[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 mei 2015, 19:29

Chris schreef:Ik heb het laatst opgezocht voor Zwitserland. Daar maken buitenlandse personenauto's 9,5% van de voertuigkilometers (personenauto) uit en zijn ze goed voor 36% van de vignetinkomsten.
Interessant. Valt me voor Zwitserland dan eigenlijk nog wel mee. Blijft de vraag hoe ze precies aan die procenten komen. Is dat alleen snelweg gebasseerd of over werkelijk alle voertuigkilometers (incl. OWN) ? In dit verband zou het namelijk interessanter zijn om te weten hoeveel kilometers puur op de snelweg door buitenlandse personenauto's wordt gereden. Denk dat dit procentueel wel iets hoger moet uitvallen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » vr 08 mei 2015, 19:37

Ik weet niet precies hoe ze dat berekenen. Er zal wel een statistische methode voor zijn die periodiek wordt gekalibreerd op cijfers van buitenlandse toeristen en misschien waarnemingen.

In Frankrijk is soms wel de helft van het verkeer op de A31 Nederlands, zelfs buiten de piekdagen en piekmaanden is het aandeel Nederlanders daar vaak hoog.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 09 mei 2015, 18:19

SnarfFlevoland schreef:^^
Als de EU zich daadwerkelijk met resultaat weet door te dringen (wat ik hoop), moet dat ook gevolgen hebben voor landen als Oostenrijk & Co. Hoewel daar de wegenbelasting niet omlaag is gegaan bij de invoering van een tolvignet, kan je natuurlijk stellen dat de belasting niet verhoogd had moeten worden en eigen burgers dus indirect daar ook profiteren t.o.v. buitenlanders.

Maar ik betwijfel of de EU dit wel geheel gaat lukken. Chris gaf al eens aan dat Groot-Brittanië al eens eenzelfde truc als wat Duitsland wil doen bij vrachtwagentol heeft uitgehaald. En daar heeft de EU ook geen stokje voor gestoken. Het enige wat de EU heeft verhinderd waren de Belgische plannen zover ik weet.
België is klein, die kun je makkelijk pesten. Duitsland is groot en kan daarom doen wat het wil en anderen pesten. Overigens is België een veel prettiger land om je in te bevinden dan Duitsland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » za 09 mei 2015, 20:13

Ik ben benieuwd of er nog een regeling komt voor de A31. Nederland heeft toen miljoenen meebetaald om die weg te bouwen, anders zou het zeker 10 jaar langer hebben geduurd alvorens de weg af zou zijn. Duitsland heeft daar ook van geprofiteerd. En nu gaan de Duitsers daar doodleuk tolplicht instellen. Dan ben je als land niet echt een betrouwbare partner...

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door HylkeAnne » za 09 mei 2015, 20:15

^^ Dat is iets dat mij ook niet lekker zit. Sowieso die hele tolplannen. Ga ik voortaan weer in Nederland tanken en boodschappen doen. (Hier spreekt een liefhebber van Duitsland)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Palance » za 09 mei 2015, 21:26

De grenspomphouders zullen hier dus blij mee zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » za 09 mei 2015, 22:02

^^ Oh ja, want nu er tol op de snelwegen komt, gaat men niet op het OWN tanken... Daarnaast zullen juist de mensen in de grens toch al eerder een vignet hebben, omdat de grens dichterbij is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door mhkamp » za 09 mei 2015, 22:07

^^ Ik mag dan op 15km van de grens wonen, maar dan om direct een (jaar-)vignet aan te schaffen....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » zo 10 mei 2015, 0:02

^^ Dat is ook niet nodig als je op het OWN blijft en daar gaat tanken. Dat blijft voor buitenlanders de facto tolvrij.

