moeten zetten. 'Verboden voor < Euro 3'? Dat weet helemaal niemand.
Niet dat ik het een geweldig systeem vind, maar dan is de Duitse uitwerking nog beter en duidelijker. Dan wordt een auto meer getoetst aan objectieve criteria betreffende milieu-eisen dan bij alleen het kijken naar de eerste datum van toelating.
Klopt. En daar is bewezen dat zelfs die minder oneerlijke manier nauwelijks iets oplevert.
Chris schreef:Bedoel je dat dan iedereen een sticker moet hebben om de dieselbarrelbrigade te weren uit één stad?

Hoe groot zou het aandeel dieselauto's van 2000 en ouder eigenlijk zijn? :dontknow:
Volgens mij kan dat nooit veel zijn. Diesel loont toch vaak pas als je veel rijdt, dan zijn die auto's nu echt wel een heel eind opgereden. Nog een jaar of twee en ze zijn weg. En als ze nog niet helemaal opgereden zijn dan rijden ze kennelijk niet veel en maakt het ook geen bal uit.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Attietattie » ma 04 mei 2015, 17:13

Als ik relatief weinig geld heb maar voor de hobby wel een bootje vaar, dan heb ik een diesel nodig om hem erachter te kunnen hangen. Dat wordt dan dus een belastingvrije Landrover met 5 ton op de teller.

En waarom ik wel een boot kan varen maar geen nieuwe auto kan kopen is irrelevant. Je wordt op deze manier gedwongen een nieuwe(re) auto te kopen en dat zint me niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Groningen » ma 04 mei 2015, 17:26

Chris schreef:
RSK schreef: Dat is dus geen willekeur. Een datum eerste toelating is dat in mijn optiek wel.
Tja, wat hadden ze er dan op moeten zetten. 'Verboden voor < Euro 3'? Dat weet helemaal niemand.
Het kan ook nog anders: mijne heeft milieuclassificatie 'R'. Waar valt dat onder?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door mhkamp » ma 04 mei 2015, 17:30

duikgek89 schreef:Dat is toch de grootste onzin die je kunt bedenken? Te midden van dieselslurpende schepen, dieselverbrandende machines, chemische industrie en andere vervuilende industrie gaan we moeilijk doen over schone vrachtwagens...
Alhoewel ik wel wat kan vinden in je betoog is een 'dieselslurpend' schip even wat overtrokken.

Ten eerste : Het is geen diesel maar stookolie. Eerder werdt gesuggereerd dat het idioot was om de motor een uur te laten draaien. Het is natuurlijk geen 1300-tje natuurlijk. Ik bedoel : Dat het gewoon tijd kost om die lobbige olie tot een bedrijfstemperatuur te brengen om de motor fatsoenlijk te laten werken.

Ten tweede : Ook de scheepsindustrie zal met milieumaatregelen moeten komen, net als de vliegtuigindustrie. Maar aangezien je deze 'producten' niet even vervangt (kosten-baten??) duurt het een poos voordat je resultaat ziet. En nee, Schiphol zal écht niet tegen wat maatschappijen zeggen dat hun oude barrels niet meer mogen landen. Iets met heel veel geld.... Hetzelfde geldt voor de scheepsindustrie. En jij weet ook wel dat de boten (net zoals de vrachtwagens) die hier omwille van het milieu hier niet meer de weg over gaan rustig naar een één of ander derde wereld land gaat om daar een tweede leven te beginnen.

En de transport slikt, want als jij het niet doet, dan doet een ander het wel....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Attietattie » ma 04 mei 2015, 17:38

^^ Gaat het niet om. Gaat erom dat het 'vergroenen' van het vrachtverkeer op die locatie simpelweg geen functie heeft.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » ma 04 mei 2015, 20:47

Attietattie schreef:Als ik relatief weinig geld heb maar voor de hobby wel een bootje vaar, dan heb ik een diesel nodig om hem erachter te kunnen hangen. Dat wordt dan dus een belastingvrije Landrover met 5 ton op de teller.

En waarom ik wel een boot kan varen maar geen nieuwe auto kan kopen is irrelevant. Je wordt op deze manier gedwongen een nieuwe(re) auto te kopen en dat zint me niet.
En hoe vaak rij je dan met dat ding? Paar keer het bootje het water in bij je om de hoek, paar keer in Zeeland. Oh en daarnaast nog een dag of 2 als je andere auto toevallig in de garage staat en een keer om een wat zwaardere aanhanger te trekken ofzo. Laat dat een keer 5000km per jaar zijn. Daarvan maar een klein deel in de stad... Toch totaal geen issue?
mhkamp schreef:
duikgek89 schreef:Dat is toch de grootste onzin die je kunt bedenken? Te midden van dieselslurpende schepen, dieselverbrandende machines, chemische industrie en andere vervuilende industrie gaan we moeilijk doen over schone vrachtwagens...
Alhoewel ik wel wat kan vinden in je betoog is een 'dieselslurpend' schip even wat overtrokken.

