Maximumsnelheid in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Chris » vr 24 apr 2015, 13:29

De route van RSK van Köln - Rüsselsheim - Neuenburg is toch voor ongeveer tweederde met 2x3 rijstroken uitgebouwd. Ik rij in Duitsland en Frankrijk zoveel mogelijk dezelfde snelheid: 130 km/h. Toch ligt mijn verbruik in Duitsland eigenlijk altijd wezenlijk hoger. Dat komt door het vele afremmen en versnellen door inhalende vrachtwagens en kluiten verkeer, plus de hoeveelheid werkzaamheden, waardoor je frequent terug naar 80 - 90 moet. In Frankrijk heb je daar minder last van. Aan de andere kant is Frankrijk soms wat saai rijden, terwijl je in Duitsland meer actief moet autorijden.

De Franse autoroutes lenen zich veel meer voor onbeperkte snelheid dan de Duitse Autobahnen. Ze zijn veel ruimer ontworpen, er zijn minder aansluitingen, er is minder verkeer, minder vrachtverkeer en veel minder wegwerkzaamheden.

Overdag is het in Duitsland op veel trajecten te druk om echt te profiteren van de onbegrensde snelheid. 's Avonds laat en 's nachts kan je in Duitsland wel hoge gemiddelde snelheden waarmaken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 apr 2015, 15:45

RSK schreef:Dus nog een keer kort: met deze vergelijking wil ik vooral aangeven dat de Franse Autoroute misschien nog wel beter geschikt is voor hoge snelheden dan de Autobahn, niet dat een van twee niet deugt.
Dat de Franse Autoroute nog beter geschikt is om onbeperkte snelheden toe te laten was denk ik sowieso al onder kenners bekend en dat bevestigd je voorbeeld zondermeer! :blauweduim: Punt van kritiek was om hier de A3 tegenover te stellen, hetgeen toch wel één van de meest onrustigste snelwegen van Duitsland is. Zeker voor een 2x3 snelweg scoort de A3 met doorstroming helaas slecht. Desalniettemin is het voor vele Nederlanders logischerwijze wel dé snelweg naar de Alpen en verder zuidelijk daarvan.
RSK schreef:Met mooi weer staan er anders genoeg mannen in het blauw langs de kant met motor en opschrijfboekje. Maar ik ben het ermee eens dat je in Frankrijk niet snel een boete zult krijgen als je een klein beetje oplet.
Hmm... interessant. Heb op diverse snelwegen als de A36, A41 en A43 (Maurienne) wel 150 km/u gereden, waarbij je overigens alsnog door Zwitsers wordt ingehaald. Steeds even geremd voor een vaste flitspaal (die overigens ook aangekondigd werden) en dan meteen weer verder. Reed eigenlijk best relaxed.
Chris schreef:De Franse autoroutes lenen zich veel meer voor onbeperkte snelheid dan de Duitse Autobahnen. Ze zijn veel ruimer ontworpen, er zijn minder aansluitingen, er is minder verkeer, minder vrachtverkeer en veel minder wegwerkzaamheden.
Mee eens, mits ze de markeringen zouden aanpassen. Zeker de vluchtstrookmarkering is met zo'n onderbroken streep aan de rechterkant van de weg niet prettig op hoge snelheden. Daar oogt de Duitse vette en ononderbroken markering beduidend rustiger.
Chris schreef:Overdag is het in Duitsland op veel trajecten te druk om echt te profiteren van de onbegrensde snelheid.
Als je er flink van wilt profiteren geef ik je zonder meer gelijk, maar wie zich met 160 km/u tevreden geeft kan ook overdag op genoeg snelwegen prima opschieten, zonder al te veel remacties. Beter dat als niets.
Chris schreef:plus de hoeveelheid werkzaamheden, waardoor je frequent terug naar 80 - 90 moet.
En ook wat wegwerkzaamheden betreft moet ik zeggen dat dit deels meevalt. Zeker in de winterperiode natuurlijk, maar het ligt echt aan je route. Zowel richting CH als naar het oosten tot aan PL en CZ heb ik nauwlijks te maken met wegwerkzaamheden. Ook als ik naar Köln onderweg ben en retour valt het mee. Zelfs naar Nederland heb ik er eigenlijk ook nauwlijks last van. Anders wordt het naar Oostenrijk, dan wordt het ook voor mij vaak wel vervelend.