En het wegblijven van dagjesmensen die de snelweg willen nemen... Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Ze zullen wellicht eerst op het OWN uitwijken en naar verloop van tijd zal de acceptatie van het tolvignet er wel insluipen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Groningen » zo 10 mei 2015, 11:04

^^ We moeten het natuurlijk wel van de positieve kant bekijken: zo helpen we mee aan het behoud en vernieuwing van de Duitse infrastructuur. Immers, al dat buitenlandse verkeer brengt de meeste schade toe aan de wegen en zo draagt ook het buitenlandse verkeer een steentje bij om sneller infrastructuur te kunnen aanleggen en vernieuwen. Dan hoeven de lasten voor de Duitse automobilist, die al schandalig hoog zijn, ook niet omhoog en kan men dat geld ergens anders aan besteden. Zo groeit daar de economie en daar profiteren wij ook van. :top:

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door petervdveen » zo 10 mei 2015, 21:40

Waarom is iedereen hier zo fel tegen die tol invoer?
De meeste landen binnen de EU hebben al tol en daarnaast zijn de prijzen ook prima te doen. Waar ligt het probleem volgens jullie precies?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door waldo79 » zo 10 mei 2015, 22:33

Het bevoordelen van binnenlandse bewoners, de omstandigheid dat de tol er om politieke redenen wordt ingevoerd (Beieren heeft "last" van tol in omliggende landen), het Duitse wegennet laat ernstig te wensen over. Daarnaast levert de tol een schijntje op en is zeker niet afdoende om de achterstand in onderhoud goed te maken.

Kortom: voor wanbeleid laat je de weggebruikers niet bloeden :down:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door mhkamp » zo 10 mei 2015, 22:39

De oneerlijkheid en vanwege een probleem dat alleen in Bayern (Beieren) speelt.

1. De tol gaat voor alle weggebruikers gelden. De Duitsers krijgen gecompenseerd via de Kraftfahrzeugsteuer (Wegenbelasting).
2. De prijzen zijn onredelijk. Voor mijn 1.4 benzine Seat Cordoba uit 2000 ga ik in het jaar ruim €80 betalen om het Duitse snelwegennet te mogen berijden.
3. Het is Bayern die tol wil. De rest van Duitsland zit er absoluut niet op te wachten.

De oneerlijkheid is het nog het meest. Daar de Franse, Tsjechische of Spaanse bevolking gewoon tol betaald, krijgt een inwoner van Duitsland korting. Volgens de EU mag dat niet en zal de Duitser ook gewoon tol moeten betalen. Het probleem kan opgelost worden door bijvoorbeeld de Duitse wegenbelasting af te schaffen.

Waldo is me voor...
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door waldo79 » zo 10 mei 2015, 22:40

Daar komt nog eens bij dat de tol, voor inwoners van Duitsland, voor het hele wegennet geldt. Daarnaast is het OWN niet zodanig uitgebouwd als in Frankrijk of Spanje :(

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 11 mei 2015, 0:26

petervdveen schreef:Waarom is iedereen hier zo fel tegen die tol invoer?
De meeste landen binnen de EU hebben al tol en daarnaast zijn de prijzen ook prima te doen. Waar ligt het probleem volgens jullie precies?
Het is een grote papieren tijger omdat ze (volgens goed duits racistisch gebruik?) buitenlanders willen kl*ten. En om dat te kunnen doen wringen ze zich in allerlei bochten en komen ze met een hoop trucjes e.d. die uiteindelijk onder de streep niks-nada-noppes opleveren.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » ma 11 mei 2015, 5:45

waldo79 schreef:Daar komt nog eens bij dat de tol, voor inwoners van Duitsland, voor het hele wegennet geldt. Daarnaast is het OWN niet zodanig uitgebouwd als in Frankrijk of Spanje :(
Het is dus geen tol maar wegenbelasting voor Duitsers, daar de kosten niet samenhangen met het gebruik van de weg (of de keuze uit het type wegen). Ik vraag mij af of er veel niet-Duitsers (lees: voor niet Duits kenteken auto's) het duurste jaarvignet zullen aanschaffen. Alleen als je er werkt lijkt dat een halve noodzaak.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Palance » ma 11 mei 2015, 18:51

duikgek89 schreef:Het is een grote papieren tijger omdat ze (volgens goed duits racistisch gebruik?) buitenlanders willen kl*ten.
Die opmerking over racisme, zeker in combinatie met iets als een tolplan, vind ik echt beneden elk peil. :down:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door kingpin1966 » ma 11 mei 2015, 18:53

^^
Misschien last van een niet verwerkt trauma?
Ik ben het er ook niet mee eens, doch zou ik mijn ongenoegen in wat genuanceerdere bewoordingen uiten.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 11 mei 2015, 23:45

Bij mij komen nu spontaan uitspraken van Dietmar Wischmeyer naar boven dwarrelen, maar die laat ik maar beter achterwege. :p
waldo79 schreef:Daar komt nog eens bij dat de tol, voor inwoners van Duitsland, voor het hele wegennet geldt.
Officieel zijn alleen de Autobahnen en Bundesstraßen voor automobilisten met Duits kenteken tolplichtig. Deze moet men echter verplicht betalen, zodat er de facto een tolplicht voor het hele wegennet geldt, maar het geld is dus alleen bestemd voor de A en B-wegen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » ma 11 mei 2015, 23:51

^^ Volgens mij kan dat nog een leuke casus worden bij de rechter, als iemand alleen maar L- en K-wegen benut en dus geen vignet wil.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » di 12 mei 2015, 5:17

RSK schreef:^^ Volgens mij kan dat nog een leuke casus worden bij de rechter, als iemand alleen maar L- en K-wegen benut en dus geen vignet wil.
Die zullen er best zijn. Ouderen die slechts naar de supermarkt en de kerk rijden in eigen dorp bijvoorbeeld, aannemende dat dat niet via een B-weg hoeft. Kans dat die winnen en wellicht een speciale sticker of kleur kenteken krijgen "ter controle".

Het zal wel lastig te bepalen zijn of je van een B-weg gebruik maakt, omdat veel B-wegen (net als Nederlandse N-wegen) wel doorgaand bewegwijzerd zijn, maar formeel in beheer zijn van de gemeente (zoals de B1 dwars door Aachen). Moet je dus op km-bordjes gaan letten. Feitelijk zal voor B-wegen ook wel alleen Bubeko gelden, maar ook dan zit de Lidl vaak 200 meter buiten de gemeentegrens, soms via een B-weg (of in geval van Aachen om Vaals te bereiken via 1 km Bubeko B1)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Kaaiman » di 12 mei 2015, 9:15

Ook voor veel Nederduitsers zal dat gelden. Veel dorpjes in Duitsland zijn immers met L/K-wegen met Nederland verbonden.

Als je in Duitsland woont voor de goedkopigheid, maar je familie in Nederland, je kinderen in Nederland naar school gaan en je zelf regelmatig de Nederlandse supermarkt bezoekt, en de Duitse supermarkt langs de B-weg alleen met de fiets aandoet...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Alfa » di 12 mei 2015, 9:48

Peter schreef:
RSK schreef:^^ Volgens mij kan dat nog een leuke casus worden bij de rechter, als iemand alleen maar L- en K-wegen benut en dus geen vignet wil.
Die zullen er best zijn. Ouderen die slechts naar de supermarkt en de kerk rijden in eigen dorp bijvoorbeeld, aannemende dat dat niet via een B-weg hoeft. Kans dat die winnen en wellicht een speciale sticker of kleur kenteken krijgen "ter controle".)
Of gewoon geen sticker. Als je niet op tolplichtige wegen rijdt is het maar normaal dat je daar geen extra moeite voor moet doen. Verder is het de taak van de wegbeheerder die tol voert om te controleren of die tol wel geïnd wordt.

Trouwens: wat als je een B-weg moet oversteken? Ben je dan technisch gezien in overtreding als je over het kruispunt rijdt?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Palance » di 12 mei 2015, 9:55

Alfa schreef:Verder is het de taak van de wegbeheerder die tol voert om te controleren of die tol wel geïnd wordt.
Het belangrijkste is dat er goed aangegeven wordt ćof er tol geheven wordt. Dat worden dus veel, heel erg veel bordjes die geplaatst moeten worden.
Alfa schreef:Trouwens: wat als je een B-weg moet oversteken? Ben je dan technisch gezien in overtreding als je over het kruispunt rijdt?
Gewoon even al die kruispunten ongelijkvloers maken, en het probleem is opgelost :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » di 12 mei 2015, 10:52

Het zal wel tot minstens 2017 duren voordat Duitse rechter hier zich over heeft uitgelaten.

Wie voor de goedkopigheid in Duitsland woont, maar werk heeft in Nederland, zal in de regel een Nederlands kenteken (moeten) hebben. Wie ook voor een Duitse firma werkt moet dacht ik als Nederlander ontheffing vragen om met een Duits kenteken in Nederland te rijden, maar dat is gebruikelijker. Maar de tol zal niemand doen besluiten een Nederlands kenteken aan te vragen.

De B-wegenheffing is voorlopig dus hypothetisch.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » di 12 mei 2015, 11:07

^^ Die verplichting om een Nederlands kenteken te voeren (of in ieder geval de belasting daarvoor te betalen) geldt mij mijn weten alleen voor Nederlands ingezetenen. Ofwel, mensen die >183 dagen per jaar in Nederland wonen. Een Nederlands kenteken ligt in die situatie uitsluitend voor de hand als de Nederlandse werkgever een auto verstrekt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door duikgek89 » di 12 mei 2015, 20:58

Peter schreef:Het zal wel tot minstens 2017 duren voordat Duitse rechter hier zich over heeft uitgelaten.

Wie voor de goedkopigheid in Duitsland woont, maar werk heeft in Nederland, zal in de regel een Nederlands kenteken (moeten) hebben. Wie ook voor een Duitse firma werkt moet dacht ik als Nederlander ontheffing vragen om met een Duits kenteken in Nederland te rijden, maar dat is gebruikelijker. Maar de tol zal niemand doen besluiten een Nederlands kenteken aan te vragen.

De B-wegenheffing is voorlopig dus hypothetisch.
Als je in duitsland woont maar in Nederland werkt, en daarbij in Duitsland ingeschreven bent en niet in Nederland, mag je gewoon met Duits kenteken rijden. Daarnaast is die meer dan 182 dagen regel in dat geval ook wel raar, je bent veel meer dagen in Nederland, maar slechts voor een uur of 10, de andere 14 uur van die dagen ben je in Duitsland. Hoe tel je dat dan?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door RSK » di 12 mei 2015, 23:01

^^ Daar is wel fiscale jurisprudentie over te vinden. Het leuke is dat in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen staat dat iemands woonplaats 'naar feiten en omstandigheden' wordt bepaald. Geen geval is dus gelijk, dus als er gerede twijfel is, dan zal men alles op individueel niveau afwegen.

In de praktijk kijk je dus naar criteria als 'waar heeft iemand een huis', 'waar zit hij aan tafel' of 'waar slaapt hij'. Met name bij die laatste kom je aan die 183 dagen. Immers kan iemand netjes een huis in Kleve hebben, maar als hij zijn tijd vooral in een gehuurde flat in Rotterdam doorbrengt, dan woont hij toch wel degelijk in Nederland.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » wo 13 mei 2015, 5:32

duikgek89 schreef: Als je in duitsland woont maar in Nederland werkt, en daarbij in Duitsland ingeschreven bent en niet in Nederland, mag je gewoon met Duits kenteken rijden. Daarnaast is die meer dan 182 dagen regel in dat geval ook wel raar, je bent veel meer dagen in Nederland, maar slechts voor een uur of 10, de andere 14 uur van die dagen ben je in Duitsland. Hoe tel je dat dan?
Het is gecompliceerder. Je mag een auto zonder BPM te betalen maximaal 6 maanden in Nederland gebruiken. De uitleg en de jurisprudentie zijn vaag. Er wordt semi-continue bedoeld (dagelijks woon-werk naar Nederland) en niet 4 keer per jaar in Nederland boodschappen doen. Hoe dat te bewijzen is (door bestuurder of belastingdienst) is ook niet duidelijk. Ik heb collega's die in Duitsland wonen en regelmatig van auto wisselen om gezeur te voorkomen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... en_motoren

Er zijn genoeg mensen "statenloos". Meestal gaat het om adviseurs, interim managers, voetballers, etc. die huizen in 3 of meer landen hebben en claimen nergens meer dan 150 dagen per jaar te wonen. Daarmee kunnen ze veel belasting (legaal) ontwijken. Op sociale verzekeringen zitten ze meestal niet te wachten. Wie dat doet (en sjoemelt door toch 300 dagen per jaar 1 huis te bewonen behalve vakanties dus) moet erg oppassen niet via schoolkinderen, facebook, sportclubs, etc "ontmaskert" te worden en geen bewijs hebben elders ook te "leven".
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Vahalis » do 21 mei 2015, 17:06


Plaats reactie