Ten eerste : Het is geen diesel maar stookolie. Eerder werdt gesuggereerd dat het idioot was om de motor een uur te laten draaien. Het is natuurlijk geen 1300-tje natuurlijk. Ik bedoel : Dat het gewoon tijd kost om die lobbige olie tot een bedrijfstemperatuur te brengen om de motor fatsoenlijk te laten werken.

Ten tweede : Ook de scheepsindustrie zal met milieumaatregelen moeten komen, net als de vliegtuigindustrie. Maar aangezien je deze 'producten' niet even vervangt (kosten-baten??) duurt het een poos voordat je resultaat ziet. En nee, Schiphol zal écht niet tegen wat maatschappijen zeggen dat hun oude barrels niet meer mogen landen. Iets met heel veel geld.... Hetzelfde geldt voor de scheepsindustrie. En jij weet ook wel dat de boten (net zoals de vrachtwagens) die hier omwille van het milieu hier niet meer de weg over gaan rustig naar een één of ander derde wereld land gaat om daar een tweede leven te beginnen.

En de transport slikt, want als jij het niet doet, dan doet een ander het wel....
Dat het tijd wordt om die olie warm te krijgen snap ik ook wel. Maar ik vraag me af of je daar de hele motor een uur voor moet laten warmdraaien. Ik denk dat er best andere mogelijkheden kunnen zijn om die olie (bijna) op bedrijfstemperatuur te brengen om vervolgens maar even warm te draaien om de warme olie zich te laten verspreiden. Maar dan nog, ik heb er best begrip voor want ik weet dat het nodig is (en begrijp helemaal waarom). Maar mijn punt is gewoon dat die EURO6 norm voor vrachtwagens symboolpolitiek is, want die winst valt daar compleet in het niet bij de totale omvang van de uitstoot.

Vervolgens, dat die oudere schepen/vliegtuigen/vrachtwagens naar andere landen komen helpt het milieu op onze aarde toch nauwelijks? Dan moeten we ze slopen in plaats van doorverkopen aan Afrika en dergelijke. Van de andere kant, als de euro4 vrachtwagen naar Verweggawel gaat en daar een olieslurpende versleten euro 2 wagen vervangt dan boek je wel weer winst op het milieu.

Voor luchtvaartmaatschappijen is (was?) de brandstof ongeveer 1/3 van de totale kosten. Dat is een hele goede drijfveer om aan verbruik te werken en dat doen ze ook. Hoe dat in de scheepvaart precies zit weet ik niet want daar heb ik me nooit zo in verdiept.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » ma 04 mei 2015, 20:49

duikgek89 schreef:Vervolgens, dat die oudere schepen/vliegtuigen/vrachtwagens naar andere landen komen helpt het milieu op onze aarde toch nauwelijks?
Globaal niet, maar wel het leefmilieu in Nederland. En daar zijn dit soort maatregelen voor bedoeld.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Attietattie » ma 04 mei 2015, 21:10

duikgek89 schreef:En hoe vaak rij je dan met dat ding?
Totaal irrelevant. Iemand die 1x per jaar rijdt is niets meer of minder waard dan ik die de auto gemiddeld 4-5x per dag instap.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » ma 04 mei 2015, 21:13

Chris schreef:
duikgek89 schreef:Vervolgens, dat die oudere schepen/vliegtuigen/vrachtwagens naar andere landen komen helpt het milieu op onze aarde toch nauwelijks?
Globaal niet, maar wel het leefmilieu in Nederland. En daar zijn dit soort maatregelen voor bedoeld.
En dan net op die plek... Jaja, dat is wel een heel klein druppeltje op de enorme gloeiende plaat. Volgens mij is die maatregel bedoelt om makkelijk te scoren bij het publiek...
Attietattie schreef:
duikgek89 schreef:En hoe vaak rij je dan met dat ding?
Totaal irrelevant. Iemand die 1x per jaar rijdt is niets meer of minder waard dan ik die de auto gemiddeld 4-5x per dag instap.
Ik bedoelde het net iets anders.
Hoe vaak iemand met zo'n auto rijdt maakt de persoon niet meer of minder waard.

Echter wat ik bedoel te zeggen is dat veel van die oude wagens niet veel kilometers maken. Het is niet alleen een klein deel van alle auto's maar dan zijn het vaak ook nog auto's die weinig rijden. Daarom is het nog veel minder zinnig.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Attietattie » ma 04 mei 2015, 21:17

Sorry, blijkbaar zitten we op één lijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2015, 21:23

duikgek89 schreef:Hoe dat in de scheepvaart precies zit weet ik niet want daar heb ik me nooit zo in verdiept.
Ook daar wil men uiteraard besparen en worden schonere technologieën ontwikkeld. Er zijn al schepen die op LNG en CNG varen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Rein » ma 04 mei 2015, 21:28

Ik meen dat die vrachtwagenrestricties op/rond de Tweede Maasvlakte voortkomt uit weer eens zo'n politiek compromis. De Tweede Maasvlakte mocht er alleen komen als de totale uitstoot met niet meer dan x% steeg (of zelfs zou dalen, precies weet ik het niet). En dan is zo'n vrachtwagenpestregeltje dus iets om daar invulling aan te geven. Politiek tevreden, feitelijk resultaat nihil.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » vr 08 mei 2015, 17:12

hln.be schreef: 15.000 Antwerpenaren mogen met huidige wagen volgend jaar stad niet meer in

Zo'n 15.000 Antwerpenaren zullen vanaf volgend jaar hun auto aan de kant moeten laten staan omdat hij te oud en dus te vervuilend is. Dat berekende de Dienst Inverkeersstelling. Volgens mobiliteitsclub VAB zou dat aantal tegen 2020 oplopen tot bijna 28.000. De Antwerpse schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud betwist die cijfers en stelt dat het in werkelijkheid maar om zo'n 9.000 wagens gaat.