Ik ben het zondermeer met iedereen eens dat er in Duitsland teveel wegwerkzaamheden zijn en er te langzaam wordt gewerkt, maar 'overal' wegwerkzaamheden is een verkeerd beeld. Toen ik naar Polen reed kwam ik heen en terug zelfs geen één beruchte "Baustelle" tegen en dat op bijna 600 km afstand. Persoonlijk heb ik vaak veel meer hinder van lokale wegwerkzaamheden (op het OWN), vaak gepaard met volledige afsluitingen en gigantische omleidingen. Zelfs op belangrijke Bundesstraßen. Die duren dan soms ook zomaar een jaar of 2x een half jaar. Vaak moet je dan je eigen plan trekken en niet klakkeloos omleidingen volgen, aangezien je die onnodig zomaar 20 km extra laten rijden, terwijl er veel kortere omleidingen te vinden zijn.

Naast Frankrijk vind ik overigens ook Polen best wel een kandidaat om onbeperkte snelheden toe te laten. Daar liggen de afritten net als in Frankrijk ook verder uit elkaar, zijn de snelwegen ruimer opgezet en zijn er ook weinig wegwerkzaamheden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Chris » vr 24 apr 2015, 16:08

SnarfFlevoland schreef:Ik ben het zondermeer met iedereen eens dat er in Duitsland teveel wegwerkzaamheden zijn en er te langzaam wordt gewerkt, maar 'overal' wegwerkzaamheden is een verkeerd beeld.
De afgelopen 6 jaar waren er telkens tussen 350 en 500 langer durende Baustellen op de Autobahn (exclusief Tagesbaustellen). Het record was in 2009. Dat is echt heel veel. Maar in de winter is het inderdaad een (stuk) minder omdat er niet geasfalteerd kan worden.

Aan de ene kant is het goed dat er aan de weg gewerkt wordt, en dat de wegen aangepakt worden. Aan de andere kant gaat het veel te langzaam. De Franse tolwegen liggen er over het algemeen zeer goed bij en daar wordt je niet overladen met wegwerkzaamheden.

In 2013 heb ik een paar duizend kilometer Autobahn gehad in zowel het noordoosten als westen van Duitsland. In het noordoosten zijn de Autobahnen nog relatief nieuw en daar kom je dan ook weinig werkzaamheden tegen. Het westen is echter wel overladen met wegwerkzaamheden, op 1.500 kilometer Autobahn in Rheinland-Pfalz, wat omliggende gebieden en van en naar Nederland kwam ik meer dan 30 Baustellen tegen.

Ik denk dat ze in Frankrijk vanwege de tolwegen meer geld hebben om wegwerkzaamheden in een korte (dure) arbeidsintensieve periode uit te voeren, vooral qua regulier onderhoud. In Duitsland zie je vaak genoeg baustellen waar maar een paar mensen of helemaal niemand aan het werk is. Ja, dan duurt het wel lang en accumuleert de hoeveelheid nogal. In de Duitse media lees je nog wel eens over de zogenaamde 'Geisterbaustellen'. Het scheelt ook dat er in Frankrijk weinig betonwegen zijn. Beton duurt altijd veel langer om te renoveren (helemaal de zogenaamde 'grunderneurung').

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 apr 2015, 16:26

Chris schreef:In 2013 heb ik een paar duizend kilometer Autobahn gehad in zowel het noordoosten als westen van Duitsland. In het noordoosten zijn de Autobahnen nog relatief nieuw en daar kom je dan ook weinig werkzaamheden tegen. Het westen is echter wel overladen met wegwerkzaamheden, op 1.500 kilometer Autobahn in Rheinland-Pfalz, wat omliggende gebieden en van en naar Nederland kwam ik meer dan 30 Baustellen tegen.
Nogmaals: Het ligt er echt aan waar je aan het rijden bent. Nu kom ik zelden in Rheinland-Pfalz en ken de situatie daar niet zo goed, maar niet overal in het westen zijn de snelwegen overbezaaid met wegwerkzaamheden. Bij mij in Westfalen valt het m.u.v. de A45 overal reuze mee.
Chris schreef:Ik denk dat ze in Frankrijk vanwege de tolwegen meer geld hebben om wegwerkzaamheden in een korte (dure) arbeidsintensieve periode uit te voeren, vooral qua regulier onderhoud.
Dat zal er zondermeer mee te maken hebben. En om eerlijk te zijn mag dat ook wel voor de woekerprijzen die de Franse tolmaatschappijen verlangen. Even van Genève naar Chambéry bijvoorbeeld: €10! Dat vind ik echt veel te duur, laat staan dat je voor een Alpentunnel even bijna €40 kwijt bent. En buiten de Alpen: Toul - Lyon voor €30... :pukey: Nee, dan toch maar liever een paar wegwerkzaamheden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » vr 24 apr 2015, 18:21

En als je 5kph te snel rijdt bij een Baustelle riskeer je toch meer geld kwijt te spelen dan die 30 euro van Toul naar Lyon. Persoonlijk heb ik liever dat er wat doorgewerkt wordt dan dat ik maanden aan een stuk riskeer geflitst te worden terwijl er niets gedaan wordt.

Kwestie van perspectief waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door duikgek89 » vr 24 apr 2015, 21:34

RSK schreef:^^ Vertrek uit Köln was rond 12:00 op Goede Vrijdag 3 april, vertrek uit Chambéry ook rond die tijd op dinsdag 15 april. Het is mij andere keren in Duitsland ook wel gelukt om stukken enigszins constant op hoge snelheden te rijden, maar dit leek me wel een mooie vergelijking omdat afstand en tijd aardig overeen komen.

In Frankrijk heb ik persoonlijk het gevoel dat op de tol de weekenden doorgaans drukker zijn dan doordeweeks. Alleen is er doordeweeks meer vrachtverkeer.
Als je op Goede Vrijdag om 12.00 bij Köln vertrekt kun je drukte verwachten.
Ik dacht dat je op een zondag iets over die terugrit schreef maar dan heb ik me vergist, sorry.

RSK schreef:Met mooi weer staan er anders genoeg mannen in het blauw langs de kant met motor en opschrijfboekje. Maar ik ben het ermee eens dat je in Frankrijk niet snel een boete zult krijgen als je een klein beetje oplet. De voornaamste reden dat je in Frankrijk beter door kunt rijden is dat de intensiteiten over de gehele linie lager liggen, in ieder geval op de meeste tolwegen.

Het enige wat ik geprobeerd heb in kaart te brengen, is het verschil in doorstroming over langere afstanden. Ik zeg zeker niet dat het onplezierig rijden is in Duitsland, maar hoewel ik eerder sceptisch was over de stelling van mijn ouders dat het daar 'onrustiger' rijdt, kan ik dat nu wel beredeneren op basis van deze grafieken. Dat wil niet zeggen dat ik vier uur louter je stuur bewegen leuker vind dan moeten anticiperen maar dan wel soms door kunnen naar de 180. Integendeel, zolang dat nog tolvrij kan, heeft het zelfs mijn voorkeur.

Dus nog een keer kort: met deze vergelijking wil ik vooral aangeven dat de Franse Autoroute misschien nog wel beter geschikt is voor hoge snelheden dan de Autobahn, niet dat een van twee niet deugt. Alles heeft voors en tegens.
Misschien vertekent de snelheid ook in het beeld? Om eerlijk te vergelijken zou je eigenlijk eens met 180 door Frankrijk moeten rijden (mocht dat bij wijze van test eens ongestraft kunnen) en ook eens met 135 op de cc in Duitsland. Als je in Duitsland harder gaat rijden moet je ook relatief wat vaker remmen, dus om de vergelijking eerlijk te maken moet je beide dingen testen. En eigelijk ook op meer verschillende tijden de test uitvoeren. Maar goed, het is best een leuke illustratie die je nu gemaakt hebt en het geeft een idee. Je hebt niet de intentie om er een wetenschappelijk onderzoek van te maken en dat is ook prima.

Ik weet niet of de snelwegen in Frankrijk limietvrij zouden moeten zijn. Die paar Franse snelwegen die ik gezien heb vond ik niet fijn en van de Franse bestuurders ben ik ook niet onder de indruk. Daarnaast vind ik de Fransen in Duitsland ook niet altijd even handig rijden.
Maar hoe representatief is mijn mening? Ik bedoel, ik rij nauwelijks in Frankrijk (en er het liefst omheen)...
SnarfFlevoland schreef:
RSK schreef:Dus nog een keer kort: met deze vergelijking wil ik vooral aangeven dat de Franse Autoroute misschien nog wel beter geschikt is voor hoge snelheden dan de Autobahn, niet dat een van twee niet deugt.
Dat de Franse Autoroute nog beter geschikt is om onbeperkte snelheden toe te laten was denk ik sowieso al onder kenners bekend en dat bevestigd je voorbeeld zondermeer! :blauweduim: Punt van kritiek was om hier de A3 tegenover te stellen, hetgeen toch wel één van de meest onrustigste snelwegen van Duitsland is. Zeker voor een 2x3 snelweg scoort de A3 met doorstroming helaas slecht. Desalniettemin is het voor vele Nederlanders logischerwijze wel dé snelweg naar de Alpen en verder zuidelijk daarvan.
Ben ik wel met je eens. Van de 2x3 stukken die ik ken vind ik alleen sommige stukken A2 iets onrustiger maar dat komt vaak door het hoge aandeel vrachtverkeer in combinatie met stoefkippen uit Berlijn en Schicky Mickys uit Düsseldorf/Köln die proberen zo snel mogelijk aan de andere kant van het land te zijn.
Frans schreef:
Chris schreef:Overdag is het in Duitsland op veel trajecten te druk om echt te profiteren van de onbegrensde snelheid.
Als je er flink van wilt profiteren geef ik je zonder meer gelijk, maar wie zich met 160 km/u tevreden geeft kan ook overdag op genoeg snelwegen prima opschieten, zonder al te veel remacties. Beter dat als niets.
Maar dat moet je dan ook eerlijk vergelijken. Hoe zou het zijn als in Frankrijk meer variatie in de snelheden zou zitten? Maar ook, wat is het verschil in Duitsland tussen proberen om constant 130 a 140 te rijden, constant 160 te rijden of om het onderste uit de kan te willen halen. Zelf heb ik het idee dat zo rond de 150 a 160 het constanste rijden is. Ga je harder moet je relatief vaak van het gas af voor langzamere inhalers en als je langzamer gaat moet je ofwel steeds remmen voor langzamer verkeer terwijl je wacht op een gat om in te halen, ofwel versnellen om in te kunnen halen zonder achteropkomend verkeer te hinderen.
Zelf merk ik tussen 130-140km/h en 160km/h constant in Duitsland maar nauwelijks verschil in verbruik. Ik merk overigens wel verschil tussen gehaast achter het stuur zitten of relaxed rijden.
Chris schreef:plus de hoeveelheid werkzaamheden, waardoor je frequent terug naar 80 - 90 moet.
En ook wat wegwerkzaamheden betreft moet ik zeggen dat dit deels meevalt. Zeker in de winterperiode natuurlijk, maar het ligt echt aan je route. Zowel richting CH als naar het oosten tot aan PL en CZ heb ik nauwlijks te maken met wegwerkzaamheden. Ook als ik naar Köln onderweg ben en retour valt het mee. Zelfs naar Nederland heb ik er eigenlijk ook nauwlijks last van. Anders wordt het naar Oostenrijk, dan wordt het ook voor mij vaak wel vervelend.

Ik ben het zondermeer met iedereen eens dat er in Duitsland teveel wegwerkzaamheden zijn en er te langzaam wordt gewerkt, maar 'overal' wegwerkzaamheden is een verkeerd beeld. Toen ik naar Polen reed kwam ik heen en terug zelfs geen één beruchte "Baustelle" tegen en dat op bijna 600 km afstand. Persoonlijk heb ik vaak veel meer hinder van lokale wegwerkzaamheden (op het OWN), vaak gepaard met volledige afsluitingen en gigantische omleidingen. Zelfs op belangrijke Bundesstraßen. Die duren dan soms ook zomaar een jaar of 2x een half jaar. Vaak moet je dan je eigen plan trekken en niet klakkeloos omleidingen volgen, aangezien je die onnodig zomaar 20 km extra laten rijden, terwijl er veel kortere omleidingen te vinden zijn.
Sluit ik me bij aan. Vaak is het geklaag een beetje overdreven en er zijn inderdaad genoeg stukken waar het wel meevalt.
Naast Frankrijk vind ik overigens ook Polen best wel een kandidaat om onbeperkte snelheden toe te laten. Daar liggen de afritten net als in Frankrijk ook verder uit elkaar, zijn de snelwegen ruimer opgezet en zijn er ook weinig wegwerkzaamheden.
Ben ik het grotendeels mee eens, maar ik denk dat we daar een paar jaar mee moeten wachten. Zeker de A2 kan hele stukken onbeperkt zijn. Daar rij je vaak 160-170 op de cc (anders als er eens politie zou staan zou het wel erg duur worden, bij de tolstations wel oppassen daar heb ik al eens een laser gezien, maar die zijn niet zo flauw want ik hoefde niet aan de kant) en je hoeft dan vrijwel niet van de CC af voor ander verkeer. Bij Poznan is het wel wat drukker en het laatste stukje voor de grens kun je ook goed merken dat je daar net even een stukje moet rijden om dan de tolvrije route te kunnen pakken.
De reden dat ik denk dat het goed is om nog even te wachten is omdat het goed te zien is dat er ook Polen zijn die nog niet helemaal aan het idee snelweg gewend zijn (of althans niet aan snelweg zoals wij dat kennen). Burgers uit buurlanden van Polen, en mensen die door Polen rijden vanuit het Oosten hebben dat probleem nog meer, als je bij die mensen in de auto zit dan redden ze zich over het algemeen best prima op snelwegen, maar je ziet dat ze het concept niet helemaal door hebben. Rijden zich wat onhandig klem, treuzelen op de verkeerde rijstrook, remmen net iets te hard voor een snelheidsbeperking...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 24 apr 2015, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Wouter N14 » vr 24 apr 2015, 21:43

De aansluitingsdichtheid is in Frankrijk ook lager dan in Duitsland dus dat kan ook bijdragen aan een betere doorstroming.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 apr 2015, 23:45

Km357 schreef:En als je 5kph te snel rijdt bij een Baustelle riskeer je toch meer geld kwijt te spelen dan die 30 euro van Toul naar Lyon.
Voor €30 kan je in Duitsland Bubeko 20 km/u te hard rijden. 5 km/u kost Bubeko €10, als je dan überhaupt al geflitst wordt. Zo zenuwachtig snel flitsen die apparaten in Duitsland niet. Bovendien valt de pakkans bij wegwerkzaamheden vaak toch wel mee.

Desalniettemin heb je je in principe overal aan de snelheid te houden en zijn het geen verplichte extra kosten, zoals tol, waar iedereen voor moet betalen.
duikgek89 schreef:Hoe zou het zijn als in Frankrijk meer variatie in de snelheden zou zitten? Maar ook, wat is het verschil in Duitsland tussen proberen om constant 130 a 140 te rijden, constant 160 te rijden of om het onderste uit de kan te willen halen. Zelf heb ik het idee dat zo rond de 150 a 160 het constanste rijden is. Ga je harder moet je relatief vaak van het gas af voor langzamere inhalers en als je langzamer gaat moet je ofwel steeds remmen voor langzamer verkeer terwijl je wacht op een gat om in te halen, ofwel versnellen om in te kunnen halen zonder achteropkomend verkeer te hinderen.
Mee eens, in een goede vergelijking zou je dat allemaal mee moeten nemen.
duikgek89 schreef:bij de tolstations wel oppassen daar heb ik al eens een laser gezien, maar die zijn niet zo flauw want ik hoefde niet aan de kant)
De tolstations op de A4 tussen Katowice en Kraków hebben beiden zelfs een vaste flitspaal in beide rijrichtingen.
duikgek89 schreef:Burgers uit buurlanden van Polen, en mensen die door Polen rijden vanuit het Oosten hebben dat probleem nog meer, als je bij die mensen in de auto zit dan redden ze zich over het algemeen best prima op snelwegen, maar je ziet dat ze het concept niet helemaal door hebben. Rijden zich wat onhandig klem, treuzelen op de verkeerde rijstrook, remmen net iets te hard voor een snelheidsbeperking...
Herkenbaar, ook al vond ik dat opzich wel meevallen. In ieder geval kan je in Polen al legaal 140 km/u op de snelwegen rijden. :)
Wouter N14 schreef:De aansluitingsdichtheid is in Frankrijk ook lager dan in Duitsland dus dat kan ook bijdragen aan een betere doorstroming.
Hebben we hier dan ook al tussen neus en lippen door behandeld. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door duikgek89 » za 25 apr 2015, 0:05

SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef:Burgers uit buurlanden van Polen, en mensen die door Polen rijden vanuit het Oosten hebben dat probleem nog meer, als je bij die mensen in de auto zit dan redden ze zich over het algemeen best prima op snelwegen, maar je ziet dat ze het concept niet helemaal door hebben. Rijden zich wat onhandig klem, treuzelen op de verkeerde rijstrook, remmen net iets te hard voor een snelheidsbeperking...
Herkenbaar, ook al vond ik dat opzich wel meevallen. In ieder geval kan je in Polen al legaal 140 km/u op de snelwegen rijden. :)
Ik heb wel een paar voorbeelden. Maar met name de Polen lijken er snel aan te wennen. Misschien nog even wennen en dan toch onbeperkt? Qua verkeersdrukte, afritdichtheid en afstanden leent het land zich er prima voor.

Overigens rond ik met name op de A2 de snelheid meestal wat naar boven af. Je ziet er nooit politie (die controleerd veel meer op het OWN, daar waar veel ongevallen gebeur(d)en door hoge snelheid en achterlijk rijgedrag. De snelweg is ook vrij recht en rustig, die snelheid kan daar prima.

Op de A4 heb ik maar een paar keer een klein stukje gereden, kan ik minder over zeggen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door RSK » ma 11 mei 2015, 17:21

France Info schreef:Sécurité routière : 81 km de route limités à 80 km/h dès cet été
par Rédaction de France Info lundi 11 mai 2015 12:46, mis à jour le lundi 11 mai 2015 à 13h00

Le ministre de l'Intérieur Bernard Cazeneuve a annoncé ce lundi devant le Conseil national de la sécurité routière les trois tronçons où sera expérimentée la limitation de vitesse à 80 km/h. Le CNSR a par ailleurs proposé une vingtaine de pistes pour faire baisser le nombre de morts sur les routes, reparti à la hausse en 2014.

L'expérimentation débute dès cet été et doit durer deux ans. Sur trois portions de routes secondaires bidirectionnelles identifiés comme "très accidentogènes", soit 81 km de route au total couvrant quatre départements, la limitation de vitesse va passer de 90km/h à 80 km/h.

Quatre départements concernés
  • Un permier tronçon concerné de 49 km sur la RN 151, dont 17 km dans la Nièvre et 32 km dans l'Yonne
  • Une deuxième tronçon de 14 kilomètres sur la RN57 en Haute-Saône entre Rioz et Echenoz-le-Sec
  • Un troisième tronçon de 18km sur la RN 7 dans la Drôme
La limitation à 80 km/h sur toutes les routes secondaires de France pourrait sauver 400 vies par an selon les partisans de la mesure. Selon un dernier sondage, 80 % des Français y seraient opposés.

La fin d'un "passe-droit" pour les conducteurs de véhicules d'entreprise?
Parmi les autres pistes visant à faire baisser le nombre de morts sur les routes - 3.388 victimes en 2014, en hausse de 3,7% par rapport à 2013 - le ministre de l'Intérieur a notamment appelé ce lundi l'ensemble des citoyens à la responsabilité, en réference à ce "privilège" des conducteurs falashés au volant d'une voiture de société et qui bien souvent paient l'amende mais évitent la perte de point(s) sur leur permis de conduire.

Le CNSR a adopté lundi une recommandation demandant à "remédier aux failles" qui permettent cette pratique. Il préconise notamment "l'obligation, assortie d'une sanction dissuasive, pour les personnes morales d'assurer la traçabilité temporelle des conducteurs sur leur parc de véhicules". Bernard Cazeneuve ne l'a pas dit aussi clairement, mais il semble lui aussi favorable à la fin de cette pratique.

Le renforcement des radars "double-face"
La sécurité routière mise aussi sur la multiplication des radars qui flashent de face et de dos afin "d'améliorer le taux de lisibilité des plaques et l'identification des conducteurs". Aujourd'hui, la plupart des radars flashent uniquement l'arrière du véhicule, ce qui ne permet pas de prouver qui était au volant au moment de l'infraction.
Een vertaling:
Minister van binnenlandse zaken Cazeneuve heeft vandaag aangekondigd op welke drie trajecten zal worden geëxperimenteerd met een maximumsnelheid van 80km/h. Verder heeft de CNSR (vergelijkbaar met SWOV) een twintigtal maatregelen voorgesteld om het aantal doden in het verkeer omlaag te krijgen, na een stijging in 2014.

Het experiment begint deze zomer en moet twee jaar duren. Op drie 1x2 wegvakken waar veel ongevallen gebeuren, te weten een deel van 81km in vier departementen, wordt de snelheid van 90 naar 80km/h gebracht.

De betroffen wegvakken:
- 49km op de N151
- 14km op de N57 tussen Rioz en Echenoz-le-Sec
- 18km op de N7 in de Drôme

De limiet van 80km/h zou 400 verkeersdoden per jaar moeten schelen volgens de voorstanders van de maatregel. Volgens een recente peiling is 80% van de Fransen echter mordicus tegen.

Einde van 'vrijbrief' voor bestuurders van bedrijfswagens?
Bij de andere mogelijkheden om het aantal verkeersdoden te reduceren (3.388 in 2014, 3.7% meer dan in 2013) roept de minister alle burgers op tot verantwoordelijkheid, mede gelet op het feit dat bestuurders die met een bedrijfswagen worden geflitst vaak wel de boete betalen, maar geen punten op hun rijbewijs kwijtraken.

De CNSR heeft maandag een aanbeveling gedaan, waarin ze vragen om 'de fout te herstellen' waardoor deze praktijk mogelijk is. Ze spreken met name van 'de verplichting (vergezeld van een zware sanctie) voor rechtspersonen om er voor te zorgen dat ze een bestuurder van hun wagenpark ten alle tijden kunnen herleiden'. De minister heeft het niet expliciet gezegd, maar hij lijkt hier ook voorstander te zijn.

Uitbreiden van 'tweezijdige' flitsers
Voor de veiligheid wordt ook gekeken naar een verveelvuldiging van flitsers die zowel van achter als van voren flitsen, om 'de leesbaarheidsgraad van kentekens en het identificeren van de bestuurder te verbeteren'. Op dit moment flitst het merendeel van de radars enkel de achterzijde van het voertuig, zodat niet bewezen kan worden wie er achter het stuur zat ten tijde van de overtreding.
Ik waag ten zeerste te betwijfelen of deze maatregelen gaan helpen. Er wordt echt blind ingezet op het verlagen van de limieten, het plaatsen van flitsers en het verhogen van de pakkans. Men zou dat geld en die moeite beter kunnen steken in het verbeteren van de wegen.

Een concreet voorbeeld is de verlaging op de N57 bij Rioz. Het tracé wat nu naar 80km/h wordt gebracht is voor Franse begrippen vrij druk en staat al een aardige tijd op de nominatie om uitgebouwd te worden tot een 2x2 voie expresse. Echter waar Wikipedia het nog heeft over openstelling in 2016, zie ik hem op routes.wikia.com inmiddels als 'en projet' staan. Steek het geld dan liever in een vlotte afhandeling van de procedures, dan heb je ook een veilige weg zonder de automobilist te pesten.

De cynische reacties op het stuk zijn overigens geweldig. Zo stelt iemand dat de mortaliteit met 98% afneemt als de snelheidslimiet van 90 naar 20 gaat. Maar de absolute topper vind ik iemand die reageert op de reactie 'uiteindelijk staan alle gemotoriseerde voertuigen stil en hebben we geen verkeersdoden meer': "Niet waar! Mijn overgrootvader is overleden toen hij onder zijn paard kwam!". :rofl2:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Groningen » ma 11 mei 2015, 18:07

RSK schreef: Ik waag ten zeerste te betwijfelen of deze maatregelen gaan helpen. Er wordt echt blind ingezet op het verlagen van de limieten, het plaatsen van flitsers en het verhogen van de pakkans. Men zou dat geld en die moeite beter kunnen steken in het verbeteren van de wegen.
Zo zie je maar dat wij het goede voorbeeld geven, wat in het buitenland uiteraard navolging verdient. Het is toch algemeen bekend dat de overgrote meerderheid van de ongelukken komt door (te) hoge snelheid. Dat terugbrengen geeft automatisch minder verkeersletsel. Goed plan dus :top:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » ma 11 mei 2015, 18:16

Terug drogmaatregelen en dan nog enkel op de RN's.

Gaat wat extra geld in het laatje brengen voor de staat, da's zeker, gaat voor de rest bitter weinig extra veiligheid brengen. En de staat verdient zelfs dubbel aangezien emissies aan 80kph voor een auto vaak hoger zijn dan aan 90kph. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Chris » ma 11 mei 2015, 18:31

Hmm, ik heb gepland in juni over de N151 te rijden (tussen Auxerre en de A77). Het deel van de A77 tot Bourges is bijna kaarsrecht.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door waldo79 » ma 11 mei 2015, 19:24

Ik weet niet wanneer de proef ingaat?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » ma 11 mei 2015, 19:30

Chris schreef:Hmm, ik heb gepland in juni over de N151 te rijden (tussen Auxerre en de A77). Het deel van de A77 tot Bourges is bijna kaarsrecht.
Da's waar, maar relatief smal voor een RN en wat op en neer, er is op zich geen echte reden voor verkeersonveiligheid behalve het groter aandeel vrachtwagens op die weg, maar zelfs dat valt best wel mee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Chris » ma 11 mei 2015, 19:40

waldo79 schreef:Ik weet niet wanneer de proef ingaat?
Ik zal er niet voor om gaan rijden. Mijn doel is om in één dag tolvrij tot Vichy te komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Vinny » ma 11 mei 2015, 20:18

De cynische reacties op het stuk zijn overigens geweldig. Zo stelt iemand dat de mortaliteit met 98% afneemt als de snelheidslimiet van 90 naar 20 gaat. Maar de absolute topper vind ik iemand die reageert op de reactie 'uiteindelijk staan alle gemotoriseerde voertuigen stil en hebben we geen verkeersdoden meer': "Niet waar! Mijn overgrootvader is overleden toen hij onder zijn paard kwam!". :rofl2:
Ik moet zeggen dat ik het maar matige herhalingen vind van grijsgedraaide langspeelplaten van stokpaardjes van sommige pro- en anti autombobiliteitsgroeperingen. Sinds ik ongeveer 20 jaar geleden me actief met verkeer en vervoer bezig hou komen dit soort stompzinnige overdrijvingen bij regelmaat in de krantenkolommen, de ANWB kampioen of op Twitter voorbij... ;)

Dat gezegd hebbend ontgaat me de meerwaarde van de 80 km/h limiet in Frankrijk mij in het geheel. Ik heb het idee dat het vooral tracés betreft die de Centrale Overheid nog als beheerder in portefuille heeft, daar waar zo'n beetje de rest van het voormalige RN-netwerk in handen is gegeven van de departementen. Ja, dan zullen de drie betrokken wegen wel hoog in het ongevallenlijstje voorkomen - de intensiteiten zijn daar hoog, er is geen alternatief in de vorm van een expres- of autosnelweg en de kruispunten zullen wel grotendeels ongeregeld zijn. Ik noem dit dus symptoombestrijding.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Ds79m » ma 11 mei 2015, 22:48

80 km/h komt overigens al her en der voor als maximumsnelheid in Frankrijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk?

Bericht door Km357 » di 12 mei 2015, 8:02

Ds79m schreef:80 km/h komt overigens al her en der voor als maximumsnelheid in Frankrijk.
Ook waar, maar over het algemeen op plekken waar je het een beetje kan verwachten, deze keer is deze reden veel dubieuzer. Dat men liever geld opbrengt via een radar in plaats van een vangrail naast de bomen te zetten heeft immers niks met veiligheid te maken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door RSK » do 02 jul 2015, 18:46

Niet iedereen is even enthousiast over de proeven met 80km/h op de N151 in de Yonne; van de 67 borden die geplaatst zijn, zijn er gisternacht 55 vernield.
l'Yonne.fr schreef:RN151 : 55 panneaux 80km/h vandalisés dans l'Yonne, aucun dans la Nièvre
Cinquante-cinq panneaux, annonçant la limitation de vitesse à 80km/h sur la RN151, ont été vandalisés cette nuit, entre Auxerre et Courson-les-Carrières.
L'abaissement de la limitation de vitesse de 90 à 80km/h est entré en vigueur hier, 1er juillet, sur la RN151. Soixante-sept panneaux avaient été installés dans l'Yonne pour avertir les automobilistes.

La Direction Interdépartementale des routes Centre-Est a constaté que 55 panneaux ont été vandalisés et pliés en deux, cette nuit, entre Auxerre et Courson-les-Carrières. L'Etat a déposé plainte.

La portion allant de Courson-les-Carrières à Varzy a été épargnée et aucun panneau nivernais n'a été vandalisé.

59 kilomètres de la RN151 avaient été sélectionnés comme « tronçon test », le 11 mai dernier, par le ministre de l’Intérieur, Bernard Cazeneuve, dont 32 km, entre Auxerre et Coulanges-sur-Yonne. Une limitation qui se prolonge jusqu’à Varzy, dans la Nièvre.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 02 jul 2015, 20:21

^^ Corsicaanse praktijken, niet dat de Franse staat zich daar ook maar iets gaat van aantrekken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 06 mar 2016, 16:27

Bijna heel Grenoble is sinds 1 januari een 30-zone.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » zo 06 mar 2016, 16:31

En is de lucht al 30% schoner?
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door RSK » zo 06 mar 2016, 16:49

Vind het niet eens zo'n rare zet. Zo hard kun je in de stad toch al niet rijden, en zo komt er tenminste een duidelijke focus op wat de hoofdroutes zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 06 mar 2016, 17:00

^^ Succes met alle scooters, elektrische fietsen enz te bestraffen die meer dan 30 rijden in de stad dan.

Vreemd dat men die nooit flitst, nochtans geldt de limiet net zo goed voor hen ook. Zone 30 is ok in een voetgangersgebied dat enkel maar van 6 tot 11 in de morgen kan beleverd worden bvb. Maar als algemene limiet in een stad is het gewoon weg idioot.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door nederland24 » zo 06 mar 2016, 21:16

Je kan ook gewoon zorgen dat er minder verkeer de stad binnenkomt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door Willem » ma 07 mar 2016, 22:04

RSK schreef:Vind het niet eens zo'n rare zet. Zo hard kun je in de stad toch al niet rijden, en zo komt er tenminste een duidelijke focus op wat de hoofdroutes zijn.
Het bord suggereert dat je op die hoofdroutes ook maar 30 mag rijden en dan is het wel een rare zet.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door RSK » ma 07 mar 2016, 23:27

^^ Daar ben ik het wel mee eens. Maar als ik het kaartje in Chris' bericht bekijk, heeft men een duidelijke structuur uitgezet van hoofdwegen met een limiet van 50 of hoger. En daar mijn ervaring in de meeste Franse steden (Grenoble ben ik wat minder bekend) is dat je in de meeste straten toch amper de 30 haalt, lijkt het me vooral een symbolische maatregel. En als iemand daar politiek erg gelukkig van wordt, dan heb ik dat toch liever dan het nodeloos doorvoeren van 110 op hele stukken autoroute (zoals men in de Lorraine heeft gedaan).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 08 mar 2016, 7:59

nederland24 schreef:Je kan ook gewoon zorgen dat er minder verkeer de stad binnenkomt.
Iets wat de winkels en andere diensten uiteraard zonder morren fantastisch vinden. Minder klanten! Laat maar komen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Vermindering van Vmax in Frankrijk

Bericht door nederland24 » di 08 mar 2016, 19:38

Autoluwe straten zijn voor de middenstand en het winkelend publiek veel fijner dan straten met veel verkeer. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat voetgangers en fietsers veel meer geld uitgeven dan automobilisten. De auto's kunnen ook prima aan de rand van de stad geparkeerd worden.

Plaats reactie