Vanaf de zomer van 2016 voert de stad Antwerpen een lage-emissiezone in. Oude en vervuilende wagens mogen dan niet meer rondrijden op de Singel, het Eilandje en Linkeroever. Concreet gaat het om dieselwagens die ouder zijn dan 10 jaar zonder roetfilter en benzinewagens ouder dan 22 jaar. Volgens cijfers van de Dienst Inverkeersstelling zouden door de maatregel ongeveer 15.000 Antwerpenaars met hun huidige wagen de stad niet meer binnen mogen.

In 2020 zou 56 procent van de Antwerpse dieselrijders zijn huidige wagen niet langer mogen gebruiken in het stadscentrum, bij de benzinerijders gaat het om 8 procent.

VAB stelt dat er een reeks omkaderende maatregelen nodig zijn, wil men bij de inwoners van Antwerpen voldoende draagvlak vinden voor de invoering van de lage-emissiezone. Bovendien is het effect van een milieuzone op de luchtkwaliteit volgens de mobiliteitsclub beperkt en zijn er bijkomende maatregelen nodig om de gezondheid van de inwoners te beschermen.

De invoering van de milieuzone gebeurt in 2 fasen. Een eerste fase gaat reeds medio 2016 in, waarbij reeds 15.137 inwoners niet langer met hun huidige wagen hun woongebied zullen mogen binnenrijden.

De Antwerpse schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) nuanceert op Radio 1 die cijfers. Volgens haar zal het in heel wat gevallen mogelijk zijn om een roetfilter te plaatsen, waardoor er maar 9.000 in plaats van 15.000 autobestuurders getroffen zullen worden.


Volledig artikel: http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... r-in.dhtml
Weer zo'n symbolische maatregel die vooral veel sociale gevolgen zal hebben. Verassend dat dit van NV-A komt (hoewel de maatregel al enkele jaren geleden aangekondigd is).
Het wagenpark wordt automatisch minder vervuilend, mensen blijven niet voor eeuwig met dezelfde auto rijden. Die paar uitzonderingen zullen het verschil niet maken.
Trouwens, een diesel met roetfilter die weinig snelwegkilometers maakt is potentieel vervuilender dan één zonder.

Wat men wel eens moet aanpakken is het abnormaal hoge aandeel dieselauto's in België. Ik denk dat wij samen met Frankrijk de grootste dieselrijders zijn. Als benzine niet zo absurd duurder was dan diesel zouden er meer mensen voor een benzine of hybride auto kiezen.
Als men de transportsector wil blijven bevoordelen dan houden ze maar de lagere prijs enkel voor hen dan.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » vr 08 mei 2015, 18:01

jdb2 schreef:Als benzine niet zo absurd duurder was dan diesel zouden er meer mensen voor een benzine of hybride auto kiezen.
Grapje zeker? In Nederland is benzine zo'n 35 cent per liter duurder dan diesel, in België zit er maar 21 cent tussen. Toch rijden in Nederland zo'n 6.000.000 benzinewagens tegen 1.200.000 diesels.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » vr 08 mei 2015, 18:13

Normaal zou benzine zelfs goedkoper zijn (zoals in de UK) dus het echte verschil is groter. Een paar tiental cent per liter is niet weinig.
https://www.unitedconsumers.com/tanken/ ... rijzen.asp
Andere factoren (belastingen, verzekering, "cultuurverschil") zullen ook wel een rol spelen, dus een vergelijking met Nederland enkel gebaseerd op de literprijs zal niet direct opgaan.
Ik merk in mijn omgeving dat veel mensen een dieselauto kopen enkel gebaseerd op de lagere literprijs en verbruik, zelfs als ze maar 10000 - 15000 km per jaar maken. Hoewel een diesel pas voordeliger zou zijn vanaf 25000 km/jaar, is de literprijs toch het meest "voelbare".
Minder dieselauto's zou al helpen om die zwartgekleurde gebouwen in de Belgische steden te verminderen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Milieuzones in steden

Bericht door boe! » vr 08 mei 2015, 18:52

jdb2 schreef:is de literprijs toch het meest "voelbare".
Nou, de motorrijtuigenbelasting komt ieder kwartaal ook behoorlijk door hoor. :feestjenee:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » vr 08 mei 2015, 18:54

^^ Hier in Nederland wel, ik weet niet hoe dat in België zit (waar jdb2 woont).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie